Het drama op de polder-kade VACANTIEPLANNEN ZATERDAG 19 JUNI 1948 DE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD PAGINA 1 WAT GELOVEN KATHOLIEKEN? Een verhaal, dat eindigt maar het is niet urt f\p EEN MOOIE ZOMERAVOND hebt u zin gekregen de lauwe luchies van de benauwde stad en het radiogeschetter van de buren te ontvluchten. U bent op de fiets ge stapt en ergens rflidden in de polder achter de Weipoort of bij Jloog- made hebt u de fiets langs de kant gesmeten. Daar zit u in de zwijgen de eenzaamheid onder de onmetelij ke, doorschijnende hemel koepel. U denkt dat u alleen bent. Maar bent u alleen? In de stilte van de avond bromt Jets in de verte; het brommen groeit aan tot ronken en, met de verkeers lichten aan, davert een vliegtuig over uw hoofd en verdwijnt als een modern spook in de nevelen. Welk een kunststuk van vernuft en tech niek! Maak geen grapjes. Zo'n vliegtuig kan toch even goed van zelf zijn ontstaan door een samen loop van toevallige omstandigheden? Millioenen en nog eens millioenen jaren zijn er overheen gegaan. Eerst ontstond er enige eenvoudige tand- radjes, welke tandradjes steeds groter en ingewikkelder werden. Die tand radjes wilden op een goeden dag met alle geweld vliegen en toen kregen ze zo maar vleugels, motoren, schroe ven en benzine en toen vlogen ze! „Man, je ziet ze vliegen'' hoor ik me toeroepen. „Toch is de mogelijkheid niet uit gegoten, dat het vliegtuig vanzelf is ontstaan" houd ik vol. „Man je bent zot!" hoont de ganse krant. Bij deze algemene spot moet ik ime neerleggen. Iedereen ge'ooft, dat vliegtuigen door menselijke vernuft zijn uitgedacht. Wie dat niet gelooft, is gek. Zo noemt St. Paulus ook iedereen zot, die niet uit- de tech nische wonderwerken der schepping (een vliegtuig is maar een onbehol pen stumperd, vergeleken met §pn zwaluw) tot de gevolgtrekking komt, dat de natuur is uitgedacht door een groot verstand, een reus achtig vernuft. Dat vernuft nóemen we: God. Terwijl ge daar op de GRASKANT IN DE POLDER ZIT, krijgt u trek in een sigaar, om het peinzen kracht bij te zetten en terwijl ge in uw binnenzak grab belt, voelt ge het kloppen van uw •hart... tok... tok... tok... met de regelmaat van een klok. Het is den bepaald griezelig gevoel, want de zuig-perspomp van het hart behoeft maar even te stokken en het is met u gedaan. Gelukkig is de natuur zo wijs geweest, om de levende wezens vrijheid te geven in wat ze willen doen en laten, behalve (o.a.) in het doen en laten van hun hart. U kunt daar in de polder naar believen uw tong uitsteken, maar u kunt niet eventjes uw hart stil zetten. Probeer het maar het lukt niet! Maar de griezeligste ontdekking is, dat iedere keer een rode vloeistof bloed op en af gepompt wordt naar een grijze glibberige blubber, veilig op geborgen in een stenen holte: naar de hersenen in uw schedel. „Ben ik dan niet meer, dan wat beenderen, bloed en eiwit!" zucht ge. Maar juist die zucht bewijst, dat ge veel meer zijt, want eiwit kan niet zuchten. Ik lieb er tenminste nooit van gehoord. Dat zuchten en allerlei overeenkom stige verschijnselen, is het meest wonderbaarlijke, wat op aarde be staat. Het wordt „leven'' genoemd en er is nog nooit iemand in staat geweest, daar ook maar het begin ■van een verklaring van te geven. ONDERTUSSEN TERWIJL GE IN UW BLOED-EN-BEENDE- REN-DROOM zit te woelen vonkt er aan het bleke hemelgewelf