REGIO Van de tekentafel, niet van de apen Vis ier bövën vraag Moet Intelligent Design op het lesprogramma? uit de archieven vet cool colofon MAANDAG 13 juni Het wereldkampioenschap voetbal voor spelers onder de 20 jaa Nederland trekt veel De schepping staat weer in de schijn werpers. Niet blind toeval maar een slimme ontwerper schuilt achter het leven, zo verkondigt de nieuwe 'Intel ligent Design'-stroming. Moeten mid delbare scholen aandacht besteden aan dit 'redelijk alternatief voor de al oude christelijke scheppingsleer? Aanhangers van Intelligent Design (ID) menen de hand van een mees- terontwerper te herkennen in de na tuur. Die kan volgens hen onmoge lijk zijn ontstaan als de som van toe valligheden, opeengestapeld door natuurlijke selectie. Ingewikkelde machines als een worm, een roos of een mens moeten wel op een teken tafel zijn ontstaan. „Kijk naar een muizenval", zegt schoolboekenschrijver M. van der Palm. „Het is een complex ding, met een veer, een slagpen, een platform pje. Als er een van die onderdelen ontbreekt of tekort schiet, dan werkt het niet: de muis blijft vrij rondlo pen. Net zo is het met de biochemie in cellen: het ene onderdeel stuurt het andere nauwkeurig aan, anders werkt het hele systeem niet. Dat is een enorm probleem voor het dar winisme, want die eist dat elk sys teem stapsgewijs kan ontstaan, langs kleine verbeteringen die in de strijd om het bestaan elk een klein voor deel opleveren voor de soort. Maar wat heb je aan alleen een veer of een slagpen? De muizenval moet com pleet worden afgeleverd. Anders heb je er niks aan." Van der Palm werkt bij een uitgeverij van schoolboeken, maar is ook theo loog en gaat voor in Hersteld Her vormde kerken in Katwijk en Voor schoten. De biologieboeken die hij schrijft ruimt aandacht in voor het creationisme, de leer die uitgaat van een schepper in plaats van toeval. Van der Palm spreekt liever niet van creationisme - 'Veel mensen hebben daar een vooringenomen afkeer van' - maar van Intelligent Design. „ID maakt geen gebruik van religieuze argumenten. Dit in tegenstelling tot het darwinisme, dat doorspekt is met levensbeschouwelijke visies. Het is onlosmakelijk verbonden aan de stroming van het naturalisme: al les is materie en het resultaat van de keten van oorzaak en gevolg. Dat is een filosofie, geen wetenschap." De theoloog/bioloog is blij met het recent opgelaaide debat en de aan dacht voor ID. Hij vindt dat scholen nu te eenzijdig aandacht schenken aan de evolutieleer. „De theorie rammelt. In elk geval zit hij niet zo vast in het zadel als andere theorie- en in de natuurwetenschap. De kri tiek erop neemt toe en de school boeken lopen twintig jaar achter. Het zijn meer dan alleen een paar gaten in de evolutietheorie. Het pro bleem is niet dat de theorie niet compleet is, maar dat-ie fundamen teel niet klopt." De schoolboeken die Van der Palm schrijft, komen niet alleen op chris telijke scholen terecht maar ook op openbare. Alle scholen, christelijk of openbaar, moeten de voors en te- gens van een wetenschappelijke the orie behandelen. Ook bij het protestants-christelijke Visser 't Hooft College in Leiden ko men zowel de evolutieleer als het scheppingsverhaal aan bod. Maar niet als gelijkwaardige wetenschap pelijke theorieën, benadrukt rector Kuurman. „Je kan ze niet vergelij ken, zelfs niet als appels en peren - dat is tenminste nog allebei fruit. Het verhaal in Genesis moet je lezen vanuit de joodse verhaaltraditie. Een verhaal dat is ontstaan bij een woes tijnvolken dat zich existentiële le vensvragen ging stellen. Als je het God schept de wereld en het leven. Illustratie: Gustave Dore scheppingsverhaal letterlijk neemt, is de aarde 6000 jaar oud. We hoe ven het er niet lang over te hebben dat dat niet zo