Een vaderlijke Abt, die bloemen kweekt in Utah's hooggebergte VAN BOTANIST TOT TRAPPIST Herinneringen aan Holland van Abt Maurice Lans O.C.S.O. één öaq tRappist ZATERDAG 30 SEPTEMBER 1950 DE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD PAGINA Wanneer iemand zich eerst op het bloembollenvak toelegt, daarna zich be kwaamt in de teelt van sub-tropische gewassen en vervolgens de oceaan oversteekt om in do Far West van Amerika zijn fortuin te zoeken, is dat een levens-inzet, zakelijk beschouwd veel-belovend, maar in geen enkel op zicht de belofte inhoudend van krom staf en mijter. Het is 43 jaar geleden, dat een jongeman van 21 jaren het va derlijk huis „De Narcis" in Warmond en de Hortus te Leiden vaarwel zei- de en de wijde wereld introkon bewust, dat hij zou terugkeren als abt van een Trappisten-abdij in de Far West van de Verenigde Staten. „Een monnik hoort in zijn kloos ter" zei de hoogeerw. pater Mau rice Lans, abt van de abdij „O. L. Vrouw varf de H. Drieëenheid" in de staat Utah, toen wij voor het eerst met hem mochten kennis maken. Met deze uitspraak gaf de abt aan, dat hij zich dan weer op zijn plaats zou weten, als hij in de stilte van de Trappisten-abdij opnieuw was opge nomen. Want wij waren zo dwaas geweest te veronderstellen, dat een monnik het ook wel prettig zou vin den eens even door de wereld te zwerven. Hoe dwaas! Een monnik hoort in zijn klooster, maar de gelegenheid om de abt van een Trappisten-abdij te ontmoeten in de voor óns meer vertrouwde sfeer van een gezellige huiskamer was te schoon om haar niet uit te buiten en de abt stemde toe, niet genadiglijk, maar heel gewoontjes. „Kom maar aan". Zo zaten we op een avond van deze week genoeglijk koffie te drinken met de abt, ten huize van zijn zuster, mej. Jos. Lans, in de Thorbeckestraat te Leiden. Wij hebben wel eens meer met abten getafeld. Plechtige, stil zwijgende maaltijden in klooster-ref ters, met Vader Abt ongenaakbaar vèr af. Nu zaten we bij een abt in de huiselijke kring en het was een zeer huiselijke abt, die daar voor ons zat in het wit-en-zwart habijt van de strenge Trappisten-orde. Het gouden abbatmle kruis flonkerde op zijn borst en een gouden ring met een brede, bleekpaarse amethyst sche merde aan zijn rechterhand. „Daar is de papieren man!" zei dom. Mau rice Lans, toen we knielden voor de handkus. Waarop we prompt in de lach schoten. De prelaat heeft, na 43 Amerikaanse jaren, zijn moedertaal geenszins verleerd, maar werpt er bij tijd en wijle een Engelse zin tus- sen-door of vertaalt letterlijk uit het Engels. De abt bedoelde te zeggen: „Daar is de man van de krant", maar vertaalde „the man of the paper" (Paper kan in 't Engels krant öf pa pier betekenen). Er viel geen ijs te breken, aangezien de abt niets „ijse- lijks" over zich heeft, maar anders zou het bij de eerste zin reeds ver- gruzeld zijn. Neen er was niets van gedwon gen staatsie in deze abt, met zijn ge bruind en mager gelaat en zijn grijze, nu en dan van humor tintelende ogen. Niets van een abt-op-het-to- neel. Niets van uiterlijke vromighed en stijve waardigheid. Maar het was dan ook een échte abt, een „Vader Abt" zoals de aanspreek-titel is die met evangelische wijsheid een ab dij in.de verre bergen van Utah als een vader bestuurt. Streng en veel eisend is de klooster-regel van de Trappisten of Cisterciensers „Stric- tioris Observantiae" (een nog wat precieser aangetrokken regel van St. Benedictus), maar waarom zijn men sen, die streng zijn voor zichzelf dik wijls zo inschikkelijk en zachtmoedig voor anderen en waarom zijn, omge keerd, mensen, die gemakkelijk zijn voor zichzelven, vaak veeleisend voor de buitenwereld? Vader Abt was naar Europa gevlo gen