Geen struisvogelpolitiek voeren bij doorlichting op tuberculose In het nieuwe Leidse Haagwegkwartier De mening van een echtgenoot, een moderne flat „gekregen" heeft Een keuken voor mannen, licht en lucht, knopjes en lichtjes Voorgevel van Rapenburg 48 wordt geheel gerestaureerd Lcids Kunst Centrum opent vanmiddag'n tentoonstelling SPAAK S ZATERDAG 10 OCTOBER 1953 DE LE1USE COURANT DERDE BLAD PAGINA 1 De vrouwen. Vrouwen voelen zich over het alge een het beste thuis in nieuwe hui- in. Haar taak is er aanmerkelijk lichter en haar enthnusiè-sme blijkt bij het bezoek van iedere vriendin, aan wie haarfijn de werking van alle knoppen wordt uitgelegd Bij die ge legenheid horen we ook altijd: „En op het balcon staat een kolenkist. Krijg je er gewoon bij!" Waarop de vriendin in een bewon derd gemompel van beschouwende aard pleegt te verzinken. Voor de keuken tenslotte gaat zelfs ons hart sneller kloppen Zoiets vindt men niet in de woningen die reeds meerderjarig zijn. De gemakken zijn hier zo ontzettend groot, dat het ko ken bijna geen tijd meer in beslag I neemt. Naar onze mening is dat iets, I waarop de wereld reeds lang ge wacht heeft. Vroeger kon een man zich niet met de keuken?angelegen- heden bemoeien, omda< deze teveel tijd in beslag namen Thans kan hij I dit wel. Een belangrijke stap in de i richting van de emancipatie van de man. De plaats aan het fornuis is de i plaats van de man. Hier kan hij die zo rijk voorzien is van fantasie to nen wat nu eigenlijk kookkunst is Vele vrouwen beschouwen de keu ken nog steeds als haar domein, maar wij bestrijden dit. Piet Bakker schreef kort geleden nog, dat de beste kok van Europa hem gezegd had: „Aan mijn vrouw vertrouw ik hoogstens het schillen van de aard appelen toe!" Kleine stijging in Leidse werkloosheid Op 3 October 1953 stonden bij het Arbeidsbureau Leiden 944 geheel werklozen ingeschreven, terwijl daar enboven 112 personen tewerkgesteld Waren op D U.W.-objecten. De ge ringe stijging in% vergelijking met de vorige stand, t.w. 28, is geheel toe te schrijven aan seizoeninvloeden. Overigens vertoonde de werkloos- heid een constant karakter. Een ver- 1 geiijking met het overeenkomstige tijdstip in 1952, nl. 1390, wijst uit, dat de werkgelegenheid zich gunstig i blijft ontwikkelen. De vraag bleef j vrijwel gelijk en blijft in hoofdzaak gericht op goede arbeidskrachten voor de metaalindustrie en zij het in j mindere mate voor de textielindu- i strie. Het aantal werkloos ingeschreven vrouwen bleef gelijk, nl. 204'. De vraag onderging evenmin enige wij- j ziging van betekenis en omvat hoofd- zakelijk aanvragen om jeugdige on- I geschoolde krachten. ar HUIBERS r'emmerslraat 123, Leiden Hg i f 3T (Advertentie) j (roto: i_.eiase Courant"). In een artikel over de nieuwe wijk in het Haagwegkwartier werd vorige week aangekondigd, dat een bewoner van zo'n gloednieuwe flat binnen kort enige van zijn woonindrukken zou uitdrukken. Dat grote moment is thans aangebroken. Bij wijze van handleiding werd ons gezegd, dat we bij voorbeeld zouden kunnen vertel len, waarom we nu juist in een flat zijn gaan wonen. Die handleiding kunnen we echter niet gebruiken. Een mens gaat tegen woordig niet ergens wonen. Hij wordt min of meer gewoond. Als hij een behoorlijke woonruimte kan bemach tigen, dan slaat hij toe We kunnen ons de vijven en zessen van voor de oorlog niet