KUNST CULTUUR w Toekomst van Luxor onzeker ichreeuw' terug in Munch-vesting I De hand van Fatima komt tot zijn recht in De Waag Uitstekende theatermachinerie Triade hapert Paul Witteman schrijft het Boekenweekessay >ire Hollandse meesters in Australië Een op de drie cd's is illegaal Rembrandt boven Haarlemmerstraat Vindy Kester iPD - Na bijna tien maan- sloten te zijn geweest iet Munchmuseum in Oslo iren weer geopend voor iliek. Aan de muur hangt lere versie van de in au- gestolen 'Schreeuw'. :o maar binnenlopen is er eer bij. ie ■'8 in H. P< Deu del ie i de k en den jrtne 'al iljoen euro hebben de ssingen van het imuseum gekost. Dit besteed aan het ombou- an het museum tot een rdringbare vesting. Wie oekomst werken van Ed- lunch wil stelen, moet bouw bijkans opblazen, iel gemalckelijker hadden ipende en gemaskerde diers het in augustus. Op n gochtend drongen ze vlak eningstijd het museum n. Ze bedreigden een be en hielden de bezoekers schot. Na enkele minu- j, rdwenen ze met de we- roemde 'Schreeuw' en de inna'. Samen zijn de schilerijen ongeveer 75 mil- joen'uro waard. „Weiebben achteraf veel kri tiek ehad over het gebrek aan veiliheid in het museum, bij- vooieeld dat de doeken te dief bij de uitgang hingen. Mar dit was de eerste gewa- pene overval op een kunstmu- seui in Noorwegen. Wat kun je car tegen doen?", vraagt mieumdirecteur Gunnar So;nsen zich af. Inmiddels is dar wel enige duidelijkheid ovr. Vlak na de overval is een veigheidsanalyse gemaakt met aabevelingen die nu allemaal zii uitgevoerd. Ng voordat bezoekers een kartje kunnen kopen in de mseumshop, gaan ze door een nctaaldetector. Daarna worden ae tassen gescand in eenzelfde sort machine als die ze op Ichthavens gebruiken. Hierna 'jlgt een sluis met schuifdeu- .«n die alleen opengaan op ver jon van kaartje. Dan loop je oorbij een securityeiland waar Ie bewakers op monitoren alles n de gaten houden. Voor alle zekerheid volgt er dan nog een metaaldetector en nog een gla zen schuifdeur en dan pas valt er wat kunst te bekijken. De waardevolste schilderijen han gen bovendien achter kogelvrij glas en zijn vastgeklonken aan de muur. Directeur Sorensen heeft een dubbel gevoel. Van de ene kant is hij blij dat het publiek op de ze manier weer een mogelijk heid krijgt een deel van de 1100 schilderijen, 18.000 drukwerken en 4500 tekeningen die de col lectie telt, te bezichtigen. Van de andere kant is hij niet onver deeld gelukkig met de veilig heidsmaatregelen. „Je kunt je afvragen wat het doet met de kunstbeleving. Kijk je anders naar doeken achter glas? Dit moet een museum blijven, geen bankkluis." Het Munchmuseum opende zaterdag met een speciale ten toonstelling van 147 zelfportret ten van de expressionist. Op een ereplaats hangt bovendien een krijttekening van het sym bool voor de wanhoop van de mens: 'De Schreeuw'. Deze pastel op karton uit 1893 ver vangt voorlopig de gestolen versie, die nog steeds spoorloos is. De speurtocht naar de doeken is nog steeds in volle gang en een populair gespreksonder werp. De angst bestaat dat de kunstwerken de roof niet over leefd hebben. Bronnen in het criminele milieu melden dat het doek verbrand is. Maar de politie wil hier voorlopig niet aan: „We zijn nog steeds posi tief en denken dat we de schil derijen vinden," zegt politie woordvoerder Morten Hojem Ervik. Hoop heeft ook nog steeds Munchdirecteur Sorensen. Met name het feit dat de politie vijf verdachten heeft gearresteerd, draagt hieraan bij. „We weten nu in elk geval wie ermee te maken hebben. Dat is een stap dichterbij een oplossing." Sorensen