7
De droom van kapelaan
van Drunen
Protestactie van geheel
Katholiek Nederland
DAGEN
ZATERDAG 8 JANUARI 1949
DE LEIDSE COURANT
TWEEDE BLAD PAGINA 1
Het zaad werd aan de Rijn gestrooid - een
boom groeide op aan de Arno
A LS DE TROS WORDT LOS GE-1 ogen zweeft is een „Catholicum",
SMETEN en Leiden met zijn kerk- een kerkelijke school, waar door
torens, geflankeerd door de zwarte
kandelaars van de fabrieks-schoorste-
nen, verijlt in de mist van Drieko
ningen en in de nevel van het ver
leden.
Als de bisschop van Haarlem ka
pelaans verp aatst, die, na enige ja
ren burger te zijn geweest van dit of
dat doro, deze of gene stad, plotse
ling van domicilie en gezichtskring
gaan veranderen
41s die tros van dagelijkse priester
lijke arbeid in een vertrouwde en
vriendschappelijke omgeving op bis
schoppelijke aanwijzing wordt los
gemaakt, stevent het leven van een
kapelaan de toekomst in als het schio,
dat een emigrant vervoert naar een
nieuwe bestemming.
Er zit iets prettigs en bijna prik-
ke ends in, gans en al opnieuw te
kunnen beginnen. Maar men moet
soms ook iets prijs geven, wat dier
baar is geworden. Men moet ook
plannen en voornemens staken, ter
wijl men er zo gaarne aan had voort
gebouwd. Zo was kapelaan Van Dru
nen, die gisteren Leiden voor Rotter
dam verruilde, met hart en ziel ver
knocht aan zijn „Catholicum", aan
zijn „Lering en Stichting", en ter
wijl de tros werd los-gesmeten, ja ter
wijl het schip langzaam van de Rijn
oever weggleed, heeft hij het ons
nog eens toegeroepen: vergeet „Le
ring en Stichting" niet!
Een akelig tekort.
Het is echter niet alleen voor Leid-
se lezers en lezeressen, dat wij, ge
volg gevend aan die scheeps-roep,
over „Lering en Stichting", schrijven.
Wat kape'aan Van Drunen met zijn
leergang bedoelde, is van zo alge
mene aard en moet in een zo akelig
gebrek voorzien, dat iedereen
mag hij zich de uitwerking ervan
anders denken) het plan, op zich ge
nomen, met volle overtuiging kan
propareren.
St. Petrus heeft aan de jonge
Christenheid van zijn, maar ook aan
de jonge Christenheid van onze tijd
geschreven: „Weest altijd tot .ver
antwoording bereid aan iedereen,
die rekenschap vraagt vair de hoop,
die in u leeft".
Nu nemen we zonder meer aan
datalle Katholieken „bereid" zijn
verantwoording en rekenschap
geven van hun ge'oof maar de vraag
is: kunnen ze dat?
Het is volkomen veilig, zich in de
Kerk van Christus opgenomen
weten en zich vast te grijpen aan
Hem, die zichzelf de Weg, de Waar
heid en het Leven noemt. Maar be
rust dit persoonlijk gevoel van vei
ligheid niet vaak op een Katholiek
zijn-van-huis-uit, zonder dat men er,
zoals Petrus het verlangde, verant
woording en rekenschap van kan
geven?
Of meent ge, dat de 260e opvolger
van Petrus, paus Pius Xn, het te
somber inzag, toen hij schreef: „De
onwetendheid In geloofszaken moet
aangepakt worden, uitgeroeid en
overwonnen. Deze taak berust aller
eerst bij de geestelijkheid."?
Wat voor ogen zweeft.
