Hersen-gymnastiek op Kerstmis HUBERT CUYPERS 5)e.*eAtawiatie aan een aud klaa&tei te Mltecfït KATHOLIEKE STUDENTEN VOEREN EEN ACTIE, DIE GESTEUND MOET WORDEN VRIJDAG 24 DECEMBER 1948 ÜH LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD PAGINA 1 Is Christus in het jaar 0 onzer jaartelling geboren Neen! De christelijke tijdrekening, sedert de 6e eeuw te Rome in ge bruik, berust op de niet geheel juiste berekening van Dionysius Exiguus, die het geboortejaar van Christus plaatste in het jaar 7'53 na de stich ting van Rome. In werkelijkheid valt het tussen 746 en 748, dus 5 tot 7 jaar vóór het begin onzer jaartelling. Is Christus op 25 December gebo ren? Het zou toevallig de goede datum kunnen zijn. De dag, waarop Christus werd geboren is onbekend. De ge boorte van Christus werd aanvanke lijk niet gevierd of slechts hier en daar. Rond het jaar 336 werd het als kerkelijk feest ingesteld, met de uit gesproken bedoe ing om het heiden se feest van de Onoverwinlijke Zon op zij te schuiven. Het feest werd gevierd bij de evening van dag en nacht, de z.g. zonnestilstand, welke volgens de toenmalige berekening plaats had van 24 op 25 December. De Kerk vond het een treffende dag om op dit geboortefeest van de zon, ae geboorte te vieren van ,,het Lichc, dat iedere mens verlicht." In het Kerstlied: „Er is een roos ontsprongen", komt de naam van Jesse voor. Wie was Jesse? Jesse was de vader van David, uit wiens geslacht Christus is gesproten. Volgens de oude profetieën zou de Verlosser de Zoon van David zijn. In het 2e Eoek Samuel (16, 4-13) staat te lezen: Samuel deed wat de Heer be volen had. Toen hij in Bethle hem aankwam, gingen de oud sten der stad hem ontsteld tege moet, en vroegen hem: Brengt uw komst vrede? Hij antwoord de: Ja, ik kom de Heer een offer brengerv Heiligt u ons; dan kunt ge aan het offer deelnemen. En hij heiligde Jesse met zijn .zo nen, en nodigde hen uit op het offer." Daarna ging de rechter Samuel over tot de keuze van een koning van Israel. Toen zeven zonen van Jesse achtereenvolgens aan de rech ter waren voorgesteld, zei Samuel tot Jesse: Geen van hen heeft God uitverkoren. Daarop vroeg hij hem: Zijn dat al uw zonen? Jesse antwoordde: De jongste ontbreekt nog, die is bij de kudde. Maar Samuel sprak tot Jesse: Laat hem dan halen; want we gaan niet aan tafel voordat hij hier is. Hij liet hem dus ha en. Het bleek een blonde jongeman te zijn, met mooie ogen er een prettig voorkomen Nu sprak God: Sta op. Hem moet ge zalven, want hij is het. Sa muel nam dus de oliekruik, en zalfde hem in de kring van zijn broeders. En van die dag af rustte de geest des Heren op David. Koning Dav»d leefde van 1040 tot 972 en is dus zelf herder ge weest in de streek, waarin Christus, Davids Zoon geboren zou worden en door de herders van Bethlehem zou worden aanbeden. Waarom reisden Maria en Jozef naar Bethlehem? De Romeinse volkstelling was blijkbaar voor het Joodse volk, waar in de stam-verknochtheid altijd sterk was (en nog altijd is), zó geregeld, dat iedere Jood zich moest opgeven in zijn stam-land. 