heeft nog wel een prangende vraag: „Waarom? Wat willen ze toch met 'De Schreeuw'? Het is onverkoop baar, ze krijgen geen losgeld en ik geloof niet in een exotische kunstverzamelaar die 'm ergens thuis aan de muur wil hebben." Munch maakte vier exemplaren van 'De Schreeuw': twee in olieverf en tempera en twee pastels. Een ander doek ver dween elf jaar geleden uit de Nationale Galerie in Oslo maar was na een paar maanden on geschonden terecht. Melbourne - Acteurs in 17de eeuws kostuum luis terden gisteren de opening op van een tentoon stelling van Hollandse meesters in de National Gal lery van Melbourne. De tentoonstelling omvat een groot aantal werken van Nederlandse schilders uit de 'Gouden Eeuw' die nooit eerder in Australië te zien zijn geweest. De portretten, stillevens, land schappen en zeegezichten, van onder anderen Rembrandt, Frans Hals en Jan Steen, zijn afkomstig van het Rijksmuseum in Amsterdam. De werken mochten het Rijks tijdelijk verlaten in verband met de grootscheeps renovatie van het museum. Foto: EPA/Shannon Morris den haag/gpd - Muziekpiraten verkochten vorig jaar wereld wijd 1,2 miljard illegale cd's. Dat is 34 procent van het totale aantal cd's dat verhandeld werd. De handel in illegale cd's leverde naar schatting 4,6 mil jard dollar op, geld dat veelal wordt gebruikt om criminele activiteiten te financieren. Deze cijfers zijn gisteren door de internationale platenindu strie (IFPI) gepubliceerd in het 'Commercial Muüc Piracy Re port 2005'. In ma# liefst 31 lan den, waaronder Griekenland en Turkije, is de illegale handel zelfs groter dan de legale han del. In Nederland voert de Stichting BREIN namens de entertain mentindustrie de strijd tegen de handel in illegale cd's en in- ternetpiraterij. Geschat wordt dat in 2004 ruim 20 miljoen ille gale muziek-cd's in Nederland werden verhandeld. Dat bete kent dat in ons land een kwart van de cd's illegaal is. De platenindustrie doet alles om de piraterij in te dammen. Door deze strijd heeft de com merciële piraterij in 2004 slechts met 2 procent kunnen groeien, heeft de IFPI berekend. id meisje van Van Gogh. NNP Miljoen voor d|rk Van Gogh Het olieverschilderij liseuse de romans' van 1 nt van Gogh is bij Chris- ^Londen geveild voor 3,5 miljoen euro. Het doek en lezend meisje, uit 1888, |d|l jgebracht door een Ame- n, ise verzamelaar. Een n enoot heeft het schilderij ht. Ten tijde van de vol- - van het schilderij Van Gogh aan zijn zus- loe lelijker, ouder, slech- an eker en armer ik word, leer ik me daar tegen ver lor steeds fellere kleuren 5nfruiken." Het lezende met het azuurblauwe G«4n wijnrode mouwen te en fel gele achtergrond is >en voorbeeld van. i kruistochten J er bekeken Vanuit christelijk, is- sch en joods oogpunt be- -& iet vernieuwde Museum rijneconvent in Utrecht jch jaar de middeleeuwse ichjochten. Aan de hand van londerd historische objec- replica's uit Europese 1, aangevuld met eigen riaal, wil de expositie laten at de kruistochten niet al- Le estonden uit bloedige en uctf taferelen. De westerlin- •erden tijdens hun tochten iet Heilige Land heel wat un vijanden. Woorden n overgenomen uit het .5! ch (sukr werd suiker) en 's 7d kennisgemaakt met al- medische apparatuur. De E instelling opent op 3 sep- :r en duurt tot en met 5 2006. dingh'-prijs Ir Lagemaat «dam - Dichteres Liesbeth iaat (1962) heeft de C. .30 ngh'-prijs gekregen voor lundel 'Een grimwoud in 0 E teel'. De Buddingh'-prijs lelangrijkste debuutprijs le Nederlandstalige poë- jury was vol lof over lundel. „De gedichten zijn i'g acht en gemakkelijk