Muntz opnieuw in opspraak
Todeduo Viktor
Sn Rolf ontleed
MEDIA
Co Adriaanse: Als je verliest, sta je alleen
Herman den Blijker is Gordon Ramsey niet
De omroep
van de
toekomst
Reclamevrije
omroep krijgt
het heel lastig
Televisieprogramma over God is volgens Nicolaaskerk beledigend
zaterdag 28 mei 2005
Hoe ziet de publieke omroep van de toekomst er uit? Die vraag
stellen we hier aan bekende en minder bekende Nederlanders, die
allemaal iets met de omroep hebben of hadden. Vandaag: Harry
Dekker, als directeur communicatie van levensmiddelengigant
Unilever verantwoordelijk voor heel veel reclamespots.
„De omroep kan volgens mij
niet reclamevrij worden. Het
publieke bestel heeft die dub
bele inkomstenbron nodig.
Als de omroep geen reclame
inkomsten meer zou hebben,
leidt dat er volgens mij niet
toe dat er meer geld uit de pu
blieke middelen naar de om
roep gaat. Dat betekent dat de
omroepen het erg lastig krij
gen om een brede maatschap
pelijk functie te vervullen.
Daarnaast denk ik dat het heel
belangrijk is dat de publieken
ook de ruimte krijgen om
meer dan alleen televisie te
gaan maken. Ik denk aan de
nieuwe media, en daar lijkt nu
wat meer ruimte voor te ko
men. Wij zijn daarin geïnte
resseerd, want de adverteer
der volgt de consument. Daar
om gaan wij drie keer zo veel
investeren in online-zaken.
De discussie over twee of drie
netten is voor mij geen gege
ven. De huidige praktijk is al
dat je heel veel verschillende
kanalen inzet om de consu
ment te be
reiken. Je
moet begin
nen te kij
ken naar
wat je op
dracht is.
Stem daar
het aantal kanalen op af. Als je
de opdracht van de omroep
heel erg beperkt, en je schrapt
het amusument, dan zal dat
leiden tot minder kanalen.
Maar ik denk dat ik niet mee
wil gaan in de conclusie dat
amusement niet past bij de
publieke omroep.
Wij zeggen altijd: de consu
ment stemt met zijn afstands
bediening. Amusement is een
hele belangrijke reden voor
adverteerders om de tv in te
schakelen. Als je vindt dat pu
blieke zenders voldoende kri
tische massa moeten blijven
houden, en je schaft amuse
ment af, dan stuur je de pro
grammamakers met een vrij
Harry Dekker
Foto.- Unilever
lastige missie op pad. Het zal
leiden tot versmallling. Dat
maakt de publieke omroep
veel minder interessant voor
adverteerders, en dat kost
geld. Je moet je afvragen of je
het publieke bestel daarmee
helpt.
Ik denk ook dat de publieke
omroep moet oppassen dat ze
zichzelf niet buitenspel zet,
door niet mee te doen aan
communica
tievormen
die in de rest
van de markt
aan het ont
staan zijn. Zo
vind ik bill-
boarding vol
strekt verdedigbaar: commer
ciële boodschappen rond pro
gramma's, waarbij je een
merk koppelt aan de uitzen
ding. 'Dit programma is mede
mogelijk gemaakt door'. Daar
betaal je voor, dus draag je bij
aan de financiering, overigens
zonder dat je commerciële
boodschappen binnen het
programma kwijt zou kunnen.
En waar ik blij mee zou zijn, is
programma- onderbrekende
reclame. Het effect daarvan is
veel hoger dan bij wat we de
schouderblokken noemen."
Reageren? media@hdc.nl
Nico Postma
Irge Baker
>kker fout'
iUM George Baker is de
'.ekkere Foute artiest. Hij
gisteren uit handen van
Paul Rabbering een
:aal voor zijn hele oeuvre.
