Nieuwe hoop voor Classic FM
MEDIA
De vergeten stadionramp
'De Mol maakt sterren weer belangrijk en doet dat goed'
Raad van State: Concertzender werkt concurrentievervalsend
Computers bij
omroep zuchten
onder belasting
De omroep
van de
toekomst
kt
BNN zoe
de grens oj
in nieuwe
tv-seizoen
Ron de Rijk stapt
ook over naar Tien
Hilversum - Voetbalcommenta
tor Ron de Rijk stapt over naar
Tien, de nieuwe zender van
John de Mol. De Rijk was de af
gelopen jaren voor Langs de
Lijn onder andere commenta
tor bij de wedstrijden van het
Nederlands elftal. Zijn radio
werk combineerde hij met tv-
verslaggeving voor Studio
Sport. Tien zendt de komende
seizoenen de Nederlandse ere
divisie uit.
Huub Stapel
terug bij TROS
Hilversum - Huub Stapel pre
senteert vanaf het najaar voor
de TROS en VRT het nieuwe
programma Oberon, een psy
chologisch spelprogramma
waarin acht Nederlanders en
acht Vlamingen een 'tijdreis'
maken naar de Middeleeuwen.
Zes weken lang ervaren ze het
dagelijkse leven van toen: het
standenverschil, het harde le
ven van de armen, en het leven
op het kasteel van de edelen. In
dertien afleveringen gaan de
zestien de strijd met elkaar aan
om de titel koning of koningin
van Oberon. Stapel was van
1992 tot 1994 te zien in de
TROS-comedy Sjans. Van 1996
tot 1999 presenteerde hij bij de
omroep Stapel op auto's.
SBS en Ouote
naar de rechter
Amsterdam - Bij de rechtbank
in Amsterdam dient morgen
een kort geding dat SBS heeft
aangespannen tegen Quote
Media en MTV, omdat hun ge
zamenlijke showbizzmagazine
In de programmagegevens van
de SBS-zenders SBS 6, Net 5 en
Veronica blijft publiceren. SBS
beroept zich op het intellectu
eel eigendomsrecht, en eist dat
het tijdschrift stopt met het ver
strekken van de informatie.
Quote Media stelt dat de weige
ring van SBS in strijd is met het
mededingingsrecht en houdt
vol dat de informatie gewoon
openbaar is.
Niels Hoogland
minder op radio
Hilversum - Radio 538 DJ Niels
Hoogland stopt na bijna tien
jaar met het presenteren van
zijn dagelijkse radioporogram-
ma in de avond. Als program
ma-directeur wil hij verder
bouwen aan het station Jui-
ze.FM. Vanaf 13 juni is Dennis
Ruyer te beluisteren van maan
dag tot en met donderdag van
19.00 tot 21.00 uur. Zijn pro
gramma Greatest Hits, iedere
werkdag van tien tot twaalf in
de ochtend, wordt overgeno
men door Lindo Duvall.
donderdag 2 juni 2005
den haag - Het Commissariaat
van de Media moet van de Raad
van State opnieuw bekijken of
ze de NOS alsnog moet dwingen
te stoppen met de uitzendingen
van klassieke muziekzender Con
certzender.
De gisteren gepubliceerde uit
spraak kan de Concertzender
op termijn opbreken. De com
merciële klassieke muziekzen
der Classic FM is er immers
heilig van overtuigd dat de NOS
met behulp van overheidssub
sidie concurrentievervalsend
bezig is. Het Commissariaat
van de Media wees evenwel de
bezwaren van Classic FM van
de hand en stelde dat de NOS
op grond van de Mediawet alle
recht heeft de Concertzender te
steunen.
Classic FM pikte dat niet en
stapte naai' de Amsterdamse
bestuursrechter, die de com
merciële zender in het gelijk
stelde. Daarop stapten het
Commissariaat, de NOS en
Stichting Concertzender Neder
land (SCN) in hoger beroep
naar de Raad van State. Het
hoogste bestuursrechtscollege
is het eens met de rechter en
stelt dat het Commissariaat niet
goed duidelijk heeft gemaakt
waarom de Concertzender van
de NOS geen vorm van concur
rentievervalsing is.
