Ingewikkeld spel tussen broer en zus Elk radicalisme kan krankzinnig doorslaan Reconstructie van een rampvlucht Olijkerds op de thrillertoer p -10 O co REWARD Up to $10,000,000 USD ABU MUSAB AL ZARQAWI Van kneus tot meesterwerk in Filmjaarboek Zwarte magie in vierde case-thriller (1) Dan Brown, Da Vinci code iitingh-Sijthoff, 19,95 i(2) Dan Brown, t Bernini mysterie gh-Sijthoff, 19,95 (4) Liza Marklund, idioZes Geus, 2,50 [(-) Tineke Beishuizen, zand door mijn vingers :beiderspers, 16,95 Paulo Coelho, eZahir e Arbeiderspers, 16,95 (-) Philipp Vandenberg, et Sixtijnse geheim irakter, 9,95 Isabel Allende, jrro èreldbibliotheek, 18,50 Dan Brown, et Juvenalis dilemma Btingh, 19,95 (10) Amaldur Indridason, aandagskinderen W. Bruna, 3,95 (-) Nicci French, verborgen glimlach ithos, 10,00 on: CPNB/De Bestseller 60 er nieuwe binnenkomers in de tien, dat is al maanden niet orgekomen. Libelle-columniste ïeke Beishuizen waagde zich n een thriller. Philipp Vanden- rgdeed dat ook: tijdens restau- iewerkzaamheden aan de Six- ïse kapel duikt een document dat de katholieke kerk op z'n ondvesten doet schudden. Isa- I Allende gaf Zorro eindelijk de Dtouren die hij verdient. Num- ;rvier is de goedkope editie van n in 1993 verschenen Nicci ench-klassieker. ZATERDAG 11 JUNI 2005 Een onzalig idee, zo moetje achteraf, oor delen over de gedachte Doeschka en Geerten Meijsing een dubbelroman te la ten schrijven. Weliswaar wordt hun werk de laatste jaren autobiografischer, maar de een zo nadrukkelijk toe te laten in het domein van de ander, vooral Geerten heeft daar de grootste moeite mee. 'Moord doodslag' is een boeiende mis lukking waarbij Doeschka zich duidelijk beter op haar gemak voelt dan haar jon gere broer wiens geploeter overigens qua structuur en gelaagdheid wel interessan ter is. roman recensie Wim Vogel 'Moord doodslag'. Dubbelroman door Doeschka Meijsing en Geerten Meijsing. Gezamenlijke uitgave van De Arbeiderspers en Ouerido. Prijs: €22,95. Twintig jaar geleden schreef Doeschka het stilistische meesterwerkje Ik ben niet in Haarlem geboren, een ode aan de naar Italië afgereisde Geerten over wie ze dan alleen wil schrijven 'in termen van schoonheid en vertedering, maar omdat hij nog zo klein is, is dat geoorloofd'. Het is dat broertje dat op vierjarige leeftijd verliefd werd op de meisjes, een liefde die nooit meer over zou gaan, en de dans danst van 'het meisje met de kleurpotlo den', een typerend en liefdevol beeld dat terugkeert in Moord, Doeschka's aandeel in de dubbelroman. De geboorte van haar broer én zijn de buut als schrijver zijn voor Doeschka traumatische ervaringen. Twee keer wordt ze uit het paradijs verdreven: het paradijs van de moederlijke aandacht en dat van de verbeelding, de fictie. Tegen haar moeder zwijgt ze een jaar, haar schrijvende broer ervaart ze als een erf Doeschka Meijsing. Foto: GPD/Jeroen Poortvliet Geerten Meijsing. Foto: GPD/Harmen de Jong vijand die tracht te ontsnappen en die daarom uit pure liefde maar beter ge dood kan worden. Maar zo autobiografisch is het toch alle maal niet. De hoofdpersonen in Moord heten niet Doeschka en Geerten maar Andrea en Timbeer. De samenstelling van het gezin is anders dan in werkelijkheid: kortom, ook hier wordt met grote betrokkenheid een persoonlijke geschiedenis beschre ven, die juist dankzij de fictie ingewik kelde verhoudingen duidelijker maakt dan de feiten vermogen. Andrea's be zoek aan het Sicilië van haar schrijvende broer Timbeer ('Dit is mijn stad!') kan dan ook gezien worden als haar ultieme poging de ontsnapte broer definitief te mennen, in het gareel te houden, klein te krijgen. Na de tweehonderd bladzijden van zijn zus, heeft Geerten