Het land, waar lentegroen en zonneschijn een leugen zijn OOSTPRIESTERHULP Mindszenty-film in kerk vertoond alleluja! op het kerkhof SATERDAG 8 APRIL 1950 DE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD - PAGINA 1 JteiaAncbcuhhett uit „de cbcaaihaCh d&c wanhoop,, die QuitóCand heet" Wie Duitsland bezoekt, wordt licht bedrogen door de uiterlijke schijn die een leugen is. De weelde, waarin een geblaseerde élite zich buodt, en de ongerepte luister van het natuurschoon geven een vals beeld van de werkelijkheid. Bloed zou er moeten regenen en de zon zou haar glorie moeten verduisteren om aan dit lachende land zijn ware gezicht te gevenEen gezicht dat het geschonden gelaat weerspiegelt der millioenen die schreien en vergaan in de verborgenheid. rvAGEN achtereen raasden wij over de Duitse autobanen. Wit te huisjes en gouden kastelen lig gen in weelden van vruchtbaarheid op de hellingen van het heuvel land, panoramas, boordevol schoon heid en blijdschap. Een bonte kin- derwas, een sparreboom vol feeste lijke linten op een huis-in-aan- bouw, een vlasblond kind, een rap pe beek, en in de diepte van een verloren dal een dorpje, dat roer loos aan de boezem van de aarde slaapt. Glanzend en trillend glijdt alles voorbij over het glazen scherm van dg auto-ruit En onvermoeibaar draagt het snorrende, glimmende beest ons voort, altijd verder over het grijze lint der autobaan die sierlijk en in weidse bochten ge slingerd ligt door het Duitse voor jaarsland. Dit is de bedrieglijke schijn. Maar na tien of twintig paradij selijke glooiingen en na het aller laatste groene veld doemt telkens weer het grauwe skelet op van do de steden Knekelbergen, waar de geest der vernieling nog boven de puinen zweeft en waar ontzielde muurresten zich wanhopig als ver minkte en versteende ledematen ten hemel heffen. Aken, Düren, Keulen, Mainz, Frankfurt, Hannover, Hamburg, BremenHet is overal hetzelf de. De gruwel der verwoesting in plaatsen die heilig waren om hun kathedralen, en om de pure schoon heid waardoor zij eens Gods heer lijkheid verkondigden. Verbijsterend. Verbijsterend zijn deze verdorde puinwoestijnen Verbijsterend de gruwelijke bunkers, waar ontelba- ren zonder zon, zonder lucht en zonder vreugde reeds drie jaar en langer levend begraven liggen Verbijsterend de barakken, grijs en troosteloos aaneengerijd achter wrakke schuttingen, die beschaamd de millioenen onschuldig-verdoem den aan het oog onttrekken. ACH ja, de zon en de zilveren klatering van deze beek en het jonge groen en het sneeuwklokje dat zo argeloos in de wereld kijkt en elke gloed en elke kleur is een leugen in dit land, waar het leven grauw en hopeloos is, en waar der tig millioen proletariërs hun hel vervloeken. Bedriegelijke romantiek Het jagende hart van de motor trekt ons omhoog, kilometers ver de helling op, totdat bij de laatste bocht een vergezicht zich openvouwt deinend en golvend tussen de veili ge oevers van vergulde heuvelrug gen, vorstelijk beheerst door de ho ge burcht van Staufenberg. Duitse romantiek! Neen, sluit uw ogen voor deze bedrieglijke luister. Een leugen is het, op klaar lichte dag uitgeschreeuwd tegen de blauwe hemel. Zon dóóf uw glans op de tinnen van dit ge logen droompaleis! Want onder dit romantisch omhulsel woont het verdriet. En deze schilder achtige bouwval verbergt hoog boven het land de ellende van zeven-en-zestig vluchtelingen families die in krochten en toch tige zalen, in kelders en onder het lekkende dak bijeenhokken, werkeloos, vaderlandsloos en zonder hoop. Treed binnen arge loze reiziger, en zèg me hoe veel romantiek er overblijft rond deze drie-en-tachtigjarige vrouw die met een rozenkrans in de hand en tranen in de uitgedoof de ogen tot tienmaal achtereen de foto's bekijkt van het verlo ren vaderland. TI7èG, ZON! En