meer veroorloven, omdat er geen keuze is. Niettemin zijn we er ons van bewust, dat we met onze nieuwe woning^tot de uitverkorenen behoren. Zat iets in. Een goed jaar geleden hebben de kran- J ten grapjes gemaakt over een gemeen teraadslid in Wassenaar, dat tegen de bouw van flats was omdat de sta tistieken aantoonden, hoe schrikba rend groot daar het aantal echtschei dingen is. Nu heeft de laatste loonronde het vertrouwen in de statistiek niet be paald aangemoedigd, maar toch zat er iets in die uitlating van dat ge meenteraadslid. Niet, dat we een be hoefte tot echtscheiding voelen sinds we „flatter" zijn geworden! Geenszins. Wel voelen we echter al die weten schappelijk uitgebalanceerde licht- en luchttoelaten, al dat beton en de vele vernuftige vindingen van „druk maar even op de knop en er gebeurt zus of zo" als een inbreuk op de gezellig heid van het gezinsleven. Als de avond invalt, lykt het ons in een oud huis aan de een of andere gracht veel gezelliger Daar hoor je zonderlinge kraakgeluiden en als je een deur hard dicht gooit, valt er wel eens 'n stukje plafond naar beneden. Schoonmaken is daar zelfs voor vrou wen een ramp, want er zijn zulke eigenaardige hoeken stofnesten noemen ze dat dat er met geen veger of stofzuiger binnen te drin gen is. Alles even gemakkelijk. Bij ons is dat allemaal niet moge lijk. Wanneer we bij wijze van spre ken 's morgens alle ramen en deuren tegen elkaar openzetten is het na vijf minuten al volkomen overbodig om nog stof af te nemen of te vegen. Geen probleem behoef je meer op te lossen, want dat heeft de architect reeds uitgeknobbeld. Laaf er echter geen kleine kink in de kabel van het perfecte me chanisme komen, want dan is Leiden in last. In het portiek zijn b.v. knop jes, die slechts een licht drukje be hoeven om de lampen op de kop af twee minuten te laten branden. In die tijd dat is uitgerekend kan men zijn fiets in de kelder plaatsen, rustig naar boven lopen, de sleutel in het slot steken en dan.floep. het licht gaat vanzelf uit. Knap, niet waar? Wij waren er enthousiast over. Laatst was er echter een manke ment en dat bleek drie weken geen licht te betekenen. Toen de leiding nagekeken was, werkten de bellen en de deuropeners ook niet meer, ter-* wijl het licht nog steeds niet brand de. Ja, de mensen kunnen nog niet alles! Licht en donker. Als we op een zonnige Zondag een boek lezen en af en toe ons oog laten dwalen over de lichte meubeltjes, dan voelen we ons echt behaaglijk. Het oude huis aan de gracht -kan ons op zulke ogenblikker slechts matig oekoren. En hier ligt naar ons gevoel e kern van de zaak. Een flat is heerlijk voor zonnige agen en lange zomeravonden; het oude huis geeft een gevoel van ge borgenheid bij storm en regen en heeft iets knus tijdens de lange win teravonden. Als de storm huilt en de regen vlagen de ruiten bespringen, dan Die uitspraak lijkt ons een te sterk. Maar wel moet de man naar de keuken en daartoe dient de flat een prachtige gelegenheid Bii het - zien van de keuken voelt een man hebben we teveel licbttoelaten. Je zijn ware aard boven komen en be- J 1"U"J sluit hij ogenblikkelijk het beton, de knopjes en de niet-krakende vloeren op de koop toe te Deinen. tikje[Klein, maar artistiek zeker verantwoord Op zulke dagen denken we altijd aan een van de huizen, waar we in onze jeugd woonden Daar zakte soms een familielid