'Het zit in je of het zit niet in je' ekker trillen met je billen op raimuziek KUNST CULTUUR Het bier is duur geworden op gratis Parkpop krekel die alles m cie war stuurt Integratie met een vette Marokkaanse knipoog uier de Caluwe t naar Brussel yens wint e scompetitie gse prijs r beeldhouwer elconcours r Gnodde ziekgebouw int sterk Bij het Levenslied van Perry Zuidam komt iedereen pas goed los R5 ival Global Experience bij Volkenkunde komt langzaam op gang jRDAM - Het nieuwe Mu- a ;bouw aan 't IJ heeft sinds ij jebruikname drie maan- d gleden ruim 30.000 bezoe- etrokken. Dit aantal heeft rwachtingen overtroffen, ik zondere zaalakoestiek, ar- tuur en ligging van het a w werden in binnen- als n ïland geroemd. De bezoe- m room kwam op gang met 'e jlconcerten in april en i bereikte een voorlopig °epunt met de zeer goed hte concerten en theater- ;c|ellingen van het dit week- afgesloten Holland Festi- >am - Peter de Caluwe, artistieke zaken van De ïdse Opera, wordt per *uJ7 algemeen directeur eKoninklijke Schouwburg issel. Hij krijgt daarmee de over een van de belang- operahuizen van Europa, a' vendien jaarlijkse e aantal Nederlandse ope- I ebbers trekt. - Voor het eerst in de n edenis heeft een Neder- ,rde prestigieuze Eurovi- oung Dancers Competi- hi Warchau gewonnen. Nuyens danste 'Sna- t^e', een choreografie van van Berkel. Aan de arlijkse competitie doen dansers in de leeftijd van 20 jaar mee. Milou Nuy- Lideert aan de Rotterdam sacademie. kAG - De Cultuurprijs ran de stad Den Haag is eend aan beeldhouwer le Vries. Hij krijgt de on- iding voor zijn uitzon prestaties als kunste zijn belang voor de n Den Haag als cul- id. De prijs bestaat uit van 25.000 euro, dat 'orden besteed aan een nstproject in Den >r - Het Schnitgercon- an het Internationaal sstival Holland in Alk- dit weekeinde gewon- or Lubbert Gnodde. De ander won ook met icht de publieksprijs. werd de Finse RiiJdca inen en derde haar land- Christian Ahlskog. door Sandra Put den haag/gpd - Op de vijfen twintigste Parkpop in het Haag se Zuiderpark waren gisteren vele malen meer hekken en be wakers dan in 1981. Het bier en de snacks waren zelfs meer dan tien keer zo duur. Het crowd- surfen is al een tijd in de ban. Wiet verkopen mag niet meer. En dan al die sponsors die de hele tijd genoemd moeten wor den... Nee, Parkpop 2005 was niet te vergelijken met 'vroe- gah'. Maar één ding is altijd hetzelfde gebleven: Parkpop is een festival voor een massapu bliek. De jeugd-van-nu ging uit z'n dak bij Ali B., zelfs al praatte de rapper meer dan hij rapte op muziek. Ali speelde weer met het publiek, maakte grapjes, en gebruikte zijn optreden weer eens om de carrières van zijn neef Yes-r en MC Aldrin te hel pen. Jammer, want bij Ali B. zou je wel eens wat meer willen horen dan zijn eerste hit Wat zou je doen' met die twee vin gers in de lucht om respect uit te beelden. De jeugd-van-toen ging los bij veertig minuten Haagse Beatnach, met voormalig Gol den Earrings-zanger Frans Krassenburg ('Sound of a screa ming day') en Cashmere met Jody Pijper ('Love's what I want'). Johnny Lion kreeg luide bijval voor zijn vrolijke oer-hit 'Sofietje' - Zij dronk ranja met een rietje. Voor liefhebbers van Neder landse rock was er De Dijk, in clusief een duet van Huub van der Lubbe met Frédérique Spigt en daarna de gothic-band Wit hin Temptation. De Engelse band Killing Joke - 'Wardance', 'Love like blood' - was uitgenodigd omdat de groep ook op de eerste editie van Parkpop in 1981 was. Zan ger Jaz Coleman bracht met een beschilderd gezicht en een angstaanjagend stemgeluid rauwe teksten vol cynisme op een tapijt van beukende drums en harde gitaren. De Noor Thomas Dybdahl en de Haarlemse hiphop-formatie Relax kregen niet waar ze recht op hadden. Ze moesten het fes tival openen en kregen door het vroege tijdstip veel minder pu bliek dan ze verdienden. Zeker Relax, dat veel van het dit jaar verschenen album 'Odeur De Clochard' speelde. Rapper Lle- wy Is Sel weet normaal gespro ken als geen ander het publiek