De Nederlander in Kürt Rogiers MEDIA Newlyweds met tattoo's en heel veel drank 'Max is prullenbak van de ether' Voor Max hoefje nog geen vijftig te zijn De omroep van de toekomst 'Maak nu alleen nog steengoede programma's Vlaming met BNN-collega's op zoek naar uitersten HDC 648 dinsdag 21 juni 2005 Bunskoek Foto: CPD koek gaat n voor Yorin hjm - Het reisprogram- n Travel krijgt er vanaf ier tvvee nieuwe presen- bi). Daphne Bunskoek and Fernhout stappen koor Yorin Travel in ;om reisspecials te ma- heeft de zender Yorin laten weten. Vorig ;rd al bekend dat Buns- L Boulevard gaat pre- i op RTL4. Nu stapt zij et reisprogramma van et vertrouwde presen- etal Floortje Dessing en gers blijft, naast beide imers, ook actief voor irogramma. Zij verleng- geleden hun contract. we naam: w Jazz FM im - De naam van de iderlandse jazz-zender 1.7 FM wordt gewijzigd rjazz FM. Geleidelijk euwe naam worden in- De zender is inmid- jaar in de lucht. In eer- ntie is ervoor gekozen iequentie te bena- Nu gebleken is dat het is e deel van de luiste- i zender moeiteloos i rinden, is besloten de if u deze naam te ge- i vvjazz FM zendt op 16 i ivoor het eerst de 'Ar- t Top 100' uit, die wordt steld door de luiste- ^verslag van rland-Chili ie m - NOS Studio Sport genavond live verslag zpuel Nederland-Chili, de achtste finales van oetbal tot 20 jaar. Ne- lehaalde deze achtste Dr groepswinnaar te groep A. Tegenstan- werd derde in poule C. mentaar bij de wed- an Jeroen Grueter. o Tan verzorgt in sta- n^ijverberg in Doetin- ta presentatie, il im - De seniorenom- die in september de biat, heeft de program- ;t agenoeg rond. Voor .n e Middag, elke werk- ie namiddag op Neder- >0 ist omroepvoorzitter er ir al Catherine Keyl n halen. Voor Easy Lis- K iterdagavond van acht Radio 2, is Meta de ee getrokken. En in Mez- 1c; dagavond van elf tot twaalf op Radio 4, is Vincent van Engelen de bekende naam. Slagter beloofde eerder geen dure namen in te kopen. Dat is 'm naar eigen zeggen gelukt. Max richt zich op senioren, maar wil ook voor andere leef tijdgroepen interessant zijn. Slagter denkt hierin te slagen met Max op de Middag. Dat wordt een magazine over men sen die na hun vijftigste iets heel anders zijn gaan doen, 0 meest bekeken programma's oetbal wk -20 Nederland- J ïstralië d ermist oede tijden slechte tijden B urnaal (ma, 20u) eÉ art van Nederland (di) 111 e Reünie ova >etbal WK -20 (wo) etwerk (ma) alf acht nieuws (wo) id G (tally spies! inxclub irly odd parents ax (ongebob squarepants ugdjournaal y dad the rockstar inchan nde van vijf 'tatoes and dragons andelen inc (11.2) (15,7) (5,1) (14,7) (3.6) (6,3) (14.3) (4.7) (4,6) (4,9) NOS 2.564 TROS 2.172 RTL 4 1.859 NOS 1.794 SBS 6 1.718 KRO 1.425 Vara, NPS 1.295 NOS, BNN 1.276 NCRV 1.262 RTL 4 1.259 iderprogramma's Jetix 166 Nickelodeon 165 Nickelodeon 156 Jetix 151 Nickelodeon 145 NOS 127 Nickelodeon 124 Jetix 123 Jetix 121 Nickelodeon 117 Jcijfers zijn afkomstig van de afdeling Kijk- en Luister- |pk van de Publieke Omroep. Het aantal kijkers x 1000. Jnet meest bekeken kinderprogramma's bestaat uit kij- 03 tot en met 12 jaar. Tussen haakjes staan de markt- 1 van vorige week. maar ook over het nieuws van de dag. Opvallend is Superseni oren, dat twee maanden lang om 21.00 uur op Nederland 1 te zien zal zijn. Twaalf senioren gaan in een landhuis in het oosten van het land gezamen lijk een toneelstuk maken. Be kende artiesten en toneelspe lers komen workshops geven en in Las Vegas en Londen wordt van het vak geproefd. Slagter: Het wordt geen afzeiktelevisie. We laten geen audities zien. Ze moeten wel presteren: er komt een grootse première en daarna gaan ze langs twintig theaterza len in het land. Over de vijf uur radio per week lopen nog onderhandelingen. Verder komen de jaarlijkse Max Proms rond