Te veel snoepen is funest voor de gezondheid van uw kinderen „DIK" is niet hetzelfde als „GEZOND' Ondanks de Kerkhervorming is Sint Nicolaas er gebleven H De Herenstraat wacht met smart op een tunnel aan de Lammenschansweg De Sint in het warenhuis ZATERDAG 29 NOVEMBER 1952 DE LKIDSE COURANT TWEEDE BLAD - PAGINA 1 NU SINT NICOLAAS IN AANTOCHT IS T^E TIJD VAN SUIKERGOED en i marsepein is weer gekomen. Spe- culaaspoppen, taai-taai-poppen, fon dant en chocoladeharten, peperno ten, bakerkinderen van suiker, mar- sepeinen vrucl ten (of breiwerken, spons en zeem, w.c.tjes, dobbelste nen, stukjes zeep en andere aardig- heden, allemaal nagemaakt in snoe perij) doen een aanslag op de por- temonnaie en op de gezondheid. December is de maand van de be dorven magen, want met Sinter- j klaas en mei Kerstmis woidt door groot en klein teveel gegeten en te veel gesnoept. Dit klinkt nu als een heel zure op merking van een dokter, die niets anders schijnt te willen doen dan waarschuwend de vinger opheffen en de mensen hun plezier aan eenvou dige eet- en drinkgenoegens loopt te vergallena Intussen is dit de bedoeling niet: het hoort integen deel tot de Kunst om gezond te le ven als men op zijn tijd geniet van de goede dingen des levens, want ook de vreugde en de tevredenheid zijn voorwaaiden voor een goede gang van zaken in 's mensen ge stel. Schromelijk overdreven AF EN TOE lekker eten en drinken zij dus iedereen die het hebben kan van harte gegund en in het bijzon der geldt dat voor hen die gewoon lijk sober en matig zijn. Maar nu staat het wel vast dat heel dikwijls het schransen en het snoepen schro melijk wordt overdreven. Als de vol- senen daar misselijkheid en een slecht gebit voor over hebben, moe ten zij dat zelf maar weten, die veranderen hun leefwijze toch niet zo licht meer. Maar het is niet ver antwoord als zij hun kinderen scha delijke eetgewoonten bijbrengen, het zij door hun voorbeeld, hetzij door het ter beschikking stellen van grote bedragen voor snoepgoed. Weet u wel dat jonge kinderen soms zelfs de kleuters onder de zes in sommige grote stadswijken ge middeld voor een rijksdaalder per week versnoepen? Tegen Sinter- Er moet maar eens geen hoefsmid bij de hand zijn klaar en Kerstmis wordt dat nog veel erger, de tijd van de ijsjes is dan wel voorbij, maar de étalages der winkels bieden zoveel verleidelijks dat het aandringen om snoepgeld niet van de lucht is. Het is wel no dig dat de ouders weten waarom zij hier niet aan mogen toegeven. Om te beginnen is het vele snoepen fu nest voor de eetlust: juist bij jonge kinderen ontbreekt hier, zo onge veer op het tweede tot vierde jaar, erg veel aan, ook al zijn ze overigens gezond. Zorg voor eetlust. HET EINDELOZE treuzelen bij de maaltijd, het niet willen gebrui ken van groenten en andere voor de gezondheid onmisbare voedings middelen, wat menige moeder tot wanhoop brengt, wordt natuurlijk in de hand gewerkt door tussentijds snoepen. Moet een kleuter dan iedere zoete lekkernij onthouden worden? Dat is nu niet bepaald noodzakelijk, maar men moet het laten blijven bij een enkel snoepje na het middag- en avondmaal, dat wil zeggen op een tijdstip, dat de maag gevuld is met de onontbeerlijke voedingsstoffen.... en dat tandenborstelen er onmid- delijk op kan aansluiten. Hier komen we aan bij een punt dat voor onze gehele bevolking van betekenis is. Meer dan 90 procent Ier Nederlanders lijdt aart tandbe derf. de een in meer. de ander in minder ernstige mate. Mensen met gave gebitten zijn dus een grote uit zondering! Aan