of land. Wat wordt afge- 008ferd vormt ten slotte een trefzeker geheel van beel- zinnen die bijblijven," 'erjfde jury, die de dichteres en oorspronkelijke geest' de. Aan de Buddingh'- een bedrag van 1200 eu- jonden. i ense Vermeer :er te zien mg - De 'Weense Ver blijft twee dagen langer Mauritshuis in Den Het doek, dat officieel hilderkunst' heet, is »^dag 27 en dinsdag 28 juni zien. Op deze dagen ir een korting op de en- ijs van 50 procent. Daar- it het topstuk terug naar msthistorisches Museum ïen. In Den Haag is het I erwerk vanaf 26 maart 1 ingesteld samen met de i ermeers uit de eigen col- van het Mauritshuis: 'Ge- Delft', 'Diana en haar 1' en 'Meisje met de Pa- leiden - Vaar in de donkere wintermaanden de feestverlichting hangt, prijken nu tien 'doeken' an Rembrandt boven de Haarlemmerstraat. Het is de bedoeling dat er in to taal tachg werken van Rembrandt boven de langste winkelstraat van Leiden komen te hange. Het betreft een initiatief van de winkeliers aan de Haarlemmerstraat en het Centrummanagement. De doeken blijven hangen tot het najaar wanneer de feestver lichting weer wordt opgehangen. In het voorjaar van 2006, het Rembrandtjaar, wor den de werken van Rembrandt weer teruggehangen. De doeken zijn gemaakt door het Leidse bedrijf Studio America Zeefdruk bv. Foto: Henk Bouwman heater recensie Wijnand Zeilstra Voorstling: 'Spiegelbeeld - de macht van tt kwaad' van en door Triade Musal producties. Idee, script en arrajementen: Ajolt Elsakkers en Jeroe6mits. Regie: Mare Schultheis. Gezierï3/6, schouwburg Leiden. Daar nog tzien: 24/ 6 (20.15 uur) en 25/6 [13.30 uur en 20.15 uur)- Triadécan veel. En Triade wil steedmeer. Ruim een halfjaar geledo brengt de musical- groepten indrukwekkende produtie uit. Nu weer - dus in één seizoen brengt de vrijwilli- gersgroep twee grootschalige producties uit. Hoe red je dat, als je bedenkt hoe intensief het uitbrengen van een musical is? Triades liefde voor theater grenst in elk geval aan bezeten heid voor het vak. Eerst was er 'Parade' in het LAK-theater, een bestaande musical op een po dium met beperkte theaterma chinerie. Nu is er 'Spiegelbeeld - de macht van het kwaad', een musical geheel van eigen hand in de Leidse Schouwburg die meer vormtechnische mogelijk heden biedt. Daarvan maakt Triade dan ook dankbaar gebruik. Omdat er drie verhaallijnen in drie ver schillende tijdperken (1800, 1900 en anno nu) door elkaar lopen, moet het toneelbeeld nogal eens veranderen. Muur tjes schuiven af en aan, zo no dig daalt er een fraai gedekte di nertafel uit de toneelkap en voor de horroreffecten met de vele spiegels deinst men niet voor multimedia gebruik terug. Zelfs de doden in het dodenrijk hebben in de voorstelling een stijlvolle plaats gekregen. Inclu sief de kostumering die van dood tot levend en van klassiek tot eigentijds alle aandacht krijgt. Maar ondanks al die uitstekend verzorgde theatermachinerie (de behoorlijke zangprestaties en de kracht van het eigen or kest zijn nog niet eens ge noemd) hapert er iets. Zelfs bij zo veel intensieve voorberei ding en zo veel talent kan het blijkbaar toch nog mis gaan. Dat de balans tussen spelers en orkest soms zoek is, gaat ten koste van de verstaanbaarheid. Het zou een tijdelijk probleem kunnen zijn, als de voorstelling iets meer is ingespeeld. Dat het aantal scènewisselingen met decoraanpassingen erg hoog is, is nog wel aan experimenteer drift toe te schrijven. Niet on overkomelijk dus. Het echte probleem zit in de verhaallijnen die onderling te weinig schar- nierverbindingen kennen. Een musical kan