Drama met enneagramsausje MEDIA 3fm weer over darfcir 'Peter Pascoe is als een jas die ik af en toe aantre Omroepplan verdeelt kabinet Talpa doet videobanden in de ban Felix Meurders op zoek naar radiotalenten De omroep van de toekomst 'Politiek beseft nu dat jongeren belangrijk zijn' Net 5 schrapt Wet volgens Milo Hilversum - Net 5 schrapt voor de tweede maal 'De wet volgens Milo' en deze keer definitief. De Vlaamse advocatenserie, met Kiirt Rogiers en Miryanna van Reeden in de hoofdrol, trok we derom niet zoveel kijkers als verwacht. Vorig jaar werd de se rie ook al na drie afleveringen van de buis gehaald. Volgens Net 5 keken toen weinig men sen omdat De wet volgens Milo op hetzelfde tijdstip werd uitge zonden als het Champions Lea gue voetbal. Ook afgelopen woensdag moest de serie op boksen tegen de wedstrijd Ne derland - Finland op Nickelo deon. Volgens een woordvoer der van Net 5 heeft het schrap pen van de serie deze keer niets te maken met de concurrentie van het voetbal. „We richten onze programma's op een pu bliek dat over het algemeen niet geïnteresseerd is in voetbal, dus hebben we onze conclusies ge trokken toen de serie weer niet aansloeg." In plaats van De wet volgens Milo herhaalt Net 5 Ja mie's Kitchen Amsterdam. laren/anp - Als eerste televisie zender in Nederland gaat Talpa volledig digitaal en geautomati seerd uitzenden. Het nieuwe station, dat vanaf augustus gaat beginnen, bant daarmee video banden uit. Talpa voorkomt hiermee een veel voorkomende tv-praktijk van heen en weer rennende medewerkers met uitzendtapes. Uitpuilende ar chieven zullen door de nieuwe techniek ook niet voorkomen, aldus een Talpa-woordvoerster. De zegsvrouw rept over een re volutie in medialand. lhAlle con tent voor de programma's van Talpa wordt dagelijks digitaal ontvangen en opgeslagen op een centrale server waarna het op afstand kan worden be werkt." Talpa TV houdt kantoor in La ren. De zogenoemde uit- zendstraat van de zender, waar alle technische apparatuur staat, komt - net als twee klei nere tv-studio's - in het Media Park in Hilversum. Via een glas vezelverbinding met de centrale server in Hilversum kunnen de medewerkers in Laren de in houd digitaal bewerken. De uitzendingen verlopen ge heel geautomatiseerd, waarbij één persoon over de eindregie waakt. Volgens Talpa werkt het systeem sneller dan bij andere stations gebruikelijk is en biedt het flexibele mogelijkheden op welk distributieplatform (radio, tv, internet, mobiele telefoons etc.) dan ook. dinsdag 14 JUril 2005 Hilversum - De KRO heeft de smaak te pakken met de types van het enneagram. Na de ka raktertest van enkele weken te rug is het nu de beurt aan een dramaserie die gebaseerd is op de negen karakters van het en neagram. Vanavond aflevering twee in de reeks, de film Hotel Bellevue. Wie vorige week met plezier naar Droog, de eerste afleve ring, heeft gekeken, neemt van avond een risico. Was Droog toegankelijk, snel en humoris tisch, Hotel Bellevue is wat va ger, trager en somberder. En zo wisselen de stemmingen elkaar keurig af in de negen films. De aflevering Bruno en Violet (21 juni) bevat weer de nodige hu mor en Dwaalgast (28 juni) zelfs wat erotiek. De daaropvol gende afleveringen zijn weer wat aan de sombere kant. De Enneagram Filmreeks is in opdracht van de KRO gemaakt door Filmprodukties De Luwte met steun van het Stimule ringsfonds voor Culturele Om roepproducties. Elke film heeft een andere regisseur. Zo is Droog van Annemarie van de Mond en Hotel Bellevue van Willem van de