Viool die past als een voetbalschoen' KUNST CULTUUR 'Houten urinoir' op Stadhuisplein moet weg NNT speelt het hele D66-congres na Familieportret met tragische proporties R5 Paul Verhoeven praat openhartig over eigen werk Edwin de Vries eist rectificatie in boek van Tomas Ross vrijdag 20 mei 2005 dse ,trt mij vork Djansezian nna's Frozen fegiaat zijn 3n i Madonna 8 plagiaat gepleegd j t 'Frozen' op het 'Ray of Light'. Dat ns de Belg van Ita- "j ine Salvatore Ac- Madonna en haar Warner, Sony en 1 e rechter heeft ge- j I ;ens Acquaviva zijn j er maten van het y 5' n kopie van zijn ei- sitie 'Ma Vie Fout Le n leven stelt niets 93. De rechtbank in Mons doet eind juni Lcquaviva voelt zich Dr twee onderzoe nde Belgische auteurs- jtschappij Sabam gen dat de eerste vier 'ze|. eenkomen. nfe bé n Ezelsoor laap!' Het debuut de schrijfster Anne- is wederom be ng1 teren ontving zij het dsoor, de jaarlijkse Grafische Cultuur- e' for het best verkoch- lebuut. Verbeke ont- de Vlaamse De- ^'e' ran 'Slaap!' zijn in ter dan veertigdui- j n over de toonbank pet boek is in negen chenen. r Jleeuwis m in HMH Zanger Guus ert zijn tienjarig ju- een concert in de [usic Hall in Am- jdens 'Tien Jaar Le- 26 september blikt terug op zijn mu- Meeuwis scoorde leden een grote hit nmer 'Het is een s een paar weken ndré Hazes-cover angst' weer boven sten en ook de dvd en het album 'Tien echt' staan nummer Ibum zijn 80.000 verkocht, goed itina plaat. De voor- pnt zaterdag. tZoop-film nhuis gisseur Johan Nij- idt een tweede oor. De filmmaker Filmfestival van it producenten en India, Korea, Au- pttirgentinië, landen boife tweede film moge- spelen. Het is op lat Nijenhuis al aan film denkt, omdat [lm nog niet eens in gegaan. 'Zoop in it vanaf 14 juli in de e bioscopen. In de 1 lalken de hoofdrolspe- fcopulaire tv-serie Wrika om dieren in Irk te redden. wijk °P0 n(gn buiten op d Festival - Tijdens het Hol- "jndj jl (HF) zal de opera ïn trois oranges van ip 17 juni gratis te een groot scherm ïziektheater in Am- 0 eNPS, die de uitvoe- uum Nederlandse Opera l nat d binnen registreert eM tere uitzending, le technische ver live vertoning bui- ten;u en alternatief voor geen kaartje heb- 1 krijgen. bij flg festival ;hou 1- Koningin Beatrix ,tgev aanwezig bij de n het Holland Festi- t eerste van de nieu- directeur Pierre Au- jest^ingsavond in het >eidi louw staat geheel in an het festivalthema de» lell, Angels De- diti concert wordt ge- orde* de wereldpremière °zeifie van Zuidam ,rte{ rlandse première Medi [ito dall'Infemo' van iessen. 'We wisten van tevoren: hier krijgen we gezeik mee' leiden - Het 'houten urinoir' dat sinds Koninginnedag op het Leidse Stadhuisplein staat wordt weggehaald. De makers van het object, Kunst Uitschot Team, zeggen daarvan op de hoogte te zijn gebracht door de directeur van Stedelijk Museum De Lakenhal. Het argument 'anders is het hek van de dam' getuigt, volgens het team, van een „bijzonder starre, preutse en gezapige houding." De 'Pisbakboom' is al het 13de gratis beeld dat Kunst Uitschot Team heeft geplaatst in Leiden en omgeving, ongevraagd en zonder toestemming van de ge meente. Er staan te weinig aan sprekende beelden in de open bare ruimte, vindt het Team, dat hierin verandering probeert te brengen door het op eigen initiatief plaatsen van beelden. „Ons voorbeeld is de Stichting TegenBeeld, die ook illegaal be gonnen is met het schilderen van gedichten op muren." De beelden zijn, na enige tijd, steeds weer verwijderd. On danks de positieve reacties van het publiek, aldus het Team. „Dat de gemeente daaraan voorbij gaat, alleen maar naar de regels kijkt en geen afspra ken wil maken over een gedoog termijn, tekent haar kijk op kunst en het kunstbeleid." Het 'houten urinoir' dat nu op het Stadhuisplein staat is ge maakt op Koninginnedag en op bevrijdingsdag gebruiksklaar gemaakt en gedoopt door de P- girls; dames met een plastuit. Dat ook de 'Pisbakboom' na