Zwarte Rooie Piet en Dirk Rijkaards, die niet weten hoe rijk! Rheumatische Pi/fVEN AKKERTJES 'Uerjaavt in Indonesië nesië ZA'l'EKDAG 12 NOVEMBER 1949 PE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD PAGINA 1 PRAATJES OP DE PASTORIE [VIET ENIGE BEVREEMDING sloe gen de beide andere heren van het trio de gedragingen gade van Stupido. Te nauwernood was hij de pastorale studeerkamer binnenge loodst, of hij legde geheimzinnig zijn vette wijsvinger op de mond, daar bij het niet zo moeilijke kunststukje uithalend tegelijkertijd een knipoog je van verstandhouding te geven. Daarna pakte hij een stoel, vouwde een krant over de rood-trijpen zit ting uit en begon telkens het ge stoelte hijgend op- en weer af klim mend, iedere schilderij en plaat aan de muur op te lichten en er achter te gluren. Vervolgens begraaide hij elke plank van de boeken-kast, lichtte het vloerkleed op, en keek achterdochtig naar de zoldering. Het resultaat van zijn nasporingen was kennelijk nul en met een zorgelijk gezicht liet hij zich in een armstoel vallen. „Daar snap ik niets van" zo blies hij zijn laatste asem uit. „Waarvan?" vroegen de beide andere heren in koor. „Uw huishoudster luistert toch nooit aan het sleutelgat, pastoor?" vroeg Stupido, de vraag van het dub beltal, als onbelangrijk overslaande. Nu was echter de beurt van pas toor, aan een dergelijke onheuse in formatie het zwijgen toe te doen. „Zouden we eindelijk ook eens mo gen wetenbegon de herder met iets dreigends in zijn stem en iets van een fonkèling achter zijn brill egl azen. „Het staat potverdrie allemaal in de krant" kreet Stupido. „Dus moet ergens een microfoon verborgen zijn. Het is verraden werk." ,,Wij leven weer in een vrij land, we kunnen spreken, wat wjj willen en er is niemand, die ons afluistert, want er is niemand, die ons aan brengt bij een geheime politie. Het is hier in Boerenburgerwetering nog geen Praag of Boedapest" aldus de herder, die bij de vergelijking van zijn landelijke parochie met de beide benauwde hoofdsteden zelf in de lach schoot. „U hecht blijkbaar ook geen waar de aan al die beuzelpraatjes over verborgen microfoons, afgeluisterde gesprekken en door Rusland betaalde spionnen!" merkte de heer Nix spottend op. „Indien het beuzelpraatjes waren, dan niet" zei de pastoor, wiens ge zicht plotseling van mooi weer tot een wolkenlucht betrok „Waren het maar beuzelpraatjes! Helaas, het is de rauwe werkelijkheid, dat in het Oosten van dat werelddeel een schrikbewind heerst, misschien meesterlijk en geniaal bedacht, maar van zulk een geniepige verklikkerjj en mens-onwaardige vrijheids-bero ving, dat iedere nuchtere Nederlan der er zijn neus voor ophaalt alsof het..., nu ja, alsof het een zeer on aangenaam geurtje verspreidt." „U bent door leugens misleid" zei de heer Nix effen en strak. „Er is niets van waar." „Dat zeiden de Duitsers ook! gooide Stupido er tussen door. Pastoor trok een pruimemondje. De heer Nix keek vreselijk ver gramd: „Indien men enig begrip had voor de heldenmoed en de vaderlandslief de van het Russische volk" zei hij „voor zijn onverdroten toewij ding aan het algemeen belang en zijn gevoel voor onderlinge saamhorig heid, zou men zijn pogingen om een nieuwe wereldorde te scheppen met bewondering gadeslaan en er zelf warm voor loopen Indien men wist hoe offervaardig en met volledige in zet van hun persoon de communisti sche voorposten in alle landen de wereld-hervorming voorbereiden, hoe zij dag en nacht zich uitsloven „Schei nu uit", smeekte Stupido ,.het is zo aandoenlijk, dat de wa terlanders me in de ogen komen." IJET LEEK, of de heer Nix een leelijk woord zou gaan gebrui ken, maar de pastoor hield hem tac tisch de doos sigaren