wolken, regent bloed over Duitsland! Over Hessen, Saksen en Sleeswijk-Holstein. Opdat zichtbaar worde het ganse drama dat zich hier afspeelt, terwijl de West-Europese christenheid zich wiegen blijft in een valse en onver antwoordelijke gewetensrust. Bloed over Duitsland, opdat iedereen moét zien hoe hier de bloedige kruiswe gen eindigen van het Duitse Oosten. De wegen van over het Ertsgeberg te en het Reuzengebergte, de wegen uit Silezië en Oost-Pruisen, waar langs krachtens de beslissingen van Potsdam 15 millioen ontheem'de en verpauperde Duitsers als vee wer den voortgedreven naar hun ver- puinde Calvarieberg; Open toch de blinde ogen Het is P^ssietijd, nu ik dit schrijf Wenende Moeder onder het Kruis, ooen toch de blinde oöen der chris tenheid voor de ontelbare sm^rten- moeders met het dode kind in de ar men, die zelfs de tijd niet kregen om aan de wegkant voor t laatst hun liefste te sHnen te leggen in de milrie schoot der aarde. Wek- toch onrust in onz? versteen de harten om de drie rmllioen chris tenen die hier bezweken onder het kruis. Ecce-homo's, die door christelijke grootmachten aan de beesten wer den overgeleverd. Wek onrust om de kampen die hier talloos gezaaid liggen achter bossen en heuvelruggen of aan de grens der verwoeste steden. Hier leven de ontheemden met vier eezinnen bijeen in gegolfde blik- barakken, die als bulten en pestbui len alom uit de geschonden huid der aarde breken. Hier staat ergens tussen een ba rak en een gescheurde deken het magere paard waarmee een Oost- Pruisische boer naar het Westen trok. Het staat er werkeloos, zoals zijn baas werkeloos neerzit in een donkere hoek van de barak. Zijn laatste bezit en zijn vetrant- soen heeft hij verkocht om haver te kopen voor zijn paard het enige stukje Heimat dat hem rest en zijn laatste kans om, eens terug, op nieuw te kunnen beginnen. Sinds jaar en dag pijnigt de gure wind de flanken van het magere dier, en eens komt er de ochtend dat 't dood op de grond ligt. Dan zal ook de baas niet lang meer leven. Stad van de dood Onrust en zorg in ons hart om Salzgitter stad zonder gelaat en /OOSTPRIESTERHULP, een stichting die zich ten doel stelt de zorg voor de priesters en via de priesters voor de ge lovigen die verjaagd werden uit de Duitse gebieden waar voor thans het IJzeren Gordijn is neergelaten, werd ongeveer anderhalf jaar geleden in Vlaanderen opgericht. De stichter, pater Werenfreid van Straaten O. Praem. van de Abdij van Tongerloo, is een Nëederlander. Het aantal katholieken m de bieden waarin OOSTPRIESTER- HULF tracht te helpen telt zes millioen. Van de 6000 (zesdui zend) priesters, die met hun kudde mee naar het Westen moes ten trekken, leven er thans nog 2800 (achtentwintighonderd). Door het regelmatig zenden van pakketten, door adoptie van een üost-priester door een parochie, een jeugdgroep o.d., door geestelijke en morele steun aan een priester-seminarie, aan kindertehuizen etc., probeert OOSTERPRIESTERHULP de hoop in ontelbare harten levendig te houden, en iets te verwerkelij ken van het gebod der liefde. De lezer, die in het licht van dit Paasfeest in het Heilig Jaar mede wil helpen kan dit doen door hratelijk te bidden om licht in de duisternis, waarin deze millioenen moeten leven; door een gave te schenken voor OOSTPRIESTERHULP op het gironum mer 528465, tenname van E. van Straaten, Willem van Horne- straat 18, Eindhoven, met de vermelding; OOSTPRIESTER HULP; door het zenden van alle soorten kleding, schoeisel en lang houdbare levensmiddelen naar: Caritas-Missie, Peperstraat 4, 's-Hertogenbosch. zonder geest. Stad van de dood, die halverwege in de opbouw is blijven steken afzichtelijk als een mis maakte die plots ophield te groeien Honderdtwintigduizend ontwortel den werden hier samengesmeten. Alle stammen en