Het feit dat Classic FM (nog)
niet heeft aangetoond hoeveel
schade de zender heeft geleden
doet volgens de Raad van State
niet ter zake. De Mediawet be
vat nog een flink aantal criteria
waarop het Commissariaat als
nog moet toetsen of bij de Con
certzender al dan niet sprake is
Hilversum - Vier minuten duurt
het voordat de gortdroge hou
ten tribune van de Britse voet
balclub Bradford City FC in
lichterlaaie staat. In korte tijd
vinden 56 mensen de dood.
Achttien dagen nadien voltrekt
zich de ramp in het Heizelstadi-
on in België. Twintig jaar later
weet iedereen dtit nog wel.
Maar wie weet nog wat zich in
Bradford afspeelde?
Bijna niemand. Studio Sport
verslaggever en presentator
Tom Egbers wist het nog wel.
Nu de media bol staan van de
verhalen over het Heizeldrama
leek het hem een goed moment
de vergeten ramp van Bradford
weer eens voor het voetlicht te
halen. „Het is echt een vergeten
drama. Er kwamen meer men
sen om dan in de Heizel. Maar
toen wij op 11 mei filmden bij
de herdenking in Bradford wa
ren we de enigen De BBC was
er niet eens", aldus Egbers.
De documentaire is chronolo
gisch opgebouwd. Egbers: „We
halen met betrokkenen en
overlevenden de fatale dag van
11 mei 1985 terug. Het is een
klassiek drama, echt een voor
beeld van Murphy's Law. Alles
wat mis kon gaan, ging mis. De
brand is ontstaan doordat ie
mand een sigarettenpeuk in
een plastic bekertje onder de
tribune gooide. Dat smeulende
hoopje kwam terecht in een
berg droog afval, er ontstond
een brandje dat dankzij de
wind en de kurkdroge, tachtig
jaar oude, tribune razendsnel
uitgroeide tot een enorme
vuurzee. De brandweer had
kort daarvoor nog gevraagd de
rotzooi onder de tribune weg te
halen, maar daar was de club
nog niet aan toegekomen."
En het had zo'n mooie dag
moeten worden. Bradford was
de week ervoor voor de eerste
De tribune veranderde binnen enkele minuten in een dodelijke vuurzee. Foto: GPD/NOS
keer in vijftig jaar kampioen ge
worden in de derde divisie. De
spelers kregen een heldenont
vangst in een uitverkocht stadi
on. De sfeer was geweldig.
Twintig jaar later overheerst de
berusting. De club heeft het er
liever niet meer over. „We
mochten het gedenkteken in
het stadion filmen, maar zelf
wilden ze niet voor de camera",
aldus Egbers. „Aan een kant be
grijpelijk. Ze willen vooruit en
niet bekend blijven staan als die
club van de stadionbrand."
Nabestaanden en slachtoffers
waren weer wel heel blij dat ze
hun verhaal konden doen.
Want door het Heizeldrama is
de ramp weggedrukt in de ge
schiedenisboekjes. Zo vertelt
een vrouw dat ze er tot op de
dag van vandaag spijt van heeft
dat ze haar 71-jarige vader naar
de wedstrijd stuurde. „Hij voel
de zich niet lekker, was liever
thuis gebleven, maar ging op
aandrang van zijn dochter toch
maar omdat het een historische
huldiging was", aldus Egbers.
Na de ramp in het Noord-En
gelse Bradford werd het roken
in Britse stadions verboden.
Ook houten tribunes gingen in
de ban. Egbers: „Dat laatste is
niet gelukt, omdat veel Engelse
clubs zich geen nieuwe tribu
nes kunnen veroorloven." De
schuldvraag staat niet centraal
in de documentaire. „In Brad
ford zelf is niemand veroor
deeld voor de ramp. Dat kan
ook moeilijk. Daarvoor was het
te veel een enorme tragische
samenloop van de omstandig
heden."
