KU NST CULTUUR R7
Interim-directeur moet problemen 'Oudheden'
oplossen
Parkpop 25 jaar: laxeerthee voor Blondie
'OK Computer' beste
album in twintig jaar
Maximum Overdrive is gegroeid
'Geen enkele artiest staat hier voor de hoofdprijs'
oor de liefhebbers van
tuinen en planten is er van
17 t/m 26fwii de kleurrijke
manifestatie Fleurig 2005.
Kom voor modeltuinen,
bijzondere plantencollecties
en de laatste trends op
het gebied van tuinen en
Interieur naar Park en
en en de regio bestaat grote belangstelling voor professio-
amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad-
k ogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo-
«ren of op andere wijze actief zijn. Vandaag: de band Maxi-
fl )verdrive uit Leiden.
timen bijna net zo hard
schijfje zelf, zo trots zijn
jen van Maximum Over-
De vele uren die ze erin
|n gestoken hebben zich
\pald: 'Crash' is een uit-
tde cd geworden, al zeg-
het zelf. „We zijn duide-
kroeid", zegt Dion de la
jummer van het kwartet,
h, de nieuwe cd, de
die ze in eigen beheer
uitgebracht, mag dan
n zin zijn, toch lopen
een beetje met de pest
'ijf rond. Op grond van
'erden ze uit talloze in-
;en uitgekozen om sa-
iet nog een aantal ande
ls mee te doen aan de
ides van 'Locals Only',
kdstrijd tussen regionale
[waarbij optredens op
kstigieuze Parkpop op 26
^jren te winnen. Maar
^|de jury bepaalde on
tlat het gezelschap niet
mocht naar de finale.
^|um Overdrive kon het
jmde optreden op Park-
jfiÉs op zijn buik schrijven.
Ze stonden wel even met hun
oren te klapperen toen ze het
eindoordeel vernamen, in het
Paard van Troje in Den Haag.
De la Rie:Als de kritiek nog
ergens op had geslagen, maar
over onze muziek hebben ze
het helemaal niet gehad. Ze
hadden het over onze kleding
die niet zou deugen. En onze
teksten vielen in de categorie
reli-pop, zeiden ze. Reli-pop!
Ze gaan nota bene over vrou
wen en drinken en dat soort
dingen."
Maar ach, ze zijn weer een er
varing rijker. Bovendien zijn de
voorrondes op televisie uitge
zonden. „En dat kun je natuur
lijk ook als reclame beschou
wen", zegt Arjan Gressie, gita
rist van de band. „Op die ma
nier nemen toch veel mensen
kennis van onze muziek."
Dat kan reuze handig zijn, nu
ook juist de nieuwe cd klaar is.
Dat televisieoptreden moet de
liefhebbers van stevige rock
muziek toch zeker nieuwsgie
rig hebben gemaakt, is de ge
dachte. 'Crash' is echt een cd
modeltuinen
producttuinen
kasteelbezoek
J tuinontwerpen
9 bloemen planten
i '4 tuinproducten
iS' É- 1 wonen interieur
gJÏ lifestyle
B\j antiek decoratie
I workshops
kunst cultuur
door Jan Rijsdam
leiden - Het Rijksmuseum van Oud
heden in Leiden heeft Michiel Ver-
schuijl aangesteld als co-directeur ad
interim om de organisatorische, fi
nanciële en personele problemen van
het museum op te lossen. Verschuijl
neemt de komende vijf maanden de
taken over van de huidige directeur,
Renée Magendans, in wie het perso
neel het vertrouwen heeft opgezegd.
Michiel Verschuijl heeft als opdracht
de financiële kaders van het museum
te verstevigen en een reorganisatie
door te voeren. Ook moet er gewerkt
worden aan de verbetering van de
personele verhoudingen.
Het rijksmuseum aan het Rapenburg
verkeert al geruime tijd in moeilijkhe
den. De ondernemingsraad van het
museum zegde in maart het vertrou
wen in directeur Magendans op na
dat was gebleken dat de schulden van
het museum vorig jaar waren opgelo
pen tot 1,9 miljoen euro. Museum
personeel betichte de directeur onder
meer van financieel wanbeleid en van
onbehoorlijk bestuur. Als gevolg
daarvan is een reorganisatie noodza
kelijk, waarbij gedwongen ontslagen
niet zijn uit te sluiten.