'Jozef was uit hst geslacht van David, evenals Maria, en ging zich dus aanmelden in Beth lehem, waaruit David geboortig was. In de lezingen van het brevier in de Kerstnacht laat de Kerk paus Gre- gorius I in een preek vragen: Waarom nu wordt bij de geboorte des Heren een volkstelling over de wereld ge daan, tenzij om ons aan te duiden, dat Hij op aarde verscheen, die zijn uitverkorenen voor de eeuwigheid zou optekenen? Hoe lang was de reis van Naza reth naar Bethlehem? Vier dagen. Wegens de drukte van de volkste ling was er voor hen geen plaats in de herberg. Maria en Jozef verlieten de stad in Oostelijke rich ting en vonden op een half uur af stand een grot, die als veestal dienst deed. De omgeving van Bethlehem is rijk aan zulke grotten of spelon ken in de bergwand. Dezelfde paus Gregorius merkt in het brevier van Kerstnacht op: Hij wordt niet in het huis zijner ouders, maar op reis ge boren, om aan te tonen, dat Hij in de menselijke natuur, die Hij had aangenomen, als in den vreemde geboren was." Is de plaats van Christus' geboorte bewaard? Ja. Er is genoegzaam zekerheid dat de Geboorte-kerk van Bethlehem gebouwd is boven de p'aats, waar Jezus is geboren. In de krocht of krypte van deze Kerk geeft een ste nen ster de plaats aan, met het rand schrift: „Hic de sirgine Maria Jesus Christus natus est Hier is uit de Maagd Maria Jesus Christus gebo ren". Vlak daarbij is in de muur de stenen voerbak, waarin het Kind werd neergelegd. Maar in Rome wordt toch kribbe bewaard? De stukken sycamore-hout, welke in de 7e eeuw uit Palestina naar Ro ne werden overgebracht (wegens c e bedreiging van het land door de -mnedanen) vormen de houten van St. Anastasia staat in Rome nog steeds, tegen de bouwvallen van de keizerlijke paleizen aangeleund. Is de Kerstboom een Nederlands gebruik? De Kerstboom is een echt Duits gebruik. Het is van heidense oor sprong. Ook de Germanen vierden de evening van dag en nacht, en de herboorte van het leven bij het len gen der dagen. De kerstboom met het „eeuwig groen" en de vele licht jes is echter reeds lang verchriste- lijkt en gemaakt tot een zinnebeeld van het Eeuwig Licht. De Kerk heeft dus geen bezwaar tegen Kerstbomen, evenmin als tegen andere heidense herinneringen gelijk rode lampen, klokken, hulst, mistletoe of ganzen- eten! Maar enige tientallen jaren ge leden zou geen Nederlander eraan gedacht hebben een kerstboom in zijn huis te poten. Typisch Neder lands :s: het bouwen van een kerst kribbetje in ieder huis liefst met veel „engelen-haar" en besneeuwd met aardappelmeel.... v. P. 1873 - 26 December 1948 schraag, waarop in Palestina de voerbakken stonden. Het is heel goed mogelijk, dat er een vaste en losse voerbak in de stal was. Hoe weet men, dat er een os ert een ezel in de stal waren? Daar weten we niets van, maar uit een zegr oude overlevering, welke voornamelijk steunt op de profeet Isaias: „Kinderen heb Ik opgevoed en hoog verheven; zij echter hebben Mij versmaad. Het rund kent zijn eigenaar en de ezel de kribbe zijns meesters; Israel echter heeft Mij niet gekend en mijn volk heeft het niet begrepen." (Is. 1, 2). Het is trou wens helemaal niet onwaarschijnlijk, dat er vee in de stal was. Is het „maken van een kribbetje" een oud gebruik? Het is een goede gedachte geweest van St. Franciscus van Assisië, die in 1223 te Greccio voor het eerst een kribbetje maakte voor de bevo'king aldaar. Geschilderde afbeeldingen van de kribbe vindt men echter leeds in de Catacomben! Hoe is de juiste vertaling van het lied der engelen? Het „Gloria in excelsis" is door de engelen gezongen in de taal van de herders, het Aramees. Het evangelie van Lucas, waarin het is opgenomen, is geschreven in het Grieks. De ver schik ende handschriften vertonen c-en kleine afwijking in een bepaald Grieks woord, zodat men volgens het ene handschrift kan lezen: „Vrede op aarde, in de mensen een welbeha gen", volgens het ander: „Vrede op aarde aan de mensen van goede wil". Op gezag van de beroemde Bij belkenner pater Lagrange: „Heden ten dage ondersteunen de tekst-cri tici en de exegeten (verklaarders) bijna éénstemmig wat meh noemt: de