3)e GöldóeSoti^cmt Nooit zag de wereld gezicht der zo 'n sabelhouw in het Christenheid Directeur: C. RL VAN HAMERSVELD. Hoofdredacteur: TH. WILMER. KATHOLIEK DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN DINSDAG 15 FEBRUARI 1949 40ste JAARGANG No. 11619 -De K.V.P. en het Indonesisch probleem WAARIN OPGENOMEN „DE BURCHT" Bur. Papengracht 32. Telef. 20015, Adm. en Advert. 20826, Abonn 20935 - Abonnementsprijs f0.32 p. w., 11.40 p. mnd., 14.15 p kwart. Franco p. p. f 4.90 - Advert.: 15 ct. p. m m. Telefoontjes f 1.50 De Paus spreekt /""\OK zij, die Paus Pius XII niet be- schouwen als het zichtbaar Hoofd der Kerk, als de Plaatsbekleder van Christus ook zij zullen in Hem er kennen een mens van verheven wijs heid, van edele deugd, naar wien te luisteren héél de mensheid een ze gen kan zijn. Paus Pius XII heeft gisteren, zoals vermeld, in een plechtige bijeenkomst van de Kardinalen gesproken over de veroordeling van Kardinaal Minds zenty, Hij verklaarde, dat Kardinaal Mindszenty tot bekentenissen ge dwongen werd, noemde het proces „kunstmatig" en zeide: „Wij menen, dat het vooral onze plicht is, te verklaren, dat datgene, wat onder het proces werd mede gedeeld absoluut vals was". Zaterdag heeft de Paus zich ge wend tot alle Bisschoppen ter wereld, om hun te vragen, evenals alle pries ters, tot uitboeting van een misdaad van de vijanden van God op Passie zondag een tweede Heilige Mis op te dragen. Dit zal een votiefmis zijn tot vergiffenis der zonden. De gelovigen worden aangespoord deze Heilige Mis in groten getale bij te wonen en de Heilige Communie te ontvangen. En in dat schrijven wijst de Paus er op, hoe wij moeten staan tegen over degenen, die het kwaad bedrij ven, en hen, die met de plegers van het onrecht, eensgezind zijn: wij moe ten trachten hen te bekeren door het voorbeeld van ons leven. Zó spreekt de Paus: „Allen, die van de weg der ge rechtigheid zijn afgedwaald moeten door gebeden, door woord en daad, maar vooral door het voorbeeld van een leven, waarin Gods vaderlijke goedheid zich weerspiegelt, worden opgewekt, opdat zij boete doen hun fouten goedmaken. Laten de zondaars hun gedachten weer richten naar de allerbarmhar tigste Vader, die zijn verloren zoon huiswaarts roept en hem blij ver welkomt. Waarom niet? Hij heeft de zoon gevonden ,die hij verloren had. De zoon, die weer terugge keerd is, bemint hij des te meer. Wie moeten wij beschouwen als die Vader? God natuurlijk: Niemand is zo vaderlijk, niemand is zo goeder tieren als Hij. Wie rijk is aan de schatten van een godsdienstig le ven en wie sterk is in het geloof, moet voor zover mogelijk, deze goederen delen met anderen". En dan spreekt Hij verder over het gebed het ware gebed, dat „verge zeld gaat van goede werken"; „Is er iets, dat gebed niet kan verkrijgen? Wat vermag het ver- trouwvolle gebed van een onschul dige en rouwmoedige ziel niet, wanneer het wordt gezegd in de naam van Christus en vergezeld gaat van goede werken? „Het ge bed is de muur des geloofs, ons schild en wapen tegen de vijand, die ons van alle zijden belaagt". (Tert.)". En ten slotte houdt Z. H. de Ka tholiek voor de alles-overtreffende waarde van het heilig Misoffer: „Maar elke godsdienstoefening en elk gebed staat ten achter bij het Eucharistisch Offer, dat op on bloedige wijze hét Offer voortzet, dat Christus op bloedige wijze bracht aan het Kruis en dat over vloedig vruchten schenkt tot red ding van de mensen. De Hemelse en Eeuwige Vader wordt geëerd, wordt genadig gestemd en Wordt verzoend door het kostbaar Bloed van het Smetteloze Lam". Katholiek Nederland protesteert tegen het proces Mindszenty (Van een onzer redacteuren). rEN DAG NA HET HOOGFEEST, waarop de wereld herdacht dat bijna twee duizend jaar geleden de Goddelijke boodschap „Gloria in excelsis Deo' uit de wolken had geklonken, om vrede te brengen op aarde aan de mensen van goede wil, werd de gehele Christen heid opgeschrikt door het alarmerende bericht: Kardi naal Mindszenty door de communisten gearresteerd! Een