om het generaal kapittel der Or de in Citeaux (Frankrijk) bij te wo nen. Deze reis benutte hij tevens om kloostergebouwen in de Oude Wereld te bezichtigen. „In Amerika kent men wel sky-scrapers, hoog en recht, maar geen kloosterlijke traditie". In Utah een staat van de „Sta tes". welke rondom als huurlieden heeft de cowboy-staten Nevada, Co lorado en Arizona daar in het verre Utah ligt midden tussen woeste bergen de abdij van Our Lady of the Holy Trinity, gebouwd van golfijze- ren „quonset-huts", welke in een vierkant zijn gezet, met aan de ene zijde, op verhoogde voet, de plaat ijzeren kerk. Het is dus nog een hulp-abdij, maar door het vernuft en de werklust van de monniken van binnen is er van het plaatijzer niets te zien zo bewoonbaar ingericht, dat zij er misschien spijt van zullen hebben, als de omstandigheden rijp zijn voor een stenen klooster. Als de financiële omstandigheden rijp zijn, want de abdij in Utah is reeds een volle bijenkorf van 72 monniken, waarvan 35 novicen. Zo dat er al gesproken wordt van op nieuw te gaan uitzwermen en weer een andere abdij te stichten, terwijl de moeder-abdij nog in een soort concentratiekamp-barakken is ge huisvest. Op hun beurt zijn de mon niken van Utah uitgezwermd van de abdij Our Lady of Gethsemani in Kentucky. Volgens aanwijzing van de abt van deze abdij verlieten in 1947 een dertigtal monniken, onder wie dom. Mauritius Lans, hun „old Kentucky home" en reisden dwars door de Verenigde Staten naar Utah, waar zij in een naar Nederlandse be grippen vrij onherbergzaam oord een paar oude en half-vergane houten barakken vonden, waar Duitse krijgsgevangenen hadden gezeten. Er moest dus flink worden aangepakt. De landstreek is nieit-Katholiek, overwegend Mormoons „voorbeel dig in levenswandel en godsdienstig" prees dom. Lans. In 1949 is de Utah- nederzetting tot abdij verheven en dom. Lans werd tot eerste abt geko- een blijft. Er is een noviciaat van 2 jaar, waarna een 3-jarige gelofte aan de Eeuwige Gelofte voorafgaat. Als je het na 5 jaar nog niet weet, dan ga je maar beter naar huis toe!". DE 3 GEBROEDERS-RING. Ons oog was blijven rusten op de prachtige vinger-ring van de abt, welke ofschoon de Trappisten vol strekt geen eiger. bezit kennen een merkwaardig kloosterlijk fami liestuk bleek te zijn. De amethyst- sleen is destijds door de (reeds over leden) prior van de Carmelieten in Brazilië, pater Maurizio Lans, ten ge schenke gezonden aan zijn (ook reeds overleden) broer, dom. Mauritius Lans, hbt van de Trappisten-abdij „De Achelse Kluis", die de steen, met enige diamantjes, liet zetten in zijn abbatiale ring. Toen dom. Mau rice Lans tot abt in Utah werd geko zen, zonden de monniken van de Achelse Kluis de ring over naar Ame rika. De kostbare steen verhuisde dus uit broederlijk gebruik van Brazilië naar Nederland en vandaar naar Noord-Amerika. Een vierde broer, pater Michel Lans. was Witte Pater in Oeganda en stierf eerverleden jaar plotseling te Rome. Een zuster van de abt is overste van een klooster in Tanganyka (Midden-Afrika). In de familie Lans, gezegend met vijf klooster-roepingen, manifesteert zich de wereld-omvattende taak van Christus' Kerk. DE WERELD IN. De familie Lans is afkomstig uit Haarlem en de abt, wiens ring we zo even bewonderden, had van jongs- af aan grote liefde voor bloemen. Hij ging in de leer bij Anton Roozen te Overveen om bloembollenkweker te worden. Toen de heer Lans Sr. naar Warmond was verhuisd en met zijn zoon eens de Hortus Botanicus te Lei den bezocht, werd de belangstelling van de jonge man gewekt voor een andere tak van botanie. Hij kwam in de leer bij hortularus Witte. „Wat ik daar geleerd heb! Ik heb mijn ogen open gehad. Het zou onmogelijk geweest zijn in Caüfornië te werken, - m ff «s «rig U V:- .Jk. A. 