er ruim driehonderd voor nodig om zijn fictieve feiten te structureren. Dat gaat nogal moeilijk in een roman die is opgedragen aan zijn vorig jaar overleden vader, aan wie veel aandacht wordt besteed, en waarvan de auteur al in de tweede alinea verklaart: 'Het is voor mij een wet nooit over de fa milie te schrijven. Ik heb die wet altijd gerespecteerd en ben niet van plan daar tegen te zondigen.' Waarheid en werke lijkheid, leerde zijn vader hem, zijn fic ties en daarmee zal de lezer het moeten doen. En om het nog iets ingewikkelder te ma ken kiest Geerten ervoor in nota bene het hoofdstuk Verbeelding Doeschka Doeschka te noemen en zichzelf niet langer Timbeer, maar gewoon Geerten. Niettemin: hoe ingewikkeld het spel met de werkelijkheid ook wordt gespeeld, in alle hoofdstukken wordt de lezer ont haald op zoveel familiaire details dat in ieder geval déze lezer functie en zin er van ontgaan. De helft, honderdvijftig bladzijden!, van Moord en doodslag, Geertens deel, be steedt hij bovendien aan een uitermate feitelijke beschrijving van een gruwelijke moord op een driejarig jongetje in Noord-Italië. Weliswaar wordt de paral lel met Andrea's visie op haar moeder uiteindelijk wel duidelijk (beide moeders wil Geerten uitvoerig vrijpleiten van wel ke schuld dan ook), de twee verhalen die hier op elkaar worden gelegd, sporen op geen enkele wijze en om Geerten maar te parafraseren: het geheel wrikt en je krijgt het nooit passend. Waar Doeschka slaagt in haar poging door de fictie de feiten een meerwaarde te geven, daar faalt Geerten. Maar eigen lijk is dat falen mij wel sympathieker. Niet iedere familiegeschiedenis is het waard tot in details (van de vaderlijke havermout iedere ochtend tot de man telzorg die de moeder behoeft, van Doe schka's gedoe met vriendinnen tot Geer tens uitweidingen over Ortigia, het Sicili- aanse schiereiland) te worden beschre ven. Moord doodslag laat dat pijnlijk nauwkeurig zien. Zus en broer kussen elkaar, om met Hermans te spreken 'door een rag van woorden'. Met minder woorden en minder literair spel was al les indringender, overtuigender en intie mer geworden. LU LU non-fictie recensie James McGonigal 'De anatomie van het fascisme' door Robert O. Paxton. Vertaling Edzard Krol. Uitgeverij Bert Bakker. Prijs: €27,50. Het gevoel van een overweldigende crisis waar geen traditionele oplos sing voor te vinden is. Het gevoel dat de groep waartoe je behoort superi eur is en dat elk individueel lid zich daaraan ondergeschikt dient te ma ken. Maar vooral: de groep is slacht offer en mag zich dus met alle mo gelijke middelen verzetten tegen de aanvaller. Dat is de kern van een boek van de Amerikaanse historicus Robert Paxton. Hij schrijft over fascisme en natio- naal-socialisme uit de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw. Maar hij had net zo goed kunnen schrij ven over de radicale islam in Neder land nu, als over de rechtsradicale bewegingen die zich ook in Europa manifesteren. Zijn boodschap voor de moderne tijd is: elk radicalisme kan krankzinnig doorslaan. Fanatisme en slachtoffergevoel zijn volgens Paxton een goede bodem voor extreem gedrag. En daarvoor was en is maar één uiting: geweld te gen de instituties van de samenle ving. Tegen wie of wat zouden extre misten zich anders moeten richten? Paxtons theorie plaatst ook de moorden op de individuen Fortuyn en Van Gogh in die context: hun te genstanders zagen ook in hen een institutionele bedreiging, want af komstig uit 'het andere kamp'. Paxtons boek is verhelderend. Hij legt uit hoe extreme maatschappelij ke en politieke stromingen vorm krijgen, waar die vandaan komen. De jaren twintig en dertig van de vo rige eeuw