KUNST CULTUUR Waar God en Adam elkaar ontmoeten draU Vlaamse overheid doet meer voor de cultuur Beelder Balletstudio Cinderella danst de wereld rond gaan o< op reis Tolkien in het Fr Hommag aan Klee Marilyn en Mick dinsdag 21 JUni 2005 Paard duikt op in Madrid madrid - 'Kunstwerken' van onbestemde makelij en afkomst verschenen in Leiden vorig jaar ook al eens zo links en rechts in het straatbeeld. Maar in Madrid dook gisteren vanuit het niets een paard met ruiter op. Het betreft hier een replica op ware grootte van een beeld van Fran cisco Franco en stond pardoes voor het Reina Sofia Art Center. Omdat het geheel was gewik keld in papier van het waren huis El Corte is een publiciteits stunt niet uitgesloten. Vet zeepje van Berlusconi basel - De gekste publiekstrek ker op de prestigieuze Art Ba- sel-beurs, die gisteren zijn laat ste dag beleefde, was zonder twijfel een stuk zeep op een vierkant stuk zwart fluweel, dat gemaakt zou zijn van vet dat tij dens een liposuctie bij de Itali aanse premier Silvio Berlusconi was verwijderd. Het kunstwerk van Gianni Monti, dat gepre senteerd werd onder de titel 'Schone handen', ging voor niet minder dan 15.000 euro naar een Zwitserse privé-verzame- laar. Vriendin veilt werk Picasso den haag - Een vroegere vrien din van Picasso laat eind deze maand twintig tekeningen van hem veilen in Parijs. Picasso maakte talloze tekeningen van Genevieve Laporte, die nu 79 is, terwijl ze in 1951 in St. Tropez samen op vakantie waren. La porte was toen 24, Picasso liep tegen de zeventig. Genevieve Laporte had twee jaar lang een geheime affaire met de kunste naar, die ze ontmoette tijdens een interview voor een school krant. De veiling brengt naar verwachting zo'n 2,5 miljoen euro op. Natuur in de Nieuwe Kerk Amsterdam - De natuur is voor veel kunstenaars een belangrij ke inspiratiebron. De Nieuwe Kerk in Amsterdam brengt van af 2 juli in samenwerking met Staatsbosbeheer de tentoon stelling Wereld Natuur Kunst waarin 175 kunstobjecten de natuur verbeelden. Niet alleen landschapsschilderijen met de typische Nederlandse luchten zijn te zien, ook wordt het na tuurbeeld van de islam, Azië en inheemse volkeren als de abori ginals getoond. De tentoonstel ling loopt tot en met 23 okto ber. Koningin Beatrix opent Wereld Natuur Kunst op 1 juli. den haag/anp - Als het om cul- tuur gaat is de overheid in Vlaanderen genereuzer dan in Nederland. Het cultuurbudget bedroeg in 2003 4 procent van de 'totale begroting van de Vlaamse gemeenschap. In Ne derland werd iets meer dan 1 procent van de rijksbegroting aan cultuur uitgegeven. Dit blijkt uit een gisteren ver schenen onderzoek van het So ciaal en Cultureel Planbureau (SCP). Volgens De Grens als Spiegel, dat in Den Haag werd aangeboden aan staatssecreta ris Van der Laan (Cultuur), heeft Vlaanderen met bijna zes miljoen inwoners een budget van bijna 850 miljoen euro, ter wijl Nederland (16 miljoen in woners) 1,5 miljard euro uit geeft. Bij de subsidiëring van podi umkunsten ligt in Nederland de nadruk op theater, in Vlaande ren gaat er meer geld naar mu ziek. In Nederland ontvangt meer dan de helft (21 van de 37) musea die door het Rijk worden ondersteund jaarlijks meer dan 1 miljoen euro subsi die. In Vlaanderen krijgt een groep musea bijna een kwart miljoen euro. Onderzoeker Van der Hoeven stelt wel dat het cultuurbeleid in Vlaanderen sterk verweven is met welzijnsbeleid. In laagd rempelige cultuurhuizen wor den niet alleen 'hoge' culturele activiteiten uitgevoerd maar ook allerlei vrijetijdsbezighe- den. In Nederland hebben bei de beleidsterreinen weinig met elkaar te maken. Volgens het SCP-rapport heeft de verzuiling een grote rol ge speeld in de ontwikkeling van het cultuurbestel in Vlaande ren. Daardoor is het sterk lokaal gericht en verbonden met het verenigingsleven. Subsidie op basis van ledentallen van clubs leidde er toe dat kleine vernieu wende initiatieven lang geen kans kregen voor financiële steun. In Nederland was kwali teit het criterium voor subsidie verstrekking. Kunstenaars en gezelschappen gingen telkens over het beleid met de overheid in debat. Op die manier drong vernieuwing door in de politiek en de ambtenarij, stelt Van der Hoeven. Tekeningen van Michelangelo in het Teylers Museum door Cees van Hoore londen - Adam die loom in de klei ligt, zijn wijsvinger uitge strekt naar God, die de levens vonk naar hem laat oversprin gen. Een overbekend beeld dat we kennen uit de reclame en tal van andere media-uitingen. Dankzij medewerking van het British Museum, dat evenals Tey lers Museum een aantal tekenin gen van de Italiaanse meester bezit, komen de ontwerpschet- sen van Adam en God weer bij elkaar tijdens een grote tentoon stelling in Teylers, begin oktober. 