een lichtje aan. Een ster. U wéét, dat het een zon, is een ontzaglijke vuurbol, die milliarden en milliarden kilome ters bij u vandaan rondwentelt met een duizelingwekkende snelheid. Dat weet u, omdat knappe lieden het achterhaald en berekend hebben. U wéét ook, dat er straks nog veel meer sterren zullen oplichten en dat ze over een paar uur, als het dag wordt, weer zullen uitdoven. Maar de koe, die achter u in het gras ligt te snuiven, weet daar allemaal niets van. Een koe ziet ook sterren, want het is een levend wezen en ook koeien hebben een ziel, maar een koe kan het verband niet nagaan tussen het verschijnen van de ster en de ondergang van de zon,, want een koe heeft geen verstand. Ook de mensen uit oer-oude tijden, die met een gezicht rondliepen, dat iets meer op dat van een aap geleek dan het onze, hadden verstand; ze begroe ven hun doden, stookten vuur, maak ten tekeningen op rotswanden en staken elkaar met stenen wapens overhoop, wat een dier nooit in zijn kop zou halen! ^U BEGINT GE IN UW DOOIE EENTJE zwaarmoedig te wor den. Ge vraagt u af, hoe het moge lijk is, dat op deze wonderbare aarde met haar uitbundige tentoonstelling van vernuftige natuur-dingen de mis daad vrij spel heeft. Verbaasd grijp ik u bij uw jaspand vast en vraag: hoe weet u, dat er onderscheid is tus sen misdaden en goede daden, of om andere woorden te gebruiken, die precies hetzelfde betekenen, tussen zonde en deugd? Van vader en moe der? Neen, want er zijn geheime misdaden, die nooit zijn verteld en waarvoor men zich wel wachten zou, ze ooit aan vader of moeder te ver tellen. Dit is wel een hoogst merk waardige ontdekking: dat een mens van nature' onderscheid maakt tus sen goed en kwaad, en een keuze kan doen tussen het goede doen en het kwade laten of omgekeerd. He laas kiest hij vaak het omgekeerde. Waarom? ER WORDT TEGENWOORDIG HARDNEKKIG BEWEERD, dat de mens een rein en onbedorven wezentje op twee benen is. Een lief schoothondje, huppelend in een wei met bloemen. Echter is het er zo mee gesteld, dat als een van die on bedorven wezentjes het zou wagen zich zonder kleren aan in het pu bliek te vertonen en zich op straat als een onbedorven hondje zou ge dragen, hij onmiddellijk door twee politie-agenten bij zijn kraag werd gegrepen, om zonder pardon in een krankzinnigen-gesticht te worden op gesloten! Ook in Moskou.... Het is een minder prettige beken tenis: het menselijk geslacht is tot in de grond van zijn hart bedorven en van nature tot misdaad geneigd. Met de wereldgeschiedenis in zijn geheugen en de tegenwoordige toe stand voor ogen is wel niemand in staat dat te loochenen. Die verdor venheid is de schaduw, welke over de gehele aarde is gevaUen, toen de eerste levende wezens, welke door God met verstand en vrije wil wa ren begiftigd, dat verstand en die vrije wil prompt misbruikten, door tegen hun Maker in opstand te ko men. Zij wilden „aan God gelijk zijn." Zy wilden zich verheffen en ze tuimelden omlaag, en in die val heeft het eerste mensenpaar het gehele menselijke geslacht meege sleurd. De zonde van de hoogmoed is de rampzalige oorzaak van onze verdorvenheid. Vreemde aardbo.1 waarop de meest begaafde wezens, ,de kroon der schepping", rondloopt, terwijl ze een gedeelte van him lichaam schaamtevol bedekken en niemand van hen kan verklaren, waarvoor hij zich eigenlijk schaamt. Het is ten hoogste tijd te rug te