verschillen niet zo veel van het huidige tijdsgewricht. Er zijn opnieuw grote groepen in de maat schappij die zich achtergesteld voe len, economisch, politiek, religieus. Het boek van Paxton is mede door zijn compactheid (slechts 243 pagi na's, plus mooie bibliografie voor wie meer wil weten, en noten) som ber makend verhelderend. Er zijn blijkbaar krachten door de eeuwen heen, die ingaan tegen de vernieu wing die hoort bij de samenleving. Paxton beschrijft de reactie van de jaren twintig en dertig na de Eerste Wereldoorlog. Hij heeft ook oog voor nieuw rechts in West-Europa, inclu sief de beweging rond Pim Fortuyn. Paxtons boek is niet 'anti', maar vooral beschrijvend. Dat maakt zijn analyse van de mo derne Westerse samenleving zo angstaanjagend. Wat gold en geldt voor de traditionele machtsverhou dingen in Europa, blijkt nu ook te gelden voor de verhoudingen tussen christenen (als we de westerse sa menleving zo willen noemen) en de radicale vleugel van de islam. Een groep die zich achtergesteld voelt, meent dat elk middel gerechtvaar digd is om daar een einde aan te maken en heeft daartoe in de mo derne open maatschappij ook de middelen - zie hier het recept voor anarchie. r (St I-W f This man is wanted for murdering innocent women and children. This terrorist born in Jordan also goes by the names: Ahmed Al Kalaylah, Fadel Nazzal Al Khalayleh, Abu Mussab Al Zarqawi, Abu Mussa Al Zarkawl 778-4076 Inside Bagdad 01-778-4076 Inside Iraq 964-01-778-4076 Outside Iraq Email: tlps@orha.centcom.mil Your identity will remain secret dat sincis (gal verschijnt, is meer non-fictie recensie dan een keurige boekhoudkundige Mark Moorman registratie van wat er zich in de bio- scopen heeft afgespeeld. In korte re- Filmjaarboek 2004 International Theatre censies WQrdt ingegaan op de film 1 m 00 s. rijs: 15,00 en Qp dg manjer waarop hij door de -vaderlandse pers èn het publiek is Ook het net verschenen Filmjaar- ontvangen. Bij White chicks was boek 2004 is weer een uitgave voor sprake van 'azijnzure recensies' en mensen met voorliefde voor obscure een 'jong publiek dat de deur plat- filmfeitjes. Wist u dat de slechtst be- liep'. 'Eendimensionale grollen over zochte film van vorig jaar slechts 66 geslachtsdelen en diarree' trokken mensen trok? uiteindelijk 258.159 bezoekers. Het betrof hier The eye 2, een Hong- In de beschouwende stukken voorin kongs-Thaise productie van de ge- wordt uitgebreid ingegaan op de broeders Pang, waarin gedurende 98 moord op Theo van Gogh. Het eer minuten Kantonees, Thais en Man- ste exemplaar werd in ontvangst ge- darijn wordt gesproken. De film nomen door Johnny de Mol en Thijs werd op 28 oktober 2004 uitgebracht Römer, twee acteurs die in 2004 met in één kopie die in het Filmmuseum Van Gogh hadden samengewerkt. Cinerama heeft gedraaid. En om nog Römer merkte op dat de laatste film eens wat te noemen: het scenario van Van Gogh natuurlijk gewoon in werd geschreven door Lawrence het Jaarboek 2031 besproken had Cheng en Jo Jo Yuet-chun Hui. En moeten worden, de oorspronkelijke titel luidde Jian Volkskrant-criticus Ronald Ockhuy- Gui 2. sen staat stil bij het oeuvre dat Van Het prettige van het Filmjaarboek is Gogh naliet: „Zijn rol als dwarse opi- dat als het gaat over feiten, alle films nieleider ging meer en meer zijn op dezelfde manier worden behan- denken en zijn doen bepalen, en deld. Van de slechtst bezochte tot de kwam in het systeem van de cineast blockbusters Harry Potter and the terecht. prisoner ofAzkaban trok 1.230.449 En de filmhistoricus Hans Schoots bezoekers) en van de meesterwerken zet de gebeurtenissen in het 'politiek tot de kneuzen. filmjaar' op een rij. Wat hem betreft Het