[O-radioprogramma Rab
lad aan de luisteraars
jd wat hun favoriete lek-
ingite plaat is. Ruim 1500
ïn stemden op nummers
iantbenlijk te fout voor woor-
Jat|n, maar desondanks erg
>deiPe bokaal voor foutste ar-
'nrJng naar Boney M zanger
P„°]FarrelL
fle)
les bij de BBC
n niet door
p - De 48-uurs staking
(BBC, die was aangekon-
°Pdbor komende dinsdag en
plajdag. is gisteren opge-
enojna een lange overlegron-
mefcen de directie van de
ovo^iublieke omroep en de
uit^den. De onderhandelin-
:0nvjer een grote bezuini-
skeiperatie hadden de hele
toe (geduurd. De BBC-direc-
schjin plan om bijna 4000
in te ontslaan en delen
g^jit bedrijf te privatiseren,
iden eisen onder meer
;een gedwongen ontsta
len.
rnettelevisie
r studenten
Studenten in Gro-
krijgen een eigen televi-
iep via internet. Deze
ijdag. Als de omroep
:ces wordt, krijgen ook
sef k Nederlandse studenten-
ng ^een internettelevisiesta-
nieuwe studententele-
oep luistert naar de
Het [-see WebTV. Het televi-
depal verschaft dagelijks
lk tl over de stad Groningen
at nieuwe communica-
3en»assingen voor de gebrui-
'e omroep is gericht op
studenten in en rond
akfen'
n 2,6 miljoen
tietan CL-finale
ste'»um - Gemiddeld meer
:n Ep miljoen Nederlandse
kefjekijkers zijn woensdag-
rgekgetuige geweest van de
iwijfnde ontknoping in de
)ions League. Gedurende
[strijd tussen AC Milan
irpool steeg het aantal
iterk. In de eerste helft
,2 miljoen mensen, 3,1
mensen zagen de twee-
hilversum/gpd - De Sint-Nico-
laaskerk in Amsterdam voelt
zich belazerd door het tv-duo
Rob Muntz en Paul Jan van de
Wint. De programmamakers
hebben de kerk gebruikt als de
cor voor een aflevering van hun
nieuwe RVU-serie God bestaat
niet, die vanaf 7 juni wordt uit
gezonden. „Het liefst zouden we
de uitzending tegenhouden", al
dus parochiemedewerker E.
Brussee. „We bezinnen ons op
juridische stappen."
In de zesdelige reeks 'God be
staat niet', volgens de makers
een 'godlasterende serie waarin
geen geloof gespaard blijft', la
ten Muntz en Van de Wint we
tenschappers aan het woord
over verschillende geloofsover
tuigingen. De makers hebben
echter onder valse voorwendse
len toestemming gevraagd om
in de kerk te mogen filmen, al
dus Brussee. „De pastoor was
van mening dat het programma
een fatsoenlijk doel diénde",
zegt Brussee. „Er is niets gezegd
over de context waarbinnen de
gesprekken zouden plaatsvin
den. Wij hadden van te voren
nooit van het duo gehoord en
kenden hun reputatie ook
niet."
Een blik op de internetsite van
Muntz en Van de Wint leerde
dat het ging om een serie over
de absurditeit van het geloof,
aldus Brussee. „Het doel van
het programma is het geloof
belachelijk te maken. Wij willen
niet dat onze kerk daarmee in
verband wordt gebracht. Film
pjes waarin Jezus aan een lei
band loopt en een naakte nege
rin aan het kruis genageld
wordt, zijn ronduit beledigend.
Bovendien bleek later dat
Muntz tijdens de opnames op
het spreekgestoelte is geklom
men, iets dat ronduit verboden
is."
De RVU zegt nog niets te heb
ben vernomen van de Sint-Ni-
colaaskerk. „Bovendien is het
erg lastig om een debat te voe
ren over een programma dat
nog niet is uitgezonden", aldus
RVU-directeur Ben Groenen
dijk. „De RVU heeft een con
tract gesloten over het gebruik
van de kerk en netjes betaald."
Het is volgens de omroep niet
de bedoeling geweest om men
sen in hun religieuze gevoelens
te kwetsen. „We willen met dit
programma de mensen aan het
denken zetten."
De VPRO ontsloeg de program
mamakers enkele jaren geleden
nadat Muntz in Wenen ver
kleed als Hitier joden de stui
pen op het lijf had gejaagd.
i eil
idam - Van Viktor Rolf
\/artve heel veel, maar eigen-
s vjen wat ze zelf willen
4fren. Dat blijkt als 's lands
I gn^ooraanstaande ontwer-
5 t/rjo een jaar lang wordt ge-
es joor een documentaire.
