Milddadigheid, welke niet aan haar doel beantwoordt Bloedvatverkalking is slijtage E2? 'U&cjacwt in Indonesië IN DE KRANTENTUIN »KINDERVREUGD« ZATERDAG 19 AUGUSTUS 1952 EE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD PAGINA 1 WxtbnwncUe. fiondmaaAteti r\E MIDDELEEUWER WAS MILDDADIG VOOR ZIJN KERK E$ HET is dus te begrijpen, dat ook de Warmondse kerk, behalve de vrij talrijke vicarissen en fundaties, ook heel wat goederen bezat, in de loop der eeuwen door schenkingen verkregen, gewoonlijk onder voorwaarde, dat elk jaar H. Missen werden gelezen ter gedacfhtenis van de schen kers en hun familie. Die goederen werden beheerd door de kerkmees ters, die aan de pastoor en de andere aan de kerk verbonden priesters en vicarissen en de koster, de armen of inrichtingen van liefdadigheid de gelden moesten uitkeren, overeenkomstig de gemaakte bepalingen. Zo had Jacob van den Woude, zoon van Jacob, de laatste mannelijke afstam meling van dat geslacht vele goederen en inkomsten aan de kerk ge schonken. Daarvoor moest op alle Donderdagen en Vrijdagen na het feest van St. Lambertus een jaargetijde gehouden worden voor zijn zie- lerust en voor die van zijn vrouw Johanna van Poelgeest en voor zijn fa milie en voorouders. De gezongen requiem moest door 9 lessen worden voorafgegaan en na de gezongen Mis moesten de priesters op het graf de psalmen de Miserere en de profundis bidden. Er moesten minstens vijf priesters aanwezig zijn en pastoor en assistenten en de koster ontvingen daarvoor een jaarlijks bedrag, dat de opbrengst was van land en huizen in Warmond. Nog tot aan het begin ian deze eeuw werden door eige naars van land en huizen in het dorp erfpachten betaald aan de Her vormde kerk, een overblijfsel van deze stichting. Nog vele andere stichtingen waren er in de middleeuwse kerk, onder meer van Lysbeth Simon Simons- zoon weduwe, eveneens voor een jaargetijde van Frank Heinricszoon en van de familie Duker. Een over blijfsel van dat alles is de wekelijkse gezongen H. Mis op Donderdag in de kerk van Warmond tot een intentie volgens goeddunken van de pastoor. Met de reformatie ging de kerk van Warmond ten onder, zoals we reeds vermeld hebben; in zijn „Be- schryvinge der stadt Leyden" zegt Crlers: „den 18 Augusti 1573 op een Woensdach heeft ons volck die kerck tot Warmont gebarrent". De Leidse jeugd verbrandde behalve de kerk van Warmond, ook de beide kloosters daar, evenals Rijnsburg en Leeuwen horst. Een eigen Kapel in het „Huis" Het huis te Warmond had een eigen kapel en als priesters aan die kapel verbonden noemen we een ze kere Amilius, in 1440 opgevolgd door Johannis Rodolszoon. Later een Al- bertus van Hoirn, Ghijsbertus Wil- lemsz. en Dirck Dirksz. allen slotka- pelaans van het kasteel van de heren van Warmond. Reeds enige malen hebben we het gehad over de twee kloosters in Warmond; een mannenklooster en een van de Ursulinen. Over beide kloosters nu wat meer. We weten al, dat hertog Albrecht van Beieren in 1386 aan de abt van het klooster van Camp en daarmede aan de orde van de Cistercienser monniken ook wel de Bernardieten, naar St. Bernardus geheten, de hof stede Oud-Teylingen schonk met 10 morgen land om er een klooster van c:"e orde te bouwen. Maar de schenking was voor de bouw en in standhouding van een klooster niet groot genoeg en zo kwam er voorlopig niets van een klooster te Warmond te bouwen; de abt van Camp bepaalde, dat de in komsten van hofstede en land zolang verdeeld