KUNST CULTUUR De muziek waait je al van verre tegemoet [eel nadruk op theatrale presentatie Zo Engels als het maar zijn kan Bollywood komt niet van de grond ra en in R5 Bach als rapmuziek geloofwaardig Pink Floyd mét Waters Hoe het precies moet iater recensie ianne Lammers g: Dood Hout door Theater rtieke leiding, tekst, regie en fc Marjolijn Kraal. Spel: Mick Hlou van Etten, Pepijn Smit, 'osterd e.a. Gezien: 10/6, ^Ktheater, Leiden. e dat er een vrouwe- |siteur door het Frank- 0 waarde, moet je laar even wennen. In de dominee die ipandiensten verleent |uisitie. Het gaat om jap. [neatergroep Theater lorheen Zooitje (on) ^maakte een voorstel- Üng over uitsluiting, groepsge drag en (massa) hysterie, maar vooral over het recht om jezelf te zijn. Dat laatste komt dan ook op vele manieren aan de orde. Het stuk gaat over een meisje in een klein dorpje dat veel te vrij en afwijkend gedrag vertoont. Dus worden de roddels al snel beschuldigingen: van hekserij en een verbond met de duivel. Theater Genoeg heeft hiermee een nog altijd actueel thema bij de kladden, maar hun sympa thieke missie treft toch niet he lemaal doel. Daarvoor is het verhaaltje te mager en de uit werking te plat. Theater Genoeg zoekt het voor namelijk in nogal lijfelijk spel en veel dans. Er is nauwelijks ruimte voor nuancering. De be ginscène is prachtig: biddende en smekende gelovigen onder een geprojecteerd kruis die plotseling in een stoelendans losbarsten, waarbij één meisje uitgestoten achterblijft - maar de uitwerking in tekst en spel is niet puntig genoeg. De vlucht van het meisje Sarah naar de zi geuners - ook al uitgestotenen - wordt gebracht als flash-backs tijdens de verhoren, en lijkt, net als de grote hoeveelheid dans jes, vooral bedoeld om het stuk nog enige massa te geven. De korte scènetjes vallen rommelig over elkaar heen en de hande ling stokt soms op vreemde momenten. Maar het meeste storend zijn de platte typeringen. De be schuldigers worden meteen al op weinig subtiele wijze ont maskerd als hypocrieten en leugenaars, en over de intenties van de ketterjagers blijven we ook niet lang in het ongewisse. Dat zijn seksueel geperverteer- den, sadisten met hoge laklaar- zen en geprononceerde ge slachtsdelen. Die ene mooie scène, het nach telijke gesprek van Sarah met de geestelijke in haar cel over twijfel en spijkerharde overtui gingen, weegt daar niet tegen op. Dan komen de vastgetim- merde typetjes even los en ont staat werkelijk de magie van het theater. Maar verder blijft 'Dood hout' een beetje hangen in jezelf lekker uitleven in een theatrale presentatie. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Leiden English Choir o.l.v. Patrick Pranger, m.m.v. Chris Bragg (orgel) en een Saxofoonkwintet van het Koninklijk Conservatorium. Gehoord: n/6, Petruskerk, Leiden. Patrick Pranger, dirigent van 'Leiden English Choir' houdt het ook dit jaar niet bij een Kerst-concert. Hartje zomer presenteert koor en dirigent zich met Anthems van Handel en songs van o.a. Byrd, Purcell, Walton, Stanford, Howells en Wesley. Zo Engels als het maar zijn kan dus. De Anthems worden begeleid door een saxofoonkwintet van het Koninklijk Conservatorium Den Haag, wat verrassend fraai uitpakt. De vijf uitgesproken klankkleuren van de verschil lende saxofoons in combinatie met de stevige klank van de pia no geven de Anthems extra uit straling. De eerste Anthem waarmee het Leiden English Choir van start gaat klinkt nog lang niet over tuigend. De onzuivere hoge in zet van de sopranen maakt niet vrolijk; er komt geen eensgezin de samenzang op gang. De organist Chris Bragg bege leidt Wesley's 'Lead me, Lord' vriendelijk en warm, geheel passend bij de ingetogen wat matte zang. Ook 'Ave verum Corpus' van William Byrd komt niet verder dan een keurig nette groet, de koorklank ontbeert een stevige kern. Evenals in Henry Purcells gebed 'Thou knowest, Lord, the secrets of our hearts'. De braafheid druipt er lichtelijk vanaf, tót de 'most mighty God' daar verandering in brengt door uitstekend gedo seerde openbloeiende dyna miek die de voortgang een duwtje in de goede richting geeft. Vanaf Stanfords 'Beati quorum Via' gaat het pas echt geïnspi reerd op weg. IJl en homogeen openen de vrouwenstemmen, wat zwakker