rennen naar uzelf op de polderkade bij Oud-Ade. Help! help! Wat is er aan de hand? u ge voelt zich zo verschrikkelijk be nauwd. Te hard gefietst misschien. Boord los. Opstaan, Diep ademha len. Het baat niets. Er schijnt iets fout te zijn gaan in de ingewikkelde machinerie van het lichaam en even later zakt ge door vuw knieën heen en komt lang-uit terecht tussen de gouden boterbloemen. Een paar stuiptrekkingen van armen en be nen, en het leven is gevloden. Wat daar in het gras ligt, is voor het uiterlijk nog een mens, maar nu is het werkelijk niets meer dan wat kalk en eiwit, nog gehuld in de over bodig geworden kunst-bedekking van de kleren. Waar is het verstand ge bleven, dat kort te voren de loop der hemelzonnen bewonderde en zich verdiepte in de majesteit van de schepping? Niet in het hoopje eiwit en kalk, want, nogmaals, eiwit en kalk kunnen evenmin iets bewonde ren als het ijzeren frame van de fiets, die nu zonder baas langs de kant ligt. In het Nederlands zeggen we dat heel netjes: het lichaam is ontzield. Uw ziel is er uit. Er zijn mensen maar het zijn heug de knapste niet! die koppig volhou den, dat er geen ziel of geest be staat. Want, zeggen zij, je kunt een ziel niet zien. Toevallig hoorden we juist van avond in de Blauwe Tram een ge sprek af tussen een echtpaar. De vrouw zei: „We zijn in Leiden", De president van het Zweedse Studentenkoor „Orpei Drangar", welk koor Donderdagmiddag voor het Paleis Soestdijk enige zang nummers voor het Prinselijk Paar uitvoerde, bood voor de jeugdige Prinsesjes vier in Zweedse kleder dracht gestoken poppen aan, die dankbaar aanvaard werden. Het Prinselijk Paar en de president van het studentenzangkoor met de pop pen. Waarop de man antwoordde: „Dat meende ik al te horen". Hij was blind. Hij zag Leiden niet, evenmin als wij een ziel. Het had kunnen zijn, dat hij ook niet horen kon. Maar ge zult toegeven, dat, al hoorde of zag die man Leiden niet, Leiden toch nog wel bestond. Het bestond alleen maar niet voor die man, omdat de allerfijnste instrumentjes van ogen en oren bij hem niet werkten. Zo bestaat ook uw ziel, al kunnen we haar t niet horen, zien of betasten. Maar zij bestaat, dat weten we met zekerheid, omdat zij in uw lichaam gezongen en geweend, gelachen en gepraat heeft. En voor de derde maal: eiwit kan niet lachen! AL HETGEEN WE TOT HIERTOE VERTELD HEBBEN, kan ieder een aan de feiten toetsen, of het waar is of niet. Wij kwamen al pratend tot de gevolgtrekking: dat een Groot Verstand het heelal heeft geschapen, dat er op de aarde wezentjes met een klein verstand rondlopen, welke we zentjes onderscheid maken tussen goed en kwaad. Ook hebben we ge constateerd, dat het met de aardbe woners kennelijk scheef is gegaan en zij in hun hart bedorven zijn, maar toch enigermate vrij in hun keu ze van het goede te doen of het kwa de te laten. „Nu ja" zult ge op merken, „dat zijn feiten, waar aan niet te tornen valt, tenzij men verblind is. Op deze nuchtere feiten, waarde lezer, is als op onwrikbare zuilen de Christelijke godsdienst ge grondvest. Het fundament is thans stevig gelegd we bouwen voort. HYPOTHEKEN en voor alle andere zaken op het gebied van on roerende goederen 8ouw-en Makelaarsbedrijf v.d. Drift Het Griekse Episcopaat protesteert tegen massadeportatie Fides, het persbureau van de Pro paganda iFde, stelt ons in staat thans de tekst te publiceren van de