)e mooiste roman van de twintigste eeuw Waarom elke samenleving zichzelf te gronde richt O m Verbluffend thrillerdebuut Nooit een complimentje, zelfs niet van zijn vader Ingetogen architectuur DO m swinnaar William Faulkner staat te boek jirijver voor schrijvers. 'Mijn trouwste be- livel', zo noemde Gabriel Garcia Marquez imeesterwerk 'Licht in augustus', dat nu >uwe vertaling verschijnt. roman recensie Theo Hakkert lugustus' door William Faulkner. Vertaling: Cuido Goliike. Uitgeverij Atlas. Prijs: €34,90 saybundel Een nieuwe wereldorde (uit akt de Caribische schrijver Caryl Phillips [kreet. 'De Verenigde Staten hebben jooit iemand als een William Faulkner Et land heeft behoefte aan personen Jomvattende visie die wortelt in de cul- isen die met kracht het egoïstische ge- de rassenvoorstanders van de hand et ras is een factor die beslist niet ver- ij mag worden, maar zo vreselijk be- ihet nu ook weer niet.' Faulkner (1897-1962), van wiens roman Augustus 26 jaar na de vorige eindelijk yte vertaling verschijnt, was een van de jilanke Amerikaanse schrijvers die oog (het multiraciale en -culturele karakter irenigde Staten. Faulkner creëerde een lieve wereld waarin tal van zijn romans it Yoknapatawpha County mag echter Mississippi worden geprojecteerd, de staat waar Faulkner leefde. De manier en zwart in die contreien gedwon gen zijn met elkaar te verkeren is een hoofdthe ma in zijn machtige oeuvre, waarvoor hem in 1949 de Nobelprijs werd toegekend. Phillips verwoordde het in Een nieuwe wereldor de zo: 'Faulkners kosmos werd bepaald door de plantage, het onbepaalde gebied waar zwart en blank met elkaar in aanraking kwamen en een vreemde, dikwijls uiterst gekunstelde dans op voerden rond het ongemakkelijke feit dat de an der aanwezig is.' Met dit thema was hij zijn tijd zo ver vooruit dat hij nog altijd niet is ingehaald. Caryl Phillips ver telde in een interview eind 2001: 'Zelfs tegen woordig, nu acht procent van de Amerikaanse bevolking zwart is, is elke roman van een blanke Amerikaanse schrijver die ik onder ogen krijg een uitbeelding van een volledig blanke wereld. Terwijl de boeken doorgaan voor een actueel commentaar op het Amerika van nu. Als je niet beter wist zou je denken dat er in de VS geen zwarten wonen.' 'Boeken van blanken die in New York spelen, lij den aan wat ik het Woody Allen-syndroom noem. Is dit New York? Waarom is dan iedereen blank en joods? Als je door Manhatten loopt, is het of je je in de lobby van de Verenigde Naties bevindt. Maar als Woody Allen een bar binnen komt in New York zit alleen Diane Keaton daar, en soms Mia Farrow. 'Nee, dan Faulkner. Hij is, met Mark Twain, de enige schrijver die zwarte mensen opnam in zijn wereld. Hij zag ze niet alleen, hij probeerde zich zelfs in te leven in hun gedachten en gevoelens. Faulkners persoonlijke opvattingen mogen dan niet helemaal zuiver zijn geweest, dat is niet be langrijk. De man zag tenminste het Amerika dat jij en ik zouden zien als we naar Mississippi zou den reizen. Maar lees John Updike of Saul Bel low. Een roman van Bellow speelt in Chicago, maar je vraagt je af: is dit het platteland van Ca nada? Daarom houd ik van Faulkner.' Licht in augustus vormde de apotheose van een ontzagwekkend creatieve periode van vier jaar waarin Faulkner vijf romans publiceerde: Sarto- ris, The Sound and the Fury, As I lay dying, Sanc tuary en dus Light in August. Te beargumente ren valt dat alleen Philip Roth, en pas in de jaren negentig, in staat is geweest zo'n creatieve piek te bereiken. In Licht in augustus wordt het rassenprobleem samengebald in een drietal figuren, onder wie