„Het is een echt Katholieke-Actie-
werk" verklaarde in Leiden ka
pelaan Van Drunen," terwijl hij bezig
was zijn boeken-kast overhoop
halen voor de verhuizing, en een
zware Bijbel-foliant op de tafel liet
dreunen:
„Lering
een stapel heiligen-levens volg
de a's een donderslag
en Stichting. Wat mij voor
priesters systematisch onderricht
wordt gegeven in de Katholieke leer
Liturgie, de H. Schrift en de
Kerk-geschiedenis. Tijdens de bezet
ting heb ik een groep jongelui bijeen-
getrommeld, die het in de lessen be
handelde op gestencilde vellen mee
naar huis kregen. Na de oorlog is
„Lering en Stichting" f ink opgezet,
met een leer-programma dat door
de bisschop is goedgekeu~d en onder
auspicie sitaat van mgr. Bekkers. Om
dat de meeste leerlingen niet over
voldoende geld beschikten om boe
ken te kopen (het volgen van de leer
gang is geheel kosteloos) en gesten
cilde vellen niet vo'deden, werd het
gedrukte lesblad „Lering en Stich
ting" uitgegeven. Daar konden ook
niet-cursisten zich op abonneren, tot
eigen onderricht, maar voornamelijk
tot steun aan de cursus".
„We hebben het met veel lering en
stichting gelezen" verklaarden
enigszins wankel op een zuil
van boeken zetelend. „Is de leergang
uitsluitend bestemd voor jongeman
nen?"
Voor dames en heren.
„Ook voor jongedames. Mijn be
doeling was op 13 Januari de nieu
we cursus, welke 3 jaar duurt, te
openen, maar nu ik vertrekken ga.
zal er wel uitstel komen. De cursus
De Turk" gehouden worden.
Pater Ótho Tomaasse o.f.m., en :k
zouden de leraren zijn. Het is nog
maar een bescheiden begin. Mijn
droom is het, dat in alle flinke plaat
sen van ons bisdom een „Kerkelijke
School" wordt geopênd, met honder
den deelnemers aan de leergangen.
Het doel van de leergang wordt in
de naam heel precies uitgedrukt: le
ring, het vermeerderen van de geloofs
kennis, maai ook: stichting, de bele
ving van het geloof. Door genade en
kennis tot geloof en liefde. Verdie
ping van de geloofskennis, verinni
ging van de liefde. De opzet is: over
tuigde en beginselvaste Katholieken
te vormen, die, eenmaal op hun be
stemde plaats in het openbare leven,
in staat zijn hun omgeving te door
desemen van een waar.ijk christelijke
geest.'V
„Deze leergang is bestemd voor de
jongeren van 1725 jaar. Had u nog
iets in petto voor de ouderen?"
„Het was mijn bedoeling voor oude
ren series inleidingen te laten vol
gen, van zes avonden, een avond per
eek."
Op dit punt van het gesprek geko
men, begon de stapel lering en stich
ting, waarop wij bij ontstentenis van
stoelen hadden plaats genomen, het
te begeven. De boeken waren reeds
enige tijd aan 't schuiven, en sputter
den dat zij gedrukt waren, om be
zeten te worden, echter niet op de
manier, waarop het thans geschiedde.
Zo kwam er onverwacht een einde
aan het onderhoud maar, naar
we hopen, niet aan „Lering en Stich
ting".
Het plan is door de stichter niet
afgekeken (-ofschoon daar niets op
tegen zou zijn), maar het is teke-
nènde voor de behoefte, die er
bestaat, aan gedegen voorlichting en
leiding, dat in Florence eveneens een
soort "eken-seminarie" bestaat, uit
gegroeid tot een nog veel breder ver
takking en met een werkelijk enorme
toeloo;.., óók uit universitaire krin
gen.
™De droom van kapelaan Van Dru
nen een „Catholicum" met honder
den bezoekers is in Florence reeds van
droom tot werkelijkheid geworden.
Zou, wat aan de troebele Arno mo
gelijk is, aan de klare Rijn niet mo
gelijk zijn? v. P.
BOSBOUW IN" CANADA De
Canadese regering wijdt bijzondere
aandacht aan de ontwikkeling van
de bosbouw. Tengevolge van jaren
lange kap en door natuurlijke ver
liezen als branden en boomziekten
zijn de Canadese bossen sterk- in om
vang verminderd. Thans heeft men
de op^iding van deskundigen ter
hand genomen, die op wetenschappe
lijke grondslag de èxploitatie van de
ze voor Canada zo belangrijke in
dustrie zullen leiden.
