De Bisschoppen wekken op tot consequent christelijk leven Eigen karakter in bedrijf, parochie, stad en fand SI jUu zieAHet II' Doden-steegje DINSDAG 10 FEBRUARI 1948 DE LEIDSE COURANT PAGINA 2 VASTENBRIEVEN „IK GELOOF IN HET EEUWIG LEVEN." De vastenbrief van Z.Em. Johannes Kardinaal de Jong, Aartsbisschop van Utrecht, behandelt het laatste geloofs artikel „ik geloof in het eeuwig le ven". De aartsbisschop besluit: „Vooral sedert de laatste honderd f jaar wordt een zeer vijandige stem ming gekweekt tegen het christen dom, juist, omdat wij geloven in een leven hiernamaals. Het Communisme, door Paus Pius XI het Godloze Com munisme" genoemd, sluit krachtens zijn wezen iedere godsdienst uit. Het zoekt het geluk uitsluitend in deze wereld en acht het geloof in een leven hiernamaals verderfelijk,omdat het valse illusies voedt cn de jnens af houdt van zijn eigenlijke taak d.i. de aardse maatschappij zo volmaakt mo gelijk te maken. AJle godsdienst is dus demoraliserend. „Godsdienst is opium voor het volk'', zoals Marx en Lenin op alle wijzen de mensen trachtten in te prenten. Wij kunnen helaas niet ontkennen, dat niet zelden ook christenen ge tracht hebben het onrecht goed te praten, door de .ongelukkigen #te troosten met een hemels geluk hier namaals. Doch het is .niet waar, dat dit de leer van het christendom is. Ook wij, christenen, verooiflïelen ten sterkste het sociale onrecht. Voor ons zijn de rechtvaardigheid en naasten liefde twee van de voornaamste chris telijke deugden .die wij allen moeten beoefenen. Hoe dikwijls hebben Pau sen en Bisschoppen in deze geest hun DISPENSATIE VAN VASTEN. De huidige tijdsomstandigheden zijn nog van die aard, dat althans de Vaster.wetten moeilijk kunnen wor den nageleefd. Daarom dispenseren de bisschoppen ook dit jaar krach tens Apostolisch Indult opnieuw in de Vastenwet. Alleen Aswoensdag en Goede Vrijdag blijven geboden Vas ten- en Onthoudingsdagen. De Ont- houdingswetten blijven onverkort van kracht. Radio WOENSDAG. HILVERSUM II, 415 meter.» 7.00 Nieuws, 7.15 Engelse orkesten, 8.00 "Nieuws, 8.18 Lichte morgenklan ken. 8.50 Voor de vrouw, 9.00 gr.pl., 9.35 Schubert, gram.platen, 10.00 Mor genwijding, 10.20 Onze keuken, 10.35 The maid of the mountains, 10.45 Scheppende handen, 11.00 Fopulair uon-stopprogramma, 12.00 Vincentino, 12 33 Het platteland. 12.38 The Kili- ma Hawaiians, 13.00 Nieuwe. 13.20 The Ramblers. 13.50 The Miisette- klanken, 14.00 Gesproken portretten, 14.15 Jeugdconcert, 15:00 Het Turf schip van Breda. 15.30 De roodborst jes, 15.45 De Regenboog, 16.155 Vra gen staat vrij, 16.45 Het stond in de krant, 17.15 Het Frans cabaret-pro gramma, 18.0Q, Nieuws, 18.20 Tony Schifferstein, piano, 18.30 Plato spreekt tot ons, 19.15 Nieuws uit In dië, 19.30 Cursus, 10.45 Lezen in de Bijbel, 20 00 Nieuws,.-20.15 Malando en zijn orkest, 20.45 De kereld is een draaitoneel, hoorspel, 21.45 Concert gebouworkest, 22.30 In de tuin der poëzie, 22.45 Reportage van de zes daagse te Antwerpen, 23.00 Nieuws, 23.15 Gram.platen. HILVERSUM I, 301 meter. 7 00 Nieuws, 7.45 gram.platen, Nieuws, 8.15 Gewijde muziek, 9.00 Ochtendbezoek bij de jonge zieken, 9.30 Symphonisch morgenconcert, 10.30 Morgendienst, 11.00 Fluitrecital, 11.30 Discoklanken, 12.15 Sangh en spel, 13.00 Nieuws, 13.45 Telemann- cyclus, 14.15 Koperkwartet Hausdör- fer, 14.30 Planten, 15.00 Metropole or kest. 15.45 Voor de kleuters, 16.00 Gram.platen. 