KUNST 8c CULTUUR in Leiden 'Kunst past bij boulevard met flair' Een concert waarvan je niet opgewekt naar huis gaat Erepenning voor Guido Creuwels Russisch 'drama' met blaas- en roffelwerk renfestival Noordwijk een feestelijke happening Springsteen in Nederland Rijp en groen door elkaar bij Wassenaarse musicalgroep ol verkoopt 000 kaarten kAG - Het Oerol Festival schelling heeft dit week- de 24e editie succesvol iten. Er werden in totaal kaarten verkocht. Oerol olgend jaar haar 25-jarig un van 16 tot en met 25 )e organisatie heeft voor lileum een fonds in het jeroepen om een bijzon- n jorstelling van het Franse v ieatergezelschap Royal 1 e mogelijk te maken. Het le van Oerol 2006 heeft te 0 met volkeren die onder- jn, zoals vikingen, zigeu- (landverhuizers. li epos van m McOueen t aag - Een film waarvoor e| ndarische acteur Steve ls, een ver gevorderde plan klaar liggen, wordt nu - t na zijn dood - alsnog in in :tie genomen door zijn D had petekind Lance Het duo ontdekte kort een kist waarin zich Üj kket bevond van 1600 b| 's stampvol notities en tc n van scènes ten behoe- rl een film die 'Yucatan' ie leten heten. De paperas je i McQueen worden nu d t tot een bruikbaar maandag 20 juni 2005 Expositie 'Bezielde ontmoeting' blijft niet onopgemerkt tijdens zomers weer door Joris Rietbroek noord wijk - Op de Noordwijk- se boulevard kun je tegenwoor dig meer doen dan een terrasje pikken of mensen kijken. Kunst kijken behoort sinds dit week end ook tot de mogelijkheden met de expositie 'Bezielde ont moeting.' Tot en met zondag 21 augustus kunnen inwoners en gasten van de badplaats langs de Koningin Wilhelminaboule- vard een gevarieerde verzame ling beelden bekijken van ver schillende kunstenaars. Alle maal hebben ze op hun eigen manier invulling gegeven aan het thema 'mensbeeld.' Het moet voor de initiatiefne mers - de gemeente Noordwijk en de Hotels van Oranje - mooi meegenomen zijn dat het tij dens het 'openingsweekend' schitterend weer is. Het is druk op de boulevard en de 'beel denroute' blijft zo niet onopge merkt. De bedoeling van de kunstenaar ontgaat sommige vluchtige bezoekers wel. „Wat een raar manneke. Die moet zeker nodig plassen", merkt een toerist op die het beeld 'U stoort' van Erik Buijs in het oog krijgt. „Hij lijkt wel een beetje op onze buurman", vindt zijn reisgenote over de naakte man die met een schaamtevolle blik de handen voor zijn kruis houdt en zo de toeschouwer het gevoel geeft dat deze stoort. Tjeerd van Hooff uit Rosmalen ziet wel wat meer in de symbo liek van 'U stoort' en vindt het prachtig, evenals de rest van de openluchttentoonstelling. „Ik vind Noordwijk sowieso mooi en deze expositie voegt wel een dimensie toe", zegt hij. „Het heeft ook een mooie titel, en het zijn natuurlijk niet alleen ontmoetingen met beelden. Je komt naast mensen te staan die ook aan het kijken zijn en zo ontstaat er vaak een gesprek, al dan niet over de beelden. Een ander beeld dat bij velen in het oog springt is 'Koningin 2005' van Karin van de Walle. Door de mozaïekstructuur en het opvallende kleurgebruik valt het beeld extra op tussen het helmgras en de duinen. Toch ontlokt de vorstin, geba seerd op diverse historisch be langwekkende vrouwen, uit eenlopende reacties. „Ja, deze vind ik mooier dan de rest", zegt de 87-jarige Catharina Klein uit Noordwijk, vanuit haar scootmobiel. „Dit is ten minste niet één bronzen of klei en prop, zoals een aantal ande re beelden. Maar ze zijn op zich allemaal wel mooi hoor. Behal ve een beeld van een aap, af schuwelijk." Tineke Blanke is niet kapot van de koningin. „Veel te kitsche rig", vindt ze. „Maar daar gaat het bij dit beeld misschien ook om. Doe mij toch maar een meer sobere, bronzen torso, zo als die even verderop staat." Haar Duitse echtgenoot Ferdi nand spreekt van een leuke, af wisselende tentoonstelling. „Deze kunst