zouden worden tussen de kloosters te IJsselstein en te Heus- den. De stichting van het klooster te Warmond kwam tot stand door toe doen van de heer van Warmond, Jan van den Woude. Maar het klooster werd niet gebouwd op de plek, die hertog Albrecht destijds er voor be stemd had, maar op grond, door Jan van den Woude gegeven. De oude hofstede werd alleen maar tijdelijk door de monniken bewoond, zolang zij bezig waren zelf hun klooster te- bouwen. Het klooster „Mariënhaven" Het nieuwe klooster te Warmond gebouwd werd Mariënhaven gedoopt en zes monniken uit het IJsselsteinse klooster kwamen het bevolken. Aan vankelijk was het zeer eenvoudig en primitief; het klooster had nog maar een rieten dak. Maar een vrij grote gift van 500 ponden maakte verbe tering mogelijk; geleidelijk aan kreeg het klooster vele weldoeners en beschermers onder de van Tey- lingens, de Boekhorsten en Poelgees ten. Pastoors van Warmond, Lisse, Oosterihout,, kannunikken van den Haag, Leiden en Naaldwijk, begijnen ■*'an Delft,-Amsterdam en Leiden, de abt van Egmond en de abdissen van Leeuwenhorst en Rijnsburg, zij allen begunstigden het nieuwe klooster, zodat het na verloop v^n tijd talrijke landerijen bezat. De kapel kreeg mooie sieraden en de bibliotheek werd bedacht door vele goede ge vers. Zelfs het veer te Warmond, nu be kend als de tol van het Warmonder- bek, eerst in het bezit van de abdij van Leeuwenhorst, kregen de mon- n ken van Mariënhaven in handen. Al die kloostergoederen vervielen na de reformatie aan de Leidse uni versiteit. De toenmalige heer van Warmond tekende protest aan tegen die confiscatie. Dit had tot gevolg, dat de goederen van de kerk van Warmond aan zijn moeder Henrica van Egmond werden teruggegeven. Van de kloostergoederen werden twee beurzen gemaakt, ter opleiding van predikanten aan de Leidse uni versiteit en de heren van Warmond mochten die beurzen geven. Het tweede klooster Het andere klooster te Warmond, naast de parochiekerk gelegen, even eens door Jan van den Woude ge slicht in 1410, was bestemd voor adel lijke meisjes, die tot armoede waren vervallen. Het was aan St. Ursula toegwijd en de zusters leefden er on der de derde regel van St. Francis- cus. Tot de eerste zusters behoorden twee zusters van de vrouw van Jan van den Woude, dochters van Jan van Cruyningen, een Zeeuws edel man. In 1428 kregen de zusters ver lof achter in de kerk van War mond een galerij te laten maken; daar konden zij, ongezien door de mensen, de H. Mis bijwonen. Door een overdekte gang kwa men zij in de kerk in haar eigen loge. Een overblijfsel van die on deraardse gang is nog aanwezig. De zusters waren slotzusters en daarom vermelden we nog de navolgende merkwaardige bij zonderheid: in 1534 vroeg en verkreeg een van de nonnen, Bartha Gerritsdochter van de vi caris van het bisdom, dat toen juist vacant was, verlof om een reisje naar den Haag te maken. De zuster, die 50 jaar oud was mocht 14 dagen lang op reis met de president van het Hof van Holland, Gerrit van Assendelft om haar zaken in den Haag af te doen. Matigheid beste remedie Bovenstaande tekening is een ontwerp tot gedeeltelijke droogmaking van de Kagermeren, dat in het stedelijka rchief te Leiden wordt bewaard Het bijschrift in de hoek luidt: lek Jan Pieters soo Dou gesworen Landt- meter getuyge mits desen dat ick ten versoucke van de Meesteren en Re genten van den huyssitten huyse binnen de stadt Leyden, bij Inspectie (de maet uit groff