Vorige maand schoot het rijk het
oudhedenmuseum te hulp met een
voorschot op de rijkssubsidie voor de
komende vier jaar om de acute liqui
diteitsproblemen op te lossen. Het
ministerie van OCW (onderwijs, cul
tuur en wetenschap) stelde wel als
voorwaarde dat het rijksmuseum fi
nancieel orde op zaken stelt.
Volgens het museum zijn de financi
en inmiddels redelijk op orde. Door
een reorganisatie zou de financiële
positie van het museum ook structu
reel moeten verbeteren. Museumper
soneel heeft meer dan eens te kennen
gegeven geen vertrouwen meer te
hebben in een goede toekomst voor
het museum als de reorganisatie ge-
stalte zou krijgen onder de huidige
directeur. Interim Michiel Verschuijl
moet die klus daarom klaren.
Verschuijl, zelfstandig organisatiead
viseur en interim-manager, leidde
eerder onder meer veranderingspro
cessen bij het Rijksmuseum in Am
sterdam, het Residentie Orkest in
Den Haag en, recent, bij het Rotter
dams Philharmonisch Orkest
chimpansee Congo.
den Ende
indert naam
idam - Joop van den En-
eaterproductiebedrijf
alle acht landen waar de
actief is Stage Entertain-
leten. Nu opereert het
onder de naam Stage
ig in het buitenland en
Joop van den Ende Thea-
ucties in Nederland. Dat
an den Ende laten weten
m 250 topfiguren onder
)0 werknemers in Neder-
luitsland, Engeland,
ijk, Spanje, de Verenigde
Rusland en Italië. Van
de is nog lang niet klaar,
ikt aan nog verdere uit-
ran Stage Entertainment,
lerlandse naam Joop van
de Theaterpoducties
angzaam afgebouwd.
iwste Potter
I bestseller
rk - Nog voordat hij in
:els ligt is het zesde Har-
ir-boek al een bestseller
ïrenigde Staten. Bij in-
oekhandel Barnes and
djn al 750.000 exempla-
'Harry Potter and the
Hood Prince' besteld. Dat
meer dan de bestellin-
>r het vorige Harry Pot-
k. Barnes and Noble
hten uiteindelijk meer
miljoen bestellingen
thet boek officieel op 16
dt gelanceerd.
Steeds minder
mensen naar
de bioscoop
Amsterdam - Hoewel de film
Batman Begins' succesvol
opende, is er nog steeds
geen einde gekomen aan de
neergang van de resultaten
in de Amerikaanse biosco
pen. Al zeventien weken op
rij gaan er minder mensen
naar de film dan vorig jaar
om deze tijd. Ondanks 'Bat
man Begins' blijven de eer
ste twaalf films in de box of
fice-hitparade deze week 1,6
procent achter bij die van
vorig jaar. Dat betekent dat
alle andere premières ver
onder de verwachting zijn
gebleven.
In het hele jaar 2005 blijven
de opbrengsten tot nu toe
meer dan 6 procent achter
bij die van 2004. Daar kan
een superhit als 'Star Wars:
Episode III - Revenge Of The
Sith' dan nauwelijks iets aan
doen. Sommige analisten
wijten deze slechte periode
aan het matige filmaanbod.
Er zijn deze zomer gewoon
niet genoeg sterke films, vol
gens distributeur Warner
Bros. Anderen wijzen erop
dat de teruggang wel eens
structureel zou kunnen zijn.
Zij worden in hun sombere
ideeën ondersteund door
een recent onderzoek. Drie
kwart van de ondervraagden
gaf aan dat ze liever thuis
naar een film kijken dan htm
huis ervoor te verlaten. Bijna
de helft van de duizend deel
nemers aan de enquête
meldden bovendien dat ze
het gevoel hadden dat films
steeds slechter werden.
Ook Nederland ziet dit jaar
een terugval in het aantal
bioscoopbezoekers. De
branche verwacht nog wel
veel van een aantal grote
films en van de actie met su
permarktketen Albert Heijn.