Kerst op televisie. Er komt een tweewekelijks pro grammablad met uitneembaar spoorboekje en meer aandacht voor de regionale omroepen. zoetermeer/gpd - 'Bent u vijftig jaar of ouder? Kunt u zingen, dansen of toneelspelen? Meldt u aan.' „Op dit radiospotje heb ben we zeshonderd aanmeldin gen gehad!'' De ogen van Jan Slagter, oprichter van de senio- renomroep Max, verraden een mix van verbazing en enthousi asme als hij dit zegt. Met het door hem zelf ingesproken spotje heeft Slagter namelijk de basis gelegd voor een van de paradepaardjes van de nieuwe seniorenomroep Max: Superse nioren. Twaalf ouderen worden voor dat programma geselec teerd. Binnen een paar maan den moeten zij met elkaar in een landhuis een toneelstuk op poten zetten dat vervolgens langs de theaterzalen in het land gaat reizen. Onder meer deze cyclus moet Max onmis baar maken in het publieke be stel. Met circa tien uur televisie en veertig uur radio per week is Max vanaf september een mini- omroep in dat publieke bestel. Maar voorzitter en oprichter Jan Slagter (51) schikt zich op voorhand zeker niet in een be scheiden rol. „Het blijkt dat de andere omroepen niet voorbe reid waren op onze komst. Ze hebben moeite ruimte te ma ken voor ons op de zenders", constateert de omroepvoorzit ter. „Zo is er op 747 AM 's och tends tussen zeven en acht uur een uurtje voor ons bestemd en Je hebt het bereik van de huis- aan-huiskrant van Urk. Dat is Jan Slagter. Foto: GPD niet het doel van Omroep Max. We zijn prullenbak op de ether. Iemand merkte laatst geksche rend op: Je kan nog beter alle luisteraars een bandje sturen. Voor Radio 1 zijn we te licht, wordt er gezegd. Hoezo? Onzin. Als je mij de redactie geeft die bijvoorbeeld de AVRO heeft, dan lukt me dat heus wel. 747AM... Ze doen hun best, hoor, maar ik kan me niet voor stellen dat de luisteraar zegt: 747 is mijn zender. Als je je ra dio het ene uur aanzet, hoor je Chinees, het volgende uur Ma rokkaans en daarna De muzika le fruitmand. Ik weet dat zo'n zender een verplichting is in de Mediawet, maar ik zie een Ma rokkaan niet op zijn horloge kij ken en zeggen het is drie uur; ik moet op 747 afstemmen." We willen een klucht op televi sie brengen, De tante van Char lie. Van het kabinet zou dat niet meer mogen. Omdat dat ver maak is. We mogen niet meer lachen. Ik ben bang dat we dan een grachtengordelzender krij gen, met veel hoge cultuur, waarnaar minder dan 1 procent kijkt. Is dat wat we willen?" Hoe ziet de publieke omroep van de toekomst eruit? Die vraag stellen wij hier aan bekende en minder bekende Nederlanders, die allemaal iets met de omroep hebben of hadden. Vandaag: Jan Haasbroek, oud-directeur van VPRO-radio en Humanistische Om roep en verbonden aan de Masteropleiding Journalisitiek van de Rijksuniversiteit Groningen. Auteur van het boek "Van idee naar idool' (2004). „Dé omroep heeft natuurlijk geen toekomst. Radio, televi sie en nieuwe media hebben een voorland om naar uit te kijken, maar het karkas van radio en televisie veroorza kende instellingen niet. De ac tiviteit deugt; het staketsel van verzuilingsrestanten, leden- reisjes, politiek amateurisme, fiscalisering en omroepbladen mag bij de vuilnisbak. Er zijn nu waarachtig genoeg culture le, godsdienstige, politieke en economische behoeften be vredigd. Het wordt tijd om al leen nog steengoede program ma's te maken. Dat lukt alleen als een nieuwe generatie pro grammamakers (mensen als Paul de Leeuw, Jeroen Pauw, Yvon Jaspers, Katja Schuur man, Sa- cha de Boer e.v.a.) zich rap weet te bevrijden van een ontmoedigende ballast van politieke handjeklap, bureau cratische rimram en overbodi ge regelneven. Om deze bere- wering kracht bij te zetten, koos ik in mijn boek over de omroep voor een illustratief dialoogje: Verslaggever: 'Ik kan Osama bin