41pgelijk blijkt hun imago
99 gemaal uit de lucht ge-
jqL 'Because we're worth it'
'en blik achter de scher-
A| het ontwerpersduo en
herk Viktor Rolf,
caig is een ingekorte versie
8 in in Avro's Close-up. En
jkt dan? Dat Viktor Rolf
led weten hoe ze de me-
ïaraeten bespelen: soepeitjes
JN(h steeds dezelfde voorge-
I me zinnen herhaald, die de
Jbopge modepers vervol-
nthousiast noteert.
^Brzelfder tijd blijkt dat
rTi Rolf ook wanneer ze
DSjbespied wanen precies
zorgvuldig in stand ge-
n imago van een eigen-
I tweeling voldoen. Nog
rï~j>aan ze regelmatig sa-
atep één bureaustoel zitten,
aa|n in gelijke tred, dragen
1 'jntiek brilmontuur en
nmeer dezelfde kleding
15ben duidelijk dezelfde
En ze hebben inder-
ooit ruzie.
ren negentig braken Vik-
:tck)lf door met avantgar-
■^e presentaties en ide-
ikken. Inmiddels beho-
n shows tot de meest
nthakende van het sei-
01 On wordt hun kleding we-
030d verkocht én gedragen.
Vod tekenden ze een con-
ht Met cosmeticagigant L'O-
en(u contract, een ijkpunt
[carrière, was voor docu-
ïemaakster Femke Wol-
DRj) de reden om een film
;tra5t duo te maken. Zo'n
5j jt krijg je als ontwerper
"lk niet zomaar. Giorgio
13 was de laatste die door
Hwerd gecontracteerd,
^■s vijftien jaar geleden.
Hle ze juist nu portrette-
Hhet moment van hun
aftak. Zoiets heeft een
ggflder soort energie dan de
^terugblikken, die vaak
||ltig jaar pas gemaakt
[H|", aldus Wolting.
•jjt bewust voor een docu-
gekozen. „Ik wilde
^ftt portret van de ontwer-
ftn film over een ontwer-
Hjtaat vaak uit een inter-
een aantal glossy scè-
Het duo Viktor en Rolf
Foto: GPD/Anuschka Blommers
nes met beroemde fotomodel
len. Dat vind ik niet zo interes
sant, omdat het iets reclame
achtigs heeft. Ik wil met deze
documentaire Viktor Rolf la
ten zien zoals ze in hun werk
zijn." Dus, tussen de belangrij
ke besprekingen en het contact
met de media door, zien we de
ontwerpers op terloopse mo
menten: terwijl ze over straat
lopen in Amsterdam, wanneer
ze samen met hun hondjes aan
het werk zijn op kantoor en
wanneer ze de stress voor aan
vang van de show wegkauwen
met een pepermuntje.
Toen ze met de documentaire
begon vroeg Wolting zich af of
de ontwerpers de originaliteit
en identiteit die hen groot
maakten zouden kunnen be
houden in de commerciële we
reld van de grote modecon
cerns zoals Lvmh en Gucci.
„Daarom heb ik geprobeerd om
hun eigen identiteit vast te leg
gen, want daarop is het merk
Viktor Rolf gebaseerd. Ik wil
de laten zien hoe ze werken hoe
ze omgaan met de media, met
L'Oréal en natuurlijk hoe hun
ontwerpen tot stand komen.
Het zijn toch een soort kunste
naars in een commerciële we
reld." Viktor Rolf lijken op
hun gemak voor de camera.
Het ziet eruit alsof ze niet door
hebben dat er gefilmd wordt.
En dat siert ze, want nu kunnen
we allemaal zien hoe het feno
meen Viktor Rolf is neergezet
in het marketingcircus van de
modewereld.
Bregje Lampe
Close-up. Viktor Rolf: Because
we're worth it, morgen op Ne
derland 1, 18.30 uur
Laatst kreeg de Rotterdamse kok Herman den Blij
ker een telefoontje van een vroegere werknemer.