Die zorgde andere jaren voor
een flinke opleving van het
bioscoopbezoek in ons land.
Intussen is de Amerikaanse
omzet van dvd-verkoop en -
verhuur rond de twintig mil
jard dollar per jaar, zo'n
beetje het dubbele van wat
in de bioscopen jaarlijks
wordt binnengehaald.
VUUR
PROEF
Maximum
Overdrive:
'Crash'
Maximum Overdrive is al ja
ren een constante factor in
de Leidse popmuziek. Overal
in stad en regio heeft de
band wel eens gespeeld. In
kroegen en op festivals. Tot
een echte doorbraak is het
echter tot op heden niet ge
komen, het kleinere circuit is
voorlopig het hoogst haalba
re gebleken. Pogingen om
hogerop te komen, zoals met
een eerdere cd in eigen be
heer, waren tevergeefs.
Of het met 'Crash' wel gaat
lukken is natuurlijk koffiedik
kijken. Feit is wel dat deze cd
heel degelijk klinkt. Maxi
mum Overdrive maakt geen
muziek voor de grote massa,
maar voor de liefhebbers van
het stevige genre. In die mu
ziekstijl hollen en gieren
amateurbands zichzelf dik
wijls voorbij, in een poging
iedereen te laten horen hoe
snel er gespeeld kan worden.
Dat werkt uiteindelijk ave
rechts. Een enorme brij her
rie is vaak het droevige resul
taat. Maar Maximum Over
drive is die fase duidelijk
voorbij. Het kwartet beseft
dat een band hoort samen te
spelen.
Dat is hoorbaar: gedreven
heid, onderbouwd met een
goede techniek. Gecontro
leerde passie, met een her
kenbare eigen stijl. Met forse
knipogen naar Jimi Hendrix
en de Red Hot Chili Peppers.
Kortom, betonpap met kie
zels, zoals het hoort in dit
genre.
amsterdam/gpd - De cd 'OK
Computer' van Radiohead is
door het Amerikaanse tijd
schrift Spin verkozen tot het
beste album van de laatste
twintig jaar. 'OK Computer'
voert een lijst aan van honderd
albums. Op een eerdere lijst
van Spin van de beste albums
van de jaren negentig stond
Nirvana's 'Nevermind' nog op
de eerste plaats.
'Nevermind' staat in de huidige
top 100 van beste albums nog
wel in de top 3, net als 'It takes
a nation of millions to hold us
back' van de hiphopgroep Pu
blic Enemy. Vertegenwoordigd
in de top 10 zijn verder Pave
ment, The Smiths, de Pixies, De
La Soul. Prince, PJ Harvey en
N.WA
n Drie schilderijen van
mpansee Congo hebben
jag tijdens een veiling in
n in totaal 21.610 euro
racht. Dat is veel meer
600 tot 800 euro die eer-
r werk werd verwacht. De
ige bezitter van de apen-
is de Amerikaan Howard
die heeft verklaard een
fan te zijn van moderne
lendaagse kunst, ook die
„Cézanne van de apen-
I". Congo, geboren in
ïeeft al meer dan vier-
rd kunstwerken gemaakt,
e aangespoord door de
beroemde zoöloog Des-
Morris volgens wie chim-
is artistieke gevoelens
n.
Maximum Overdrive, bestaande uit (vanaf links) Dion de la Rie, Arjan Gressie, Marcel Singerling en
Henk van Alphen: „Uiteindelijk willen we toch een keer de kroegen uit en de jeugdcentra in."
Publiciteitsfoto: Arno Massee
geworden om in te lijsten, vin
den ze zelf. Al was het alleen
maar omdat hij uitstekend
klinkt. „Gewoon opgenomen
in een oude bollenschuur",
lacht Marcel Singerling, de
bassist van het gezelschap.
Maar dan wel een goed geou
tilleerde bollenschuur, een stu
dio met hoogwaardige appara
tuur: de Next To Jaap Studio in
Voorhout. Singerling: „Heel re
laxed. Ze zitten je daar niet de
hele tijd op de huid. Gunnen je
de tijd." De la Rie: „Zo van:
,,Hoe gciat het, hoe voel je je,
denk je dat je dat nog beter
kunt spelen of is het goed zo?