past goed bij een boulevard met flair. Het ziet er erg goed uit." Maria Rijsdijk uit Oud-Alblas is zelfs geïmponeerd door de sta tige koningin. „Het boeit ont zettend door de mooie kleuren en de structuur", legt ze uit. „Toch is het heel beschaafd en niet gillend. Voor de hele expo sitie vind ik de variatie die erin zit erg mooi." Wisselende reacties zijn er ook voor 'Big Hair,' een stalen fra me met 1600 gloeilampen erin die 's avonds branden, gemaakt door Hans van Bentem. Het stelt de haardos voor van een krachtige vrouw, mogelijk van koningin Beatrix, maar in de volle zon komt het werk niet tot zijn recht. „Ik kan niet veel met dat kapsel", luidt het commen taar van Ron Theelen uit Venlo. „Maar als het donker is, zal het er wel mooi uit zien. Voor de rest is het allemaal erg interes sant. Ik heb overal al een foto van genomen." Festival Global Experience met muziek, mode en cabaret in Volkenkunde en schouwburg di Het Rijksmuseum voor unde en de Leidse burg staan volgend )o{d bol van de activiteiten jaarlijkse Festival Global ice. Op zaterdag 25 en a6 juni valt er in het mu- in de schouwburg van leleven. Muziek voert de lion, maar daaromheen is ht cala aan activiteiten: van Hf okkaanse markt en een 1 tratie couscous maken buikdansshow en het op- m fan jonge Marokkaanse secomedians. is dit jaar het thema Festival Global Experi- ndat het in 2005 400 jaar ■rd is dat de eerste officiële najen tussen Nederland en egD werden gelegd. Het scl iterrein, aan de Steen- d 1 daarom op beide da- iva jetoverd tot een Marok- èstivalterrein. In ver- nomadententen d en indruk gegeven van be|ians eten en is te zien interieur van zo'n tent k onlijk uitziet. Verder is j 1 mk, een typisch Marok- er narkt waar Marokkaan- n ek, aardewerk, kruiden 1 ren worden verkocht. ;ve st valt er van alles te te beleven: er zijn mo- verhalenvertellers, egétalling en demonstratie ba ira edelsmeden, work- ee en demonstratie hen- d eren en kinderspelle- iseumrestaurant Midi speelt uiteraard een ;eijjke rol tijdens het festi- L ikkaanse vrouwen krij- en elegenheid op traditio- I ze couscous te berei- gepaard gaat met een ntam en gezelligheid. Dvelerras en in het restau- iat »n Marokkaanse hapjes nd kjes verkrijgbaar zijn. een muntthee schenk- ratie. 1 een belangrijk onder- het festival. Zowel de t muziekstijlen als Raï ip als de traditionele )rm Gwana komen aan het open podium zijn niddag optredens van ïrs Hassan en MUR ijk Underground Rap- Avonds zullen.onder meer Mohammed Rai, Hanane en de band Lozane optreden en is er Arabische dans van Dans groep Mirage en een solo-op- treden van buikdanseres Anusch. Ook op zondagmiddag is er een Marokkaanse markt, een optre den van Anusch en zijn er mo deshows van traditionele bruidskleding en gelegenheids kleding, begeleid door live Gna- wa muziek, en andere activitei ten. Beide dagen is er een door lopende vertoning van docu mentaires van Izza Génini, on der meer over vrouwelijke Ma rokkaanse troubadours en over de Ayt Bou Gmez vallei in Ma rokko waarvan de inwoners vermaard zijn om hun betove rende gezang, fluitspel en dans. Global Experience wordt op zondag 26 juni om 17.30 uur af gesloten in de Leidse Schouw burg met een show van jonge Marokkaanse stand-up come dians: Rachid Larouz (halve fi nalist van het Leids Cabaret Festival 2005), Soundos Toumi (bekend van Shouf Shouf Habi- bi) en het duo Sjaak Hassan. Voorafgaand en tussen de acts speelt de groep Sindibad mu ziek uit Zuid-Marokko met tra ditionele Marokkaanse hand drums en percussie. In het kader van de viering Ma- rokko-Nederland 400 presen teert Stedelijk Museum De La kenhal de tentoonstelling Dazzle the local demons' van Merina Beekman in de Waag. Beekman maakt voornamelijk grote werken op papier en tex tiel waarin 'vreemde' culturen en (pre-)islamitische thema's centraal staan. Reizen naar Ma