Een katholieke politieke partij heeft uiteraard geen godsdienstig, maar een politiek karakter ZONDAGMORGEN Dichte sneeuwstorm dekte het laatste gevecht ZATERDAG 7 NOVEMBER 1953 Ut 1-c.lUüt UJUKANT TWEEDE BLAD - PAGINA 2 Eenheidscongres van de K.V.P. MATSER VERVING ANDRIESSEN De waarnemend voorzitter, de heer Chr. Matser heeft bij de opening van het 5e Congres der Katholieke Volks partij hedenmorgen een rede uitge sproken, waaraan het volgende is ontleend: Vier malen is het Congres voor gezeten door Willem Jan Andries- sen, voorzitter der Katholieke Volks partij. Vandaag aldus spr. zult U deze U zo vertrouwde figuur op de voorzitterszetel missen en U kent de reden daarvan. De heer Andries- sen heeft zich om gezondsheidsre- denen genoopt gezien af te treden als voorzitter der partij. De partij mist deze uitnemende voorzitter zeer, ongetwijfeld geldt dit ook voor het Congres. Ongetwijfeld zal hij het betreuren vooral dit congres niet meer te kun nen presideren, omdat hijzelf daartoe nog het initiatief genomen heeft. In dit jaar van de herdenking van Dr Schaepman's dood, de dood van de grote katholieke emancipator en de grondlegger van de katholieke eenheidspartij, wilde hij het Congres gewijd zien aan de eenheid der ka tholieken op politiek gebied met op de achtergrond de monumentale fi guur van haar grote bevorderaar. Dr Herman Schaepman. En het Par tijbestuur ging gaarne met zijn ge dachte accoord: de omstandigheden maakten dit onderwerp voor het Congres wel bijzonder actueel. De eigen persoonlijkheid van het katholieke volksdeel eist naar het oordeel van Schaepman in dit land met zijn gemengde bevolking, met zijn merkwaardige historische ont wikkeling op het vlak van levens beschouwing een eigen politieke par tij der katholieken. Een inzicht, dat zijn waarde voor deze tijd volop heeft behouden, zoals ook de waar schuwing met het oog op de ge noemde ontwikkeling eens door Schaepman tot de katholieken ge richt: „Bedenkt, dat gij in een ge mengd land leeft, waar alle anderen, handelen moet zijn. Dan komt de sa menwerking tussen de onderscheiden groeperingen. Uit deze samenwerking kan de ge zamenlijke activiteit, het gezamen lijke sociaal-economisch streven voort vloeien. Een ander samengaan vindt plaats in de politieke partij. Daaraan wer ken katholieke boeren, katholieke arbeiders en werkgevers, ambtena ren en middenstanders, kortom ka tholieken uit elke maatschappelijke schakering mede, niet als boer of ar beider of ambtenaar, maar als ka tholieke Nederlandse staatsburgers, die invloed uitoefenen op de politiek, dit is de bevordering van het welzijn van allen. Hier staan dus niet de be langen der groepen voorop, hier gaat het primair om het algemeen belang, het volksbelang, in het licht waarvan de belangen der groeperingen dienen te worden behartigd. Uit de aard der zaak zullen personele unies veelvul dig voorkomen; personen, die in het sociale organisatieleven een rol spe len een functie vervullen, zullen ook verantwoordelijkheid dragen op pos ten in de organisatie der K.V.P. of als volksvertegenwoordiger in Gemeen teraad, Provinciale Staten of Staten Generaal. Hun positie is daar echter een gans andere, hun verantwoorde lijkheid een veel bredere dan in het sociale verband. Een zo goed moge lijke samenwerking tussen de K.V.P. en de maatschappelijke organisaties is zeer gewenst, zo niet noodzakelijk; een deelnemen aan de politieke acti viteit van personen uit alle geledin gen is onmisbaar, maar de politieke organisatie mag n.mmer worden tot de optelsom of federatie der standen of der