Het Roomste aller
Roomsigheden Rome
SANAPIRIN
r
O HEER, GEEF VREDE
IN ONZE DAGEN
INTERNATIONALE BIDWEEK
Hwjawct
Top-sensatie voor rechtbank
ZATERDAG 15 JANUARI 1949
DE LEIDSE COURANT
TWEEDE BLAD PAGINA 1
Roomsigheden VI
Tot mijn spijt ben ik ver
hinderd" horen we de
heer Pacelli door de telefoon zeggen
„vanmiddag ga ik naar mijn
broer." De broer van de heer Pacelli
is Paus. Met Kerstmis had de paus
zijn fami'ie-leden bij zich uitgeno
digd en ze waren allen gekomen,
ook de neven en nichten en de klei
ne achterneefjes en achternichtjes.
De paus had voor ieder een geschenk
je laten kopen en voor lekkernijen
gezorgd en het werden een paar
geze.lige uren in de 'huiselijke kring
van het onhuiselijke Vaticaan. De
blijde lach van stoeiende kinderen,
de verheugde uitroepen over de uit
gepakte cadeautjes! Wij kunnen ons
de paus voorstellen, delend in al het
plezier en met on-officiële belang
stelling informerend, hoe zijn fami
lie het wel maakte. Want ook de
paus is maar een mens, met een zeer
mense.ijke behoefte aan wat gezellig
heid om zich heen.
Voor de Katholieken over de ge-
he'e wereld verspreid is deze een
voudige, in het wit geklede man de
plaatsbekleder van de Zoon van God,
4e stadhouder van Jezus Christus.
Voor de strenge Protestanten «s
het pausschap min of meer, sterker
of zachter een ongehoorde aanmati
ging.
Een interessante verschijning!
Voor de brede scharen, die van
alle dogmatisch geloof zijn afgezakt,
is de paus een interessante en nogal
boeiende verschijning, de leider van
een geschiedkundig-merkwaardige,
doch een voor verstandige lieden on-
begrijpe.ijk-lang voortlevende in-
ste ling, welke de Roomse Kek
wordt genoemd. Van hun standpunt
hebben ook deze mensen gelijk. Als
men niel gelooft of geloven kan, dat
God een menselijke natuur heeft aan
genomen in de persoon van Jezus,
de timmerman van Nazareth heeft
het geen zin aandacht te besteden en
eerbied te betuigen aan iemand, die
beweert de vertegenwoordiger te
zijn van die Jezus van Naza~eth. Ge
makshalve om de inleiding niet te
rekken mogen we deze personen
(indien er onder onze lezers zullen
zijn) verwijzen naar vier uitvoerige,
zeer betrouwbare levensbeschrijvin
gen over Jezus Christus, geschreven
door en naar ooggetuigen, uit welke
vier levensbeschrijvingen klaar en
duide'ijk blijkt, dat Christus is de
lang-verwachte Verlosser van het
menselijk geslacht, vele eeuwen te
voren aangekondigd als de Emmanuel
d. i. God met ons.
Zichtbaar of onzichtbaar.