rokko, Syrië, Turkije en Iran en (foto) boeken vormen hierbij haar belangrijkste inspiratie bronnen. In 'Dazzle the local demons' staat één thema cen traal: de fascinatie voor de vele uitingsvormen van bezwering. Het rijksmuseum voor Vol kenkunde is op zaterdag 25 ju ni en zondag 26 juni gratis toegankelijk. Kaarten voor de voorstelling in de Leidse schouwburg kosten 5euro. Reserveren kan via de kassa van de schouwburg (tel. 071- 5163888) of bij het museum aan de Steenstraat (tel. 071- 5168800). WUÊÈk 'Koningin 2005', te zien op de Koningin Wilhelminaboulevard in Noordwijk. Foto: Dick Hogewoning alphen aan den rijn - Di recteur Guido Creuwels van het Parktheater is gis termiddag onderscheiden met de erepenning van de gemeente Alphen aan den Rijn. Hij kreeg de onder scheiding uit handen van burgemeester Schoof, die even daarvoor het eerste exemplaar van het boek 'Parktheater, staande ova tie' overhandigd had ge kregen. Met een feestelijke bijeenkomst sloot het Parktheater gisteren na zestien jaar definitief de deuren. In het Alphense stadshart is een nieuw en groter theater, Castellum, gebouwd en daarmee is het Parktheater overbodig geworden. Creuwels was sinds 1997 directeur en daarvoor voorzitter van het bestuur. Schoof noemde hem 'de verper soonlijking van het Parkt heater'. muziek recensie Susanne Lammers Concert: 'Aan Babels Stromen' door Arnold Schonberg Kamerkoor o.l.v. Fred Smalbrugge m.m.v. Piet Hulsbos. Gehoord: 19/6, Lokhorstkerk, Leiden. 'Aan de rivieren van Babel, daar zaten wij treu rend en dachten aan Sion. In de wilgen op de oe ver hingen wij onze lieren.' Het melancholieke begin van psalm 137 verleidde velen tot een toonzetting. De vervloeking waarmee de psalm eindigt, wordt meestal buiten beschouwing gela ten. Ook de verklankingen die het Arnold Schon berg Kamerkoor koos voor een programma met 'Babels stromen' als rode draad, beperken zich min of meer tot de eerste regels. Arvo Parts 'an den wassem zu Babel' kan het zelfs helemaal zonder woorden af. Zijn in-droevi- ge vierstemmige vocalise weent louter op voca len. Daarnaast zingt het koor een kort Magnificat van Monteverdi, een hups en dus nogal uit de toon vallend O Rex Gloriae van Luca Marenzio en het beeldschone Magény vein György Ligeti. Verdrietige teksten en melancholieke muziek, maar ook een concert waarvan je niet opgewekt naar huis gaat. Het Arnold Schönberg Kamerkoor begint welis waar sterk en homogeen in Palestrina's polyfone Super Flumina Babylonis, maar de homogeniteit verdwijnt al snel bij Arvo Part, terwijl die er juist zo om vraagt. De alten zijn onzeker en een beetje zoekende. Het ondersteunende orgel overheerst nogal en de lijnen die vloeien moeten, klinken minder glad dan je wensen zou. Hier wreekt zich ook dat de mannenstemmen ondervertegen woordigd zijn en snel moe worden. Wel indrukwekkend zijn dan weer de majestueu ze samenklanken, al lijkt het koor een mooi dub- belforte niet echt in huis te hebben. Monteverdi's Magnificat wordt zelfverzekerd en overtuigend ingezet, maar die stemming wijkt al snel. Hier blijkt hoezeer de verschillende stemgroepen el kaar nodig hebben, want iel en angstig klinkt het als de sopranen zwijgen, en zonder de bassen resteert onrust. Het stuk dat met kop en schouders boven alles uit steekt is Ligeti's Magany, een briljant opge bouwde klacht over eenzaamheid en verloren liefde, die door het koor haarscherp aangevoeld en prachtig gezongen wordt. Muziek, zang en dans voert de boventoon tijdens het evenement 'Marokko Swingt'. Publiciteitsfoto muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Toonkunst Orkest Leiden en Leiderdorps Kamer Orkest o.l.v. Wim van Herk resp. Stephan Pas. Gehoord: 19/6, Stadsgehoorzaal, Leiden. Het is alles Russisch wat er klinkt en blinkt (met zoveel ko per), zondagmiddag in de Stadsgehoorzaal. Het Leider dorps Kamer Orkest, voor