is. We respecteren het geloof aan een schepping, maar ou ders moeten de school niet gaan ver tellen hoe we het vak moeten geven. Jaren geleden bood een vader aan om zelf een aardrijkskundemethode aan te schaffen voor alle brugklas leerlingen, een die uitging van het scheppingsverhaal. Met hem heb ik een goed gesprek gehad, ik heb hem genereus bedankt voor het aanbod maar heb hem geadviseerd om een andere school te zoeken." Verdient ID - dat beweert geloofsar gumenten buiten beschouwing te la ten - wel een respectabele plek in het lesprogramma? „ID is een theo rie waar de wetenschap zich maar over moet buigen", zegt Kuurman. „Net zoals bij het darwinisme moe ten ze maar kijken of de theorie is te ontkrachten. Bij de evolutietheorie is dat nog niet gelukt, voor zover ik weet." Op het Andreas College in Katwijk, waar het gros van ouders en leerlin gen met het scheppingsverhaal is grootgebracht, bestaat meer aan dacht voor schepping èn ID. Biolo gieleraar Dirk Kuyt krijgt van zijn vmbo-leerlingen wel eens verbaasde reacties als Darwin ter sprake komt. „Ze zeggen dan: maar God heeft toch het leven geschapen? Als bio loog kan ik daar alleen maar naast zetten dat er ook een andere manier van denken bestaat. Het evolutiever haal is examenstof, dus plaatsen wij. het naast het scheppingsverhaal - waar wij als christelijke school na tuurlijk achter staan. We behandelen de twee als wetenschappelijk gelijk waardige theorieën, ja. We krijgen wel eens een reactie van ouders die zeggen: mijn kind hoeft niet te horen over de evolutieleer. Het antwoord is dan heel simpel. We dringen kinde ren de evolutietheorie niet op, maar vinden wel dat ze er kennis van moeten némen. Als ze samen met thuis kiezen voor het scheppingsver haal, dan is dat dik voor mekaar, daar staan we als christelijke school achter." Kuyts collega M. Van Lokhorst gaat een stap verder. „Ik geef les vanuit de christelijke identiteit. Het leer boek legt de evolutietheorie uit, maar ik zeg er altijd bij: het is een theorie, het is niet bewezen, ik ge-, loof er zelf ook niet zo in. Toch moe ten leerlingen niet onbekend blijven met hoe de wetenschappelijke we Waardering voor jot voetballers is terech reld erover denkt. In de bijbel staat: onderzoek alles en behoud het goe de. Ik ben er zelf heel duidelijk in dat ik kies voor het creationisme." Natuurlijk ga ik ervan uit dat het le ven is geschapen door God, zegt ook Van der Palm. „Het is het eerste punt in de geloofsbelijdenis. Maar in je wetenschappelijke werk laat je dat buiten beschouwing. Discussie daarover laat je achterwege met je ongelovige medewetenschapper, maar de innerlijke overtuiging blijft." Silvan Schoonhoven Vijf veelgehoorde argumenten tegen de evolutieleer: De kans dat spontaan een zich zelf duplicerend molecuul ont staat, leven' dus, is oneindig klein. Er moet wel een ontwer per achter schuilen. Er zijn organen die niet gelei delijk kunnen ontstaan omdat de tussenstadia geen evolutio nair voordeel opleveren. Met een halve vleugel kan je niet vliegen. Als de natuurwetten in het heelal (zoals de zwaartekracht) maar een fractie anders waren geweest, was er überhaupt geen leven mogelijk geweest. Het uni versum lijkt wel op maat ge maakt. Ook die perfecte afstem ming kan geen toeval zijn. Mutaties in het DNA, volgens darwinisten de motor achter evolutionaire verandering, leve ren vrijwel nooit een verbetering op, alleen maar een handicap. Evolutie vindt dan misschien wel plaats op kleine schaal, bin nen de soorten, maar de ene soort kan nooit een andere wor den. Vijf veelgehoorde argumenten tegen creationisme en ID: Dieren, en ook de mens, zitten verre van perfect in elkaar. Li chamen vertonen allerlei 'repa raties' en geïmproviseerde om wegen en dat is niet de manier waarop