best een zwak ver haalgegeven hebben. Hier haalt men echter zo veel overhoop dat het je absoluut ontgaat hoe de lijntjes op een gegeven mo ment samenvallen en naar een soort afloop toe werken. On danks alle beoogde horror mist Spiegelbeeld een spanningsop bouw waardoor heel wat dialo gen en muzikale nummers in het luchtledige blijven hangen. Misschien wil Triade te veel - een pas op de plaats zou dit gloedvolle gezelschap geen kwaad doen. Nog geen aanvraag renovatie bioscoop door Herman Joustra leiden - Het is onduidelijk of bio scoop Luxor aan de Stationsweg in Leiden ooit nog opengaat. De bioscoop is al geruime tijd dicht, volgens de exploitant in verband met een renovatie, zoals staat aangegeven bij de ingang. Bij de gemeente is in elk geval geen aanvraag voor een verbouwing binnengekomen. Zo'n vergunning is nodig om een renovatie daadwerkelijk uit te voeren. Van eventuele werk zaamheden, die dan illegaal zouden zijn, is de gemeente de afgelopen periode evenwel niets gebleken, zo laat een woordvoerder van de sector bouwen en wonen weten. M. Noort-Van Praag, directeur van Lido-Theater BV die Luxor als nevenvestiging heeft, zegt geen commentaar te willen geven op de situatie. „Er doen zo veel verhalen de ronde, ik heb geen trek om op al die geruchten en roddels te reageren." De Leidse bioscoopexploitant Jan Boer, van Trianon en het Kijkhuis, verklaarde onlangs in deze krant dat Luxor het loodje had gelegd. Hoewel Noort-Van Praag nauwelijks wil reageren, wil zij die stelling wel ontzenu wen. Er is volgens haar geen sprake van een besluit tot defi nitieve sluiting. „Het gaat op dit moment slecht in de bioscoop- branche en wij zitten ook moei lijk. Maar morgen kan alles weer anders zijn." De Leidse bioscopen maken, geheel conform het landelijke beeld, moeilijke tijden door. Het bioscoopbezoek daalde de eerste maanden van 2005 dra matisch. Vorig jaar bleef het aantal verkochte kaartjes al 10 procent onder het niveau van 2003, maar in de eerste vier maanden van dit jaar is het be zoek gemiddeld met liefst 30 procent gedaald vergeleken met dezelfde periode het jaar er voor. Het fenomeen doet zich niet alleen voor in de commer ciële zalen, ook de filmhuizen worden getroffen. In Leiden trokken de bioscopen de eerste vier maanden gemid deld 18 procent minder bezoe kers. Onder Lido-Theater BV vallen de bioscopen Lido 1, 2, 3 en 4, en Studio, allen aan de Steenstraat. Daar worden nog steeds films vertoond. De film zalen Kijkhuis en Trianon blij ven in elk geval open, hoe slecht de economische situatie ook is, liet exploitant Boer on langs nog weten. „Voor mij is het een hobby, ik hoef er niet rijk van te worden." den haag/gpd - Journalist en televisiepresentator Paul Witte man schrijft het Boekenweekes say voor komend jaar. De Stich ting CPNB heeft Witteman ge vraagd vanwege zijn grote pas sie voor klassieke muziek. Het motto van de Boekenweek 2006 is 'Boem paukeslag - Schrijvers en muziek'. Eerder werd be kend dat Arthur Japin het Boe kenweekgeschenk schrijft. De 71ste Boekenweek vindt plaats van 15 tot en met 25 maart 2006. Witteman (1946) groeide op als zoon van een bekende KVP-po- liticus. Zijn moeder is afkomstig uit de muzikale familie Andries sen. Voordat hij als journalist ging werken, bezocht hij enige tijd het conservatorium. In 1986 begon hij bij de actualiteitenru briek Achter het nieuws. Als in terviewer kreeg hij vooral naam met de programma's De kloof, Alle mensen zijn ongelijk en De ronde van Witteman. Op dit moment presenteert hij onder meer Nieuwslicht, NOVA en Buitenhof. Witteman