3 BIG STORIES! B.B. King schakelt een tandje terug KUNST CULTUUR Tintelend concert Akkoord Francine Oomen en Jacques Vriens favorieten Kinderjury Regisseur Peter Broc groots in eenvouc Fritz in Boymans Bezoeker va poppodia i 25 jaar, mai en autochtoi Koninklijke onderscheid Andy Tielmi Nominaties Anna Bijns p dinsdag 14juni 2005 Tom Cruise en Dakota Fanning. Foto: EPA/Franck Robichon Cruise on tour met Dakota Tokyo - Acteur Tom Cruise, met in zijn armen de jonge ac trice Dakota Fanning, is op tournee om de film 'War of the Worlds', waarin het tweetal speelt, te promoten. In 'War of the Worlds' wordt de aarde aangevallen door buitenaardse wezens van Mars. Cruise speelt Ray Ferrier, een aardbewoner die zich verzet tegen de indrin gers. De verfilming, door Steven Spielberg, van de klassieker van H.G. Wells uit 1898, draait vanaf 29 oktober in de bioscopen. Beethoven gratis via BBC-website londen - Bezitters van een mp3-speler krijgen een nieuw muzikaal dieet aangeboden. De BBC maakt op de website van haar derde radiozender alle ne gen symfoniën van Beethoven gratis beschikbaar in mp3-for- maat. Vijf werken staan al onli ne. De overige vier worden nog door het BBC filharmonisch or kest opgenomen. amsterdam/gpd - Onder de tien favorieten van de Kin derjury 2005 zijn vier boeken van Francine Oomen en Jac ques Vriens. Beide auteurs zijn met twee boeken verte genwoordigd. De andere kanshebbers - onder wie An nie M.G. Schmidt, Carry Slee en Paul van Loon - staan met één titel op de lijst. Kinderen tussen 6 en 12 jaar konden de afgelopen vier maanden in twee leeftijdsca tegorieën stemmen op school, in de bibliotheek, in de boekwinkel en via inter net. Uit de ruim duizend ti tels die vorig jaar verschenen, nomineerden zij volgens de Stichting CPNB, in de catego rie 6 t/m 9 jaar: 'Floor gaat door!' van Marjon Hoffman (Uitgeverij Ploegsma), 'Pa niek in de Leeuwenkuil' van Paul van Loon (Uitgeverij Leopold). 'Geheim agent' van Mirjam Oldenhave (Uitgeve rij Zwijsen), 'Pluk redt de die ren' van Annie M.G. Schmidt (Em. Querido's Uitgeverij), 'De ontmaskering van de zin gende hotelrat' van Jacques Vriens (Van Holkema Wa- rendorf). En in de categorie 10 t/m 12 jaar: 'Doe eens raar met je haar' van Elisabeth Mollema (Uitgeverij Van Goor), 'Hoe overleef ik met/zonder jou?' van Francine Oomen (Van Holkema Warendorf), 'De reis van Lena Lijstje' van Francine Oomen (Van Holke ma Warendorf), '100 Timboektoe' van Carry Slee (Van Holkema Warendorf) en 'Tien torens diep' van Jac ques Vriens (Van Holkema Warendorf). De prijsuitreiking is op 22 ju ni in Zaanstad. Dan wordt ook de winnaar van de Hotze de Roosprijs bekendgemaakt, de prijs van Zaanstad voor het boek dat de meeste stem men kreeg van alle kinderen samen. De Nederlandse Kin derjury heeft tot doel zoveel mogelijk kinderen kennis te laten nemen van nieuwe kin derboeken en is een initiatief van de Stichting CPNB en de NPS. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Kamerkoor Akkoord o.l.v. Wim Dijkstra, m.m.v. Cerrie Meijers (orgel). Gehoord: 12/6, Hartebrugkerk, Leiden. Kamerkoor 'Akkoord' onder lei ding van Wim Dijkstra heeft zich opgesteld bij het kerkorgel. Dat betekent dat het publiek en masse achterstevoren in de banken gaan zitten om opti maal te kunnen luisteren. Dat doen ze niet voor niks! Meteen in Bruckners 'Libera me' zet Akkoord stevig en fris in, en houdt de spanning tot de laat ste woorden vast. Ook Bruck ners 'Asperges me' (besprenkel mij) heeft diezelfde vanzelf sprekende vitaliteit. De meer stemmigheid is dan ook weinig complex of buitengemeen ver rassend. Gerrie Meijers op het romantische Maarschalker- weerd orgel benadrukt met haar levendige spel de eenvoud van het lied. In Brahms' Geistliches Lied zijn de melodielijnen veel langer, slingeren in fraaie harmonieën feestelijk en transparant om el kaar heen. Het 'Amen' van de mannen komt helaas moei zaam op gang, maar breekt gaandeweg door in