16.15 Hilversums jon genskoor, 16.45 Voor onze jongens en meisjes-, 17.30 Wekelijks praatje over het maatschappelijk werk. 17.35 Sans souci, 18.00 Ónze Nederlandse koren en korpsen, 18.30 Strijdkrachten, 19.00 Nieuws, 19.15 Leger des Heils, 19.30 Het actueel geluid, 19.45 Engelse les voor gevorderden, 20.00 Nieuws, 20.15 Radio Philharmonische orkst, 21.10 Eerste Lijdensoverdenking, 21.40 En semble „Euphonie", 22.10 Volksliede ren uit verschillende landen, 22.30 Nieuws,22.45" Avond'ovordenking, 23.00 Vioolsonates van Bach. stem verheven! Wij streven, beminde 'gelovigen, naar een harmonie tussen het aardse en hemels leven, doch het geestelijke gaat boven het stoffelijke. De gedachte aan het eeuwige leven geeft ons hier op aarde de kracht om de wil van God met de hulp van Zijn genade te vervullen, en zij is ons een troost en sterkte in de beproevingen van deze wereld." BIDT VOOR DE PRIESTERS. Z.H.Exc. Mgr. Hopmans, bisschop van Breda,- wijst in Zijn Vasten brief op de betekenis van het pries terschap en het ontbreken van de vereiste eerbied, voor de priester^ als zodanig. - „Wanneer de wereld wilde luiste ren naar het woord Gods, dat de priester onder leiding van Paus en Bisschoppen tot haar spreekt, zon zij de waarheid bezitten en de waarheid zou haar bevrijden en gelukkig doen zijn. Want om gelukkig te zijn be hoeft de wereld niets anders te doen dan in volledig geloof Christus aanvaarden en de wet van het Evangelie te onderhouden» En «at de wereld niet doet, mochten dat al thans velen voor hun persoonlijk le ven doen, luisteren namelijk naar de priester als hij hun het woord van Christus voorhoudt. „Neemt mijn juk op, en leert van Mij: en ge zult rust vinden voor uw zielen. Want mijn juk is zacht, en jnijn last licht." „Ook bij onze gelovigen zelf ont breekt de vereiste eerbiet voor de Priester. Dit blijkt o.a. uit de hiate- loze critiek op alles wat de priesters doen en de ondoordachte afkeufing zij iets niet doen; uit het zonder voldoende grond vertellen en voortvertellen van wérkelijke of veronderstelde fouten der pr;esters." ^Die critiek, of juister misschien dat kwaadspreken, is mateloos, richt zich 'even goed tegen de aUerbestën en is steeds veralgemenend." „Dat zelfs de huidige wereld, die zelf druipt van huwelijksontrouw en onkuisheid, van hebzucht en bedrog, dat zo'n wereld de priester belas tert, dat verdient het scherpe ant- woorcf van Christus aan de Fari- ze&en: „Wie Uwer zonder zonde is, werb^de eerste steen."" „De oorzaak van dit alles is, dat zelfs veel gelovigen geen onder scheid meer weten te maken tussen persoon en priesterlijke waardig heid." Mgr. besluit: Nu wij het gewaagd hebben open lijk te spreken over dit onderwerp, dat blijkbaar zoveel gemoederen in beroering brengt en waarin wij zelf betrokken zijn, nu hebben vlrij een dubbel verlangep hieromtrent. Op de eerste plaats hopen wij goed begrepen te worden, en op de twee de plaats onder U te vinden of op te wekken offerzielen, die zich aan de heiliging'der priesters willen ge ven door persoonlijke overgave in gebed en boete en apostolische .me dewerking. Nu wij zo spreken zullen sommi gen wellicht menen, dat wij de fou ten van de priesters niet zien, deze niet betreuren en deze niet willen erbeteren. Wij verzekeren u echter, dat wij hun fouten beter kennen dan wie ook en meer ook. Want wij beseffen heel goed, dat de priesters heilig moeten zijn, dat heilige pries ters de wereld van aanschijn zouden doen veranderen. Dat bereikt men echter niet door de priesters neer te haeln. Beter zou zijn voor de priesters en de toekom stige priesters veel ën goed te bid den, opdat zij beter zouden'zijn dan de wereld waaruit zij komen. De priesters immers komen uit het volk zelf voort en ontvangen