sociale organisaties. Uit de aard der zaak zal de samen- sis vormt van het werkprogram der Partij. Beide programs worden in het hoogste orgaan der Partij, na onder zoek in de lagere organen, op demo cratische wijze vastgesteld. Alvorens nu nader in te gaan op de kwesties, die mr. Burger stelt, met name de vraag of de K.V.P. recht wil laten gelden op de stemmen der katholie ken ook zonder vertrouwen in haar program en zelfs op de vraag hoe kan zij gesteld worden? of de K.V.P. een kerkelijke partij is. een 'politiek apparaat, voor welks doen derhalve een machtig en jaten Katl olieke Kerk verant woordelijk is, dan wel een politieke partij, in handen van daartoe grond wettelijke gerechtigde Nederlandse Staatsburgers, maakte spr. enige al gemene opmerkingen betreffende de christen en de politiek en de chris- teliike politieke partij. Zoals de staat, die een christelijk beleid voert, die een christelijke staat genoemd kan worden, een na tuurlijke gemeenschap blijft, zo heeft en behoudt de katholieke partij een taak op natuurlijk terrein. En dat is niet het terrein der Kerk. Een ka tholieke partij heeft dus geen gods partners middel ter versterking der eendracht, ter versterking ook van de kracht van ons program, en ons beleid. Waar bemoeit ge u mee? Ons politiek program en ons poli tiek beleid. Dit zij nog eens afzon derlijk gezegd en dus herhaald, met het oog op het optreden van de voorzitter der P.v.d.A.-fractie bij ie jongste algemene beschouwingen in de Tweede Kamer. Mr. Burger wees in zijn rede op het gevaar, dat z.i. voor de democratie gelegen is in een methode van politieke machtsvor ming op niet-politieke grondslag, dienstig of kerkelijk, maar uit haar daarbij met name doelende op de aard een politiek karakter. Zij laat Katholieke Volkspartij. Er bestaat zjch leiden door haa- beginselen, zo- mijner zijds geen enkele twijfel aan 3is de 7r.V.P. duidelijk demonstreert, mr. Burgers bedoelingen t.o.v. de de- maar zij handelt noch in opdracht, mocratie, dit zij hier openlijk ver- noch op aanwijzing van de Kerk, klaard. Hij vreesde echter, dat prof. doch volgens eigen politiek inzicht Gielen wel zou vragen waarmee hij en geheel op eigen verantwoorde- zich bemoeide. Maar die vraag gaat lijkheid. En wanneer zij aldus han- z.i. niet op. Het is zeer zeker aan delt, geschiedt dit op grond van een prof. Gielen toevertrouwd, als hij zake'ij'; politiek inzicht, dat geba- daarop prijsstelt, om mr. Burger van seerd ir. en moet zijn op politieke er van antwoord te dienen. Ik moge varing en kennis der staatkundige hier echter slechts verklaren, dat verhoudingen, in het land. Op deze prof. Gielen gelijk zou hebben, in- wjjze verricht d° Nederlandse Katho- KORTSTONDIGE TERUGKEER VAN ENGELSE GAST LJET zou vermakelijk zijn.... **Het zou vermakelijk zijn het ge zicht te zien van een zekere kloos terling, Willibrord Wiljgilszoon gehe ten, indien hij nog eens in deze lage landen terug kon keren. Zijn verbazing zou geen grenzen kennen bij het aanschouwen van al die rijtuigen zonder paarden, van die electrische treinen, welke door het duister boren als hels-verlichte slan gen, van die gierende straalvlieg- dien hij zeide: „Waar bemoeit gij u 1 iieke Volkspartij haar arbeid, zoals ken. met vertrouwensfiguren uit heel het katholieke volksdeel, in zijn rijke maatschappelijke en regionale ver scheidenheid. Het gevraagde ver trouwen in dit program is dus geens zins misplaatst. En op het gevaar af, toch misverstaan te zullen worden in P.v.d.A.