evenwichti ge meerstemmigheid. Die ove rigens meer kans krijgt om zich apart van elkaar te profileren in 'Ach arme Welt', in mooie soe pele bewegingen die na verloop van tijd verend in elkaar vallen. De Mis in D van Dvorék is het meest lijvige werk dat Akkoord op z'n programma heeft staan. Stralend begint het Gloria, evo catief met mooie schallende uithalen, die niettemin kort en krachtig blijven. Niet alles loopt op rolletjes, zoals het 'Cum Sancto Spiritu' dat door de mannen wat rommelig wordt ingezet met een vaag onzeker vervolg van de vrouwen. Maar ook hier herstelt Akkoord zich voorbeeldig in de loop van het Gloria Dei Patris, ondersteund door stevig fortissimo orgelspel. Ook 'Deum de Deo' uit het Cre do laat zich maar al te graag meevoeren op de sterke vleu gels van het orgel. Het Et Incar- natus Est wordt fraai uit het aardse slijk opgetild, spiritueel en lichtvoetig door alle stem men verbeeld. In het deel over de Opstanding uit de doden zingt het koor licht euforisch, donker tegen licht. Even zingen de sopranen boven hun stem- bereik in het Sanctus, waardoor een schrille droge klank ont staat die gelukkig weer warm en zuiver wordt in iets lagere re gionen. In het Benedictus en Agnus Dei kan de dirigent Wim Dijkstra niet voorkomen dat de span ningsboog verslapt in de eerste zinnen, die eerbied en ootmoet zouden moeten afdwingen. Vooral de sopranen zingen overtuigend mooi in deze laat ste twee delen van dit kleine, weinig uitdagende maar fris tintelende concert. Rotterdam - In Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam is de expositie 'A Chronicle of Modern Times' te zien van de Amerikaanse cartoontekenaar Robert Crumb. De tentoonstelling geeft een over zicht van het werk van Crumb, bestaande uit zo'n tweehonderd te keningen. In zijn strips schopt Crumb graag aan tegen heilige huisjes en speelt seks vaak een belangrijke rol. De expositie is te zien tot en met zondag 4 september. Foto: ANP utrecht/anp - Het pu| dat naar poppodia gaa gemiddeld 25 jaar oud, j hoger opgeleid en auti toon. Dat blijkt uit een derzoek van de Verenj Nederlandse Poppodia steekproef is gehouden aanleiding van de uitre van de IJzeren Podiun ren, morgen. Deze pi worden toegekend aan der meer bet beste pot van Nederland, vorig won Tivoli in Utrecht. Slechts 7 procent vai mensen die een popj bezoekt, is allochtoon groter het podium, hoe allochtonen. Hoe kleini podium, hoe jonger he bliek. In totaal zijn ruim mensen ondervraagd het onderzoek. De bezoekers waardere podia met gemiddeld 7,5. De grotere podia h een iets hoger aantal pi dan de kleine. Als sterk worden onder meer di ligheid en de bereikbaa genoemd. De mogelijkii om kaartjes in de vot koop te kopen en de 1 matieverstrekking als minder goed beoon Ook de toiletten worde altijd even goed bevo maar het minst tevrede de respondenten ovi prijzen van de drankjes, Rijswijk - Rockmuzikan Tielman (69) heeft a| zaterdag in Rijswijk e ninklijke onderscheiding gen vanwege zijn maa pelijke verdienste op a terrein. Loco-burgemees Zoetermeer Bé Emmens de de totaal verraste li Nederlandse rocker de 1 selen op. Volgens Ei heeft de in Celebes g Tielman als de vade 'koning van de rock-'n-i betekent voor de Indis derlandse gemeenschap derland'. Een geëmotio Tielman droeg zijn ondf ding op aan zijn drie br zus met wie hij jarenl The Tielman Brothers d ropa tourde. door Peter Kuijt Rotterdam - Hij wordt tachtig en vond het tijd worden om het wat rustiger aan te doen. De 'thrill' is nog lang niet verdwe nen, maar tweehonderd optre dens per jaar acht Riley 'Blues Boy" King meer dan genoeg. De ze maand geeft de The King of the Blues twee afscheidsconcer ten in Nederland. Hij heeft geen grootse plannen voor zijn tachtigste verjaardag op 16 september, maar het moet gek lopen of B.B. King zal niet ergens on the road' zijn. Hij heeft zijn ambitieuze tour schema ietsjes bijgesteld, maar na zijn Europese tournee in ju ni en juli plakt