golf van verontwaardiging sloeg over de gehele wereld een protesterend afwachten werd - uitgezien naar 7 Februari, de dag waarop uitspraak gedaan zou worden, na een rechtspraak, die niet alleen een aanflui ting was van de meest elementaire menselijke rechten, maar vooral een sabelhouw was in het aangezicht van de Christenheid. Toen pas vlamde de verontwaardiging hoog op. Moeten wij dit dulden? Mag de wereld lijdelijk toezign dat een menselijke geest zó wordt vermoord? „Wat kunnen we doen?" was de vraag op veler lippen. En het antwoord was: „De tijd is nog niet rijp voor ac ties; we kunnen slechts bidden." Jawel, bidden, het is mooi, het is prachtig. Maar kan de mens op zo'n moment z'n heilige toorn af-reageren, door op z'n knieën te val len en te bidden om uitkomst? Of vraagt hij iets anders er bij, eist hij satisfactie en voelt hij in z'n hart iets bran den, een vurige kracht, die zich niet langer laat opsluiten, maar daden eist? Ja. de Christen, die reeds jaren dit al les lijdelijk heeft moeten aanzien, kon zich nu niet meer tot een gelaten aanvaarden dwingen. Zijn mens-zijn en Christen-zijn kwamen in opstand tegen deze schennende daad van een goddeloze bende, een heidense horde, die de hand dorst slaan aan een prins-primaat, feen pries ter, een afgezant van God. En het regende protesten uit alle hoeken van de wereld, het enige wat de Christen heid aan daden naar buiten kon stellen, tegen deze ten hemel schreiende misdaad. Ook in Nederland laaide de vlam van toorn op. Overal in het land werden bijeenkomsten, meetings, bidstonden en protest-vergaderingen gehouden. Maar het was alle maal slechts in klein verband en niet genoeg om de we reld te doen weten hoe katholiek Nederland in opstand komt tegen deze duivelse macht. En daarom kwamen gis teravond uit alle hoeken van het land mannen, vrouwen er priesters naar Amsterdam, om gezamenlijk te protes teren tegen deze schanddaad, die aangegrepen moest worden om iedereen te overtuigen van de intense laag heid, waartoe een goddeloos regiem kan komen. Een manifestatie van trouw en aanhankelijkheid aan de Kardinaal Het is meer geworden dan een pro test-meeting. Het werd een ware ma nifestatie van trouw en aanhankelijk heid aan het oppergezag van de Kerk, vertegenwoordigd in de persoon van kardinaal de Jong en zijn staf van bisschoppen. Onvergetelijk was het moment, toen het Concertgebouw af gestampt vol was en een indrukwek kende stoet van kerkelijke en we reldlijke hoogwaardigheidsbekleders door het middenpad naar het podium schreed. Voorop kardinaal de Jong, gekleed in het scharlaken-rood van de Prinsen der Kerk, gevolgd door een rij van bisschoppelijk purper- paars en hei. stemmige zwart van priesters, ministers en andere autori teiten. Als op commando verhief ieder zich van zijn plaats en geestdriftig klonk het applaus van 2300 aanwezi gen, aanzwellend tot een machtige ovatie en overstemd door het gejuich uit 2300 kelen, it was niet geënsce neerd; hier sprak spontaan het hart van katholiek Nederland, dat ondub belzinnig wilde getuigen van een on wrikbare trouw en een kinderlijke aanhankelijkheid aan het kerkelijk gezag. Oncanks de droeve achter grond klonk het als een gejuich uit blijdschap, dat Nederland nog vrij is in woord er daad en nog een kardi naal heeft, die in vrijheid zijn gezag kan uitoefenen. In deze moeilijke tijd moet dit voor onze kardinaal een heerlijk ogenblik geweest zijn, te we ten dat vaster dan ooit katho liek Nederland achter hem staat, tot steun in dit uur de beproeving. Toen dan eindelijk het applaus en gejuich verstomden, nam de kardi naal midden op het podium plaats, met de pauselijke internuntius, mgr. Paolo Giobbe aan zijn rechterhand, terwijl de Bisschop van Haarlem mgr. J. P. Huibers, aan zijn linker zijde plaats nam. Aan weerszijden daarvan zetelden de andere bis schoppen en monseigneurs, t.w. mgr. Mutsaerts, bisschop van '.s-Bosch, mgr. Baeten, bisschop-coadjutor van Breda, mgr. Hansen, bisschop-coad jutor van Roermond, mgr. W. Bou- ter, bisschop van