-kring, wil ik bovendien stellen, dat het alleen reeds omwille van grote geestelijke belangen in dit wat wereldbeschouwing betreft, ver deelde land noodzakelijk kan zijn, dat, afgezien van bepaalde politieke punten van bet program, waarover meningsverschil kan bestaan of be slaat, zoals dit in elke politieke par tij voorkomt, elke katholiek de par tij steunt. In dit vlak, en uitsluitend in dit vlak, ligt dan ook het woord, dat door het Episcopaat als gees telijke leiding der Nederlandse ka- thoMeken enige malen is gespro- mee?" En juist omwille der demo cratie, waarvoor mr. Burger terecht en zo nadrukkelijk opkomt, zou prof Gielen zo moeten spreken. Immers, de democratie biedt de burgers de vrijheid, zich in politieke partijen te verenigen, op de grondslag, die üj zelf verkiezen. Deze grondslag zal bij de verschillende partijen verschil lend zijn en geen der bonrfide par tij-organisaties heeft het recht een der andere haar grondslag te verwij ten. Maar wat is die niet-politieke werking en het contact der katholie- grondslag der K.V.P.? Hij wordt ge- ke partij met het georganiseerde ka- vormd door de zedelijke normen, ge- tholieke maatschappelijke leven zichjiegeen in de natuurlijke orde en :n niet moeten berperken en het de Goddelijke Openbaring, gelijk heeft zich daartoe ook niet beperkt I deze door het Kerkelijk Leergezag _tot de sociaal-economische sector. worden verklaard. Een grondslag, die Contact, overleg en samengaan van de partij, niet alleen in eigen kring en eigen organisatie, maar na drukkelijk ook daarbuiten met het rijk geschakeerde katholieke orga- hetzij liberaal of socialist, zich tegen- "isatieleven met even nadrukke- over katholieken tenslotte protes- onderlinge erkenning van de tant voelen." Detekenis en de positie der gesprek- Men duide deze waarschuwing niet aan als een prikkel ten behoe ve van de schotjësgeest, men bezie haar als een andere prikkel nl. tot samenwerking n et anderen vanuit de katholieke eenheidspartij, ten einde daardoor de beste kansen te benutten ter bereiking ener christe lijke maatschappij. De practijk heeft uitgewezen, dat een zo eendrachtig mogelijk onderling samengaan een der krachtigste bevorderaars is van een christelijke politiek. Aan deze eendracht, deze politie ke eenheid is dit Congres der KVP gewijd, het Congres waarover de wijsheid en de wilskracht straalt van dr Schaepman, den groten Roomsen en Nederlandsen Staatsman. Spr. leidde vervolgens de drie in leiders van het congres en hun stel lingen met een uitvoerige beschou wing in. De sociaal-economische sector. De sociaal-economische sector in het maatschappelijk leven ver volgde spr. is van zo grote bete kenis, dat in het practische leven van alle dag daarvan in zeer belang rijke mate de eendracht onder de katholieken afhangt. Wat het poli tieke leven aangaat, het kan niet na drukkelijk genoeg gesteld worden, ook en met name in déze sector gaat het om het welzijn van heel het volk. Groepspolitiek is geen politiek hoog stens een caricatuur daarvan. Van daar dat een boerenpartij of een ar beiders- of middenstandspartij wel heel bezwaarlijk werkelijk politiek kan voeren, zij is als het ware gede termineerd tot groepspolitiek. Een partij als de K.V.P. daarentegen, die alle groeperingen omvat, die dage lijks geconfronteerd wordt met de belangen van alle geledingen van het volk, heeft afgezien nog van haar maatschappij-visie en van haar po litieke beginselen de beste kan sen voor het voeren van een politiek, die deze naam ten volle kan verdie nen. Uiteraard wordt dit standpunt be treffende de opbouw ener politieke partij door zeer velen gedeeld. Hoe is de