te gebruyken) gecaerteert hebbe de wateren genaemt het Sweylandt, de Keever mette Eymerspoel, met een dyck daer omme afgebeelt, sulex de selve wateren be poldert en tot drooch landt gemaeckt soude mogen werden, met byvouginge van alle omstandige gelegenthe- den oock afteykeninge van een nieuwe, vaert vant eynde vande Rechte Syll totte Laeck, en voorts totte Nonemeer, syn de voorn, wateren bij mij te same groot beraemt omtrent twe hondert vyftich morgens. Des ten oorconden desen geleyht opten XVIII December XVI tweentwintich by my Jan P. soo Dou. Wilt U iets weten? Vraag: Route en hoeveel km. van Voorschoten naar Huis ter Heide; van Huis ter Heide naar Raalte; van Raalte naar Denekamp; van Dene kamp naar Beek; van Beek naar Well; van Well naar Valkenburg; van Valkenburg naar Vught; van Vught naar Huis ter Heide. Antivoord: Voorschoten, Leiden, Alphen, Woerden, Utrecht, de Bilt, Huis ter Heide; afstand 60 km. Huis ter Heide, Soesterberg, Amers foort, Voorthuizen, Oud-Milligen, Apeldoorn, Teuge, Deventer, Vulik, Wesepe, Raalte; afstand 93 km. Raalte, Nijverdal, Wierden, Alme lo, Albergen, Ootmarsum, Tilligte, Denekamp; afstand 51 km. Denekamp, Oldenzaal, Hengelo, Delden, Goor, Lochem, Ruurlo, Zei- hem, Doetinchem, Beek, Elten Lo- bith, Millingen, Kekerdam, Leuth, Beek. (Tweemaal dus Beek op de zelfde route; u kunt uitzoeken!); af stand 120 km. Beek, Groesbeek, Mook, Gennep, Afferden, Well; afstand 35 km. Well, Arcen, Venlo, Swalmen, Roermond, Sittard, Spaubeek, Val kenburg; afstand 95 km. Valkenburg, Sittard, Suste'ren, Wessem, Grathem, Weert, Maarhee- ze, Eindhoven, Boxtel, Vught; af stand 125 km. Vught, Den Bosch, Zaltbommel, Culemborg, Zeist, Huis ter Heide; afstand 55 km. Vraag: Route en afstand van Beek en Donk naar Stein, van Stein naar Tegelen, van Tegelen naar Valken burg? Het Warmonder Tolhek op de Haar lemmervaart in 1788. Antwoord: Beek en Donk, Hel mond, Someren, Neder-Weert, Kei pen, Grathem, Wessem, Echt, Diete ren, Holtum, Urmond, Stein; afstand 65 km. Stein, Susteren, Roermond, Swal men, Reuver, Belfeld, Tegelen; af stand 45 km. Tegelen, Roermond, Sittard, Val kenburg; afstand 55 km. Waarom er telkens over aderver kalking wordt gesproken wanneer er bloedvatverkalking wordt bedoeld, is moeilijk meer te achterhalen. In ieder geval zetelt dit ziekteproces helemaal niet in de aderen, maar juist in de slagaderen. Ook tegen het woord verkalking zijn wel enige bezwaren aan te voe ren. Hierdoor wordt immers de in druk gewekt dat de kalkvorming de oorzaak van alle narigheden is, ter wijl deze kalkafzettingen veeleer ge zien moeten worden als pogingen \an het lichaam om de zieke vaat- v/and nieuwe stevigheid te geven. Het eigenlijke gebeuren is bij ar- teriosclerose tamelijk ingewikkeld, het is een vaatdegeneratie, waarbij aan de binnenzijde zweren in het bloedvat ontstaan en waar uitboch- tingen dreigen op te treden door de verminderde elasticiteit van de vaat- wand. Wanneer een huis gaat scheu ren, dicht men de reten en kieren met cement, wanneer een gevel gaat wijken kan er met stutten nog veel goeds bereikt worden: zo dient men de kalkplaten in de slagaderen bij arteriosclerose te zien. Soms treft het degeneratieve ge beuren het vaatstelsel in zijn geheel, de lijder gaat dan meestentijds in meerdere of mindere mate zowel m lichamelijk als in geestelijk opzicht achteruit. Vaak echter treedt de sclerose ook op in slechts één orgaan of orgaan stelsel: dan zijn het meer