De oude klokkenluider §f Exsultet Het gebrul van Goliath AKKERTJES W i\ Vi &VJ| S'i'l i ZATERDAG 16 APRIL 1949 DE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD PAGINA 1 STERK VERHAAL Een moderne slinger van de moderne David Kleine oorzaken grote GEVOLGEN. Vooral bij dromen. Een mens droomt in de regel van din gen, die des daags slechts heel even door de geest zijn gestreken en hem nauwelijks hebben beroerd. Hij ziet in het voorbijrijden een aanplakbiljet van een circus en 's nachts zet een olifant een logge poot op bed. Iemand, die 's middags verstrooid in het mulle zand stapt van een opgebroken straat, stort straks slapend neer in een geopende afgrond, waaruit geen redding meer mogelijk is. Op het moment, dat de ramp gebeurt, ge beurt ze alsof ze gebeurt, maar er gebeurt niets. De ongelukkige ligt in zijn bed en de huisgenoten lopen op hun tenen „omdat hij zo lekker slaapt." Het maakt voor de ingesla- pene hoegenaamd geen verschil, of ♦het droom is of werkelijkheid. De droom is voor hem de werkelijkheid. En de werkelijkheid is een droom, waaruit de een met het klamme angstzweet op zijn voorhoofd wak ker schokt en de ander met het Alle luja op zijn lippen verrijst. Maar dit in de slotzin van een onuitgesproken Paas-preek! HET STAALTJE van amateur-psy- chiatrie, dat wij nier voorlegden, is bedoeid als een verontschuldiging. Het is niet de gewoonte, dat men zijn dromen in de krant plaatst. De aan leiding tot onze droom, welke we dan na uw bekomen verlof open baren zullen, had niets te maken met een circus of bodemloze afgronden. De kleine oorzaak van het grote ge volg moet gezocht worden in het gure voorjaarsweer en de bezorgd heid een koudje te zullen opdoen, doorkruist met de vluchtige lezing van een bericht, dat de paus de ge zant van Guatamala in audiëntie had ontvangen. Ziehier dan het wonder lijke boorlingske van deze kruising. WE LIEPEN in een van de zalen van het Vaticaan, in de Galleria del Mappamondo of de Galerij van de Wereldkaarten, v/elke kaarten, op last van Gregorius XIH in 1581 op de muren zijn geschilderd. Er was des tijds reeds veel geschilderd in het paleis. De Bijbel, oud en nieuw, bood geen stof meer voor de kunstenaars. Van het begin der schepping tot der- zelver rumoerig einde waren kleu rige en veelbewogen beelden op de wanden van zalen, gangen* en ver trekken gepenseeld, en Gregorius XIII zat zo'n beetje met de handen in het haar, wat te verzinnen voor de toenmaals nieuwe galerij. Deze ga lerij, gelijkt enigszins op een gang in een droom. jEr komt ogenschijnlijk geen eind aan. De wanden lopen in het verschiet naar elkaar toe ais twee kaars-rechte spoorrails. De paus kwam op de lumineuze inval daar landkaarten te doen schilderen, een gegeven, dat,, hoewel wat saai, het voordeel had even rekbaar te zijn als de galerij mocht eisen. WIJ LIEPEN DAAR in die kostbare pijpen-la van Gregorius XIH ons stierlijk te vervelen, toen enig ver wijderd geschuifel van 'voetstappen ons de blik deed wenden naar het uiterste punt, waar de twee land kaarten-muren elkaar kussen. Er kwam een groepje de galerij binnen, doch wij konden niet onderscheiden hoevelen het waren. Het was in ieder geval een kleurig gezelschap: wit en rood en paars en alle tinten van de regenboog door elkaar. Bij het voortschrijden van het groepje werd het belicht en verduisterd, tel kens ais het gezelschap de zonne schijn van de vele boogramen in- en uittrad. Het deed denken aan het op- en afgolven van de Vaticaanse radio-zender. Bij een nieuwe golf van licht zagen we het echter heel duidelijk: de paus was in de galerij van de Wereldkaart gekomen, met een klein gevolg van kardinalen, ge heime en andere kamerheren en een wacht van Zv/itsers