volken zijn er ver tegenwoordigd, zoals op het eerste Pinksterfeest. Alleen de Heilige Geest ontbreekt. Hier sluipt de wer keloosheid door alle woonhokken. Hier bidden de katholieken met hartstocht en vuur de gebeden wel ke de bisschop van H'ldesheim voor schreef om het onheil der demonta ge af te wenden. Demontage, waar door het aantal werklozen zal ver dubbeld wordenMaar dag na dag zetten de Engelse verwoestings- oloeeen hun sinister werk voort, en dag na dag wordt met de machines ook de toekorrrt van honderdtwin tigduizend wanhopigen in de lucht geblazen. Het vreselijke kamp van Uelzen Y7ERDER. Opnieuw de auto in, die met het zware zoemen van zijn motor ons zwij°en overstemt. Mee naar het vreselijke kamp van Uel zen, een Durchöan^slager, waar de vl'uchtcj :n,°en Uit de Sowjet-zone opgevangen worden en gezeefd. Een nauwe sluis waar een eindeloze mensenstroom wordt doorgeleid. De sluis der wanhoop. Duizend vluchtelingen per dag slapen er in, ten koste van boven menselijke offers en ontberingen, de zone-grens te overschrijden. Minstens tweehonderdvijftig van hen worden dadelijks door de sluis van Uelzen geperst. Reeds 1.200.000 zijn er hier gepasseerd. Desperado's en voeelvrijen, spionnen en ge vluchte dwangarbeiders, vrouwen en gejaapden door de angst en veel, veel kinderen vullen de bruine ba rakken. Slechts twintig procent van hen zij wier leven in de Sowjet-zone bedreigd wordt krijgen verblijfsvergunning in het Westen, de anderen 'n trein kaartje en 'n beetje eten om te rug te keren. Want het kan niet. Deze onafzienbare vluchtelin- penstroom, waarvan er nu reeds drie millioen legaal of illegaal in West-Duitsland vertoeven, verhindert en desorganiseert el ke poging tot reconstructie. Er is immers geen plaats voor de^e massa's in een land waar de helft der woningruimte is ver woest, en waar de bevel Mng met meer dan tien millioen Oostduitsers vermeerderd is. Geen huizen, geen werk. geen eten, geen geld. Het is zelfmoord deze horden der wanhoop binnen te laten Maar is het dan geen moor^, als mén ze terugstuurt? Wat wilt ge? Met de kampleider steekt ee radeloos de handen in de lucht. Het is zo wanhopig. Hier botsen de con tradicties op elkaar. Niet bmnenla- ten? Niet terugsturen? Aan hun lot overlaten? God mag het weten. A CH, dit is allemaal nog onper- ^■'soonlijk. Men leest het uit de statistieken. Maar ga nu mee door deze stinkende barakken met hun vier beddenreeksen boven elkaar. Smeek deze mensen toe. Ga naar dat meisje. Vier jaar werkte ze in de mijnen van Siberië. Met zeshonderd mede-slavinnen, als vradhtpoed in beestenwapens, mocht ze eindelijk terug; hongeroedeem, waterzucht. hartsverzwakking. Dui zenden anderen zijn in Siberië be zweken. Zij had geluk. Vond haar moeder in een bunker te Maagdenburg. Er was nog wel plaats voor haar. Vijf tig of een-en-vijftig maakt niet veel verschil in het donker. Maar ze was bang. Natuurlijk was ze bang Angst psychose, die haar geen rust liet. -Zo is ze gevlucht, blindelings naar het Westen. Een wilde ren naar de vrijheid. Van stad tot stad. Toen de sprong in het duister, 's nachts over de grens. Verder. Tot Uelzen. En in Uelzen 'n handvol ambtenaren, een dokter, de Britse geheime politie en een retourkaartje, omdat West- Duitsland niet in staat is al dit volk 'n dak en eten te geven. Terug Friedhilde! En morgen ligt Friedhil- de met doorgesneden polsen in de goederenwagen die haar weer Oost waarts voert. Waar moet het heen met dit volk? Sombere, gesloten, wantrouwige ge zichten. Een eenzaam eindeloos treu rig kind op 'n grauwe rugzak. Moe ders met zuigelingen. Mishandelde jongens uit een concentratiekamp. En overal, overal kinderen. En rond het kamp jonge, wilde vrouwen, meisjes nog. met brutale blikken. Och natuurlijk, dit oeverloze leed schreeuwt om éven