Dat werkt heel prettig."
„Ja, dat wisten we", zegt Gres
sie. „Dit was al de derde keer
dat we daar zaten, omdat het
er zo prettig was. Zo hadden
we er al een keer een demo op
genomen." Die ontspannen
sfeer heeft in elk geval aan de
kwaliteit van de cd bijgedra
gen. „De vorige cd was al niet
slecht", grinnikt Gressie,
„Maar deze is echt nog een
stukje beter. We willen er een
paar opsturen naar een aantal
platenmaatschappijen. Dan
maar eens kijken of er belang
stelling voor bestaat."
Singerling: „Je kunt aan deze
cd merken dat we al lang met
elkaar spelen. Dat is inmiddels
toch al een jaar of dertien. We
zijn als band gegroeid." Het ui
terlijk van het cd'tje sluit daar
mooi op aan, zeggen ze. Hij
ziet er gelikt uit, professioneel.
Geen truttig inlegvelletje, maar
een mooi opgemaakt hoesje
met mooie foto's. De cd zelf is
ook bedrukt met een foto van
het kwartet. „Het komt toch
beter over, als een cd er ver
zorgd uitziet", weet De la Rie.
„En als er een platenmaat
schappij achter staat, krijg je
ook andere optredens."
Want dat willen ze graag, het
grotere werk. Of, zoals Marcel
Singerling het verwoordt: „Het
is hartstikke leuk hoor, spelen
in café's, maar uiteindelijk wil
len we toch een keer de kroe
gen uit en de jeugdcentra in.
Grotere zalen dus. Meer pu
bliek. En dan het liefst elke
week."
tekst: Herman Joustra
(advertentie)
door Sandra Put
den haag - Parkpop bestaat vijf
entwintigjaar. Ben van Vueren is
als programmeur al vele jaren bij
het gratis Haagse festival be
trokken. Goede herinneringen
heeft hij in overvloed en als het
aan hem ligt komen er nog vele
bij. Al wordt het volgens hem
wel steeds moeilijker Parkpop te
financieren.
Vijfentwintig jaar Parkpop. Als
het aan programmeur Ben van
Vueren (52) ligt, komen er nog
minstens vijfentwintig gedenk
waardige en muzikale jaren bij.
Maar makkelijker wordt het er
volgens hem niet op. De eisen
van artiesten worden steeds
gekker, de gevraagde bedragen
steeds hoger. En na het zelf
moeten opruimen, en daarmee
betalen, van het vuilnis ziet het
er naar uit dat minister Remkes
van binnenlandse zaken nog
meer roet in het eten gaat gooi
en. Hij wil dat alle grote pu
blieksevenementen in het ver
volg de helft van de inzet van de
politie gaan betalen.
„Dat zou niet goed zijn", ver
zucht Ben van Vueren. „Dat is
gewoon onmogelijk." Na vijfen
twintig jaar zou het dus kunnen
zijn dat er een eind komt aan
Parkpop? Van Vueren weigert
het te zeggen, maar hij geeft te
gelijkertijd wel aan dat het dan
'heel moeilijk' wordt.
Het organiseren van Parkpop is
volgens hem sowieso steeds in
gewikkelder geworden. „Wie nu
een dergelijk festival zou willen
beginnen, krijgt het niet meer
voor elkaar", weet hij. „De eni
ge reden waarom wij nog be
staan is omdat we een naam
hebben opgebouwd. Artiesten
en managers weten wat ze kun
nen verwachten. Podium-op-
bouwers en mensen van de ca
tering zijn al jaren bij ons, die
vragen geen enorme bedragen.
En ik heb inmiddels zo'n groot
netwerk opgebouwd dat er al-
Ben van Vueren: „Sommigen willen vijf flessen champagne hebben op de kleedkamer, of als ze weggaan een hele voorraad eten en drinken
mee." Foto: GPD/Jacques Zorgman
tijd nog wel iets te regelen valt.
Geen artiest, ook Elvis Costello
niet, staat op Parkpop voor de
hoofdprijs."