voor. Met een beleefde buiging ging de heer Nix op deze afleidngs-maneuvre in. „Rusland" zei pastoor „wordt bewoond door een talrijk en goed moedig volk. dat door de Tsaren al tijd met opzet dom is gehouden, en met de knoet geregeerd werd. Het heeft een vrije menings-uiting nooit gekend. Het weet dus niet, wat het mist. In het peil van zijn beschaving en huiselijke welvaartt heeft het al tijd achtergestaan bij de rest van Europa. Het had er geen denkbeeld van, en dat heeft het nog niet, hoe in de Westerse landen geleidelijk-aan de sociale maatregelen werden uit gebreid welke de economisch-zwak- keren behoeden tegen kapitalistische uitbuiting. Toegegeven dat op dit punt, met name op het punt van een prettige verstandhouding tussen pa troon en personeel, nog wel het een en ander hier en daar te verbeteren valt, ben ik er stellig van overtuigd, dat een Russische arbeider uit de heilstaat indien het hem was vergund eens een kijkje te nemen in een Nederlandse arbeiderswoning en kennis te nemen van de arbeids voorwaarden hier te lande zich in een aards paradijs zou wanen." „Is dat niet verschrikkelijk over dreven" vond Stupido „de ar beiders kunnen met hun traktement nauwelijks rondkomen." sische voorwaarden te gaan werken, omdat hij er aanmerkelijk op achte-r uit zou gaan, en niet eens meer mop peren mocht. Want mopperaars daar zijn vijanden van de staat en worden verplaatst naar inrichtingen van opvoedende arbeids-ijver en so ciaal besef. Men noemt zulke inrich tingen dood-onschuldig „concentra tie" d-w.z. „samentrekkings-kam- pen", maar er is niemand in Neder land meer te vinden, die niet weet, wat „concentratie" in de practijk inhoudt." „Ondertussen" zei de heer Nix vergenoegd zijn alle fabrieken en alle landerijen in handen gekomen van de staat, dat wil zeggen van het' arbeidende volk. Een heerlijke ge dachte! Alle winsten, die er gemaakt worden, komen weei ten goede aan dat volk en niet aan een stel oude dames, die van haar aandelen leven, of van rijke hanzen, die in gelakte sleeën rond-slierten." Daar steekt wel iets in!" prees Stupido, die zelf met de bus van Lei den naar Eoerenburgerwetering was gekomen en de hele reis had moeten staan. Daar steekt wel iets in" be aamde pastoor „Het zou ook door een nationaal-socialist kunnen gezegd zijn". „Wat!" veerde de heer Nix ver ontwaardigd op, „hoe kunt u het nazi-dom vergelijken met het com munisme!" Het een wordt zwarte Piet en het andere rooie Dirk genoemd. Het na- tionaal-socialisme en het communis me, zoals dat thans in het zeer natio nalistische Rusland verwezenlijkt is, lijken echter als tweelingen zo spre kend op elkaar, dat het enige onder scheid tussen beide is dat de een Piet en de andere Dirk heet" aldus pastoor. „Piet is bijna dood. maar Dirk leeft nog," mijmerde Stupido. „En Piet èn Dirk beschouwen de staat als almachtig," ging pastoor voort „de burgers zijn er voor het heil van de staat, terwijl het gezonde verstand zegt, dat de staat er moet zijn voor het heil van de burgers en rekenschap en verantwoording schul dig is aan de burgers." „Maar dit is juist in Sovjet-Rusland het geval," sprak de heer Nix te gen „daarom zij alle productie middelen in handen gekomen van de gemeenschap. „In theorie, maar waar is het op uitgedraaid? Het enige verschil is, dat in Rusland de tantes van de par tijbestuurders een lui leventje leiden op kosten van het volk, en de grote hanzen van de partij in gelakte sleeën rondslierten. Het is niet het arme volk, dat het land regeert, maar net als in Duitsland de Partij. De heer Stalin bekleedt de functie van algemeen-secretaris van de Partij, wat daarop neerkomt, dat hij de „Tsaar aller Russen" is en het ge hele volk in zijn