klachten en verschijnselen van plaatselijke aard die het ziektebeeld beheersen. Deze symptomen kunnen, afhanke lijk van het getroffen gebied, een zeer verschillend karakter hebben. Het srteriosclerotisch proces treedt I meestal in het vaatgebied van die organen het meest op de voorgrond, die in de jonge jaren de meeste ar- j beid hebben moeten verrichten en gt ^ie h°°fde van beroep of werk- kring nog steeds het sterkst worden belast. Zo ziet men op latere leeftijd I bij hoofd- en handarbeiders arterio- sclerose in zeer verschillende delen van het lichaam. Bij intellectuelen wordt met het klimmen der jaren nog al eens verkalking van de her- st-nvaten waargenomen. Over het algemeen is men met grote angst voor bloedvatverkalking behept. Men dient deze aandoening echter in de eerste plaats te zien als een min of meer normale slijtage van de bloedvaten. Alle organen van ons lichaam zijn in de loop der jaren aan zulk een slijtage onderhevig en er is geen enkele reden waarom ons vaatstelsel daarop een uitzondering zou maken. Daarenboven schijnen er verschil lende momenten te zijn die het op treden van arteriosclerose bevorde ren, omstandigheden die in deze sa menleving helaas niet alle vermeden kunnen worden. Aan nerveuse in vloeden wordt als ontstaansmoment voor bloedvatverkalking bijvoor beeld een zekere rol toegeschreven en het spreekt vanzelf dat het nau welijks mogelijk is zulke invloeden in zijn bestaan uit te schakelen: de maatschappelijke structuur brengt deze nu eenmaal met zich mee en v/el in steeds toenemende mate. Andere factoren die als oorzaak voor het optreden van arteriosclerose worden genoemd, zoals het gebruik van alcohol, tabak en koffie, zijn natuurlijk veel gemakkelijker te eli mineren. Voor hen die uit een familie stam- ,men waarin veel vaatverkalking voorkomt ook de erfelijkheid speelt in deze een onmiskenbare rol is het zaak een levenswijze te volgen waarbij alle schadelijke in vloeden tot een minimum zijn be perkt. Meestal wordt zulke mensen aanbevolen in alles matig te zijn, geen of weinig vlees te gebruiken, niet te roken en geen alcoholische dranken tot zich te nemen. Verder wordt in de regel gewaarschuwd te gen een te groot lichaamsgewicht en wordt het nemen van een lange nachtrust aanbevolen. Ook diegenen die zeer bevreesd zijn voor bloedvat- verkalking kunnen deze leefregel volgen. Zijn' er eenmaal duidelijk arterio- sclerotische verschijnselen geconsta teerd dan is het soms noodzakelijk dat naast deze levenswijze ook me dicijnen worden ingenomen en dat een streng diëet wordt gevolgd. Dat zijn dan dingen die wel geregeld zullen worden door uw huisdokter. Beproefde hulp bij 9 J verkoudheid voor Va- Aifl der, Moeder en kind. De vissers aan de oevers van de Brahmapoetra, die uit het Himala- jagebergte komt, behoeven zich slechts te bukken om een record visvangst te maken. De gezwollen rivier, wier bedding door de aardbe ving van Dinsdag werd aangetast, heeft een zure doordringende geur en de vissen trachtten uit het water te ontkomen. Twee bewoonde eilan den in de rivier zijn verdwenen. Over het aantal slachtoffers zijn hier echter geen gegevens bekend. De minister voor openbare werken heeft verklaard, dat in Assam 20 do den zijn gevallen. In Opper-Assam zijn duizenden hectaren aan oogst vernield. Een weg is op verschillende plaatsen zwaar beschadigd en dui zenden huizen zijn in het bovendal van de Brahmapoetra ingestort. De vijfde juwelendiefstal in twee