ontwikkeling geweest na de oorlog in de verhouding der s Landen, der sociaal-culturede gele dingen met name in ons katholieke volksdeel en wat waren de gevolgen daarvan op politiek terrein? De gedachte der samenwerking, der eendracht, is in ons volksdeel zeker groeiend. Het nadrukkelij ke verzoek der K.V.P., gericht tot het Katholiek Bureau voor Maat schappelijk en Cultureel Overleg, tot opstelling van een gezamenlijk so ciaal-economisch program der Ka tholieken, blijkt in de kringen der sociale organisaties een gunstige ont vangst te hebben gekregen. De aan sporingen tot eenheid van Paus en Bisschoppen hebben de katholieken niet onberoerd gelaten, hebben hen zonder twijfel tot nadenken gestemd. Aan de eis tot samenwerking moet worden voldaan wil de doelstelling: een christelijke maatschappij, zoveel als mogelijk is, verwezenlijkt wor den. Men vergete echter niet, dat aan samenwerken de werkzaamheid der afzonderlijke organisaties voor afgaat. Allereerst heeft elke sociale orga nisatie haar eigen taak en verant woordelijkheid dat is: de beharti ging van de belangen der eigen groe pering, waarbij het algemeen wel zijn, dus ook de belangen van ande- re groepei ngen achtergrond van gevaarlijk gewond. door elke katholiek wordt aanvaard bij de bevordering van het algemeen welzijn, hetgeen het doel ener poli tieke organisatie behoort te zijn en daarom ook het doel der K.V.P. is. Op deze grondslag is het Algemeen Staatkundig Program der K.V.P. ge bouwd, dat op zijn beurt weer de ba- andcre katholieke partijen dit elders eveneens doen. En als de h.er Burger en de Partij van de Arbeid willen weten met enige goede wil hadden zij dit all°ng kunnen weten in welke mate een oolitiek program de grondslag is, waarop de K.V.P. aan haar kiezers vertrouwen vraagt, dan wel de K.V.P. ook zonder vertrouwen recht meent te hebben op de stemmen der katho lieken, dan zou ik hem min of meer in herhaling tredend als volgt willen antwoorden. Zoals een social'st'sche of liberale partij haar grondslag heeft, zo heeft de katholieke par'ij die uit haar we zen ook. En deze grondslag is voor iedere, katholiek onwankelbaar, om dat hij de zedenwetten en de open baring door de Kerk onfeilbaar ver klaard weet; vandaar dat haar Tondslag alle anderen terzijde stelt. Hier geniet dus de katholieke nart'i dus een zo groot vertrouwen, als geen andere nartij verwerven kan. Op haar beginselen heeft de Partij een program gebouwd, in overleg In de eerste jaren na de oorlog vooral is de term „program-partij" in zwang gekomen. Een term, die wel heel gemakkelijk tot misver stand kan leiden, o.a. tot dit mis verstand, als zou een verantwoord program ook zonder beginselen tot stand kunnen worden gebracht. El ke politieke par'ij dient haar pro gramma te hebben; ze zou anders haar taak niet kunnen vervullen. !n die zin is natuurlijk ook de K.V P. program-partij, maar daarnaast en daarboven is zij beginsel-partij en daardoor wordt haar karakter we zenlek bepaald. In haar beginselen ligt haar grote kracht, ligt haar ver bondenheid met het katholieke volk door al'o tüden been. Haar program is van een innerlij'-e redelijkheid, waarom het gro'ere bekendheid in brede lagen van ons volksdeel ver dient. Spr. besloot zijn betoog met een beschouwing over democratie en verdraagzaamheid en een vurig pro test tegen de Kerkvervolging achter het IJzeren Gordijn. Bij ONS IN CANADA (vervolg) In volle vaart gierde sergeant Wal lace even later weer met zijn drie collega's over de weg. Toen ze onge veer tien kilometer gereden hadden, zagen ze heel in de verte een