een van Faulkners belangrijkste karakters, Joe Christmas. Hij is een halfbloed, die ook in ande re romans van Faulkner opduikt. De onzeker heid over zijn afkomst maakt van Joe Christmas, die zijn initialen niet voor niets deelt met Jezus Christus, een tobbende, zoekende man. Daarnaast is dit de roman van de wees Lena Grove in wier hoofd de lezer mag verkeren en dat valt niet mee, want ze is simpel van geest en zwanger bovendien. Ze loopt, in het weergaloze eerste hoofdstuk, van Alabama zo Yoknapataw pha County binnen, op zoek naar de verwekker van haar baby. Haar 'innerlijke monologen' zijn typerend voor de modernistische stijl waarin Faulkner schreef, evenals tijdgenoten als Virginia Woolf en James Joyce. Met deze aanpak ging hij het verst in The Sound and the Fury, dat bijna al leen uit innerlijke monologen is opgebouwd en daardoor soms net zo moeilijk of zelfs onbegrij pelijk is als delen van Joyce' Ulysses. In Licht in augustus wist Faulkner de perfecte balans te vinden tussen de klassieke en moder nistische romankunst. Of zoals Phillips het uit drukte destijds: 'Light in August is nog een van zijn meest toegankelijke boeken omdat er een begin, midden en eind aan zit.' Faulkner geldt als een moeilijke auteur. Hij heeft een enorme invloed gehad op andere schrijvers. Mario Vargas Llosa zou nooit een letter hebben geschreven als hij Faulkner niet had gelezen. Die andere grote Zuid-Amerikaan, Gabriel Garcia Marquez noemde Licht in augustus in zijn auto biografie Leven om te vertellen 'mijn trouwste beschermduivel'. Phillips: 'De enige mensen die ik tegenkom die van Faulkners stijl houden, zijn andere schrij vers. Lezers houden niet van zijn stijl, omdat het te moelijk is. Het is net als met jazz. Je hebt freaks die luisteren naar Charles Mingus of Or- nette Coleman, maar de gewone man die naar jazz luistert, draait Miles Davis, Lester Young of Wynton Marsalis. Die willen niet die atonale shit en dat experimentele gepiel. Andere jazzmusici houden ervan. Die bewonderen Mingus en Cole man omdat ze het genre oprekken. Schrijvers houden van Faulkner. Als ze zich afvragen hoe je het aan moet pakken om een verhaal te vertellen vanuit het perspectief van een hond, dan pakken ze Faulkner. En als ze willen weten hoe flash backs werken. In een trein lezen, heerlijk, maar geen Faulkner. Faulkner is werken.' Daarin heeft Phillips absoluut gelijk, maar wie de moeite neemt in dit boek door te dringen kan op weg zijn naar de mooiste leeservaring van zijn leven. De compassie met de personages, de diepgang in de psychologie, de uitdagende structuur en stijl - ongeëvenaard. Nooit zal ik de middag vergeten dat ik Licht in augustus voor het eerst las, onder de appelboom in de tuin van mijn ouders. Het was alsof de stoel waarin ik zat, loskwam van de grond. Musil, Proust, Kafka, Machado de Assis, Woolf, zij schreven de grote werken. Maar Licht in au gustus is de mooiste roman van de twintigste eeuw. De vraag is: gaat het nu alsnog gebeuren met William Faulkner? Hebben navolgers als Marquez het leespubliek doen wennen aan inge wikkelder structuren? Pogingen om een groot lezerspubliek voor zijn werk te interesseren hebben in Nederland nooit veel succes gehad. Maar niet alleen hier wordt een nieuwe poging ondernomen. In Amerika heeft Oprah Winfrey zich met haar Book Club op Faulkners romans gestort. Haar kwartaalkeuze voor deze zomer, in de VS altijd goed voor een oplage van honderdduizenden exemplaren, is een drietal werken in een box. As I lay dying, The Sound and the Fury en Light in August. Wie weet. sportboek recensie Theo Brinkman 'Ik maak geen fouten - de