yeken is gisteren aan de Franse Ri viera gepleegd. De dieven gingen aan de haal met juwelen ter waarde van 1 millioen francs geroofd uit de woning te Menton van mevrouw Tardieu, weduwe van de voormalige Franse oud-premier. Het nieuws van de diefstal volgde enige uren na de bekendmaking, dat Renée Bolore, voor de oorlog in to neelkringen bekend als Line Plevert, beroofd was van diamanten broches en andere juwelen waarvan de waar de op 15 millioen francs wordt ge schat. De diefstal werd gepleegd in de woning van het echtpaar Bolore te Neuilly bij afwezigheid van de be woners, die met vacantie zijn. De heer Bolore is een fabrikant van si garettenpapier. De juwelen lagen in een la van een kast in de slaapka mer SSKIEPSBE^HTEN CELEBES 18 Aug. te Suez. Dja kartaAmsterdam GAROET 18 Aus. pass. Burlings, Rotterdam—Dja karta TABIAN 18 Aug. van Kama- ran—Djeddah, Djakarta—Amsterdam TABINTA 18 Aug. te Amsterdam van Djakarta TALISSE 18 Aug. van Djeddan, DjakartaAmsterdam. TxmdaqmoJiqen Hoera! 't Is Zondag Het is al wéér Zaterdagavond en het is al wéér Zondagmorgen. Na gen week van trouwe plichtsvervul ling, treedt een adem-pauze in die des te aangenamer is naar mate men harder heeft gewerkt. In sommige landstreken beginnen in de namiddag van Zaterdag als alle kinderen met frisse snuiten rondlopen of juist in het sop wor den gestopt de kerkklokken te luiden, feestelijk te beieren. De rust dag is aangebroken! Hoera! Het wordt weer Zondag. In ons land worden de kinderen ingesopt en soppen de grote mensen zichzelf in zonder klokgelui maar in 't sop gaan ze en het wordt ook Zondag. Als de morgen aanbreekt, luiden de klokken in stad en land. Iedereen heeft zijn Zondagse kleren aan. en zijn zonnigste humeur. De klokken springen in vreugde-dans op en af in de torens en galmen: Komt! Komt! Het bruiloftsmaal van de Heer staat klaar. Komt! Komt! en dank de Heer. Helaas zijn er velen rondom ons, die, evenals Faust, de boodschap van de klokken wel horen, maar er niet meer naar luisteren. Helaas zijn er velen, die de klok ken horen en ernaar luisteren, maar slechts gedwongen aan de oproep ge hoor geven. Helaas zijn er vele klokken, die zo saai luiden, dat er weinig verlok- kends van uitgaat, en helaas is in vele kerken de stemming niet erg feestelijk en niet erg Zondags. In een buitenlandse parochie, waar wij lan ge tijd vertoefden, luidden de klok ken iedere Zondag dubbel en ha! wat was dat een feestelijke, opge wekte uitnodiging. In diezelfde paro chiekerk werd ook onder de „stille" plechtigheden het orgel bespeelt en dat was zeer indrukwekkend en echt Zondags. Ter geruststelling: ook de Hoogmis liep er stampvol. Dan zong een prachtig mannen- en jongens koor, zegevierend en ten hemel ju belend. En het was „toch maar" een ge woon boerendorp MARIUS Sold. H. J. KOSTER, Kerkstraat 100, Noordwijkerhout, viert op 20 Augustus zijn 2e Indische verjaardag te Surabaja. Beste nichtjes en neefjes. Het grootste deel van de vacantie is alweer voorbij en jullie hebt ze ker wel genoten van de heerlijk zon nige dagen en mocht het al eens een keertje wat regenachtig of winderig geweest zijn, wel, dan hadden we meteen tijd om een mooi verhaaltje te maken. Degenen die nog niets in gestuurd hebben, hebben toch zeker al iets op een kladblaadje gemaakt om het in een rustig uurtje keurig netjes over te schrijven, misschien wel met een mooie tekening er bij. Jullie denken toch zeker nog dik wijls aan de autoped, die te