in het groot- tenue van de door Rafael ontworpen harlekij ns-pakken WAT TE DOEN? Wij* waren reeds een flink stuk van de galerij doorgekomen en weinig van zins te rug te keren om straks opnieuw te beginnen. Gedachtig de uitgesproken mening van Lady Macbeth: 'k Heb in bloed Zo ver gewaad, dat, als ik nu bleef staan, Mij de omkeer zwaarder viel dan 't voorwaarts gaan liepen we door, met het, ook in een droom, normale gevolg, dat de aan de andere kant naderende pauselijke stoet steeds groter afmetingen aan nam. Verschuilen konden we ons niet. Er is m de gehele galerij geen kast of tafel te vinden, om erin of eronder te kruipen. We zakten op de knieën en riepen: Leve de Paus! Eerst in onze moeder-taal en daarna in de taal van de moeder van de paus. En toen weer eens en weer eens: Leve de Paus! Deze acclamatie scheen de begeleidende kardinalen en geheime kamerheren niet te bekoren. Zij keken vergramd en de Zwitsers stampten nijdig hun bliksemende hellebaarden op de marmer-vloer. De paus echter was zeer vriendelijk en wenkte ons naar hem toe te ko men. Wat wij onbeschroomd deden. „Ik oen wat hees" fluisterde de paus „Kimt u me verstaan?" „Met enige moeite" bekenden we meer oprecht dan hoffelijk. „Het is zeer lastig, dat mijn geluid zo weinig voortdraagt" vervolgde Z. H. „Mijn stem moet alle landen bereiken, welke ge in deze zaal ziet afgetekend. Zij komt echter nauwe lijks voorbij Sardinië." Dit" zeggende, wees de paus met zijn beringde hand naar de landkaar ten aan de muur. „In Nederland en in nog veel heviger mate in de over zeese gebiedsdelen zakt mijn stem weg tot een gefluister of ver dwijnt in ruisen en bruisen." 7ELFS IN DROOMTOESTAND be- grepen we, dat de paus niet lichamelijk hees van stem was, en geen geneesheer voor zijn aandoe ning behoefde, maar dat de enige uitkomst hier was: het consulteren van een radio-technicus. „Ge weet, hoe de toestand in de wereld is," Vervolgde Zijne Heilig heid. „Goliath daagt met vervaar lijk geluid en sterk gebrul het volk Gods uit. en het is wederom, zoals in de Bijbel geschreven staat: „ze wa ren doodsbenauwd". Goliath is tot de tanden toe gewapend, maar een pantser-bewapening is mij niet van nut. Gelijk David zei: „Daarin kan ik niet lopen!" Hier gleed even een glimlach over het gelaat van de paus, dat",echter meteen weer bewolkte. „De paus is een ongewapend her der, zoals David was. De paus heeft geen stem of kan slechts een hees geluid voortbrengen, dat onmiddel lijk door het geschreeuw der sterke zenders van Goliath wordt wegge vaagd en soms moedwillig verstoord wordt. Geef mij althans de stem van David, klankrijk en vèrdragend om de wereld te bemoedigen, gelijk Da vid sprak tot het uitverkoren volk: ..Héél de wereld zal weten, dat er een God in Israël is, en heel dit le ger zal weten, dat de zege niet komt door zwaard of lans, maar dat het de Heer is, die de strijd beslist Wij vertelden toen aan de paus, dat Nederland bezig was hem een stem in de aether te geven. „Het bedrag daarvoor is nog lang niet bij elkaar!" mengde zich een der kamerheren onheus in het gesprek. Nu was het de beurt aan de paus om vergramd te kijken. „Monsignore" sprak de H. Va der „van alle landkaarten in deze galerij van de Mappamondo is geen mij zo dierbaar als de kaart, welke meer het blauw van water dan het groene land vertoont. Nederland heeft nog nooit een paus in de steek ge laten. Bij Mentana hebben ze ge streden met de wapenen nu vech ten ze als radio-zouaven voor de nieu we zender. Die zender nooit heeft Nederland mij teleurgesteld die zender komt er en het zal mij een bijzondere vreugde zijn door een Ne derlandse zender de lof van de on overwinnelijke Christus aan de be nauwde wereld te verkondigen". En