hun eerste en diepst doorwerkende opvoeding in het huisgezin. Als ge betere pries ters wilt, geeft ons dan betere huis gezinnen, waaruit de priesters ko men. STEUNT KATHOLIEKE PERS EN RADIO. Nadat Z. H. Exc. Mgr. M. P. A. M. Mutsaerts, bisschop van'Den Bosch in Zijn vastenbrief de geestelijke rijk- dam van de Christenmens geschilderd heeft, wijst Mgr. er op dat schop verder, namelijk de zogenaam de neutraliteit, die geen kleur durft bekennen, die de katholieke begin selen zoal yiet verzaakt dan toch vef- zwakt, die halfslachtige mensen kweekt, die naar alle kanten zoekt' te behagen en bang is aan iemand te mishagen, die de hoofdzaak uit het oog verliest en uitvluchten zoekt van twijfelachtige waarde. Om een paar voorbeelden te noe men: Men abonneert zich op neutrale bladen en tijdschriften, die zijn im mers veel ruimer in hun opvattingen en beschouwingen. Men studeert, zQn- der noodzaak, aan een neutrale uni versiteit, die geeft immers voor» later veel betere relaties. Men pleit voor een neutrale Radio-omroep, die kan immers veel betere programs uitzen den. Men organiseert zich neutraal, dan kan men immers veel meer Jn- vloed uitoefenen. De Bisschop besluit: Steunt de katholieke pers en de katholieke radio. Volgt het katholiek onderwijs, niet alleen het lager, maar ook het middelbaar en het hoger on derwijs. Sluit U als besinselvate ka tholieken aan bij de katholieke orga nisaties zowel van mannen als van vrouwen. ECHTE CHRISTENEN. Z. H. Exc. Mgr. G. Lemmens, bis schop van Roermond, houdt zijn ge lovigen voor: echter, consequente christenen te fcijn: „Dierbare Gelovigen, „erkent toch Uw waardigheid" en uitverkiezing. Gij moogt niet lijden aan een geeste lijk minimalisme, gij kunt' geen twee heren dienen, gij moet, wilt pij waar. lijk geestelijk leven, werkelijk leven als een kind van God. dat alie midde len en genaden tracht tc gebruiken, welke hem door'zijne Moeder de H. Kerk ter beschikking worden gesteld. Geen halfheid daarom, geen bewuste en gewilde middelmatigheid, geen schinoeren, neen ten volle, echt en eerlijk, trachten te lever., als het „kind van God", dat weet dat het „wedergeboren is uit het Abater en de H. Geest", dat het hoort tot „Gods geslacht", m.a.w. voor wie de navol ging van Christus de enige richtlijn in het leven mag zijn, en zodoende zijn waardigheid als „andere Chris tus" tot een levens-waarachtigheid wil maken". De bisschop beveelt dan met ern stige aandrang aan voor de jeugd en voor de ouderen om zich op l«e' chris telijk leven te bezinnen in de gesloten retraite. JAN PRINS OVERLEDEN. „Eenvoudigste dichter van De Beweging". In het Diaconessenhuis te Naarden is gisteravond na een vrij langdurige ziekte op,72-jarigen leeftijd overladen de dichter Jan Prins. - Jan Prins is het pseudoniem van d? dichter Christiaan Lous Schepp/ die op 5 Februari 1876 te Rotterdam werd geboren. Hij werd opgeleid tot mari ne-officier, en diende' als zodanig tot 1924. Als gep. kapitain-ter-zee-tit. wijdde hij zich aan de Sudie van het Grieks en het Latijn. Jan Prins stond bekend als „de een voudigste dichter van De Bewe ging". Behalve in dit tijdschrift pu- pliceerde hij in De XXe eeuw, De Gids, Pegasus, Helikon en De Stem. In 1911 verscheen, zijn eerste bun del, Tochten, in 1917 Getijden, in 1924 Verschijningen, in 1932 Indische Ge dichten, genomen uit de vorige bun dels, en in 1941 Later Werk. In 1936 publiceerde Schepp een vertaling en toelichting van Plato's Timaios, voor afgegaan door een. inleidend dicht werk. ÜEURSOVERZICHT Na een betrekkelijk aarzelende ope ning bleek de effectenmarkt