KU NST CULTUUR R7 Interim-directeur moet problemen 'Oudheden' oplossen Parkpop 25 jaar: laxeerthee voor Blondie 'OK Computer' beste album in twintig jaar Maximum Overdrive is gegroeid 'Geen enkele artiest staat hier voor de hoofdprijs' oor de liefhebbers van tuinen en planten is er van 17 t/m 26fwii de kleurrijke manifestatie Fleurig 2005. Kom voor modeltuinen, bijzondere plantencollecties en de laatste trends op het gebied van tuinen en Interieur naar Park en en en de regio bestaat grote belangstelling voor professio- amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- k ogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo- «ren of op andere wijze actief zijn. Vandaag: de band Maxi- fl )verdrive uit Leiden. timen bijna net zo hard schijfje zelf, zo trots zijn jen van Maximum Over- De vele uren die ze erin |n gestoken hebben zich \pald: 'Crash' is een uit- tde cd geworden, al zeg- het zelf. „We zijn duide- kroeid", zegt Dion de la jummer van het kwartet, h, de nieuwe cd, de die ze in eigen beheer uitgebracht, mag dan n zin zijn, toch lopen een beetje met de pest 'ijf rond. Op grond van 'erden ze uit talloze in- ;en uitgekozen om sa- iet nog een aantal ande ls mee te doen aan de ides van 'Locals Only', kdstrijd tussen regionale [waarbij optredens op kstigieuze Parkpop op 26 ^jren te winnen. Maar ^|de jury bepaalde on tlat het gezelschap niet mocht naar de finale. ^|um Overdrive kon het jmde optreden op Park- jfiÉs op zijn buik schrijven. Ze stonden wel even met hun oren te klapperen toen ze het eindoordeel vernamen, in het Paard van Troje in Den Haag. De la Rie:Als de kritiek nog ergens op had geslagen, maar over onze muziek hebben ze het helemaal niet gehad. Ze hadden het over onze kleding die niet zou deugen. En onze teksten vielen in de categorie reli-pop, zeiden ze. Reli-pop! Ze gaan nota bene over vrou wen en drinken en dat soort dingen." Maar ach, ze zijn weer een er varing rijker. Bovendien zijn de voorrondes op televisie uitge zonden. „En dat kun je natuur lijk ook als reclame beschou wen", zegt Arjan Gressie, gita rist van de band. „Op die ma nier nemen toch veel mensen kennis van onze muziek." Dat kan reuze handig zijn, nu ook juist de nieuwe cd klaar is. Dat televisieoptreden moet de liefhebbers van stevige rock muziek toch zeker nieuwsgie rig hebben gemaakt, is de ge dachte. 'Crash' is echt een cd modeltuinen producttuinen kasteelbezoek J tuinontwerpen 9 bloemen planten i '4 tuinproducten iS' É- 1 wonen interieur gJÏ lifestyle B\j antiek decoratie I workshops kunst cultuur door Jan Rijsdam leiden - Het Rijksmuseum van Oud heden in Leiden heeft Michiel Ver- schuijl aangesteld als co-directeur ad interim om de organisatorische, fi nanciële en personele problemen van het museum op te lossen. Verschuijl neemt de komende vijf maanden de taken over van de huidige directeur, Renée Magendans, in wie het perso neel het vertrouwen heeft opgezegd. Michiel Verschuijl heeft als opdracht de financiële kaders van het museum te verstevigen en een reorganisatie door te voeren. Ook moet er gewerkt worden aan de verbetering van de personele verhoudingen. Het rijksmuseum aan het Rapenburg verkeert al geruime tijd in moeilijkhe den. De ondernemingsraad van het museum zegde in maart het vertrou wen in directeur Magendans op na dat was gebleken dat de schulden van het museum vorig jaar waren opgelo pen tot 1,9 miljoen euro. Museum personeel betichte de directeur onder meer van financieel wanbeleid en van onbehoorlijk bestuur. Als gevolg daarvan is een reorganisatie noodza kelijk, waarbij gedwongen ontslagen niet zijn uit te sluiten. Vorige maand schoot het rijk het oudhedenmuseum te hulp met een voorschot op de rijkssubsidie voor de komende vier jaar om de acute liqui diteitsproblemen op te lossen. Het ministerie van OCW (onderwijs, cul tuur en wetenschap) stelde wel als voorwaarde dat het rijksmuseum fi nancieel orde op zaken stelt. Volgens het museum zijn de financi en inmiddels redelijk op orde. Door een reorganisatie zou de financiële positie van het museum ook structu reel moeten verbeteren. Museumper soneel heeft meer dan eens te kennen gegeven geen vertrouwen meer te hebben in een goede toekomst voor het museum als de reorganisatie ge- stalte zou krijgen