Het heeft evenmin zin een zicht
baar hoofd van de Kerk te huldigen,
als men aanneemt zoals de Pro
testanten doen dat de Kerk on
zichtbaar is en het niet in de be
doeling van Ch-istus is geweest één
openbare vereniging te stichten met
een officieel bestuur. Nu moet men
altijd erg voorzichtig zijn, vele eeu
wen na de dood van een of andere
persoon, zijn bedoehngen zo te gaan
uitleggen, dat zij in strijd komen met
de werkelijkheid. Ik kan op grond
van de tirade uit het volkslied: „De
coninck van Hispanje heb ick altyt
geëerd", beweren dat het nooit de
bedoeling van Willem van Oranje is
geweest een onafhankelijk Neder
land te stichten maar dan roept
ge uit: hij heeft het toch maar ge
daan. Men kon 1500 jaar na de dood
van Christus wel de mening gaan
lanceren, dat het nooit Zijn bedoe
ling was geweest een zichtbare Kerk
te stichten^ maar Hij heeft het toch
gedaan. De Kerk van Christus is na
melijk van den beginne af een open
bare T^ereniging geweest met een
zichtbaar bestuur onder leiding van
een voorzitter. Dat zichtbare be
stuur waren de apostelen onder lei
ding van Petrus. Zii zijn door Chris
tus persoonlijk in die functie aange
steld en ontvingen daarbij bevoegd
heden, welke die van gewone men
sen verre te boven gaan. Na zijn ver
rijzenis Verscheen Christus aan de
apostelen en verklaarde:
„Vrede zij U. Zoals de Vader Mij
gezonden heeft zo zend Ik u. En toen
hij dat gezegd had, blies Hij over
hen, en sprak: „Ontvangt de Heilige
Geest. Wier zonden gij vergeeft, hun
zijn zij vergeven. Wier zonden gij
behoudt, hun zijn zij behouden.''
(Joh. 20, 21).
Een ander maal na zijn verrijze
nis had Christus zijn apostelen ont
boden naar een berg in Galilea:
Jezus trad op hen toe en zeide:
„Mij is alle macht gegeven in de he
mel en op aarde. Gaat dus heen, on
derwijst alle volken, doop ze in de
naam van de Vader en van de Zoon
en van de Heilige Geest, en leert ze
onderhouden al wat Ik u heb gebo
den. Ziet, Ik blijf altijd bij u tot aan
het einde der tijden." (Matth.
18—20).
Uit dit plechtig slot van het evan
gelie-verhaal van Mattheus moest
het toch ieder duidelijk zijn, dat
ChristüS niet a'leen voor de tijd van
de anostelen. maar voor al degenen,
die de apostelen in hun functie ..tot
aan het einde der tijden" zouden op
volgen. Ook de apostelen waren ster
felijke mensen. Bij alle apostolische
ijver was het hun onmogelijk het
gehele mensdom te leren onderhou
den al wat Christus geboden had. En
ook na de dood der apostelen waren
er nog zonden te vergeven.
Het zou vreemd zijn
Het zou dus vreemd zijn geweest,
Indien, enige tientallen jaren nadat
Christus algemene volmacht voor
de gehele wereld en voor alle tijden
had verleend, die volmachten reeds
met de laatste apostel zouden zijn
uitgestorven. En omdat het zo vreemd
zou zijn geweest, is het ook niet ge
schied. De apostelen hebben door de
oplegging hunner handen die ver
heven volmachten overgedragen aan
anderen en tot op de dag van vandaag
is er aan die handopleggingen, waar
door, gelijk Pau.us aan Timotheus
schreef (2 Tim. 1, 6) „de genade
Gods" wordt medegedeeld, geen ein
de genomen.
Evenals de apostelen zoals men
in de Handelingen der Apostelen kan
lezen met groot gezag optraden
en bevelen en beslissingen gaven,
treden hun opvolgers, de bisschoppen
met groot gezag en volmacht op. Hun
zijn we gehoorzaamheid verschul
digd, ge"ijk Ignatius, bisschop van
Smyrna, omstreeks het jaar 100
schreef: „Nodig nu is het gij doet
dat trouwens ook biets te doen
buiten de bisschop,maar ook aan
het priestercollege onderworppen te
zijn als aan de Apostelen van Jezus
Christus". (Trail. II)
De bewering, dat Christus slechts
een onzichrbare gemeenschap
hebben gewild, vindt dus geen steun
in de II. Schrift en wordt gelogen
straft door het feit, dat de Kerk van
Christus altijd is opgetreden met
hetzelfde gezag a's Christus zelf, over
Wie de Joden zich verbaasden dat
Hij sprak „als een, die gezag heeft,
en niet als de Schriftgeleerden".
Het heeft geen zin te gaan praten...