laatste maanden van Co Adriaanse bij AZ' door Jaap Visser. (Hard Gras, nr. 43). Uitgeverij Nieuw Amsterdam. Prijs: €7,75. Co Adriaanse mocht de afgelopen maanden dan graag klagen dat 'niemand in het buitenland' hem kende, er waren wel degelijk tal van clubs die de succestrainer wil den hebben. De AZ-trainer sprak met West Ham United, Portsmouth, Besiktas, Metallurg Donetsk, Valencia, Grampus Eight, Celtic en Wolfsburg. Waar? Gewoon, bij Van der Valk in Akersloot. Die 'onthulling' van Adriaanse staat in het nieuwste nummer van Hard Gras, dat vandaag verschijnt. Het voetbaltijdschrift voor lezers is dit keer geheel gewijd aan AZ, en dan vooral aan trainer Co Adriaanse. Tien weken lang, van maart tot en met mei, volgde journalist Jaap Visser de club. Zijn missie: erachter komen wie Co Adri aanse nu eigenlijk is. Daartoe sprak hij veel met Adriaanse zelf, maar ook met andere leden van de technische staf, met de beste vriend van Adriaanse, met spelers, met de voorzitter, met de technisch directeur. Het is een beproefd recept van Hard Gras. Zo verschenen eerder portretten van Louis van Gaal (als trainer van Barcelona) en de clubs Feyenoord en Heerenveen. Visser kreeg veel medewerking van AZ en Adriaanse, al bleef de deur van de kleedkamer dicht. Adriaanse zegde niet voor niets zijn medewerking toe. De trainer had in januari zijn vertrek aangekondigd, en wilde twee docu menten achterlaten: één in beeld (de eerder uitgezonden tv-reportage van Paul Rosenmöller) en één in woord (de ze Hard Gras). Het negatieve beeld dat Nederland vol gens Adriaanse van hem had, mocht namelijk wel eens worden bijgesteld, vond de trainer. Hard Gras mocht der halve tien weken meelopen. Dat zou een evenwichtig portret moeten opleveren. Is dat gelukt? Ja, al komt er geen andere Adriaanse uit dan de trainer die we al kenden: een gedreven vakman met een enorme geldingsdrang, een toptrainer met tacti sche meesterzetten, een man die van zichzelf zegt dat hij geen fouten maakt, een man die denkt dat sommige jour nalisten hem haten. Een winnaar die naar buiten toe al tijd sterk is en probeert zijn kwetsbaarheid verborgen te houden. Onthutsend is in dat opzicht het verhaal dat Adriaanse na de slechte competitiestart (1 punt uit 2 wedstrijden) intern riep 'we gaan degraderen, ik weet het zeker, we kunnen zomaar degraderen'. Zijn assistenten moesten hem uit de put trekken. Natuurlijk klinkt ook de ziekelijke zucht naar erkenning door in het document. Zijn minpunten (al benoemt hij die zelf niet als zodanig) worden veel te veel belicht, meent Adriaanse, zijn kwaliteiten en successen veel te weinig geprezen. Zelfs van zijn vader, zo zegt Adriaanse op zeker moment, heeft hij nog nooit rechtstreeks een complimentje gekregen. „Niet zo vreemd dat hij (Adri aanse. red.) altijd maar bevestigd wil worden", conclu deert auteur Jaap Visser. Het is een van de vele leuke passages in het boek over de laatste maanden van een opmerkelijk seizoen met een opmerkelijke trainer. Een trainer die uiteindelijk bij Van der Valk in Akersloot rondkwam met FC Porto, net toen hij toe was 'aan de appelmoes met kers'. Met de Dag van de Architectuur, begin juli, in aantocht brengen Nederlandse uitgeverijen het ene na het andere overzichtswerk uit. Het Amsterdamse Bis Publishers komt met de zevende editie van het jaarboek Nederlandse Ar chitecten (€65,00), waarin 123 architectenbureaus zich op twee royaie bladzijden in full color mogen presenteren. Vergeet de poeha die de meeste bureaus over zichzelf ten beste mogen geven, maar geniet van de door hen bijgele verde foto's (zoals van het hierbij getoonde