Nellore, mgr. dr. Th. Verhoeven, dir. Centr. Bureau v. Ond. en Opv., mgr. F. B. Filbry, kan. plebaan van Haarlem, mgr. G. P. J. v. d. Burg, deken van Amster dam, mgr. N. L. A. Ammerlaan, vic. gen. van Haarlem, mgr. dr. Knebel Miklós, die belast is met de zorg voor de Hongaren in Nederland, mgr. J. Lagerwey en mgr. H. J. J. van Straelen, kolonel-hoofdaal moezenier van het leger Onder de geestelijken bevonden zich verder de secretarissen van de bisdommen en pastoors van Amsterdam. In cle zaal hadden plaats genomen de ministers J. H. R. van Schaik, prof. dr. J. R. M. v. d. Brink, prof. F. J. Rutten en mr, Th. R. J. Wijers. Verder waren aanwezig en kele commissarissen der Koningin, leden van de Staten-Generaal, de Gedeputeerde en Provinciale Staten van Noord- en Zuid-Holland, wet houders en leden van de Amster damse gemeenteraad en tal van vpv- tegenwoordigers van alle katholk e organisaties en verenigingen in Ne derland. Duisternis «ver de wereld Het koor der priester-studenten van het Oekrains Kath. Seminarie te Culemborg opende de bijeenkomst met het zingen van enkele liederen, waarna kardinaal de Jong het spreek gestoelte besteeg. „Er is een duis ternis gevallen over de gehele we reld" (Mattheus), aldus de kardinaal, „en met gruwelijke middelen heeft men kardinaal Mindszenty een be kentenis afgedwongen, die hij bewust nooit zou hebben gedaan. Deze af schuwelijke misdaad heeft heel de wereld in beroering gebracht en waar gebleken is het woord van Lenin: „Onze moraal is ondergeschikt aan het proletariaat en de klassestrijd. Alles wat hiervoor bevorderlijk is, is goed, alles wat dit belemmert, is verkeerd". We moeten echter niet F.EN OVERZICHT VAN HET PODIUM, WAAROP DE KERKELIJKE HOOGWAARDIGHEIDSBEKLEDERS RONDOM KARDINAAL DE JONG HADDEN PLAA TS GENOMEN. alleen protesteren, maar ook alle ge oorloofde middelen te baat nemen om dit goddeloze communisme te ke ren. Dat is een kwestie van zelfbe houd. Wij moeten God smeken dat hij kardinaal Mindszenty kracht geeft, we moeten bidden voor alle christenen, die worden vervolgd en wc moeten waken, opdat ons vader land van deze rampen vrij mag blij ven". Hierna bad de kardinaal het bekende gebed voor de Hongaarse primaat. Dit mogen wij niet dulden Na deze korte inleiding nam de be kende pastoor H. A. J. Drost het woord, waaraan wij het volgende ont lenen. Wij moeten protesteren, om dat het hier geen Hongaarse binnen landse aangelegenheid betreft, ir een kwestie die ver over-alle grenzen en alle tijden heen reikt. Wij dulden geen revolutie tegen God; wat daar gebeurt is een op het gehele Chris tendom. Wij allen zijn leden van het mystieke lichaam van Christus en de twee handen van dat lichaam aan weerszijden van de wereld worden vastgenageld aan het kruis van het communisme, dan lijdt het hele lichaam. De pijn van de Kerk is ook onze pijn, want wie een katholiek raakt in zijn geloof, raakt aan God. Men kan opwerpen: Maar kardi naal Mindszenty is toch ook een mens die fouten kan maken. Natuurlijk, de kardinaal is een mens. Maar hij is ook een held en heeft bewezen geen dadiger te zijn, juist niet, omdat zijn tegenstanders misdadigers zijn! Hij wordt beschuldigd van landverraad en het uitleveren van zijn volk aan een vreemde mogendheid. Maar het waren de communisten, die Honga rije uitleverden aan Rusland, die de verkiezingen vervalsten en velen van hun stemrecht beroofden. Dat zijn de misdaden van hen, die de kardinaal een misdadiger durven noemen. De kardinaal heeft slechts gedaan wat hij moest doen: de bescherming der vrijheid van pers, school, vergadering en vereniging. Een van de grootste waarborgen dat. de kardinaal onschul dig is, acht ik het feit dat hij tot le venslang werd vex-oordeeld. Want het communisme gebruikt zijn misdadi gers om er mee te werken en te pro pageren; indien het dus waar zou zijn dat de kardinaal bewust heeft gezegd in vrijheid alles te zullen doen, over eenkomstig de wil van de commu nisten, dan zouden zij in hem een machtig instrument hebben. Maar zij zijn