Voor Van Vueren heeft Parkpop
vooral een emotionele waarde.
Het was zijn broer John van
Vueren die de programmering
van de eerste editie van Park
pop in 1981 deed. „Ik ben er in
eerste instantie altijd zijdelings
bij betrokken geweest", vertelt
hij. ,,Als podiumopbouwer, als
begeleider van de artiesten, en
zovoort. Tot in januari 1996
mijn broer overleed aan long
kanker. Hij had voor de editie
van 1996 vier namen geboekt:
K's Choice, Van Dik Hout, Mar
co Borsato en John Wetton. Er
werd aan mij gevraagd of ik het
wilde afmaken. Ik heb eerst erg
getwijfeld, maar wilde het voor
John toch doen. Parkpop was
zijn kindje."
Het werd ondanks alles een fes
tivaldag als vanouds met optre
dens van onder anderen Neneh
Cherry en The Walkabouts en
met 350.000 festivalgangers.
Van Vueren besloot als pro
grammeur bij Parkpop te blij
ven. Mooie herinneringen heeft
hij aan het festival, zo stelt hij
tevreden vast. Momenten die
hij samen met zijn broer beleef
de, maar ook daarna. „Ik vond
het optreden van de Boomtown
Rats met Bob Geldof in 1982 ge
weldig. Ze waren net terug van
een zware tournee door Saoe-
die-Arabië. Ik zag ze zitten in de
kleedkamer, helemaal uitgeput
en ontzettend chagrijnig. Ik
dacht: 'Oh, mijn god, dit wordt
he-Ie-maal niks'. Maar eenmaal
op het podium gaven ze me
toch een energieke show."
Van Vueren mijmert verder:
„1992 Was het recordjaar wat
betreft het bezoekersaantal. Het
was heel druk met 500.000 be
zoekers. De OV-kaart voor stu
denten was net ingevoerd, dus
dat verklaarde veel. Net als de
matige 200.000 bezoekers die
we hadden in 1997. Dat is het
enige jaar geweest dat Parkpop
totaal is verzopen. Het begon te
regenen bij de opbouw en het
ging door tot en met het optre
den van de laatste band.
En dan de Dolly Dots in 1984.
„Mijn broer kreeg van alle kan
ten, en dan vooral van de echte
muziekliefhebbers, te horen dat
die groep veel te commercieel
was voor Parkpop, maar het
werd een groot succes. In 1986
hadden we The Bangles en IN-
XS, twee groepen die kort na
Parkpop wereldwijd doorbra
ken. Dat zijn leuke dingen."
Minder goede herinneringen
heeft hij aan sommige arties
ten. „Sommigen willen vijf fles
sen champagne hebben op de
kleedkamer, of als ze weggaan
een hele voorraad eten en drin
ken mee. Dat is natuurlijk bela
chelijk."
Wie het volgens hem echt te
bont maakte was Blondie. „Het
begon al op Schiphol. De bus
jes die we hadden geregeld voor
het vervoer waren niet goed ge
noeg. Voor de terugweg wilde
ze vier Mercedessen. Mevrouw
wilde ook thee hebben op het
podium. Van een speciaal merk
en alleen geschonken in porse
leinen kopjes. Gelukkig kwa
men we er op tijd achter dat we
de verkeerde hadden gekocht."
Hij lacht hardop. „We hadden
laxeerthee gekocht, die leek qua
naam nogal op wat zij had op
gegeven."
Blondie zorgde in 1999 daaren
tegen weer wel voor een afgela
den veld, geeft hij toe. „Het was
heel apart, want ze was op dat
moment net bezig met haar co
meback. Er stonden ouderen
op het veld die haar kenden van
vroeger, maar er waren ook
heel veel jongeren voor haar ge
komen, die haar kenden van
haar nieuwe single die had ze
toen net had uitgebracht. Dat
opti eden van haar gaf heel
goed aan waarvoor Parkpop is
bedoeld: voor de hele familie,
voor de muziekliefhebber en
voor degenen die van gezellig
heid houden. Wat mij betreft
gaan we er nog jaren mee
door."
Parkpop, zondag 26 juni, Zui
derpark, Den Haag.