door de vloer, waarna eenvoudig een oude ijzeren plaat over het gat onder het zeil werd ge frommeld. Klaar waren we. Of het huis, waar de bovenbuurvrouw eens een emmer aardappelen wat hard neerzette, hetgeen tot gevolg had, dat onze goede grootmoeder een vertrek lager het gehele plafond op haar hoofd kreeg. Bij lelijl: weer schijnt het ons toe, dat het daar bar gezellig was. LESSE. CorrConv., Ut. P. H. v. ULDEK Rijksdipl l'olk-Vertaler, Beëd PLANTSOE1 65 r TELEFOON .6558 Advertentie) (Foto's: „De Leidse Courant") Hedenmiddag wordt ju de Boer- baavezalen de najaarstentoonstelling van het Leids Kunst Centrum ge opcnd. Deze tentoonstellingen, die in de ruim vier jaar van het bestaan van het Centrum reeds 'n belangrijke plaats in het artistieke leven van Lei den hebben weten te verkrijgen ver tonen ongetwijfeld qualitatiei een opgaande lijn. De jurering is deze keer wel bijzonder streng geweest. Men heeft met het tenslotie overge bleven werk ternauwernood een zaal kunnen vullen, maai het resultaat is een rustige, overzichtelijke en artis tiek zeer verantwoorde expositie ge worden, die niet zal nalaten belang stelling te trekken. Wij ontmoeten in de Boerhaavezaal oude bekende namen: Walter Bosch, J v. d. Post, Lucia Steinbach, mevr. Dekker de Noordwijker Bal, Beek man, J. v. d. Berg, Roeland Koning uit Wassenaar, de Noordwijkse beeld houwer Lo Molenaar Jan Akkermans uit Bodegraven, Will Tweehuysen, de Haagse beeldhouwer Hans Melis. Pot- terij Zaalberg, Ria van Oerle, de Leidse handweefster, en binnenhuis architect Huisman. H. de Voogt en Pieter Geraedts uit Warmond keer den in dit gezelschap terug, nieuwe ling is J. v. d. Veer, een leerling van Tweehuysen. De portretten van Walter Bosch zijn niet nieuw: wij zagen ze reeds eerder op tentoonstellingen, maar het is telkens een verheugenis er naar te mogen kijken. Niet nieuw is ook het werk van Lucia Steinbacjj, dat zij op haar tentoonstelling van reisindrukken uit Bretagne reeds in het voorjaar liet zien De Voogts schilderijen zijn nog steeds even tur bulent, al is er een krachtiger een heid van gedachte in gekomen. Naast het frisse, ongecompliceerde werk van Lucia Steinbach echter doet het bijna chaotisch aan. Geglazuurd aardewerk. De Noordwijkse kunstenaar Bal is een rasechte experimentator. Hij komt op deze expositie uit met een serie monotypen en aardewerk van de potterij Mertens, door hem bete kend en geglazuurd. Wonderlijk hoe een serie gelijke potten door de indi. viduele behandeling van een ras artiest tot een collectie artistiek waar devolle vazen kan worden. De door Bal betekende schalen voldoen iets minder, omdat de compositie o.i. slecht in de vorm past en de onge- glazuuroe binnenkant onpractisch is. Aardewerk is tenslotte toch altijd op de eerste plaats bedoeld als gebruiks voorwerp en een ongeglazuurde, vocht-opslorpende schaal past slecht bij een practische huisvrouw, ook al heeft zij artistieke zin. Een ander expe: i is de opstel ling van een platvorm, dat in de hoéi., waar het is gep.aatst, met lat ten een kamei improviseert, die werd ingericht door binnenhuis-architect Huisman. Het is eens iets anders dan een serie foto's en ontwerpen en beter dan een kast of een stoel, die als verloren in de wijdse ruimte van de oude, hoge zaal, iedere werking mist. Verder twee schilderijen van grootse allure van Roeland Koning. Hij weet