zelf overtuigd dat hiervan geen sprake kan zijn en dat de kardinaal nooit hun handlanger zal worden. Maar moeten wij dan niet blij zijn dat een kardinaal de martelaarskroon draagt? Waarom protesteren wij dan? Wij protesteren, omdat wij, katholie ken van de 20ste eeuw, niet kunnen dulden dat Europa weer terug valt in de verdierlijking uit de eerste eeuwen. Wij mogen het niet dulden, omdat van de talloze wereld-kerkhoven een gezucht opstijgt van hen, die tijdens de laatste oorlog zijn gévallen in hun strijd voor de vrijheid, omdat van onder de puinhopen een kreun te ver staan is van de millioenen slachtof fers, die gevallen zijn onder de ter reur. Neen, wij mogen nooit dulden dat zo'n barbaars heidendom de macht krijgt. Daarom protesteren wij. We kunnen nü nog maatregelen ne men om het roofdier aan banden te leggen, maar dan moeten we eerst onszelf verbeteren. Want aan ons Christendom moet iets schorten, wan neer zo'n schanddaad in Europa kan plaats hebben. Wij moeten daaron radicaal ons christelijk leven con.-e- quent doorvoeren. Recht en liefde zijn onze grondpijlers en als wij ka tholieken, dragers van de waarheid, die niet handhaven, zijn wij zelf een steen des aanstoots. Laat ons bidden tot God, Die machtig is met Zijn ge nade; laat ons smeken, dat nooit iets ons moge scheiden van Zijn liefde." Saulus, .Saiilus, waarom vervolgt ge Mij Onder doodse stilte had pastoor Drost zijn rede voorgedragen, maar nauwelijks waren de laatste w- eden verklonken, of opnieuw bar.-tte een klaterend applaus los. Toen i et weer stil was, werden de verzonden tele grammen voorgelezen. Aan de Hon gaarse regering werd een telegram gericht, waarin uiting werd gegeven van de grote afschuw tegen 't schan delijk onrecht dat werd bedreven. Aan Z.H. de Paus werd opnieuw trouw betuigd, met de verzekering een onafgebroken gebed voor de vervolgden. Aan de U.N.O. tenslotte werd met de meeste klem verzocht alles in het werk te stellen deze schandvlek op de eer der mensheid uit te wissen. Hierna was het woord aan de heer Dré de Wolf, secretaris van de Kath. Arbeidersbeweging. Summier geven wij enkele delen uit zijn betoog weer. De mensheid lijdt pijn en bloedt uit vele wonden; Gods Kerk wordt op wrede wijze gefolterd. Het hele lichaam lijdt meer pijn, naarmate het lichaamsdeel, dat getroffen wordt, een belangrijker functie inneemt. „Saulus, Saulus, waarom vervolgt gij mij?" kinkt het door de wereld, maai de door de duivel geïnspireerde mens verstaat deze waaschuwing niet, omdat hij de strijd heeft aangebonden tegen God. De wereld scheurt in twee partijen: Voor of tegen Christus; Tito -Stepinac; Rakosi, Mindszenty. Even heeft de mensheid zwak gereageerd op de veroordeling van mgr. Stepinac, maar is het thans weer vergeten. Wat werd er gedaan om de verdrukking van de menselijke persoonlijkheid te bestrijden? Het heeft de mensen wei nig geleerd. Nu is de wereld weer in opschud ding, na het vonnis over kardinaal Mindszenty, die optrad als verdediger van de menselijke rechten. Zullen de katholieken nu zó wakker geworden zijn dat zij openlijk durven breken en bereid z^n te kiezen voor Chris tus? In Hongarije werd het rechc ver kracht; het conflict tussen Kerk en Staat bleef in het proces buiter be schouwing en mer verloor zich in on zinnige beschuldigingen. De rechter was de man van de vraag én het ant woord! De geschiedenis kent geen voorbeeld van de wijze waarop de menselijke persoonlijkheid werd ge schonden, door het onmenselijke weg nemen van Gods grootste gave: het verstand en de vrije wil. Men heeft de kardinaal to. een willoos werktuig gemaakt, on.det hij zich verzette te gen het aantasten van de rechten der Kerk. Hoe weergaloos zou hij zich verdedigd hebben, als hij z'n verstand had mogen behouden. Maar neer hebben hem g .