S)e Gcid6e0oii^cmt het jaar vAn öe QRote teRuqkeeR en 6e QROte verzoening Begonnen De revolutie van Bethlehem 3L Vxtdex apent de deivc aan de Smt-Slietew fratiliek Honderdduizenden volgen grootse plechtigheden in St. Pieter en andere hoofdkerken van Rome ZATERDAG 24 DECEMBER 1949 41ste JAARGANG No. 11861 Jirecteor: C. M VAN BAMEBSVELO. Hoofdredacteur: TH WILMEB. KATHOLIEK DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN WAARIN OPGENOMEN „DE BURCHT" Kerstgroeten en Kerstboodschappen Papengracht 32, Tel. 20015, Adm. en Adv. 20826, Abonn. 20935, Giro 103003. Abonnementsprijs f 032 p. w., f 1.40 p. mnd^ f 4.15 p. kwart. Franco p. p. f 4.90. - Advert.: 15 ct. p. mm. Telefoontjes f 1.50 ROME, 24 December. Het 25ste H. Jaar, „het jaar van de grote terugkeer en de grote verzoening" is begonnen. Hedenmorgen om 11 uur heeft Z. H. de Paus met het reeds eeuwenoude, luisterrijke en grootse ritueel de H. Deur van de Aarts basiliek van Sint Pieter geopend, om daarmede te symboliseren de ontsluiting van de overvloedige bronnen van vergeving en genade, die de H. Kerk krachtens het Haar door Christus gegeven gezag gedurende dit jubeljaar rijkelijk uitstort over de gelovigen. Tegelijkertijd verrichtten de drie kardinaal-legaten dezelfde cere moniën in de andere patriarchale basilieken. Kardinaal Eugène Tisserant in de basiliek van de H. Paulus buiten de Muren, Kardinaal Clemente Micara in de ba siliek van de H. Maria de Meerdere. Wel zelden in de geschiedenis van de Eeuwige Stad, die toch zo rijk aan tradities en plechtigheden is, zullen de straten van Rome een zo dichte en drukke wemeling van mensen hebben gezien. Reeds vroeg in de ochtend bewogen zich grote groepen Romeinen en pel grims in de straten van Rome in de richting van de vier grote basi lieken. Autobussen en trams waren overvol. Het aantal pelgrims uit het buitenland alleen al kon op ruim 10.000 worden geschat. Er waren vele bedevaartgangers uit Argentinië, Chili, Columbia, Uruguay, Venezuela, uit de Verenigde Staten van Noord-Amerika, uit verschillende Europese landen, doch de overgrote meerderheid werd gevormd door de Romeinen, die met intense belangstelling de verschillende plechtigheden hebben gevolgd. In de vroege morgenuren waren de basilieken nog geopend, doch reeds bijtijds werden zij ontruimd en voor de gelovigen gesloten, daar het ceremonieel eist, dat de Paus en de kardinaal-legaten na het openen van de H. Deur als eersten de tempel betreden. Even voor half elf verliet de H. Vader, gekleed met mozzetta en sto la en vergezeld van Zijn dienstdoende Kamerheeren, Zijn particu liere vertrekken. Enige leden van de edelwacht gingen voor Hem uit. Z. H, de Paus begaf Zich naar de Zaal der Paramenten, waar de Kardinalen van het H. College en de prelaten van de Pauselijke Kapel op Hem wachtten. Niet aanwezig waren vanzelfsprekend de kardinaal-legaten, want de H. Deuren van de vier hoofdkerken van Rome worden op dezelfde tijd geopend. Verder was Kardinaal Jorio door ziekte verhinderd. Bij de Curie-kardinalen hadden z;ch ook gevoegd Kardinaal de Barros Camara, aartsbisschop van Rio de Janeiro, die sedert 10 December in Rome vertoeft, Kardinaal Schuster, aartsbisschop van Milaan, Kardinaal Ascalesi, aartsbis schop van Napels en Kardinaal Dalla Costa, aartsbisschop van Florence. IN DE SIXTIJNSE KAPEL In de Sala dei Paramenti bekleedde de H. Vader Zich met de voor geschreven witte gewaden en begaf Zich daarop met de aanwezigen naar de Sixtijnse Kapel. Voorop ging de jongste auditeur van de H. Romeinse Rota, die de standaard droeg van het pauselijk kruis. Achter het kruis volgden de prelaten, bisschoppen, aartsbisschop pen en kardinalen. In de Sixtijnse Kapel bleef de H. Vader enige ogenblikken in aan bidding neergeknield voor het Allerheiligste. Na de bewieroking van het Allerheiligste Sacrament hief de H. Vader het Veni Creator aan om de bijstand in te roepen van de H. Geest. De eerste kar dinaal-diaken bood dan aan de H. Vader een rijk met goud-brokaat en witte stof versierde kaars aan. Tezelfdertijd werden