onder de huidige directeur. Interim Michiel Verschuijl moet die klus daarom klaren. Verschuijl, zelfstandig organisatiead viseur en interim-manager, leidde eerder onder meer veranderingspro cessen bij het Rijksmuseum in Am sterdam, het Residentie Orkest in Den Haag en, recent, bij het Rotter dams Philharmonisch Orkest chimpansee Congo. den Ende indert naam idam - Joop van den En- eaterproductiebedrijf alle acht landen waar de actief is Stage Entertain- leten. Nu opereert het onder de naam Stage ig in het buitenland en Joop van den Ende Thea- ucties in Nederland. Dat an den Ende laten weten m 250 topfiguren onder )0 werknemers in Neder- luitsland, Engeland, ijk, Spanje, de Verenigde Rusland en Italië. Van de is nog lang niet klaar, ikt aan nog verdere uit- ran Stage Entertainment, lerlandse naam Joop van de Theaterpoducties angzaam afgebouwd. iwste Potter I bestseller rk - Nog voordat hij in :els ligt is het zesde Har- ir-boek al een bestseller ïrenigde Staten. Bij in- oekhandel Barnes and djn al 750.000 exempla- 'Harry Potter and the Hood Prince' besteld. Dat meer dan de bestellin- >r het vorige Harry Pot- k. Barnes and Noble hten uiteindelijk meer miljoen bestellingen thet boek officieel op 16 dt gelanceerd. Steeds minder mensen naar de bioscoop Amsterdam - Hoewel de film Batman Begins' succesvol opende, is er nog steeds geen einde gekomen aan de neergang van de resultaten in de Amerikaanse biosco pen. Al zeventien weken op rij gaan er minder mensen naar de film dan vorig jaar om deze tijd. Ondanks 'Bat man Begins' blijven de eer ste twaalf films in de box of fice-hitparade deze week 1,6 procent achter bij die van vorig jaar. Dat betekent dat alle andere premières ver onder de verwachting zijn gebleven. In het hele jaar 2005 blijven de opbrengsten tot nu toe meer dan 6 procent achter bij die van 2004. Daar kan een superhit als 'Star Wars: Episode III - Revenge Of The Sith' dan nauwelijks iets aan doen. Sommige analisten wijten deze slechte periode aan het matige filmaanbod. Er zijn deze zomer gewoon niet genoeg sterke films, vol gens distributeur Warner Bros. Anderen wijzen erop dat de teruggang wel eens structureel zou kunnen zijn. Zij worden in hun sombere ideeën ondersteund door een recent onderzoek. Drie kwart van de ondervraagden gaf aan dat ze liever thuis naar een film kijken dan htm huis ervoor te verlaten. Bijna de helft van de duizend deel nemers aan de enquête meldden bovendien dat ze het gevoel hadden dat films steeds slechter werden. Ook Nederland ziet dit jaar een terugval in het aantal bioscoopbezoekers. De branche verwacht nog wel veel van een aantal grote films en van de actie met su permarktketen Albert Heijn. Die zorgde andere jaren voor een flinke opleving van het bioscoopbezoek in ons land. Intussen is de Amerikaanse omzet van dvd-verkoop en - verhuur rond de twintig mil jard dollar per jaar, zo'n beetje het dubbele van wat in de bioscopen jaarlijks wordt binnengehaald. VUUR PROEF Maximum Overdrive: 'Crash' Maximum Overdrive is al ja ren een constante factor in de Leidse popmuziek. Overal in stad en regio heeft de band wel eens gespeeld. In kroegen en op festivals. Tot een echte doorbraak is het echter tot op heden niet ge komen, het kleinere circuit is voorlopig het hoogst haalba re gebleken. Pogingen om hogerop te komen, zoals met een eerdere cd in eigen be heer, waren tevergeefs. Of het met 'Crash' wel gaat lukken is natuurlijk koffiedik kijken. Feit is wel dat deze cd heel degelijk klinkt. Maxi mum Overdrive maakt geen muziek voor de grote massa, maar voor de liefhebbers van het stevige genre. In die mu ziekstijl hollen en gieren amateurbands zichzelf dik wijls voorbij, in een poging iedereen te laten horen hoe snel er gespeeld kan worden. Dat werkt uiteindelijk ave rechts. Een enorme brij her rie is vaak het droevige resul taat. Maar Maximum Over drive is die fase duidelijk voorbij. Het kwartet beseft dat een band hoort samen te spelen. Dat is hoorbaar: gedreven heid, onderbouwd met een goede techniek. Gecontro leerde passie, met een her kenbare eigen stijl. Met forse knipogen naar Jimi Hendrix en de Red Hot Chili Peppers. Kortom, betonpap met kie zels, zoals het hoort in dit genre. amsterdam/gpd - De cd 'OK Computer' van Radiohead is door het Amerikaanse tijd schrift Spin verkozen tot het beste album van de laatste twintig jaar. 