een ontwerper met een vooropgezet plan te werk zou gaan. ID is geen echte wetenschap, omdat het zich concentreert op wat de wetenschap nog niet weet - en dat zijn steeds kleiner wor dende eilandjes. ID neemt het zo op voor een 'God van de gaten', zeggen de critici. Moord, doodslag, incest, ziek te, parasitisme: de natuur en de strijd om het bestaan zijn wreed. Niet zoals een intelligente ont werper zijn wereld zou inrich ten. Als hij een goed hart heeft, tenminste. Wie uitgaat van een schepper omdat complexiteit niet door toeval kan ontstaan, verklaart nog niets. Want wie heeft de ont werper ontworpen? Waarom zou een ontwerper al le verdwenen soorten hebben la ten uitsterven? Wat was er mis met de trilobiéten en dinosauri ërs? bekijks. Televisiekij kers uit de hele we reld volgen de ver richtingen van de jonge talenten uit 24 landen. FRED ARROYO uit Voorhout zit, ali scout van Ajax, zelfs op de eerste rij. Hoe volgt u het WK? „Ik zie heel wat WK-wedstrijden live. Ton Pronk, hoofd scoui bij Ajax, stuurt mij naar bepaalde duels. Gisteren was ik in U vanavond zat ik in Tilburg op de tribune bij Italië - Colombu Syrië - Canada. Maar als ik wedstrijden thuis zie, vind ik dat niet erg, want op de televisie zie je alles nog beter." Welke favoriete landen of spelers hebt u? „Je kent misschien mijn Spaanse achtergrond. Diep in mijnl gaat mijn voorkeur uit naai derland en Spanje. Maar be roepshalve moet ik alle teai jectief bekijken. Datzelfde g voor de spelers, al kijk ik mi schuin oog wel hoe de spel van Ajax het doen." Al die aandacht voor voed die alles nog moeten bewij vindt u dat overdreven? „Helemaal niet. Sommigej gens voetballen al bij grote en staan op de drempel vai nationale seniorenelftal. Bi dien spelen jonge spelers vaak lekker onbevangen. In het bu land waarderen ze deze teams al. Nu het toernooi in Nederl< zien de mensen hier ook hoe goed dit voetbal is. Dat vind ik recht." Wat vindt n van al die aandacht voor het huwelijk van een balier als Rafael van der Vaart, die ook nog lang niet alles bewezen? „Een huwelijk van een bekende Nederlander staat op zichze heeft niets met voetbal te maken. Ik heb tien minuten naar' welijk van Van der Vaart en Sylvie Meis gekeken, omdat miji vrouw het wilde zien. Zij geeft weer minder om voetbal, ma; kijk liever naar het WK onder 20 jaar dan naar welk huwelijk ook." Wanneer zit u voor uw eigen zoon op de tribune bij een Wï „Het hangt er vanaf welke je bedoelt. De ene voetbal in de C Foreholte en de andere in de E2 van Ajax. Ik probeer ze allet volgen, maar heb geen enkele bijbedoeling. Als ze maar mei zier voetballen." tekst: Tim Brouwer de Koning foto: GPD/ Peti Nederland leeft ongezond. Meer dan 60 procent van de bevolking beweegt niet genoeg. Ook is het slecht gesteld met het Hollandse voedingspatroon. Het merendeel van de burgers eet zichzelf dik en ziek. De overheid investeert fors in de strijd tegen het onge zonde leefpatroon. Journaliste Nancy Ubert probeert haar leven te beteren en doet daarvan wekelijks verslag. „Wil je tonijn op je pizza", blèr ik in de richting van mijn dochters vriendin. „Als er geen dolfijnen voor die tonijn zijn gestorven, wil ik dat wel", is Jennifers antwoord. „Dolfij nen gestorven", echo ik. Prompt krijg ik een beknopte lezing over de tonijnvangst die jaarlijks duizenden dolfij nen het leven kost. „Gordij nen des doods, worden die visnetten genoemd. Geef het blikje eens. Kijk er staat een speciaal logo op. Dat betekent dat de tonijn dolfijnvriende- lijk is gevangen." „Ik weet dat je met gezond en verantwoord eten bezig bent, maar nou heb je ook wat van mij geleerd", besluit Jennifer met enige trots haar relaas. Prompt voel ik me zwaar schuldig. Al die jaren heb ik indirect meegewerkt aan de dood van dolfijnen! „Eet