een volkomen tot cliché geworden havengezicht weex tot een belevenis te maken (Spakenburg). Mevr. Dek ker toont een krachtig en raak zelf portret, Beekman blijft zijn knap impressionisme getrouw en J i Berg is weer de met grafische nauw keurigheid werkende tekenaar van planten. Van de beeldhouwer Lo Molenaar is er deze keer alleen een penseel tekening te zien. Akkerman is geko men met een wat boers-stoer, maar innig winterlandschap, dat herinne ringen wekt aan zuidelijker kunst. Pieter Geraedts verbeeldt het ver haal van de zondeval in een Eva- figuur, die prachtig gecomponeerd is en gehouden in het wazige, myste rieuze licht van een geloofspunt, dat tevens zeer verre geschiedenis, ja zelfs prae-historie is. De gouaches van Tweehuysen zijn van zuidelijke, luchtige geest door trokken. Hans Melis heeft kleinere plastieken ingezonden van zeer goede kwaliteit. Het chamottebeeldje „Waaier" is van een betoverend eenvoudige charme. Tenslotte: vazen in zwart glazuur met witte beteke ning van Zaalberg en kwaliteits handweefwerk van Ria van Oerle. Op de openingsplechtigheid komen wij Maandag terug. C. Th. R. Opkomst in Leiden 80 a 90 °/o DE DOORLICHTING op t.b.c. in Leiden draait op volle toeren. Nadat de schoolkinderen vóór de gro te vacantie aan de beurt geweest zijn, is verleden week een aanvang ge maakt met het doorlichten van de volwassenen. Na zo'n korte tijd is het nog niet mogelijk een conclusie te trekken, maar vast staat wel, dat 80 a 90 pet. van de opgeroepenen in derdaad voor het apparaat verschijnt De overige behoeven nog geen prin cipiële weigeraars te zijn; de mees ten van hen waren verhinderd en zul len later nog aan de beurt komen. VANZELFSPREKEND zal er een klein percentage zijn, die niet bereid is zich te laten doorlichten. Met niet genoeg nadruk dient er hen op gewezen te worden, dat zij niet alleen zichzelf benadelen, maar de hele stad. Want de tuberculose kan alleen doeltreffend bestreden worden wanneer gemeente na gemeente vol ledig uitgekamd wordt en men na het afwerken van een bepaalde gemeente de zekerheid heeft, dat er geen enkel onbekend geval van tuberculose meer overgebleven is. De enkele principiële weigeringen om o.i. onjuiste religieuze motie ven buiten beschouwing gelaten, berusten practisch alle weigeringen op de angst, dat men ontdekt zal wor- overdreven en bovendien radicaal verkeerd is. Overdreven, omdat het percentage t.b.c.-lijders niet groot is. Radicaal verkeerd, omdat men t.b.c. heeft of niet, onverschillig of men zich al of niet laat doorlichten. Niet laten doorlichten uit vrees, dat er t.b.c. ontdekt zal worden, is struis vogelpolitiek. onderstellen, dat mijnheer A. of mevrouw B. inderdaad t.b.c. -heeft, zonder het te weten. Het doorlichten brengt dit aan het licht, waarna er onmiddellijk maatregelen genomen kunnen worden, die erger voorkomen Wanneer zij zich niet hadden laten doorlichten, zouden zij een of an dere dag, misschien pas na lange tijd, toch tot de ontdekking gekomen zijn, dat zij t.b.c. hebben. Maar dan is het ziekteproces al veel verder gevorderd, waardoor genezing moeilijker wordf, meer geld kost en langer duurt. Of men het wil weten of niet, meii heeft t.b.c. of men heeft het niet! Heeft men het niet, dan is het een geruststelling dit te weten Heeft mep. het wel, dan mag men dankbaar zijp voor het doorlichten, omdat er dan nog tijdige maatregelen genomen kunnen worden. In beide gevallen dus is doorlichten nodig. Laat nie mand zich er aan onttrekken, nocji den als t.b.c.