winnen is. Dat is warempel toch wel de moeite waard hé om eens extra je best voor te doen. Maar denk er om, vóór 23 Augustus moet alles binnen zijn, wie na die tijd komt doet niet meer mee. Nog prettige vacantiedagen kin- ders. Tante Jo en Oom Toon. Van Martha Oudshoorn en Corrie Wassenburg ontvingen we een aar dig briefje. Jullie hebben zeker onze kaart vanuit Limburg ontvangen. Het zou wel leuk zijn als meerdere nichtjes en neefjes eens een kaartje stuurden naar deze twee zieke nichtjes, zij moeten toch al zoveel pleziertjes missen in deze vacantie. Zij liggen in het Academisch zie kenhuis, Kinderkliniek, Zaal 49, Lei den. Dag Corrie en Martha spoedige beterschap hoor. WIE HAD DAT GEDACHT! Daar zat het hele gezin, vader, moeder en de drie jongens, bij el kaar in het kleine, maar heldere vertrek, dat tevens diende tot werk plaats van vader, die schoenmaker was. Het schoenmakersbedrijf liep van dag tot dag terug. Vader moest hard aanwerken om vijf monden operi te houden en vooral om de drie honge rige magen der jongens te verzadi gen, die dan ook op een leeftijd wa ren, dat er meer eetlust was dan brood in de kast. Geen der drie jongens had voor Vaders ambacht ook maar iets ge voeld, van daar dan ook, dat zij Va der niet meehielpen om door de tijd heen te komen. En toch waren zij niet lui. Maar wat ze zo al uitvoerden de hele dag was én Vader én Moeder een raad sel. Zij kwamen als het etenstijd was en gingen weg als het eten afgelo pen was. En als ze tegen de avond weerom- kwamen, dan was het altijd „we hebben werk gezocht, maar niets ge vonden." Zo ging het dag in, dag uit. Vader en Moeder, beiden begon dit spelle tje te vervelen. „Ik vind het gewoonweg ver schrikkelijk, man, dat onze jongens onze drie flinke gasten de ge hele dag lanterfanten en niets doen. Zij zijn toch op een leeftijd geko men, dat zij werken moesten en de kost zelf verdienen, wat zeg jij man?" „Wat ik zeg? Ik zeg, wat ik al hon derd keer gezegd heb en duizend maal gedacht: Het is niet alleen ver schrikkelijk, maar schandelijk, dat die kerels als bomen, mij ouden man laten werken, terwijl zij langs 's He ren straten slenterën, alsof ze de honderdduizend te verteren hebben, tenminste, alsof ze hier het eten maar voor het nemen hebben en de rest er vanzelf bijkomt." „Ja, man, het is ook meer dan erg. Maar kunnen zij het helpen? Als er geen werk is, kunnen zij geen werk vinden. Dat zeg ik maar!" „Dat zeg jij, vrouw! Je laat je goeie hart weer spreken! Weet je, hoe ik er over denk? Ze bidden om werk en ze danken Onze Lieve Heer, dat ze geen werk vinden." „Zo moet je niet spreken, man! Ik ken mijn jongens te goed! Zo zijn te niet. Komen ze niet altijd met ee« vracht hout uit het bos thuis, als ik er om vraag! Worden we niet dik wijls door Piet verrast met een ko nijntje of haasje, dat hij in het bos verschalkte. En als een karweitje te doen is, is Jan d'r dan niet als de kippen bij, om een centje apart te verdienen. Neen, neen, de waarheid dient gezegd: onze jongens zijn niet te lui, maar ze hebben geen ambacht geleerd en dus staan hun handen verkeerd." „Waarom dan niet mijn vak geko zen, vrouw! Is dat ook geen eerzaam beroep, net zo goed als kleermaker, timmerman, metselaar of welk hand werk dan ook, Ik zeg maar: het wordt hoog tijd, dat ze de deur uit gaan en tonen, wat ze kunnen." „Dat vind ik ook! Maar hoe? Kun nen we onze jongens zo maar de deur wijzen en zeggen: vooruit, nu de wereld in; ga je boterham