Te Fredericton in New Brunswick
Is een nieuwe school voor de oplei
ding van houtvesters geopend. Leer
lingen werken aan dè constructie van
een wintig meer hoge toren in het
bos nabij de school. Deze torens wor
den gebruikt ans uitkijkposten te
gen bosbranden.
Tegen arrestatie van
Mindszenty
De communistische regering van
Hongarije sloeg de hand aan Kardi
naal Mindszenty en schaamde zich
niet gezochte beschuldigingen te fan
taseren.
Heel de katholieke wereld heeft
tegen deze misdaad geprotesteerd. De
besturen der Katholieke sociale orga
nisaties en der Kath. Actie in ons
land zonden reeds een protesttele
gram aan de Hongaarse gezant. Maar
we mogen het hierbij niet laten. De
Hongaarse regering zelf zal overdui
delijk te weten komen, hoe katholiek
Nederland over haar denkt.
Daarom zullen de katholieken van
Nederland een protestbrieven-actie
ondernemen bij de Hongaarse rege
ring.
De St. Adelbertsvereniging,
de Algemene Katholieke Werkge
vers Vereniging,
de Katholieke Actie,
de Katholieke Arbeiders Beweging,
de Katholieke Boeren- en Tuinders
Bond,
de Nederlandse R.K. Middenstands
bond,
de Werknemende Middenstand,
benevens het Katholiek Vrouwen
Centrum en de Katholieke Jeugdbe
weging, samenwerkende in het Ka
tholiek Bureau voor Maatschappelijk
en Cultureel Overleg, bevelen hun le
den dringend aan, met deze actie
de te doen.
Tijdens de Italiaanse verkiezingen
hebben de Katholieken van Neder
land veel goed gedaan door hun brie
ven. In even grote getale sturen wij
nu een protestbrief rechtsreeks naar
Hongarije.
Wat U moet doen.
Iedereen die zich bij dit protest van
Katholiek Nederland wil- aansluiten,
schrijve de Franse tekst over van de
protestbrief, die U hieronder vindt
afgedrukt en ondertekene die met
zijn (haar) naam.
Op de enveloppe zet U het volgen
de adres:
Aan de Minister-President Dobi,
Mïniszterelnökség,
BOEDAPEST (Hongarije).
Vervolgens plakt U twintig cents
aan postzegels op de enveloppe, als
I porto.
Mocht iemand verdere inlichtingen
over deze brievenactie wensen, dan
kan hij zich wenden tot het Lande
lijk Secretariaat der Katholieke Actie,
Postbus 2, Heemstede.
Son Excellence le Ministre Président
Dobi,
Miniszeterelnökség,
BOEDAPEST.
Hongrie.
Monsieur le Président,
Pendant de longues années nous
autres Hollandais, avons eu des rela
tions intimes avec les nombreuses fa
milies hongroises, dont les enfants
ont été recueillis en grand nombre
dans nos foyers.
Les vicissitudes du peuple hongrois
nous ont toujours tenu a coeur Aus-
plus que persónne, nous nous
croyons auforisés a protester sérieuse-
men-t contre le fait que vous, Excel
lence, avez ravi aux catholiques de
Hongrie leur prince et chef spirituel.
Lors de la nationalisation de l'en-
seignement libre dans votre pays les
dirige* ants de nos organisations ca
tholiques, au nom «de plus de cinq
cents mille membres, ce sont inscrit
en faux contre une pareille violation
du droit élémantaire. La mesure
n'étart pas encore comble alors,
semble-t-il!
A présent vous n'avez pas reculé
devant un attentat au primat de
Hongrie, au prince de l'Eglise, au
cardinal Mindszenty en personne.
Vous n'auriez pu asséner de coup
plus douloureux aux peuples hongrois
et hollandais. Eüt-on pu croire que
vous iriez a justifier cette arrestation
par des arguments mensongers?
Sachez qu'on ne s'attaque pas im-
punément a l'Eglise. L'histoire a
prouvé que ceux qui s'attaquaient
aux autorités et dignitaires ecclè-
siastiques couraient toujours a leur
STOVENZETTEN NOG STEEDS
IN ZWANG.
