KUNST CULTUUR Vijftien jaar Kattenkabinet in Amsterdam Rod Stewart flirt maar even met Dean Martin Braassem als inspiratiebron R Nostalgisch avondje bij Duran Duran Arm in van Buuren samen met Jan Vayn< Klassieke schoonheid in oude dekenfabriels woensdag 1 JUni 2005 Chris Rock (links) en Ben Stiller. Foto: Reuters/Chris Pizzello Acteurs komen naar Nederland Amsterdam - De Amerikaanse acteurs Ben Stiller, Chris Rock en Jada Pinkett Smith komen op 11 juni naar Nederland voor de première van hun komische animatiefilm 'Madagascar'. De drie hoofdrolspelers, producent Jeffrey Katzenberg en regisseur Tom McGrath wonen de verto ning in Pathé Tuschinski in Amsterdam bij. 'Madagascar' is vanaf 15 juni in zowel de Ne derlandse als de originele versie in de bioscoop te zien. Beek finalist jazzconcours leiden - Oud-Leidenaar en saxofonist Tom Beek staat met zijn 'Tom Beek Quartet' in de fi nale van een van de grootste jazzconcoursen van Nederland, de Dutch Jazz Competition. Met de groepen 'Van Milligen, Van Wijk Kern Trio' en 'Robin son, Freitag Caruso' strijdt het kwartet van Beek op 9 juli om de hoofdprijzen 'Beste groep 2005' en 'Beste composi tie 2005'. De eindstrijd vindt plaats tijdens het North Sea Jazzfestival, in de Spiegeltent. Platina voor dvd 'Der Untergang' den haag - Binnen één week na de verschijning op dvd zijn er van 'Der Untergang' al 100.000 exemplaren over de toonbank gegaan. De film over Hitiers laatste dagen in Berlijn is daar mee niet alleen op de eerste plaats van de dvd-top-30 te rechtgekomen, maar heeft ook meteen de status verworven van Platina-DVD. 'Der Unter gang' trok in de bioscoop meer dan 350.000 bezoekers en gene reerde daarmee de hoogste bio- scoopomzet van een niet-En- gelstalige film in Nederland al ler tijden. Earring na 23 jaar terug in Ahoy' den haag - Dertig jaar geleden stond Golden Earring voor het eerst met een eigen show in Ahoy'. Hierna volgden nog twee optredens, waarvan de laatste in 1983. Na 23 jaar speelt de Haagse formatie weer in de Rotterdamse poptempel. Hun vierde Ahoy'-show staat ge pland voor 1 februari 2006. De kaartverkoop voor dit concert begint zaterdag. amsterdam/anp - Japanners slaan een kreet van verbazing als ze het statige pand aan de Amsterdamse Herengracht bin nenstappen. ,,Dat daar levende katten rondlopen!", zegt Bob Meijer. Hij glundert als hij zich de gezichten van de toeristen voorstelt. Elke bezoeker komt hoe dan ook een paar van de zeven of acht katten tegen die leven tussen de kunstwerken in het Kattenkabinet, dat doorgaat voor het enige kattenmuseum ter wereld. Meijer richtte het Kattenkabinet op in 1990, als nagedachtenis aan zijn rode kater John Pierpont Morgan (1966-1983). Enkele jaren daarvoor begon hij met verzamelen van kunst rond het thema 'kat'. „Ik kwam op het idee toen ik in het Metropo litan Museum in New York een tentoonstelling over katten zag." In 1985 kocht de excen trieke zakenman al een 17de eeuws patriciërshuis aan de Herengracht om zijn museum in te huisvesten. De opening in 1990 met een act uit de musical 'Cats' betekende voor Meijer meteen ook het hoogtepunt in het bestaan van zijn privé-museum, dat zondag vijftien jaar bestaat. Al die tijd heeft het Amsterdamse muse um het zonder subsidie of sponsors moeten doen. Eigen lijk wil hij ook niet zoveel be zoekers over de vloer. „Het museum en Bob zelf zijn een kat", zegt kunsthistoricus Nicole Ex, die het Kattenkabi net af en toe een handje helpt. „Ze slapen, geven af