is prettig te weten dat er een was het afblazen van ShoufShouf bron is waar alles is te vinden over Habibi 2 een dieptepunt van de na- Gay, de Nederlandse homofilm van sleep van de moord op Van Gogh. Tom Six, die in november 2004 1401 Het feit dat juist deze film niet door betalende bezoekers trok. „Bij de ging, terwijl het eerste deel met suc- première had de Amsterdamse gay- ces een brug had geslagen tussen scene last van plaatsvervangende Nederlandse en Marokkaanse bio- schaamte na het zien van dit onsym- scoopgangers, beschouwde hij als pathieke getrut." Het Filmjaarboek, 'het zwichten voor terreur'. thriller recensie I Arno Ruitenbeek fd op het Pieterpad' door Gebr. r Uitgeverij Signature. Prijs: €14.95- rds zijn het, die gebroe- Hagenaar. Intellectue- ie studentikoze humor leepten voor het verzen- e vuur van cliché, ran- id en meligheid. En nee hun debuutthriller d op het Pieterpad red- n zachtst gezegd is de biet om van wakker te 1 Professor Klein Eg- fordt vermoord, net na- Ij zijn lang verwachte "e over zijn idool, de g overleden dichter Staring, heeft vol- tden, een Gelders e van niks, bestaat het rcheteam voornamelijk plaatselijke laagvlieger ambtenaar Buitenrust Hette- ma en een Zutphense politie hondenbegeleider, Jonker. Ze kunnen niet achter iemand aan, omdat ze aan het verho ren zijn. Is het zo slecht ge steld met de stand der kod debeiers? De aanvankelijk enige ver dachte is iemand uit het Pie terpad-wandelgroepje van de prof, diens muisgrijze mede werker Jaro van Campen. Hij is zo dom om op de vlucht te slaan als de politiemannen op zijn Vordense hotelka merdeur kloppen. De gebroeders - waarachter recensent Gert Jan de Vries en vertaler Auke Leistra schuilgaan - tillen ons, snel moe van het wandelleed (wie kan het wat schelen?), echter met hun taalvirtuositeit tel kens over de dode punten heen. Zelfs als ze de ontkno ping al op ruime afstand van het einde hebben weggege ven, blijft de misplaatste drukte die de personages over Staring maken leuk. non-fictie recensie Arthur van de Boogaard 'Eindbestemming Zanderij, het vergeten verhaal van het Kleurrijk Elftal' door Iwan Tol. Uitgeverij U. Veen. Prijs: €14,95. Het is zestien jaar geleden dat het SLM- vliegtuig Anthony Nesty vlak voor de landing op vliegveld Zanderij in Surina me neerstortte. Veertien Surinaamse voetballers en de coach van het Kleur rijk Elftal lieten daarbij het leven. 7 Juni is voor veel direct betrokkenen elk jaar weer een beladen dag, blijkt ook uit het onlangs verschenen boek Eindbestem ming Zanderij. Het vliegtuig was oud, de kwaliteitscon trole ondeugdelijk en het officiële rap port uit 1992 stelde de omgekomen be manningsleden vanwege 'roekeloos ge drag' verantwoordelijk. Het merendeel van de nabestaanden heeft een schade vergoeding geaccepteerd van de SLM. Slechts de familie van voetballer Ruben Kogeldans voert tot op de dag van van daag een proces tegen de Surinaamse vliegtuigmaatschappij. „Het gaat niet om het geld. Het gaat erom dat de SLM verantwoordelijk is." Het boek maakt duidelijk dat de schuld vraag ook op een andere wijze nog steeds door de hoofden spookt van na bestaanden. Allerlei details worden daarbij aangehaald. Zo dacht Radjin de Haan - evenals Edu Nandlal en Sigi Lens overlevende van de ramp - toen hij het vliegtuig voor het eerst zag: 'niet gaan!' Verschillende familieleden van latere slachtoffers hadden in de dagen voor de reis voorspellende dromen. Het vlieg tuig had voor vertrek een urenlange ver traging. Dolf Degenaar, vader van de omgekomen Rudy, voelde bij het af scheid op Schiphol dat er iets vreemds was. „Ze leken gevangen in een net. Als of de groep in een vacuümverpakking werd