Die was weer benaderd door een roddelblad: „Of
'ie dingen over me wist. Of ik wel eens extra heb
geschreven, aan m'n personeel had gezeten. Daar
begrijp ik nou helemaal niks van, dat er mensen
zijn die 's ochtends opstaan met het plan: ik ga
vandaag eens iemand de grond inschrijven. Bizar."
door Monique Brandt
Rotterdam - Het is de keerzijde van de roem die
bij een goed bekeken tv-programma hoort. Afge
lopen weken volgden rond de 800.000 mensen
Herrie in de keuken, een Nederlandse versie van
het van oorsprong Britse programma Oorlog in
de keuken met de Britse 'cuisinier terrible' Gor
don Ramsey. Die trekt er net als den Blijker op
uit om noodlijdende restaurants voor de camera
te helpen uit het financiële moeras te komen, in
een week tijd.
„Ze hebben het nu over 'de bedrijvendokter',
maar dat is natuurlijk niet zo. Er zijn 6000 restau
rantjes in Nederland en iedereen pakt het anders
aan. Maar er zijn wel basisregels. Je gasten moe
ten zich welkom voelen en de verhouding prijs-
/kwaliteit moet dik in orde zijn. Daarna ga je pas
over smaak in je keukens nadenken. Daarbij
moet ik me in de gedachten van die mensen ver
plaatsen. Ik kan niet een zaak volgens mijn
smaak inrichten en na een week weer vertrekken.
Die mensen moeten er happy mee zijn."
Waar Ramsey in Oorlog in de keuken als vanouds
flink van leer trekt, houdt Den Blijker, samen met
zijn zakelijk compagnon David Crouwel eigenaar
van zes restaurants in Rotterdam en Ouderkerk
aan de Amstel, er een hele andere benadering op
na. „Ik hoor regelmatig van mensen die me ken
nen: 'Herman, wat ben je mild!' Maar ik ben nu
eenmaal Gordon Ramsey niet. Ik schreeuw niet
tegen het personeel: 'Jij bent geen kok, jij bent
een mietje'. Zo zit ik niet in mekaar. Bij Ramsey
staan ze in de keuken om afgezeken te worden,
bij ons willen ze lekker werken."
Natuurlijk, in een keuken werk je onder stress.
Er moeten op een goeie avond wél driehonderd
bordjes van de kachel afkomen. Je staat altijd te
krap te werken, je werkt op de vierkante meter zó
nauw met iemand samen, dat het bijna is als bal-
letdansen. Het is knokken, het is spanning,
stress. Als iemand dan iets verkloot, haal je wel
eens uit. Maar dat is niet de regel."
Leed
Stress. Daar heeft Den Blijker de afgelopen perio
de overigens genoeg mee te maken gehad, naast
zijn werkzaamheden in de keuken van zijn Rot
terdamse restaurant De Engel en de zakelijke be
slommeringen van zaken als Rosso en Foodies.
Recentelijk zette hij Groot Paardenburg in Ou
derkerk aan de Amstel, onder de rook van Am
sterdam, weer op de kaart, zoals te zien was in de
Yorin-docusoap De Engel en het Paard. En tus
sendoor reisde hij voor Herrie in de keuken het
hele horecaland af. Chaam, Vijfhuizen, Almere,
Alkmaar: er gaat veel onbekend leed schuil ach
ter de vaderlandse restaurantgevels.
Den Blijker weet er zelf trouwens alles van, zo
vertelt hij aan de stamtafel van De Engel. Nu
heeft hij een financiële man naast zich, maar in
de jaren negentig stond deze zaak ook aan de
Den Blijker: „Bij Ramsey willen ze afgezeken worden, bij ons lekker werken." Foto: GPD/Michel Porro
rand van een faillissement. Elke avond volle bak,
goed eten, prima personeel, maar toch. „Er was
een grote cashflow, het was altijd leuk: het zijn
vrienden, geef maar weg, dat werk. Maar op een
gegeven moment komt dan toch die blauwe brief
binnen. En nog een heleboel andere rekeningen.
Dat ging helemaal fout. Toen zijn we echt een
hele andere kant op gegaan. Nu is het elke dag
rekenen. Altijd calculeren wat je weggeeft, hoe
veel je inkoopt, steeds maar weer. Maar er zijn
nog steeds heel veel mensen die uit de kassa le
ven."