gisteren voldoende steun te ontmoeten, om vast gedisponeerd te zijn. Zonder dat paalde factoren eem directe -invloed gingen uitoefenen, viel in vrijwel alle afdelingen enige vraag te constateren waardoor naarmate de markt vorder de, een algemeen hoger koerspeil be reikt werd Wel nam de affaire geen grote afme«:ngen aan, maar de markt kreeg niettemin een vrij gunstig as pect, waarbij wederom enige fondsen speciaal de aandacht trokken. Vrijdag werd voor 2.8 'millioen gulden aande len omgezet, waarvan het grootste deel in Kon Olie. Aku, Hoogovens, Unilever, Indische Bank, Philips en moet menen van alle genademiddelen Scheepvaart Unie. Gister waren al de in zalig niets-doen te kunnen genie ten. „Wij moeten er" zo vervolgt het schrijven „mee arbeiden". Hier stoten wij.op een gevaar, dat Ons met zorg vervult, zegt de Bis- ze fondsen hoger of goed prijshou dend. De beleggingsmarkt vertoonde weinig verandering en behield meren deels- de vorige koersen. Prolongatie 2 K procent. Rumoer in de Gladiolus-vereniging Voorzitter en penning meester afgetreden Op de leden-vergadering van de Gladiolen-vereniging, bleek uit het jaarverslag, dat de ontvangsten* bedroegen 5966.34, de uitgaven ƒ5945.52. De ontvangsten vande Gladiolen- keuringsdienst bedroegen f 27.263.44; de begroting voor 1948 sloot met een bedrag van 32.000. De heer F. Lim burg, directeur van de Keuringsdienst, gaf een uitgebreid keuringsverslag over het afgelopen jaar, waarin mel ding werd gemaakt, dat de uitbrei ding van de teelt belangrijk meer werk heeft gegeven, in het bijzonder heeft de Keuringsdienst veel werk verricht in West-Friesland. Het belangrijkste van deze bijeen komst kwam bij de bestuursverkie zing van twee bestuursleden. Aftre dend Waren de heréh Fr. Rocken, Heemstede ei£ J. J. de Wit, Boven- karspel. Voor laatstgenoemde werd de heer C. de Wit Bovenkarspel ge kozen. e discussies ontstonden toen na een herstemming tussen de heren F. Roozen en H. Nieuwenhuis (Anti-Sa neerder) laatstgenoemde met meer derheid van stemmen werd gekozen, Devoorzitter deelde na deze uit slag mede, dat hij zijn functie wenste neer te leggen; daar hij het niet duld de, dat er een anti-saneerder in het bestuur kwam. Het heengaan van de heer Roozen, welke onafgebroken 15 jaar in het bestuur was, noemde hij een klap voor de Ned. Gladiolen-VIr- eniging. Wij wensen geen anti-sa neerder in deze verepiging Ook de penningm., de heer N. Velthuys, kon zich met het resultaat van de stemming niet verenigen en bedankte als zodanig. Hoewel nog eni£e leden het bestuur tot andere gedachte trachtten te brengen, werd hierop niet ingegaan. De heer Reus uit Grotebroek deel de mede, dat de anti-saneerders ont stemd zijn over de genomen beslis sing der vorige vergadering en d,at zij niet met de maatregelen van het Bedrijfschap accoord gaan. De voorz. betreurde het, dat er een groep uit de- Noord een actie heeft gemaakt in verband met het aftre den van de heer Roozen, welke even wel weer herkiesbaar was. Het resultaat van deze bijeenkomst zal dus een grote verandering bren gen in deze vereniging. Bij de rondvraag werd verzocht om geen Gladiolenkralen te exporteren, daar anders dit een concurrentie zal zijn voor de binnenlandse kwekers. Besloten werd, dat dit nader onder zocht zal worden. BINNENLAND. Naar Frankrijk reizende Neder landse automobilisten, die Franse benzinebons hebben gekregen, mogen in verband met'het feit, dat het in Frankrijk hier en daar moeilijk valt benzine tq. krijgen, extra jerrycans met benzine uit Nederland meene men. Zelfverzorgers voor vlees wor den