Katholieke tekst." Vanwaar het gebruik van drie II. Missen op Kerstdag? Het is afkomstig uit het H. Land waar de bisschop van Jeruzalem de nachtmis opdroeg bij de kribbe m Bethlehem, en dan naar Jeruzalem trok en in twee achtereenvolgende kerken de H. Geheimen vierde. Dit gebruik werd in de 5e eeuw door de bisschop van Rome overgenomen, en verspreidde zich vandaar over de gehele Christenheid. In de „dageraads-mis" komt een gebed voor ter ere van de H. Anas tasia? Wat is daar de bedoeling van? De paus met de gehele Romeinse geestelijkheid vierde de nachtmis oij de kribbe-overblijfselen in een kapel bij de Grote Mariakerk, trok daarna in processie naar het paleis der kei zerlijke stadhouders (de keizers ze telden sinds Constantijn te Constan- tinopel), droeg de dageraads-mis op in de Griekse hofkapel, welke de Anastasis of Verrijzenis heette en vertrok vandaar naar de St. Pieter. Wegens de verre afstand zag in de 12e eeuw de toenmalige paus af van de tocht naar St. Pieter en keerde (daarin nagevolgd door al zijn óp- volgers) terug naar de Mariakerk. Toen het Grieks vroeger de def tige taal der samenleving steeds meer op de achtergrond geraakte, werrd de titel „Anastasis" niet goed meer begrepen en vérbasterd tot Anastasia, de naam van een gehuw de vrouw uit Illyrië. die onder keizer Diocletianus de martelkroon ver wierf. Het is dus een grappige ver gissing, welke aan de H. Anastasia de hogs eer schonk over de gehele aaide op het feest van 's Heren- gekoorte te worden herdacht. De kerk groot aantal jaren directeur van het DE LAATSTE TOLLEN IN OVER IJSSEL VERDWIJNEN. De drie laatste tollen in Overijssel zullen in het nieuwe jaar verdwijnen, nl. die te Almelo, Diepenheim en Heino. De tol in het Westërflier te Diepenheim, hier afgebeeld, dateert uit het jaar 1688, en is eigendom van de Erven R. J. E. Schimmelpenninck te Diepen heim. Het is wel een bizondere genade, wanneer men op 75-jarige leeftijd nog met de frisheid der jeugd zijn werk mag verrichten. Dat voorrecht valt ten deel aan Hu- bert Cuypers, geboren te Baexem in Limburg op 26 Dec. 1873. Nadat hij als knaap het eerste muziek onder richt van zijn vader, directeur en or ganist van de parochiekerk, had ge noten, vertrok hij naar de St. Grego- riusschool voor Kerkmuziek te Aken, die destijds onder leiding stond van Franz Nekes, die volkomen op de hoogte was van het Gregoriaans en de Palestrijnse compositie wij ze. Aan Nekes danken wij dan ook verschil lende werken, die op Palestrina zijn geïnspireerd, zoals de prachtige 6- stemmige mis „O Crux Ave", die her haaldelijk onder Cuypers' leiding werd uitgevoerd. Te Aken heeft Cuy pers grondig kennis gemaakt met het Gregoriaans en dit heeft zijn hele le ven lang zijn volle, warme belang stelling behouden. Reeds op 20-jarige leeftijd kwam hij naar Amsterdam, waar hij werd benoemd tot organist-dirigent aan de O. L. Vrouwekerk der Eerw paters Redemptoristen, en weldra door zijn verzorgde uitvoeringen, zowel van het Gregoriaans als van „muziekmis- sen", de aandacht van alle Amster damse parochies trok. Maar hij was daar niet alleen reproducerend kunstenaar. Weldra begon hij met eigen Miscomposities, die nog steeds door talloze kerkkoren in Nederland worden gezongen, om hun gevoelige melodieën en hun muzikale fantasie, die zo treffend de teksten belicht. We noemen uit die eerste tijd alleen maar de Mathildis-mis, de Missa in honorem S.S. Trinitatis en het 3- stemmig Te Deum Laudamus. Berustend vooral op zijn diepgaan de kennis van het Gregoriaanse spreekgezang, vervaardigde hy des tijds zijn Declamatoria, waarmee hij op