wij uitdagend naar de be schaamde huisprelaat gekeken! De Zwitsers stampten hun -helle baarden feestelijk op de grond. Het bleek een herhaald geklop op de deur te zijn, ten teken, dat de tijd van dromen voorbij was. Ook voor Ka tholiek Nederland, dat, verschrikt door het gebrul van Goliath, aan zijn David de vèrdragende slinger heeft beloofd van een nieuwe zender. Het zij: een korte golf op korte termijn, een zender aan de Gezant des Heren. v. P. Daalt Engelen, van Uw hoge tronen af En leidt op Uwe serafijnse velen Voor Jesus, den Verrezene uit het graf, Het jubelend concert van vogelkelen. Maria Magdalena, staak Uw rouw. Zie in de groene hof Uw Meester wachten, ttij is de tuinman, naar wiens hemeldauw De bloemenharten alle dorstig smachten. O Thomas, in Uw ongeloof zo gewis. Leg nu Uw vinger in de rode wonden En geloof. Geen lenteroze of zij is Een druppel van Zijn hartebloed bevonden Jacques Benoit PAUL HOFFMAN ONTVANGT HOLLANDSE BOEREN 32 Hol- landse boeren brengen op het ogen blik in het kader van het Europees Herstel Programma een bezoek aan Amerika. Zij zullen daar gedurende zes maanden de Amerikaanse land bouwmethodes bestuderen. De ad ministrateur van het Europees Her stel Programma, de heer Paul Hoff man, ontvangt te Washington drie afgevaardigden. V.l.n.r. de leider van de excursie ir C. W. C. van Beekom uit kruiningen, Paul Hoffman, M. Wolleswinkel uit Bennekom en W. D. Jaarsma uit'Koudum. HOOFDPUN migraine, schele hoofdpijn Gij behoeft niet steeds aan hoofdpijn te lijden Eénoftwee'AKKERTJESenwègisdepijnv-<zzx "AKKERTJES"zijn ware pijnverdrijvers. (ApAU helpen direct ffijekemiieuuió Hors d'oeuvre blijft een attractie; de boekenschotel van deze week heeft dezelfde verrassingen, want er zijn novellen naast avonturen, hospitaal ervaringen naast radioproblemen, biografie naast missieroman. De ere plaats komt toe aan het boek van pa ter A. van Houte: Liefde tussen vul kanen (IV De Koepel, Nijmegen), een waarlijk voortreffelijke missiero man van de bovenste plank, spelend op. een der Salomoneilandèn, met als hoofdfiguur de vrijheidsheld Betsa. Daarnaast noemen we van Emilio Geiler: Gotthard-express '41 (IV-V De Pelgrim, Eindhoven), een Zwit serse spoorweg-roman, waarin de uit eenlopende reacties van in 't nauw verkerende mensen spannend worden getypeerd. Tragiek en navrante in tensiteit vinden we ook in de 13 won derlijke meesterstukken: Meesters der vertelkunst (III J. M. Meulen- hoff, A'dam). Deze 13 Russen heb ben inderdaad in het korte verhaal een klassieke hoogte bereikt. Ons Rijkshospitaal is het toneel waarop Jac. Melis zijn tragi-comische herinneringen uit de oorlogsjaren projecteert: De zaal der zuchten (IV Boek Periodiek, Den Haag), een warm pleidooi voor onze „witte ille- I galen". Uina Berberówa schreef een interessante biografie van: Tsjaikows- ki (III-IV Strengholt, A'dam), een aanwinst voor alle muziekliefhebbers. En dan is er S. de Vries Jr. met: Rui ters op de aethergolven (IV-V An- dries Blitz, A'dam), een boek voor alle radio-enthousiasten, door de auteur zelf genoemd „een eigenwijs boek van een oude spotter met een jonge liefde". Dan nog drie boeken over de jeugd. De materiële en gees telijke ontreddering van de oorlogs jeugd in een kleine Italiaanse stad beschrijft G. Berto in: De hemel ziet rood (III Winants, Heerlen), al leen voor ervaren lezers! Ook S. Se- vensma-Themmen publiceerde een actuele naoorlogse probleem-roman: De golfslag (IV Rivière Voor hoeve, Zwolle) en eveneens M. van 't Sant, over de conflicten in een col laborateursgezin: Wijs mij de weg (IV-V Holland, A'dam). Tot slot een vlotte roman voor oudere meis jes, van Nel Verschoor-van der Vlis: Wind in de zeilen (IV Callenbach, Nijkerk). Idil's Persdienst. I verboden, II streng voor behouden, III gevormde lezers, IV volwassenen. IV-V rijpere jeugd, V voor allen, VI kinder lectuur. De Romeinse cijfers geven de toelaatbaarheid aan. Aetherklanken EERSTE PAASDAG. HILVERSUM H, 415 meter. 