op te zwepen, maar dat publiek moet er dan wel zijn. Geen op timale programmering. Een verkeerde keuze was ook het tegenover elkaar zetten van Gabriel Rios en de Tokyo Ska Paradise Orchestra, allebei brengers van vrolijke feestmu ziek. De in België wonende tekstschrijver en zanger Rios bracht met zijn achtkoppige band een aanstekelijke mix van latin, rap, salsa en hiphop. De energie van de geboren Portori- caan en zijn conga's, trombone, piano en trompet was zo groot dat het normaal gesproken stij ve festivalpubliek zowaar begon te dansen. Bij de in blauwe pakken gesto ken mannen van het Tokyo Ska Paradise Orchestra bleven ook weinig mensen stilstaan. De Ja panners die ska brachten als een big band, waren een grote verrassing in de programme ring, die verder muzikaal gezien nogal voorspelbaar was, inclu sief Fish en Elvis Costello. Aan 't IJ. door Susanne Lammers leiden - Als de mate waarin er gedanst wordt bepalend is bij de finale van het Leids Festival van het Levenslied, dan hoefje het juryberaad niet af te wachten. Perry Zuidams eerste finaleliedje (Johnny Hoes' 'Jou herken ik met gesloten ogen') gaat er al in als ouderwetse boterkoek, maar bij zijn tweede liedje komt letterlijk iedereen in beweging. 'De avond is nog jong' zingt Perry en een paartje, samen minstens 150 jaar, laat heel in nig zien hóe jong dan wel. Op de Beestenmarkt, onder de lichtmast vol poëzie stapt hij uit zijn scootmobiel en samen dansen ze vol overgave. Net als toen. De finale van de zevende editie van het Leids Festival van het Levenslied vond dit jaar voor het eerst plaats in de buiten lucht. Op de Beestenmarkt, na een lange dag van voorrondes op drie verschillende plekken in de stad. Bij de Grote Beer stre den de vertolkers van het le venslied met eigen interpreta tie, op het Stadhuisplein werd het authentieke levenslied uit gezongen en op het hoofdpodi um klonk het hedendaagse le venslied. Maar ook op de markt, want in bootjes vanwege de Leidsche Waterdagen, vent ten de deelnemers hun liederen uit. Van elke categorie mochten er twee door naar de finale, die opgeluisterd werd door het pre senterende duo 'Henny en Na- tasch' en niet te vergeten Han- ny, die het juryberaad vol zong. Hanny zong naast haar grote hit ook een (in de geboortestad van de Zangeres zonder Naam) toepasselijke Mary Bey-medley en haar nieuwste liedje 'Ga met me mee'. Henny en Natasch zorgden voor een in-Leidse stemming met vilein commen taar in een joviaal jasje. Het Festival van het Levenslied heeft zijn eigen enthousiaste fans. Lekker meedeinen op de smartlappen. Foto: Taco van der Eb Perry Zuidam won dus de nieu we, nog naamloze, bokaal, een niet heel stevige constructie van kleurig rood en oranje. Anders dan bij de tweede- en derde prijswinnaars motiveerde de jury zijn beslissing niet, maar zoals Leidse Kees recht voor zijn raap stelde: 'We wisten het eigenlijk meteen. Het zit in je of het zit niet in je.' En Perry heeft het. Stem, tech niek en flair, waarmee het le venslied stijlvast kan laten stra len. Het klinkt wellicht een beetje te gelikt, maar het klinkt wel goed. Wie het ook had was het trio 'Ranzig', drie prachtig overdres- ste meiden uit Spijkenisse, die het publiek veroverden met naar zoekende middelbare vrouwen toegeschreven klassie kers. Met 'Een beetje verkeerd' en 'Bij de Edah' (op Jacques Herbs 'Manuela', inclusief dra matische wending) kregen ze een zeer terechte tweede prijs. Toch eigenlijk wel gemist bij de winnaars werd Willem Bey, de neef van. De Leidenaar zong hartverscheurende liedjes van zijn vader Jerry, subtiel klein begeleid. Het levenslied in opti ma forma, zeg maar. Het droe vige 'Er staat in mijn tuin een graf met een steen', over zijn hond die zijn kindje uit een brandend huis redde (met re gels als: 'de vlammen hadden hem tot stervens toe verwond'), en het melancholieke 'Het steegje' waren juweeltjes waar de sfeer het nog gemakkelijk wint van de basdreun. maandag 27jui1i 2005 theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Mulan', leerlingenuitvoering