Dolf Rogmans
Studio Sport Document, om
20.25 uur op Nederland 2
van een verkeerde besteding
van gemeenschapsgelden door
een publieke omroep. Mocht
het Commissariaat naar aanlei
ding van de uitspraak van de
Raad van State en nieuw onder
zoek in tweede instantie tot de
conclusie komen dat er wel
sprake is van concurrentiever
valsing dan zal de NOS de uit
zendingen van de Concertzen
der moeten staken.
hilversum/anp - Door toene
mend internetgebruik worden
de computerservers van Publie
ke Omroep (PO) steeds vaker
geraadpleegd. De capaciteit van
deze machines en de verbin
dingen moet daarom worden
uitgebreid. Dat zei PO-voorzit-
ter H. Bruins Slot dinsdag tij
dens een symposium waar om
roepen hun tienjarig bestaan
op de digitale snelweg vierden.
Bruins Slot sprak de vrees uit
dat de servers zonder extra in
vesteringen de toenemende
vraag naar online audio- en vi
deomateriaal in 2006 niet meer
aankunnen. Op dit moment
wordt de jaarlijkse verdrievou-
diging van de vraag naar online
radio- en tv-uitzendingen opge
vangen door goede afspraken
met providers en kabelbedrij
ven. Zij hebben extra lijnen ge
legd, waarop veel verkeer mo
gelijk is.
Intemetcoördinator M. Mol zei
dat het huidige jaarbudget voor
internet (16,5 miljoen euro)
binnen vijf jaar met 10 miljoen
moet groeien om gewenste in
vesteringen te kunnen bekosti
gen. Dat geld wil hij bij markt
partijen binnenhalen, omdat
staatssecretaris Van der Laan
op dezelfde bijeenkomst aangaf
dat extra geld er niet in zit.
Volgens Mol zijn de investerin
gen nodig, omdat steeds meer
mensen beschikken over com
puters en internet. „Die men
sen ontdekken nu pas echt wat
ze op internet allemaal kunnen
vinden." Bovendien verwacht
hij dat steeds meer mensen via
een computer tv gaan kijken.
„En dan wensen ze ook nog een
perfecte kwaliteit. Wij moeten
dan gigantisch veel informatie
'doorpompen', en dat zal veel
capaciteit kosten."
Hoe ziet de publieke omroep van de toekomst er uit? Die vraag
stellen we hier aan bekende en minder bekende Nederlanders, dii
allemaal iets met de omroep hebben of hadden. Vandaag: Frank
Wiering, eindredacteur van Tegenlicht, het VPRO-documentaire-
programma dat vandaag de Nipkowschijf krijgt uitgereikt.
„Ik denk dat informatieve tv
bij de publieke omroep een
grote rol blijft spelen, alleen al
omdat de andere zenders
geen echte informatie bieden.
Daarom moeten wij program
ma's als Tegenlicht blijven
maken, al zegt de politiek dat
de kijkcijfers zo laag zijn. Maar
laat ze nou ook eens kijken
naar de verspreiding. Sommi
ge afleveringen van Tegenlicht
zijn verplichte kost op het
vwo, en op ambassades en
ministeries móet er worden
gekeken. Over het verheffings
ideaal van de publieke om
roep gesproken!
We gaan door een periode van
populisme. Politici kletsen lie
ver wat bij Barend en Van
Doip, dan dat ze zich echt la
ten ondervragen. Het lijkt wel
alsof de politiek geen behoefte
heeft aan een publieke om
roep met een sterk informatie
ve taak. Dan denk ik: logisch,
want dan moet je je écht ver
antwoorden.
Ik ben overi
gens een op
timistisch
mens, dus ik
voorzie een
omslag. Dat
gedonder
rond die grondwet is volgens
mij een keerpunt. De politiek
dringt mensen iets op zonder
ze goed te informeren, en
daarom gaan mensen weer
naar informatie zoeken. En
die bieden wij.
Een van de kernwaarden van
de publieke omroep is res
pect, en dat is bij de commer-
ciëlen ver te zoeken. Zie die
SBS-serie over probleemwij
ken, en vergelijk die met hoe
de VARA dat ooit heeft ge
daan. Dan denk ik: als Balke
nende een waardenrevolutie
wil, dan moet hij dus de com
merciële omroep afschaffen,
en een waardenvrije, be
trouwbare publieke omroep
in stand houden. Niet roepen
dat het slecht gaat, want dat is
pure politieke retoriek. Het
gaat helemaal niet slecht,
want met drie zenders mét in
houd trekken we nog steeds
ruim eenderde van de kijkers.