Hilversumse non-fictie recensie James McGonigal door Jared Diamond. Uitgeverij Penguin Adviesprijs 34 eurc landse editie: 'Ondergang'uitg Het Spectrum. Prijs: €35,75. n in de loop van de geschiedenis sommige samen- idanks een hoogstaand niveau ten onder gegaan en dere het wel gered. Eén van de antwoorden op die ilogische zelfmoord, ofwel ecocide. De Amerikaanse j geograaf Jared Diamond legt in zijn jongste boek t i ;end precies uit dat grote groepen weldenkende 'a el goed in staat zijn om consequent beslissingen te leiden tot hun eigen ondergang. •nderzocht het lot van eilandbevolkingen in de stille Maya's in Zuid-Amerika en de Vikingen in Noord- alle gevallen ging het om goed ontwikkelde be- met procedures voor besluitvorming en inrichting fit ïomie. h ïiamond zien, namen dergelijke samenlevingen be- tot hun ondergang leidden. Deels waren die beslui- ci ch: geen tolerantie voor andersdenkenden in de ei- djgeen behoefte aan samenwerking met andere groe- h< »ods liever oorlog. idootste deel echter, is de overtuiging van deze weten- ing het om besluiten die geen rekening hielden met r de letterlijke leefomgeving. Wie op een afgelegen n and alle bomen omzaagt en verstookt, moet niet gek t na een aantal jaren het kale eiland geen enkel per- er biedt. Toch is het gebeurd, verschillende malen Beelden op Ahu Akivi, Paaseiland. Foto: Reuters/Carlos Barria zelfs. Exit bewoners Paaseiland, exit bewoners van delen van Polynesië. De Vikingen waren succesvolle ontdekkers van Noord-Ameri- ka. Maar hun kolonies op Groenland en de kust van Canada vergingen omdat de vleeseters (wier runderen meer opaten dan ze opleverden) niet op vis wilden overschakelen, ruzie maakten TOP-10 Arenapark, een ontwerp van Tangram Architekten). Daarin wordt eens te meer getoond dat de Nederlandse architec ten vaker kiezen voor ingetogen ontwerpen en materiaal (natuursteen, hout). Wellicht een weerspiegeling van het economisch klimaat. 'Sommigen zullen het saaiheid noe men, anderen stellen tevreden vast dat de rust is weer gekeerd', constateert Olaf Koekebakker in het voorwoord. In elk geval een allesbehalve saai boek. Foto uit besproken boek met de in hun ogen inferieure lokale bevolking (de later zo ge noemde Indianen) en aldus hun eigen leefomgeving negeerden tot het te laat was. Is het echt zo simpel, denk je af en toe bij het lezen van dit boek. Maar Diamond is een geduldig docent en zijn redenering en conclusies zijn onafwendbaar: de mens is door de eeuwen heen dol op ecocide, hoe paradoxaal dat ook klinkt. Wie wil nu zijn eigen leefomgeving - en dus uiteindelijk de eigen soort - om zeep helpen? Diamond won eerder een Pulitzer-prijs met zijn geschiedenis van de moderne wereld Gutis, Germs Steel (in Nederland ver schenen als Zwaarden, paarden ziektekiemen). Hierin laat hij zien dat de introductie van wat de ene samenleving beschouwt als eenvoudig en geaccepteerd, in andere samenlevingen over rompelende gevolgen kan hebben. Het hebben van paarden, zwaarden en buskruit hielp de Spaanse verovering van Zuid- Amerika snel voltrekken, maar meer nog droeg de Europese griep bij: hele Indianenlegers stierven in luttele tijd aan de tot dan toe onbekende ziekte. Diamond trekt de lessen van zijn wetenschappelijk onderzoek (evolutionaire biologie, gecombineerd met geografische ken nis) door naar de toekomst. Hij is in het moderne, rechts-poli- tiek correcte Amerika wel zo handig om niet meteen te gaan trompetteren over broeikaseffect, uitlaatgassen, SUVs, aircon ditioning en bewateren van woestijnen. Maar zijn waarschuwing is onmiskenbaar: de huidige Westerse levensstijl, vooral de Amerikaanse, is de aanloop naar een nieu we ecocide. En dan moeten de nieuwe economieën van China en India nog op gang komen. Maar Diamond is een Amerikaan, en dus een optimist: we kunnen nog leren van het verleden, meent hij, ondergang is niet onvermijdelijk. Maar dan moet er wel wat gebeuren! 