's Winters liggen de abdij-gebouwen onder de sneeuw. VANWAAR DIE TOELOOP? Nu is het klooster vol. Sinds het vertrek van de abt 14 Augustus j.l. zijn er weer 7 novicen bijgekomen (de prelaat staat in geregeld schrif telijk contact met de abdij). In som mige Europese staten zijn er bijna geen novicen meer, en in de Ver. Staten komen er zoveel aanmeldin gen, dat „we niet weten, wat we er mee moeten doen". Toch (dit weten we niet van de abt, maar van andere zijde) wordt in Amerika de klooster regel zo mogelijk nog strenger nage leefd dan in Europa. Wat is de reden van die grote toè- loop? ..Dat is moeilijk te zeggen" vond de abt „Op het generaal ka pittel is ook reeds verklaard, dat de Orde naar Amerika schijnt te gaan. Er zijn heel veel jonge soldaten inge treden, die de oorlog hadden meege maakt en genoeg van de wereld had den gezien. They were sick of it. (Zij hadden er hun bekomst van). Ook is er een striking difference (een op vallend verschil) tussen de leefwijze hier en in de States. Het huiselijk familieleven als in Holland kent men in Amerika niet. Iedereen gaat maar uit naar theater en bioscoop, tot diep in de nacht. Dit bevredigt de mens niet. Er wordt iets hogers gezocht. Het is wel duidelijk, dat O. L. Heer hier aan 't werk is". „En blijven de nieuw-gekome- nen?" „50 tot 60 percent van de novi- als ik niet bij Witte in de tropische kassen van de Hortus geweest was". Dom. Lans is tijdens zijn verblijf wéér in de Hortus geweest. „Hij is nu niet zo mooi meer, als in de tijd, dat ik er was. De hortus is nu nog meer dan toen .een studie- tuin". In 1907 vertrok de jongeman naar Californië. „Om millionnair te worden!", lachte de abt en vond de eerste dag al werk bij een rijkaard, die begonnen was een tropische kas aan te leggen. Daar bleef hij negen jaar zich wijclen aan zijn lievelings vak, belast met de leiding van het Doherry-palmen-conservatorium te Los Angeles. „Toen ik uit Nederland vertrok, ging ik mijn broer gedag zeggen in de Achelse Kluis. Ik was er meer ge weest, maar dan was ik blij, dat ik er weg was. Maar dit laatste bezoek heb ik nooit meer kunnen vergetqn". De roeping naar het Trappisten klooster bleef aan de deur kloppen. Met hart en ziel gaf de jongeman zich over aan de verzorging van bloe men en planten. „Ik hield van mijn werk. Daarom heb ik zo lang ge wacht, om in het klooster te gaan. Maar finally (ten slotte) moest ik toch gaan. Ik kon het niet meer uit houden. Ik weet nog precies de plaats waar ik made up my mind (het be sluit nam): Nou ga ik. Het was ge durende de eerste Wereldoorlog in 1917". „De liefde voor bloemen is me Dom Maurice Lans met een broeder -novice en koorheer-novice. ltijd bijgebleven. De dag, volgende op mijn intrede in de abdij „Our La dy of Gethsemani" was ik al in de tuin. En toen de abt stierf en een iwe gekozen werd, mocht ik de hele tuin onderste-boven gooien en vakkundig opzetten". - „In Utah is het bloemen-kweken erg moeilijk. Het kan zijn, dat er in Juni of Juli nog vorst komt. En dan gaat de hele zaak. Tulpen hebben we er wel eens in bloei gehad. Toen ik in Augustus vertrok lag de sneeuw nog op de bergen". DE ABDIJ LIGT HOOG. Het klooster ligt hoog 5100 voet de omringende grond is vrucht baar, maar de groeitijd is slechts 4 maanden. De abt dacht er daarom over ook schapen te gaan fokken, als wol-leveranciers voor de habijten. De Trappisten volgen namelijk zeer strikt de Benedictijnse klooster-re gel, welke voor bepaalde gedeelten van de dag handen-arbeid voor schrijft. Broeders en paters, zonder onderscheid, zijn er b.v. werkzaam in de land- en tuinbouw. Of de abt nog wel eens