het terrein der meer wereldlijke muziek kwam: „Terwe" op een tekst van René $e Clercq, „Die Wallfahrt rach Kevlaer", „Das klagenoe Lied". Toen Willem Royaards bij Alphons Diepenbrock aanzoek deed, om voor hem muziek te schrijven bij „Adam in Ballingschap" en „Lucifer", gaf Diepenbrock de raad: „Ga naar Cuy pers; die kan het". Misschien herin neren sommige ouderen, even als ik, zich die prachtige voorstellingen uit omstreeks 1912, waarbij de gratie van Cuypers muziek zich paarde aan de len van de tekst, zoals o.a. de reien, en waardoor een sfeer werd gescha pen, zoals ik, nadien, nooit meer bij het toneel heb beleefd Gedurende de ongeveer 25 jaren bleef Cuypers verbonden aan de Re demptoristenkerk. Toen kreeg hij het zo overstelpend druk, dat hij deze positie moest opgeven. Tal van koren vroegen zijn leiding. In 1920 werd hij gedurende een Reeds enige tijd geleen hebben wij op 30 October 1947 besloten dit ge melding gemaakt van het sympa thieke voornemen om het oude Bar- bara-klooster te Delft te restaureren. Dit oude klooster, aan de Oude Delft 57, is een nationaal monu ment, voor welks restauratie niet al leen Delft zich moet interesseren, maar geheel ons vaderland. Het is in 1405 gesticht en na een brand in 1536 herbouwd. Zijn grootste betekenis verkreeg het St. Barbaraklooster doordat het in de strijd tegen de Spaanse verdrukking een centrum werd van actief verzet van Rooms-Katholieken tegen Alva. Onder leiding van de laatste Rec tor, Christiaan van Adrichem, weer stond deze gemeenschap de Spaanse dwang, totdat in Juli 1572 van Adri chem uit lijfsbehoud moest vluchten, omdat Lumey met zijn benden de stad naderden en alle priesters naar het leven stonden. Zowel om historische als om archi tectonische redenen is dit oude kloos ter uiterst belangrijk. Het gebouw, dat in vergaand ver val verkeert, bezit nog grote archi tectonische waarde. Vooral de grote Refter uit de 16e eeuw en de Re gentenkamer uit de Barokstijl zijn zeer mooi. De Raad der gemeente Delft heeft bouw te verhuren aan de Katholieke Studentenvereniging Sanctus Virgi- Iius, die door de grote toename 'van het aantal studenten dringend om meer ruimte vroeg, en bereid was de restaurautie met de gebruikelijke overheidssteun tot stand te brengen. Met een overheidssubsidie van 60 a 70 pet. kan met de restauratie en inrichting worden begonnen, mits een bedrag van pl.m. ƒ10.000 door de leden van Sanctus Virgilius wordt bijeengebracht. Teneinde dit laatste te bereiken zullen de leden van Sanctus Virgilius op de 2e Kerstdag in het gehele land een geldactie inzetten. Zij hopen en vertrouwen allerwe- Leids Gemengd Koor „Sursum Cor- da", dat onder hem zijn hoogste bloei heeft beleefd. Een tijd later werd hij directeur van het mannenkoor: „Die Haghesanghers". Altijd onvermoeid werkzaam heeft hij op die wijze de Nederlandse Toonkunst onschatbare diensten bewezen. Hij is zangpaeda- goog bij uitstek. Hij leerde ons zin gen, de stem methodisch gebruiken, zonder geforceerde inspanning, ge cultiveerd, klankvol, soepel. Wij herinneren ons hoe hij in 1920 in het Concertgebouw te Amsterdam met het Topnkunstkoor en C.