'OK Computer' voert een lijst aan van honderd albums. Op een eerdere lijst van Spin van de beste albums van de jaren negentig stond Nirvana's 'Nevermind' nog op de eerste plaats. 'Nevermind' staat in de huidige top 100 van beste albums nog wel in de top 3, net als 'It takes a nation of millions to hold us back' van de hiphopgroep Pu blic Enemy. Vertegenwoordigd in de top 10 zijn verder Pave ment, The Smiths, de Pixies, De La Soul. Prince, PJ Harvey en N.WA n Drie schilderijen van mpansee Congo hebben jag tijdens een veiling in n in totaal 21.610 euro racht. Dat is veel meer 600 tot 800 euro die eer- r werk werd verwacht. De ige bezitter van de apen- is de Amerikaan Howard die heeft verklaard een fan te zijn van moderne lendaagse kunst, ook die „Cézanne van de apen- I". Congo, geboren in ïeeft al meer dan vier- rd kunstwerken gemaakt, e aangespoord door de beroemde zoöloog Des- Morris volgens wie chim- is artistieke gevoelens n. Maximum Overdrive, bestaande uit (vanaf links) Dion de la Rie, Arjan Gressie, Marcel Singerling en Henk van Alphen: „Uiteindelijk willen we toch een keer de kroegen uit en de jeugdcentra in." Publiciteitsfoto: Arno Massee geworden om in te lijsten, vin den ze zelf. Al was het alleen maar omdat hij uitstekend klinkt. „Gewoon opgenomen in een oude bollenschuur", lacht Marcel Singerling, de bassist van het gezelschap. Maar dan wel een goed geou tilleerde bollenschuur, een stu dio met hoogwaardige appara tuur: de Next To Jaap Studio in Voorhout. Singerling: „Heel re laxed. Ze zitten je daar niet de hele tijd op de huid. Gunnen je de tijd." De la Rie: „Zo van: ,,Hoe gciat het, hoe voel je je, denk je dat je dat nog beter kunt spelen of is het goed zo? Dat werkt heel prettig." „Ja, dat wisten we", zegt Gres sie. „Dit was al de derde keer dat we daar zaten, omdat het er zo prettig was. Zo hadden we er al een keer een demo op genomen." Die ontspannen sfeer heeft in elk geval aan de kwaliteit van de cd bijgedra gen. „De vorige cd was al niet slecht", grinnikt Gressie, „Maar deze is echt nog een stukje beter. We willen er een paar opsturen naar een aantal platenmaatschappijen. Dan maar eens kijken of er belang stelling voor bestaat." Singerling: „Je kunt aan deze cd merken dat we al lang met elkaar spelen. Dat is inmiddels toch al een jaar of dertien. We zijn als band gegroeid." Het ui terlijk van het cd'tje sluit daar mooi op aan, zeggen ze. Hij ziet er gelikt uit, professioneel. Geen truttig inlegvelletje, maar een mooi opgemaakt hoesje met mooie foto's. De cd zelf is ook bedrukt met een foto van het kwartet. „Het komt toch beter over, als een cd er ver zorgd uitziet", weet De la Rie. „En als er een platenmaat schappij achter staat, krijg je ook andere optredens." Want dat willen ze graag, het grotere werk. Of, zoals Marcel Singerling het verwoordt: „Het is hartstikke leuk hoor, spelen in café's, maar uiteindelijk wil len we toch een keer de kroe gen uit en de jeugdcentra in. Grotere zalen dus. Meer pu bliek. En dan het liefst elke week." tekst: Herman Joustra (advertentie) door Sandra Put den haag - Parkpop bestaat vijf entwintigjaar. Ben van Vueren is als programmeur al vele jaren bij het gratis Haagse festival be trokken. Goede herinneringen heeft hij in overvloed en als het aan hem ligt komen er nog vele bij. Al wordt het volgens hem wel steeds moeilijker Parkpop te financieren. Vijfentwintig jaar Parkpop. Als het aan programmeur Ben van Vueren (52) ligt, komen er nog minstens vijfentwintig gedenk waardige en muzikale jaren bij. Maar makkelijker wordt het er volgens hem niet op. De eisen van artiesten worden steeds gekker, de gevraagde bedragen steeds hoger. En na het zelf moeten opruimen, en daarmee betalen, van het vuilnis ziet het er naar uit dat minister Remkes van binnenlandse zaken nog meer roet in het eten gaat gooi en. Hij wil dat alle grote pu blieksevenementen in het ver volg de helft van de inzet van de politie gaan betalen. „Dat zou niet goed zijn", ver zucht Ben van Vueren. „Dat is gewoon onmogelijk." Na vijfen twintig jaar zou het dus kunnen zijn dat er een eind komt aan Parkpop? Van Vueren weigert het te zeggen, maar hij geeft