eveneens aan de andere aanwezigen kaarsen uitgedeeld om dan onder het zingen van het Veni Creator door het koor van de Sixtijnse Kapel onder leiding van Mgr. Lorenzo Perosi in processie de beroemde Scala Regia (Koninklijke Trap) af te dalen, die uitkomt in het voorportaal van de Basiliek. IN HET VOORPORTAAL VAN DE ST. PIETER Enige dagen tevoren was reeds rechts van de H. Deur de pauselijke troon opgericht. Terzijde daarvan waren de lage tribunes en ban ken opgesteld, waar de genodigden op de Paus wachtten. Het por taal zelf was rijk versierd met tapijten, gobelins, damast en bloe men. Onder de aanwezigen merkten wij onder anderen op het ge hele bij het Vaticaan geaccrediteerde Corps Diplomatique, de pre sident van de Italiaanse Republiek Einaudi, de Italiaanse minister president Alcide de Gasperi, de vice-president van de Franse re publiek en de ministers van Buitenlandse Zaken van Ierland, Mc Bride en van Spanje, Don Alberto Martin Artajo. Verder de mi nister-president van Beieren Ehard, vergezeld van de ministers van Onderwijs, Justitie, Binnenlandse Zaken en Verkeer. Als ver tegenwoordigers van de provincie Quebec (Canada) waren aan wezig de ministers van Arbeid, Barette, en van Gezondheid, Pa- quette. Ook koningin-moeder Elisabeth van België bevond zich onder de genodigden, vergezeld van twee hofdames en Baron Car ton de Wiart, gewezen secretaris van Koning Leopold. Achter deze groep van regeringspersonen waren nog talrijke geestelijke en bur gerlijke autoriteiten van de Vaticaanse en de Italiaanse staat aanwezig. Aan de deur, die de Vaticaanse Paleizen scheidt van het portaal, werd de H. Vader begroet door Kardinaal Tedeschini, aartspries ter van de basiliek, en een deputatie van het Kapittel van de St. Pieter. De H. Vader nam daarna op de Sedia Gestatoria plaats en werd naar de pauselijke troon gedragen, waar Hem de mijter op het hoofd werd geplaatst en de gremiale werd aangereikt. De Kar- dinaal-Poenitencier Canali overhandigde dan de gouden hamer, die dit jaar werd geschonken door de A.C.L.I., de Italiaanse Ka tholieke Arbeidersbeweging. De H. Vader begaf zich naar de H. Deur, waar Hij bij de eerste slag op de deur zeide: „Opent mij de deuren der gerechtigheid". De pauselijke zangers antwoordden: „Binnengetreden zal ik de Heer belijden". Bij de tweede slag werd het koperen kruisje, dat in het midden van de H. Deur is aangebracht, verbrijzeld, terwijl de H. Vader de woorden sprak: „Ik zal binnentreden in Uw huis met als antwoord van het koor: „Ik zal U in vreze in Uw heilige tempel aanbidden". Bij de derde en laatste slag zeide de H. Vader: „Opent mij de deuren, want God is met ons". Hierop luidde hel antwoord van de zangers: „Die kracht heeft uitgeoefend in Israël". Terwijl de H Vader naar Zijn troon terugkeerde, verwijderden de sampietrini de H. Deur, die reeds van te voren daarvoor was ge prepareerd. Intussen wasten de poenitenciers, de biechtvaders ver bonden aan de St. Pieter, de drempel en de deurposten af met in wijwater gedoopte sponzen en zette het koor van de Sixtijnse Ka pel de psalm in: „Jubilate Deo omnis terra". Enige sampietrini spreidden een rijk tapijt uit over de ingang. Terstond daarop begaf de H. Vader Zich wederom naar de ingang, waar Hij neerknielde met in de linkerhand de brandende kaars en in de rechterhand de pauselijke standaard. Na de aanhef van het Te Deum verhief de H. Vader Zich en schreed als eerste pelgrim de St. Pieter binnen en begaf Zich naar de kapel van de Moeder van Smarten. Het Heilig Jaar was geopend. Onmiddellijk na de H. Vader volgden de kardinalen, de aartsbis schoppen, de bisschoppen en prelaten, de regeringspersonen, het Corps Diplomatique en andere genodigden en namen plaats op de voor hen bestemde tribunes rondom het Confessie-altaar boven het graf van de H. Petrus. De H. Vader had zich ondertussen naar de Kapel van de H. Petronella de Sacramentskapel begeven, waar het Allerheiligste was uitgesteld. Na enige ogenblikken van aanbidding werd Hij daar begroet door de leden van de Broeder schappen van Rome, die