gevolgd door de mannen. In William Waltons toonzetting van de prachtig dichterlijke tekst 'Leg mij als een zegel op je hart'laat de diri gent Patrick Pranger zijn don kere bariton horen als vttrzan- ger. Het koor laat zich intens inspireren, wat resulteert in sterkere, meer zelfverzekerde samenzang. Met Psalm 42 heeft het koor plaatsgenomen hoog bij het or gel dat zacht woelend de psalm inleidt. De unisono mannen stemmen durven zich nog steeds niet vrijuit te geven, in tegenstelling tot de alten die zuiver en evenwichtig volgen. Het Magnificat wordt bepaald lichtvoetig en feestelijk gezon gen, maar Stanford weet zijn compositie nauwelijks hoger te tillen dan een melig Johan de Heer-lied. Heel slim dus om af te sluiten met een van Handels glorieuze Coronation Anthems. maandag 13 juni 200$ jeugdtheater recensie Voorstelling: 'Het monster van het labyrint'. Door: Frank Groothof en The Bach One's. Spel: Frank Groothof. Muziek: Thy Groothof, Janneke van Heeswijk en Kris Pels. Gezien: 12/6 Leidse Schouwburg. Leiden. Grote mensen laten zich te veel gaan in de sport. Soms met fa tale gevolgen. Tijdens de Olym pische Spelen van 1300 voor Christus heeft superatleet prins Patsus van Kreta al zes medail les gewonnen. De Atheners zijn stikjaloers. Met vuil spel ensce neren ze een driedubbel onge luk. Patsus krijg 'per ongeluk' een speer in zijn rug, een discus tegen zijn slaap en een kogel in zijn nek. Frank Groothof, die al een do zijn operabewerkingen op rijn naam heeft staan, put met 'Het monster van het labyrint' uit het arsenaal van Griekse my then. En ook nu mengt hij oude en nieuwe verzinsels tot een nieuwe compositie. Soms valt dat bijna niet op. Je gelooft bij na dat de moord tijdens de Olympische Spelen de aanlei ding vormt van de vernietiging van de stad Athene. En hoewel er mobieltjes rinkelen, de vrouw van koning Minos met een 'extreme make-over' veran dert in een koe en Poseidon wordt betiteld als de koning van alle badeendjes en hamer haaien, blijft de oude mythe over het monster van het laby rint (de Minotauros) geloof waardig. Zo'n mix tussen modern en an tiek typeert ook de muziek van The Bach One's. Drie muzikan ten spelen Bach als popmuziek. Soms rijn de gevoelige cantates nog enigszins herkenbaar, met de klassieke stem van Janneke van Heeswijk. Maar The Bach One's dwalen ook verder af met zelfs een Ali B.-rap of rock-bal- lad. Net als bij eerdere voorstellin gen zuigt Frank Groothof je met zijn verhalenvertellers-trucs mee in het stuk. Door herken baar en dichtbij huis te begin- nen.Daarna is het een kleine stap naar grotere gebeurtenis sen. Het incident op de Olym pische Spelen blijkt dan nog maar kinderspel. Vooral de hebzucht van mensen, daarin schuilt het werkelijke kwaad. Koning Minos houdt de prach tige witte stier van Poseidon te gen beter weten in. Zijn vrouw wordt verliefd op de stier en baart een monster dat alleen kinderen eet. Dat Frank Groot hof vervolgens een slachtoffer uit de zaal zoekt, is bij een jeugdtheatervoorstelling lo gisch. Gelukkig is er één moe der die haar kind afstaat. Want dat wordt de heldin die The seus voorgaat in het doolhof op zoek naar het monster. londen - Gitarist David Gilmour, drummer Nick Ma son, keyboard-speler Richard Wright en bassist Roger Waters staan op 2 juli gezamenlijk in Londen als Pink Floyd op de planken voor een Live 8 bene fietconcert. Het is het eerste op treden met Waters sinds 1981 Gilmour liet weten dat het ge kibbel in het verleden met Wa ters zo onbelangrijk is in verge lijking met de armoede in de wereld, dat die ruzie een geza menlijk optreden niet in de weg mocht staan. Op 2 juli worden in Londen, Philadelphia, Rome, Parijs en Berlijn Live 8-concer- ten gehouden. De concerten zijn een initiatief van popmuzi kant Bob Geldof. Vier dagen la ter volgt een benefietfestival in Edinburgh. rie rond |Lion King - Acteurs en actrices imusical The Lion King iheveningse Circusthe- lorzaken overlast in [oning in de Daguerre- "jn Den Haag. Volgens de I gemeenteraad is er Ivan overbewoning, om- rtiesten erg op eikaars In. De raad wil dat bur ster Deetman contact Int met theaterproducent n den Ende om hem te Biets aan de woonsituatie bcast te doen. erscheiding )la van Rijn - Danseres Carola