Dit moesten we eerst even uiteen
zetten. Het heeft immers geen nut
te gaan praten over het zichtbaar"
hoofd der Kerk, de paus, als niet te
voren vast staat, dat Christus een
„zichtbare" Kerk heeft gesticht.
De krant is wel geen radio-uitzen
ding, die stipt aan tijd gebonden is,
maar we megen het toch niet te lang
maken, zegt de hoofdredacteur. Daar
om vluchtig vooruitgelopen op wat
een andermaal voluit zal worden
verteld.
De paus is het hoofd der Kerk, om
dat hij bisschop is van Rome. Het
had ook Haarlem of Utrecht kunnen
zyn, maar het is nu eenmaal Rome.
omdat in Rome de apostel Petrus
heeft geleraard en daar gestorven
is. Nu waren er twaalf apostelen,
maar één ervan, Petrus, is door Chris
tus uitverkoren tot hoofd der Chris
tenheid en met zeer bizondere voor
rechten begiftigd. De volmachten,
aan de apostelen gegeven, zijn over
gedragen aan hun gezamenlijke op-
vo'gers, de bisschoppen der gehele
wereld. De bizondere voorrechten
aan de persoon van Petrus gegeven,
zijn bij zijn dood overgegaan op zijn
persoonlijke opvolgers, de bisschop
pen, die in onafgeb/oken reeks lera
ren op de Stoel van Petrus. Komende
week a.s. Dinsdag wordt in de
Kerk het feest gevierd van „St. Pie-
ters Stoel te Rome" en begint de
bidweek voor de hereniging der Kerk
In ons vaderland alleen al zijn er
6 millioen landgenoten, die buiten
de éne schaapstal ronddwalen en,
vaak door hekken van dwaze voor
oordelen, de deur van de stal voor
bij lopen. Zij grazen daarbuiten „als
schapen zonder herde zij zoeken de
Waarheid en vinden haar niet. Het
geloof is een genade, we ke als er
om gevraagd wordt, zeker wordt
gegeven. Als de dolende schapen er
zélf niet om vragen kunnen wij dat
voor hen doen, opdat het weldra
moge worden „een schaapstal en één
Herder." v. P.
Weï pi in. Weg griep
Z.H. de Paus heeft een gebed voor het H. Jaar 1950
samengesteld.
Almachtige en eeuwige God, wij danken U uit geheel onze ziel voor
de grote gave van het Heilig ^aar. O, Hemelse Vader, Die alles
ziet en de harten der mensen doorgrondt en regeert, doe hen in
deze tijd van genade en verlossing gehoorzaam luisteren naar de
stem van Uw Zoon.
Moge het H. Jaar voor allen zijn een jaar van zuivering en hei
liging, v<rn inwendig leven en eerherstel, het jaar van de grote
terugkeer en de grote vergeving. Geef hun, die vervolging lijden
omwille van het Geloof, Uw geest van sterkte, om hen onafscheide
lijk te verenigen met Christus en Diens Kerk^
Bescherm o Heei, de plaatsvervanger van Uw Zoon op aarde, de
bisschoppen en priesters, de religieuzen en de gelovigen. Verenig
alle priesters en leken, alle jongeren en ouderen, in een hechte
eensgezindheid van gedachten en gevoelens, gelijk een vaste rots,
waartegen de woede van Uw vijanden te pletter loopt. Moge Uw
genade in alle mensen de liefde ontsteken voor zovele ongelukki-
gen, die door armoede en ellende zijn gebracht in een toestand, die
mensonwaardig moet worden genoemd. Wek in de zielen van hen,
die U Vader noemen, de honger en dorst op naar sociale recht
vaardigheid en-broederlijke liefde in werk en in waarheid.
