Het geheim van de vele mysteries KUNST CULTUUR Charlie Watts aast op zijn eigen drumstel 'Zonde om zaal leeg te laten staan' Lekkah kankagguh R7 Particulieren kunnen beleggen in Kunsthal Raad voor Cultuur kraakt visie architectuur "non Brothers Edinburgh vrijdag 27 mei 2005 g - Het programma waarmee de Ashton in Nederland veel suc- I"] ien, is ook in het bui- niet onopgemerkt ge iten 6 tot 29 augustus variétékwartet 22 ingen op het beroemde estival in Edinburgh. '"jirtiesten - Pepijn Gun- 'im Muda, Joost Spij- !riso van Vemde - zijn voor The Sanctuary, stoelen één van de zalen van het Schotse :nt. Rond de kerstda- en de Ashton Brothers J lo!' - een mix van caba- iektheater, clowns- s en goocheltrucs, plus kerstguest' - in de ht« chouwburg. 1 tigrecord Gerard Dou n n TijlK - Een stilleven met 1 njend hondje dat door de 1 ounstenaar Gerard Dou eeilderd, is bij Christie's n, lork verkocht voor bij- Ikiiljoen euro. Het is een Mujcord voor Dou (1613- nden anoniem persoon )mt paneel gekocht, meld- lilinghuis. Volgens is het paneel recente- tdekt. Het is gedateerd Het kwam sinds 1908 in de kunstgeschie- ir en is nooit geëxpo- n deze maand was voor het eerst een •n te zien bij Christie's jrdam. ver Hupsel Schaduwprijs Off> lm - Surinamer Roué eeft met zijn boek luren' de Schaduw- gewonnen. De prijs rfijks op inititatief van otschap van Neder- 5e Misdaadauteurs uit- >or het beste thriller- lupsel werkt in Para- Is radiojoumalist en 'Blinde Muren' gaat urinaamse cocaïne- iorrison isterdam b - Van Morrison geeft ober een concert in nsterdam. De Ierse Jert dit jaar zijn veertig- ttstenjubileum. Deze prscheen ook zijn 36ste lagic Time', het eerste Igen label Exile Music gs. De voorverkoop prgen Stones-verzamelaar Johan Jellema trotse bezitter van originele trommels door Cerrit Jan Alberts Leeuwarden - Stel, je hebt het drumstel van de Rolling Stones dat in 1964 in het Kurhaus stond in huis. En stel dat Sto nes-drummer en verzamelaar Charlie Watts er 20.000 euro voor biedt en dat je tijdens de Europese tournee achter het podium in dezelfde ruimtes mag verke ren als je idolen. Wat moet je dan? Johan Jellema uit Leeuwarden is sinds kort de trotse bezitter van een origineel drumstel van de Rolling Stones. Bijna 41 jaar geleden sloeg Charlie Watts op deze trommels tijdens het legendarische con cert in het Scheveningse Kurhaus. Het bleef daar achter omdat fans de zaal sloopten en politiemannen te paard de boel ontruimden. Na het concert ontfermde vertegen woordiger Jack Veffer van fabrikant Pre mier zich over het slagwerk. Ongeveer tien jaar geleden werd het verkocht aan de Groninger Jack Green. Vorig jaar dook het drumstel op bij een reünie voor mensen die er veertig jaar geleden ook bij waren. Daar kreeg verzamelaar Watts lucht van, maar Jellema ook. „Via de fanclub kwam ik er achter dat Green het drumstel te koop aanbood. Ik heb onmiddellijk gebeld. We kwamen op zaterdag een prijs overeen van tussen de 5000 en 6000 euro. Een paar dagen later belde Green dat hij een beter bod had gekregen, van Watts", aldus de Sto nes-verzamelaar uit Leeuwarden. „Ik zei hem dat de koop al gesloten was en ben het drumstel samen met mijn zoon Jan meteen de volgende dag gaan ophalen." Nu staan de trommels, die met geel parelmoer zijn bekleed, bij Jel lema in de kamer; op een halfrond spie- gelpodiumpje uitgelicht met spotjes. Jellema (55) is sinds zijn twaalfde jaar verslingerd aan de Stones. Er hangt een originele gouden plaat aan de muur, er staat een Stones-flipperkast