jij dan ook geen vlees", informeer ik met valse inte resse. (Ik hoop dat ze geen ve getariër is, want dan heb ik een leuk lesje voor haar.) Jen nifer blijkt graag een plak ham op brood te eten. Ook een ge haktbal vindt ze niet te ver smaden. „Wij eten geen vlees", speel ik mijn troef uit. „Op de computer hebben we een paar leuke filmpjes voor je staan. Die schetsen een beeld van het leven van de mestvarkens en al het andere slachtvee. Daarna lust je nooit meer worst." Dochter Roxanne en haar vriendin willen weten hoe lang ik al geen vlees meer eet. Met plezier vertel ik over mijn vleesbekering. „Ik was zeven tien. In die tijd werkte ik in een verpleeghuis, op een af deling voor dementerende ouderen. Om te zorgen dat de bewoners hun medicijnen binnenkregen, deden de zus ters de fijngemalen pillen, druppels en drankjes door het eten. De meeste oudjes aten hun eten niet op. De restjes van de borden verdwenen in grote plastic emmers. Op een dag vroeg ik wat er met die kliekenmassa gebeur de. 'Een boer haalt de em mers op. Het is voer voor zijn varkens', was het antwoord. Ik schrok me rot. Tussen de hamburgers, sperziebonen en aardappels zaten fijngemalen kalmerende tabletten en druppels tegen grote onrust. Dat kregen die varkens ook al lemaal binnen. Vanaf dat mo ment at ik nooit meer var kensvlees. Zij krijgen die troep binnen dus uiteindelijk ik ook, was mijn redenering. Ik bedacht me ook nog dat het schandalig was dat die biggen ook varkenslapjes binnenkre gen. Ze aten hun soortgeno ten op! Enfin, van lieverlee liet ik ook de andere vleessoorten staan." „Maar je eet wel vis. Wie weet wat die dieren allemaal bin nenkrijgen in de vervuilde zee", scoort Jennifer weer een punt. Roxanne: „En zijn de groenten die je koopt altijd onbespoten? En hoe is het met het fruit gesteld?" „We hadden het over gekook te en gebraden lijken", pro beer ik de genadeloze aanval te ontwijken. „Ik leef bewust en denk na over het milieu en de maatschappij en ik pro beer op mijn manier een bij drage te leveren. Jullie ook? Wat zijn dat voor laarzen, Jen nifer, een leren paar? En Rox, jij brult tegen iedereen dat je vegetariër bent, maar bij mij zeur je steeds om een broodje kroket." „Ik zeur ja, maar ik krijg dat broodje niet omdat jij zogenaamd zo vet cool be zig bent. Jennifer, heb je geen medelijden met me? Ik heb hier geen leven." „Ik dan wel bij mij thuis? Daar wemelt het ook van de ik-doe-net-alsof- ik-bewust-eet-personen. „Ik kan gewoon niet zonder vlees", stelt Jen. Ik probeer haar te overtuigen dat 'vlees- honger' vooral psychologisch is. Zogenaamd geeft vlees een vol gevoel, daarom krijg je het idee dat je iets mist als je het hamlapje weglaat. Vleesver vangers kunnen een oplossing bieden. Ook peulvruchten en granen geven een verzadigd gevoel. Het belangrijkste is dat er variatie zit in je voe dingspatroon. Net als bij elk dieet, trouwens. Fruit, (blad) groenten, zaden, noten en volle granen moeten elke dag op tafel staan. Maar of je nu wel of geen vleeseter bent; één twee keer per week vis eten is altijd goed, heb ik via mijn pro gramma van www.mijnleef- stijl.nl geleerd. Vis bevat over het algemeen veel minder vet dan vlees. En als de vis wel vet is (tonijn, sardines, bokking, zalm) dan gaat het om onver zadigd vet. Goed vet dus. Vet te vis is een uitstekende bron van eiwitten en leverancier van belangrijke vetzuren, 's Avonds zie ik op de televisie een spotje waarin wordt ge waarschuwd voor het gevaar dat de zeeën totaal leeggevist dreigen te raken. Triest begin ik te piekeren. „Voortaan ook geen vis meer", meld ik de twee meiden even later. Rox zucht overdreven diep. „Ja hoor ga jij maar in je eentje de hele wereld verbeteren. Dat je bewust leeft is voor mij al zwaar genoeg." Nancy Ubert