Sande Bakhuy- zen. Onder de acteurs bevindt zich een aantal bekende namen als Kim van Kooten, Petra La- seur, Bert Luppes, Porgy Frans- sen, Monic Hendrickx en Johan f Scène uit Hotel Bellevue, de tweede speelfilm uit de enneagram-reeks van de KRO. Foto: GPD/KRO/Victor Arnolds Leysen. Elke aflevering uit de serie is opgehangen aan een karakter uit het enneagram. Zo vormt vanavond het type Loyalist het uitgangspunt voor de verwikke lingen in en rond een verlopen Vlaams hotel. Althans, dat staat keurig op de aftiteling. Verder komt dat nergens in de afleve ring terug. Daarmee blijft het onduidelijk of het echt nodig was de reeks op te hangen aan de negen karaktertypes om tot aardige dramaserie te komen. Waarschijnlijk was dat zonder het enneagramsausje ook wel gelukt. Voor de KRO is dat geen pro bleem. De omroep noemt het 'een uitdaging uit te vinden in welke 'persoonlijkheid van de week' de kijker zichzelf het meest herkent'. In de verhaal lijn is gezocht naar de morele dilemma's die in Nederland nu spelen, maar waarbij de inner lijke dilemma's van het betref fende type de motor vormen. Dat laatste is bij Hotel Bellevue, de aflevering van vanavond, deels gelukt. De film gaat niet echt over een hedendaags mo reel dilemma, wel voert een van de hoofdpersonen een duidelij ke innerlijke strijd. Hotel Belle vue begint met een scène in een katholieke kerk op het Vlaamse platteland, waar Hendrick en Gideon de pastoor helpen. De broers runnen het verlopen hotel/restaurant Bel levue. Een handelsreiziger in stropdassen die het leven moe is en zich tracht op te knopen in de badkamer van zijn hotel kamer vormt het begin van een reeks mysterieuze gebeurtenis sen. Op de buitenmuur van het ho tel verschijnt het aangezicht van Jezus, de kerk omarmt na enige aarzeling het verschijnsel en Bellevue wordt bedevaarts oord. Het is Gideon die worstelt met dit dilemma. Broer Hend rick gaat voor de omzetkansen nu talloze bedevaartgangers het hotel bezoeken, maar Gideon weigert lang deze openbaring serieus te nemen. Maar uitein delijk gaat ook hij overstag. Dolf Rogmans Hotel Bellevue, dinsdag om bij de KRO op Nederland 1 tijdens een live-uitzending van uit het RVU-paviljoen. Vorig jaar werd de prijs gewon nen door Dierde Timp, een Vlaamse student van de Hoge school Antwerpen. Ze kreeg de onderscheiding voor haar pro gramma Camiel, waarin zij op zoek gaat naar het oorlogsverle den van haar opa. In 2003 be landde de prijs ook in België; bij Eva Moeraert voor haar inzen ding Dansen met stieren, over flamencodansers en zigeuner muzikanten. De RVU Radioprijs bestaat uit 700 euro, een plastiek en een freelance contract voor het ma ken van een radioprogramma. De tweede en derde prijs wor den beloond met respectievelijk 450 en 350 euro. Omdat ook de zender 747AM jonge radiomakers een warm hart toedraagt, is er de 747AM Publieksprijs (500 euro). In schrijven en informatie: ww- w.radioprijs.rvu.nl Hilversum - Radio- en televisie presentator Felix Meurders van de VARA is de voorzitter van de vakjury die de winnaar aanwijst van de veertiende RVU Radio prijs. Dit is een jaarlijjkse aan moedigingsprijs voor nog niet afgestudeerde Nederlandse en Vlaamse radiomakers. De jury bestaat verder uit WD-Kamer- lid Fadime Orgü, Gerard Huls hof van de Raad voor Cultuur, Ben Siemerink mediarecensent voor onder meer deze krant en Kristien Amerijckx, presentator, verslaggever en documentaire maker bij de VRT, radio 1. Radiostudenten kunnen zich tot 1 juli inschrijven voor de prijs. Zij moeten een