O, Heer, geef vrede in onze dagen, vrede aan de zieken, vrede
aan het gezin, vrede aan het vaderland, vrede tussen de volke
ren. Moge de regenboog van vrede en verzoening met zijn helder
licht zich welver, over de aarde, geheiligd door het leven en het
lijden van Uw Goddelijke Zoon. God van alle Vertroosting, groot
is onze rampzaligheid, zwaar zijn onze zonden, ontelbaar onze
noden; maar groter is ons vertrouwen in U. Bewust van onze on
waardigheid leggen wij als kinderen ons lot in Uw Handen, terwijl
wij onze zwakke gebeden verenigen met de voorspraak en de ver
diensten van de glorierijke Maagd Maria en van alle heiligen.
Verleen aan de zieken vergeving en gezondheid, aan de jeugd
een kraentig geloof; aan de meisjes reinheid; aan de vaders wel
vaart en heiligheid van het gezin; aan de moeders de kracht hun
taak als opvoedsters met gunstig gevolg te vervullen; aan de
wezen Uw toegewijde geleide; aan de vluchtelingen en de gevan
genen het vaderland; aan alle mensen Uw genade, als een voor
bereiding en een onderpand van het eeuwig geluk in de Hemel.
Amen.
Een dubbel en
dwars verdiende
onderscheiding
MINISTER LEEFDE VOOR DE
ARMEN.
Onderscheidingen worden verleend
om uitzonderlijke verdiensten van
iemand te eren. Zó behoort het te
zijn.
Of 't altijd in werkelijkheid zo is
dat is een kwestie apart.
Dat werkelijk uitzonderlijk ver
dienstelijke mensen worden geëerd
door een onderscheiding, is goed. Al
zullen er altijd gevallen zijn, waar
bij alleszins verklaarbaar is de vraag:
waarom deze wèl en die niet.
Het passend eren van uitzonderlijk
verdienstelijke mensen is goed, om
dat deze aldus als een voorbeeld voor
ons allen op de kandelaar worden
gezet. Vanzelfsprekend, veronderstel
len we hier, dat de gegeven eer pas
send is, de verleende onderscheiding
werkelijk verdiend!
Dat is ten volle waar wat betreft
de onderscheiding, verleend aan een
Italiaanse minister, waarover de
„Maasbode" het volgende mededeelt:
„Prof. Giorgio La Pira van Floren
ce, vice-minister van arbeid en so
ciale zaken van Italië heeft de jaar
lijkse onderscheiding „Premio della
Bonta" (prijs voor goedheid), ontvan
gen voor 1948.
Prof. La Pira, die een van de lei
ders van de Katholieke Actie is ge
weest en heeft medegewerkt aan de
nieuwe Italiaanse grondwet, heeft ge
heel zijn leven gewijd aan de hulp
verlening aan de armen. Het comité
gaf de volgende redenen op voor de
uitreiking van (je prijs aan Prof. La
Pira:
„Giorgio La Pira heeft al zijn be
zittingen, geheel zijn salaris als hoog
leraar, als parlementslid en als lid
van het kabinet, ter beschikking ge
steld van de armen. Hij is tevreden
geweest met een cel in het klooster
van San Marc^, te Florence.
De menslievende daden, die hij in
stilte en met grote eenvoud verricht
te, zijn ontelbaar geweest. Hij heeft
zich vele zaken ontzegd, die in het al
gemeen als noodzakelijk worden be
schouwd en heeft blijde gekozen om
arm te zijn met de armen. In de laat
ste tien jaren heeft hij in Florence
duizenden werklozen, ouden van da
gen en kinderen geholpen.
Zelfs zyn politieke tegenstanders,
die in het stadsbestuur de meerder
heid vormden, hebben bij hem aan
gedrongen on aan te blijven als voor
zitter van de gemeentelijke dienst
voor sociale zaken, w&ar hij zeer veel
energie toonde bij de hulp aan de be-
hoeftigen"."
Die Italiaanse minister heeft ge
toond te begrijpen, wat Katholieke
Actie eigenlijk is...!
18-25 JANUARI
Van 18 Januari, feest van St. Pe
trus Stoel te Rome tot 25 Januari,
feest van St. Paulus' Bekering, zal
over de gehele were'd gelijk ieder
jaar, de internationale bidweek wor
den gehouden om van God de een
heid in het geloof te verkrijgen voor
alle volkeren der wereld.