7.00 God en de wereld. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram.muziek. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoogmis van het Hoog feest van Pasen. 9.30 Nieuws. 11.45 Paasboodschap van H. K. H. Prinses Wilhelmina. 12.00 Paasliederen. 12.15 Apologie. 12.40 Lunchconcert door K. R.O.-Amusementsorkest. 12.55 Zonne wijzer. 13.00 Nieuws. 13.20 Vervolg Lunchconcert. 14.00 Kamermuziek werken. 14.30 Paasmorgen. 14.40 Mis- sa Solemnis van Beethoven. 16.15 R. K. Land- en tuinbouwonderwijs in Nederland. 16.25 Vespers. 18.30 Mas sale koorzang uit het Concertgebouw té Amsterdam. 19.30 Nieuws. 19.50 In het boeckhuijs. 20.05 De gewone man, 20.12 Kamermuziekprogramma, 20.45 Strauss-programma. 21.25 Gesprek op de weg. 21.45 Muzikale tombola. 22.12 Symphonette-orkest. 23.00 Nieuws. HILVERSUM I, 301 meter. 7.00 Domklokken luiden het Paas feest in. 8.00 Paasklokken, gevolgd door de nieuwsberichten. 8.30 Voor het platteland. 9.15 Men vraagen wij draaien. 10.00 Meester-trio, 10.30 Briefgeheim. 10.50 De jonge Fliere fluiters. 11.15 Triangel. 12.00 Paas klokken. 12.15 Les gai's de Paris. 13.00 Nieuws. 13.15 Even afrekenen. 13.25 Zang en samenspel. 14.00 Goethe's Faust. 16.30 Sportrevue. 17.01 Op de speelweide. 18.15 Nieuws. 18.30 Pro gramma Ned. Strijdkr. 20.00 Nieuws. 20.05 Reportagedienst. 20.15 Waltztime. 20.45 Hersengymnastiek, 21.15 In Lentetooi. 22.00 Cabaretpro gramma. 22.35 Herman Salomon. 23.00 Nieuws. 23.15 Skymasters. TWEEDE PAASDAG. HILVERSUM II. 415 meter. 8.00 Nieuws. 9.30 Nieuws. 9.45 Orgel sonates van Bach. 10.40 Inleiding Hoogmis. 10.45 Hoogmis. 12.15 Sangh en Spel. 12.30 Land- en tuinbouw. 13.00 Nieuws. 14.00 Opgewekt mid dagconcert. 15.30 Orgelconcert. 16.00 Peer Gynt. 16.15 Vrij en blij. 17.00 Het kleuterklokje. 17.15 Concert ko perkwartet. 17.30 Een sportief half uur. 18.00 Met band en plaat. 19.00 Nieuws. 19.15 Boekbespreking. 20.00 Nieuws. 20.15 Nederlands Kamer koor. 21.00 Een studiereis Zuid-Afri ka. 21.25 Pop. Orgelbespeling. 22.00 Hollands Strijkorkest. 22.45 Avond overdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 HILVERSUM I, 301 meter. 8.00 Paasklokke(, daarna nieuwsbe richten. 8.30 Zonnedauw. 9.10 Over peinzingen. 9.30 Weens Philh. Orkest. 10.00 Friese Landdag. 12.30 Land- en tuinbouw. 13.00 Nieuws. 13.20 Malan- do en zijn orkest. 14.15 Orpheus in de onderwereld. 14.55 Andre Kostela- netz en orkest. 15.25 Per luchtpost. 16.30 Gram.muziek. 17.00 Sport. 17.30 Ramblers. 18.00 Nieuws. 18.15 Johan Jong. 18.30 Progr. Ned. Strijdkrach ten. 19.00 Omroep Vrouwenkoor. 19.30 Alma Musica. 20.00 Nieuws. 20.06 Dingen van de dag. 20.15 Pennies from Heaven. 20.50 Ducdalf. 21.10 Volks concert. 22.25 Mijn naam is haas. DINSDAG. HILVERSUM II, 415 meter. 7.00 Nieuws. 7.45 Morgengebed. 8.00 Neiuws. 8.15 Pluk de dag. 9.05 Herha ling lichtbaken. 9.35 Gedeelten uit Italiaanse opera's. 10.00 Wie komt er in mijn hokje 10.15 Kwartet van Beethoven. 11.00 Muziek houdt fit. 11.30 Als de ziele luistert. 12.00 An gelus. 12.30 Land- en tuinbouw. 12.33 Orkest zonder naam. 12.55 Zonnewij zer. 13.00 Nieuws. 13.20 Vervolg lunchconcert. 13.45 ^uziekkalender. 14.00 Pianorecital. 14.30 Onder ons. 15.00 Gedeelten uit Strauss operet tes. 15.30 Gramofoonmuziek. 16.00 De Zonnebloem. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Paasvacantie. 17.15 Lang zullen ze leven. 17.45 Andre de Raaff en Jac. Schutte. 18.10 Sportpraatje. 18.20 Amusementorkest. 19.00 Nieuws. 