gezogen." Ook was er het allesbepalende lot van de vliegtuigstoel. Overlevenden Nandlal en De Haan zaten op het moment van neerstorten op de stoelen van respectie velijk Jerry Haatrecht en Florian Vijent. Deze twee spelers kwamen allebei om bij de ramp. Vlak voor de landing zou De Haan nog hebben gevraagd of Vijent zijn plaats terugwilde. „Nee joh, blijf lekker zitten", antwoordde Vijent. Auteur Iwan Tol is er in geslaagd uit alle informatie een helder verhaal op te te kenen. Een reconstructie van de ramp vormt de rode draad. Door ook te vertel len over de achtergrond van de spelers schetst hij tevens een tijdsbeeld. Tol schrijft met gepaste afstand over de emoties. Hij noemt pijnlijke zaken, zon der pathetisch te worden. Zo bestaat een van de hoofdstukken alleen uit het achter elkaar laten vertellen door fami lieleden over het moment dat ze voor het eerst hoorden van de ramp. Tol be grijpt dat juist de feitelijke weergave bij zo'n drama passend is. Tijdens de presentatie van het eerste exemplaar in het Olympisch Stadion bleek dat de ramp zestien jaar later voor velen nog steeds voelbaar is. Volgens Edu Nandlal maakt de verschijning van het boek de pijn draaglijker. Hij dankte de schrijver nadrukkelijk en noemde Tols boek een 'belangrijk historisch mo nument', waarmee alle bij de ramp om gekomen passagiers - niet alleen de voetballers - op een waardige en blij vende manier worden herdacht. Dat zou ook de wens zijn geweest van Andro Knel. In het boek staat dat deze verongelukte speler, toen actief bij NAC, vlak voor het vertrek tegen zijn moeder zei: „Je mag verdrietig zijn, maar je moet jezelf niet verliezen in het ver driet." thriller recensie Arno Ruitenbeek 'Moordkunstenaar' door John Case. Uitgever De Boekerij. Prijs: €17,95. John Case is van de metafysica. En daar is hij heel goed in. In zijn vierde, in het Nederlands vertaal de thriller Moordkunstenaar vecht hoofdpersoon Alex Calla han een strijd op leven en dood uit met volgers van zwarte magie. Rode was wellicht beter, want het bloed druipt uit de laatste span nende hoofdstukken. Na De achtste dag, Het Jericho- plan en De Jezidi-tombe weten we dat er meer (narigheid) is tus sen hemel en aarde. Tv-verslag gever Callahan heeft geen tijd voor dit soort bespiegelingen. Hij heeft het druk op zijn werk, is ge scheiden van tafel en bed en zijn zesjarige eeneiige tweeling Kevin en Sean vraagt aandacht. De jon getjes slepen hem mee naar een renaissancefestival. Daar verdwij nen ze. De Amerikaanse politie heeft de zelfde professionele houding als de vaderlandse: als na een paar dagen de kinderen niet zijn ge vonden, trekt de overwerkte re chercheur zich terug op de stapel dossiers op zijn bureau waar nog wel resultaat van te verwachten is. De enige verdachte was Alex, hoe bespottelijk die gedachte van de politie van meet af aan ook was. Alex gaat zelf op zoek naar zijn tweeling. Dat bezorgt hem en de lezer gaandeweg steeds meer koude rillingen. In de VS zijn de jaren ervoor ook diveri| tweelin gen verdwenen. Een stel overleef de de ontvoering, twee anderen werden vermoord. Waarbij het opvallend is dat de helft in stuk ken gesneden is, terwijl de twee de met een enkel schot werd af gemaakt. De steeds wanhopiger vader stuit, met de hulp van enkele bi zarre figuren zoals een albino pri- vé-detective en een inmagere voodoo-dokter, dan op het begin van de oplossing in de hoek van de goochelarij. Maar zijn de kaar ten voor Sean en Kevin dan al ge schud? Op het randje van onge loofwaardig. Maar toch laat zelfs een scepticus zich meeslepen door de zoektocht naar de twee ling. Case heeft zijn werk dus goed gedaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 7