Spaanse leeuw logeert in Leiden KUNST CULTUUR •eter Brook, stille legende op het Holland Festival Inspiratie is het sleutelwoord, voor orkesten en bedrijven Particulier R7 Buurtbewoners hoeven niet te schrikken als ze Toby horen schreeuwen fonds moet musea helpen Charlie Chaplin in Kunsthal U slaapt al in een echte Hastens voor maar 14 cent per nacht! donderdag 2 juni 200$ <nem. p: EPA/Ciovanni Canitano iinem en so it op toernee door Herman Joustra leiden - Inspiratie, dat is het sleutelwoord van een niet alle daagse bijeenkomst vanmiddag in de Leidse Stadsgehoorzaal. Daar presenteert de Ameri kaanse dirigent Roger Nieren- berg z'n 'The Music Paradig ma', wat zoveel betekent als 'Het Voorbeeld van de Muziek'. Voor een bomvolle zaal doet hij dan, met een voltallig symfo nieorkest, zijn theorie uit de doeken. Over de grote parallellen tussen een orkest en andere organisa ties, zoals bedrijven. Over inspi ratie als drijvende kracht. Voor hem een theorie die al lang be wezen is. Nierenberg doet dat voor de derde opeenvolgende keer op uitnodiging van het Leidse be drijf Impulsus, dat op die ma nier zijn klanten een extra sti mulans wil geven. Immers, Im pulsus heeft zelf een program ma ontwikkeld waarin mensen in een kantooromgeving leren om bewust en resultaatgericht te werken, elk met een per soonlijk systeem, het zogeheten 'Coaching in Efficiency Pro gramma (CiEP)'. „Een benade ring waarbij de mens op de eer ste plaats komt", zegt Gery Groen die samen met haar partner Cees Ahsmann het be drijf heeft opgezet. Kern van de zaak is volgens haar een werkomgeving zien te verwezenlijken die inspirerend werkt. Inspiratie moet en kan ook de drijvende kracht zijn achter een organisatie of be drijf. Wie geïnspireerd is, heeft meer plezier in zijn werk en heeft meer succes. Waarvan het bedrijf dan ook weer profiteert. „Die manier van denken sluit precies aan bij mijn eigen op vattingen", zegt Nieringer. En om die opvattingen over te brengen op anderen gebruikt hij een orkest als voorbeeld. Waarbij inspiratie dus een van de belangrijkste aspecten is om het orkest als geheel naar een hoger niveau te tillen, net als de muzikanten zelf, die dan met zichtbaar plezier en met passie spelen. „Dat kan natuurlijk niet door te zeggen: speel eens geïn spireerd. Dat werkt niet. Maar wel door bijvoorbeeld te zeg gen: speel dit stuk van Brahms eens, alsof hij het speciaal voor jou heeft geschreven." Die benadering werkt, weten Ashmann en Groen. De twee vorige sessies van Nierenberg sloegen in als een bom en ble ken gebeurtenissen te zijn waarover hun klanten nog tij denlang napraatten. „Omdat ze er zelf geïnspireerd door waren geraakt." Zo laat Nierenberg bijvoorbeeld zien wat er gebeurt als hij niet dirigeert, geen leiding geeft. Het orkest maakt nog wel muziek, maar het vloeiende is uit het spel. En wanneer hij de gasten van Impulsus midden tussen de orkesüeden zet, wordt het hen onmiddellijk duidelijk dat ze niet alle instrumenten van het orkest kunnen horen. Pre cies, net zoals niet iedereen in een bedrijf op de hoogte is van de werkzaamheden van andere afdelingen. Dat doet hij morgen ook weer. Onder andere. „Want ook ik weet elke keer niet precies wat er gaat gebeuren, de musici en aanwezigen in de zaal al hele maal niet. Het is een wisselwer king, precies als in een organi satie, een bedrijf." Te bezoeken is 'The Music Pa radigm' vanmiddag