op roep, die het katholieke Episcopaat van Griekenland op 12 April, heeft gezonden tot alle bisschoppen en gelovigen van de gehele wereld om te protesteren tegen de gewelddadi ge deportatie van Griekse kinderen door de communisten. Dit schrijven luidt als volgt: „De katholieke Bisschoppen van Griekenland zijn diep bewogen door de uitdrukking van diepe smart, waarmede Z. H. de P&us Pius XH Zijn bezorgdheid heeft te kennen gegeven ovec de nieuwe ramp, die hun vaderland treft, en dit in woor den vol van een waarlyk christe lijke ontroering, wanneer Hij zich richt tegen hen die honderdtallen kinderen van de meest jeugdige leef tijd wegrukken uit de schoot van hun familie en uit de scholen van hun vaderland, teneinde hen te doen vormen of liever gezegd te misvor men door buitenlandse meesters, die werken in opdracht van heiligschen- nende rovers". Zij stellen vast dat Griekenland, kampioen van de vrijheidsgeest, ge ërfd zijn voorvaderen, na de ver schrikkingen van een Verwoestende oorlog, die hen werd- opgedrongen door de totalitaire mogendheden, te hebben doorstaan, nu drie jaar na het eindigen der vijandelijkheden nog steeds gebukt gaat onder de verwoestende aanvallen van z.g. be schaafde en vrije naties, die zich verenigen om ook Griekenland ach ter het IJzeren Gordijn te krijgen en ook dit land te onderwerpen aan een totalitair en anti-christelijk re gime, zy stellen bovendien vast, dat dit land het slachtoffer is van een der grootste misdrijven, die men ooit tegen een vrij en beschaafd volk heeft begaan: de gewelddadige en massale wegvoering van kinderen, die door mensen zonder geweten worden meegesleurd ver van hun familie en gevoerd worden buiten hun vaderland met de bedoeling hen op te. voeden in het athëisme en de klassenhaat. Zij protsteren krachtig tegen deze ongehoorde misdaad, die zo gron dig de basis van ieder christelijk fa milieleven omverwerpt, die de slacht offers blootstelt aan zo ernstige ge varen en die Griekenland berooft van deze jonge levens er van de hoop op zijn toekomst, omdat deze kinde ren immers het fundament vormen van de toekomstoge gemeenschap; Daarom richten zij zich tot hun medebroeders in het Episcopaat over de gehele wereld en tot alle gelo vigen, verenigd met de Apostolische Stoel, evenals tot het geweten van alle beschaafde volkeren en verzoe ken hen met nadruk dat zij hun in vloed willen aanwenden bij hun eigen regeringen, opdat de staten van het communistische blok, die schul dig zijn aan deze misdaad, welke een uitdaging is van recht en vrijheid, gedwongen zullen worden deze ge deporteerde kinderen aan hun hardsteden, aan hun vaderland en aan de godsdienst terug te geven en dat zij mogen ophouden dergelijke schandelijke misdrijven te begaan, onwaardig aan naties die zich be schaafd noemen. Athene, 12 April 1948. t Jean Filippucci, Aartsbisschop van Naxos, Tinos, Myconos, j- Mare Sigala, Aartsbisschop van Athene, t Grégoire A Voetsinos, Aarts bisschop van Corfou, Cepbalonië en Zanto t Georges Calavassy, Exarch van ue Katholieken Van de Griekse Ritus voor heel Grie kenland, t Georgees Xénopoulos, Bisschop f Joseph Hantzian, Exarch der Armeniërs in Griekenland, van Syra en Santerin, K.V.P. TOCH VOOR DE RADIO De K.V.P. en de P. v. d. A. zul len toch via de radio verkiezing»toe- spraken houden. Van bevoegde zijde deelt men namelijk mede, dat, naar is gebleken, ook zonder