thans in de gelegenheid gesteld varkens op te leggen voor huisslaoh- ting in het seizoen 1947-1949. Voor op neming in deze zelfverzorgersregeling gelden dezelfde richtlijnen als het vo rige jaar. Aanvragen moeten voor 15 Maart bij de plaatselijke bureauhou ders worden ingediend. Mr. G. E. v. Walsum, die tot bur gemeester van Delft benoemd is, zal zich -voor het lidmaatschap dei Twee de Kamer bij de nieuwe verkiezingen niet meer beschikbaar stellen. Bij de registratie der Amster damse effectenbeurs is gebleken, dat fondsen van onbekende herkomst in omloop waren. Twee Amsterdamse commissionnairs zijn gearresteerd. BUITENLAND. Door een explosie in de mijn „Sui^hine" in Arkansas (V.S.) wer den gisteren acht mijnwerkers inge sloten. Vijf van hen konden bevrijd wordéh, naar de andere drie wordt no^ gezocht. Gisteravond werden de ruiten van een Joods restaurant te Mün- chen ingegooick Het anti-semisme is nog steeds niet dood. Mgr. Heintz, bisschop van Metz, heeft van Z.H. de Paus een chèque van 500.000 francs ontvangen voor de slachtoffers van de overstromingen in Opst-Frankrijk. - WEEKEND VOOR SOCIALE WERKSTERS (Van onze bijzondere medewerker). F\E SOCIALE WERKSTERS in de huidige samenleving hebben door gaans een zware taak te vervul len. Gelukkig zijn ze getraind door de opleiding, die zij genoten op scholen voor maatschappelijk werk, in de katholieke actie en ook in de practijk. Doch nu en dan komt bezinning in besloten kring goed van pas. In het afgelopen weekend hadden zij een serie bijeenkomsten georganiseerd in het Gemeenschapsoord Drakenburg te Hilversum. Daar hebben zij iets meer vernomen over het eigen karak ter van het maatschappelijke werk in het bedrijf, in de parochie, in stad en land; en de noodzakelijke samenhang tussen deze. gebieden werd breed besproken, niet het minst tijd ens een vruchtbare wisseling van ge dachten. C*erste inleider was prof. dr. J. B. Kors O.P., die op Wijsgerige grond het wezen en d6el van het maatschappelijk werk verklaarde. So ciaal werk houdt in de behartiging van het algemeen welzijn. Het mag daarom nimmer ontaarden in een voogdfj, waardoor de persoonlijkheid dreigt verloren te gaan. Mej. M. Heynen, zelf practisch werkzaam als sociaal werkster in het t-Jrijfsleven. meende terecht, dat de taak van de maatschappelijke ver zorgster in de fabriek zich niet mag bepalen tot allerlei ondergeschikte bezigheden. Haar arbeid moet zijn ge richt op verbetering van de sociale structuur in de werkgemeenschap. Dat impliceert een paedagogische taak, hetgeen wel duidelijk kwam vast te staan- tijdens de discussie. Nochtans blijve die opvoedende taak beperkt tot wat uit het bedrijf zelf voortvloeit. Als sociaal werkster in de parochie voerde mej. Bos uit Utrecht, het woord. Allengs meer parochies gaan over tot aanstelling van een vrouwe lijke kracht, die de priesterlijke ar beid onder de katholieken moet on dersteunen. Maar deze hulp kan slechts gelden voor zover ze een maatschappelijk aspect heeft. Mr. Spaan uit Den Bosch behandel de de samengang van het sociale werk op de onderscheiden terreinen van parochie, gemeente en bedrijf. Hij herinnnerde er aan, dat vroeger door STEFAN BROCKHOFF Mevrouw Borchard deed preuts als een oude vrijster. „Ik vrees, dat er een verschrikkelijke wanorde heerst. Ida zou het zeker niet goed vinden, dat ik u die rommel liet zien. Zij is zo ordelievend". Mevrpuw Borchórd bracht Jupp in een slaapkamer, die pijnlijk netjes was opgeruimd en waar het naar lavendel rook. Zij draaide de sleutel van een geweldige spiegelkast om en opende de deur. In