voor bui tenstaanders niet, alle toe gangskaarten zijn al aan de Wanten en genodigden van Im pulsus vergeven. Maar wie kennis wil nemen van de manier van denken en han delen van Nierenberg en Im pulsus kan terecht op respec tievelijk www.musicparadigm.com en www.impulsus.com. iTERDAM - Eminem en 50 it gaan op tournee door Eu- a. De rappers zijn op 6 sep- .iber te zien in de Arena in sterdam. Kaarten voor het teert zijn vanaf zaterdag te I inine Linning irlaat Scapino haag - Choreograaf Nanine aing vertrekt in maart 2006 Ballet Rotterdam, komende jaren wil zij zich Jstandig verder ontwikkelen lieuwe mogelijkheden on- joeken voor producties op i-gebied van muziektheater, ra en film. Linning werd in el door artistiek leider Ed bbe als jongste huischoreo- j tfin Nederland bij Scapino Ze maakte twaalf sstukken voor Scapino en |de Perspectiefprijs 2001 en Philip Morris) Kunstprijs H. Dn u ment voor 'tt Mondriaan uf TERswiJK - Winterswijk jt een monument van Piet e idriaan. Het 3,5 bij 4 meter 3.P kunstwerk dient als vol- |ng van de Mondriaan-wan- in Winterswijk waar cjidriaan woonde van zijn ii|ste tot twintigste levens- Het kunststof object, van !rt Dedden en Paul Keizer, laan de ene kant groeven i die gebaseerd zijn op idriaans schets uit 1898 van ti-iint Jacobuskerk in Winters- jg. Aan de andere zijde is een z£kening afgeleid van Mond- fis schilderij 'compositie in :ïjlen zwart' uit 1936. Verder 'het kunstwerk een beelte- )pgenomen van Mondri- object wordt 's avonds blicht in de Weuren geel, ^1 en blauw. ven schrijvers Literair Café IEN AAN DEN RIJN - Het Lite- Café Alphen heeft volgend ben zeven literaire avonden Ie agenda staan. Schrijver ik Westerman ('De graanre- iek') bijt op 28 september r_s pits af. De Alphense kunst- Karin Braamhorst It 30 oktober een lezing jj de zin en onzin van 'De Da jjiCode'. Andere schrijvers ^iptreden in het Parkfilm- ^zijn Anne Scheepmaker, nan Franke, René van Sti- pn en Tommy Wieringa. Op nuari is er een dichters- id met onder anderen Erik [armens en Cor Vonk. door Herman Joustra leiden - Een leeuw in een voor malige Leidse wollendekenfa- briek, dat moet wel een primeur zijn. Het zal Toby zelf - want zo heet het dier - waarschijnlijk een rotzorg zijn dat hij nu juist daar ligt, in een mobiele kooi op de binnenplaats van het Scheltema- complex aan de Marktsteeg. Rustig en kalm kijkt het dier uit zijn ogen. „Hij is op zijn ge mak", zegt zijn baas Marcel Pe ters. „Hij is dit wel gewend, To by is wel vaker verhuurd." De Engelsman zelf zet uiterst routi neus een nieuwe kooi in elkaar, samen met zijn kompanen Vin- ce en Dave. Daar, in die nieuwe kooi, komt Toby de komende tien dagen te liggen en te staan, als onderdeel van de culturele Manifestatie Superville ter gele genheid van het 86ste lustrum van de universiteit. Op de achterbank van het be stelbusje ligt een folder over de manifestatie, maar helemaal begrijpen doen de drie mannen het nog niet. „Dus dit hier is een theater? En Toby is hier omdat er ooit iemand een visi oen heeft gehad over een leeuw?" Tijdens het opzetten van de hekken die de kooi gaan vor men, krijgen de mannen deze woensdagochtend tal van ach tergronden te horen over de manifestatie. Vooral over de stenen leeuw die Humbert de Superville, aan wiens leven en werk de hele manifestatie is op gehangen, ooit voor de kust van Katwijk wilde plaatsen, een leeuw als