van in Arnhem bij haar af- bnderscheiden. Van Rijn bertien jaar gedanst bij s Ensemble voor de J als een van de lèpalende dansers en V groei van het gezel - ïeegemaakt. Van Rijn n choreografieën van tnderen Jiri Kylién, Hans hen en Introdansop- fron Wiggers. In 2001 Izij een speciale carri- fvan het Dansersfonds nden van burge- l-Krikke kreeg zij zater- hems meisje. HDC 941 Madagascar, de over vier vrienden Central Park Zoo, in Amsterdam in Speciaal voor die ge bracht de Ameri- een be- Nederland. en Chris Rock betra- de rode loper van Theater in Am- Zij zijn de mannen de leeuw en Marty in Madagascar. In de versie worden de- vertolkt door Hans So- Komproe. aan de première en Rock duidelijk het spelen van Alex meer is dan een stem „Het is het moei- dat er be de twee. „Ik acteer handen en ge niet hoe belang- Nu moest ik het al- mijn stem doen", zegt is alsof je een radio- vult Rock aan. vertelt het verhaal Marty die in de die- New York een mid- doormaakt. Leeuw is een echte er prima naar aandacht, op tijd beste verzorging die kan. Maar rijn /erlangt naar le en met hulp van I slinkse pinguïns weet tappen. inellen Alex, Meiman, jen het nijlpaard Gloria, I achterna. Verontruste ten gunnen de beesten htsnapping een vrij le- rorden verscheept naar I belandden op Mada- JBuiten de avonturen liertal, gaat de film bo- fr hun vriendschap. Icar draait vanaf don- Ti de Nederlandse bio- amsterdam/gpd - In een matig bezette Arena, maar voor een publiek dat een geslaagde imi tatie van een vol voetbalstadion weggaf, werden zaterdagavond de Indiase UFA awards uitge reikt. De grote winnaar werd het melodrama Veer Zaara, met vier grote prijzen, waaronder beste film. Dat de Arena zeer matig was bezet, was met prijzen die be gonnen bij 85 en doorliepen naar 280 euro niet verwonder lijk. Heel optimistisch geschat zaten er misschien een kleine achtduizend betalende bezoe kers. Zij kregen een merkwaar dige, statische show te zien, waar een eindeloze reeks prij zen werd uitgedeeld. Aangezien het programma een uur te laat begon, kwamen de grote prij zen pas ruim na twaalven aan bod. De UFA (de International India Film Academy) was al eerder neergestreken in wereldsteden als Londen, Johannesburg en Singapore, maar was afgelopen dagen in Amsterdam. AUe acti viteiten waren een aanloop voor de uitreiking van de inter nationale filmprijzen van de In diase filmindustrie. Iedereen die ook maar iets betekende in Bombay was naar Amsterdam afgereisd en toonde zich een onvermoeibaar ambassadeur voor de eigen zaak en voor die van het organiserende land. Krijgt een Amsterdammer de slogan I love Amsterdam nau welijks over de lippen, de voor malige Miss World Aishwarya Rai, een van de supersterren van de Hindi-cinema, staat er mee op en gaat ermee naar bed, zeker nadat het organise rende comité een tulp naar haar had genoemd. De award show komt nooit he lemaal van de grond. Het is leuk om de grand old man Ami- tabh Bachchan op een fiets te zien binnenrijden - voorop een mandje met tulpen natuurlijk - en er is even een echt bijzonder moment als Shahrukh Khan een Surinaams petje opzet en het Surinaamse volkslied aan heft, tot verrukking van de dui zenden op de tribune, maar het is toch vooral een eindeloze stoet hoogwaardigheidsbekle ders afgewisseld met wat show ballet. En de sterren natuurlijk: elke keer als er een het podium be stijgt of op een van de video schermen verschijnt, stijgt er een gejuich op. Maar de sterren blijven keurig in de plooi, wei nig uit de bocht schietende emoties of controversiële uit spraken hier. En werkelijk nie mand die de stad Amsterdam in rijn dankwoord vergeet. Veer Zaara van regisseur Yash Chopra, met als hoofdrolspeler Shahrukh Khan, is de grote winnaar. De film draaide dit weekend ook in het Bollywood festival. Het is een prachtig me lodrama, Bollywood op zijn best. De IIFA-show, die volgend jaar ook weer naar Nederland schijnt te komen, had wel iets van die magie kunnen gebrui ken. valkenburg - Twee jeugdige kunstliefhebbers kijken toe hoe het precies moet bij Hester van Deyl in Valkenburg. Maar liefst 41 deel nemers in 12 verschillende gemeenten deden afgelopen zaterdag en zondag mee aan de Open Atelierroute in de Bollenstreek. Er zat nog een leuk prijsvraagje