gedurende het H. Jaar met de bewaking van de H. Deur zijn belast en tot de voetkus werden toegelaten. De basiliek van de St. Pieter was inmiddels ook voor de gelovigen geopend; de grote ruimte was in minder dan geen tijd tot in de uiterste hoeken gevuld. Onder doodse stilte verleende de H. Vader aan alle aanwezigen in de St. Pieter en via de radio aan de gehele wereld Zijn Apostoli sche Zegen. De beide kardinaal-diakens Mercati en Bruno lazen eerst in het Latijn en daarna in het Italiaans de formule voor, waar bij Paus Pius XII aan de aanwezigen onder de gewone voorwaarden een volle aflaat verleende. In rood damast geklede lakeien zetten daarna de sedia gestatoria voor de H. Vader gereed. Hij werd opgeheven en dan donderde de grote St. Pieter met zijn duizenden gelovigen van het enthousiaste „Evviva il Papa". Met handgeklap en wuiven van zakdoeken be groetten de gelovigen hun H. Vader. Daarboven uit klonken de to nen van de Paushymne uit de zilveren trompetten. Voor de vijf en twintigste maal sedert Bonifatius VIII werd het H. Jaar geopend. ALS er in de huidige wereld constellatie iets is, dat angstpsychosen kweekt en dat bij tallozen tot een on- verdragelijke obsessie werd dan is het wel de dreiging van de revolutie, de wereldrevolutie, die door de duistere machten in het Oosten, achter de ondoordringbaar heid van het ijzeren gordijn wordt voorbereid. Velen denken met zorg aan de dag waarop de oorlogsmachine in het Oosten in beweging komt en Neder land en West-Europa opnieuw de prooi worden van een nog heel wat barbaarser bezetting, dan die, wel ke wij tijdens de laatste wereldoor- lig hebben doorgemaakt. Het wordt de ineenstorting van alles, wat wij aan Christelijke waar den tot nog toe wisten te handhaven Het wordt de terugkeer van de sla vernij in geraffineerder vorm, dan wat de geschiedenis tot nog toe aan schouwde, het wordt de koude, doodse technocratie, de aanbidding van de geperfectionneerde, maar harteloze machine. Het wordt een lege, kleurloze we reld, misschien met een goedge- smeerde boterham voor allen, maar zonder God. Een wereld zonder God, een le ven zonder God. Een wereld, die gestempeld zal zijn door de gekunstelde glimlach van de moderne leugen, maar die innerlijk dood zal gaan aan deze leegte, deze onwaarachtigheid, deze afschuwelijke verminking van het leven. WAAROM zijn wij, kleine burger tjes die wij zijn, zo bang voor deze revolutie? Het werkelijke antwoord op deze vraag luidt aldus: wij vrezen de re volutie, omdat wij onzaliger wij ze hebben opgehouden, zelf de grote revolutionnairen te zijn. Wij vergeten, dat het Christen dom in zijn diepste wezen revolutie betekent. Revolutie bedoelt steeds een te rugkeer naar waarden, die verloren gingen. De revolutie van het Chris tendom bedoelt een terugkeer naar het verloren paradijs. Zij bedoelt de terugkeer naar de oorspronkelijke mens. Zij wil de mens herstellen, maar op een wijze, die alles beschaamt, wat hij ooit be zeten heeft. Zij brengt ons in waar heid de nieuwe mens. En wij moeten wel beseffen, dat de revolutie in het Oosten kinder spel is vergeleken bij de revolutie, die het Christendom voltrekken wil. Want het Communisme bezint zich uitsluitend fop 's mensen materiële condities. Het Christendom heeft de mens hersteld als kind van God. Het komt uit afgrondelijke diepten, uit afgronden van mysterie. Want het is God, die onder de mensen ver schenen is. IN Bethlehem is het begonnen. Eigenlijk al in het wonderlijk ge heim van Nazareth. Maar in Bethlehem is het zicht baar geworden. Daar is God als mens ter wereld gekomen. En Hij wilde onmiddellijk op on miskenbare wijze duidelijk maken, dat de grootheid van de mens niet gelegen is in opsmuk of entourage. Al zijn heerlijkheid is inwendig. De herders werden niet naar het paleis van Herodes gezonden. Zij vonden een schreiend kindje, liggend op wat stroo in de voeder bak van een primitieve beestenstal. De zin hiervan is duidelijk. De mens heeft geen behoefte aan goud en gesteente en feesttooi, zijn grootheid wordt niet bepaald door de