Dit verlangen naar de eenheid,
waarom Christus in Zijn Hogepries
terlijk Gebed aan de Vader vroeg,
is ook sterk levend onder de van de
Moederkerk gescheiden Christenen
en het Internationaal Congres der
niet-katho'ieke kerken, dat enkele
maanden geleden te Amsterdam bij
eenkwam en waarbij de Wereldraad
van Kerken officieel werd gecon
stitueerd is daarvan een sprekende
getuigenis.
De Una Sancta, de ene heilige ka
tholieke en apostolische Kerk ver
heugt zich mede over dit verlangen
naar de door Christus gewilde een
heid. Want zou niet deze verdeeMe
wereld, die zucht naar vrede, deze
zo verlangde rust der orde niet snel
ler terugvinden, wanneer zij niet
langer de aanblik bood van een ver
scheurd^ Christenheid?
Om deze eenheid van allen in het
Mystieke Lichaam van Christus zul
len de katholieken en met hen ook
ve'e niet-katholieke Christenen bid
den in de komende internationale
bidweek. De gedachtê voor deze bid
week'is uitgegaan van een Angli
caans geestelijke, Paul J. Wattson,
die daartoe in 1908 het initiatief
nam. Reeds in 1909 verleende Paus
Pius X Z.G. aan deze gebedsactie
zijn góedkeuring.
Paul J. Wattson was zelf een der
eersten, die de vruchtender bid
week, heeft geplukt, want reeds in
1909 vond hij deze eenheid door zijn
Passagiersvervoer
per schip
naar Indonesië
EXTRA REIS
VAN HET M.S. TABINTA.
Tengevolge van het uitvallen van
de passagiersverbinding door de
lucht naar Indonesië is bijzonderè
voorziening nodig ter voldoening
aan de vraag naar passagiersvervoer
per schip. Te meer, nu de opbouw
van Java en Sumatra vereist, dat in
het tekort aan mannelijke arbeids
krachten zo snel mogelijk wordt
voorzien. Om hieraan zoveel moge
lijk tegemoet te komen zal het m-s.
Tabinta van de N.V. Stoomvaart
Maatschappij „Nederland", dat door
de regering is gehuurd voor het ma
ken van emigrantenreizen naar Ca
nada,, een speciale reis naar featavia
maken met 500 mannelijke passa
giers. Al deze passagiers vallen on
der de categorie „werkers", voor
wie het noodzakelijk is, dat zij zo
spoedig mogelijk in Indonesië aan
de slag kunnen.
Teneinde de reis voor de passa
giers zoveel mogelijk te bekorten
de Tabinta is een hulppassagiers
schip met zeer beperkte accomnvo-
datie en comfort zal een speciale
boottrein van Amsterdam naar Ge
nua rijden.
De Tabinta zal 31 Januari a.s. uit
Amsterdam vertrekken, de insche
ping in Genua geschiedt op 8 Fe
bruari a.s. Verwacht wordt dat de
boottrein op 7 Februari a.s. zal ver
trekken.
Dit zal de eerste maal na de be
vrijding zijn, dat er weer een boot
trein van de Mij „Nederland" naar
Genua rijdt.
IN INDIE:
terugkeer naar de Moederkerk. Ir
1916 midden onder de eerste wereld
oorlog keurde Paus Benedictus XV
opnieuw de bidweek plechtig goed.
In 1920 nam het WereMcongres van
Protestantse en Oosterse Kerkge
nootschappen het idee van de bid
week over.
Sinds 1916 werd de bidweek in de
Katholieke Kerk steeds meer beleefd.
De Nederlandse katholieken, zullen
daarbij niet achterblijven en deze
week God bidden om de eenheid van
heel het menselijk geslacht, gedach
tig deze woorden van Z.H. de Paus
op 9 April 1944:
„In onze tijd, waarin onenigheid en
tegenstellingen, door de oorlog op
geroepen, de geesten over de gehele
wereld in strijd hebben gewikkeld,
moet men alle mensen, bezield met
een christelijke liefde, ertoe brengen
al hun krachten in te spannen voor
de eenheid in Christus en door Chris
tus."