In de onverwarmde kerkgebouwen
kregen de vrouwen reeds in de Mid
deleeuwse winters een stoof, waarin
een testje met een kooltje vuur, on
der haar voeten, opdat zij geen hin
der van koude voeten zouden hebben,
Velen haden haar eigen stoof, vaak
voorzien van net fraaiste snijwerk,
en nog treft men in sommige West-
Friese kerken exemplaren aan uit de
17e eeuw. In de oude dorpskerken,
die niet over voldoende verwarming
beschikken, is het oude gebruik van
stovenzetten nog steeds in zwang.
De koster en zijn vrouw vullen voor
de aanvang van de kerkdienst de
testen met kooltjes vuur
perte. Votre crime inégalé de mé-
moire d'homme fait frisonner les
justes, les indigne et les révolte.
Que Dieu vous éclaire et qu'Il vous
donne le courage d'abandonner cette
voie de perdition fatale.
lejanviei 1949.
Hieronder volgt de uit het «Frans
vertaalde tekst.
Aan de Minister-President Dobi,
Miniszterelnökség,
BOEDAPEST
Hongarije.
Mijnheer de President,
Jarenlang heeft er een innig con
tact bestaan tussen ons, Nederlan
ders, en talloze Hongaarse gezinnen,
wier kinderen in zo grote getale in
onze gezinnen hebben vertoefd. Het
wel en wee van het Hongaarse volk
is ons steeds ter harte gegaan. Meer
dan wie ook menen wij daarom het
recht te hebben een ernstig protest
te laten horen, nu U de katholieken
in Hongarije van hun hoogste geeste
lijke leidsman hebt beroofd.
De besturen van onze Katholieke
organisaties hebben in naam van
meer dan een half millioen leden
krachtig geprotesteerd, toen U het
bijzonder onderwijs in Uw land hebt
genationaliseerd. Nog was schijnbaar
de maat toen niet vol.
Nu hebt U de hand durven slaan
aan de primaat van Hongarije, aan
zijn Kerkvorst, aan Kardinaal Minds
zenty zelf. Smartelijker had! U het
Hongaarse volk en ook ons niet kun
nen treffen. En wie had ooit durven
en kunnen denken, dat U zijn arres
tatie zoudt proberen goed te praten
met zulke drogredenen?
Weet wat ge begonnen zijt. Zij, die
de handen sloegen aan waardige ker
kelijke autoriteiten bleken altijd hun
ondergang nabij te zijn. Uw sinds
mensenheugenis ongekende misdaad
wekt bij alle weidenkenden huiver
en verontwaardiging op.
God geve U inzicht en moed om
terug te keren van deze Kwade en
noodlottige weg.
Jtaliaanse griep'
EéN ZIEKE OP ELKE VIJF
PARIJZENAREN.
Het egoïsme de
diepste oorzaak
„Het egoisme is de diepste oor
zaak van de meeste van onze kwa
len", verklaarde Mgr. Poseph Defevre
Aartsbisschap van Bourges, onlangs
in een herderlijk schrijven, dat ver
der de morele kenmerken nagaat
van de sociale troebelen, waaronder
het huidige Frankrijk gebukt gaat.
Na herinnerd te hebben aan de
stakingen, „die in het begin gerecht
vaardigd werden door de pijnlijke
toestand van vele arbeiders", wijst
de aartsbisschop op de wanorde, die
er blijft heersen: „geldverlegenheid,
armoede en vaak ellende zijn in vele
gezinnen binnengedrongen".
Al mogen dan vele arbeiders ruim
schoots hun brood verdienen, er zijn
daarentegen andere waarvan de lo
nen niet gelijkelijk zijn gestegen met
de kosten van levensonderhoud. „Het
valt gemakkelijk te begrijoen, dat
dat deze verbittering licht kan over
slaan tot gramschap".
De katholieken hebben niet het
recht, zich bij deze wanorde neer
te leggen, verklaart Mgr. Lefevre
verder. „Als zonen van dezelfde God,
verbonden door het goddelijk va
derschap en broederlijke liefde, moe
ten zij alles in het werk stellen om
de huidige toestand te verbeteren".