macht heeft door middel van de geheime staatspolitie". „Ï"\E PARTIJ is het volk" ver- U kondigde de heer Nix „zij is draagster van de volksgedachte" „Ach" lispelde de al reeds be keerde Stupido „hoe fraai gezeid". „Maar het volk i§ nietvan de partij!" orakelde pastoor „Er is trouwens geen sprake van, dat ieder een lid van de Partij kan worden. Het lidmaatschap van de Partij is een uitverkiezing. Er wordt gekonkeld en gehuicheld om in een^goed blaadje te komen bij degenen, die al op het kussen zitten. Er wordt gekronkeld en gekropen om in de gunst van de Partij, en in het ontzaglijk ambtena ren-korps te worden opgenomen." „Er is ook in Nederland veel kon- kelarij. kruiperij en huichelarij" preekte de heer Nix. „De mensen zijn overal hetzelfde" gaf pastoor toe „Nederlanders zijn geen engelenmaar de Rus sen evenmin." „En ambtenaren zijn er hier ook meer dan voldoende" aldus Nix. „Zeer juist'" riep Stupido vol geestdrift uit. „In Rusland waar alle handel en industrie, veeteelt en kinderver zorging en de hele rataplan van het bedrijfsleven onbeperkt eigendom is van de staat" dacht pastoor hard op „zijn alle lei'dende personen van hoog tot laag: ambtenaren. Het is één reusachtige ambtenarenstaal Het is ook de één-Partij-staat gewor den, want alle hogere ambtenaren zijn lid van de Partij." „Precies als in Nederland" hield Nix vol, tegen beter weten in. „In ieder geval heeft het dan toch geen zin, een bloedige revolutie te ontketenen, om van de drop in de regen en van de wal in de sloot te raken" besloot de herder. v. P. Duldt toch niet langer die lolterende pijnen, die Uw leven vergallen en U tot een half mens maken. Doé toch iets tegen die pijn scheuten die U zo kwellen, dat elke beweging U pi|nkrampen geelt I Bestrijdt de kwaal met ..AKKERTJES", ale de giftige stollen verwijderen. ..AKKERTJES" werken zweet-bevorderend en zijn Ideale pljnverdrijvers, ook bl| spit, spier- en zenuw pijnen Let vooral op het AKKER-merkl helpen direct De naaste familie staat in de kou r^E vrolijkheid van het nageslacht wordt gaande gemaakt door het standbeeld, dat bewonderaars van Hendrik Tollens te Rotterdam voor hem hebben opgericht. De dichter zo meesmuilt het nageslacht had zich beter bij zijn (zeer goed be klante!) verf winkel kunnen houden, dan te mijmeren over de doorgebro ken melktandjes van zijn zoontje of de trouw van zijn honden. De brave Hendrik, die zo „warm en wel" zich koesterde bij de haard en in dich ter jubel uitbarstte: besefte wel, dat anderen in de kou stonden en hulp behoefden, maar stelde er zich mee tevreden al thans in zijn „winteravondliedje" niet meer dan een vonk, een drop, een kruimel weg te geven: „Dat van wat God ons ruimer schonk, hem hulp behoort in nood; van onze haard een enkele vonk, een enkele drop van onze dronk, een kruimel van ons brood!" Het smalend uitroepteken hebben wij op eigen gezag toegevoegd. Tol lens zelf vatte zijn gedicht doodern stig op en breidde in de loop ervan zijn edelmoedigheid nog uit tot: „een vlokje van ons kleed, een spaander van ons hout!" Welk een verkwisting! IS het erom te doen de brave Tol- *lens in het ootje te nemen? Och, de man is bijna honderd jaar dood. Wij zouden hem in zijn tevredenheid vredig laten rusten, indien zijn goed moedige, gezellige, doch al te vol dane geestesgesteldheid niet onver wacht wortel had geschoten in een volksdeel, waarvoor Tollens slechts weinig waardering had: het deel n.l. van het Nederlandse volk, dat aan het geloof der vaderen trouw en door veel verdrukking heen katho liek is gebleven. Enige eeuwen hebben de Neder landse katholieken voor hun gods- Het Oosten blaast, het wintert fel, 't Is buiten vinnig koud: Goddank. We hebben turf en hout; Wij