pracht van de woning die hij be trokken heeft. De werkelijke bron van zijn grootheid en zijn geluk ligt niet in de zichtbare dingen van deze wereld. Het kind dat in Bethlehem ter we reld kwam, kon aanspraak maken op de heerschappij over heel de zichtbare schepping. Maar het koos vrijwillig de armoede, opdat de mensheid zich in zijn werkelijke waarde niet vergissen kon. Alles, wat de grote wereld toen aan waarden kende, werd omver ge smeten. De macht, de schittering, de luxueuse pracht van het Romeinse Imperium werden geen ogenblik au serieux genomen. Zij zonken in het niet bij de groot heid van dit schreiend wichtje, die kind van de maagd, maar dat vóór de eeuwen uit God geboren is. A LS wij de revolutie van het Christendom in haar ware zin willen vatten, dan zullen wij moe ten terugkeren naar de stal van Bethlehem. Daar werd de waarden der aard goederen eens en voor altijd vast- vergeten dat dit materialisme voor al bevorderd werd door het mate rialisme van de kapitalisten, die zich Christenen noemden, maar op geen enkele wijze lieten merken, dat zij bereid waren, de consequenties van hun Christendom te aanvaarden. DE revolutie van het Christendom betekent allereerst een revolu tie in de waardering van de mens en van de stoffelijke goederen. De Christen gelooft niet onvoor waardelijk in deze aarde, hij gelooft slechts in haar, in zoverre zij af spiegeling, symbool is van het god delijke wezen. Hij gelooft vóór alles en boven al les in God. Hij gelooft in de menswording van God en (het is het woord van de Kerkvaders) in de godwording van de mens. Hij gelooft in de nieuwe mens, die in Christus tastbaar verschenen is en die de gehele mensheid als een zuurdeeg doordringen moet. Hij is er diep van doordrongen, dat het werkelijke Geluk slechts te vinden is in deze innerlijke omvor ming van de mens, dit met-God-ver- want-zijn, dit goddelijke kindschap. Hiervoor en hierin te leven is vreugde, is zalige, innerlijke rust, is zuivere, heilige Liefde. Het is zo wit, zo zuiver, zo teder, zo doorzongen van bovenwereldse blijdschap. Het is niet moeilijk, niet ingewikkeld, de kleinsten en de armsten kunnen het begrijpen en bezitten. Want het En zo lang wij blijven zweren bij de belangrijkheid van de stoffelijke goederen, zo lang wij de waarde van de mens afmeten naar de grootte van zijn bezit, zolang wij ons aan biddend buigen voor de verlokken de maar in wezen zo koude glans van het gouden kalf, zo lang hebben wij de meest elementaire beginselen van het Christendom niet begrepen. En zijn wij de schuld, dat ook anderen ze niet begrijpen. Want het is niet zo moeilijk, sma lend af te geven op het materialis me van de Communisten, maar wij IIKPORTéénpersoonslallens 140x225 f 9-90 £en koAieUfe „Dat de hemelen zich verblijden en de aarde jubele vóór het aan schijn van de Heer, want Hij is ge boren". Offertorium uit de Nachtmis is voor allen en het is onvervreemd baar. De geheime staatspolitie en de N.K.V.D. kunnen het niet achterha len, het ook niet uit de harten der mensen rukken. Wie het eenmaal begrepen heeft en het bezit, die is onaantastbaar ge worden. Machten kunnen tegen hem op staan en tegen hem woeden, zij ra ken hoogstens de buitenkant, zij kunnen het lichaam doden, maar de ziel niet schaden. r\IT is de macht van het Christen- dom in de wereld. En dit is het boven al, waarop wij ons met Kerst mis bezinnen moeten. Het mag niet bij loutere bezinning blijven, want wij bezitten het. Dit stille Geluk, deze zalige volheid, deze jubel, dat is Kerstmis. „Een Kind is ons gebo ren en een Zoon is ons gegeven ener zal geen einde aan de Vrede zijn". DR. HENRI VAN ROOIJEN, Kruisheer KERSTDRUKTE AAN DE AF DELING PAKKETPOST. De af deling Pakketpost aan het Centraal Station te Amsterdam werkt onder hoogspanning nu de Kerstdagen naderen. Honderden en nog eens honderden pakketten worden ge sorteerd om in Amsterdam nog vóór de Kerstdagen besteld te wor den. Onnodig te vermelden, dat on der deze pakketten veel wild is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1949 | | pagina 1