Balletschool Mirjam Ouwerkerk. Gezien: 25/6, Stadstheater, Zoetermeer. China is het land van verfijning en elegantie. Maar ook van krij gers en massale veldslagen. Het land van machtige keizers en grote draken, maar ook van ro mantiek en kleine lieve dieren. Het is allemaal te zien in 'Mu lan'. De leerlingen van Balletstudio Mirjam Ouwerkerk uit Hazers- woude geven een mooi en niet zonder humor uitgewerkte ver sie van de oude Chinese legen de over het meisje Mulan, dat met haar grootmoeder bij de koppelaarster langsgaat in de hoop spoedig te trouwen, maar uiteindelijk in het leger terecht komt om, vermomd als man, te vechten tegen de Hunnen. 'Mulan' is een mooie menge ling van kleurrijke groepsscènes en karakteristieke solorollen. Grootmoeder haalt een geluks- krekel voor Mulan. Je ziet met een hoe lief, maar ook hoe on deugend die diertjes zijn. Op de terugweg worden ze verrast door een massa paarden, in een schitterend relaxed uitgevoerde tapdans, waarin het getik van paardenhoeven rondspat. Tap dans wordt vaker met fraai ef fect gebruikt. De soldaten hou den marsen en oefeningen en betuigen met tikkende zolen gehoorzaamheid aan de keizer, die de tapdans eveneens goed beheerst. De klassieke balletscènes wor den helder en met zwierigheid uitgevoerd. Een paar keer wordt het contrast tussen het serieuze ballet en kleine grapjes mooi uitgebuit. Terwijl de bruiden bij de koppelaarster ernstig bewe gen, gooit het leuk gespeelde gelukskrekeltje de boel op een vertederend ondeugende ma nier in de war. Mulan kan het huwelijk wel vergeten. Dan volgt een mooi gedanst fa milietafereel. Mulans vader moet in het leger, maar is te zwak. Ontroerend èn komisch is het als Mulan met haar krekel besluit in plaats van haar vader het leger in te gaan. Ook later, als Mulan hulp van een kleine draak krijgt, is het spel van het meisje en haar twee helpertjes, grappig. De kwetsbare Mulan vindt maar moeilijk haar draai in het ruwe soldatenleven en, hoe edel haar rol daar ook is, de overwinning brengt ze niet. De massale legerscènes vormen een prachtige show. Hoewel de reeks groepsdansen na de pau ze wat aan de lange kant is, ver laat je de zaal met een goed ge voel. Je bent even helemaal in Chinese sfeer geweest en hebt een avontuur gezien dat je niet gauw vergeet. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: stand up comedy in het kader van het festival Global Experience. Gezien: 26/6, schouwburg Leiden. Alledrie noemen ze het beladen woord regelmatig: integratie. Maar dan wel met een Marok kaanse knipoog en dus juist zonder die kenmerkende bela denheid, want ze zijn stand up comedians met een Marok kaanse achtergrond. Hun op treden vormt de vrolijke afslui ting van het festival 'Global Ex perience 2005: Marokko Swingt! met optredens van het duo Sjaak en Hassan, Soundos Tou- mi en Rachid Larouz. Soundos Toumi blijft helaas nog in de categorie 'veelbelo vend' steken. Direct al bij haar opkomst op het podium blijkt deze lange Marokkaanse vrouw (bekend van de film Shouf Shouf Habibi) te beschikken over flair en podiumpersoon lijkheid die verwachtingen wek ken. Alleen maakt ze het bij de ze gelegenheid nog niet waar. Haar optreden is erg kort en de teksten zijn mager, ook al pro beert ze duidelijk af en toe te provoceren. Dergelijke provo caties ('Je ziet nooit besneden vrouwen in de Playboy') missen echter een scherpe timing en een stevige context. Het zou jammer zijn, als ze met dit soort middelmatigheid genoegen blijft nemen. Het duo Sjaak Hassan heeft duidelijk beter over de theater vorm nagedacht. Zij spelen twee collega's, die bij een schil dersbedrijf werken. De één een oer-Hollandse Rotterdammer, de ander het prototype van de allochtoon. Hun gesprekken getuigen constant van cultuur verschillen. De kracht van hun sketch zit daarbij in het feit dat Sjaak, de Rotterdammer, ge speeld wordt door Abderrahim Bouna. Samen met Amier Abou Yakob die Hassan speelt, kun nen ze de stereotypen lekker vet aanzetten. De act heeft hier