zitten warm en wel. („Winteravondliedje". Tollens) kenning afgedwongen, al blijft waak zaamheid geboden. Zo goed echter ging het katholieke volk zich thuis voelen in zijn burcht, dat nu het uur der bevrijding reeds lang heeft geslagen, het weinig lust vertoont eruit te komen. Het be vindt er zich, juist zoals Tollens' burgerman „warm en wel". r\EZE knusse huiselijkheid van het „Roomsen, dat zijn wij is echt vaderlands en lang niet te versma den. Niemand neemt het Tollens ook kwalijk, dat hij graag met zijn vrouw bij de kachel zat! Maar dat hij, een bemiddeld man, voor zijn minderbedeelde landgenoten slechts vlokjes wol en broodkruimels af schoof, dat gaat niet door de beugel. Laat katholiek Nederland met „turf en hout" in de vertrouwde ge zelligheid van zijn burcht blijven en kennis nemen van een verrassing, die iedereen ten allen tijde als een welkome verrassing heeft beschouwd. De burcht-bewoners zijn van arme mensen in het oog der natie plotseling bemiddeld geworden. Schatrijk! Weliswaar zijn zij altijd zeer bemiddeld geweest, maar nie mand van de buitenstaanders die het geloven wilde! In onze wankele tijd zijn echter zoveel geestelijke waar depapieren gedevalueerd, dat dés te schitterender uitkomt, hoe Christus' Kerk steeds heeft vastgehouden aan de gouden standaard van de onver valste waarheid. De onkreukbare geloofsbrieven van het Christendom stijgen jaar op jaar in waardering en de stemming op de beurs der openbare mening is, zoals men dit noemt: „willig". r\E huiselijke, gemoedelijke en ge- zellige Katholieken van Nederland moeten aan deze wisseling van de fortuin blijkbaar nog wennen. Het zou schande zijn te beweren, dat zij niet royaal uitdeelden althans TWEE HOOFDVERTOLKERS PAS SIESPELEN De twee hoofdrol vertolkers van de in 1950 te houden passiespelen te Oberammergau zijn gekozen. Het zijn de 37-jarige hotel eigenaar Anton Preisinger, die de Christusrol heeft gekregen, en de 20- jarige Annemarie Mayer, leerlinge aan een vakschool voor houtsnijkunst die de Mariarol zal vertolken. ,.¥K BEWEER NEET" lichtte pas- toor toe „dat het in Nederland voor de arbeiders een paradijs is. Verre van dat. Maar ik herhaal, dat een Russische arbeider zich in Ne-l derland een goud haantje zou voelen. dat bovendien vrijuit kraaien mocht, I terwijl een Nederlands arbeider nooit Godlof! De vrijheid is verworven de bekoring zal krijgen onder Rus-1 Voor ons goed recht is algemene er- dienstvrijheid gestreden. Daartoe 1 van hun stoffelijk bezit. Wat hebben zij zich moeten verschansen echter op geestelijk gebied aan hun in een eeesielnk» h„neh, =11. in. in dil opzicht mtader bedeelde land- een geestelijke burcht, alle in vloeden van buiten werend om, zo als Tollens het zou zeggen, te blij ven „van vreemde smetten vrij.." genoten afstaan, is het wel iets meer dan een vlok, een spaander, een kruimel en een druppeltje? Hun geestelijke rijkdom heeft al tijd zo weinig waardering en zo weinig aftrek gevonden, dat de bra ve katholieken zelfs hun heerlijk geloof gingen beschouwen als ex portgoed, uitsluitend geschikt voor on- en anders-beschaafde volkeren. Zo is de bevreemdende en won derlijke toestand geboren, dat ka tholiek Nederland op kwistige wijze schaal op schaal de „nikkertjes van Madras" ras met geestelijke gaven bedenkt en zijn missionarissen op reis zendt, maar de eigen, buiten de Schaapstal liggende landgenoten vergeet. IS het in iemand te prijzen wanneer hij milddadig is jegens belle- trekkende zwervers, maar zijn naaste familie in de kou laat staan? Hij moest het ene doen, maar wis en zeker het andere niet laten. /"VF zou het van een boer niet zon- derling worden gevonden, indien hij overal koren ging maaien, ter