het formeel stellen van sommige vooraarden materieel aan de verlangens van de regering zal worden voldaan. In verband daarmede heeft de regering de gestelde voorwaarden zo kunnen veranderen, dat de gere zen bezwaren zijn vervallen. EENHEID KATHOLIEK AMATEURTONEEL Zaterdagmiddag 19 Juni van 16.20 tot 16.30 uur spreken rar. Jan Derks en Albert WeTing via Hilversum II over: de eenheid voor het Katho lieke. amateurtoneel. In deze» uitzen ding zullen zij mededelingen doen betreffende de totstandkoming vrfn een werkverband katholiek ama teurtoneel. DR SCHWEBEL VOOR DE ENQUêTE-COMMISSIE De parlementaire enquête-com missie verhoorde gistermiddag de vroegere „Beauftragte" voor Zuid- Holland, dr. E. A. Schwebel, over zijn onderhandelingen in 1945 ge voerd met de door de Nederlandse regering te Londen benoemde ver trouwensmannen. Dr. Schwebel verblijft in het kamp te Vught in afwachting van zijn uitfevering naar Duitsland. DE NAJAARSBEÜRS Dat de komende najaarsbeurs, die van 7 t/m 16 September wordt ge houden, wederom voor ernstige moeilijkheden zou komen te staan wat de beschikbare ruimte betreft, was te voorzien, aldus de „N. Rott. Crt.''. Men heeft nu reeds de in schrijving zo goedhals moeten stop zetten. De Irenehal, die gedurende de jubileumbeurs zowel België als Zwitserland onderdak verleende, wordt thans, mede in verband met de ontwikkeling der Benelux-ge- dachte uitsluitend gereserveerd voor onze Zuiderburen. In de Beatrixhal komen uitsluitend houten meubelen, waarvan de ex port de laatste jaren enorm is ge stegen. Bedroeg deze in 1939 f 167.000, in 1947 was dit bedrag op gelopen tot f 8.500.000, waarbij men natuurlijk de ingetreden devaluatie mede in aanmerking moet nemen. Het exportgewicht omvatte voor deze jaren resp. 215.000 kg en 3.144.000 kg. GEEN OPHEFFING MELK- DISTRIBUTIE. Op "een vraag van de heer Ver kerk (AR.) betreffende opheffing van de melkdistrlbutie, heeft de mi nister van Landbouw geantwoord, dat niet alleen de ontwikkeling van de ruwvoederpositie, doch ook het verloop van de melkproductie in het eerste deel van de weideperiode en de mogelijkheden ten aanzien van de krachtvoedervoorziening in de ko mende winter van groot belang zijn bij de beoordeling van de vraag of, zonder al te grote risico's, tot ophef fing van de melkdistributie zal kun nen worden overgegaan. De minister acht het nodig, dat omtrent deze bei de factoren meer bekend is dan op het ogenblik het geval is alvorens een beslissing over de melkdistribu tie kan worden genomen. Geen stem mag ver loren gaan Op Woensdag 7 Juli a.s.! En daar om maken wy er opmerkzaam op, dat de Kiezers, indien zy na 31 De cember 1947 verhuisd zyn, zijn blij ven staan op de kiezerslijst van de gemeente, waar zy op 31 December 1947 stonden ingeschreven. Zy ont vangen dan ook een oproep om te stemmen in dié gemeente. Willen zij in hun tegenwoordige gemeente hun stem uitbrengen, dan moeten zij hiervan vóór 24 Juni aan gifte doen ter secretarie van een ge meente. STEMMEN OP ZEE Tachtig stemmen uit zee worden voor de verkiezingen van 7 Juli ge red, wanneer van de Grote Beer, het troepentransportschip dat giste ren uit Amsterdam naar Indië is vertrokken, een kapitein van de landmacht zal afstappen om, beladen met machtigingen terug te gaan naar de kust. Daar de wet voor schrijft, dat men buiten Nederlands- grondgebied moet zyn om een ander te kunnen