'Het gaat niet
zo slecht. Dat is
pure retoriek
Frank Wiering
Foto: Ton Kastermans
Omdat ontspanning bij tv-kij-F,
ken hoort, moet de publieke F
omroep ook amusement blij-
ven maken. Ook dat is bij de
publieken anders dan bij de j,
commerciëlen. Kopspijkers
was een mooi voorbeeld, en
Jiskefet. Dat was bij een com-f
merciële omroep al nooit in t
productie genomen, maar nj
zelfs als dat zou zijn gebeurd,je
dan had het zijn eerste sei- [i
zoen niet overleefd. Bij de pu^t
blieken hebben zulke pro- ji
gramma's j(
een incuba-g,
tietijd, en r;
wordt er niej
meteen op bf
hoge kijkcijif
fers gejaagdg
Vermaak fe
hoeft niet plat te zijn. Ook
ontspannende programma's p
kun je maken met respect en
met een goed idee.
Het kabinet zou eens over de|
grenzen moeten kijken. In C;
nada bepaalde de politiek oo|
dat de publieke omroep puur
informatief moest worden. I1,
Binnen drie jaar was er niets P
meer van over, en hebben ze j"
het maar weer teruggedraaid!
Ik denk dat we hier gewoon P
moeten kiezen voor een ster-P
ke, onafhankelijke hoofredacj1
tie per net, liefst afkomstig uit*
de programmamakershoek.
Die brengt structuur aan en
bestelt bij de omroepen de
programma's die ze wil heb-11
ben. Je hoeft de omroepen J
daarvoor niet van hun identiJi
teit te ontdoen, want die krijg-
je er toch nooit uit. Je moet z#
juist typecasten: laat ze de P
programma's maken waar zij?
sterk in zijn."
Daphne stopt met Goedemorgen Ne
derland, want ze wil wat vaker uitsla
pen. Ze heeft een geheime relatie met
Johnny de Mol. Ze is gevraagd voor
Tien. Allemaal niet waar, zegt Daphne
Bunskoek. Wat wel waar is, is dat ze
keihard werkt aan nieuwe program
ma's: „Dan zit ik om vier uur in de och
tend in de make-up omdat we in Gro
ningen gaan opnemen."
door Ruth van Beek
Hilversum - Daphne Bunskoek heeft
het druk, ondanks haar dagelijkse
ontbijtprogramma Goedemorgen Ne
derland (KRO/NCRV) deze week een
zomervakantiestop heeft ingelast.
Daphne is namelijk bezig met de op
names van een nieuwe advocatense-
rie, Keyzer De Boer Advocaten. Ze
verscheen ook live op televisie bij
grote evenementen als de TMF
Awards en de Lintjesregen en onder
tussen rondde ze de opnames af van
haar nieuwe programma Ik doe alles
voor jou, dat op vandaag begint.
Terwijl de meeste zich op maandag
morgen de slaap uit de ogen wrijven
en zich rustig aan de ochtendkoffie
laven, heeft Bunskoek (31) er al de
nodige uren werk op zitten. „Voor
Goedemorgen Nederland sta ik om
kwart over vier 's ochtends op", ver
telt ze. „Ik ben om vijf uur in de stu
dio. Dan nemen we het programma'
door met de redactie en spreek ik het
krantenoverzicht in. We passen de
onderwerpen soms wat aan de actua
liteit aan en dan begint het program
ma al."
Sinds enige tijd wisselt ze de presen
tatie van het ochtendprogramma af
met Klaas Drupsteen, maar dat wil
niet zeggen dat ze het wat rustiger
aan is gaan doen. „Dan zit ik de vol
gende morgen net zo goed om vier
uur 's ochtends in de make-up omdat
we voor opnames naar Groningen
moeten." En wie denkt dat ze met
zulke vroege tijden haar avonden vrij
heeft, komt bedrogen uit. „De advo-
catenserie waar ik in speel, nemen we.
vaak in het weekend op want dan
kunnen we in het gerechtsgebouw te
recht. We draaien ook 's avonds en
dat kan soms flink uitlopen, het heeft
wel eens tot vier uur in de nacht ge
duurd."