hij er in augus tus gewoon nog eens ruim vijf tien concerten in zijn geboorte land aan vast. De teller haalt ook dit jaar nog met gemak tweehonderd concerten. Tussendoor werkt hij aan weer een duettenalbum, want B.B. King is een allemansvriend. De lijst met coryfeeën die met hem en Lucille, de Gibson-gitaar waarop hij al zes decennia speelt, wilden samenwerken is lang, heel lang. Een paar na men: U2, Joe Cocker, Van Mor rison, Tracy Chapman, Rolling Stones, Eric Clapton, Elton John, Dionne Warwick, Mick Hucknall, John Lee Hooker, Stevie Nicks, Bonnie Raitt. De King of the Blues lijkt onver moeibaar. Als het even kan scharrelt hij memorabilia uit zijn lange carrière bij elkaar voor het museum dat zijn naam moet gaan dragen en in 2007 de deuren opent in Indianola, Mississippi. ,,In Indianola lig gen mijn roots", aldus King, die in zijn jonge jaren een blauwe maandag in een katoenfabriek werkte. Het museum, waarvan de bouw is begroot op tien mil joen dollar, zal ruime aandacht besteden aan de moeilijke kin derjaren van King in de Missis sippi Delta. „Mijn moeder stierf toen ik ne B.B. King en zijn onafscheidelijke Lucille, de Gibson-gitaar waarop hij al zes decennia speelt. Foto: GPD/Phil Nijhui gen was", herinnert King zich. „Ik leefde op mezelf tot mijn vader op mijn veertiende weer voor me ging zorgen." Riley B. King werd geboren op een ka toenplantage in Itta Bena, op een steenworp afstand van In dianola. Hij leerde zijn eerste gitaarakkoorden van de predi kant in de kerk waar hij in zijn jeugd zong. Maar de grootste invloed op hem had zijn neef Bukka White, een bekende sli- de-gitarist uit Memphis bij wie King midden jaren veertig woonde. Door het spel van White te imiteren, ontwikkelde King zijn later zo bekend ge worden vingervibrato, het met een vinger snel heen en weer bewegen van een snaar om zo schommelingen in de toon te krijgen. King keerde nog even terug naar Indianola om er een bestaan als boer op te bouwen. Maar al snel verhuisde hij - sa men met zijn vrouw Martha - weer naar Memphis, deze keer vastbesloten om er een bestaan als bluesartiest op te bouwen. De gitarist had spoedig een ra dioschnabbel te pakken. Iedere dag was hij te horen aan het einde van de uitzending van een deejay op radiostation WDIA. In 1949 kreeg hij een ei gen programma, waarin hij live zong en platen draaide onder een nieuwe naam, The Beale Street Blues Boy, later afgekort tot Blues Boy en daarna simpel weg gereduceerd tot B.B. Dat jaar kwam er een eerste plaat uit met vier nummers bij het platenlabel Bullet in Memphis. Zijn eerste hit, 'Three O'Clock Blues', nam hij op in een YMCA in Memphis. In 1952 scoorde hij opnieuw, nu met 'You Know I Love You', gevolgd door 'Plea se Hurry Home', 'Woke Up This Morning' en 'Please Love Me'. 'I Have The Blues' uit 1955 was zijn eerste 'millionseller'. Hij stopte met zijn radioprogram ma en ging op tournee. Hij toerde zo vaak als hij kon en maakte zo vaak mogelijk plaat opnamen. King zong en speel de in zijn carrière zo'n vijftig al bums bij elkaar en vergaarde daarmee dertien Emmy Awards. In de daaropvolgende jaren re gen de hits zich aaneen. Kings naam werd synoniem met het beste wat de blues te bieden had. Niemand had grotere hits, speelde beter gitaar of kon zin gen zoals hij. Hij beïnvloedde met zijn muziek tal van jongere en aankomende artiesten. B.B. werd een nog grotere act in de jaren zestig toen hij verhuis de naar het ABC-Par amount-la bel. Hij maakte in 1964 het al bum 'Live At The Regal', dat al om beschouwd wordt als een van de beste live bluesalbums aller tijden. De doorbraak kwam in 1970 met de hit 'The Thrill Is Gone'. B.B. maakte zijn opwachting in The Ed Sullivan Show en King ging zelfs toeren met The Rolling Stones. Om in de pas te kunnen blijven met de heersende muzikale trends, moderniseerde King dat het een lieve lust was. Hij nam nummers op met Philadelphia International (de ritmesectie achter o.a. de