zelf zoeken en pas op, kom niet terug, want jullie vindt de deur op slot. Kunnen we zo spreken?" „Kunnen en willen is twee, vrouw! Zeker zouden we dat kunnen, maar wij blijven de ouders van dit drie tal en onze Lieve Heer zal één keer aan ons rekenschap vragen, wat wij met deze panden, die. Hij ons ter op voeding gaf, gedaan hebben. Neen vrouw, zo lang als ik kan, zal ik werken en ze onder ons dak opne men. En kan ik niet meer, dan moet maar gebeuren, wat wil. Ik zeg maar zo: de goede God zal wel helpen, als de nood op zijn hoogst is. Maar zóver zijn we nog niet. We hebben nog een appeltje voor de dorst, vrouw. Dat erfenisje van laatst staat veilig en wel op rente uit. En zouden die drommelse jongens zich daarom juist niet haasten, werk te zoeken? Zo ver heb ik nog niet gedacht. Mij dunkt, wij moesten eens nadenken, op welke manier we alle drie onze jongens op een goede manier de deur uit krijgen." „Daar heb ik al over gedacht man! We moesten eens 'n list verzinnen!" „Goed vrouw! Jij denkt na, ik denk na; wij denken beiden en mor gen vroeg bespreken we dit geval." En man én vrouw dachten na en het plan van de schoenmaker was zó origineel, dat de vrouw direct hier mee instemde en toen ze dan ook weer, Vader, Moeder en drie jon gens, op een mooie zomerdag bij el kaar zaten, begon Vader zijn wel overwogen plan met de hem eigen langzame manier van spreken, de jongens voor te leggen. „Ik heb jullie wat te zeggen. Luis tert, het gaat om het geluk van u al len. Moeder en ik worden iedere dag een dag ouder! Het werk begint mij zwaar te vallen. Jullie weet, dat we verleden jaar een erfenisje gekregen hebben. Dat geld is niet veel als het in drieën verdeeld is, maar het is wel iets, als het één krijgt. Nu dach ten wij zó! Jullie drieën gaat voor drie jaar de deur uit. Wie in die drie jaar de edelste daad gedaan heeft, en de mooiste werkkring gevonden heeft, voor dien is de schat. In een ijzeren kistje is het wel bewaard. Wat zeggen jullie daarvan?" „Aangenomen," klinkt het als uit één mond. De volgende morgen is het drietal gepakt en gezakt klaar om te ver trekken. Drie lange jaren moeten ze wegblijven en in die drie jaren wer ken en goed doen, zo luidt Vaders wens. Zij zullen tonen, wat ze kun nen. Bij het afscheid nemen stopt Moe der ze elk naast een pakje brood nog een kwartje in de hand en.... het drietal gaat op stap.... de wijde wereld in. Wordt vervolgd. De oplossing van het kruiswoord raadsel is: 1. A 2. OMA 3. KAARS 4. AMAZONE 5. ATOOM 6. ANK Verborgen dierennamen. Nu krijgen we net zo iets als twee weken geleden, maar nu moeten jul lie geen plaatsnamen maar dieren namen zoeken. Probeer het maar eens met de volgende zinnen. 1. Toen het uitverkoop was, zei moeder: Ik tijg er gauw heen, an ders is alles weg. 2. „Zeg Els, hoe vind je mijn nieu we jurk? 3. Ik at al mijn boterhammen vlug op, want mijn vriendje zit op me te wachten. 4. De jongen had haast, want hij moest de trein nog halen. 5. „Jongens, lang wachten doen we niet hoor," zei de meester. Letterraadsel: Mijn eerste is 'n dorp, maar niet in stad, Mijn tweede is in kikker, maar maar niet in pad Mijn derde is in snor en ook in baard Mijn vierde is in ezel, niet in paard Mijn vijfde is in bruin en niet in blond Mijn zesde is in kat en niet in hond Mijn geheel is een vrucht, die elk mensenkind Heel sappig en zoet en lekker vindt. Volgende week de antwoorden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1950 | | pagina 5