schrijft al jaren over zijn grote passie klassieke mu ziek voor de Volkskrant. In 2003 verscheen van zijn hand bij uit geverij Balans de bundel Hoor en wederhoor. De klassieke keuze van Paul Witteman, waarvan inmiddels meer dan 50.000 exemplaren zijn ver kocht. Het onderwerp van de komen de Boekenweek - schrijvers en muziek - wordt vanuit twee perspectieven belicht: vanuit de band die schrijvers met muziek hebben én vanuit boeken met muziek als onderwerp. beeldende kuist recensie Bernadette van der Goes Expositie: Stedelijk Musium De Lakenhal in De Waag, Merina Beeknan: 'Dazzle the local demons'. Te zien: t/m ic/7, wo t/m zo 12-17 uur, De Waag, Aalrrarkt 21, Leiden. Dit jaar wordt herdicht dat Nederland al vierhonderd jaar jetrekkingen met Marokko onderhoidt. Dit is op allerlei plaatsen in Nederland aanleiding tot tal van festiviteiten.Ook Leiden blijft niet achter. Komenl weekeinde is er in de Leidse Schouwhirg en het Rijks museum voor Vollenkunde het festi val 'Marokko Swingt'. Als opmaat daartoe is in De Waag een opmerkelij ke tentoonstelling van Merina Beek man. Organisator is Stedelijk Museum De Lakenhal. Omdat door een grote verbouwing in het museum op dit mo ment geen plaats is voor een dergelijke expositie, is De Lakenhal uitgeweken naar De Waag. Een prettige samenloop van omstandigheden, want in deze classicistische, bijna vierkante ruimte komt Beekmans project erg goed tot zijn recht. Beekman is gefascineerd door islamitische culturen. Zij maakte vorig jaar een rondreis door Marokko. Die ervaring vormt de basis voor de presentatie 'Dazzle the local demons'. Bij haar ontmoetingen met de bevol king kwam zij in aanraking met ver schillende vormen van bezwering om kwade geesten buiten de deur te hou den en ze noteerde 'de recepten' waar over ze hoorde in berberapotheken. In het Marokkaans en het Nederlands zijn ze in zwarte letters op de muren van De Waag aangebracht: 'Bleke uit gelopen uien als vogels; verdorde ka meleon; kop van soort bok; veer van grote roofvogel; granaatappels; kever schildjes; panter- of luipaardvacht; in gepakte kraai; kamelenkop'. Daartus senin hangen grote inkttekeningen en van fluweel en acryl vervaardigde han den. Die laatste objecten symboliseren de hand van Fatima, de dochter van de profeet Mohammed. Aangenomen wordt dat haar hand kwade blikken verjaagt. De handen in de tentoonstelling zijn wit en werden door Beekman met zwarte inkt voorzien van sierlijke de coraties. Vaak dragen ze in hun hand palm een portretje, waarschijnlijk van degene die zij moeten beschermen. Ook in de tekeningen staat de hand van Fatima centraal. Steeds zien we twee personen, aangeduid in globale zwarte penseelstreken. De ene keer zijn het kleine meisjes, een andere keer volwassen vrouwen in traditione le kledij, of baby's. Frontaal en levens groot afgebeeld vullen ze roerloos het beeldvlak. Wie zij zijn wordt niet dui delijk, want over hun gezichten is de hand van Fatima aangebracht. De ene keer geschilderd, de andere keer ge borduurd. Het gaat Beekman duidelijk niet om het afbeelden van individuen, maar om het weergeven van een bovenna tuurlijk verschijnsel. Om dit te bena drukken is de tentoonstelling een op eenstapeling van herhalingen. Zoals dat vaak ook bij het uitvoeren van ritu elen het geval is. Beekman is er prima in geslaagd dit met beeldende midde len over te brengen. De expositie is in feite één grote bezwering. Van fluweel en acryl vervaardig de handen symboliseren de hand van Fatima. Publiciteitsfoto

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 17