De veehandel
Niet meer onderworpen aan het
bedrijfsvergunningenbesluit.
Nadat reeds het vorige jaar de
handel in diverse producten binnen
de voedselvoorzieningssector werd
vrijgelaten van de bepalingen in het
bedrijfsvergunningenbesluit 1941, is
thans ook voor de binnenlandse
handel in runderen (inclusief slacht
vee, vette- en nuchtere kalveren),
varkens, paarden en schtpen ont
heffing verleend van de betrokken
bepalingen in genoemd besluit.
Deze ontheffing houdt in, dat bij
nieuwe vestiging of uitbreiding van
een handelsbedrijf in deze zin geen
bedrijfsvergunning meer is vereist
van het ministerie van Landbouw.
Visserij en Voedselvoorziening.
De handel in genoemd vee is thans
alleen gebonden aan een erkenning
bij het betrokken bedrijfschap, die
gebaseerd is op objectieve eisen van
handelsbekwaamheid, vakbekwaam
heid en credietwaardigheid. Voor
hen, die niet erkend zijn, blijft het
verhandelen van genoemde produc
ten verboden.
Deze vereenvoudigde procedure
brengt geen wijziging in de beste
verplichtingen ten aanzien van koop
en verkoop, ontvangst en levering
enz. van de betrokken producten.
Iedere door het bedrijfschap erken
de handelaar moet uiteraard alle
terzake dienende verordeningen en
besluiten volledig in acht blijven
nemen.
OPVOLGER VAN GLAASJE
WATER.
Maandenlang heeft Glaasje Water
de hoofdstad onveilig gemaakt met
zijn practijken. Totdat hij tenslotte
in het nauw gedreven, zich aangaf
op het hoofdbureau van politie.
Maar de geraffineerde buffetlade-
lichter en stamkaartenrover heeft
nu een opvolger gekregen, aldus
het „Algemeen Dagblad".
Glaasje Water de tweede, een on
geveer 38-jarige man, kwam in de
Eerste Helmersstraat bij een dame
over woningruil praten. Aan het
einde van het geanimeerde onder
houd had hij zo'n droge keel gekre
gen, dat hij om 'n glas water vroeg.
De dame haalde een glas uit de
keuken en na het schielijk te heb
ben leeg gedronken, verdween de
ir/an. Even later miste de bewoon
ster haar handtas met stamkaart,
vier textielkaarten en één gulden
H-t a.s. proces-Kravsjenko
Het proces-Kravsjenko u weet
wel, die Rus, die de vrijheid ver
koos en een boek schreef: „Ik ver
koos de vrijheid" heeft reeds heel
wat stof doen opwaaien, nog voordat
het is begonnen. Het is reeds een
keertje uitgesteld, (in Juni 1948)
maar nu zal het dan toch werkelijk
op 24 Januari a.s. te Parijs plaats
vinden. Als het tenminste weer niet
wordt uitgesteld.
Weet u nog, hoe de vork in de
steel zat?
Kravsjenko was vroeger in |3ovjet-
cienst, maar vluchtte toen hij naar
Amerika werd gezonden om voor de
Sovjets inkopen te doen in de Ver.
Staten. Hij schreef toen het bekende
boek, dat zoveel opzien baarde.
Daarin vertelde hij hoe het er in
Rusland naar toe gaat, natuurlijk tot
grote ergernis van alles wat commu
nist was. Vandaar dat een Parijs let
terkundig weekblad, dat sterk rood
gek'eurd was, de schrijver van dat
boek voor een leugenaar uitmaakte,
een misdadiger, die reeds verschei
dene veroordelingen achter de rug
had en absoluut onbekwaam om
zulk een boek te schrijven. Het boek
zou dan ook uit de koker van een
organisatie gekomen zijn. Kravsjen
ko nam dat niet en klaagde het Pa-
rijse weekblad aan wegens laster; hij
eiste een schadevergoeding van 7
millioen francs.