wijl het door en door rijpe graan op zijn eigen akker het aren-hoofd liet hangen? Ziet, zo is heden ten dage de toe stand in Nederland. De berichten melden een welwil lende belangstelling voor de Katho lieke Kerk, een verblijdende toene ming van het aantal dergenen, die óf terugkeren in het Vaderhuis, of daarin als nieuweling opname vra gen. Er wordt onopgem'erkt reeds zeer veel gedaan om de niet-katho- lieke landgenoten het enige te ge ven, dat werkelijk waarde heeft: het Christelijk geloof. En wij zijn de enigen, die hun dat enige geven kunnen. Als iedere katholieke Nederlander eens besefte, hoe rijk hij is met zijn geloof! Hoe hij door velen wordt benijd alleen reeds om de rust zij ner overtuiging, zonder dat die zoe kende landgenoten ook maar een flauw begrip hebben van de edele vriendschap en de innige vereni ging van de Christen met Christus. moet men niet menen, dat de niet-katholieken van ons land han denwringend en radeloos rond lopen! Zij leven kalm voort in hun Calvinistische opvatting, of in hun dikwijls diepdoorvoelde vrije ge loofsbeleving, of in hun ogenschijn lijk volslagen heidendom. Maar volle bevrediging vinden velen hunner niet. Zij dorsten naar de absolute waarheid, zij hongeren naar de gerechtigheid en de god lozen voelen zich in hun stille over peinzingen dikwijls verlaten in de kille en koude oneindigheid van een heelal zonder de liefde Gods. Ten opzichte van al dezen hebben wij het nauwelijks gebracht tot het vermaan van Tollens: „een druppel voor hun dorst, een kruimel voor hun honger, een spaander voor de kou.'* Men moet ook niet menen, dat zij minder zijn dan wij, omdat zij minder rijk zijn in Christus. Dit ware al heel erg onchristelijk. In tegendeel; wij moeten communisten zijn van de goede soort en er alles voor over hebben, dat ons gehele volk aandeel krijgt in de christelijke rijkdom, die St. Willibrord gaande van Noord naar Zuid en teruggaan de van Zuid naar Noord onvernvoeid heeft gepredikt. Het zij opnieuw „Zuid helpt Noord" en „Noord helpt Zuid". t IEDERE morgen nieuwe zorgen; in *het bijzonder iedere Zondag morgen! Gij zult morgen in de kerk horen van de nieuwe zorgen van de oprichting van het St. Willibrord Apostolaat voor de binnenlandse Missie wat iets anders is dan de missie in de binnenlanden! Er zul len drie dingen worden gevraagd, waarvan het eerste gemakkelijk, het tweede „om te doen" en het derde zeer moeilijk te vervullen is. Er zal worden gevraagd om geld, gebed en een goed voorbeeldig Christelijk leven. De nadruk ligt met het volle pond op het goede voorbeeld, dat wekt en trekt. Hoe dikwijls stoten wij door óns liefdeloos gedrag de mensen van Christus af! Als men in antwoord op vraag drie heilig be looft zijn best te zullen doen, is het antwoord op de andere vragen bijna vanzelfsprekend. Het zal misschien verbazing wek ken, dat zulk een apostolaat eerst nu wordt opgericht. Het had er al veel eerder moeten zijn! zegt men. Want het gaat om het levensgeluk van onze naaste bloedverwanten, onze landgenoten. Zoals werd opgemerkt, wordt er sinds jaar en dag, door middel van „Open-Deur" winkels en gesloten huizen, door middel van cursussen en andere opofferende apostolische arbeid reeds zeer veel gedaan om de niet-katholieken te trekken en de afgedwaalde schapen weer te verzamelen. I\E oogst is nu zo rijp, geworden dat op grote schaal gewerkt kan worden. Tenslotte deze opmerking, welke ook voor de buitenwacht is bestem'd: het St. Willibrord Aposto laat streeft er uitsluitend en alleen naar, dat de „genade en goedheid van Onze Heer Jezus Christus" in haar volle omvang en diepte weer aan alle Nederlanders bekend wordt. Want dit is het treurige van ge loofsafval en