machtigen tot het uit brengen van zijn stem, moet het schip dus buiten de 3 mijlszóne zyn, eer de officier, die daartoe speciaal van Amsterdam af is meegevaren, de machtigingen in ontvangst kan ne men. Een sleepboot van de Kon. Marine zal de voor de stembus zo kostbare officier op zee van de Gro te Beer overnemen en naar het va derlands grondgebied terugbrengen Omdat er nogal wat soldaten boven de 23 jaar aan boord zijn is van de in totaal 500 manschappen van het korps mariniers, het K.N.I.L. en het K.L. zulk een betrekkelijk groot ge- .deelte, nl 80 man, stemplichtig. De Belg, die enige dagen geleden by Rysbergen aangehouden is wegens het smokkelen van tapijten, heeft gis- teren reeds terechtgestaan. Het is de Antwerpse taxicheuffeur H. Hij werd veroordeeld tot 3 mnd. gevangenis straf. Er komt steeds meer licht in deze smokkelhandel. Het aantal tapijten is zelfs nog groter dan men aanvanke lijk^ heeft gedacht. Naar schatting is ons land door deze handel, die al ge- ruimen tijd aan de gang is, een de- viezenstrop van een paar ton bezorgd. Van de verschillende tientallen ver dachten zitten er thans 15 in arrest. Zoals reeds gemeld, zijn de broers M. uit Chaam de hoofdverdachten. De drie broers werden geholpen door hun 60-jarige moeder en 27-jarige zuster, die afspraken met de „dra gers" maakten en deze lieden ook hun „loon" uitbetaalden. De beide vrouwen zijn thans ook gearresteerd. Men is er achter gekomen, dat de smokkelbende vertakkingen over het gehele land had, vooral in het Wes ten. Van de opslagplaatsen te Chaam, Oosterhout en Dongen gingen de ta pijten per auto naar de verschillende afnemers. Tot de bende behoorden boeren zoons, woonwagenbewoners, fabrieks arbeiders en zelfs een met ziekenver lof thuis verblijvende soldaat, die als drager dienst deed. WOLCONGHES WIL VRIJER: HANDELSVERKEER. Gisteren is op het wolcongres te Amsterdam een resolutie aanvaard, waarin het congres aandringt op een zo spoedig mogelijke afschaffing van het systeem van in- en uitvoerver gunningen, die bilaterale betalings overeenkomsten en de controle op vreemde valuta, welke wordt toege past by de vereffening van schulden als gevolg van handelsoperaties. Alle Hilversumse melkhar^elaren, thans verenigd in de „Hilversumse coope^tieve vereniging voor de hand^ in melk en melkproducten", voeren met ingang van Maandag a.s. een sanering van de melkbezorging door. Hilversum is verdeeld in ruim 130 wijken van ongeveer dezelfde grootte, die alle slechts door één be zorger worden bediend. Dit betekent dat de meeste Hilversumse huis vrouwen van Maandag af 'n nieuwe melkboer krijgen. Het zal thans mo gelijk zijn, zo zeggen de melkslijters, geheel Hilversum voor één uur des middags van melk te voorzien. LEVENSLANG VOOR MOORDENAAR. De Bredase rechtbank heeft de Roosendaalse arbeider P. de J. con form de eis tot levenslange gevange nisstraf veroordeeld, omdat hij in Roosendaal Paulina v. d. Broek, echt genote van P. Luyks, had vermoord. HAARLEMSE TAXICHAUFFEURS EN AGENTEN LEREN VREEMDE TALEN. Taxichauffeurs en Haarlemse ver keerspolitie krijgen thans, om de toenemende stroom buitenlandse touristen naar de Spaarnestad, een goede service te kunnen bieden, op initiatief van de V.V.V. „Haarlems bloei" Engelse les. Frans en Duits zullen volgen. ONDERTOON BEURS NIET ONGUNSTIG. De laatste beursdag van de week bracht geen wijziging in de