Laden in terviewen.' Kaderfunctionaris: 'Alles goed en wel, maar wat draagt dat bij aan het bereik van de zender, het imago van de omroep, de versterking van het netprofiel en de targets voor het tijdslot en de doel groep?' De omroep van de toekomst zal al kort na Talpa voor meer dan tweederde deel een com merciële zijn en ook het pu blieke deel van de omroep wordt steeds commerciëler. Tussen 1988 en 2003 daalde het marktaandeel van de pu blieke televisie al vanaf 81,8 naar 36,3 Over wat de pu blieke omroep in zijn reste rende zendtijd nog wel of niet mag brengen wordt in Den Haag lekker zinloos gehakke- Jan Haasbroek. Foto: PR takt. Ik zou zeggen: alles mag, maar ze doen er verstandig aan zich toe te leggen op cfié programma's waarvoor Talpa, RTL/HMG en SBS geen moge lijkheden zien. Wat mij betreft verschuift de financiering niet van de om roepverenigin gen naar de top van de publieke omroep, maar van de omroep (en) naar de programmamakers. Nieuwe omroepen (BNN, DNO, Max) willen kort na hun oprichting nooit meer weg en doen al snel niet meer wat ze beloof den. BNN verslaat met de NOS inmiddels jeugdvoetbal partijtjes en houdt aftandse commerciële soapseries in de lucht. Daarom dus maar liever geen nieuwe omroepen meer. Geef het geld alleen nog aan talentvolle programmama kers, desnoods in vederlichte allianties, en alleen voor pro jecten die nooit langer dan een seizoen duren. Televisie blijft belangrijk, maar verwacht er als 'verdie pend' medium geen wonde ren meer van. Enzensberger heeft gelijk gekregen: 'Wie de kijker zijn zin geeft, wordt met hoge kijkcijfers beloond en wie hem hindert met opvoe ding, ontwikkeling of voor lichting wordt met één druk op de knop buitengesloten.' Ik vind dat winst en blijf de ont wikkelingen - waar is mijn leesbril nou weer? - scherp en goed geluimd in de gaten houden." Reageren? media@hdc.nl door Ruth van Beek Rotterdam - Nog geen drie jaar geleden maakte de wereld kennis met een nieuw fe nomeen, de reality-soap. Ozzy Osboume, ooit een knappe Prince of Darkness, nu een door drugs en alcohol versleten vader, kreeg de wereld aan zijn voeten door zijn chaotische huishouden op MTV te laten zien in zijn show The Osbournes. Ozzy die ruzie krijgt met dochter Kelly om een tatoe age, het vuilnis buiten zette of met de hond speelde, de kijkers vonden het allemaal fantastisch en een nieuwe hit was geboren. Na het zien van de ongekende populariteit van de serie The Osbournes raakte menig B-ster geïnspireerd door deze uitermate makkelijke manier van geld en roem ver dienen: je neemt gewoon een cameraploeg in de hand die je dag en nacht volgt, en klaar. Ook in Nederland sloeg het format aan en zo werd de Hollandse tv-kijker gefê teerd op een kijkje in het leven van Patty Brard, Frans Bauer, René Froger, Adam Curry, Gerard Joling en Jan Smit. En het einde is nog niet in zicht, want momenteel gaan er geruchten dat ook Dries Roelvink en Geert Hoes binnenkort met hun eigen reality-soap op de buis verschijnen. In Amerika zijn ze er ook nog steeds niet vies van, want MTV kwam onlangs met het zoveelste gezin dat geen bezwaar heeft te gen een fulltime cameraploeg om zich heen. In Meet the Barkers zien we Travis Barker, drummer van punkband Blink 182 en voormalig Miss USA en Playmate Shan- na Moakler met hun twee kinderen Ariana (6) en Landon (11 maanden). In de eerste aflevering hangt Travis kotsend boven de wc en kreunt zijn eega aan één stuk door 'oh my god'. De vorige avond hebben ze op een feest in de Playboy Mansion iets te diep in het glaasje gekeken - 'schat, je hebt me echt hard gebeten gis teren' - en de twee hebben een gigantische kater. Terwijl ze straks moeten aanrieden op de Teen Choice Awards. Als ze in de li- mo naar de awardshow zitten, zijn ze nog steeds laveloos. Later ontmoet