in de kamer en toen hij vijfentwintig jaar getrouwd was met zijn Jantje kreeg hij van de Sto nes zelfs een gesigneerde tourposter op gestuurd. Ook die hangt in de kamer. „Ik heb een maand werk gehad om het drumstel weer een beetje schoon en toonbaar te krijgen. Het drumstel is spe ciaal voor Watts gemaakt. Het is volgens Jellema het enige van Premier dat niet genummerd is: „En de grote drum is heel speciaal. Het was voor het eerst dat daar een trommel op bevestigd was. Tot 1964 hadden drummers enkel een grote en kleine trom en bekkens." Watts wil zelf het drumstel graag heb ben. Hij deed al een bod van 20.000 euro en stuurde al een paar drumstokken met handtekening. Jellema: „Ik weet nog niet wat ik moet doen. Aan de ene kant lokt die tournee me heel erg, maar aan de andere kant ben ik dan wel dit drumstel kwijt." In augustus beginnen de Stones, die nu in de studio aan hun nieuwe cd werken, met hun wereldtournee 'On Stage'. In mei 2006 komt de band naar Europa. Voorlopig houdt Jellema zijn bezit: „De Stones moeten nog reageren. Ze moeten me maar een worst voorhouden." Johan Jellema: trotse bezitter van een origineel drumstel van de Rol ling Stones. Foto: GPD/Paul Janssen - viifrle fhpafprshnw. de nude- Ben Jansen programmeert vijfde seizoen theater 't Onderdak jngse wordt eeskampioen - De Groningse Shadya mag zich Nationaal kampioen 2005 noe- scholiere uit Haren nsdag de finale van de e Voorleeswedstrijd in Shadya zegevierde ndere finalisten, elk uit ^re provincie. In totaal 1 de voorrondes op de ^0.874 kinderen mee. Jlijk bleven twaalf pro- inpioenen over. de Jonge indelpark am - Cabaretier Freek treedt zondag 5 juni t Vondelpark in Am- Hij opent daarmee het httheater, dat na een p deze zomer weer I. De Jonge speelt sa- zijn band zijn 'Grea- In het Vondelpark Ie komende drie maan- Jei kunst- en cultuur- jen plaats. De serie ir gesloten met een speci- teekeinde tijdens de boekgeschenk De Jager g - De Stripboekge- agen worden dit jaar ge- lan 2 juni tot 23 juni. en strips krijgen het Stripboekgeschenk ca- pesteding van ten min- euro bij de stripwinkel, en de Bruna-winkels. t p de uitgave gewijd aan Jager (1954), tekenaar ta meer de familie Door- ir (wekelijks strip in de Revu. Het boekje biedt rsdoorsnede van het an de tekenaar. Gerrit kreeg in 1987 de Strip- ps. Hij is al twintig jaar tie best verkopende te- door Theo de With sassenheim - Theater 't Onder dak in Sassenheim gaat in sep tember zijn vijfde seizoen in. „Het mooiste theater van de Bol lenstreek", zegt programmeur Ben Jansen niet zonder trots. Hij heeft vanaf dag één de program mering voor zijn rekening geno men. Jansen bepaalt wat Sassen heim en aangewaaide bezoekers uit Voorhout en Lisse te zien krij gen. 't Onderdak werd destijds neer gezet om verenigingen te huis vesten die om repetitieruimte verlegen zaten. In het kader van de 'dorpsvernieuwing' waren ze dakloos geworden en dit voor malige schoolgebouw aan de Gouverneurlaan bood uit komst. Het werd voor dit doel verbouwd en voor de jaarlijkse uitvoeringen werd een theater zaal toegevoegd. „Toen ben ik me ermee gaan bemoeien", stelt Jansen. „Het is toch zonde om zo'n zaal maar vijftien weekeinden te gebruiken en de rest van het jaar leeg te laten staan. Daarom heb ik geopperd professionele voorstellingen te halen. Ik dacht aan tien voor stellingen per jaar, maar inmid dels zijn het er 38." Deze week presenteerde 't On derdak de gids voor het seizoen 2005-2006. Het seizoen opent op zaterdag 3 september met een uitmarkt. De