1. (1) Dan Brown, De Da Vind code Luitingh-Sijthoff, 19,95 2. (2) Dan Brown, Het Bernini mysterie Luitingh-Sijthoff, 19,95 3. (10) Nicci French, De verborgen glimlach Anthos, 10,00 4. (8) Dan Brown, Het Juvenalis dilemma Luitingh, 19,95 5. (5) Paulo Coelho, DeZahir De Arbeiderspers, 16,95 6. (-) Nicci French, Vang me als Ik val Anthos, 19,95 7. (7) Isabel Allende, Zorro Wereldbibliotheek, 18,50 8. (-) René Appel, Loverboy Prometheus, 16,95 9. (6) Philipp Vandenberg, Het Sixtijnse geheim Karakter, 9,95 10. (4) Tineke Beishuizen, Als zand door mijn vingers De Arbeiderspers, 16,95 Bron: CPNB/De Bestseller 60 De Maand van het Spannende Boek, die nog tot eind ju ni duurt, heeft ervoor gezorgd dat er in de boekentop tien van deze week maar liefst negen spannende boe ken staan (als we De Zahir daar gemakshalve ook toe rekenen). Het enige boek dat zich te midden van al dit geweld staande houdt is Zorro, de klassieke held die schrijfster Isabel Allende opnieuw tot leven heeft ge wekt. Dan Brown blijft de toptien nog steeds met drie boeken beheersen, met De Da Vinci Code (op één), Het Bemini Mysterie (op twee) en Het Juvenalis Dilemma (op vier). Zorro staat voor de tweede week op de zevende plaats. ZATERDAG 18 JUNI 2005 ER BIJ thriller recensie Arno Ruitenbeek 'Adelaarsbloed' door Craig Russell. Uitgeverij De Fontein. Prijs: €16,95. Craig Russell is een Schotse schrijver die er met Ade laarsbloed werkelijk inknalt. Wat een verbluffend de buut. Hoe gaat hij hier, in de aangekondigde vijf nieuwe delen waarin rechercheur Jan Fabel een hoofdrol ver tolkt, overheen? Werkelijk alles aan deze policier is an ders dan anders. Ten eerste de locatie: de Duitse havenstad Hamburg. Be halve voor een enkele politieserie op tv SchwarzRot, Gold was de laatste) hebben scenario- en spannende boekenschrijvers de prachtige hanzestad helaas links la ten liggen. Fabel is de tweede aangename verrassing die Russell ons voorschotelt. Een sympathieke man die zijn Britse/Ost- Friesische afkomst ten beste aanwendt om flegmatiek en onderkoeld leiding te geven aan een bont geschakeerd rechercheteam dat gelukkig niets heeft van de karikatu ren Derrick en Harry. Derde, maar zeker niet onbelangrijkste surprise, is de in trige en dan met name de verfrissende aanpak van door minder getalenteerde auteurs royaal gebezigde thema's als bende-oorlogen, seriemoordenaars en neonazisme. Russell legt laag over laag en bouwt het verhaal uiterst professioneel op. In Hamburg vinden enkele vreselijk bloederige moorden plaats op jonge vrouwen. Hun borstkas is uiteen getrok ken, hun longen zijn verwijderd en over hun schouders gelegd. Dit duidt op de rituele offerpraktijk 'Blood Eagle' (adelaarsbloed, dus) uit het Odinisme, of Asatru. Tegelij kertijd worden in het nabijgelegen Cuxhaven vrouwen gedrogeerd en verkracht door mannen met Odin-mas- kers op en vinden in het Hamburgse liquidaties van Turkse maffiosi plaats. Alle sporen leiden naar een meedogenloze Oekraïnse criminele organisatie. Maar wat zijn de verbanden tus sen die groepering, een ultrarechtse uitgever, zijn nazi- vader en een ICT-specialist? Waarom moest een journa liste, die onderzoek deed naar vastgoedcontracten, dood? Je kunt bijna niet wachten op deel twee, zeker niet met deze ontknoping.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 7