en toe kopjes en halen uit. We zijn ei genzinnig, niet gestructureerd. Daardoor zijn we wendbaar en kunnen we plotseling iets an ders gaan doen." En net als kat ten komt Meijer ook af- en aan lopen. „Het komt soms voor dat ik hier een jaar niet ben." In de afgelopen vijftien jaar heeft hij veel kunstwerken ver zameld die zijn voorliefde voor het huisdier weergeven. Bezoe kers van zijn museum zien de kat in de kunst door de eeuwen heen. Beelden uit het oude Egypte of een honderd jaar oud geluksbeeldje uit Japan: een zit tende' poes met een opgeheven poot die voorspoed moet bren gen. Veel affiches en schilderij en, van onder meer Picasso, Sal Meijer, Karei Appel, Rembrandt en Steinlen. De nieuwste aan winst is een flipperkast met ko gels die tegen porceleinen kat ten aanstuiteren. Meijer heeft meer met katten, of desnoods met honden, dan met mensen. Niet omdat ze poeslief zijn. Het logo van het museum is een tekening van Rudyard Kipling, een eenzame kat met zijn staart omhoog. Hoe Meijer tegen katten aan kijkt, blijkt ook uit zijn favoriete foto van Ed van der Elsken. Daarop is een oorlogsinvalide in Marseille te zien, die met zijn kat naast hem bedelt om geld. „Het gaat mij om de emotie. Als ik dat plaatje zie, schiet een ge voel van ontroering door me heen. Gekamde katten vind ik niks." Om het 15-jarig bestaan te vie ren, heeft het Kattenkabinet een tentoonstelling van veertig zwart-wit foto's van de beroem de fotograaf ingericht. Zijn nooit eerder vertoonde werk laat zien dat Van der Elsken een enorme fascinatie had voor het dier. Hij verbeeldt de kat opge smukt, zwervend, loom, maar vooral op zijn gemak tussen mensen. Van der Elsken kende schrijvers als Hugo Claus, Willem Frede- rik Hermans en Remco Cam- pert en met hem deelden zij de liefde voor de kat. Teksten van deze schrijvers, waarin de poes centraal staat, ondersteunen de tentoonstelling. Zo is te lezen dat Hermans voor zijn niet uit gevoerde grafsteen het graf schrift had bedacht: 'Zlaap Zacht Baaz'. Met een 'z' omdat een kat, volgens Hermans, de 's' niet kan uitspreken. De eerste vijftien jaar is slechts het prille begin, zegt Ex. Een uitbreiding zit er niet in, maar het museum „blijft op de plek waar het staat, en waar rare dingen kunnen gebeuren." Een van de toekomstige aanwinsten is al bekend. Otto Schaap, een vriend van Meijer die het muse um helpt met het verzamelen van kunst, heeft een tatoeage van een kat op zijn arm. „Als ik doodga, schenk ik dit stukje huid aan het Kattenkabinet." Het Kattenkabinet, Heren gracht 497, Amsterdam; ge opend van dinsdag t/m zondag 11.00-17.00 uur. 1 Willem Fred£ rik Hermans^ met poes: t] 'Zlaap Zachjt Baaz'. Met een 'z' omdi een kat, de L niet kan uit spreken. Foto: Het K|' tenkabinet/ van der Elsk muziek recensie Louis du Moulin Concert: Rod Stewart Gezien: 30/5, Ahoy' Rotterdam. Rod Stewart (60) kan het nog, hartverwarmend rock 'n rollen als in zijn dolle vlegeljaren. Zijn drie laatste albums, braaf opge hangen aan het American song- book, deden het ergste vrezen voor de muzikale wildebras in de Schotse Londenaar met de gruizelstem, maar in het uitver kochte Ahoy' presenteerde hij zich gisteravond toch weer voord als de kwikzilverachtige kwajongen van om de hoek, die precies weet hoe voor de hele buurt even een spetterend feestje te bouwen. Met zijn 23ste cd 'Human' zocht Stewart vier jaar geleden vergeefs naar aansluiting bij de meest commerciële stromingen van het moment, 'arrenbie' en soul. Zijn