een keer gefuseerd met het Toon kunst Orkest Leiden durft met elkaar het Russisch 'drama' aan, met heel veel blaas-, strijk en roffelwerk. Wim van Herk begint met Mili Balakirev, de man die 'het machtige hoopje' oprichtte, tégen de streng aca demisch geschoolde componis ten die hun eigen wortels zo veel mogelijk wilden verdoeze len. In de 'Ouverture op thema's van drie Russische liedjes' brengt de componist met com binaties van instrumenten volkselementen tot leven. Voor het grotere werk heeft het or kest een stoere, stevige sound en ground. Fluit en klarinet smelten samen tot een lieflijke houten herdersfluit als de fraaie fortissimi zich even indammen. Het is alsof je de vrouwen op het land zacht hoort zingen tus sen zonnebloemen en maiskol- ven. Prachtig is hier het zware koper; fagotten en hobo's wor den zijdezacht omspeeld door de violen. Steeds boort zich een deuntje door de grootsheid van klanken, zoals dat grappige wijsje op de klarinet, voorafge gaan door tamboerijn en harp. Het strak ritmisch slagwerk houdt het plenum natuurlijker wijs binnen de perken van de maatvoering. Als een kaarsje op de tocht dooft de klank zacht en zoet uit. Ook Ljadov staat onder van Herks directie. Drie stukken, Kikimora, Het betoverde meer, en Baba-Jaga worden achter el kaar gespeeld, waarvan de eer ste twee een plechtig, bijna somber karakter hebben. In drukwekkend schildert het me- ga-orkest de diverse natuurge luiden als opborrelend water. Strijkers bloeien als lelies op, naar het licht toe. Boze geesten schieten vanuit de diepte om hoog. Mysterieus vertolkt het orkest gedempte onderwaterge luiden. De fagotten versterken de tragiek, afgezet tegen de ijle vioolklank. Grappige piccolo's en flinterdun harpgetokkel, al les staat in dienst van deze pro grammatische muziek. Een hechte samenhang en richting is echter niet overduidelijk aan wezig. Stephan Pas dirigeert de Vierde Symfonie in f van Tsjaikovski. Het lijkt of het hele orkest z'n gezamenlijke kracht gespaard heeft, want vanaf de eerste toon zijn energiebanen meer gebun deld, de solistische momenten (meestal) helderder, zelfs de eerste violen zijn doorgaans zuiverder en alerter. Pas gaat er met de zweep over heen zonder in dramatiek te vervallen. Het hele orkest zit op één lijn in kakofonische uitbar stingen, met dreigende grote strijkers, die zich tijdelijk into men om kleine tedere riedels van blazers langs de roffelende trap van het slagwerk te laten sprankelen. Het orkest schokt en veert onder Pas' adequate directie met zwiepende riolen en brullende blazers. Balakirev en Ljadov zijn uitsmijters, maar Tsjaikovski heeft het. van der Spek Zaterdag stond Noordwijk- p z'n kop. Talrijke initiatieven uit van de bevolking kwamen in kor- n de grond. Zo was de Voorstraat uds veranderd in een jaarmarkt >1 planten, bloemen en geurige ifgewisseld met veel romantische weinig echte kunst, waar duizen- sen uit Noordwijk en verre omtrek en gekomen. tg met de vereniging de Oude n en Stichting Muziek in de Grote skerk had ABN-AMRO Noordwijk om de Tuinenmarkt af te sluiten gratis concert; natuurlijk in de rk. Drie musici, sopraan Nienke k, organist Cor van Wageningen Kees Oostenrijk zorgden vanaf halkerweerd-orgel voor een kort optreden dat door redelijk veel rd bezocht. Een onrustbarend ter verliet voortijdig de kerk. Wat was duidelijk de echte liefheb- el canto', hoogtepunten uit het e Operarepertoire van o.a. Ros- Donizetti en Cherubini, gelar- kruidige orgelmuziek van onder meer Vincenzo Petrali. Het was overigens niet de enige muziekui ting op deze zaterdag. In het roze/paars/li la, met veel wuivende veren en verleidelijk tule vermaakte een smakelijk partijtje vrou wen in de muziektent midden op het Lin- denplein bijna elke passant met oerneder- landse zeemansliederen en aanverwante meedeiners: 'Als de Klok van Amemuiden' en 