eerste voor stelling is op 13 september een muzikale ode aan Ramses Shaf- fy onder de titel 'Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewon der'. Het is een try-out, zoals 't Onderdak er gedurende het sei zoen meer biedt. Ook de caba retiers Paul Haenen, Sara Kroos, Sjaak Bral, Vliegende Panters en het toneelgezel schap Het Volk geven een 'proefvoorstelling'. Bij de start van 't Onderdak is bedongen dat plaatselijke ver enigingen altijd voorrang krij gen. Zij kiezen de data voor hun theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: Bloedlink! van Sjaak Bral. Regie: Fred Delfgaauw. Gezien: 26/5, Leidse Schouwburg. Het Haags is het meest populai re dialect van Nederland en vooral geschikt om in te kanke ren. Ook creatief schelden is Haags erfgoed. Hagenezen heb ben het hart op de tong en ge ven overal hun mening over in een heel direct en politiek in correct taaltje. Bij een verkeers ongeluk staan er meteen zes dokters langs de kant, met zes meningen. De uitgangspunten van Sjaak Bral zijn helder: Den Haag is de beste plaats op aarde. Hij is trots op zijn stad en zijn taal, waarover hij het 'Groen geile boekie' schreef; een 'kugsus' Haags kun je ook bij hem vol gen (luister bijvoorbeeld naar de scheidsamples op zijn web site). Hij was ondernemer van van alles, maar toen zijn rappe tong werd ontdekt, met dat ac cent natuurlijk, was hij niet meer weg te slaan van televisie (onder meer 'Ook dat nog') en uit het theater. Bloedlink! is zijn vijfde theatershow, de oude jaarsconferences niet meege teld. Het verhaal van Bloedlink! is theatraal, maar het is vooral een kader voor bijdehante Haage grappen. Een man mag de gevangenis uit omdat zijn straf erop zit. Hij en bewaker Ome Ed, geven hun mening ge ven over van alles. Uiteindelijk wordt duidelijk waar de man voor zat: hij vermoordde de va der van zijn vriendin (inmiddels ex), omdat hij haar als kind heeft misbruikt. Boodschap: de mensen staan elkaar naar het leven, alleen binnen de muren is nog solidariteit. De hel is bui ten. De wereld is gek. Daar vallen volop grappen over te maken, en dan is Bral op zijn best. Als hij uitlegt waarom je beter an dersom kunt leven, bijvoor beeld (na een tijdje relaxen staat er een man met een gou den horloge voor de deur die je een prachtige baan aanbiedt). Politiek, het huwelijk, allemaal stof voor meer of minder ge slaagde humor. Zwak zijn de liedjes (het zijn er maar een paar) en vooral de serieus be doelde gedichten. Bloedlink! is niet gevaarlijk, maar soms amusant. Ben Jansen: „Sassenheimers willen liever niet naar Leiden, Hoofddorp of Haarlem, maar lopend of op de fiets naar het theater." Foto: Hielco Kuipers uitvoering. De overige data staan dan ter beschikking van de programmeur. „Daar sta ik helemaal achter. De zaal is ten slotte met gemeenschapsgeld betaald. Een probleem is wel dat het verenigingsleven steeds meer tijd in beslag neemt." Toch blijft het streven om het aantal professionele voorstel lingen niet onder de 35 te laten zakken. „Er is duidelijk behoef te aan. Sassenheimers willen liever niet naar Leiden, Hoofd dorp of Haarlem, maar lopend of op de fiets naar het theater." Vanaf het begin heeft Ben Jan sen geprobeerd zo breed moge lijk te programmeren. Toch zijn cabaret, muziek en jeugdthea ter de genres die het vaakst aan bod komen in het 180 stoelen tellende theater. „Toneel ligt een beetje moeilijk. De voor stellingen van de gesubsidieer de gezelschappen zijn te groot en passen domweg niet in 't Onderdak. De commerciële