symbool voor Neder land. Ze horen het geïnteresseerd, maar overduidelijk vermoeid aan. Ze hebben maar kort ge slapen na een lange reis uit Spanje, hun thuisbasis. Daar in de buurt van Valencia houdt Peters met zijn gezelschap een behoorlijk stel wilde dieren, al lemaal bedoeld voor de ver huur. Voor wat dan ook. Voor een circus, maar dus ook voor theatervoorstellingen zoals in Leiden. „Ik weet niet eens meer waar om ik dit ben gaan doen", lacht Peters. „Ik ben al wel mijn hele leven lang een dierenliefhebber geweest. Op mijn vijftiende werkte ik al in een circus, met paarden. Ik heb gereisd door Toby in een mobiele kooi op de binnenplaats van Scheltema: „Hij is dit wel gewend, Toby is wel vaker verhuurd." Foto: Dick Hogewoning Afrika en nu heb ik al jarenlang deze beesten. Zo'n dertig leeu wen en tijgers. En een paar oli fanten. Daarom ben ik zelf ook met het vliegtuig gekomen. Ik moest mijn beestjes eerst nog eten geven." Zijn maten Vince en Dave maakten de reis in het bestel busje, samen met Toby. Een trip van tweeduizend kilometer. Volbracht in een uurtje of der tig. Voor de leeuw absoluut geen probleem, stellen ze. Hij heeft het wel vaker gedaan. Bo vendien is hij geboren in gevan genschap. „Hang on Toby, hou vol", zegt Peters liefdevol tegen zijn dier. „Hij mag het dan ge wend zijn, maar hij wil wel dat we z'n kooi vlot opzetten." Logisch, want die meet toch ze ker een aantal vierkanten me ters meer, een stuk groter dus dan zijn onderkomen in het be stelbusje. Als zijn nieuwe hok gereed is, is de klus nog niet ge klaard. Dan moeten de drie nog een nachthok voor Toby in el kaar knutselen, een plek waar hij vanaf vandaag ongestoord de ogen kan sluiten na uren lang bekeken te zijn door de be zoekers van de manifestatie, die vanmiddag begint met een zo genoemde try out, een proef- voorstelling. Voor ze aan het tweede onder komen beginnen, glipt Peters nog even naar buiten. Om vlees te halen voor Toby, voor z'n ontbijt. Even later keert hij te rug met een flinke plastic zak vol. En nog blijft Toby rustig liggen. Alleen 's ochtends vroeg, zo tussen vijf en zes, is dat an ders. „Dan wil hij nog wel eens kabaal maken", zegt Vince. „Dat is normaal hoor, dat doen leeuwen in de jungle ook als ze wakker worden." De buurtbewoners hebben een brief gekregen over de komst van Toby, met tekst en uitleg. Zodat ze zich geen hoedje hoe ven te schrikken als ze bij het krieken van de dag een leeuw horen brullen. In de Markt steeg, in een vroegere dekenfa- briek. leiden - Musea in Leiden en andere gemeentes zouden een beleggingsfonds kunnen op richten om grote exposities te financieren. De Kunsthal in Rotterdam is al bezig met het oprichten van zo'n fonds, dat daar als eerste in Nederland mee begint. Het museum doet dat in samenwerking met de ING-bank en het accountants bureau Deloitte. Er hebben zich al meer dan honderd gegadig den aangemeld, aldus de Kunsthal gisteren. Kees Freeke, lid van de Provin ciale Staten van Zuid-Holland, ziet in het initiatief ook moge lijkheden voor andere musea om de financiële armslag te verbreden. Hij doelt daarbij met name op de grote musea uit Leiden, Den Haag en Rotter dam. Volgens de richtlijnen van de Europese Commissie biedt een dergelijk beleggingsfonds ook fiscale voordelen voor de beleggers. Freeke (SGP) heeft schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeer de Staten om te zien of