zijn bloe men verzorgt? „Ik zit de gehele dag achter mijn desk (bureau) en dan doet wat tuinwerk me goed". Of de plaats van de abdij niet al te onherbergzaam was „Ze was te mooi om niet te nemen. Rondom hoge bergen, de Wasatch-range. waar her ten dwalen. Voor Trappisten-abdijen worden altijd oorden uitgezocht waar het eenzaam is, midden in de schone natuur. Het land is vruchtbaar gezond klimaat. Het is bekend ,om de prachtige wolken-torens, welke er zich vormen". Of de abt weer graag terug ging? „Wel natuurlijk. Wat ga ik hier zitten doen. Ik ben blij mijn zus weer te mogen zien. Maar I belong in Utah. 'Ik behoor in Utah thuis)". Maandagavond vertrekt dom. Mau rice Lans en Woensdagavond hoopt hij (de gehele reis per vliegtuig) in Salt Lake City te zijn, waar hij door een car wordt afgehaald. „Een van de novicen heeft een car meege bracht. Het is te ver om te lopen en de Amerikanen houden niet van lo pen. Zij zitten altijd in een car". .Tot slot de zegen. De abt legde, na zijn zegen gegeven te hebben, de hand op ons hoofd: God bless you. Dit is het verslag (enigszins) van een onderhoud met de hoogeerw. pa ter Dom. Maurice Lans, die vol toe komstplannen wegtrok naar het weelderige Californië, zonder te we ten, dat Gods Voorzienigheid hem er toe had uitverkoren Vader Abt te worden van een eenzame abdij op de koude hoogvlakte van Utah. „I be long in Utah". Maar ook de vroegere (Indiaanse) en de tegenwoordige (Mormoonse) bewoners van Utah hebben er nooit aan gedacht, dat de naam van hun staat nog eens zó ge speld zou worden: U(t) T(rinitas) A(doretur) H(ic) „Opdat de H. Drieëenheid hier aanbeden zal wor den" het devies van de abdij, in de stilte van de dag en in de stilte van de nacht beoefend door de mon niken van „O. L. Vrouw van de H. Drieëenheid". s Winters 2 u. Opstaan, gevolgd door het klein officie der H. Maagd. 2 u. 30 m. Meditatie. 3 u. Groot officie, Angelus, private Missen, tus sentijd. 5 u. 30 min. Priem, (Vroegmis), Kapittel. frustulum, tussentijd. 10 u. 45 m. Einde van de arbeid, tussentijd. 11 u. 7 m. Noon. gewetensonder zoek, Angelus. 11 u. 30 m. Middagmaal, dankzeg ging. tussentijd. 1 u. 30 m. Arbeid. 3 u. 30 m. Einde van de arbeid, tussentijd. 4 u. 30 m. Vespers, meditatie, col latie, tussentijd. 6 u. 10 m. Lezing, Completen, Sal ve Regina, Angelus, Gewetensonderzoek. 7 u. Nachtrust. s* Zomers 2 u. De abdij in Utah, met op de voorg rond Trappisten aan de arbeid. Opstaan, gevolgd door het klein officie der H. Maagd. 30 m. Meditatie. Groot officie, Angelus, private Missen, tus sentijd. 30 m. Priem, (Vroegmis), Ka pittel, mixt, arbeid. Einde van de arbeid. 45 m. Terts, Hoogmis, Sext, gewetensonderzoek. Middagmaal, dankzeg ging, Angelus, mid dagrust. 5 m. Noon, tussentijd. Arbeid. 30 m. Einde van de arbeid, tussentijd. 10 m. Vespers, meditatie. Avondmaal, tussentijd. 10 m. Lezing, Completen, Salve Regina, Angelus, gewe tensonderzoek. Nachtrust. Op uitnodiging van het H. Jaar comité te" Rome zullen in de maand October 18 doofstomme meisjes van het doofstommen-instituut te St. Mi chielsgestel naar Rome reixen om daar demonstraties te geven. Zij zul len logeren in het gastenkwartier in Vaticaanstad en daar 10 dagen mo gen vertoeven. AetherkJanken ZONDAG. HILVERSUM I 402 M. 8.00 KRO, 9.30 NCRV, 10.00 IKOR, 11.30 NCRV, 12.15 KRO, 17.00 NCRV 19.45—24.00 KRO. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Maria- liederen. 8.25 Hoogmis. 9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Gram. 10.00 Studio-dienst, 10.30 Ned. Herv. kerkdienst. 11.30 Gram. 12.00 Orgel concert. 12.15 Apologie. 12.35 Gram. 12.40 Lunchconcert. 12.55 Zonnewij zer. 13.00 Nieuws, weerber. en Ka tholiek nieuws. 