Spinners) en funkte zelfs met The Crusaders. In september 1990 begon The King of the Blues samen met The King of Soul, Ray Charles, aan een ambitieuze wereldtour nee. „Spelen met" Charles is sterven en ten hemel gaan", zo bestempelde King deze tour nee. Hij barstte in tranen uit, toen zijn kameraad vorig jaar werd begraven. En hij liet opnieuw tranen, maar nu van vreugde, stromen toen de staat Mississippi 15 fe bruari als B.B. King Day uitriep. King is de beste goodwill-am- bassadeur die de blues zich kan wensen. Hij heeft meer dan wie ook gedaan om de blues een gezicht te geven. Clubs in Nashville, Memphis, Los Ange les en New York dragen zijn naam en in Londen gaat er bin nenkort ook een B.B. King-fili- aal open. Zelf blijft hij er tame lijk bescheiden onder. „Op al mijn albums staan zeker enkele goede nummers. Maar ik mis nog elke dag een paar noten." B.B. King in concert, 23 juni, Martiniplaza, Groningen; 27 juni, Ahoy', Rotterdam. amsterdam/anp - 'Een bed van mensenvlees', 'Koffers zi en 'Timiditeiten' zijn de titels van drie poëziebundels die 1 gen naar de Anna Bijns Poëzie Prijs voor vrouwelijke dicht Gerlach, Hagar Peeters en Anneke Brassinga horen op 9 wie er met de 10.000 euro vandoor gaat. De tweejaarlijkse prijs, afwisselend voor proza en poëzif doeld om de positie van vrouwen in de literatuur te benai en bevorderen. Gerlach laat de lezer met een nieuwe blikt alledaagse kijken, Peeters brengt het persoonlijke dichtbij van de lezer een voyeur te maken en Brassinga schrijft zont geheim prijs te geven, typeerde de jury de schrijfsters. theater recensie Maja Landeweer Voorstelling: Tierno 8okar', gebaseerd op de roman van Amadou Hampaté Ba. Regie: Peter Brook. Tekst: Marie-Hélène Estienne. Muziek: Toshi Tsuchitori, Antonin Stahly. Gezien: 12/6, Westergasfabriek, Amsterdam. Daar nog te zien: t/m 17/6. Steeds puurder, steeds echter moest zijn theater worden. En op zijn tachtigste lijkt de legen darische Britse regisseur Peter Brook terug bij het begin, thea ter in zijn oervorm. 'Tierno Bokar' - de wereldpremière was vorig jaar in Duisberg - is thea ter zoals het al eeuwenlang be staat. En vertelt een verhaal dat zich net zo goed nu als drie eeuwen geleden afhad kunnen spelen. Het is authentiek theater zon der poespas, zonder technisch vernuft. Er is een verteller, er zijn acteurs en twee muzikan ten. En ondanks die eenvoud is de voorstelling groots. Groots in inhoud. In het mooie, meesle pende, mytische en sprookjes achtige verhaal. 'Tiemo Bokar', geschreven door Marie-Hélène Estienne, is geba seerd op het waargebeurde ver haal van de Afrikaanse schrijver Amadou Hampaté Ba (1901- 1999). In 'The sage of Bandiaga- ra' beschrijft hij het leven van zijn leermeester Tiemo Bokar. Bokar was een uitzonderlijk man, die zijn idealen verkoos boven zichzelf. De sage vertelt hoe er in twee groepen tegenover staan. Het ene kamp gé het gebed 'Parel Van Vo heid' elf keer achter elk worden opgezegd, het a kamp doet het twaalf ke de Franse bezetter zich gaat bemoeien, loopt hi hand. De 'elfbidders' zij and van Frankrijk, zo m kolonialisten, en moete den uitgeroeid. Een zoe sprookje ontaardt in eei bad. Want zoet is het, voordi a Fransen op de proppen Het rustige Afrikaanse li iu dat baadt in een warme van goudgeel zonlicht rend is de universele ge nis van kinderen die gn f groeien, die gevormd viJ door leermeesters, in a< komen met liefde, dooi J vriendschap, afscheid recht. En koddig is heti ook, vooral in de confn tussen zwart en blank (i poep is net zo zwart'). Wat het dorpse leven w tig maakt zijn de acteui - uit Bandiagara lijken g< ook al komen ze overal daan, heel naturel spelf jong zijn of juist heel 01 no Bokar' is een liefdev rc voorstelling, zonder bit f zuur. Met een boodsch g! het eind. Waarmee Bol u gebeurde in een paar zi |ja vat: „Er zijn drie waarh u. mijn waarheid, jouw w 12, en dé waarheid."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 18