-orkest een schitterende uitvoering gaf van het oratorium „Jeanne d'Arc" van Bossi. Wij herinneren ons, hoe hij ter gelegenheid van het Eucharistisch Congres te Amsterdam in 1924 zijn glorieus Te Deum uitvoerde in het Stadion te Amsterdam, hoe onder zijn leiding in de heropende Kathedraal van Reims in 1927 de Trinitatis-mis werd uitgevoerd, onder grote bewon dering van het Franse publiek; hoe hij op uitnodiging van de St. Caeci- lien Verein in 1928 in de Dom van Keulen zijn daarvoor gecomponeer de St. Caeciliamis uitvoerde. Wij denken aan het internationaal zang concours in 1923 te Amsterdam ge houden, waarvoor hij de monumen tale koorwerken ..Le Cor" en ..Super flumina Babjdonis" schreef. Dit zijn slechts enkele van de hoogtepunten van Cuypers' scheppend en her scheppende werkzaamheid. Zinrijk is, dat Cuypers op 9 Mei 1940 in het Concertgebouw een uit voering gaf van het nationale orato rium „De Cracht van 't Landt be- staet", besloten met een massaal „Wilhelmus". De volgende morgen bij het krieken van de dag kwam de overweldiger om ons .ider de voet te lopen. Maar „de Cracht van Landt" hield stand ondanks nameloos leed. En op 9 Mei 1945* dirigeerde Cuypers voor het Paleis van de Dam de 50.000 en deed opnieuw 't Wilhel mus klinken als de bevrijdingshym ne van het herrezen vaderland. Thans is- Cuypers nog dirigent van de Chr. Oratoriumvereniging te Am sterdam, waarmee hij telken jare om streeks Kerstmis 7:jn poëtisch Kerst oratorium uitvoert; hij leidt het ge mengd koor „Scola Cantorum" en het knapenkoor „de Menestrelen". Dat Knapenkoor brengt mij ten slot te op datgene, waaraan hij heel zijn hart heeft gegeven. Nu al reeds vele jaren is hij diri gent-organist van de St. Avneskerk aan de Amstelveense weg. Hoe me nigmaal was ik daar bij de Hoogmis, die daar met luister wordt opgedra gen, vooral op de hoge feestdagen, in nauwe samenwerking mei de diri gent, die alles doet om het zijne bii te dragen tot de verhevenheid van de heilige gebeurtenis En wanneer dan het koor zingt, hoort men soms plotseling daar uit zich een stralende jongensstem losmaken, die u diep in de ziel grijpt. En men denkt aan het dichterwoord: „Mijn ziel wiekt als een leeuwriks- lied naar boven, Tot boven 't licht haar lichter Licht ontmoet". Dan is de Katholieke eredienst het ge belangstelling en steun te genieten, daar het hier gaat èn om het herstel I summum "van" alle "schoonheid"" die" SUBSIDIES PRINS BERNHARD- FONDS. In de laatste vergadering van het bestuur van het Prins Bernhardfonds, die ook door Z.K.H. werd bijgewoond, werden subsidies verleend aan per sonen en instellingen. Op het gebied der wetenschap 8.650, kunst 14.500, volksopvoe ding ƒ4.500, jeugd ƒ5000, Overzeese Gebiedsdelen 2000. Totaal 34.650. Wij vermelden hier enkele van de verleende subsidies. De vereniging tot bevordering der chrirurgische wetenschappen kreeg een subsidie groot 1000 toegezegd voor de uitgave in de Engelse taal van haar internationaal tijdschrift „Acta Chirurgica Neerlandica", on- oer hoofdredacteurschap van prof. dr. I. Boerema te Amsterdam. Het tijdschrift wil de wereld kennis laten nemen van het peil van de Neder landse chirurgische wetenschap. Het Mgr. Hoogveld-instituut, stu diecentrum voor de vorming van de rijpere jeugd te Nijmegen, ont ving een subsidie groot 1000 om voor het eerste jaar de exploitatie mogelijk te maken. Het instituut staat op katholieke grondslag, maar is ten dienste van alle gezindten en beoogt bestudering van de vraag stukken betrekking hebbende op de rijpere jeugd, hierover adviezen te verstrekken en cursussen en oplei dingen te verzorgen. Prof. dr. J. J. L. Duyvendak, hoog leraar-directeur van het Sinologisch instituut te Leiden, ontving een sub sidie groot 3000, waardoor een ^eer belangrijke collectie van 3000 boe ken en documenten, voornamelijk van Thibet, aangekocht kon worden voor het Sinologisch instituut. De verzameling bevat beroemde en zeld zame handschriften. Aan de heer F. G. A. M. Smit te Wageningen werd een subsidie groot ƒ700 toegekend, voor het aanschaf fen van een