Reageren? n.ubert@hdc.nl ANNO 1955, Maandag 13 Juni LEIDEN - Een concours hippique is behalve een sportieve man tie evenzeer een feest van kleur en charme. Zo was ook het corn hippique ter gelegenheid van het Leidse lustrum, gistermiddag Leidse Hout geprojecteerd, als een feestelijk hoogtepunt in de ten- en reünistenviering bedoeld, zonovergoten en charmant. H anders gelopen. Gisterochtend zag het weer er al niet te florissa in het begin van de middag toen de eerste toeschouwers naar d se Hout trokken, begon het min of meer miezerig te druppelen, werden het reguliere regenbuien, en tegen vier uur demonstree herfstsfeer zich behalve door middel van een scherpe en koude ook door stortbuien, die zelfs de heldhaftigste toeschouwers op open tribunes en de wandelpaden naar beter oorden joegen. ANNO 1980, vrijdag 13 juni LEIDEN - Welk kind vindt het niet vervelend om geslagen te 11 De jeugdschakers gisteravond op het Stadhuisplein vonden h e 'maar niks' als oud-wereldkampioen Max Euwe of de Leidse: jj meester John van de Wiel dat deden, op een levend schaaktx bi het Leidse Stadhuisplein. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien i i plaatsing 2,50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op giro 8406 t.n.v. HDC Media b.v., Postbus 2,1800 AA Alkmaar, onder vermeil Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante b« de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt binnen drie weken thuisgestuurd. Leidsch Dagblad Directie: T, Klein en H. de Wit E-mail: directie@hdcmedia.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Adriaan Brandenburg E-mail: redactie.ld@hdcnl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. De openingstijden van de receptie zijn: Maandag tot en met donderdag van 08.30 -16.30 uur Vrijdag van 08.30 -12.30 uur Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 356 325 Familieberichten: overlijden, geboorte, jubilea en andere familieberichten, desgewenst met foto en/of afbeelding, via www.hdcmedia nl of per e-mail: familieberichten@nhd.hdc,nl. Indien geen e-mail: fax 072-5196696, tel. 072- 5196699. ADVERTENTIEVERKOOP Advertenties m.b.t.. Auto's: 072-6813661 Onroerend goed: 023-5150 543 Personeel: 075-6813677 Overige detailhandel: 071-5 356 300 Reclamebureaus kunnen contact opnemen met: 075-6813636 LEZERSSERVICE 0800 -1711 (gratis) Mobiel: 072 - 5196800 ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €20,20 (alleen aut. ine.) p/kw €56,70 p/j €216,90 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post 0 worden verzonden geldt een toesla aan portokosten per verschijndag. Voor zaterdagabonnementen zaterdag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (grati Mobiel: 072 - 5196800. ma t/m vr: 07.30-17.00 uur; za: 08.1 jj (als op zaterdag voor 12.00 uur wc e wordt de krant dezelfde dag nabe; tussen 12.00 en 13.00 uur belt. ont krant op maandag) OPZEGGEN Opzeggen van abonnementen, uit; schriftelijk, uiterlijk één maand voc de abonnementsperiode, t.a.v. afdr b lezersservice, postbus 2,1800 AA Al le Voor leveringsvoorwaarden abonc e www.leidschdagblad nl of KvK-nu 37014187. AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrt aanzien van (de inhoud van) deze worden uitdrukkelijk voorbehoud! rechten berusten bij HDC Uitgever 'g c.q. de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken p, beeldende kunstenaars aangesloti CISAC-organisatie zijn geregeld m< Beeldrecht te Amstelveen e ul HDC Media BV is belast met de ve gegevens van abonnees van dit ds gegevens kunnen tevens worden f gerichte informatie over voordeel Ut en te geven, zowel door onszelf al Brl derden. Heeft u hier bezwaar tege |(jf u dat laten weten aan HDC Media ig Lezersservice, postbus 2,1800 AA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 8