voorstellingen zijn vaak weer te duur." Desondanks heeft hij vijf to neelstukken geboekt met onder anderen Olga Zuiderhoek, Petra Laseur en Alfred van de Heuvel. „Ik probeer een band op te bouwen met acteurs, waardoor ze graag terug willen komen naar Sassenheim. Soms valt er dan te onderhandelen over de prijs." Voor de zondag introduceerde hij de SasseMatinee met meest al klassieke muziek, maar ko mend seizoen staan ook fado zangeres Monica Triga en trou badour Dimitri van Toren op de agenda. „Natuurlijk is zo'n gen re minder in trek dan cabaret, maar ik probeer ons publiek er wel toe te verleiden. Er zijn in middels ook mensen die mij bellen en zeggen: 'Ben, stel eens een mooi abonnement voor mij samen'. Dat vind ik een goed teken." Hij heeft nog één hartenwens: een oplopen de tribune. „Onze vrijwilligers moeten steeds maar weer die stoelen neerzetten en oprui- rotterdam/anp - De Kunsthal in Rotterdam begint als eerste museum in Nederland een beleggingsfonds, waarschijn lijk al in september. Het fonds moet particulieren een hoger rendement opleveren, terwijl het museum van de inleg gro te exposities kan bekostigen, zoals Henry Moore-tentoon- stelling in het najaar van 2006. Belangstellenden moeten minstens 10.000 euro voor vijf jaar vastzetten. De Kunsthal bereidt het Cul tuurfonds voor met de ING Bank en Deloitte. De fiscale regeling 'cultureel beleggen' werd door de destijds demis sionaire staatssecretarissen Wouter Bos (Financiën) en Rick van der Ploeg (Cultuur) in het leven geroepen, maar kon pas na onder andere Eu ropese goedkeuring met in gang van 1 januari 2004 wor den geactiveerd, aldus de Kunsthal. Dan Brown kent vele na-apers door Peter Kuijt den haag - De titels eindigen op Geheim, Mysterie, Complot of Code. En het zijn allemaal thril lers die óf doen 'denken' aan 'De Da Vinei Code' óf de Spaanse dan wel Duitse variant van Dan Browns megaseller heten te zijn. Onze Lieve Heer kent vele vreemde kostgangers en de Amerikaanse schrijver van de re ligieus getinte thriller telt even zoveel na-apers. Zo vlak voor de Maand van het Spannende Boek zijn de Dan Brown-klonen niet aan te sle pen. Een kleine greep uit de re cent verschenen stapel thrillers: Uitgeverij Sirene bracht 'Het Sindone Complot' op de markt, het debuut van de Spaanse journaliste Julia Navarro. Ze schreef over twee gewetenloze broederschappen die het heb ben voorzien op de heilige lijk wade van Christus. Navarro's debuut werd een bestseller in haar geboorteland en verdrong 'De Da Vinci Code' van de eer ste plaats in de toptien. Bij The House of Books kwam 'De Einstein Code' uit, geschre ven door de Amerikaanse eco noom Adam Fawer. Een gok verslaafde stemt ermee in een nieuw medicijn uit te testen en krijgt van de weeromstuit on verklaarbare visioenen van he den, verleden en toekomst. Vol gens de uitgever bedacht Fawer een mix van 'De Da Vinei Code' en 'Kill Bill', „een van de bril- jantste thrillerdebuten van de laatste tijd." 'Het Sixtijnse Geheim' van Phil lip Vandenberg en 'Het Michel angelo Mysterie' van Paul Christopher lijken qua thema tiek wel heel erg op elkaar. Van denberg verzon een geheimzin nige code die tijdens restaura tiewerkzaamheden aan de Six tijnse Kapel aan het licht komt. De vraag rijst waarom Michel angelo dit raadsel in zijn fres co's heeft verwerkt. En Chris topher schreef een thriller vol over het legendarische aante kenboek van de oude meester, dat bij toeval door een studente kunstgeschiedenis wordt ge vonden en die vervolgens moet rennen