te gelijkertijd wel aan dat het dan 'heel moeilijk' wordt. Het organiseren van Parkpop is volgens hem sowieso steeds in gewikkelder geworden. „Wie nu een dergelijk festival zou willen beginnen, krijgt het niet meer voor elkaar", weet hij. „De eni ge reden waarom wij nog be staan is omdat we een naam hebben opgebouwd. Artiesten en managers weten wat ze kun nen verwachten. Podium-op- bouwers en mensen van de ca tering zijn al jaren bij ons, die vragen geen enorme bedragen. En ik heb inmiddels zo'n groot netwerk opgebouwd dat er al- Ben van Vueren: „Sommigen willen vijf flessen champagne hebben op de kleedkamer, of als ze weggaan een hele voorraad eten en drinken mee." Foto: GPD/Jacques Zorgman tijd nog wel iets te regelen valt. Geen artiest, ook Elvis Costello niet, staat op Parkpop voor de hoofdprijs." Voor Van Vueren heeft Parkpop vooral een emotionele waarde. Het was zijn broer John van Vueren die de programmering van de eerste editie van Park pop in 1981 deed. „Ik ben er in eerste instantie altijd zijdelings bij betrokken geweest", vertelt hij. ,,Als podiumopbouwer, als begeleider van de artiesten, en zovoort. Tot in januari 1996 mijn broer overleed aan long kanker. Hij had voor de editie van 1996 vier namen geboekt: K's Choice, Van Dik Hout, Mar co Borsato en John Wetton. Er werd aan mij gevraagd of ik het wilde afmaken. Ik heb eerst erg getwijfeld, maar wilde het voor John toch doen. Parkpop was zijn kindje." Het werd ondanks alles een fes tivaldag als vanouds met optre dens van onder anderen Neneh Cherry en The Walkabouts en met 350.000 festivalgangers. Van Vueren besloot als pro grammeur bij Parkpop te blij ven. Mooie herinneringen heeft hij aan het festival, zo stelt hij tevreden vast. Momenten die hij samen met zijn broer beleef de, maar ook daarna. „Ik vond het optreden van de Boomtown Rats met Bob Geldof in 1982 ge weldig. Ze waren net terug van een zware tournee door Saoe- die-Arabië. Ik zag ze zitten in de kleedkamer, helemaal uitgeput en ontzettend chagrijnig. Ik dacht: 'Oh, mijn god, dit wordt he-Ie-maal niks'. Maar eenmaal op het podium gaven ze me toch een energieke show." Van Vueren mijmert verder: „1992 Was het recordjaar wat betreft het bezoekersaantal. Het was heel druk met 500.000 be zoekers. De OV-kaart voor stu denten was net ingevoerd, dus dat verklaarde veel. Net als de matige 200.000 bezoekers die we hadden in 1997. Dat is het enige jaar geweest dat Parkpop totaal is verzopen. Het begon te regenen bij de opbouw en het ging door tot en met het optre den van de laatste band. En dan de Dolly Dots in 1984. „Mijn broer kreeg van alle kan ten, en dan vooral van de echte muziekliefhebbers, te horen dat die groep veel te commercieel was voor Parkpop, maar het werd een groot succes. In 1986 hadden we The Bangles en IN- XS, twee groepen die kort na Parkpop wereldwijd doorbra ken. Dat zijn leuke dingen." Minder goede herinneringen heeft hij aan sommige arties ten. „Sommigen willen vijf fles sen champagne hebben op de kleedkamer, of als ze weggaan een hele voorraad eten en drin ken mee. Dat is natuurlijk bela chelijk." Wie het volgens hem echt te bont maakte was Blondie. „Het begon al op Schiphol. De bus jes die we hadden geregeld voor het vervoer waren niet goed ge noeg. Voor de terugweg wilde ze vier Mercedessen. Mevrouw wilde ook thee hebben op het podium. Van een speciaal merk en alleen geschonken in porse leinen kopjes. Gelukkig kwa men we er op tijd achter dat we de verkeerde hadden gekocht." Hij lacht hardop. „We hadden laxeerthee gekocht, die leek qua naam nogal op wat zij had op gegeven." Blondie zorgde in 1999 daaren tegen weer wel voor een afgela den veld, geeft hij toe. „Het was heel apart, want ze was op dat moment net bezig met haar co meback. Er stonden ouderen op het veld die haar kenden van vroeger, maar er waren ook heel veel jongeren voor haar ge komen, die haar kenden van haar nieuwe single die had ze toen net had uitgebracht. Dat opti eden van haar gaf heel goed aan waarvoor Parkpop is bedoeld: voor de hele familie, voor de muziekliefhebber en voor degenen die van gezellig heid houden. Wat mij betreft gaan we er nog jaren mee door." Parkpop, zondag 26 juni, Zui derpark, Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 15