tegen ligger aankomen. De nacht was inmiddels gevallen en de herfst zorgde voor een ondoor dringbare duisternis. De politiemannen plaatsten hun auto dwars over de weg, sprongen uit de wagen en met geweren in aan slag, beduidden ze met schijnwer pers, dat de wagen moest stoppen. De auto stopte en ze hoorden een opgeluchte stem roepen: „Goddank, politie." Een man stapte uit de wagen en vertelde, hoe hij enkele minuten daarvoor door drie bandieten aange houden en van al zijn geld beroofd was. „Ga naar de ingang van het park", zei Wallace tegen hem, „en wacht daar op ons, we zullen proberen je geld terug te krijgen." De „Mounties" verdwenen in de donkere nacht en na een paar minu ten zagen ze weer een auto naderen. „Het zouden ze kunnen zijn," zei sergeant Wallace. „Laten we oppas sen; ze z(jn enkele kilometers ver derop kennelijk op een andere pa trouille gestuit, en daarom hebben ze gedraaid. Ze zullen tot alles in staat zijn." De arme Wallace had er maar wei nig besef van, dat dit de laatste woor den waren, die hij nog ooit zou zeggen. Met gierende remmen kwam de wagen vlak voor de dwars over de weg opgestelde politie-auto tot stil stand. Met de revolvers in de hand stapten Wallace en Harrison naar voren en gingen in het licht van de. autoschijnwerpers staan, vanwaar zij de inzittenden van de wagen beva len naar buiten te komen. Onmiddellijk, zonder de minste waarschuwing, werd er uit de wagen geschoten. Met een gesmoorde kreeg sloeg Wallace voorover; hij greep naar zijn borst en gleed onnatuurlijk langzaam op zijn knieën. Toen richtte hij zich even op, richtte zijn revolver en schoot twee maal naar zijn moorde naars; het volgende ogenblik was hij dood. Onmiddellijk nadat Wallace op de grond gevallen was, had Harrison zijn revolver op de koplampen ge richt en schoot beide lichten uit. Toen vuurden de mannen in de wagen ook op hem. De twee collega's waren inmiddels ook in actie gekomen, maar zij kon den, verblind door het licht, dat zo plotseling gedoofd was, niet zuiver richten. Zij hadden nog geen glimp van de rovers opgevangen en dezen hadden de positie der politiemannen zeer goed in zich op kunnen nemen. De kogels raakten de bandieten auto en plotseling sloeg daar de mo tor af. Vloekend kwamen de mannen naar buiten en namen de vlucht. De beide overgebleven ongewonde politiemannen schonken nu eerst aandacht aan de beide gevallenen; Wallace was niet meer te redden, maar Harrison, hoewel verschillende malen getroffen, scheen niet levens- Vanuit de duisternis doemde plot- I Inspecteur Bird had nu genoeg mensen om het hele bos te omsinge len, maar toch hadden zij bij het seling een nieuwe wagen op; drie aanbreken van de morgen nog geen „Mounties" waren op het schieten af gekomen. Een korte uitleg volgde en terwijl drie mannen achterbleven, keerde een van hen de wagen en bracht de dode en gewonde naar de naburige stad. Toen hij terugkeerde, bracht hij 't droeve bericht mede, dat ook Harri son overleden was. Er volgde krijgsraad. Een kort verkenning had aange toond, dat de moordenaars zich in verschillende richtingen verspreid hadden en er werd besloten om het spoor van een hunner te volgen en verder af te wachten, totdat de in middels opgeroepen versterkingen aangekomen zouden zijn. Het was een zenuwslopend karwei in de diepe duisternis; de mannen liepen behoedzaam door de dichte struiken, ieder ogenblik een salvo schoten verwachtend. Coombe, een van de „Mounties" van het district, hoorde op een ge geven moment geritsel voor hem in de struiken, hij greep zijn bajonet en wierp die naar een