'In the room the women come and go, talking of Michelange lo'. Deze bekende zin uit T.S. Eliott's gedicht 'The Love Song of Alfred J. Prufrock'dringt zich op in het geheugen bij het betreden van de studiezaal van het British Museum, waar grijze dames in een zacht geroeze moes gebogen zitten over boe ken en geschriften en op een soort leestafel, op een stan daard, talloze schetsen van de grote Italiaanse meester zijn opgesteld. Open en bloot staan daar miljoenen bij elkaar. Hugo Chapman, conservator en be heerder van de grafische collec tie van het British Museum, pakt met zijn grijze handschoe nen behoedzaam een tekening van de standaard. Een ont- werpschets voor Michelange lo's meesterwerk Het Laatste Oordeel. We zien hoe een engel een zon daar wurgt en hoe een andere serafijn een overspelige man venijnig bij de testikels pakt, alsof hij ze eraf wil draaien. „Wie Michelangelo's tekenin gen bekijkt, kan het creatieve proces van stap tot stap vol gen", doceert Chapman, een goed uitziende veertiger, met enige humor. „Je ziet dat de zo genaamde zondige lichamen er anders uitzien dan het lichaam van Adam voor de zondeval. Aan de spierbundels en de hou ding zie je dat er wordt geleden; dat de boel als een soort touw werk in de knoop zit. Het is al lemaal hellish." Prachtig is de schets van een man die uit het graf opstaat. Steunend op zijn handen, drukt hij zich op. Je ziet aan de spie ren in zijn rug hoeveel moeite het hem kost weer het leven in te gaan. Niet bepaald een mak kelijke wederopstanding. Ook hier weer die gespierde, man- uden/gpd - Door de wing is het Rijksmuseui mende jaren dicht, kunstliefhebber toch genieten stuurt het Rijk um een deel van zijn op reis. De Lakenhal ii profiteerde daar ook al gaat de middeleeuwse houwkunst het land in. zijn beelden uit de Zi Nederlanden te zien, beelden uit het Rijnl Frankrijk. In het Rijksmuseum in dam brachten de midd se beelden van heili geestelijken de meeste i in geklimatiseerde depo wege ruimtegebrek w; meeste zelden te zien. Rijksmuseum gere wordt, is in Museum in Kleef en het Musei Religieuze Kunst in Ui groot deel van de colle het Rijksmuseum te gen. In Kleef, dat in m openging, wordt de met beelden uit het Rijn Frankrijk getoond. Ut vrijdag 24 juni open! beelden uit de Zuidel derlanden. Er komen speciale arrai x ten om de twee muse;0. te bezoeken. Zo kan et 1 overzicht worden geba e de middeleeuwse bee 1 kunst. Het museum richt zich vooral op d n meling van het kloosfr riënwater in Koudewatt1 Toen de Birgittiness e klooster daar verlieten huisden naar de abd ii Réfugié in Uden, nairn u kunstschatten mee. In een selectie te zien van werpen dia zich in dat bevonden. Rijksmuseum in de Ab seum voor Religieu Vorstenburg 1 Uden. seum in Duitsland: Kurhaus Kleef, Tie strasse 41, Kleve. Schets van Adam door Michelangelo. Foto: British Museum nelijke naaktfiguur, die in het werk van Michelangelo centraal staat. Hij ging daarin zelfs zover dat hij mannen model liet staan voor de vrouwen die hij als beeldhouwer moest weergeven. Of zijn homoseksuele geaard heid daarbij een rol speelde en of hij het aanschouwen van het mannelijk lichaam als kunste naar gewoon prettiger vond, vermeldt de geschiedenis niet. Lichaam en lichaamshouding waren voor hem de spiegels van de ziel, van het innerlijk, niet de ogen. Op de tekeningen in het British Museum zie je hoe hij voor zijn beelden zoekt naar de ultieme spanning binnen de composi tie. Zo zijn er diverse ontwer pen van het Christuskind dat door zijn móeder wordt losge laten. Wat er daarna zal