„Zij moeten zich voornamelijk toe
leggen op de essentiële deugden,
naastenliefde en
Na Wereldoorlog I werd de wereld rechtvaardigheid,
geteisterd door det Spaanse griep,ontrechting."
die in duizenden geva'len dodelijk I
afliep. Het heeft ruim 3 jaar ge- j aï'en weten, dat het egoisme
auurd eer Wereldoorlog II een soort- i de diepste oorzaak is van verreweg
gelijke nasleep had. maar nu wordt de meeste rampen. Maar wat doen
Frankrijk geplaagd door de „Italiaan
se griep"
Kindje verkouden?
Dan rug. keel en borstje
inwrijven met
Gevallen met dodelijke afloop zijn
nog niet geconstateerd; wel ligt van
iedere 5 Parijzenaars er één op bed.
In Metz is het nog erger: /laar is een
derde van de bevolking ziek. Ook in
Normandië komt de nieuwe ziekte
bij duizendtallen voor en te Lyon
zouden er zelfs 100.000 patiënten
zijn. In sommige ernstige gevallen
hebben de medici peniciline gebruikt;
de meeste artsen houden zich echter
nog aan het oude, beproefde mid
del naar bed met een hete grog.
Nader verneemt „Parool", dat de
„Italiaanse griep" het Kanaal is over
gestoken. In de Engelse Kanaalha
vens zijn de eerste gevallen gecon
stateerd.
De medische medewerker van
„Parool"' dr. H. J. W. Drooglever
Fortuyn Sr., tekent hierbij aan:
'Het zou verkeerd zijn te denken,
dat deze „Italiaans griep" een nieu
we ziekte is. Het is ongetwijfeld één
van de vormen, waarin influenza kan
voorkomen; dit is er dan blijkbaar
één van het goedaardige soorta
Peniciline wordt in deze gevallen
waarschijnlijk gebruikt voor bijko
mende infecties. In Amerika is het
leger in October 1947 gevaccineerd
tegen de influenza; men heeft er
daar dus een middel tegen, maar óf
en zo ja, hoe lang dit werkt, is een
nog ontbeantwoorde vraag. Het ge
bruik van streptomycine zou mis
schien meer direct aangewezen zijn
don van peniciline, omdat streptomy
cine gunstig werkt bij hersenvlies
ontsteking. Deze laatste kan zich als
complicatie bij influenza voordoen.
Zolang wij niet allemaal met een
doek voor onze neus en mond gaan
lopen dit zou een goed voorbe
hoedmiddel zijn! blijft de kans be
staan, dat wij besmet worden. De
mogelijkheid, dat de ziekte zich ook
in ons land verspreidt, is dus wel
degelijk aanwezig.
Gevaar voor Nederland
INENTING.
Het A.N.P. bericht:
Bij de N.V. Philips te Eindhoven
wordt op het ogenblik op bescheiden
schaal het personeel tegen griep in
geënt.
Deze maatregel kan actuele beteke
nis krijgen door het feit, dat een
naar verluidt goedaardige epidemie
van influenza uit Italië, via België
ons land zou kunnen bereiken. Het
is in het buitenland, in het bijzonder
in Amerika, in de laatste jaren ge-
wij er tegen.
christenen?
ons zelf? Wij,
bleken, dat de bevolking in belang
rijke mate tegen de griep beschermd
kan worden door grote groepen, zo
niet allen, met het influenzavirus,
van zijn ziekteverwekkende eigen
schappen ontdaan, in te enten.
Dit geschiedt dus volgens hetzelf
de principe als bij voorbeeld bij de
koepok-inenting, het immuniseren te
gen diphterie, tegen kinkhoest en
dergelijke. Tot nog toe was het even
wel niet mogelijk om voor het inen
ten tegen de influenza voldoende ma
teriaal in Nederland beschikbaar te
hebben, aangezien het betreffende
vaccin uit Amerika moet worden in
gevoerd. In de laboratoria van Phi
lipsVan Houten N.V. te Weesp
heeft men in nauwe samenwerking
met prof. dr. J. Mulder, hoofd van
de interne afdeling van het acade
misch ziekenhuis te Leiden, proeven
en controles uitgevoerd, welke het
mogelijk hebben gemaakt een inrich
ting op te bouwen, waarin een ge
mengd influenza-vaccin op tot nog
toe bescheiden schaal wetenschap
pelijk wordt bereid.