voorbeeldige, orde hingen daar de japonnen op een rij. „Hier hing die verwenste jurk'", zei mevrouw met een boze blik naèr de kast, alsof die de oorzaak ervan was, dat zij haar rug had -verbrand. Jupp bestudeerde met aandacht het interieur van de kast, die van rood mahonie was. Men zag, dat het eefi oude was. Enige scheuren waren er *eeds in te be speuren, en hier en daar bladderde ihet fineer er af. Maar ongeveer in het midden van de deur vond Jupp een krans van donkere puntjes. Zij leken op zomersproeten en waren heel talrijk. Als hij er met zijn vinver over heen wreef kon hij ze voelen. Hij zei eerst niets, terwijl hij de kast sloot. Mevrouw Borchard nam hem weer mee naar de theetafel. „Is u misschien een verandering in uw woning opgevallen, toen u des avonds van het feest thuis kwam" „Hoe zo"'? vroeg zij verwonderd. „U schijnt, dat te verwisselen. Bij mij is niet ingebroken immers.' „Ik bedoel alleen of u niet iets bijzonders is opgevallen. Het kan iets heel onbeduidends zijn, maar mij in teresseert iedere bijzonderheid in de ze kwestie." „Toen ik thuis kwam heb ik alle kasten nagekeken of ik niets miste, maar er was niets gestolen. En toen heb ik me geergerd over de dienst boden. Als er bij mij iets gestolen was, dan zou dat geen wondei# zyn geweest.'' „Hoezo? Hoe bedoelt u dat?" „Voor ik wegging had ik de groe ne luiken van mijn slaapkamer ge sloten. Het venster had ik openge laten voor de frisse lucht. Maar Louise die domme gans, moet ze weer wagenwijd opengezet hébben, want toen ik mijn slaapkamer bin^ nenging lag er een grote plas water op de vloer en de luiken stonden open En dat heet nu 'geschoold perso neel". Jupp sprong op. Weet u zeker, dat uw personeel die vensters en de lui ken weer open gezet hegft?'' Me vrouw Borchard haalde de schouders op „Lo-uise weet natuurlijk vón niets. Die meisjes weten nooit iets van de dei'heden die zij begaan. Zij heeft me bij hoog en bij laag bezworen, dat zij van. niets wist en dat ze de luiken niet heeft aangeraakt. Zij beweerde, dat de storm het wel gedaan zou heb ben." Jupp stond vlug op en ging nog eens nadr de slaapkamer. Hij bekeek de luiken nauwkeurig. Geen storm zou die hebben kunnen openrukken. Naast de slaapkamer bevond zich een klein balcon, dat met wilde wingerd begroeid was, die tegen een hekwerk langs de muur klom. Jupp nam zich voor dat goed in zyn geheugen te houden. Mevrouw Borchard bood h'em een derde kop hee aan, maar hij had opeens erg veel haast. „Wacht u toch nog even, Ida kan direct thuis zijn. Zij is eventjes een boek terug gaan brengen aan mevrouw Merian die ei* dringend over opbelde". Hier moest Jupp opeens erg hoesten'. HOOFDSTUK 34 Astoria lag en paar treden lager dan Odeon. Versleten pluche en valse kristallen. Goedkopere wijnen, desondanks minder werden gedron ken. De gasten van de Astoria dron ken bier Daarentegen bezetten tal rijke lichtzinnige dames de tafeltjes. En in plaats van mevrouw Schottler trad hier de smerige en rijkelijk cor pulente mijnheer Töroky op als lei dende persoonlijkheid. Alex zat aan een tamelijk ontstemde vleügel en hamercf! er lustig op los. Van tijd tot tijd knipoogde hij tegen Jupp en Gerda, die moeite hadden ernstig te blijven. Want de zangeres die op dat ogenblik op het podium zong was dermate slecht, dat zelfs Trude Schottler haar in haar cabaret niet zou willen hebben. „Ik begrijp niet, wat je er aan vind'', zei Gerda geergerd. Jupp knipoogde tegen het nieisje en merkte op. „Maar Gerdakind, het de sociale hulp vanwege de overheid slechts in uiterste noodzaak werd verleend. Gelukkig is tegenwoordig het sociaal bewustzijn dermate door gedrongen, dat mensen in maatschap pelijke nood meer intensiek worden gesteund en overeind geholpen.