vast aan deze jaarlijkse kunstmanifestatie. Be zoekers konden met een zogenaamde kunst-spaar-kaart en aan de hand van zegeltjes meedingen naar één van de vijf kunstwerken die door de organisatie ter beschikking waren gesteld. Ze dienden daar voor wel een flink stuk per auto of per fiets af te leggen, want de prijzen gaan naar de mensen die minimaal 16 ateliers bezochten. On der hen worden de kunstwerken verloot. Foto: Hielco Kuipers Harmonie, fanfare en brassband komen samen op het Stadhuisplein door Lidy van der Spek leiden - Halverwege de zater- dagmarkt komt de muziekje al aan aangewaaid. Achter het stadhuis is het een komen en gaan van liefhebbers en passan ten. De sfeer is relaxed, de tem peratuur redelijk, de voorspelde regen laat het keurig afweten. Stichting 'Leidse Music Play In' organiseerde op het Stadhuis plein voor de vijfde keer een 'scratch' voor blazers en slag werkers. Dat houdt in, 's och tends repeteren op 'onbekende' partituren, en dezelfde middag nog een concert geven. De be doeling van dit evenement is spontaan en gratis meespelen op instrumenten die thuis ho ren in de wereld van de 'HaFa- Bra' (harmonie, fanfare en brassband). Veel van deze in strumenten komen overigens ook voor in een symfonieorkest, zoals slagwerk, trombone, trompet, fagot, hobo, klarinet, fluit en piccolo. Enthousiaste lingen uit de klassieke hoek kunnen dus ook aanschuiven. Twee supergemotiveerde diri genten, vader en zoon Henk en Dominic Sierat dirigeren beur telings een fonkelnieuw orkest. Henk, een uitgesproken muzi kale hobbyist/semiprofessional, geeft onverstoord en adequaat de maat en inzetten aan, neemt moeilijke passages nog eens ex tra door. Dominic, vergevorder de trombonestudent van het Koninklijk Conservatorium, di rigeert swingend. Bij 'Aladin' zegt hij tegen de muzikanten: „Laten we nog eens beginnen bij die chromatische neergang; bouw de melodie vooral span nend uit; pak het ritme tatati- taridaridam bij maat 114 stevig aan. En met z'n allen zorgen voor een gigantisch slot!" Oud en jong doen hun uiterste best om er straks wat moois van te maken. Tussen de repetities is er gelegenheid om in een gra- De 'Leidse Music Play In' op het Stadhuisplein - een happening voor jong en oud. Foto: Taco van der Eb tis broodje te happen, op de markt te flaneren of wat met el kaar te kletsen. De Leidse klari nettist Roland Wisse uit 'Werk- mans Wilskracht' doet van het begin af mee. „Het is iedere keer weer leuk en afwisselend om in een heel andere setting te spelen, andere stukken voor je neus te krijgen, andere mensen te ontmoeten." Crescendo uit Noordwijk is rij kelijk vertegenwoordigd. Twee meiden, een fluitist en een ho boïst rijn lyrisch over de ont spannen sfeer die de twee diri genten creëren. „Wat ons voor al aanspreekt, is het feit dat je ook mee kan doen als je niet bent aangesloten bij een ver eniging. Bovendien is het moti verend om constant te spelen voor veel en voor een gezellig publiek." Voordat het echte concert gaat beginnen is er nog heel wat te regelen. Wil Middelkoop, secre taris van de stichting, komt ogen en handen tekort om waar nodig te informeren en te coör dineren. De slagwerkgroep o.l.v. Niels Duindam van Cres cendo, versterkt met wat Leidse drummers brengt de mensen in de stemming met strakke Zuid- Amerikaanse ritmes en Schots getinte marsen. Het plein is inmiddels volgelo pen voor een vrolijk vitaal con cert dat bol staat van afwisse lende, originele muziek die het speelplerier versterkt. Dat er hier en daar een enkel steekje valt in zo'n scratch is onvermij delijk, doet niets af aan de pret. Sierat Senior geeft zich met z'n orkest helemaal over aan La Ci- tadella van Cees Vlak, een stuk vol wrange tegenstellingen in sfeer, dynamiek en melodiek. Rijkdom en armoede die het beeldschone Italiaanse stadje Assisi eeuwen geleden ver scheurden, worden verbeeld in plechtige, koraalachtige soms klagelijke melodieën tegenover lichtzinnig helle, wereldse deu nen. Best moeilijk, niettemin indrukwekkend gespeeld. Van de oudste tot en met de jongste instrumentalist (een tienjarig klarinettistje met blon de paardestaart), ze gaan er voor! Zo'n happening gun je toch een tweede lustrum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 11