Het verkrijgen van dit vaccin is
een verre van eenvoudige zaak. Men
moet n.l. de beschikking hebben over
verschillende stammen van deze ziek
teverwekker, die tot de groep der Vi
russen behoren. Verder moet men om
deze te vermeerderen gebruik ma
ken van een zeer bijzondere kweek-
methode. Het is gebleken, dat het
virus op bebroede eieren gekweekt
kan worden. Daarna moet het gezui
verd worden en op de vereiste sterk
te worden gebracht. Ook moet het
als ziekteverwekker onschadelijk ge
maakt worden, waarbij echter de be
schermende eigenschappen tegen
griep behouden blijven.
Al deze bewerkingen moeten onder
zoveel mogelijk steriele omstandig
heden in daarvoor bijzonder gebouw
de kasten worden uitgevoerd.
Bovendien moet van zeer nauw
keurige, doch nog al bewerkelijke
methoden gebruik gemaakt worden
om tijdens de bereiding telkens weer
opnieuw de sterkte van het vaccin
te controleren. Men heeft dit werk
in de loop der laatste maanden in het
biologisch laboratorium van Philips
van Houten N.V. te Weesp, door
daartoe bevoegde academici aan een
uitgebreide staf van personeel ge
leerd.
Met de productie eerst over eni
ge weken zal deze groot genoeg zijn
om aan aanvragen te voldoen is
een aanvang gemaakt.
Onze Pastoor.
Er zijn heel wat van die
aardige gebruiken in het
vergeetboek geraakt. De
wereld schijnt tegenwoor
dig te veei haast te heb
ben. Vandaalg moest ik in
eens terugdenken aan on
ze oude pastoor van vroe-
ter. Hfj was dol op kin
eren en de 28ste Decem
ber (Onnozele Kinderen)
zou nooit voorbijgaan,
zonder dat de grijze her
der koeken uitdeelde aan
zijn jeugdige parochianen.
We stonden altijd in een
lange rij en een voor een
passeerden we de pastoor,
om de lekkernij in ont
vangst te nemen. De kos
ter moest de koeken uit
de mand opdiepen, want
pastoor was te oud om
zich te bukken. Als we
eenmaal onze koek te pak-
ke n hadden, was het een
soort sport voor de twee
de maal de rij binnen te
dringen en te doen, of je
nog niets gekregen had.
Dal was erg moeilijk. De
pastoor was meestal zo
diep in gedachten ver
zonken, dait hij er geen
erg in had, maar de koster
was gevaarlijker. Plotse
ling kon hij uitroepen:
..He zwendelaar, jij hebt
er al een gehad!" De pas
toor placht dan verstoord
op te kijken en te vragen:
„Zei je iets koster?"
Op zo'n ogenblik stond je
bedremmeld te kijken,
want de koster antwoord
de met bekwame spoed:
,,Ja zeker, mijnheer pas
toor! Dat joch heeft al een
koek gehad!"
In de stilte, die volgde,
voelde je je plotseling bij
EEN WEEK HEEFT
de kin gepakt en cürect
daarna terwijl het
schaamrood je kaken
verfde keek je in de
ogen van de pastoor.
„Zo. zo Wimpie heb jij
al een kqek gehad?"
Heel bescheiden zei je
dan: „Ja mijnheer pas
toor".
En dan antwoordde hij
altijd: „Nu neem er nog
maar een!"
We vonden hem de fijn
ste pastoor van de wereld!
In de war!
Tegenwoordig kan je
plotseling de indruk krij
gen. dat de hele wereld
in de war is. Vroeger ge
beurde dat ook wel eens,
maar grootmoeder zei al
tijd: „Niet piekeren! Let
od de beesten. De vogels
zingen, d. koeien loeien en
de kippen leggen eieren."