ongeani- mee-rde tendens die de vorige dagen heeft geneerst. Dat de ondertoon van de markt niet ongunstig is, bjykt wel daaruit dat aanbod ach terwege blijft en de koersen zich wederom iets bi ven het vorig peil verhieven. De hoeken boden echter weer een verlaten aanblik. Alleen voor AKU bestond enige belangstel ling, evenals de beide vorige dagen, waardoor de koers tot 164 aantrok, blijkbaar in afwachting van de publi catie var het jaarverslag. Na de ^al gemeen iets hogere opening brokkel de het koerspeil weer een kleinig heid af, zodat per saldo de verschil len met Donderdag beperkt waren. De aandelen der Indische cultuur maatschappijen wisten zich op het iets verhoogde peil te handhaven. De H.V.A. heeft een vergadering aan gekondigd, waarin mededelingen aan aandeelhouders zullen worden ver strekt. waarvoor de beurs uiteraard grote belangstelling heeft. SCHEEPSBERICHTEN. AAGTEKERK, 18 Juni van Fre- mantle naar Eden: AALSUM, 17 Juni van Amsterdam te Kaapstad; ABBE- KERK. 18 Juni van Brisbane; ALGO- RAB, 18 Juni te Tuti corim; AM- STE^LjDIEP, 17 Juni van Baltimore naar Nederland. ANNENKERK, 18 Juni te Antwerpen; BLOEMFON TEIN, 18 Juni van Antwerpen naar Amsterdam. DELFT. 17 Juni van Cu- gra naar Madeira; ERNA (Coaster), 13 Juni van Gibraltar naar Amster dam. GROOTE BEER, 13 Juni van Amsterdam naar Batavia; GOUWE, 18 Juni van Amsterdam naar Gefle; JOHAN VAN OLDENBARNEVELT. pass. 18 Juni Kaap Villano; MODJO- KERTO, 17 Juni van Port Said; SA- PAROEA, 16 Juni van Manilla naar Los Angelos; SAPEDON, 18 Juni van Willemstad/naar Oranjestad; STEN TOR, 18 Juni van Famagus-ta te Sa- moss. VAN DER WAA-LS, pass. 18 Juni Gibraltar; VIKTUM (Vns), 17 Juni 21 uur tc IJmuiden verw.. WIELDRECHT 18 Juni van Tandong Oeban; WILLEM RUYS, 18 Juni van Rotterdam te Batavia (om 8 uur). ABBEKERK, 18 Jyni te Melbourne; AGAMEMNON, 18 Juni van Cuma- na naar Pampatar; ALPHARD, 18 Juni van St. Vincent naar Antwer pen; BERKEL, 18 Juni van Huil tè Aarhus. CELEBES, via Londen, past'. 18 Juni Ouessant; COLYTO, 13 Juni van "Huil naar Ceuta. EEMDIJK, 19 Juni van Antwerpen te Rotterdam; HESTIA, 18 Juni to Madeira. JOHAN VAN OLDENBARNEVBLT. pass. 18 Juni 20.25 uur Buriinos; HELBER GEN, BonaIJmuiden, pass. 18 Juni Gibraltar; LEMSTERKERK, 18 Juni 20 mijl Oost van Bahrein; LEO- POLDSKERK, 13 Juni 120 mijl Nrd. Finisterre; MELISKERK. 18 Juni van Lagoste Douala; NIGERSTROOM. 18 Juni van Amsterdam te Lobito; ORANJEFONTEIN. 18 Juni van Bei- ra naar Durban. POLYPHEMUS, 18 Juni van aBtavia naar Amsterdam; RONDO, 20 April van Tandjong Ooeban te aBtavia vervracht. SA- LANDO, 18 Junf 50 mijl West Fi nisterre; SALATIGA, 18 Juni van Makassar naar Soerabaya. STAD HAARLEM, SfaxGibraltar, vertrok 18 Juni van Sfax; STRAAT MA- LAKKA, 19 Juni van Hongkong te Manilla; STREEFKERK, pass. 17 Juni Aden; WELTEVREDEN, 19 Juni van Makassar te Soerabaya; ZEE MAN (Kon. Rd. Lloyd), 18 Juni van Soerabaya naar Makassar; ABBE- DIJK, 18 Juni van Rotterdam naar New Orleans; MEERKERK, 18 Juni van Rotterdam naar Antwerpen. OVERIJSEL, 18 Juni van Buenos Aires naar Paranagua; SAMARINDA, 1 7Juni van Colombo naar Madras. STAD ARfJHEM, 19 Juni van Rotter dam naar Huelva; TABINTA, 18 Juni van Rotterdam naar Quebec. We zyn weer aangeland in de periode, waarin de ene helft van Nederland de an dere examineert. De jon geren blokken en de oude ren, de ouders vooral, zien met angst en vreze