Voor Herrie in de keuken konden restaurants
zich zelf bij Endemol aanmelden. Er was één
voorwaarde: ze moesten echt op het randje
staan. Den Blijker was lichtelijk verbaasd over het
grote aantal aanmeldingen. „Die mensen moeten
toch voor de camera met de billen bloot. Ik denk
dat er zoveel ellende is omdat het restaurantwe
zen nog altijd enorm wordt geromantiseerd. Heel
veel restauranthouders zijn ooit heel idealistisch
begonnen: baan opgezegd, pandje gekocht, je
meisje erbij in de zaak, lekker eten en drinken:
een droom die wordt verwezenlijkt. Maar dan. Er
moet een kok aangenomen worden. En zelf be
grijpen ze niets van koken, ze begrijpen niets van
het belang van de inkoop, ze weten niets van
goed gastheerschap. Ze zijn op al die gebieden
afhankelijk van iemand anders die hen moet ver
tellen hoe het moet. Als die dan opstapt, kan het
funest zijn voor de zaak."
Den Blijker geeft met betrekkelijk simpele tips
aan hoe het ook anders kan in de restaurants in
kwestie. De kaart wordt aangepast en de inkoop
wordt bijgesteld, want voor Den Blijker zijn kwali
teitsproducten als basis heilig. Soms krijgt de keu
ken een facelift of wordt zelfs personeel ontsla
gen. Bij de één wordt de zaak lichtelijk gerestyled
voor een wat jongere uitstraling, en krijgt de kok
simpele tips zodat die tijdens de drukte minder
handelingen hoeft te verrichten. Een Brabantse
horecabaas, die iets teveel van gezelligheid houdt,
wordt begeleid naar een nieuwe toekomst waarbij
zijn chef-kok mede-eigenaar wordt. „Herman
heeft mijn ramen gewassen, daar ben ik hem reu
ze dankbaar voor", zegt een dolgelukkige restau
ranthoudster uit het Haarlemse die een nieuwe,
frisse kijk op haar eigen zaak heeft gekregen.
Net als veel van de bezochte horecabazen. is ook
Den Blijker autodidact. Bij Van der Valk mocht hij
aan tafel de tong fileren. Daarna volgden restau
rants in Rotterdam, Schiedam en Den Haag. „Op
een gegeven moment liep ik tegen een muur op,
het was op. Ik had geen idee waarom dingen ver
brandden, waarom de basilicum slap werd, waar
om de aardbeien die ik in oktober inkocht maar
niet smaakten."
Onwetendheid
Den Blijker vertrok voor een jaar naar Parijs, waar
hij een cursus volgde aan de wereldberoemde
kookschool Le Cordon Bleu. In feite legde zijn le
raar, de chef-kok van Le Gaulle, de basis voor de
pure, basic keuken van De Engel. „Hij legde heel
goed uit waarom het zo belangrijk is goede pro
ducten uit het seizoen te gebruiken bijvoorbeeld.
Dus geen aardbeien op de taart in december.
Waarom asperges eten, twee weken voor de eer
ste asperges van de koude grond arriveren? De
consument wil nu platvis, maar het duurt nog
minstens een maand voordat die te eten zijn. Ze
zijn mager van het kuitschieten. Maar de consu
ment wil het, dus het wordt opgevist, al is het niet
te vreten."
Het liefst had Den Blijker een tv-programma ge
had waarin hij de kijkers daarover zou kunnen
vertellen: het gebruik van de juiste pftducten op
het juiste tijdstip, het belang van kwaliteit. Kwe
kers en producenten aan het woord laten. „Er is
veel onwetendheid. Mensen vragen me wel eens:
ik heb stoofvlees gekocht omdat ik het recept van
mijn oma wilde maken, maar het smaakt toch an
ders. Tja, het verkeerde vlees gekocht, zeg ik dan.
Bij de slachterij worden zesduizend kalveren ge
slacht, die staan allemaal stijf van de stress. Dat
proef je, dat vlees is hard, er zit vocht in. Ja geen
wonder dat mensen van vlees afstappen. Terwijl
het wel anders kan.
In zijn gedroomde kookprogramma wil hij laten
zien waarom goéd eten een prijs heeft. „Zakken
vullers, denken mensen bij het afrekenen. Terwijl
ze aan het strand wél een kroket met een wit
broodje, inkoop een kwartje, voor vijf euro bestel
len. Die verkeerde vooroordelen wil ik weghalen.
Als je goeie spullen inkoopt, weet je dat je eigen
slager 3,5 jaar met die koe bezig is. En de liefde
van de man van de kruiden voor zijn spullen.
Goeie spullen. Het is namelijk een vak, een am
bacht."