program ma van minimaal 5 en maxi maal 45 minuten maken. De vorm is helemaal vrij. Een no minatiecommissie nomineert een aantal programma's, die eind augustus worden uitge zonden. De winnaar wordt op 31 augustus bekend gemaakt den haag-hilversum - De toe- komst van de publieke omroep zorgt voor een steeds scherpere scheiding van geesten in het ka binet. Volgens de Volkskrant en bronnen rond de regering pro beert het CDA achter de scher men zo veel mogelijk geld en zendtijd voor de omroepvereni gingen veilig te stellen, tot groot ongenoegen van de WD. De diepgaande verschillen van inzicht zouden er de oorzaak van zijn dat het omroepplan van staatssecretaris Medy van der Laan (D66) nog altijd niet in het kabinet is behandeld. Ei genlijk zou het daar weken ge leden al zijn besproken. Het leek er immers op dat er over eenstemming was na het zoge noemde paasakkoord, waarmee D66 in ruil voor een aantal con cessies van WD en CDA op omroepgebied binnen het kabi net kon worden gehouden. Volgens de.Volkskrant willen de partijen hun conflict niet laten escaleren, en bemoeit een re giegroep onder leiding van pre mier Balkenende en vice-pre mier Zalm zich intensief met de kwestie. Het verschil van opvat ting gaat echter diep. De WD ergert zich aan de 'ouderwetse machtspolitiek' van het CDA, zo meldden betrokkenen bij de onderhandelingen aan de krant. Een WD'er zou het CDA 'zo conservatief als de pest' hebben genoemd. Van der Laan en de WD willen de omroepen in de toekomst slechts 27 procent van het hui dige totale budget (500 miljoen euro) geven, het CDA 60 pro cent. Die opvatting van de christen-democraten is ook slecht gevallen bij'de Raad van Bestuur van de Publieke Om roep. In een brandbrief die voorzitter Bruins Slot vrijdag aan Van der Laan en aan de fractievoorzitters van de drie re geringspartijen stuurde, laat hij weten zich 'ernstige zorgen' te maken over de uitwerking van het paasakkoord. Bruins Slot protesteert vooral tegen de poging van het CDA om de omroepverenigingen toch weer veel geld toe te stop pen. De Raad van Bestuur kreeg deze week van een meerder heid in de Tweede Kamer de zeggenschap over de publieke zenders. De omroepvoorzitters krijgen veel minder invloed. Maar de Raad van Bestuur vreest dat hij zonder de macht over een behoorlijk deel van het budget geen regie kan voeren. Van veel kanten is de afgelopen jaren gepleit voor een centrale rol voor de Raad van Bestuur bepleit. De publieke omroep moet volgens deze adviezen minder verbrokkeld program meren om het verlies aan kij kers en reclame-inkomsten aan de commerciëlen tegen te gaan. „Het is pijnlijk te constateren dat er zich aldus zelfs een ver slechtering ten opzichte van de huidige situatie aftekent", schrijft Bruins Slot ter onder steuning van Van der Laan, die koste wat het kost voor het zo merreces tot een akkoord wil komen, aldus de Volkskrant. Hoe ziet de publieke omroep van de toekomst er uit? Die vraa stellen we hier aan bekende en minder bekende Nederlander^ allemaal iets met de omroep hebben of hadden. Vandaag: tator Patrick Lodiers van jongerenomroep BNN. „Er moet zeker wat verande ren. De plannetjes die steeds uitlekken uit Den Haag be schouw ik maar als proefbal lonnetjes. Het zijn plannen die door de politici alleen nog wat naar links en rechts wor den omge bogen. Maar wat mij betreft wordt het omroep bestel echt veel ingrij pender veranderd. Van mij mag het roer om. Omroep verenigin gen mogen best afgeschaft worden. Kijk eens naar België, waar ik heb gewoond. Ik