verdoving en bedwelming. De hel van Uelzen. Sluis der wanhoop. Te waanzinnig om waar te zijn JI/IOET ik nu nog verder schrijven over deze God-geklaagde ellen de? Het is toch allerr'aal te waanzin nig om waar te zijn.' Wat hebben de ze mensen misdaan? Deze millioe nen en millioenen, die te Potsdam met één pennestreek van alle bezit en mensenrechten beroofd werden? Die ont-menst werden en gedegra deerd in monsterlijke massa-kampen Gedevalueerd tot 'n ding, tot ma teriaal waarmee je iets anders kunt doen, waarvan je een stormram kunt maken om weer andere dingen ka pot te beuken. Waarmee je 'n hele wereld uit z'n voegen kunt lich ten Bloed over Duitsland, ja ze ker! Maar nvoeten wij niet vre zen, dat dit bloed ook over Ame rika zal komen, en over Enge land, en over elk christenvolk dat deze misdaad zwij°end duldt? Is dit geen misdaad te gen de menselijkheid? Is dit geen volkerenmoord? Hoeveel onschuldige kinderen heeft men de Moloch van het Oosten in de muil geworpen? Hoeveel mil lioenen Christenen heeft men weerloos aan de heidenen uitge- leverd? Moest na de phosohor- terreur en de atoombom ook dit nog dienen om de christelijke beschaving te redden? Te Uelzen, te Salzgitter, in de hete buik van de bunkers die overal uit de puinen rijzen, en in alle woonbarakken van Duits land denkt men er anders over. Er is maar één overwinnaar, de duivel. En heel de zogenaamde striid voor het behoud der chris telijke beschavinp was bewust of onbewust gericht op de on dergang van de Kerk Roekeloze priesters I De auto raast verder over de har de betonbaan. Duitsland, front der Wereldkerk. Hier woont de wan hoop naast het heroïsme. Hier zwer ven de heiligen door de hel. We hebben ze bezocht, de roekelo ze wilde priesters, die op motoren of wrakke auto's, op wrakke fietsen of te voet door hun eindeloze dis tricten trekken. Boven Hannover begint het heidendom. En daarheen werden de meeste katholieke ont heemden getransporteerd. Land zon der kerken en zonder zielzorg. Daar zijn vluchtelingen-priesters, die in tachtig, negentig en meer localitei- ten het geestelijk brood moeten bre ken. Eén is de herder van een kudde die over honderd en zes dorpen ver spreid leeft. Haveloze, straatarme pastoors. Ze- bewaren het Allerheiligste op hun zolderkamers in een sigarenkistje of in de tafellade. Van een oude wisselbeker maken ze een ciborie. Ze kunnen niet tel kens knielen ais ze twee stappen doen in hun armelijk verblijf. Maar Christus is ook vluchteling geweest en 'de Apostelen zullen ook niet tel kens voor Hem geknield hebben. Sommigen zijn 'vindingrijk en handig; ze slepen 15000 stenen van een in de lucht gevlogen fabriek bij elkaar, ze graven een waterleiding vanaf de naastbijliggende beek, ze bouwen een kerk en twee en twin tig huizen, ze kiezen uit hun ver jaagde landgenoten specialisten om een nieuwe industrie te scheppen en daarmee werk en levensruimte te bezorgen aan hun lotgenoten. An deren zijn alleen maar heilig. Ze werken en ze zwoegen tot ze zwij gend vallen onder de last. Maar al len zijn groots en verrassend in de verbeten strijd om de ziel van hun volk. Hoe breed waait hier het le ven open. En hoe bruist en spoelt hier de genade door de simpelste zielen. Verborgen heiligen, kruisdra gers We hebben in smeriee protestant se kerken gepreekt, zoekend naar het goede woord, tastend naar de ziel en h^t hart dezer verworpelin gen. De Boodsehan der Liefde van over de grenzen. Twintie kilometer ver te voet waren ze gekomen, en uren lang hadden ze geduldig ge wacht traag biddend hun vele ro zenkransen, totdat we er waren met ons glm-'oie H^ht in de nacht van hun geloof Sterke rustige vrouwen, brave oud* mannen met geduld en Gelatenheid in hun bovenmenselijke beoroevinp. Verborgen heiligen en heidhaftipe kruisdragers. De protestantse