platencarrière leek daarna af te koersen op dood spoor, maar 'good old' Clive Davis (eerder de man achter de herontdekking van Carlos Sant- ana) bracht uitkomst door met de Britse veteraan te duiken in Üe schatkamer van de Ameri kaanse lichte muziek van voor de Elvis-revolutie. Die gedurfde stijlverandering sloeg zo aan dat Stewart plotse ling meer albums verkocht dan ooit. Zij het dankzij vooral de geweldige respons in het 'thuis land'. Elders bleven de fans toch een beetje vreemd aan- luisteren tegen hun ooit zo rui ge held die was getransfor meerd in een gepolijste big band-zanger in smoking. Dat verschil in bijval is bij Ste wart gelukkig goed doorge drongen. Op deze Europese Rod Stewart, omringd door vrouwelijk schoon: een soort levende jukebox die zijn grootste hits uitserveert. Foto: EPA tournee manifesteert hij zich slechts kortstondig als een nieuwe Dean Martin in een zwoele mega-nachtclub om ringd door kronkelend vrouwe lijk schoon plus een swingend orkest. Met die zijdezachte glamour verdeeld over een handvol slim gevisualiseerde standards ('What A Wonderful World'met beelden van Louis Armstrong) neemt hij thans wellicht slechts een voorschotje op een volgen de concertronde. De overige twee podium-uren benadrukte Stewart slechts het motto van zijn openingsnum mer: 'Forever Young'. Daarbij gaat hij nog steeds tekeer zoals in de gloriejaren zeventig en tachtig als de uitgelaten macho die bijvoorbeeld graag (tijdens 'Hot Legs') een paar balletjes het publiek intrapt, maar toch ook zijn kwetsbare superro man tische kanten ('Reason To Believe', 'I'Don't Want To Talk About It') heeft. Enerzijds maakt Stewart het zich niet moeilijk door - met behulp van zevenkoppige band en vier koorzangeressen - als een soort levende jukebox uit sluitend zijn grootste hits uit te serveren. Anderzijds is zijn ver schijning en zijn spelvreugde demiate jeugdig dat iedereen met hem maar wat graag de klok twee decennia terugdraait. muziek recensie Richard Stekelenburg Concert: Duran Duran. Gezien: 30/5, HMH, Amsterdam. Na bijna twintig jaar stond Du ran Duran gisteren in de origi nele bezetting in Amsterdam. Simon le Bon, Nick Rhodes en Andy, John en Roger Taylor (geen familie). De Wild Boys van de jaren tachtig. Het lever de een avond op die nog het meest weg had van een middel bare schoolreünie. En hoe gaat dat met dat soort reünies? Je kijkt het aanvankelijk eens rus tig aan, beziet onwennig de ver trouwde maar vreemd ouder geworden gezichten en geeft je uiteindelijk gewillig over aan de nostalgie. Omdat er nou een maal niet meer is. De Astronaut-tour is de huidige rondreis van Duran Duran ge doopt - naar het vorig jaar ver schenen album van het vijftal. Van het nieuwe album worden niet meer dan vijf nummers ge speeld, door een flink deel van het publiek ook nog eens dank baar aangegrepen voor een plaspauze. Het is duidelijk: de Astronaut-tour is een ruimte reis naar het verleden. Naar de eerste helft'van de jaren tachtig, toen Duran Duran de hitparade domineerde met gelikte en tóch stoere popliedjes. En dat maak te Duran Duran - anders dan de veel bravere Wham en Span- dau Ballet - ook voor jongens interessant. Duran Duran en muziekzender MTV - die begin jaren tachtig nét begonnen was - leken voor elkaar gemaakt. Laten we eerlijk zijn: het succes van Duran Du ran was voor een belangrijk deel te danken aan hun kled[' hun kapsel, aan de manier waarop ze in de lens tuurdei en aan de exotische videocli die hun muziek begeleiden. 