19.45 Dit is leven. 20.00 Nieuws. 20.05 Ge wone man. 20.12 Radio Philh. Orkest. 21.45 Kamermuziekprogr. 23.00 Nieuws. 23.15 Maastrichts Sted. Or kest. HILVERSUM I, 301 meter. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtend-gymn. 7.35 Gevarieerde gramofoonmuzièk. 8.00 Nieuws. 8.15 Versch.orkesten. 9.00 Herhaling Hersengymnastiek. 10.15 Arbeidsvitaminen. 10.50 Kleu tertje luister. 11.00 Soft en sw'eet. 11.30 De wekker. 12.33 Voor ons plat teland. 13.20 Dolf v. d. Linden. 14.00 Met naald en schaar. 14.30 Radio ma tinee. 16.25 Honderd beroemde com ponisten. 16.40 De nieuwe kleren van de keizer. 17.00 Kinderkoor. 18.00 Nieuws. 18.15 Tom Erich. 18.30 Progr. Ned. Strijdkr. 19.00 Radiostrip. 19.10 Gram.muziek. 19.15 Achter het voet licht. 19.30 Gram.muziek. 20.00 Nieuws. 21.30 Allerlei. 21.45 Buiten lands overzicht. 22,00 Ik zou zo graag. Er hangt een eigenaardige schemer over het kleine dorp, dat gelegen is aan de oever van een riviertje. In de lentenacht ligt een nevel over de huizen. Alles is stil en vol weemoed. De inwoners schijnen te slapen. De omtrek ken van de armoedige hutten zijn nauwelijks zichtbaar. Hier en daar straalt een lichtje ach ter een venster; van tijd tot tijd hoort men het kraken van een huisdeur; een waakhond be gint te blaffen en even klinkt het luid. En kele voetgangers komen uit het bos, en in de verte hoort men een wagen aanrollen. Dat tzijn de bewoners van verschillende kleine ne derzettingen in het bos, die samenkomen om de nachtelijke godsdienstoefening in de Paas nacht te vieren. De kerk staat op een heuvel, midden in het dorp. De vensters zijn hel verlicht. De klok ke toren rijst omhoog in het duister. De toren spits is nog niet te herkennen. De omtrekken van de toren verdwijnen in de nevel. De trap van de klókketoren kraakt. De oude klokkenluider Michaël klimt naar boven een lantaarn in de hand. Het valt de oude man zwaar de steile trap te beklimmen; soms weigeren zijn voeten de dienst en zijn ogen zijn slecht geworden. Is de tijd van zijn eeuwigheid nog niet gekomen? Óf zou de goede God hem vergeten zijn? Hij heeft zijn zoons ten grave gedragen; en kele kleinkinderen zijn reeds gestorven en voor jong en oud heeft de klokkenluider zelf de doodsklok geluid. Die taak heeft hij aan niemand willen overdragen. Vele malen heeft hij het Paasfeest ingeluid; hij weet zelf niet meer, hoeveel keer hij met het Paasfeest de bewoners van het kleine dorp heeft geroepen, om het feest van de Opstan ding des Heren te vieren. Op de bovenste omloop van de toren, bij zijn klokken, tussen de eiken balken, blijft hij even rusten. Zijn handen leunen op de borstwering; beneden hem ziet hij de graven van het oude kerkhof; houten kruisen breiden hun armen, als beschermend over de graven uit. Hier en daar staat een treurwilg. Wat zal dit jaar brengen? Zal hij het vol gende jaar de toren opnieuw beklimmen om de Paasklok te luiden? Of zal hij te oud zijn, en zal een andere klokkenluider hem reeds vervangen hebben, terwijl hijzelf moeizaam de weg van zijn woning naar het kerkgebouw zal betreden? Zal hij misschien zelf onder een kruis liggen, daar beneden op het kerkhof? God alleen weet het, maar nu wil hij nog eenmaal heerlijk Paasfeest vieren. Michael maakt het kruisteken. Michael! Hij hoort, hoe iemand beneden zijn naam roept. Het is de oude pasftoor, die Michael niet kan zien. Ja ik ben hier. Is het nog geen tijd om te luiden?" Nog even wachten." Hoe lang is het geleden, dat Michael voor de eerste maal met zijn vader de klokketoren be steeg? Hij herinnert zich zijn jeugd. Wat ligt dat alles nu ver in het verleden! De wind joeg door zijn haren, en voor de eerste maal zag hij de mensen diep beneden zich, klein als