gebeu ren: de bespotting, de kruis dood, wordt al duidelijk uit de houding waarmee het kind wegloopt, angstig, vol onzeker heid - wat staat dit kind te wachten? Af en toe vind je een aantekening van de kunstenaar op de schetsen. Zo vraagt hij zich bijvoorbeeld af of hij de Christus wel of geen baard moet geven. In Het Laatste Oor deel heeft hij hem als een van de eerste kunstenaars zonder baard afgebeeld. Michelangelo was een perfec tionist van het zuiverste water. De meeste studietekeningen heeft hij verbrand. Hij wilde niet dat men het moeizame proces van het scheppen zou zien en was daarnaast, tot op het paranoïde af, bang dat an deren zijn ideeën zouden ste len. Maar dankzij de bewaard gebleven tekeningen, die zich bevinden in Londen, Oxford en Haarlem, kunnen we het scheppingsproces toch van na bij volgen. Je kunt zelfs zien hoe hij zijn tekenpapier heeft ge bruikt. Als hij een schets had gemaakt, gebruikte hij ook nog de achterkant van het vel. Maar - hij sloeg dat niet gewoon om, hij draaide het van zich af, tot dat hij de lege achterkant voor zich had. Het gevolg daarvan is dat de tekening op de achter kant, vergeleken met die op de voorkant, altijd op zijn kop staat. Als Hugo Chapman het voordoet, is het even of het ver leden dat gebaar als een duifje laat ontsnappen. Adam is getekend in een hou ding die eigenlijk niet kan, in een gewrongen houding. Maar daardoor worden de spieren wel goed zichtbaar. Michelan gelo heeft zo'n meesterlijke techniek dat het pas opvalt als je er langer naar kijkt. Hij heeft wel veertig voorstudies voor de Adam gemaakt. De meeste van die tekeningen zijn door hem verbrand, omdat hij het moei zame van de totstandkoming verborgen wilde houden voor het publiek. De tekeningen uit het British Museum en het Ashmolean Museum in Oxford worden in oktober samen met die in Tey lers Museum tentoongesteld in Haarlem. Een gebeurtenis van de eerste orde. Daarna is de ge hele verzameling te zien in het British Museum in Londen. Voor het eerst sinds lange tijd zullen Adam en God elkaar weer ontmoeten. bern/anp - In het Bern is gisteren het Paul Klee geopend n dan 4000 van de in tota P werken van de schil herbergt daarmee één grootste collecties van stenaar ter wereld. Het moet als een homm Klee worden beschot één van de sleutelfiguri de ontwikkeling van iiJ£ nisme naar abstracta! Klee (1879-1940) noen e zelf 'ongrijpbaar'. Hoe Zwitserland werd gebo is' ook stierf, was Klee eei Hij vluchtte voor het n; Het Zentrum Paul Kfl' ontworpen door de Renzo Piano, die ei complex bij het Osak vliegveld en het CentrL. dou in Parijs ontwierp. Mooi maar lang programma van leerlingen theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: leerlingenuitvoering Balletstudio Cinderella. Gezien 19/6 Theater De Muze, Noordwijk. Het publiek wordt meteen in de stemming gebracht. Stewardes sen lopen langs de stoelen, vra gen of iedereen goed zit, geven veiligheidsinstructies en dan kan de reis beginnen. De leer lingen van Cinderella strijken in alle werelddelen neer om, op één na, alle landen in het zon netje te zetten. De choreogra fieën en de vaak verblindend mooie kostuums roepen de sfeer zo sterk op dat je hoopt dat je nog veel vakanties in je leven mag meemaken. Het bijzondere van de choreo grafieën is dat er veel bewegin gen te zien zijn uit de diverse landen, maar dat er niet naar gestreefd is authentieke dansen te laten zien. De nationale be wegingen zijn mooi en vinding rijk vermengd met moderne showdansen en klassieke dan sen uit het westen. We blijven tenslotte toeristen. Zo zijn de 'Arabian Nights' niet zwoel en geheimzinnig, maar vrolijk en helder. En toch bren gen de meisjes er de zwierig heid in waardoor je er niet aan twijfelt dat je in het Midden- Oosten bent. In de Japanse scè ne leidt de vermenging tot een serene dans, waarin de danse ressen felheid en gratie overtui gend met elkaar verweven. Meisjes met gouden diadeem- pjes dansen onder het toeziend oog van Toetanchamon. Ze huppelen vrolijk, kronkelen met hun romp en tonen zo Egypte op zijn levendigst. In Ar gentinië worden tangoachtige bewegingen gecombineerd met klassieke sprongen