'Girls on Film' uit 1981 was baanbrekend - niet vanwege muziek, maar vanwege de vit deoclip met schaars geklede dames. Het werd prompt ee van de vroegste MTV-klassie, kers. Volgden nog: 'Wild Boy (vechten met monsters), 'Sa A Prayer' en 'Rio' (prachtige tropische lokaties) en 'The R, flex' (de beroemde waterval een podium). Na drie albums en een hand hits volgt in 1985 de breuk. I( Taylors verlaten de band. Di ran Duran overleeft de late j ren tachtig nog, maar de jan negentig verlopen geruisloo Een reünie dus maar. Met ei wereldtournee. Nou is Dura Duran nooit echt een liveba[ geweest. Simon le Bon bijvo beeld heeft een opvallende, nasale stem, maar kan niet e, zingen, blijkt dan. Het geeft niet. De Heineken Music Ha twee avonden uitverkocht. I Wild Boys staan weer op hetf- podium. Goed, de glans is er na twint jaar wel een beetje af. Wild Boys blijken Simon, Nick, Jo Andy en Roger ook helemaa niet te zijn. En die nummers die klinken eigenlijk hopeloc verouderd. Dus kijk je het aa vankelijk eens aan, beziet or wennig de ouder geworden zichten en geeft je na een p< nummers gewillig over. Met zingen dan maar met 'Save Prayer', 'Planet Earth', 'Rio', View to A Kill', 'Wild Boys' e 'Notorious'. En waarom spe ze verdomme 'The Reflex' n In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professio nele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo tograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: de kunstmani festatie 'Braassem in beeld'. Rondom het Braassemermeer moet het komende zondag bol staan van culturele activiteiten. Aan de waterkant wordt ge schilderd en getekend, er is muziek te horen en fietsers ko men op hun tocht allerlei kunstzinnige acts tegen. De Werkgroep Cultuur Alkemade en de Stichting Cultura Ja- cobswoude hebben de handen ineengeslagen voor 'Braassem in beeld'. Twee jaar geleden werkten de creatievelingen uit de twee buurgemeenten voor het eerst samen voor een theaterspekta kel op het water van de Braas sem. „Eigenijk waren we de ge meentebesturen net een stap voor", aldus Thea Kok van de Stichting Cultura Jacobswou- de. Alkemade en Jacobswoude werken op bestuurlijk terrein intensief samen. Wellicht mondt dat in de toekomst uit in een fusie. „Dat zien we te gen die tijd wel; nu leeft fuse ren bij ons nog niet echt." Tussen de twee cultuurgroe- pen bestaan de nodige ver schillen. „Misschien zijn wij iets experimenteier", oppert Marije Mommers van de Werk groep Cultuur Alkemade (WCA) voorzichtig. „We zijn al tijd op zoek naar prikkelende uitingen van cultuur. Dat hoeft ook niet per se in dorpshuis De Alkeburcht. We hebben exposi ties in kerk en kroeg gehad, op tredens bij mensen thuis en voorstellingen in een kas." Daarbij wordt dankbaar ge bruik gemaakt van de expertise van theatermaker Paul Koek, die in Roelofarendsveen woont. Aan de andere kant van het Braassemermeer, in Ja cobswoude, beperken de cul turele activiteiten zich tot za ken als een tentoonstelling in het gemeentehuis, een muzi kaal optreden in de Woudse Dom en een koffieconcert. „Misschien moeten wij ook eens op zoek gaan naar andere locaties in de hoop dat mensen worden geprikkeld tot leuke ideeën", zegt Thea Kok. Voor alsnog hebben zij en de andere Marije Mommers (links) en Thea Kok in de WORMM-kas in Roelofarendsveen, die zondag het middel punt is van de kunstmanifestatie 'Braassem in beeld'. Foto: Henk Bouwman leden hun handen vol aan de organisatie van 'Braassem in beeld'. Tussen 