blijf de VRT nauwlettend volgen. Er is daar veel gaande en het gaat er goed. Wat me wel aanspreekt in de plannen van staatssecretaris Medy van der Laan is haar idee om een jongerenzender te gaan maken. Eindelijk besef fen ze in Den Haag dat jon geren belang rijk zijn. Nu hebben we in Hilversum toch voornamelijk ouderenomroe- pen. Het zou mooi zijn een hele zender voor jongeren te reserveren, maar ik vind het nu al mooi dat het over jonge ren gaat. Zij zijn echt belang rijk want ze vormen het pu bliek van de toekomst. Als zij niet kijken, dan is er over een tijdje geen publieke omroep meer. Als er trouwens een jongeren- net komt, dan doemt wel met een de vraag op wie de pro gramma's dan gaat maken. Als bijvoorbeeld de EO en de KRO jongerenprogramma's gaan maken, dan weet ik niet of ze net zo goed aanslaan als die van BNN. Het merk BNN leeft volop bij de jongeren. Dat heb ik gemerkt op de ledenbijeen komsten die ik recentelijk heb bezocht. En als ik jongeren te genkom op straat, dan roepen ze niet mijn naam maar 'Hee BNN!'. BNN valt erg goed bij de jongeren en is een steil merk, dat vind ik echt teg Belangrijk is dat we jonga goed uitleggen wat pubüf omroep is en wat de takei van zijn, want jongeren zi het onderscheid niet tussi publieke en commerciële ten. Daarom was het ook lastig om leden te werven BNN. Komend televisieseizoen BNN zich meer op alloch jongeren. Dat deden we a het programma Couscou Cola Patrick Lodiers. Foto: GPD is afkomstig van Aruba. 2 willen we allochtone jonj aanspreken Die werden! toe nog wel eens vergetei Zelf presenteer ik in heti we seizoen de nieuwe mentairereeks Over mijn die gaat over ongeneesliji ke jongeren die nog alles het lei willen len. J renn zichb fen da zulke] grarru niet op commerciële zen te zien krijgen want hetj gramma is typisch BNN. op de manier waarop ik; sprekken aanga. In de m schappij wordt er nauwe gesproken over terminal ziektes. Vrienden vallem omdat ze het eng vinden over te praten. Het lever handige situaties op, ma y BNN stapt met open vizi 1 deze mensen af. We late E op een gezonde manier het woord. Ik wil het op zelfde manier aanpakkei E de serie 'Je zal het maar1 ben', waarin heftige theij aan bod kwamen en diej ken werd door jongeren e vijftien tot tachtig jaar. iedereen, dus publieke t roep. Daar betalen we a maal voor." Reageren? media@hdc.n E Nico Postma Hilversum - Onder het mom derd platen waar destijds het J Hilversum - Onder het mom 'show me the money" vragen Giel Beelen, Claudia de Breij en Wouter van der Goes volgende week vrijdag opnieuw aandacht voor de vluchtelingen van het Soedanese Darfur. Een half jaar geleden haalde 3FM 916.00 eu ro op door vijf dagen lang uit te zenden vanaf het Neude in Utrecht. Op vrijdag 24 juni wordt de 3FM Serious Request Top 100 uitgezonden, de lijst van hon derd platen waar destijds het meeste geld op werd geboden. Bij Giel (6.00 - 9.00 uur) is Wil lem Smit te gast. Hij is belast met de financiering en logistiek van de projecten.In Arbeidsvi taminen (9.00-12.00 uur) reikt Gerard Ekdom volgende week de 'Gouden Druppel' uit aan het bedrijf dat het meeste geld heeft ingezameld in december. Het vrijdagmiddagprogramma Leuk is anders met Dolf Jansen vervalt. KIJKCIJFERS Top 10 meest bekeken programma's 1. Finland-Nederland Nickelodeon 2.923 2. Postcodeloterij 1 tegen 100 TROS 2.014 3. Goede tijden slechte tijden RTL 4 1.848 4. Journaal (ma, 20u) NOS 1.835 5. Tweelingtest TROS 1.780 6. Dit was het nieuws TROS 1.766 7. Hart van Nederland SBS 6 1.718 8. Nederland-Japan (WKJ) NOS 1.600 9. F1 GP van Canada SBS 6 1.586 10. Shownieuws special SBS 6 1.420 Top 10 meest bekeken kinderprogramma's 1. Totally spies! Jetix 171 2. Spongebob Squarepants Nickelodeon 160 3. WinX club Nickelodeon 155 4. Rocket power Nickelodeon 147 5. What's with Andy Jetix 140 6. Bende van vijf Jetix 132 7. Shinchan Jetix 130 8. Lucky Luke Nickelodeon 129 9. Jeugdjournaal j NOS 126 10. Max Jetix 124 Marktaandelen in Nederland 1 11,2 (11,8) - Nederland 2 15,7 (16,3) Nederland 3 5,1 (5,6) RTL 4 14,7 (16,9) RTL 5 3,6 (4,1) Yorin 6,3 (6,2) SBS 6 14,3 (14,7) NET 5 4,7 (4,8) Veronica 4,6 (4,3) Nickelodeon 4,9 (1,1) De weekcijfers zijn afkomstig van de afdeling Kijk- en Luister onderzoek van de Publieke Omroep. Het aantal kijkers x 1000. De lijst met meest bekeken kinderprogramma's bestaat uit kij kers van 3 tot en met 12 jaar. Tussen haakjes staan de markt aandelen van vorige week. Amsterdam - „Hé, die dikke ken ik van tv. Dat is toch die vent met die rare naam uit die politie serie?" Een groepje voorbijgan gers blijft verrast staan voor het leegstaande kantoorgebouw op het industrieterrein naast het Amsterdamse station Sloterdijk. Op de trappen bij de ingang is acteur Pierre Bokma voor een ca mera in de weer. De crew slaat Bokma's verrichtingen gespan nen gade. De regisseur, 'die dik ke van tv', heeft een arm om de schouder van de cameraman ge slagen. door Monique Brandt Zelfs zijn grootste fans herken nen de regisseur vermoedelijk niet meteen, zo in zijn vrije- tijds-uitdossing: sportschoenen zonder veters, een blauwe trai ningsbroek, een grijze sporttrui en een ongeschoren kin. War ren Clarke, bij veel kijkers beter bekend als de nukkige maar messcherpe Andy Dalziel, zit in de succesvolle BBC-serie Dal- ziel en Pascoe immers meestal strak in het pak. En een grijs en kil industrieterrein is ook niet de eerste plek waar je verwacht je tv-held tegen het lijf te lopen. Toch is Sloterdijk binnenkort terug te zien als opening van het alweer tiende jaar Dalziel en Pascoe. In twee afleveringen van elk vijftig minuten, pas er gens in 2006 bij de KRO op de buis, reizen de twee recher cheurs af naar een politiecon- gres in Amsterdam. „Na een nacht stappen wordt Andy Dal ziel vervolgens wakker naast een heel erg dood meisje", ver telt acteur Colin Buchanan (Pe ter Pascoe) alvast tijdens een koffiepauze in de kantoorruim te die is ingericht als politiebu reau, compleet met foto's van slachtoffers met bloederige ko- gelwonden aan de muur. „Het wordt dus mijn taak om de schuldige op te sporen en Andy uit de cel te krijgen. Het wordt echt een heel spannende aflevering." De afgelopen maand streek een BBC-crew neer in Amsterdam voor de opnamen, dit maal Warren Clarke (rechts), hoofdrolspeler én regisseur, kijkt met de cameraman mee tijdens de Amsterdamse opnames van Dalziel Pascoe. Foto: GPD/Phil Nijhuis weer eens onder regie van War ren Clarke zelf. Om het allemaal een beetje spannend te houden voor de acteurs, mogen ze af en toe zelf een aflevering regisse ren. Na de twee Amsterdam-af leveringen neemt Colin Bucha nan het regie-stokje weer een aflevering over. Clarke is bo vendien als adviseur bij de serie betrokken. In die functie be dacht hij samen met Buchanan een campagne waarin de juiste uitspraak van de naam van Dal ziel (Diejèl) werd benadrukt. „Dat hielp echt. Mensen kon den eindelijk eens zeggen: laten we vanavond naar Dalziel en Pascoe kijken zonder een mod derfiguur te slaan!" De afgelopen weken was de tv- plek in de hoofdstad te vinden. „We