dat tandbederf wordt door de meeste lijders veel te wei nig gedaan om het te genezen en te beperken. De fout zit allereerst in de opvoeding, aangezien de ouders onvoldoende beseffen dat zij hun zoons en dochters moeten grootbren gen in meer hygiënische gewoon ten. Schooltandverzorging. DE TANDARTSEN en geneeskundi gen hadden hun hoop gevestigd op de schooltandverzorging, waarmee al thans de ergste tekortkomingen op dit gebied konden worden gecompen seerd. Thans worden omstreeks 300.000 schoolkinderen geregeld tand heelkundig verzorgd, het ligt in de bedoeling dat zij met gesaneerde ge bitten na hun schooltijd het verdere leven ingaan en dat hun dan op school zoveel begrip van mond- en tandhygiëne is bijgebracht, dat zij in staat zijn de toestand van hun tanden en kiezen ook werkelijk goed te houden. Helaas, op dit prachtige werk zal wegens de slechte econo mische tijdsomstandigheden moeten worden bezuinigd. Ze worden te dik. MAAR ER IS. behalve de geldver spilling en het tandbederf, nog een groot nadee] aan uitbundig snoepen verbonden, namelijk het gevaar van het dik worden. De corpulentie vormt tegenwoordig in de Westerse landen meer en meer een ernstige bedreiging voor de gezc ndheid. Het is zelfs zó dat een grote Amerikaan se levensverzekeringsmaatschappij bij het publiek en bij de geneeskundi gen de wenselijkheid van een kruis tocht tegen de vetzucht bepleit: het ,Dietsmakerij" GEVAAR VAN EEN WERELDS KERSTFEEST EEFT DE VIERING van het Sint Nicolaasfeest onze protestantse wordt de maatschappij te duur, al voorva(jeren nooit aanstoot gegeven? Deze vraag komt als vanzelf naar LE1DSE STRATEN EN STEGEN 29. '173ÊÊÊ lies gebouwde woningen, minder j&SEBÊ gezellig misschien, maar in ieder ge- 'W -J&F 1 val ordelijker. Pltflr Sj/r affl i j&Bi Het verkeer op de Herenstraat itóiisJ. 'Ills iS een vraagstuk apart, dat steeds 'M dringender wordt. Dezer dagen nog jheeft men kunnen lezeh, dat er aan li H 1 de Trekvliet enige fabrieken ge- bóiuwd zullen worden, hetgeen (voor al als straks oe Trekvlietbrug klaar j is) nog meer verkeer zal geven. En i dat allemaal over dit ene (belabber- de) spoorwegovergang, veel te klein voor dit zich sterk uitbreidende i stadsbeeld. Wie hier het verkeer gadeslaat, is direct bereid een vu'ig pleidooi te houden /oor een spoorwegovergang (liefst een tunnel) aan de Lammen schansweg, waardoor Herenstraat en Zoeterwoudseweg aanmerkelijk ont last zullen worden. Als we goed zijn ingelicht, bestaat er tussen Ned. Spoorwegen en ge meente Leiden geen verschil van mening over de noodzaak van een tunnel. Het gaat er nog slechts om: wie zal dat betalen? De Spoorwegen hebben er tenslotte geen direct be lang bij, dat de Lammenschansweg een tunnel krijgt; zij hebben slechts bezwaar tegen een gelijkvloerse overweg, hetgeen wij ons in kunnen denken. De gemeente Leiden heeft wel belang bij een tunnel en zal dus het leeuwendeel van de kosten moe ten dragen. Tja, dat is een moeilijk heid, waarvan de oplossing nog wel even op zich laat wachten. Onder tussen moeten alle bewoners van de Verlengde Lammenschansweg en van alles wat daarvan in de omge ving ligt, maar over de Herenstraat. Gerekend vanuit het stadscentrum (Breestraat) is dat een enorm stuk omrijden. ^UANNEER MEN de naam Heren- straat hoort, is er een neiging te denken aan Herengracht en Heren- steeg, twee namen, die eveneens in het Leidse stratenplan voorkomen, maar noch onderling, noch met de Herenstraat verband hebben. De naam Herensteeg (van Rapen burg naar Kloksteeg) eherinnert aan