ontkerstening, dat Hij de Heer, bij velen onbekend en daardoor bij velen onbemind is ge worden in het erfdeel, dat St. Willi brord in Hem en door Hem gewon nen heeft. Nederland herwinnen voor Chris tus is de inzet van dit apostolaat. Daarvoor kan geen Christen oni schillig blijven. Dat morgen de St. Willibrord Zondag dit overtuigend bewijze! L. R. LISSE ZEEREERW. HEER H. C. A. M. ROELVINK. Pastoor van de parochie van de H. Engelbewaarders. HET ESPERANTO OP DE HENGELOSE KWEEKSCHOOL. Naar aanleiding van het bericht, dat op de rijks kweekschool voor on derwijzers en onderwijzeressen te Hengelo door de directeur het Es peranto als verplicht leervak voor het eerste leerjaar is ingevoerd, ver neemt het A. N. P. nader het vol gende: De directeur heeft, alvorens deze maatregelen te nemen, eerst de ouders der leerlingen gepolst, of zij bezwaar tegen een dergelijke invoe ring zouden hebben. Toen dit niet het geval bleek, heeft de directeur, in overleg met de inspecteur tot „verplichte" invoering van dit vak voor het eerste leerjaar onder de schooluren besloten. Verplicht in de zin van de wet is dit vak natuurlijk niet. RIJWIEL MET HULPMOTOR. Gelijkstelling met gewone rijwielen. i Op vragen van het Eerste Kamer- lid, de heer Woudenberg betreffen- de het gebruik van rijwielen met hulpmotor in het wegverkeer heeft de minister van Verkeer en Water staat geantwoord, dat hij voorne mens :s te bevorderen, dat rijwielen met hulp.motor onder bepaalde voor waarden in het wegverkeer hier te lande met gewone rijwielen zullen worden gelijkgesteld. RESERVE-POLITIE 4000 MAN STERK. In de Memorie van Antwoord aan de Tweede Kamer in zake de begro ting van Binnenlandse Zaken wordt medegedeeld, dat de sterkte der re- serve-gemeentepolitie momenteel omstreeks 4000 man bedraagt, van wie ongeveer 1350 man van een uni form zijn voorzien-. De minister betwijfelt, of ooit een dienst als de Binnenlandse Veilig heidsdienst populariteit zal genie ten. Dergelijke diensten zijn naar zijn oordeel een noodzakelijk kwaad, waarbij de nadruk dient te vallen op de noodzaak. Zolang machten in de wereld bezig zijn met niets ontzien de middelen de grondslagen aan te tasten van onze democratische rechtsorde, zal de regering een ap paraat dienen te hebben om subver sieve activiteit tijdig te onderken nen. BETALING VAN DE MELK NAAR KWALITEIT. Een ontwerp van wet, regelende de uitbetaling van de melk naar kwali teit. geldende voor het gehele land, is in voorbereiding, zo deelt minister Mansholt mede in de Memorie van Antwoord over de begroting van Landbouw. De opening van het H. Jaar Z. H. de Paus zal de opening van het Heilig Jaar 1950 officieel afkon digen in een radio-boodschap in de ochtend van 24 December. Dit zal de eerste maal zijn, dat een Paus voor een opening van het Heilig Jaar van de radio gebruik maakt. Na zijn toespraak zal de Paus op zijn karmozijnen troon naar de drem pel van de Sint Pieter worden ge dragen, waar hij drie maal met een zilveren hamer op de deur van de basiliek zal slaan. Het metselwerk, dat de deur sinds het laatste Heilige Jaar (1933) heeft afgesloten, zal dan verwijderd worden en de Paus zal zich in de kerk begeven. "1 FRANS PETERS, Bodegraven, WIM VREESWIJK, Stompwijkseweg 9, Zoeterwoude, soldaat le kl„ viert 14 Nov. zijn 2e Ind. verjaardag te Purwakarta. JAN RIJKELIJKHUIZEN, Herenweg 74, Rijnsaterwoude, viert 13 November zijn 3e Ind. ver jaardag te Malang. PIET VAN DER TOL, Hoorn 362, Alphen a d. Rijn, viert 14 Nov. zijn le Ind. verjaar dag als verpleger te Madiun. AREND VAN ZANTEN, Oostvlietweg 37, Leidschendam, viert op 13 Nov. zijn 2e Ind. ver jaardag te Makassar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1949 | | pagina 5