pop-* pen. PAASVERTELLING van Korolenko Als de mensen jong zijn, zien zij tegen het leven op. Het is niet te overzien, maar als men oud is, lijkt alles zo kort te zijn geweest. Het is nu tijd geworden. Hij neemt het klok- ketouw in zijn handen, en na enkele ogenblik ken dreunen de eerste slagen door de lucht. De klokken zingen het Paaslied plechtig over de aarde. Hij, de oude Michael, is niet alleen. In duizenden kerken, in duizenden steden en dorpen, worden nu de klokken geluid. Maar hij gaat er trots op een klein aandeel te heb ben in dat feestlied, dat de hemel wordt door gezonden om het feest van de Opstanding des Heren te vieren. Dan verstomt de klok. Bene den hem is de H. Mis begonnen. In vroegere jaren snelde Michael naar be neden om zijn gebeden te verrichten en te luis teren naar de koorzang. Nu blijft hij boven, want het zou hem te moeilijk zijn geweest de toren opnieuw te bestijgen. Hij gaat boven op een bank zitten en denkt na. Als een zacht gefluister stijgen de zangen uit het kerkge bouw omhoog. De nachtwind beweegt de tou wen van de trouwe klokken. De oude man laat zijn grijs hoofd buigen. In gedachten ziet hij de priester, die met luide stem het Evan gelie vah het Paasfeest voorleest. Hij ziet de gebogen hoofden van honderden mannen en vrouwen voor zich allen bekende gezichten. In gedachten ziet hij de vele overledenen eveneens het hoofd buigen. Daar staat zijn strenge vader.... zijn oudste broerHij ziet zichzelf staan, nog in de volle kracht van zijn leven. Nu is zijn gelaat vol rimpels, zijn rug-is gebogen, zijn handen zijn stijf geworden. Onder de vrouwen ziet hij zijn eigen jonge vrouw staan, die stierf van ontbering. Hij ziet zijn vroegere vijand. Ook hij buigt het hoofd bij het Evangelie en een toornig gevoel rijst op in het hart van Michael. Maar is dat alles niet voorbij? De wereld be staat voor hem alleen uit de klokkentoren met de suizende wind en het opstijgende gezang. „God zij uw rechter." mompelt de oude man. Plotseling hoort hij iemand van beneden roe pen: „Michael! Slaap je?" ,7Wat?" roept hij, en springt op. „Mijn God, zou ik werkelijk ingeslapen zijn? Dat is mij nog nooit gebeurd in de Paas nacht." Beneden ziet hij de mensen uit het kerkportaal stromen. De vaandels wapperen in de frisse wind; met plechtige gewaden treedt de geestelijkheid naar buiten. De processie trekt rond het kerkgebouw, en luide klinkt het lied: „Christus is verrezen". Weer zingt de klok over de omringende .velden. Het lijkt hem een wonderlijke melodie te zijn, die vreugde brengt in alle harten en die de hemel doet opengaan. Alle klokken worden nu geluid. De zware klok, de middelklokken en het lichte carilon. En dat alles klinkt tesamen als een loflied. Zelfs de wind zingt de blijde boodschap van Christus' Verrijzenis uit. De oude klokkenluider vergeet zijn zorgen en zijn dromen, en hij vergeet zijn eenzaam heid. Ziet hij daar beneden zijn vrouw niet zijn kinderen en zijn kleinkinderen? Het lijkt wel of de graven opengaan, en de overledenen opstaan uit hun rust en met de levenden mee trekken in de processie rond het kerkgebouw. Michael luidt voor levenden en doden. Maar eensklaps zweeg de zware klok. De kleinere klokken klonken dan onregelmatig om dan zacht weg te sterven Uitgeput is de oude klokkenluider neerge vallen op de bank. Een paar tranen rollen over zijn gelaat. Zijn vermoeid hart weigert dè dienst. Het .is de laatste maal. dat hij hier gestaan heeft. De klokkenluider heeft zijn levenswerk voltooid. j-rw... - v. "',V> - H.: 4 li 'fi vil ill; 'Ml' c -'ïï'll V 'v' M'lm'T, L ------ f -:' V, 'Am A-r- - v., Bij zijn klokken, tussen de eiken balken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1949 | | pagina 5