en posities, wat mooie, originele dans ople vert. Hetzelfde geldt voor het Spaanse nummer. Stormachtig en meeslepend zijn de Amerikaanse break- dance-nummers. Het groeps werk is prima. De energie spat af van de snelle armgebaren en het flitsende benenwerk. Vooral het duet door Annika Makatita en Tim van Weldam maakt in druk. Hun strakke act is een feest om naar te kijken. Dan volgt er een geweldige om slag naar een Bal Masqué uit de oude Italiaanse hofcultuur. Be heerst, sereen, licht, sierlijk en getooid met schitterende mas kers voeren de vrouwen deze dansen uit. In verschillende scènes laten de leerlingen zien dat ze niet al leen goed kunnen dansen, maar ook in staat zijn tot show en een vleugje humor. Geestig is dé spot met de aandacht voor het uiterlijk in 'Mijn pakkie an', waarin ook nog drie modeko ninginnen van allure op de cat walk verschijnen, met supercre aties aan. Je krijgt een overvloed aan in drukken mee. De Engelse para- pludans wordt vlot en met een leuke nostalgie uitgevoerd. Vro lijk huppelen de meisjes in hun Chinese jurken van zijde. Leuk is de musicaldans 'Mama I'm a big girl now', waarin het zoete buitenlaagje prachtig en humo ristisch met pittige dans ge combineerd wordt. Musical komt ook in andere scènes ruim aan bod. Het valt hierin op hoe trefzeker de leerlingen op het toneel staan. Ze genieten van de show, dat straalt ervan af. Het is een mooi programma. Het enige dat erop aan te mer ken is, is dat het wat lang duurt. Er moet toch een kernachtiger manier te vinden zijn om te la ten zien dat deze leerlingen veel kunnen. w - Amsterdam - Een expositie van de Britse fotograaf sir Cecil Beaton (1904-1980) in het Fotografiemu seum Amsterdam (Foam) aan de Keizersgracht wordt deze zomer een parade van beroemdheden. Onder de titel 'Faces' zijn in totaal vijftig portret ten uit de periode 1928 en 1968 geselecteerd. On der hen Gary Cooper, Mariene Dietrich, Greta Gar- bo en Audrey Hepburn. Uniek is volgens het Foam de serie contactvellen van een fotoshoot met Ma rilyn Monroe uit 1956. De expositie besluit met fo to's die Beaton van Mick Jagger maakte tijdens de opnames voor de geruchtmakende film 'Perfor mance' in 1968. De tentoonstelling duurt van 1 juli tot en met 14 augustus. Foto: Reuters heemskerk/gpd - Er komt een Friese vertaling van de boeken serie 'In de ban van de ring' van de Britse schrijver J.R.R. Tol kien. Tolkien-liefhebber J. Bak ker uit Heemskerk is bezig om de wereldbekende reeks in het Fries uit te brengen. Een verta ler heeft hij al, het wachten is op het vrijkomen van de au teursrechten. 'Doe't de hear Bilbo Balings fan Balingshoek bekend makke, dat hij meikoarten mei in bysünder swiidfeest syn elftichenearste jierdei fiere soe, waard dit yn de Hobbitstee it petear fan de dei. Voor sommigen misschien on leesbaar, maar voor Friezen ze ker niet. Het is de eerste regel uit In de ban van de ring: 'Toen mijnheer Bilbo Balings van Balingshoek bekend maakt, dat hij binnenkort met een bijzon der luisterrijk feest zijn elftige- neerste verjaardag zou vieren, werd dit in de Hobbitstee het gesprek van de dag.' De eerste vertaling van In de ban van de ring was de Neder landse. In 1956 werd de fan- tasyreeks over hobbits, tove naars en elfen vertaald door Max Schuchart. Een goede ver taling, meent Bakker, maar de Friese taal is misschien nog be ter geschikt om het verhaal in te vertalen. Vooral de sterke raak vlakken met de Engelse taal is hier de reden van. Bij de vertaling wordt eerst be gonnen met het bewerken van De Hobbit. Een verhaal van Tolkien dat de voorgeschiede nis vertelt van 'In de b U{ ring'. Daarna wordt d beroemde reeks met d 0( 'De reisgenoten', 'De lU rens' en 'De terugkee koning' in het Fries ui! e Maar zo ver is het hog niet. Bakker 01 jg vooralsnog hoe hij de et rechten kan verkrijge lijk valt het Fries ond derlandse rechten, m() schien moet er wel a den onderhandeld m ven van Tolkien in G !t; tannip (advertentie) vanavond morgenavoni goede kaar beschikba; CIRQUE DU SO Rotterdam - naast I Boek sne j Box Office 010 41(0 0900 02531„„ I cirquedusoleil.ctj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 18