Het bewuste artikel in Les Lettres
francaise, dat gepubliceerd werd op
13 November 1947, vertelde dat Krav
sjenko een leidende figuur was ge
weest in het rode Rusland, maar zich
verscheidene malen op zijn hoge
posten schuldig had gemaakt aan
fraude. De machthebbers in het
Kremlin wisten dat al lang. Maar hoe
kan het dan zijn, aldus vroeg de we
reldpers zich af dat men in Moskou
zo iemand naar Amerika zond om er
oorlogsmateriaal te gaan kopen? En
Morgan, de hoofdredacteur van Les
Lettdes frangaises voelde de incon
sequentie dum'elijk aan. Zijn ant
woord: Omdat de communistische
leiders zo goed en barmhartig zijn en
zelfs iemand, die zwaar gezondigd
heeft, nog een kans willen geven.
De hilariteit in de gehele wereld
bewees duidelijk hoe men over die
uitleg dacht. Uit verscheidene dingen
meent men te kunnen opmaken, dat
Morgan zelf het artikel heeft ge
schreven en in een al te grote ijver
om de zaak van Moskou te dienen,
zijn duim wat te veel heeft gebruikt.
Dat verklaart, dat er in de loop van
de tijd in verscheidene andere arti
kelen dwaze inconsequenties zijn
voorgekomen.
Morgan liet de wereld van de ene
sens/atie in de andere vallen. Nau
welijks was het proces aanhangig ge
maakt of hij kwam natuurlijk
weer in zijn steeds beter verkochte
weekblad v i Hen, dat hij tal van
kroongetuigen uit Moskou zou laten
overkomen, onder wie Tatjana Krav
sjenko, de nog wettige vrouw van de
Rus en twee ex-' ega's, n.l. Galinia-en
Irina, waarvan Karvsjenko beweert,
dat hij deze niet kent. Bovendie-i
heeft Morgan btloofd, dat er enkele
leidende Rus sche industriëlen zul
len komen, alsmede generaal Roe-
denkof, Ilja Ebrenburg (een bekend
schrijver), enkele Russische politici
en de Amerikaanse generaal Dono
van. Ook de communistische Franse
professor Joliot-üurie zal van de
partij zijn.
Mr. d'Izard, Kravsjenko's pleiter,
heeft nog steeds de namen van de
door hem opgeroepen getuigen niet
genoemd. Hij kan nog voor een paar
verrassingen zorgen. Het schijnt dat
hij komt aandragen met zeer beken
de persoonlijkheden, die kort gele
den het rode paradijs zijn ontvlucht
en die de beweringen van het Fran
se weekblad zullen logenstraffen.
Als ze nu maar komen!
HENDRIK VAN STEIJN
Willem de Zwijgerlaan 20
Oegstgeest
geboren 18 Januari 1927, thans te Pa-
lembang.
W. P. RIKKEN
Grijpensteinstraat 56
Alphen a. d. Rijn
thans matroos III M.K.K. Surabaia
M.T.C.S., verjaart op 17 Januari.
ADRIAAN G.'WOERDEN
Nieuwkoop
viert op 17 Januari zijn 3e Indische
verjaardag te Bandjar.
a. J. DUIVENVOORDEN
Rijpwctering
huzaar le klasse, 6e eskadron vecht-
wagens, geboren 17 Jan. 1927 te Rijp-
wetering.
KOOS v. d. HULST
Westeinde 9
Zoeterwoude
geb. 16 Jan. 1928. Viert voor het
eerst zijn verjaardag te Karanduren
(Semarang).
(Foto's van in Indië verblijvende mi
litairen kunnen worden ingestuurd
bij de redactie tot uiterlijk een week
voor de verjaardag. Foto's welke la
ter worden ingezonden, kunnen niet
meer worden opgenomen).