-broken; zij wilden in hem de Kerk zelf treffen en 'n splijt zwam zetten tussen het volk en zijn kerkelijke leiders. Tegen dit onrecht verheffen v:j onze stem. Maar dit is niet voldoende; wij moeten iets p ositiefs doen. Wij moe ten bidden voor de vervolgden, voor Rusland, voor hen die vervolgen en voor hen, die nog vervolgd zullen worden. Wij moeten getuigen var. on ze trouw aan Paus, kardinaal, bis schoppen en priesters; wij moeten tuigen van onze wil: nooit prijs te yen de vrijheid van onze pers, school, jeugdbeweging en organisatie! Wij moeten nog meer doen. het communisme bestrijden met alle ge oorloofde middelen en trachten de communisten naar ons toe te trekken, want ook zij zijn geschapen naar Gods beeld en gelijkenis en ook wij heb ben schuld aan hun dwaling. Want het communisme is veroorzaakt door hen, die de consequenties van het Christendom niet aandurfden. Hier ligt voor ons het apostolaat voor elke dag. Wij moeten voorbeelden zijn, die de Christelijke lief deleer in practijk brengen. Kardinaal Mindszenty, Uw offer geve ons moed om onze plicht te doen. Heer, geef viede in onze dagen. Maar als Gij wilt dat er strijd is. geef dan Uw Kerk de kracht, die zal voeren naar de overwinning. Op naar Calvarië Nogmaals klaterde het applaus hoog op en verstomde pas, toen het zangkoor weer enkele liederen zong. De laatste spreker was mgr. dr. Knebel Miclos, die sprak over de on- verbreekbaiv banden tussen Honga rije en Nederland, vooral toen Neder land Hongaarse kinderen liefderijk opnam. „Hongarije is thans in een nood-toestand; de kardinaal heeft ge streden voor de laatste schat van zijn land: de ziel van het volk. Hij wist wat hem tc wachten stond en heeft het offer van zijn vrijheid gegeven. Wij moeten nu allen het kruis opne men en met hem Christus volgen naar Calvarië, opdat God vrede zal geven aan allen, die van goede wil zijn." Met deze ontroerende woorden, uit de mond van een van het geslagen volk, eindigde deze meeting. Kardi naal de Jong schonk de aanwezigen zijn bisschoppelijke zegen, onder hield zich nog even met minister van Schaik en verliet toen langzaam de zaal, opnieuw enthousiast toegejuicht door de aanwezigen. In twee kerken in Amsterdam was deze meeting door lout-speakers te volgen, maar desondanks moesten tienduizenden worden afgewezen, omdat de plaatsen bezet waren. In gedachte echter zal heel katholiek Nederland met deze grootse manifes tatie hebben meegeleefd. Vermelden we tenslotte nog dat de organisatie in handen was van „De Katholieke Gar de" te Amsterdam en de lapdelijke K.A., die alles voortreffelijk hebben geregeld. KATHOLIEKE UNIVERSITEIT SPREEKT AFKEER UIT OVER PROCES TEGEN KARDINAAL MINDSZENTY. De Katholieke Universiteit deelt het volgende mede naar aanleiding van het proces en de veroordeling van Kardinaal Mindszenty. De Academische Senaat der Rooms Katholieke Universiteit en de Se naat van het Nijmeegs Studenten-- corps Carolus Magnus hebben met leedwezen en verontwaardiging ken nis genomen van het ontstellende en bevreemdende proces tegen de Kar dinaal Primaat van Hongarije. Met volle overtuiging sluit daarom de Nijmeegse universitaire gemeen schap zich aan bij het mondiale ver zet tegen de mensonterende mis kenning van wat de beschaafde wereld heilig is. In gebed verenigt zij zich met al len, die op voorspraak van Sint Stephanus, patroon van Hongarije, recht en vrede vragen voor het ge teisterde Hongarije en voor de ont wrichte wereld. HET SPOORWEGONGELUK IN SPANJE Volgens een verklaring van Spaan se spoorwegdeskundigen is de ont sporing van de sneltrein Barcelona Madrid op Zondagmorgen j.l., waar bij een aantal doden is gevallen, te wijten aan weloverwogen sabotage. Twee dagen voor de ramp waren op de betrokken plaats nog nieuwe rails en dwarsliggers aangebracht. Uit een onderzoek zou gebleken zijn, dat aan de buienkant van een scherpe bocht boven de waterkant waar de trein is omlaag gestort, een rail was losgemaakt. £en doJiAe-ttje... Het meest tragische in een mens is, dat hij niet komt tot de nood, waar in hij bidt. TIJDENS DE PAUZE ONDERHIELD DE KARDINAAL (links) ZICH IN DE JULIANA-FOYER MET DE MINISTERS VAN DEN BRINK, WIJERS EN VAN SCHAIK (v.l.n.r.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1949 | | pagina 1