- Een belangrijk spreekster op dit weekend was de vrouwelijke senator mej. M. Baers uit Brussel, die ook in de U.N.O. gezaghebbende stem bezit als het aankomt op de verdediging van specifiek vrouwelijke belangen. Zij vertelde, hoezeer men in België strijd voert tegen de gedachte geperfectioneerde liefdadigheid. Daar tegenover stelde zij de opvatting van het sociale werk in Vlaanderen. Tenslotte heeft Jan Beerends in een fijn betoog de noodzakelijke verbin ding tussen sociaal werk en levens stijl verklaard. Hij maakte zijn gehoor duidelijk, hoezeer de nieuwe maat schappelijke verhoudingen evenzeer vallen in de culturele sector. Verpau- perisering moet worden opgevangen door een intensiever cultureel leven. Verrijkt met een schat van gege vens zijn de deelneemsters Maandag ochtend van Drakenburg kuistoe ge gaan. De betekenis van het gehouden weekend zal ongetwijfeld weerslag krijgen in de practische taak, die onze katholiek sociale werksters ir. zcvele geledingen van het maatschappelijk leven met liefde en kennis van zaken hebben opgevat. VAN OORSCHOT. WEERSVERWACHTING WIND UIT UITEENLOPENDE 2 RICHTINGEN g Krachtige tot matige wind, draaiend naar richtingen tussen Noordwest en Noordoost, maar g later weer naar Zuidwest krim-'g pend. Vanavond en vannacht o plaatselijk enige regen, dan op- o klarend, doch morgen in de loop van de dag weer toenemende o bewolking. Weinig verandering van temperatuur. OOOOOOOOOOOuOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO ïïloJuj.en Sigaren en koekjes in de Vasten De oliebollen en appelflappen sput teren in de pan, de •kaarten liggen al op* tafel, en wij vrezen met grote vub ze. dat wat hier op deze plek vaï!*r avond in de krant staat door slechts weinigen wordt gelezen en dat die weinigen nog bij 'zichzelf denken: dat is goed voor morgen. Als het dan ten minste morgen maar gelezen wordt! In de trein tussen Dordt en Leiden ontmoetten we, niet zo lang geléden, een jongeman, volgens wiens mening het leven tegenwoordig verbazend in gewikkeld is. „Wat (je al niet moet lezen om bij te blijven!" zuchtte hij. „Stapels romans, bij voorkeur trilogieën, en bergen tijdschriften". Het bleek een zeer belezen iemand te zijn, die er stiekem trots op ging in. de literatuur en de politiek goed thuis te zijn. Toen we da,t in de gaten kregen, hdblden we een truc uit, die we al meermalen vertoond hadden, en altijd met verrassend succes. Tussen twee cigaret-wolkjes door, zeiden we: „U bent goed thuis in de wereldliteratuur, maar hebt u hét merkwaardigste boek, dat ooit o£ de ze wereld is verschenen, al gelezen?" „Wie is de schrijver?" informeer de hij uitdagend, in de vaste veron derstelling er alles van af te weten. „God!" Hij keek ons stom-verbaasd aan, met dezelfde hulpeloze verbazing, waarmede alle anderen bij deze zwart-getoogde truc erin waren ge vlogen. Er zijn millioenen mensen, die boek na boek doorlezen, maar het Boek der Boeken overslaan. En we zouden, om het populair te zeggen, onmogelijk allen de kost kunnen ge ven, die niet weten, dat in de Katho lieke Kefk de Bijbel iedere dag op tafel komt en er geen plechtigheid Bijbel-vaster is-dan de H.