-lijder. Een angst, die om zichzelf geen schade aan te doeri, .gezin is er aan ten gronde gegaan, van maken, I AAT MEN NU EENS het ergste veronderstellen: er wordt gecon stateerd bij het doorlichten, dat mijn heer A inderdaad t.b.c heeft. Wat gebeurt er dan? Als een spookbeeld staat het sanatorium de mensen voor ogen, want een verblijf duurt lang en kost schatten geld. Wie zal dat be talen? Nu zijn de meeste mensen ver plicht verzekerd, in Leiden ongeveer 80 pet. van de bevolking Doch de verzekering betaalt slechts f 6.per dag voor sanatorium-verpleging, ter wijl de sanatorium-prijzei tussen 8 en 10 gulden per dag liggen. Men moet dus 2 a 4 gulden per dag bij betalen en wannneer de verpleging lang duurt, wordt dat een zeer groot bedrag, veel te groot om te betalen. Weliswaar bestaat er nog de moge lijkheid van een herverzekering, maar die betaalt hoogstens f 1.50 per dag extra voor sanatorium verpleging, zodat men dan maximaal aan 7.50 per dag komt. Blijft nog een tekort van ƒ0.50 a ƒ2.— per dag. Ook dit bedrag zal op de lange duur voor ve len te zwaar te zijn. Voor midden- Standers, mensen in vrije beroepen e.d., die vrijwillig verzekerd zijn, 'geldt hetzelfde. Mensen, die echter helemaal niet verzekerd zijn, staan voor een ramp wanneer zij plotseling de kosten van sanatorium-verpleging geheel betalen moeten. Méér dan een Monumentenzorg geeft subsidie Toen vandaag een week geleden de 3 October-optocht door Leiden trok en men de groep zag, die uitbeeldde dat keizer Napoleon in 1.813 een be zoek aan Leiden bracht en daarbij ontvangen werd in het patriciërshuis Rapenburg 48, zullen velen bedacht hebben, dat er van de luister van dit gebouw niet veel overgebleven is. Het maakt aan de voorzijde zelfs een ietwat vervallen indruk, een toon beeld van vergane glorie, zoals de meeste glorie op het Rapenburg is vergaan. Maar de herinnering aan die glo rietijd, toen schatrijke patriciërs zich konden veroorloven dergelijk».' pa leizen aan het Rapenburg te laten bouwen, dient bewaard te blijven. Daarvan is ook het R.K. Schoolbe stuur van Leiden overtuigd. Reeds lange tijd geleden werden er daar om stappen ondernomen de voorge vel van dit gebouw, waarin thans een R.K. Jongensschool gevestigd is, te laten restaureren, waartoe contact werd opgenomen met het Leidse ar chitectenbureau ir. Hugo van Oerle en J. J. Schrama. Juist dezer dagen is er van de Rijksdienst voor de Mo numentenzorg bericht ontvangen, dat restauratie van de voorgevel in aan merking komt voor subsidie (vermoe delijk 40 a 50 pet. van de kosten). Reeds binnen enkelt weken zal met de werkzaamheden, dip enige maan den in beslag zullen nemen, begon nen worden. Het gebouw heeft een brede zandstenen gevel met forse Joni- sche pilasterstelling op een zand stenen basement over de volle hoogte. Boven 11e vensters bevin den zich zware festoenen en bo ven de ingang, die nog in oor spronkelijke staat aanwezig is (met uitzondering van de deur) een wa pen. Onder de niet oorspronkelijke vensters bevinden zich zandste nen lijsten. De gevel dateert uit de 2e helft van de 17e eeuw, terwijl de hardstenen stoep met ijzeren leuning 18e eeuws is. Volgens het restauratieplan worden de verflagen van de zandsteen pilas