het ini tiatief van de Kunsthal breder opgepakt kan worden. Volgens hem hebben de musea veel ka pitaal nodig om grote tentoon stellingen te organiseren. Hij vraagt zich af of musea net als de Kunsthal zelf initiatieven moeten ontplooien, dan wel dat er, uit oogpunt van risico - spreiding, een provinciaal fonds moet komen om die meerwaarde te bewerkstelligen. Het cultuurfonds van De Kunsthal moet straks minimaal 250.000 euro bevatten. Dat be drag moet komen van particu liere beleggers. Volgens de nor men van de Europese Commis sie zoals die per 1 januari 2004 zijn vastgesteld, levert dit de beleggers fiscale voordelen op. Zodra een expositie inkomen genereert, vloeit er geld terug naar het fonds. De Kunsthal in Rotterdam is blij verrast met de vele gegadig den die zich de afgelopen week al voor het beleggingsfonds hebben aangemeld. Het muse um denkt er onder meer de grote Henry Moore-tentoon- stelling, in het najaar van 2006, mee te kunnen bekostigen. rotterdam/gpd - De Kunsthal in Rotterdam opent het nieuwe seizoen dit jaar met de eerste grote tentoonstelling over leven en werken van de filmkomiek Charlie Chaplin. De erven van Charles Spencer Chaplin (1889-1977) zijn nauw betrokken geweest bij de sa menstelling van de multimedia- expositie en hebben nooit eer der vertoond materiaal in bruikleen gegeven, waaronder recentelijk ontdekte privé-films, foto's, memorabilia en per soonlijke documenten. Er wordt een beeld gegeven van Chaplin als vader, echtgenoot en filmregisseur. Daarnaast worden klassiekers als 'Modem Times' en 'The Great Dictator' vertoond. Voordat de tentoon stelling vanaf 1 oktober in de Kunsthal te zien zal zijn, is zij in Parijs te bezoeken in het Musée Jeu de Paume, waar zij op 7 juni opent. fr (advertentie) chjf Brook trekt uitverkochte zalen van Wenen tot New York. i f. GPD/Marc Eguerand door Wijbrand Schaap Amsterdam - Johan Simons zou waar schijnlijk gewoon havenarbeider zijn ge weest, Ivo van Hove had in Antwerpen een leuk kapperszaakje gehad en Guy Cassiers was bruidsfotograaf geworden. De wereld had er dus niet per se beter of slechter uit gezien dan nu, maar wel duidelijk anders. Zonder Peter Brook. „Regisseurs die het theater zien als een reusachtig palet, uitsluitend bedoeld voor de uitvoering van hun eigen ideeën, of the atermakers die de totale theatermachinerie gebruiken als penseel om de eigen fanta sieën bot te vieren, hebben afgedaan. Zij zijn verleden tijd." Peter Brook (80), zelf toevallig net de meest invloedrijke regis seur van de afgelopen eeuw, houdt niet van ego's. De theatermaker die met zijn eigenzinnige visie eerst Engeland, en later heel de wereld veroverde, houdt niet van regisseurs die hun eigenzinnige visie voorop stellen. De man die Shakespeare op zijn grondvesten deed schudden en die de wereld liet ken nismaken met de 'happening', het totaal theater uit de jaren zestig, is ouder en wij zer geworden, kennelijk. Maar niet minder krachtig. 