-Mie. Het i/op aandrang van de culturele werk groep van „Katholiek Leider", dat ge durende de Vasten in 't kort zal wor den aangegeven, op welke bladzijden iedere dag door de Kerk de Bijbel wordt opengeslagen. Dat doet de Kerk niet op goed geluk af, maar zij kiest voor ieder epistel en evangelie een paar zinsneden, die bizondeij van toe passing zijn op deze veertig-dagen. Op As-woensdag is de les genomen uit de profeet Joël, een van de z.g. „kleine profeten" (omdat zij slechts weinig geschreven hebben. Het ge hele boek Joël beslaat 9 bladzijden!). De profeet Joël heeft vermoedelijk geleefd acht eeuwen vóór de geboor te van Christus-. Een enkele zin uit deze les: „Dit zegt de Heer: Keert tot Mij terug met heel uw hart, in vasten, wenen en rouw. Schfeurt uw harten, niet uw kleren Bij deze vasten-preek uit het Oude Testament, sluit het evangelie nauw aan. Het is ontleend aan de Bergrede uit het Evangelie van de Apostel Mattheus (hoofdstuk 6, vers 1621), waar Christus spreekt: „Wanneer ge vast, toont dan geen droevig gezicht zoals de huichelaarsMaar als ge vast, zalf dan uw hoofd en wasch uw gezicht, opdat de mensen uw vasten niet merken, maar uw Vader, die in het verborgen ziet". Beide lezingen dringen dus aan op een verborgen vasten. Het is een zwa re versterving het voorrfëmen ten uitvoer te brengen in de vasten niet te roken, maar het is veel ^vaarder versterving, als je een sigaar gepre senteerd wordt, haar dan tóch vro lijk op te steken. En hetzelfde geldt voor taartjes en koekjes: „En uw Vader, die in het verborgen ziet, zal het u vergelden". TERUGBETALING KOLENGELD. Woensdag zijn zij, wier naam be ginnen met de letter Mi tot en met No aan de beurt om de terugbeta ling op het kolengeld in ontvangst te nemen. bevalt me immers helemaal niet". „Waarom zijn we dan hier naar toe gegaan? We hebben het hele pro gramma toch al gezien. Eerst zei je, dat je hét beslist wilde zien en nu vindt je het even afschuwlijk als ik". „Tja, wijsneus, als men altijd voor uit kon wten. wat men later*te weten komt... dan zou het even heel w«t aangenamer zijn. Vooral voor mij als criminalist". „Maar 'nu weet je toch hoe af grijselijk het is. Dan kunnen we nu toch weggaan? Het programma is slecht, Alex kunnen we toch niet spreken, die moet de hele avond aan zijn rammelkast zitten. Kom mee, ik verveel me hier". „Je zult je niet spoedig vevelen. Want ik ga begeleid door Alex' mu ziek je het geval Kampschulte- Scho'ttler verklaren'' „Maak toch niet? zulke flauwe grappen" .mopperde Gerda. Nu zijn we al tien volle dagen bezig om de oplossing van het raadsel te zoeken en jij y er telt me hier in dit afschu welijk hol# opeens, dat je die ge vonden hebt „Dat heb ik niet gezegd", legde Jupp ernstig uit. „Ik heb je beloofd je een verklaring van het geval Kampschulte-Schottler te geven en dat heeft helaas niets met de moord uit te staan, totaal niets. Het leek alles heel geheimzinnig, die ruzie tussen Friedrich Kampschulte en Trude Schottler, die ik tot in de kleedkamer van de dames Lily en Mily kon horen, het geheimzinnige telegram en de overhaaste reis van de cabaretbezitster naar Amsterdam, het bezoek aan de tweehonderdjarige Barneveldt en Zoon, die een zekere journaliste uit het Vondelcafé ver geefs trachtte te bespioneren." Hier diende Gerda haar vriend onder de tafel een flinke schop toe en terwijl zij aller-liefst glimlachte, merkte zij op, dat die Liebfraumilch werkelijk verrukkelijk was- Jupp zei ,,Au!', en vervolgde: „Hoe geheim zinnig dit alles scheen, met de moord op Kampsohulte had het niéts te ma ken. Ik heb namelijk een nieuwe .vriend gemaakt, Friedrich Kamp schulte. Ik heb hem bezocht en hij heeft me alles verteld. Voor we hier naar toe gingen was ik bij hem en hij heeft me de Oplossing van het raadsel verteld." oidt veivolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1948 | | pagina 2