vage gestalte, die hij voor zich in de struiken zag be wegen. Met een schreeuw vloog een man overeind en onmiddellijk liet Coom- spoor van de twee vluchtelingen ge vonden. In de vroege morgenuren kwamen er uit andere delen van het district nog enkele afdelingen „Mounties" as sisteren en nog nooit in de geschie denis van de Royal Mouted Police hadden zoveel politiemannen aan een drijfjacht deelgenomen. KOGELS VOOR KOFFIE Maar ondanks rlles wisten Woiken en Kalmakoff hen allen te ontlopen. Meer dan honderd mensen joegen verbeten achter hen aan, maar ten slotte werd vroeg in de morgen hun spoor ontdekt door twee mannen, die niet aan de jacht deelnamen. De politie had enkele uren daar voor een paar mannen, die in een auto de hoofdweg passeerden, ge vraagd om in het naburige stadje wat voedsel en koffie voor de man nen in de bessen te halen en deze rond te brengen bij de opgestelde posten. De mannen waren na een tijdje druk bezig met het uitdelen van voedsel, toen zij plotseling in de bos sen twee mannen zagen lopen. Zij riepen hen toe op een bepaalde plaats eten en drinken te gaan halen, Een bladzijde uit het boek der beroemde Mounted Police I be zich op de grond vallen. Hij hoor de de kogels vlak over zich hen fluiten. Toen richtte hij plotseling zijn zaktantaarn op de gestalte en schoot te zelfder tijd, dat hij de man duidelijk kon zien. Een rauwe kreet klonk door de nacht; de getroffene schreeuwde iets, maar zijn geschreeuw werd over stemd door drie andere schoten, die van terzijde door de toegeschoten politiemannen afgevuurd werden. Toen de politiemannen even later bij de man kwamen, was Joe Pas- nikoff gestorven. Met de dode Rus op een geïmpro viseerde draagbaar, bereikten de mannen na een kwartier weer de hoofdweg en troffen daar de verster kingen, die de nabijgelegen politie post opgeroepen had; in drie volge laden vrachtauto's zaten de boeren uit de omtrek op orders te wachten. Inspecteur Bird nam de leiding van de jacht op de twee overgeble ven moordenars op zich. Bird hield eerst een korte speech tot zijn assistenten, Hij vertelde, dat de moordenaars begrepen, dat zij volledig ingesloten waren; zij zouden vechten tot het bittere einde. Daar om gaf hij order om onmiddellijk te schieten en geen overgave te vragen, daar dit maar slachtoffers zou kos ten. toen zij tot hun ontsteltenis plotse ling een paar schoten tot antwoord kregen. Onmiddellijk was de verre omtrek gealarmeerd. Tientallen mannen haastten zich naar de plaats waar de schoten gevallen waren. Wederom nam Bird de leiding en naast hem ging William Neiss, een vroegere Mounted Police, die met de hulptroepen die morgen meegeko men was. INGESLOTEN Alhoewel het volkomen daglicht was, werd het uitzicht ernstig belem merd door een plotselinge sneeuw storm, die het de mannen onmoge lijk maakte verder dan enkele me ters voor zich uit te zien. Zorgvuldig turend in alle richtin gen, de geweren in aanslag en de zenuwen tot het uiterste gespannen, ging Neiss en en Bird voorwaarts. Plotseling beduidde een der vol gers Neiss te stoppen en wees hem naar een kleine glooiing in het ter rein. Eerst zag Neiss niets maar toen ont dekte hij dat de sneeuw op de plaats kortgeleden betreden moest zijn en dat precies boven de rand de korrel van een geweer uitkwam. Hij richtte zijn eigen geweer en scheeuwde. Je bent onder schot; kom te voorschijn met de handen omhoo! Neiss tuimelde verblind achteruit, terwijl hij voelde hoe zijn gezicht door een voltreffer getroffen werd. Hij bleef echter op de been en tastte ontsteld naar zijn gezicht, ver