het stel hun wedding plan ner, want binnenkort gaan ze trouwen. Terwijl Shanna met de planner de gasten lijst en de tafelschikking doorneemt, houdt Travis het van begin tot eind vol verveeld en ongeïnteresseerd om zich heen te kij ken, zoals het een echte rocker betaamt. Ook verhuizen ze in deze aflevering naar Travis Barker en Shanna Moakler met hun twee kinderen Atiana en Landon. Foto: GPD/MTV hun nieuwe villa (waarbij Shanna uiteraard de sleutel van het huis kwijt is). Qua opzet en montage is Meet the Barkers hetzelfde als de andere MTV-series The Os bournes en Newlyweds, met Jessica Simp son en Nick Lachey. Op het eerste gezicht zou je deze nieuwste reality-soap een krui sing tussen die kunnen noemen. Travis is op zijn minst een opvallende verschijning met zijn getatoeëerde lijf, lippiercing en ha nenkam. maar zo rock 'n roll als Ozzy is hij niet: waar bij The Osbournes vrijwel elke uitgesproken zin wordt onderbroken door drie piepjes, zijn de Barkers aanzienlijk minder grof in de mond. Shanna mist net als Jessica wat herseninhoud, maar Jessi ca's uitspraken zijn daardoor erg grappig, Shanna is vooral erg dom. Dat Amerikanen dat niets uitmaakt, blijkt maar weer uit het feit dat Meet the Barkers zeer populair is daar. Misschien weten de Barkers ook in Nederland een schare fans te behalen. Meet the Barkers, vanavond, MTV, 20.30 uur. Zijn serie De wet volgens Milo werd onlangs geschrapt van de Nederlandse buis, maar gelukkig hoeft de Vlaamse Kürt Rogiers (34) niet bij de pakken neer te gaan zitten. In het nieuwe tv-sei- zoen gaat hij in Try before you die' met zijn BNN-collega's op zoek naar uitersten. Zo gaat hij iets doen waar (sommige) Ne derlandse voetballers jaloers op zijn: via een penalty scoren in een bomvol stadion. door Esther de Beer Antwerpen - De meeste Neder landers kennen Kürt Rogiers als de propper Tommy uit Costa, zelf verbaast Rogiers zich dat hij een dergelijke rol kreeg aange meten. „Op de toneelschool speelde ik altijd rare, bizarre en geflipte personages, nu komen er meer romantische en zelfver zekerde karakters op mijn pad." Bij binnenkomst in het Ant werpse café Canal lijkt Rogiers meer op het personage Tom my, dan op de advocaat die hij speelde in De wet volgens MUo: verschoten spijkerbroek, rood sportjasje en zonnebril. Hij ver telt: „Ik ben niet extreem knap, erg doorsnee, naturel en niet overdreven getalenteerd. Toch zien de castingdirectors kenne lijk iets in me, ik vraag me ook wel eens af waarom. Ze zochten een Belgische jongen voor Cos ta, ik ging naar de auditie en voor ik het wist zat ik erin. Zo is het balletje gaan rollen. De film en de serie waren een heerlijke uitlaatklep voor me. Ik hoor vaak dat Uc rustiger ben gewor den, doordat ik nu ouder ben en dat is natuurlijk waar. Het komt echter ook door dit vak. Alles wat ik in het dagelijks le ven niet kwijt kan, stop Uc in het acteren en presenteren. Dus als ik 'avonds na een dag hard wer ken thuis kom ben ik helemaal leeg en voldaan." Rogiers is niet bang om, zoals een groot aantal van zijn colle ga's, in het soapgenre te blijven hangen. „Inmiddels ben ik 34 en heb ik voor mezelf als acteur de knoop moeten doorhakken, ik neem geen jeugdige rollen meer aan. Ik vind het afschu welijk als een ouder iemand een persoon speelt die tien jaar jonger is. De media plakken graag het sticker 'soapacteur' op je en geven veel commen taar op het niveau van soapac teurs. Dat vind ik vreemd, want veel voormalig Nederlandse so- De Vlaamse acteur Kürt Rogiers: ,lk ben niet extreem knap, erg doorsnee, naturel en niet overdreven getalenteerd". Foto: GPD/Danny Gys apacteurs spelen nu in grote to neelstukken en films. Het is een vooroordeel dat je alleen een goede acteur bent als je toneel school hebt gedaan. In dat ge val heb je juist vaak