12.00 en 13.00 uur zwerven zondag de 44 volwas senen en 80 kinderen die zich ingeschreven hebben voor een workshop uit naar een van de twaalf plekken langs het meer, waar ze les krijgen van een kunstenaar. Deelnemers kun nen zich bekwamen in schilde ren, tekenen, fotograferen en ruimtelijk werk. Het is de be doeling dat ze zich laten inspi reren door het landschap van water, riet en wolken. Langs het Braassemermeer wordt een fietsroute uitgezet. Fietsers wordt gevraagd om met de klok mee te rijden om opstoppingen op smalle dijkjes te voorkomen. Onderweg kun nen zij de deelnemers aan het werk zien. Ook worden ze ge trakteerd op optredens van on der meer Kitty Contana, koor Helsinki, toneelgroep Lythe- muten en mimegroep Azur. Bij de zogeheten WORMM-kas aan het Zuideinde in Roelof arendsveen wordt een rustpunt ingericht. Aan het einde van de middag (16.30-18.00 uur) wordt de gemaakte kunst ook in deze kas samengebracht op een tentoonstelling. „De manifestatie is geslaagd als de mensen enthousiast naar huis gaan", zegt Marije Mommers. „Ik ben al tevreden over het aantal deelnemers. We wisten niet wat we konden ver wachten, maar alle leeftijdsca tegorieën zijn vertegenwoor digd. Het is een mooie afslui ting van het culturele seizoen." 'Braassem in beeld', zondag 5 juni, 12.30-18.00 uur, Al kemade en Jacobswoude. Centraal punt: WORMM-kas, Zuideinde 119, Roelofarends veen. Meer informatie: ww- w.wca.nu. Theo de With amsterdam/anp - Dj Armin van Buuren heeft twee num mers opgenomen met pianist Jan Vayne. Het lied 'Serenity' van bei'de heren is het thema nummer van dancefeest Sensa tion White op 3 juli. De single ligt twee dagen later in de win kels. De Leiderdorpse dj en producer Van Buuren staat ook achter de draaitafels op Sensation White. Het is echter niet bekend of Jan Vayne dan ook zijn opwachting maakt. „Het is wel de bedoeling dat de twee in de toekomst meer gaan samenwerken, zoals bijvoorbeeld samen shows ge ven", zegt een woordvoe van Armada Music, de pla maatschappij van de dj. De gezamenlijke numii staan op het album 'Shhl van Van Buuren, die op de de plaats staat in de lijst beste dj's ter wereld. Het alt komt uit in augustus. Transport van het de restau reren beeld naar het Scheltema- complex. Foto: Hielco Kuipers leiden - In het Scheltemacom- plex, aan de Marktsteeg in Lei den, kunnen belangstellenden tussen 2 en 11 juni een openba re restauratie volgen van één van de klassieke schoonheden van de zogeheten Laocoön- groep uit de tijd van Humbert de Superville (1770-1849). De Superville was de eerste direc teur van het Leidse Prentenka binet, een begaafd tekenaar en kunsttheoreticus en lector Itali aans en Frans aan de Universi teit Leiden. In de voormalige wollen deken- fabriek aan de Marksteeg gaat komende vrijdag de Manifesta tie Superville in première waar bij het publiek wordt meegeno men door het gebouw, dat is omgetoverd in een fabriek van ideeën en dromen geïnspireerd door het leven en het werk van Humbert de Superville. De ma nifestatie bestaat uit een mu- I ziektheaterproductie, perfor mances, installaties, lezingei een expositie en een openba restauratie van het klassieke gipsen beeld dat dankzij De perville in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden te recht is gekomen. Het beeld werd gistermiddag vervoerd naar het Scheltemacomplex Manifestatie Superville vind vanaf vrijdag, dagelijks plaat tussen 16.00 en 23.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 16