voor haar leven. Uitgevers struikelen over elkaar heen in het onder de aandacht brengen van hun historische thrillers. De Duitse schrijver Andreas Eschbach schreef 'Het Messias Mysterie' in 1998, dus lang voordat Dan Brown met zijn boek op de proppen kwam. Hij vindt de vergelijkingen met zijn Amerikaanse collega prima. „Het jaagt de lezers in ieder ge val niet weg." Uiteraard vindt hij zijn eigen boek beter. „De Da Vinci Code is een overdosis Big Macs. Na het lezen voel je je leeg en uit geput. Rienk Tychon, de uitgever bij Luitingh die Dan Brown 'ont dekte', is het niet eens met Es chbach. „Er is maar één J.K. Rowling, één John Grisham en er is ook maar één Dan Brown." Drie jaar geleden kreeg Tychon voor het eerst een boek van Brown onder ogen: 'Angels Demons'. Hij bracht het boek uit onder de titel 'Het Bernini Mysterie'. Het boek was een 'slow starter' en steeg pas in het kielzog van 'De Da Vinei Code' naar grote verkoopcijfers. Ty chon: „Donna Tartt was een hype. Dan Brown is de hype voorbij. Hij zorgde voor het grootste succes ooit van een boekvertaling in Nederland. In januari 2004 kwam 'De Da Vin ei Code' uit, vijftien maanden later zijn er 1 miljoen exempla ren verkocht. Met 'Het Bernini Mysterie' zitten we op 450.000 exemplaren en bij 'Het Juvena- lis Dilemma' staat de teller in middels op 250.000." Tychon zag het succes gekopi eerd worden. „Een boekhande laar vertelde laatst dat hij in de zomeraanbiedingen van de uit geverijen kon kiezen tussen twintig Da Vinei-klonen." Hij heeft de boeken die nu door zijn concurrenten op de markt worden geslingerd ook op zijn bureau gehad en allemaal afge wezen, zegt hij. „Niets ten na- delé van mijn collega's, maar die thrillers zijn niet zo goed als het boek van Brown." De uitgever denkt niet dat Browns vierde thriller, zoals eerder aangekondigd, dit najaar zal verschijnen. „Met veel sla gen om de arm wordt dat op zijn vroegst het voorjaar van 2006." Voorlopig heeft hij zijn handën vol aan wat er van en over Dan Brown en zijn boek is verschenen. De recente verket tering van 'De Da Vinei Code' door het Vaticaan kwam niet ongëlegen, geeft hij toe. oen haag/gpd - Het actiepro gramma Ruimte en Cultuur van de rijksoverheid mist een sa menhangende visie op archi tectuur. Dat schrijft de Raad voor Cultuur in een advies aan staatssecretaris Van der Laan (Cultuur). Volgens de raad is het beleid van de overheid niet meer dan een optelsom van reeds lopende projecten. De raad vreest een terugkeer naar de situatie van vóór de verschij ning van de eerste Architec tuurnota in 1991, toen er sprake was van een gefragmenteerd beleid. Het actieprogramma Ruimte en Cultuur vloeit vooruit de Nota Ruimte. Het programma, dat in april door het kabinet aan de Tweede Kamer is aangeboden, moet de Architectuurnota gaan vervangen. Het sinds 1991 gevoerde archi tectuurbeleid heeft er volgens de raad juist voor gezorgd dat er niet meer uitsluitend wordt gebouwd op basis van econo mische afwegingen, maar dat ook maatschappelijke en cultu rele factoren een rol spelen. Juist de aandacht voor die maatschappelijke betrokken heid ontbreekt in het actiepro gramma Ruimte en Cultuur, stelt de raad. In de kabinets plannen worden architectuur- en erfgoedinstellingen bestem peld als uitvoerders van het rijksbeleid. De raad pleit voor instandhouding van 'een onaf hankelijke nationale, regionale en lokale culturele infrastruc tuur', waarin initiatieven van onderaf gestimuleerd worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 19