wachtende daar bloed te zullen vin den. Tot zijn grote verbazing was er geen bloed en hij scheen niet ern stig gewond ook. Toen zag hij, hoe een grote boomtak vlak boven hem zwaar beschadigd was; het schot was enkele centimters boven zijn hoofd in de boom geschoten en een van de splinters had zijn gezicht ge- schamd. Hij liet zich langzaam op een knie zakken en scheeuwde de mannen weer toe zich over te geven; het ant woord was wederom een schot, dat zoevend langs hem heen vloog. De andere mannen waren nu in een grote cirkel onder bescherming van de nog steeds vallende sneeuw zo dicht bii de plooiïn° genaerd, als de veiligheid dit toeliet. HET LAATSTE GEVECHT. Iedereen schiet naar de glooiïng", brulde inspecteu1 Bird en een ware kanonnade volgde. Van alle zijden werd de schuilnlaats der moordenaars onder vuur genomen. De twee mannen verdedigden zich hardnekkig. Gedurende vele lange minuten vie len er aan weerskanten onafgebro ken schoten, toen werd er vanuit de schuilt) laats plotseling geen schot meer gelost. Insoecteur Bird hield krijgsraad met de anderen. „Zii kunnen gewond zijn of zonder munitie zitten", zei hij. Aan de an dere kant kan het een truc ziin om ons naderbij te lokken. Ik wil geen onnodig risico lopen en zal 5 mi nuten wachten." Toen deze verstreken waren tuigen, onheilsvogels gereed zich te werpen op hun prooi. En niet te vergeten onze knorrende, snorrende, morrende bromfietsen en motoren! Hij zou misschien een groot kruis maken van schrik, menend in een betoverd land terecht te zijn geko men. Ongetwijfeld wacht een van de heren van het St. Willibrord-apos- tolaat hem op de boulevard te Kat wijk op en nodigt de Engelse gast in zijn „Wolseley" plaats te nemen. In suizende vaart voert hij hem naar Utrecht. Meer dood dan levend komt Willi brord daar aan. Een ogenblik wordt zijn aandacht getrokken door het bronzen monu ment, te zijner ere opgericht. Hij fluistert: „Daar heb ik geen flauw idee van gehad". In een, door het naar hem ver noemde apostolaat belegde, perscon ferentie binnengeleid, weigert hij een kop koffie zijnde een hem onbekend vergif en vraagt verwonderd, waarom al die heren met rokende stokjes in hun mond zitten. Maar als de pers-conferentie een aanvang neemt en achtereenvolgens mgr. Op de Coul, dr. Willebrands, pater Staverman „Franciscaan? Nooit van gehoord" aalmoezenier Geraets en rector Sondaal het woord voeren, voelt St Willibrord zich weer thuis. Hij herkent in hen zijn medebroeders in het priesterschap Hij herkent in hen en in de nijver pennende persbroeders de verre af stammelingen van de stoere Germa nen, aan wie hij de Christus en Die gekruisigd" is komen prediken. En wanneer hij alle inleidingen heeft aangehoord, 'welke hem bo vendien door een vliegensvlugge secretaresse ter nadere bestudering op schrift worden voorgelegd, staat St. Willibrord op wat een grote, lange, kalme Engelsman is hij ge weest! en zevt bedaard met nadruk op ieder woord: „Het is me uit uw vertogen gebleken, dat het land, mij als geestelijk erfdeel toegewezen, in meerderheid is afgeweken van de rechte, gezonde, evangelische leer en levenswijze. Enige millioenen hebben de eenheid van Gods Kerk verlaten en .Renen in alle goede trouw, Christus op een manier, welke Hij niet heeft gewild. Eni ge andere millioenen zijn terugge vallen in de lege toestand, waarin ik hun voorvaderen aantrof. Dit is een onbevredigende en voor mij teleurstellende gang van zaken. Ik prijs de geloofstrouw van de overblijvende millioenen, die ver knocht bleven aan de Vader der Christenheid te Rome de oecu menische