kerken zijn vuil en verwaarloosd, de barakken en pchuren bouwvallig, maar God acht het niet beneden ziin waardigheid met He minsten der 7ijnen dit hon- deuWen te delen. H'i bezoekt Z"n vudde onder de °»stalte van de E"charistie. Maar Hij wil dezp kudde óók bezoeken in helo^rs en Samari tanen, die Ziin gestalte zichtbaar maken voor de armsten der armen, en die tot aan de laatste Duitser Ziin barmhartigheid bewiizen. F-n hier be?int onze taak. Wij zijn het die al weldoende door deze barre ellende moeten trekken. Met kolonnen van hulpbetoon moe ten wij Oostwaarts gaan. Vracht auto's moeten wij bemannen met priesters en barstens-vol laden met liefdegaven. Zó ons ter beschikking sir lden van de zwervende rugzak- oriesters in de Duitse diaspora. Met hen van dorp tot dorp rondrijden door hun onmetelijke districten. Het Misoffer opdragen, preken een simpele bemoedigende groet van over de grenzenen nvet volle han den uitdelen wat de liefde van het christelijke Westen bijeen bracht. Om Christus zichtbaar te doen stra len temidden dezer zwarte ellende. Om het moederlijk medelijden van de Wereldkerk tastbaar te maken aan hen, die al vijf jaren en langer gedomoeld liggen in de nacht van het geloof. Tweeërlei onderzoek Ach ja, ons christendom wordt ge test. Overal ondergaat het een zwa re belastingproef. In Duitsland be proeft God de christenheid in haar geloof. Blind en roekeloos moet zij zich aan Hem toevertrouwen en ge lóven, dat Hij de Goede Herder is en de Vader vol voorzienigheid, óók .n deze vreselijke catastrophe. Maar in West-Europa taxeert Hij ons naar de liefde. Wéten wil Hij of wij de liefde hebben. De liefde die vergeeft en vergeet. De liefde met helpende handen en een warm hart. De liefde die als een vlam wil lich ten door de Duitse geloofsnacht om er de hoop te ontsteken. Indien dé ze liefde ons ontbreekt, dan interes seert God zich niet eens meer voor alle mogelijke andere dingen die wij voor Hem willen doen. Het is een angstige tijd. Iedereen is bang, en terecht. De heidenen van links of rechts kun nen ons niet redden. Wie dit niet ge looft, duikt onder in de draaikolk der wanhoop die Duitsland heet. Al le menselijke zekerheden laten ons in de steek. Slechts Eén kan ons redden, de Almachtige, Die onverstoorbaar heerst over de volkeren en de mach ten dezer aarae. Als lemen potten kan Hij onze belagers tegen de we reld te pletter smijten. Hij kan het. Maar Hij zal het slechts* doen, als wij Zijn eigen volk zijn en Zijn on vervreemdbaar domein. Zijn Rijk, waar wij als broers en zusters van elkaar houden en elkanders lasten dragen. Laten wij trachten dit te doen. Laten wij de liefde herstellen waartegen zo schromelijk gezondigd is, en laten wij Christus wéldoen waar Hij schuil gaat onder de tra gische gestalte onzer ontheemde broeders in Duitsland. HYPOTHEKEN en toot alle andere zaken op het gebied ran on roerende goederen 'ouw-en Makelaarsbedriif v.d. Drift Maandag a. s. wordt te New Yor* do wereldpremière gegeven van de film „Guilty of trason" (Schuldig aan verraad), waarin het proces te gen Ikardinaal Mindszenty volgens authentieke gegevens werd gerecon strueerd. Deze week werd in een Franciscan erker k een voorverto ning gegeven,meldt de „Volkskrant" Op de altaartrappen stond een pro jectiedoek opgesteld, een filmpro jector stond halfweg in de midden gang en geen vastenpreek had meer doel kunnen treffen dan kardinaal Mindszenty's woorden, gesproken in de rechtzaal en tijdens zijn laatste Mis voor zijn met angst vervulde parochianen. Zelden gingen gelovi ge mensen meer ontroerd de kerk uit dan na het zien van_ de film, in deze omgeving, chRistus is van öe öoöen veRRezen, als eeRstelinq onöeR hen, öie ontslapen zijn (I COR. 20)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1950 | | pagina 7