microscoop. De heer Smit heeft zich als autodidact een zeer respectabele kennis eigen ge maakt op biologisch terrein en zich uit eigen kracht ontwikkelt tot een specialist op het terrein van voor de mens belangrijke parasieten. De Stichting voor Nederlands Volkscultuur onder leiding van dr. Jop Pollmann en Piet Tiggers, ont ving een subsidie groot 2.500. Reeds ontving deze organisatie sub sidie van het Prins Bernhardfonds voor de zeer belangrijke arbeid om het goede Nederlandse volkslied in brede kring van onderwijs, jeugd- en volksontwikkelingsorganisaties te be vorderen. GOED, GOED!, daar praten we met meer over: Onbetwist de beste tandpasta van een nationaal cultuurmonument én om de ontplooiing van een bloeiend Katholiek studentenleven, om de vorming van een Katholiek centrum van de technische wereld. Moge de girorekening van de Vir- gilius-stichting te Delft, gironummer 228810, hiervan mede getuigenis af leggen. Nederland, en speciaal ook katho liek Nederland, mag bij de verwe zenlijking van het hier geschetste plan niet onverschillig toezien! God hier op aarde de mens schenkt door middel van de muziek. Cuypers is Ridder in de Orde van St. Gregorius, van het Legion d'Hon- r.eur der Franse Republiek en van Oranje Nassau. Zij de tijd nog verre, dat God hem de hoogste onderscheiding moge schenken na dit leven. Moge hem de genade deelachtig worden, met dezelfde zonnige, ro mantische opgewektheid en hetzelfde jeugdig vuur, in onverflauwde ener gie nog lang te werken voor de mu zikale belangen van Kerk en Vader land. N. J. H. S. GECONSERVEERDE KERST BOMEN EN BLOEMEN. Het is Amerikaanse geleerden ge lukt kerstbomen en bloemen te con serveren. Na talloze onderzoekingen bevond men het „geon-latex" van Goodrich geschikt om het snel ver dampen van vocht uit afgesneden bloemen tegen te gaan. Afgesneden bloemen verwelken vooral bij vrij hoge temperaturen spoedig, hetgeen nadelig voor bloemenhandel en ko pers is. Men kan thans bloemen do pen in of bestuiven met in water verdeelde- geon-latex. De teerste bloemen en planten als gardenias, varens en asparagus b'even na een behandeling een dag en langer fris bij zeer hoge temparturen. Geon-latex is een kunsthars („plas tic"), dat bij bespuiting het water verliest en een z"«r dun „filmpje" op bloem en blad achterlaat. Dit niet- giftige filmpje verhindert snel ver dampen van palntensappen. Bij toe passing op kerstbomen bleek, dat deze na tien dagen nog volkomen fris waren en eerst op de vijftiende dag wat naalden lieten vallen. Niet slechts voor de bloemenhan del is deze soort plastic van belang, doch ook voor voedselbewaring, pa pierbehandeling en lijmen acht men haar bruikbaar. Kwekers in de Verenigde Staten gebruiken op het ogenblik speciale kunstharsen voor het reinigen van water, in het bijzonder om dit van ongewenste zouten te ontdoen. Óchrideënkwekers zijn hiermede zeer gebaat, omdat hun tere produc ten veel last van zouten in sproei- water kunnen hebben. De bijzondere chemische kwaliteiten der bedoelde kunstharsen zijn zo groot, dat men thans zelfs water uit sterk zouthou dende bronnen of zeewater voor be sproeiing van planten kan gebrui ken. Onze parlemen taire democratie Zeer terecht heeft de voorzitter van de Tweede Kamer, dr Kor- tenhorst, er op gewezen, dat er moet worden gezocht naar middelen, om het begrotingswerk in de Tweede Kamer in korter tijd af te doen. Ongetwijfeld het is goed, dat de Volksvertegenwoordiging direct en indirect invloed tracht uit te oefe nen op de gang van 's lands zaken. Het is goed, dat de stem van het volk daar wordt gehoord. Het is een