'Tiemo Bokar', zijn nieuwste productie, trok uitverkochte zalen van Wenen tot New York en niets dan juichende kritieken. Het stuk, gebaseerd op ware gebeurtenissen in Mali, waar, in de dertiger jaren van de vori ge eeuw, Sufi-meester Tierno Bokar zijn leer van tolerantie en verdraagzaamheid probeerde uit te dragen, staat van 12 tot en met 17 juni in de Zuiveringshal van de Am sterdamse Westergasfabriek. Een voorstelling van Peter Brook bijwonen is een ervaring die je niet snel vergeet. Zelfs legendarische producties als 'Carmen' of de negen uur durende versie van de 'Maha- barata' maken op video al een onuitwisba re indruk, en dat is bijzonder. Brooks werk als regisseur heeft hele generaties toneel studenten beïnvloed. Krap veertig jaar gele den schreef Peter Brook een klein boekje, dat sindsdien verplichte kost is voor ieder een die meer wil met theater. In 'De Lege Ruimte' vertelt hij waar volgens hem de kracht van theater ligt. De belangrijkste is de oerdefinitie van theater: 'Een lege ruim te, iemand loopt door de lege ruimte en ie mand anders kijkt ernaar.' Simpel en voor de hand liggend, maar juist daardoor ver frissend in een wereld die liever in grote woorden en holle frasen spreekt. Vanaf het begin van zijn theatercarrière in 1946 viel Brook op met zijn voorstellingen waarin inhoud en waarachtigheid voorop stonden. Toen vaak nog met flinke abstrac te decors, spelmachinerieën eigenlijk. Tij dens de jaren zestig ontwikkelde hij samen met het Amerikaanse 'Living Theatre' de 'Happenings': theatrale kermissen, protest bijeenkomsten en feesten, eigenlijk alle maal gericht tegen de Vietnam-oorlog. Buurtbewoners Er zijn in de jaren zestig meer theaterver nieuwers aan het werk. Brooks vriend, de Pool Jerzy Grotowski, werkt net als hij aan een theater dat steeds puurder, steeds ech ter en steeds waarder moet worden. Waar Grotowski, en veel van zijn navolgers, uit eindelijk hun theatrale waarheid vinden in een theater zonder publiek, blijft Brook de toeschouwers trouw. Sterker nog, sinds hij zich aan het eind van de zestiger jaren in een Parijse achterstandswijk vestigde, heeft hij de banden met het theaterpubliek al leen maar versterkt. In Les Bouffes du Nord, het vervallen thea ter waar Brook alweer zo'n 25 jaar werkt, heeft hij liever buurtbewoners binnen, mensen uit voornamelijk West-Afrika en India, dan de internationale theaterelite. Blijft een lastig streven, omdat theaterlief hebbers er heel wat voor over hebben om een echte Brook bij te wonen. En geef ze eens ongelijk, die toeschouwers die achter Brook aanreizen. 'Tierno Bokar' is een voorstelling die het beste van Brook in zich verenigt. Zijn gezel schap, het Centre Internationale des Re cherches du Theatre (Internationaal Cen trum voor Theateronderzoek) bestaat uit evenveel nationaliteiten als leden. Brook haalt zijn acteurs uit Japan, Afrika, Canada, Schotland, Latijns-Amerika. Krachtiger dan het Frans waarin zijn voorstellingen meest al worden gesproken, is de fysieke taal van zijn spelers. Zij zijn magiërs, letterlijk. Ge selecteerd op uitstraling, geworteld in de eeuwenoude tradities van hun respectieve vaderlanden. Je moet het gezien hebben om het te weten, maar wanneer je zo'n voorstelling bijwoont zie je mensen die groter zijn dan zich zelf, hoor je woorden die hypnotiseren, en bégrijp je zonder te verstaan. Holland Festival: Tierno Bokar', van 12 t/m 17 juni in de Zuiveringshal van de Westergasfabriek, Amsterdam. Hastens staat voor natuurlijke topkwaliteit Boxspnngs die hun comfort en rustgevende eigenschappen danken aan de handmatige verwerking van wol, katoen, linnen en paardenhaar. En dan te bedenken dat u al voor 14 cent per nacht" van dit ultieme slaapcomfort kunt genieten Een echte Hastens. Voor iedereen bereikbaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 19