Die onregelmatige tijden zijn echter
geen probleem voor Bunskoek, die
haar televisiecarrière begon in 1999
als veejay bij muziekstation TMF. „Ik
heb geen normale dagen, maar dat is
„Mensen moeten geen overkill aan Daphne Bunskoek krijgen", zegt de presentatrice van Goedemorgen Nederland en 'Ik doe alles voor jou' over zichelf. Foto: GPD
normaal bij televisie. Ik kan niet naar
huis om vijf uur 's middags, als er
nog werk te doen is. Televisie vraagt
veel aanpassingsvermogen, maar
daar heb ik niet zo'n moeite mee
want ik vind het ontzettend leuk om
te doen. Maar ik heb het de laatste
tijd zo enorm druk gehad, dat ik merk
dat het tijd is om even vakantie te ne
men. Dat is echt nodig, je kunt niet
op de automatische piloot de hele
tijd doorgaan."
Die vakantie komt eraan, rond half
juli. Tot die tijd zijn er nog de opna
mes van de advocatenserie, waarbij
Bunskoek in goed gezelschap ver
keert. Haar collega's zijn acteurs die
over het algemeen hun sporen wel
hebben verdiend, zoals Bram van der
Vlugt, Porgy Franssen en Roos Ouwe
hand. En dat is ontzettend leerzaam,
vindt ze. „Je kunt je heerlijk optiek-
ken aan zulke goede acteurs, het in
spireert ook. Zo heb ik laatst een hele
heftige scène met Hans Dagelet ge
speeld." In de serie speelt Bunskoek
de rol van de jonge, ambitieuze advo
cate Ricky van den Hoogen. Keyzer
De Boer Advocaten, een co-productie
van KRO en NCRV is vanaf oktober
op televisie te zien..
Acteren is niet nieuw voor Bunskoek.
Ze volgde ooit een opleiding Docent
Drama, liep stage in Canada en
speelde in 2003 in de film Feestje! van
Ruud van Hemert. Maar als ze zou
moeten kiezen, gaat ze voor het pre
senteren. „Ik r/nu niet alleen kunnen
acteren, uit presenteren zou ik uitein
delijk meer voldoening halen. Dat
doe ik vooral uit mijn eigen interesse
en nieuwsgierigheid. Bij acteren ben
je erg afhankelijk van iedereen, dat is
echt een groepsproces. Er valt op dat
gebied nog wel veel te behalen voor
mij hoor. Zoals een goed theaterstuk,
waarbij je echt kunt groeien in je per
sonage, dat wil ik nog wel eens doen.
Maar bij presenteren kan ik er heel
veel van mezelf in leggen."
Vooral live presenteren ligt haar
goed. „Dat heb ik altijd gedaan, bij
TMF en Goedemorgen Nederland is
ook altijd alles rechtstreeks. Live tele
visie vind ik fijner om te doen dan
een programma dat eerder wordt op
genomen Het is vrijer. Je weet: het
begint en het moet nu gebeuren. Je
bent scherper, omdat je weet dat het
niet meer over kan." Maar dat is ook
een kwestie van routine krijgen, geeft
Bunskoek toe. „De eerste aflevering
van Goedemorgen Nederland was
echt geen Oscar-winnaar, toen hield
ik me nog heel erg aan het script. Nu
heb ik drie jaar ervaring waar ik op
terug kan vallen, dan durf je je wat
vrijer te bewegen."
Bunskoek krijgt de meest uiteenlo
pende gasten aan haar tafel, van mi
nisters tot kunstenaars. Echt zenuw
achtig omdat ze een hooggeplaatst
persoon tegenover zich krijgt, is ze
echter nooit. „Ik heb voor TMF zo
veel beroemde mensen geïnterviewd,
zoah Alice Cooper, Lenny Kravitz en
Britney Spears. Maar dat was bijna al
tijd hetzelfde gesprek, vaak naai' aan
leiding van een nieuw album dat uit
kwam. Dan weet je bij het driehon
derdste interview geen originele vra
gen meer. Bij Goedemorgen Neder
land zijn de gasten en onderwerpen
zo divers, dan is het niet zo moeilijk
te bedenken wat je wilt vragen."