de uit slag der examens en» der gelijke tegemoet, die zul len uitwijzen of de jeugd haar tyd goed heeft ge bruikt. En in deze periode komen de vacantieplannen op de proppen. Vroeger was dat iets anders; toen kende men dat niet zo, maar in de huidige tijd wil iedereen er wel eens tussen uit, een frisse neus halen in een vreemde omgeving. En dat is goed, al zal het voor me nig gezin een raadsel blij ven hoe men de mildelyk gegeven vrije dagen wer kelijk kan gebruiken om er eens uit te zyn. De be roemde spanning tussen lo nen en prijzen laat zulke extraatjes heel vaak niet toe, en wanneer dan de jeug- begint te zanikken over vacantie, dan is heel vaak de enige opwerping der ouders: Als het dan maar niet te veel kost. Kampen en bivakken der verkennersbeweging zyn wel ideale en goedkope vacantiegenoegens voor de treklustige jeugd, maar die week of tien dagen is maar een kort tijdje, vergeleken bij de zes of zeven weken, dat de jeugd schoolvrij is. En dan begint de verlei ding groot te worden om er maar te voet of per fiets op uit te trekken en op eigen gelegenheid nog maar eens te gaan kampe ren of bivakkeren. De hoofdattractie is dan, be halve het trekken, de vry- heid van beweging, het eigen baas zijn in alle op zichten en het zelf regelen van het „huishouden". Daar is in principe natuur lijk niets tegen, maar het bezwaar is, in hygiënisch opzicht, dat maar al te vaak blijkt, dat deze „jeugdrepublieken" er merkwaardige hygiënische principen op na houden. Verleden jaar heeft men steekproeven genomen over de leefwijze der trek- kenden in hygiënisch op zicht, en toen bleek, dat de keuze van het voedsel vol komen ondoelmatig was, de bereiding liet veel te wensen over (over een beetje zand in de groen ten praten we natuurlijk niet) dat heel vaak van voldoende rust geen spra ke was. De jongelui kwa men in beslist slechtere conditie terug dan toen ze heengingen. En dat is toch niet de bedoeling van een vacantie. Uit zuiver hygiënische overwegingen zou men de ouders dan ook willen aan raden, voor dergelijke zwerftochten der jeugd geen verlof, geen geld te geven, wanneer niet vol doende zekerheid bestaat, dat de reizigers zich be hoorlijk zullen verzorgen. Ook in geestelijk opzicht is er heel veel aan te mer ken op deze liefhebberij; al zyn de trekkende jon- fens en meisjes nog zo eurig, op vele kampeer terreinen heersen toestan den, die wel geschikt zijn om de argeloosheid en de onbevangenheid der jeugd een ernstige knauw te ge ven. Men oordele hier niet te licht, men zegge niet: IK kan mijn kinderen vertrou wen, of: Mijn kinderen zyn nog zo onnozel. Kleine pot jes hebben grote oren en laten we er by zeggen: grote ogen, en al zijn ze nog zo onschuldig en kin derlijk, de kans is niet ge ring, dat ze al kamperende in aanraking komen met lotgenoten en met toestan den die allerminst opvoe dend werken. We willen ons hier niet be geven op het gebied der zielzorg, maar uit een oog punt van normale gezond heidszorg, moeten we er met de meeste nadruk op wijzen, dat een gezonde mentaliteit grondig kan bedorven worden, en voor goed, door te veel van dit soort vrijheid. Wil men de jeugd laten trekken, kamperen, bivak keren, dan is dat uitste kend, mits alle voorwaar den worden gehandhaafd, die de gezondheid in licha melijk en geestelyk opzicht waarborgen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1948 | | pagina 5