'Huilen is voor jou te laat'. Tegelijkertijd flaneerde de St. Joriskapel (onderdeel van Crescendo-Noordwijk) gekleed in flamboy ant Rederijkerstenue richting Schippersgil de om daar een sfeervolle Serenade ten beste te geven. Tussen de mensenmenigte ontmoetten ge zellig koutend twee koppels elkaar in Oud- Noordwijks kostuum. Een chic RK-echt paar uit 1895, man met bolhoed en het zo genoemde jacquetpak, dame met zwart glanzende kapothoed, lange gouden ket ting met kruis, en een kleine eveneens gou den voorhoofdstooi (die alléén het katho lieke volksdeel droeg), groette een vissers- echtpaar in zondagse kledij. De vissers vrouw met vier rijen dik granaten ketting om de hals, de man in zwart lakens 'kosjak' en hemdrok. Bij de RK St. Jeroenskerk aangekomen was het een komen en gaan van koren die de hele dag mee hadden gedaan aan het ko renfestival. De perfecte organisatie in han den van Marianne Gribling en Annemieke van Pelt zorgde ervoor dat alle koren (ne gen in getal) stipt op tijd hun repertoire ten gehore konden brengen, waaronder het Kinderkoor St. Jeroen o.l.v. Herma van Pie keren, het Parochiekoor Bartholomeus, de flitsende Seaside Singers, het projectkoor 'les Chanteuses de Chavanon' en Parochie koor Maria ter Zee. Dit hele festival stond in het teken van een wel heel goed doel; de gezondheidszorg in psychiatrische zieken huizen in Oekraïne. In samenwerking met de Dokter Lubastichting, die o.a. patiënten stimuleert om zelf hun leefomgeving te ver anderen d.m.v. wandschilderingen te ma ken en andere creatieve activiteiten, zoals het ontwerpen van broches en ansichtkaar ten. Deze 'kunstwerken' waren in de kerk te koop voor het goede doel. Alle zangers die deze dag meegezongen hadden sloten het festival af met een vol mondig King all Glorious'. Een drukbe zochte, feestelijke happening in het fraaie oude centrum van Noordwijk, op het warmste en meest zonovergoten weekend van het jaar. Rotterdam - Twee jaar na zijn concerten in De Kuip was Bruce Springsteen gisteravond, zonder zijn vertrouwde E Street Band, terug in Nederland. In Ahoy' in Rotterdam speelde 'The Boss' nummers van zijn nieuwe cd 'Devils Dust' en bekende num mers van zijn vorige albums. Foto: ANP/Robert Vos erg ambitieus om meer dan tweeënhalf uur met muzikaal repertoire te willen vullen. Een hoeveelheid werk die overigens wel respect afdwingt. Het geheel begint veelbelovend met nummers uit 'Cabaret'. Pri ma werk! Dan volgp de tus senstukjes die voor soepele overgangen naar ander materi aal zouden moeten zorgen. Daar gaat het haperen. Laat je het verhaal voor wat het is, dan levert de lange avond een paar mooie momenten op. Dan staat daar een groep van vijftien spelers op het podium die enthousiasme en soms ook verrassend talent demonstre ren. Zeker met de meer jazzy nummers kunnen enkele groepsleden goed uit de voeten. En leuk is het dat velen de kans krijgen om een paar minuten te soleren. Afwisseling voldoende dus, maar de productie had veel aan kwaliteit kunnen win nen, als de opzet strakker en korter zou zijn geweest. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: Spiegelcarrousel van de Nachtvlinders door HATAI. Gezien-. 17/6, Imperiumtheater, Leiden. Rijp en groen lopen dwars door elkaar bij de Stichting Wasse naarse Musical. Prachtige scè nes waarop de spelersgroep trots kan zijn, omdat ze echte musicalpotentie uitstralen. Maar helaas ook wankele num mers die nog uiterst broos zijn - meestal omdat ze zangtech- nisch eenvoudig te moeilijk zijn. Daarnaast had de verhaal lijn veel en veel strakker mogen zijn. Kennelijk wil men aan de hand van de gekozen fragmen ten ook nog een soort bood schap overbrengen. Dat lukt niet, het vertraagt het tempo van de voorstelling enorm en verzandt al gauw in de hoeveel heid materiaal. Het is ook wel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 17