hebben echt de hele stad gehad", zegt Jeroen Krabbé, die net als onder anderen Pierre Bokma, Johanna ter Steege en Ellen ten Damme een rol in de serie speelt. „Op deze lugubere plek was ik in elk geval nog nooit geweest.'" Gesneden koek De acteur speelt de politie-in- specteur die het congres heeft georganiseerd. Voor Krabbé is het de eerste keer dat hij in een politieserie zit, en hij vermaakt zich kostelijk. „Voor mij is het werken met een Britse ploeg natuurlijk gesneden koek. Maar het zijn allebei ooknoj^eens énige mensen, zowel Colin als Warren. Het is zó knap dat je na tien jaar nog zoveel plezier hebt in een serie. Ook als regisseur is Warren is erg goed. Een echte acteursregisseur, wat ik ook ben. Hij gaat uit van de spelers, is genereus naar zijn mensen toe." Terwijl Warren Clarke druk en op het oog chaotisch bezig is met het voorbereiden van de volgende scene, rookt zijn col lega Colin Buchanan maar wat ketting om de tijd te doden. Het vorige bezoek van het duo aan Amsterdam, ruim twee jaar ge leden, liep enigszins uit de hand, gniffelt hij. „Het werd erg, erg laat. Nu heb ik vier we ken aUeenjriaar-getvéfkr',, "idinkrhet spijtig. Het plan Voor de Amsterdam-aflevering ont stond tijdens het nog veelbe sproken bezoekje van het duo aan KRO's detectivefestival. Buchanan: „Voor Dalziel en Pascoe is het een logische stap om naar zo'n congres te gaan. In de afleveringen blijven we trouwens ver weg van cliché's: dus geen tulpen, rode lampjes en marihuana in deze Amster dam-aflevering." Het Amsterdam-project blijft overigens een uitzondering in het 'helse' schema van Dalziel en Pascoe, die jaarlijks zeven maanden van Buchanan's tijd kost. Daarnaast is hij een van de regisseurs van de in Enge land razend populaire soapse rie Hollyoaks op Channel 4. „Hele knappe jongens, hele mooie meiden, geen verhaal en dat vijf keer per week", zo grijnst hij. „Ik gebruik het om wat len, om verschillende st te proberen. Als ze lukk T bruik ik ze later weer in en Pascoe. Ik leerde var ,s lyoaks hoe belangrijk hi 4 een regisseur is om te p Je moet het hele schem hoofd hebben. Als er da ig misgaat, en dat gaat er 1 heb je in ieder geval de nen in je hoofd. In datt >j verschil ik als regisseur li Warren. Hij gaat meen -( het moment en van de jjj ik weet van te voren al t hoe ik een bepaalde scè hebben. Vervolgens laalr< acteurs-de scène uitvoe ze die aanpak zelf hebb dacht. Dat werkt altijd j in Weer een gniffel. jj. Buchanan kan uren pn de technische aspecten ai regisseren. Oorspronke »a het nooit zijn bedoelüij c weest om acteur te woi wilde altijd als regisseu ken. „Het is anders geil dat is goed. Als ik terug Engeland kan ik meteei slag voor de regie van gende Dalziel en Pasco g, ring. Het is trouwens ni lastig om te spelen ent ibi seren tegelijk. Het klinl beetje eng, maar ik heb zamerhand een derdei wikkeld. Ik kan als acte ia scène doen en tegelijk! j51 weet ik dan hoe het er afstandje uit ziet. Ik wt de camera is, hoe het s ziet, welke bewegingen mera maakt. Ik hoef he af niet eens te checken monitor." Af en toe spreekt Buch n) vendien Dalziel en Pas Rc terboeken in. De autei j* boeken, Reginald Hill, gens allang niet meert scripts van de tv-serie: ken. „Ik ken Dalziel en dus écht van binnen ei r Peter Pascoe is als een aan en uit trek wannef >rd wil. Wat mij betreft, do H1 nog jaren. If(j he Afleveringen van Dalzi Na coe zijn komende zatei zien tijdens de Detectii ch van de KRO, van 22.01 rai 06.00 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 10