Vader zou ik hem in uw spreekwijze willen noemen die het licht op de kandelaar is in een duister,, wereld, vóór mijn tijd, in mijn tijd en in alle tijd. Ge lukkig zij, die de weg blijven volgen, waarop ik, bisschop Wil librord, hun ben voorgegaan! Maar zy moeten meer bezorgd heid tonen voor hun broeders, die naast de weg zijn geraakt en zonder hulp daar rónd tasten, niet wetend waarheen. Wees en ik bedien me weer van uw spreek wijze een richtingwijzer voor de anderen. Beschouw het apos tolaat, welks beschermheerschap ik volgaarne heb aanvaard, als de A.N.W.B. van mijn Kerk, welk apostolaat overal- richtingwijzers plaatst, waarschuwingsborden zet, wegenwachten onderhoudt. Gij allen Nederlanders, maar in 't bij zonder Rijnlands gewesten, waar ik zo menige schrede deed, kunt op morgen, de dag van mijn af sterven en opgang naar Christus, mij geen groter vreugde bereiden, niet beter uw dankbaarheid tonen, dan het apostolaat, mijn aposto laat, te bedenken alsof ik de schaal de tweede schaal wordt mij toegefluisterd persoonlijk u voorhield." Na deze toespraak in het zaaltje en voor alle zenders gehouden te hebben, reisde de Engelse monnik terug, naar beterr gewesten. MARIUS. KLAPROOSDAG 1953. Het antwoord was een schot en diefstallen. Op Zaterdag 14 November a.s. wor den in het gehele land straatcollec ten gehouden voor het Nederlands Oorlogsgraven comité, de jaarlijkse „Klaproosdag". Op een persconferentie heeft de se- wendde de inspecteur zich tot zijn I cretaris, de heer J. J. F. Blom eni- collerfa': „De vijf minuten zijn voor- ge mededelingen gedaan. Hij vertel- bi'. Ik pa kiiken. wat er aan de hand de, dat van „collectemoeheid" onder is: dekken jullie me". het Nederlandse volk geen sorake is, Met gesuapnen gezichten en hun I maar dat de grote moeilijkheid is waoens schietens gereed, za^en de collectanten te werven, manen hun commandant naar voren gaan. Geen geluid w°rd echter gehoord. Langzaam lien Bird naar de schuil- olaats toe: het bleef stil. Achter de Plooiïnp vond hij de twee zwaarpewonde Russen in doodsstriid liggen. Biina 1200 kilometer van de olaats verwijderd waar zij hun mis drijf bedreven hadden was aan hun vlucht een einde gekomen. Zii werden onmiddelliik naar het nabii^eleven ziekenhuLs gebracht en ontvingen b1o°dtransfusie. Doch toen bii bii kennis kwamen en bemerkten dat zii gevan^e*- genomen waren, wei gerden 70 aRe verdere merh'sch-0 hult}, zodat zij vóór de avond stierven. Dit was het einde va-n een van de meest bloedige geschi°d?nissen. die de beroem-ie Mounted Police tot nu toe beleefd heeftzeven mensen levens waren binnen vier en twin tig uur opgeofferd, terwii1 alles begon nen was met de simmele informatie naar een naar onbeduidende winkel- HET ONTSLAG DER ATAX- CHAUFFEURS. Een groep chauffeurs van de Atax heeft in een vannacht gehouden ver gadering de liquidatie van het be- drijf en het ontslag van het gehele personeel besproken. Een delegatie uit de vergadering is vanmorgen op het stadhuis in Amsterdam ontvan gen door de adjunct-administrateur der gemeente-secretarie, mr P. J. P. Hoogeboom. De delegatie deelde me de, dat zij aan hem de vraag heeft gesteld, of het college van B. en W. bereid zou zijn in geval van inleve ring der vergunningen van de Atax deze wederom uit te geven. Indien er gegadigden waren, die bereid zijn het bedrijf voort te zetten, met hand having van het nu werkloos gewor den corps van Atax-chauffeurs. delegatie werd toegezegd dat r* vraag aan het college zou worde bracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1953 | | pagina 8