veel meer moeite met het overstappen naar televisie- of filmproduc ties, omdat het allemaal zo snel gaat. Soapacteurs zijn het hoge tempo gewend en daardoor veel flexibeler. De discussie over het spelen van serieuze of niet-serieuze roUen vind ik bo vendien een beetje hypocriet. Dit is gewoon werk en aan het eind van de maand wil ik ook graag een salarisstrook." Nederlander „Er wordt vaak tegen me ge zegd dat ik een Nederlander had kunnen zijn", zegt Rogiers, „Als ik in Nederland rondloop voel Uc echt dat er iets Neder lands in me zit. De hysterie die ik hier zie met Koninginnedag of als het Nederlands elftal speelt, herken Uc heel erg in me zelf, juüie kunnen zo goed mas saal feestvieren. Vlamingen zijn wel Bourgondisch, maar abso luut niet uitbundig. Bij ons is er te weinig chaos, we zijn te ver deeld. In Vlaanderen vinden veel mensen het interessant dat ik ook in Nederland werk. Zo is er op dit moment een televisie programma in België over be kende Vlamingen in het buiten land en ik word daarvoor ook gevolgd. Het wordt me aüeen wel eens kwalijk genomen dat ik zoveel moeite doe om een Nederlandse tongval te krijgen, terwijl ik in Nederland vaak de vraag krijg of het nog 'wat Ne- derlandser' kan. Eén van mijn eerste interviews bij BNN moest echt een paar keer over, omdat mijn gesprekspartner me absoluut niet verstond." Rogiers vindt het een absoluut voordeel dat hij bij BNN feed back krijgt zodat hij zich als ac teur en presentator kan ontwik kelen. „Bij deze omroep gaat het om wat je met een pro gramma bereikt, en niet om wat de presentator aan heeft. Het is hier aUemaal veel minder op pervlakkig dan in België. Daar ligt gewoon een format klaar en ik hoef dan aüeen nog maar te beslissen hoe ik mijn haar kam. Het draait hier veel minder om uiterlijk vertoon. Bij BNN moet je niet moeUijk gaan zitten doen, door alles simpel te hou den maken ze goede program ma's. Bovendien heeft BNN een missie en dat spreekt me erg aan. Het is echt een zender die voor aUerlei jongeren geschikt is." „Doordat ik vanaf het begin bij een programma ben betrokken leer ik veel. Zo heb ik gaande weg geleerd hoe ik moet inter viewen, door bijvoorbeeld al leen maar open vragen te stel len. Ook wordt er veel geëvalu eerd en dat dwingt je om naar jezelf te kijken. Soms dacht ik bij Mystery Party dat het goed ging, maar dan kreeg Uc te ho ren dat ik het programma te veel naar mezelf toe trok. Dat los je op door gewoon oprecht geïnteresseerd te zijn in de kan didaten." Mystery Party, dat hij met Sop hie HUbrand presenteert, is vol gend jaar weer op de buis. Dat het programma waarin Rogiers verrassingsparty's organiseert zodra de ouders van de feest neuzen hun hielen hebben ge licht, doorgestoken kaart zou zijn, wuift Rogiers weg. „Het probleem is dat de realitysoap, zoals Kicken, erg populair is. Daardoor wordt de lijn tussen fictie en non-fictie erg vaag. Daarom ben ik niet zo'n fan van dit genre. Mystery Party wordt op bijna dezelfde manier gedraaid, het ziet er bijna het zelfde uit, maar dat is het niet. Onze cameraman legt alles ge woon scherp vast." De wet volgens MUo werd on langs definitief van de buis ge haald nadat het programma al eens eerder tijdelijk werd stop gezet wegens te lage kijkcijfers. De serie was een idee van de Vlaming zelf. „Ik heb altijd iets gehad met redevoeringen en heftige ondervragingen, die zijn te vergelijken met een soort mentaal pingpong. Het is ont zettend theatraal en dat maakt het aantrekkelijk. Als ik wel eens grote strafpleiters aan het werk zag, was ik echt onder de indruk. Voor deze serie heb ik twee advocaten gevolgd. Een Amerikaanse advocatenserie als Ally McBeal laat zien dat advo catuur niet stoffig hoeft te zijn, maar ook heel sexy is."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 19