en daar absoluut nog aanscher ping nodig. Maar het basisgege ven lijkt beslist vele mogelijkhe den te bieden. Als bijvoorbeeld Hassan aan Sjaak vraagt om even de rol van Marokkaan te spelen, resulteert dat in een perfecte verdubbeling, waar nog veel meer uit te halen valt. Voor Rachid Larouz (halve fina list bij het Leids Cabaretfestival in februari 2005) is het podium van de schouwb^g inmiddels vertrouwd terrein. Dat is aan zijn optreden te merken. Enkele sterke grappen vallen nu per fect op hun plaats. Hij maakt een relaxte indruk en improvi seert met gemak op het ver- haalstramien dat hij ook ge bruikte tijdens het cabaretfesti val. Zo bouwt hij zijn program ma langzaam maar zeker uit. 'Kijk, kijk, wat een mooie meid ik wil met je trouwen, maar ik heb geen tijd'. Zelfs de groep Sindibad die voor de muzikale omlijsting zorgt, laat zich door al dat stand up geweld even verleiden tot een humoristische terzijde. Zij brengen 'dakka ma- rakkchia', stevige percussiemu- ziek uit Zuid-Marokko. oor Ligtvoet - 'Marokko swingt' heet itival Global Experience r. Maar het duurt wel oor het tweedaagse festi- sorganiseerd door het useum voor Volkenkun de Leidse Schouwburg, aam eer aan doet. Swin- let'het de eerste uren op ewolkte zaterdagmiddag ;t. Het met nomadenten- ïgeklede terrein voor het m aan de Steenstraat ziet t pijnlijk verlaten uit. De van belangstellenden is Het drukke marktge- I >p de souk vol standjes Jecerijen, aardewerk en n blijft daarom ook uit. de geluidstechnici klaar et het inrichten van het cpodium en de band Lo- uim anderhalf uur later s fcpland de eerste noten [0!t overbekende nummer ,n peelt, waant Leiden zich Vl het gebied vlak boven ara. En dan wemelt het n. binnenplein ineens wel jr Nederlandse en Marok- (j vrouwen, met of zonder ,r oek, en hun kinderscha- k lals dat op zondag even- it* geval is. a nd was vertraagd omdat ger nog uit zijn bed ge- moest worden", zegt or- or Saskia Konniger. lC u de man eenmaal rede- (geslapen op het podium vi het publiek dankbaar o gt en zelfs de zon begint nen, houdt hij er gek ge- la één nummer alweer De Marokkaanse danseres trok flink wat bekijks bij Volkenkunde. Foto: Taco van der Eb mee op: Op de eerste dag van 'Marokko swingt' loopt alles duidelijk niet helemaal zoals gepland. Toch doet het er inmiddels voor de bezoekers niet meer zo toe. De sfeer zit er goed genoeg in en de souk lijkt door het toe genomen publiek ook weer op een echte souk. Al proevend van enkele Marokkaanse lek kernijen, struinen de meesten rustig rond. Het is voor hen een zeer relaxte middagbesteding en dat moet vooral zo blijven. De cultureel verantwoorde do cumentaires van Izza Génini die binnen in het museum wor den vertoond, slaan ze daarom gemakshalve over. Vooral jonge tienermeisjes heb ben het erg naar hun zin. Zo probeert de twaalfjarige Jessa mine Slingerland samen met haar vriendin Nicole van der Poel vol overgave een Afrikaans spel uit. In gebroken Neder lands en met handen en voeten worden door een Malinese vrouw de spelregels uitgelegd. Het gaat erom zo slim en zo snel mogelijk de peulenpitten uit de houten bakjes te vissen. Alleen wie goed telt en rekent kan winnen. De uideg laat echter wel wat te wensen over, blijkt gaandeweg. Jessamine en Nicole raken al snel in discussie over de spelre gels. De Malinese komt tussen beiden totdat de vriendinnen vrede met de einduitslag heb ben. „Tja, het is reuze leuk maar we snappen er weinig van hoor", zegt Jessamine diploma tiek na afloop van haar verlies. Voor Dounia Maachou (14) is het festival hoe dan ook ge slaagd. Zij heeft haar handen weten te leggen op een cd vol raimuziek. De hits uit Marokko zijn niet in een doodgewone Leidse platenzaak te krijgen. Jammer, want op raimuziek kun je zo 'lekker trillen met je billen', legt ze uit. Giechelend met een vriendin vraagt ze bij het podium in de tuin van het Rijksmuseum voor Volkenkun de het ene rainummer na het andere aan. Ze krijgt wat ze hebben wil.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 11