de Heren der Duitse Orde, die in 1268 met graaf Floris V overeen kwamen, dat zij over een bepaald deel van stad en omgeving geeste lijke rechten uitoefenen mochten. Zij hadden hun behuizing op de hoek HerensteegPieterskerkhof. De He rengracht ontleent haar naam, zoals we reeds eerder schreven, aan de bedoeling waartoe zij gegraven is, namelijk de grote heren der stad er hun huizen aan te laten bouwen. De naam Herenstraat vindt men terug in ..Heirwegh", zoals op oude stadskaarten staat aangegeven (naar de Lammenbrug). Ook wordt de naam „Heerenwegh naar Zoeterwou- eaangetroffen, maar het zou al- verkeerd zyn verband te leg gen tussen deze naam en de Vrou- (Foto: „De Leidse Courant"). wenweg, die voorbij de Lammenbrug naar Zoeterwoude voert. Genoeg over de straatnamen. De Herenstraat is nog niet zo heel erg oud. Tijdens het beleg van 1574 be stond de weg nog niet; er was toen ook nog geen verbinding tussen de Koepoort (Koepoortsbrug-Doeza- straat) en det overzijde. Pas op een kaart van 1562 vinden we een brug van de Koepoort naar wat toen nog de „Soeterwoudschen weg" heette. In 1920* werd officieel vastgesteld, dat de Herenstraat tot aan de spoorbaan iiep en de Zoeterwoude- weg aan de andere kant van de baan begon. De Herenstraat, zoals wij die ken nen, heeft kennelijk ee. oud en een nieuw gedeelte dat ter hoogte van de Koninginnelaan in elkaar overloopt. Wanneer nen van de Witte Singel af de Herenstraat betreedt, vindt men aan weerszijden huizen van oudere datum. De twee zeer nauwe stuk jes, die een vlot verkeer niet be paald bevorderen. Vederop in de richting van de spoorbaan wordt het beter; men vindt daar meer in se- Er komt nog iets anders bij. De nieuwe weg naar Voorschoten zal pas goed gebruikt kunnen worden, wanneer men vanuit de stad gemak kelijk aan de Lammenbrug kan ko men, dus over de Lammenschansweg, niet over de Herenstraat. Over de Herenstraat zelf hebben we niet veel verteld; er valt ook niet veel over te vertellen. Veel bijzon ders vindt men er niet. Het is slechts een typische straat, geen centrum, geen buitenwijk. Een nuttige ver bindingsstraat tussen het hart van de stad en hetgeen er in de laatste tientallen jaren aan de buitenzijde is bijgebouwd. Geef hen liever wat meer fruit die te vroeg overlijdende dikkerds! Dik zijn is namelijk helemaal geen teken van gezondheid, zoals men nog veel te veel geneigd is te denken, Voor het vijftigste jaar kan het nog niet zoveel kwaad, maar wie de mid delbare leeftijd heeft bereikt heeft een betere oude dag en een langer leven voor zich als hij mager is: i natuurlijk de heiligenverering. Prof. voren wanneer wij zien met hoeveel opgewektheid dit volksfeest in alle groeperingen van onze Nederlandse samenleving wordt gevierd. De afkomst van het Sinterklaas- vermaak ligt geenszins in het duis ter. Het is een zeer duidelijk over blijfsel van middeleeuwse heiligen verering. Desondanks heeft het zich in ons calvinistische land een blij vende plaats weten te verwerven. Wij zullen dit aan twee oorzaken moeten toeschrijven. In de eerste plaats was dit familiefeest zo inge burgerd, dat ook bij veranderde godsdienstige inzichten het amuse ment als zodanig niet verdween. Wèl dikke mensen worden niet oud. Het is stellig niet overdreven als reeds in de jeugd de grondslag gelegd voor matigheid in he gebruik van vette en zoete spijzen en dus ook van snoeperij. Juist in families waar men aanleg heeft voor corpulentie is deze voor zorg op zijn plaats. Wie zijn kinde ren met de feestdagen dar toch eens lekker wil