Daarmede bedoelde ze.
dat we moesten doen, of
er niets aan de hand was.
Als grootmoeder nu nog
leefde, zou ze haar theorie
niet staande kunnen hou
den. Op een Oostenrijkse
boerderij is namelijk iets
zonderlings voorgevallen.
Een zeug kreeg vijf big
gen. De eerste twee had
den ieder twee staarten;
de derde beschikte over
twee staarten en vier oren;
de vierde was gedecoreerd
met drie staarten en drie
oren. terwijl de laatste het
lopen wat vergemakkelijkt
werd met een vijfde poot.
Het bericht ver
meldde niet, dat ze na hun
geboorte zongen: .Eerlijk
zullen we al es delen".
Telegr^n-adres.
In Den Haag is een verf-
en lakfabriek gevestigd,
die de naam draagt van
„Premier". Nu komt er
'op deze fabriek dikwijls
een telegrambesteller bin
nenstappen en dit is na
tuurlijk niets bijzonders.
Van de week stapte hij
weer eens naar binnen en
overhandigde een telegram
uit Lahore in Pakistan.
„Van een zakenrelatie",
meend de kantoorbedien
de en verbaasde zich ver
volgens over de inhoud:
..Lahore university-pro
fessors and -students abhor
dutch agression indonesia
stop" („Lahore De pro
fessoren en studenten van
de universiteit verafschu
wen de Neder1 andse
„agressie" in Indonesië).
Er is maar één Karei
I, maar er zijn meer pre
miers. Dit telegram zal
vermoedelijk voor een an
dere premier bedoeld zijn.
De lakfabriek heeft er ten
minste lak aan!
De vondst.
Een jongeman, die lange
haren heeft om interes
sant te zijn en zich verder
bezig houdt met oudheid
kunde, spit bij aLe fami-
leden de tuin om op
zoek naar voorwereld'ijke
monsters. Van de week
holde hij opgetogen bij
tante Koba naar binnen,
■terwijl hij met een been
zwaaide.
Kijk eens tante Koba,
wat ik in uw tuin gevon
den heb. Hoe oud zal dat
beéntje zijn?".
„Twee jaar", antwoord
de- tante zakelijk. ..Het is
een sleutelbeen van Fik-
k;e. die ik twee jaar gele
den in de tuin begraven
heb!"
Record-houders.
pennikTomessen uit
Zeddem (Gld.) de dag,
waarop zij 72 jaar gele
den in het huwelijksbootje
stapten. Dat bootje heeft
zich goed gehouden in
zoveel jaren, vooral als
men bedenkt, dat het aan
tal passagiers zich gesta
dig uitbreidt. Op het
ogenblik heeft het echt
paar 8 kinderen. 75 klein-
kinde en en 70 achterklein
kinderen. Als bijzonder
heid kunnen we vermelden,
den, dat de oudste zoon
Willem meestal samen met
zijn vader ouderdomsren
te gaat halen.
Dat was in orde.
Kareltje kwam met een
kwartje" thuis, dat hij had
gevonden. Zijn vader ver
trouwde het niet erg e.n
vroeg zoonlief, of hij het
werke'ijk gevonden had.
Heus vader", zei Ka
reltje. „Een eindje verder
liep iemand er naar te
zóeken."
Moderne tijden.
Het is tegenwoordig een
hele moeilijkheid, om een
zaak in stand te houden,
maar van de week hoorden
wc hierover ee'n zeer sterk
staaltje. Op een avond
kwam een bedelaar een
kruidenierszaak binnen en
vroeg de eigenaar een
milde aalmoes.
„Wilt U even wachten?"
vroeg deze „Ik kom dade
lijk terug".
Na een half uur stond de
bedelaar nog steeds te
wachten en hoewel hij be-
roepsha've niet bepaald
haast had. begon het' hem
toch te vervelen.
..Hé mijnheer komt U
nog", schreeuwde hij.
,.Not? een blikje"
klonk het antwoord. „Ik
ben even de aanslagen van
de belasting aan het ver-
gelijken met mijn omzet
van dit jaar en ik geloof,
dat ik met je meega!"