ters, kapitelen, festoenen, enz. ver wijderd, basement en stoepfront schoongemaakt, bepleisteringen op de baksteen vullingen om de kozijnen in de traveëen afgebikt en diverse beschadigde zandsteenstukken van het basement hersteld. Bovendien wordt het hardsteenwerk van stoep en trapjes hersteld of vernieuwd, evenals het door roest aangetaste hek. De ramen zullen vernieuwd en de kozijnen hersteld worden, terwijl de later aangebrachte toegangsdeur door een gladde deur (zoal? oorspron kelijk) vervangen zal worden. SERIE LEZINGEN IN HET RIJKSMUSEUM VOOR VOLKEN KUNDE In het Rijksmuseum voor Volken kunde, Steenstraat IA, Leiden, wordt wederom een serie lezingen gehou den, telkens op Woensdagavond, aanvangend om 8 uur. 28 October, dr. René de Nebesky- Wojkowitz, Forschungreise zu den Lepcha (met kleuren-lichtbeelden, kleurenfilm en muziek). 18 November, D. Biebuyk, de Lèga rVAAROM IS ER thans opgericht een Stichting Nederlandse Sana torium-Verzekering „N.S.V.", Bezui- denhoutseweg 251, Den Haag, waar in alle gezondheidsorganisaties zit ting hebben, dus ook de kruisvereni gingen en de verenigingen tot bestrij ding van t.b.c zodat men deze stichting ten volle vertrouwen kan. Men kan zich bij d»- Stichting la ten verzekeren tegen sanatorium-ver pleging voor verschillende bedragen Wie b.v. per jaar 7.20 betaalt, krijgt bij sanatoriumverpleging 10 gulden per dag uitbetaald, onverschillig hoe veel maanden of jaren de verpleging duurt. Voor 8.64 per jaar krijgt men 12 gulden per dag. Wanneer vader en moeder beiden verzekerd zijn, vallen hun kinderen beneden 16 jaar geheel1 g™» het^Bwane-gen^ap. O. gratis onder deze uitkering. 1UADERE GEGEVENS hierover kun- I nen alle Leidenaars vinden in de folders, die op grote schaal verspreid worden. Vanzelfsprekend kan men zich niet meer opgeven wanneer bij het doorlichten eenmaal gebleken is, dat men t.b.c. heeft. Maar wel is het mogelijk deze verzekering af te slui ten vóórdat men voor het doorlich tingstoestel stapt, al is het maar één seconde er vóór! Daarom wordt er in alle doorlichtingslokalen gelegenheid gegeven aan de Leidenaars, die bin nenkomen om doorgelicht te worden, zich tevoren even te laten verzeke ren. Wethouder S. Menken, voorzitter van de stichting die in Leiden het doorlichten organiseert, verzocht ons deze verzekering onder de aandacht van onze lezers te brengen. Ook dit is dus een garantie, dat men met een solide en betrouwbare verzekering te maken heeft. Mogen vele Leidenaars er gebruik Belgische Congomet lichtbeelden, gramofoonmuziek en een kleurenfilm over de met de Wa-Rega verwante Wa-Bembe. 27 Januari, dr. T. Volker, Het Ja panse tussenspel in de 17e eeuwse porceleinhandel van de Oost Ind. Comp. (met lichtbeelden). 3 Maart, Gan Tjiang Tek„ Chinees schimmenspel en marionettenthea ter met lichtbeelden en demonstra tie van poppen). RESIDENTIE-ORKEST OPENT HET WINTERSEIZOEN Het Residentie Orkest opent het winterseizoen 19531954 Donderdag 15 October in de Stadsgehoorzaal te Leiden. Onder leiding van Willem van Otterloo brengt het orkest de Symphonie no. 99 in Es van Joseph Haydn en na de pauze de Fest Ro- mane van de Italiaanse componist Ottorino Respighi. De soliste Elise Cserfalvi, speelt voor de pauze het Adelaide-concert van Mozart en na de pauze de Tzi gane van Maurice Ravel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1953 | | pagina 6