13.20 Kamerorkest en soliste, (om 13.42 „100 jaar ker kelijke hierarchic in Engeland," cau serie). 14.15 Vipol-concert. 14.35 „De Groentijd," discussie. 15.00 Gram. 15.15 Residentie-orkest. 16.10 „Kath. Thuisfront overal.' 16.15 Re portage. 16.30 Lof. 17.00 Geref. kerk dienst. 18.30 Domkoor. 19.00 Gewijde muziek. 19.15 „Kent gij uw Bijbel?" 19.30 Nieuws, sportuitslagen en weer ber.. 19.45 Actualiteiten. 19.52 Boekbe spreking. 20.05 De gewone man. 20.12 Gevarieerd programma. 22.45 Avondgebed en liturgische kalen der. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram. HILVERSUM II 298 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO, 17.00 VA RA. 19.00 IKOR, 20.00—24.00 AVRO 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram 8.30 Voor het platteland. 8.40 Voor militairen. 9.12 Sportmededelingen 9.15 Verzoekprogramma. 9.45 Gees telijk leven, causerie. 10.00 Trio. 10.25 Met en zonder omslag. 10.50 Amusementsmuziek. 11.15 Cabaret. 12.00 Politiekapel. 12.30 De spoor wegen spreken. 12.40 Orgelspel. 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Mededelingen of gram. 13.20 Mu- sette-orkest. 13.50 Even afrekenen, heren. 14.00 Gram. 14.05 Boeken halfuur. 14.30 Omroepkoor orkest en soliste. 15.30 Filmipraatje. 15.45 Gram. 16.30 Sportrevue. 17.00 Dansorkest. 17.25 Voordracht. 17.45 Gram. '18.00 Sport. 18.15 Nieuws en sportuitslagen.. 18.30 Voor de strijdkrachten.. 19.00 Kinderdienst. 19.35 Bijbelvertelling. 20.00 Nieuws. 20.05 Concertgebouworkest en solist 20.55 Pianospel. 21.05 „Paul Vlaan deren." hoorspel. 21.45 Orkestcon cert. 22.20 Actualiteiten. 22.30 Piano concert. 23.00 Nieuwsi 23.1524.00 Gram. MAANDAG. 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerber. 8.10 Sportuit slagen. 8.20 Gram. 8.45 Amusements muziek. 9.15 Voor de zieken. 9.30 Waterstanden. 9.35 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.20 Voordracht. 11.40 Gram. 12.00 Cello en piano. 12.30 Mededelingen. 12.33 Orgelconcert. 13.00 Nieuws. 13.15 Vrolijke muziek. 13.45 Gram. 14.00 Schoolradio. 14.35 Gram. 15.30 Piano trio. 16.00 Bijbellezing. 16.45 Vocaal ensemble. 17.00 Voor de kinderen 17.15 Orgelspel. 17.45 Gram. 18.00 Voor de kinderen. 18.15 Sportpraatje 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en weer ber. 19.15 Engelse les. 19.30 Boekbe spreking. 19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws. 20.05 Salonorkest. 20.40 De Prijs der Vrijheid, hoorspel. 21.30 Strijkorkest. 22.20 Internationaal Evangelisch commentaar. 22.30 Mu zikale causerie. 22.45 Avondoverden king. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram. HILVERSUM II 298 M. 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgymnas tiek. 7.30 Gram. 8.00 Nieuws en weerber. 8.18 Gram. 10.00 Voor de Oude Dag, causerie. 10.05 Morgen wijding. 10.20 Voor de kinderen. 10.35 Voor de vrouw. 10.50 Voor de zieken. 11.30 Gram. 12.15 Aocor- deonmuziek. (12.3012.33 Medede lingen). 12.3312.38 Voor het plat teland. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Metropole-or- kest. 13.50 Gram. 14.00 Populair-we- tenschappelijke causerie. 14.15 Trio. 15.00 „Met de hakken over de sloot," hoorspel. 16.15 Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.45 Regeringsuitzending. 18.00 Nieuws. 18.15 Vara-varia. 18.20 Gram. 18.30 Voor de strijdkrachten. 19.00 Parle- mentsoverzicht. 19.15 Alt en piano. 19.45 Regeringsuitzending. 20.00 Nieuws. 20.05 Actualiteiten. 20.15 Sextet. 20.50 Cabaret. 21.10 Popu laire muziek. 21.35 „Vakopleiding." causerie. 21.50 Radio Philharmonisch Orkest en solist. 23.00 Nieuws. 23.15 Orgelspel. 23.40*24.00 Gram. Het binnen-komen der monniken in de kapel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1950 | | pagina 7