kostbaar goed onze de mocratische Volksvertegenwoordi ging. Doch aan dat goed is een grote schaduwzijde verbonden, a's de be raadslagingen al te veel tijd in be slag nemen. Al te veel tijd in verband met andere dringende werkzaamheden van de Regering. Dit bezwaar spreekt vóóral in de ze dagen tot ons nu de Indische kwestie zo veel tijd van de Rege ring opeist en moet opeisen. Doch ook in de toekomst zal het een zwaarwichtig bezwaar b1 ij ken. Vele zaken blijven zó te lang lig gen. Wij denken hier aan de kinder bijslag voor zelfstandigen; vele klei nere zelfstandigen vooral zijn al zo lang in afwachting van wat er gebeu ren zal. 't Wordt nu toch eindelijk tijd, dat de regering zich duidelijk uitspreekt en wij hopen, dat zij dat nu ook spoedig zal doen! Speciaal van de zijde der K.V.P. is daartoe op de regering sterke drang uitgeoefend. Als, met vo'ledig behoud van de democratische rechten van de Volks vertegenwoordiging, er een weg zou worden gevonden om minder tijd te besteden voor beraadslagingen in Tweede Kamer-vergaderingen, dan zou dat een zeer te waarderen ver frissing en verjonging zijn van de parlementaire democratie. PERSSPIEGEL BELEDIGING VAN KONINGIN JULIANA. De Maasbode schrijft: „Onder de talloze onvriendelijkhe den waarmee buitenlandse persorga nen zonder enig begrip voor de juiste toedracht der zaken de Nederlandse zuiveringsactie in Indonesië besto ken, neemt de bijdrage der Frankfor- ter „Abenrpost" stellig een „ere plaats" in. Zij vloeide uit de pen van een scri bent die van 'n democratisch staats bestel nog altijd geen „Ahunug" heeft met Führer-ideeën is blij ven rondlopen. Anders zou hij onge twijfeld de persoon van onze consti tutionele vorstin niet in zijn kwaad aardig geroddel hebben betrokken. Volgens het West-Duitse blad n.l. gaat het spreekwoord: vrouwen zijn de beste diplomaten, niet op voor de nieuwe Nederlandse vorstin. „Indien haar ministers geen betere op'ossing van het Indonesische conflict hebben kunnen vinden zou zij als moeder van vier kinderen zich ten minste tegen de bloedige politionele actie hebben moeten verzetten". Het blad bewerrt voorts dat „de grote staat die de Nederlandse kolo niale heren voeren" niet het feit kan verhelen dat de Inlanders onder be droevende omstandigheden leven en daardoor vatbaar zijn geworden voor de communistische ideologie Ook deze tweede slag is finaal mis. Met „koloniale" heren heeft Neder land sinds lang niet meer van doen en alleen een sterk verwronger beeld kan van hun „grote staat" een propa ganda-stunt maken tegen het beleid van onze regering dat tot nu toe alle „koloniserende" naties ten voorbeeld placht te worden gesteld en zeker niet op de laatste plaats stevig ge richt was op bestrijding van het com munistische volksbederf. Hoe het met die „bedroevende om standigheden" staat, blijkt ten over vloede uit de berichten, welke nu los komen over de deplorabele toestand der republikeinse bevolk'ng, die on der semi-communistisch bewind leefde". BEVEILIGING TFGEN VORST Onze zaai-aardappelen voor het vol gende jaar worden met zorg be waard. Te Kolhom, nabij Schagen, is een der modernste poter-bewaar plaatsen van ons land, gebouwd door samenwerking van grote tuinbou wers uit de Waard en Groetpolder. Deze bewaarplaatsen hebben dub bel glazen wanden, tussen welke warme lucht stroomt. In deze bewaarpaatsen wordt hard gewerkt: de aardappelen moeten op gezette tijden „omgezet" en gecon troleerd worden, daar de poters niet mogen uitlopen. Een kijkje in de poter-bewaar^a^s te Kolhorn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1948 | | pagina 9