verwennen, doet er goed woordig: men maakte de kinderen wijs, dat de goede bisschop was rondgegaan. Vroedschap greep in. Dat „Dictsmakerij" onze refor matorische voorvaderen weinig aanstond, mag blijken uit een besluit van de vroedschap te Delft in 1600, waarby verboden werd dat „op den 5en December" 't welck genaemt wort Nicolaes- avondt, in cramen op het markt veld vercoft worden verscheyden goederen, die men den cleinen kinderen diets maeckt dat den- dr. L. J. Rogier, de kenner van de kerke ijke toestanden in de eeuwen na de reformatie schrijft: „Eeuwen van principieel verzet hebben het Sint Nicolaasfeest, waarop de bis schop in vol ornaat in stad en land rondgaat, niet kunnen uitroeien". Ten tweede viel na de kerkher vorming niet alleen op de Sinter klaasviering de nadruk. Er was nog een reeks van feestelijkheden uit de voorreformatorische periode overge bleven. Als kinderfeest had aan van- kelijk de das der onnozele kinderen aan gedeeltelik over te schakelenh,lpk.nU n„ „m van snoepgoed op lekker fruit. De meeste kinderen zijn dol op zoete si naasappels, druiven en peren. Ook voor gewone tijden geldt dat vruch ten voor hen beter zijn dan snoep goed! Dr. H. W. Scalongne, arts. (Nadruk verboden). nog betekenis. De gewoonte om op 28 December (gedenkdag van de kindermoord te Bethlehem) aan kin deren allerlei vrijheden te verlenen, b.'eef voorlopig gehandhaafd. In sommige streken stond echter de Sinterklaasdag (of beter de voor avond er van) al vroeg in aanzien. De opzet was niet anders dan tegen- De moderne tijd doel vaak afbreuk aan de romantiek om het Sint Nico laasfeest. Schoen bij de haard, dat gaat. Maar schoenen bij de centrale verwarming „Zou jij voor Sint Nicolaas een lied je willen zingen?" zelfden Nicolaes hemluiden geeft, 't welck eene saecke is niet alleen strijdend ende tegens alle goede orde ende politie, maer oock de luiden afleidende van de ware godesdienst endo streckende tot aengeloof, superstitie ende afgo- derije, dewclcke in een gepotier- de christelicke gereformeerde stadt niet en behoort getolerecrt te werden". Stellig heeft dit vrocdschapsbe- sluit weinig resultaat gehad. Het moest namelijk in 1607 herhaald worden en ook toen hielp het niet. In andere plaatsen lezen we wei nig van raadsbesluiten tegen de Sint Nicolaasviering. Wel moesten de ma gistraten soms ingrijpen wanneer de burgerij zich ;il te uitbundig aan de pleziermakerij gaf, Nu is niemand cr tegen. Verderop in de 17e eeuw en in de twee eeuwen daarna verstommen de publieke protesten tegen Sinterklaas. Waarmee natuurlijk niet gezegd is, dat binnenskamers niet heftig werd geageerd tegen het naar het in zicht van sommigen afgodisch en rooms gebruik. In onze tijd kan men eerder zeg gen dat het protestantisme de Sint Nicolaasviering aanmoedigt dan be strijdt. En met go.ede redenen. Onder de sterke bekoring, eerste van de Duitse- daarna van de Engelse Kerst- I feestviering, die volkomen verwe- i reldlijkt is, ziet men ook in ons land de tendens naar een grootsere vie- ring van Kerstmis (waarbij men elkaar geschenken gaat geven e.d.) ter vervanging van Sint Nicolaas. Afgezien van het bezwaar dat door deze namaak van Weihnachten of Christmas het echt-Nederlandse Sin terklaasfeest terzijde wordt gescho ven, keren de kerke ij ke leidslieden zich tegen het feit dat het eigenlijke Kerstgebeuren geen aandacht krijgt. Waarom zij zich eenstemmig vóór de oud-vaderlandse Sint Nicolaasavond verklaren. I H. DE JONG.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1952 | | pagina 7