Herrie in de keuken, elke dinsdag bij Yorin, 21.30
uur
Hilversum - 'Zielig' en 'een
kleuterklas' noemde hij AZ na
de nederlaag van de voetbal
club tegen ADO Den Haag op 8
mei jongstleden. Co Adriaanse
(57) staat niet voor niets bekend
om zijn onomwonden uitspra
ken. Maar hij is ook 'één van de
beste coaches van de wereld',
volgens Martin van Geel, tech
nisch directeur bij AZ. Binnen
kort treedt hij aan als de nieuwe
coach van FC Porto, maar voor
hij vertrekt voelt Paul Rosen-
möller hem uitgebreid aan de
tand.
In de tweede aflevering van
Paul Rosenmöller en... volgt de
oud-politicus Adriaanse tijdens
zijn werk als trainer en neemt
hij een duik in het verleden van
de Amsterdammer. Ze bezoe
ken de hoofdstedelijke Spaarn-
dammerbuurt, waar hij op
groeide. Ook gaan ze langs bij
de basisschool waar Adriaanse
jarenlang gymleraar was.
Zijn loopbaan als trainer begon
in 1979, bij Zilvermeeuwen in
Zaandam. Daarna was hij ver
bonden aan PEC Zwolle, FC
Den Haag en Willem II. Later
volgde Ajax, waar hij in novem
ber 2001 onverwacht werd ont
slagen. Uiteindelijk kwam hij
terecht bij AZ, dat hij in ruim
twee jaar weer op de Neder
landse voetbalkaart zette: de
club was in 2004 lijstaanvoerder
ten tijde van de winterstop, en
op internationaal gebied, in de
strijd om de UEFA-cup, sloeg
AZ bepaald geen slecht figuur.
Interviewer Paul Rosenmöller met toptrainer Co Adriaanse. Foto: GPD
Successen die Adriaanse overi
gens veelvuldig relativeert. Ro
senmöller gaat met hem mee
als hij met zijn vader het ver
pleeghuis bezoekt, waar zijn
dementerende moeder verblijft.
Een situatie waarin hij zich
vaak schuldig voelt. „Dan denk
ik: je staat volop in het leven, je
verdient goed, krijgt veel publi
citeit. En aan de andere kant
weet je dat je moeder in het
verpleeghuis zit. Moet ik niet
ontslag nemen en de jaren dat
mijn moeder leeft er dagelijks
voor haar zijn?"
In dat opzicht is het opmerke
lijk dat dezelfde Adriaanse een
halfjaar geleden reeds te ken
nen gaf dat hij zou stoppen als
coach/trainer van AZ, en dat hij
nog niet waar hij daarna terecht
zou komen, maar in ieder geval
niet bij een Nederlandse club.
En inderdaad: het werd Portu
gal. Afgelopen dinsdag werd hij
aan de media gepresenteerd als
de nieuwe trainer van Porto, de
club die dit seizoen niet minder
dan drie verschillende coaches
versleet. Adriaanse deed twee
beloftes: Porto krijgt de landsti
tel en de toeschouwers krijgen
aantrekkelijk, aanvallend voet
bal te zien, zo vertelde hij op de
persconferentie.
Adriaanse is geen fan van de
media. „Media kunnen je carri
ère heel erg positief of negatief
beïnvloeden. Je zit in een enor
me afhankelijkheidspositie, er
wordt over je geregeerd." En de
coach weet waar hij over praat.
Na zijn pijnlijke ontslag bij Ajax
moest hij het flink ontgelden.
„Toen wilde ik ook eigenlijk
geen trainer meer zijn. Ik dacht:
dit nooit meer. Dat je niet meer
zelf de regie van je leven in
handen hebt."
Hij is dan ook niet happig op
het verschijnen in tv-program-
ma's. Barend Van Dorp, B
&W, Nickelodeon, ze vroegen
hem allemaal langs te komen,
maar hij weigerde. Eenzaam,
noemt hij het vak van voetbal
trainer. „Zeker als je verliest, sta
je helemaal alleen. Kijk, als je
wint is iedereen om je heen blij.
Dan komen ze naar je toe en
tikken op je schouder. Maar als
je verliest ben je heel een
zaam."
Ruth van Beek
Paul Rosenmöller en... Co Adri
aanse, vanavond, Nederland 1,
20.30