De laatste maanden is Bunskoek zelf
ook veelvuldig in de bladen opgedo
ken. Haar breuk met Jeroen Pauw
was groot nieuws en toen ze kort
daarop met Johnny de Mol gesigna
leerd werd, staken de roddels al snel
de kop op. „Het verbaast me echt hoe
klakkeloos sommige media zulke be
weringen overnemen zonder te chec
ken of het klopt. Dan staat in de kop
Daphne relatie met Johnny? en een
uitspraak van Johnny eronder waarin
hij zegt dat het niet waar is. En de
volgende keer schrijven ze: na de ver
meende affaire tussen Daphne en
Johnny... Dan denk ik: één telefoontje
en je weet hoe het zit. Maar ik kan er
niet mee zitten, dat ze zoiets schrij
ven. Ik vind dat eigenlijk vooral heel
dom."
Ze gaat dus ook niet naar Tien? „Nee,
ik heb geen concreet voorstel van
John de Mol gehad en ik heb het pri
ma naar mijn zin bij de NCRV. Maar
ik vind het wel slim hoe John het aan
pakt. De laatste tijd draaide het alleen
nog maar om de programma's, niet
om de tv-sterren. Dan is het idee:
voor jou tien anderen, alsof het niet
uitmaakt wie het presenteert. Nou
maakt dat inderdaad niet bij ieder
programma uit, maar vaak wel. John
brengt dat weer terug, hij maakt de
ster weer belangrijker en dat doet hij
heel goed."
Bunskoek komt met 'Ik dóe alles voor
jou' voor het eerst met een echt
NCRV-programma op de buis. „Men
sen kunnen bij 'Ik doe alles voor jou'
een droom verwezenlijken voor een
ander, maar dan wel met een tegen
prestatie. Het is de ultieme test om te
kijken hoeveel je voor een ander over
hebt. Als iemand zich opgeeft, nemen
we contact op met familie en vrien
den om erachter te komen wat zijn
grootste angst of gêne is. Dan kom je
op uitdagingen zoals een hoge bun-
geejump maken of meedoen met een
stiipshow van The Chippendales
voor 1200 vrouwen." Vanaf vandaag
is het programma te zien, net nu GM-
NL is afgelopen. „Dat is maar goed
ook, mensen moeten geen overkill
aan Daphne Bunskoek krijgen."
Ik doe alles voor jou, vanavond, 21.00
uur
amsterdam/anp - BNN pf
beert in het komende tv-.^
zoen (vanaf september) sch?
per te programmeren onder f
motto 'Grenzeloos BNN'. Ij
meldde BNN-voorzitter Li
rens Drillich gisteren tijde1
een presentatie van een aaij
nieuwe programma's.
Patrick Lodiers komt met J
docusoap 'Over mijn lijk' wa
in hij vijf jonge mensen v<j
die weten dat ze niet lang ml
te leven hebben. De jonge
hebben allen nog één doel1
ze koste wat kost voor h
dood willen bereiken. Lodi
gaat met ze mee naar de dive
doelen die ze willen bereik
maar ook naar minder leuke
ken. Een onderzoek in het i
kenhuis en het uitzoeken 1
een doodskist behoren daart
Het programma 'Je zal het m
hebben', dat voorheen door
diers werd gepresente»
wordt in het komende tv-!
zoen door Ruben Nicolai
Lama's) verzorgd. Dit 'li<
medische programma gaat o
aandoeningen waarover tab
bestaan. 'Katja tegen Bridgel
een serie programma's waï
de twee gezworen vriendini
Katja Schuurman en Bric
Maasland tegenover elkaar
men te staan. Ze krijgen
drachten en een jury bep
telkens wie een opdracht
beste heeft uitgevoerd.
De muziekshow 'Top of
Pops', een afgeleide van
BBC-progiamma, bestaat in
gustus in Nederland vijf j
BNN viert dat met een spec
uitzending en met een niei
presentator: Curt Fortin. H:
enigszins bekend van het p
gramma Star Academy en g
het popprogramma afwissel»
met Hanna Verboom aan elK
praten.
In 'Try before you die' gi
BNN-presentatoren wen
verwezenlijken die ze altijd
hadden. Zo wil Kürt Rogiers i
penalty scoren in een vol v»
balstadion en zien de kijl
hoe Katja Schuurman zich
onderdompelt in een bad i
Baileys.