een tijdje weer weggehaald zou worden was volgens Kunst Uit schot Team wel te verwachten. „We wisten van tevoren: hier krijgen we gezeik mee. Maar de gemeente had ook met ons kunnen afspreken het object na de zomer -weg te halen. Het doet niemand kwaad en het is een leuke gimmick voor de toe risten die elkaar daar op de foto zetten. Heeft Leiden eens iets leuks, wordt het direct weer weggehaald!" Chris Verplancke, directeur van parkeerbeheer, heeft een plek bij het parkeerterrein Haagweg beschikbaar gesteld voor de sculptuur, totdat er een nieuwe locatie is gevonden. Er zouden al geschikte plekken zijn die nog met elkaar moeten worden vergeleken. Ook Barthen (mo biel sanitair) heeft laten weten geïnteresseerd te zijn. Het 'houten urinoir' op het Stadhuisplein. Archieffoto: Taco van der Eb Nigel Kennedy raakt nooit uitgekeken op Vivaldi door Hans Visser londen - „Bij welke voetbalclub hoor jij eigenlijk? AZ? Bedoel je AZ uit Alkmaar? Man, dat is een goeie ploeg. Natuurlijk ken ik AZ. Ik ben zelf supporter van Aston Villa, dus weet ik nog dat ze ooit vriendschappelijk tegen ons heb ben gespeeld. Wij hebben toen gewonnen, maar met AZ gaat het intussen wel een stuk beter." Nigel Kennedy is een gepassio neerd voetballiefhebber en zelfs vice-voorzitter van de Britse club Aston Villa, maar hij speelt ook viool. Komende maand is hij na lange afwezigheid terug in Ne derland. Met het uiterlijk van een pun ker was hij ooit het opvallende enfant terrible van de klassieke muziek, dat spotte met de tra dities van het metier. Met het uiterlijk van een popartiest ver overde hij een publiek dat er normaal gesproken niet over zou denken naar klassiek viool spel te luisteren. Intussen blijkt Kennedy toch vooral een integer musicus te zijn, met een repertoire dat reikt van Bach tot wereldmu ziek, maar zijn poppubliek van destijds kent hem vooral van 'De Jaargetijden' van Vivaldi. Met datzelfde viertal vioolcon certen is hij op tournee door Europa. Hij speelt ze na de pau ze; daarvoor mag hij schitteren in minder bekende, maar zeker zo enerverende andere stukken van de Rode Priester uit Venetië die ook Bach inspireerde. Afgaande op zijn recente cd's met het programma van zijn concerten, kunnen dat ook in Nederland boeiende avonden worden, want Kennedy speelt met de frisheid als was de inkt cannes/anp - Filmproducent Dirk Rijneke werkt aan een film waarin regisseur Paul Verhoe ven terugkijkt op de afgelopen 25 jaar als filmmaker. De film is bedoeld als vervolg op de docu mentaire 'Waar is mijn jas?', een verzameling oude inter views en gesprekken tussen Paul Verhoeven en wijlen Wim Verstappen die vorige jaar na de dood van Verstappen weer opdook. Rijneke heeft op het Filmfesti val van Cannes een lang ge sprek opgenomen met Verhoe ven en producent Ruud den Drijver, die in 1980 ook betrok ken was bij de productie van 'Waar is mijn jas?'. In het ge sprek praat de 66-jarige Ver hoeven met Den Drijver open hartig over zijn visie op filmma ken en zijn jaren in Hollywood. Hier maakte de Nederlandse ci neast succesfilms als 'Robocop' (1987), 'Total Recall' (1990) en 'Basic Instinct' (1992). Verhoe ven kondigde deze week in Cannes twee nieuwe films aan die hij dit najaar op wil nemen: de oorlogsfilm 'Zwartboek' en de Russisch-Amerikaanse thril ler 'The Winter Queen'. 'Zwartboek' is de eerste Neder landstalige film van Verhoeven in twintig jaar tijd. Carice van Houten, Halina Reijn en Thom Hoffman spelen de hoofdrollen in de thriller over een joodse onderduikster die in de oorlog als dubbelspion bij de Duitsers infiltreert. Het scenario is ge schreven door Qerard Soete- man, die eerder samen met Verhoeven films maakte als 'Turks Fruit' (1973) en 'Soldaat van Oranje' (1977). Het is de bedoeling dat de nieu we documentaire in september te zien is op het Nederlands Filmfestival, dat dan zijn 25-ja- rige jubileum viert. Rijneke wil de film ook op dvd uitbrengen. Nigel Kennedy: „Shame, shame dat Chopin, afgezien van een trio, nooit iets heeft geschreven waar een viool aan te pas komt." Publiciteitsfoto pas droog, geïmproviseerd bij na. „De stijl van Vivaldi biedt nu eenmaal veel vrijheid. Ver gelijk het met de jazz: Miles Da- vis maakt van een bekend stuk als "Round Midnight' toch zijn eigen verhaal. Dat materiaal is net als dat van Bach, zo goed dat je het zestig, zeventig keer kunt spelen zonder dat je het gevoel krijgt in herhaling te ver vallen." In Nederland wordt hij begeleid door het Pools Kamer Orkest, waarvan hij sinds een paar jaar de leider is. „Heel eervol, want daarmee ben ik de opvolger van Yehudi Menuhin, mijn oude le raar die daar tot zijn dood werkte. Het is een goed orkest met een uitgesproken identiteit. De kracht van deze musici schuilt in hun tomeloze ener gie. Ze hebben een groot gevoel voor de emotie van het mo ment, ze spelen dan ook altijd voor minimaal honderd pro cent." „Daarom probeer ik daarnaast met ze te gaan werken aan de interpretatie van de stukken die ze spelen en het scheppen van een grotere eenheid van het or kest en dat lukt me al aardig. Dat laatste doe ik onder meer door de musici niet meer zit tend te laten spelen met mij als dirigent. In plaats daarvan zijn we teruggekeerd naar de dagen van voor Mozart. Het orkest staat in een kring en ik speel als eerste violist met ze mee. Dat bevordert het naar elkaar luiste ren. Het is echt fijn om zo'n ei gen ensemble te hebben, in plaats van steeds weer overal met andere orkesten te moeten werken. We zijn al vergroeid als waren we familie." De Brit Kennedy heeft dan ook een bijzondere band met Polen. Met zijn Poolse vrouw en zijn achtjarige zoon woont hij een groot deel van het jaar in het middeleeuwse centrum van Krakau. Het artistieke leven van Krakau bracht hem er een paar jaar geleden toe een cd te ma ken met de groep Kroke, die een mengeling speelt van mu ziek uit de Balkan, oude joodse klezmer en zigeunermuziek. „Die oude joodse muziek zit zo vol pijn en met de zigeuners 'Het moet niet een soort Kopspijkers worden' door Pieter Bots Amsterdam - Onder de titel 'Brandhaarden' neemt het Noord Nederlands Toneel dit weekeinde bezit van de Amster damse Stadsschouwburg. Met drie theatervoorstellingen, le zingen en het naspelen van het recente D66-congres werpt het gezelschap een kritisch licht op de huidige democratie. Hans Sibbel speelt Laurens-Jan Brinkhorst, Hans Croiset doet Hans van Mierio en Thijs Ro mer neemt Alexander Pechtold voor zijn rekening. Het meest opmerkelijke programma-on derdeel van 'Brandhaarden' is 'Motie 2205'. Op zondagmiddag speelt het Noord Nederlands Toneel (NNT) met een groep van zeventig acteurs en andere betrokkenen nagenoeg het hele D66-congres van 2 april na, waarin besloten werd over ver dere deelname aan het huidige kabinet. „Het is een eenmalige happe ning die in de lijn ligt van de andere voorstellingen tijdens 'Brandhaarden'", licht drama turg en zakelijk leider Dennis Molendijk toe. Acteurs leren de rol uit hun hoofd, maar probe ren hun personage niet te imi teren. „Ze zijn ongeschminkt - het moet niet een soort Kop spijkers worden", aldus Molen dijk. Ook een paar niet-promi- nente D66-leden doen mee met 'Motie 2205', spreken de tek sten uit die ze tijdens het con gres ook uitspraken. Het NNT vindt niet dat het na spelen van het congres na tweeënhalve maand zijn urgen tie heeft verloren. Molendijk: „Integendeel, in het licht van het aankomende referendum over de Europese grondwet wordt dit congres weer heel ac tueel. Nu merk je opnieuw dat managementprincipes als de wil om 'de boel bij elkaar te houden' en 'goed op de winkel te passen' de democratische besluitvorming gaan beïnvloe den." Het staaltje democratie-in-de- praktijk dat 'Motie 2205' moet tonen, sluit aan bij 'Jeanne', een voorstelling van het NNT die dit weekend in de grote zaal van de Stadsschouwburg te zien is. Regisseur Koos Terpstra bewerkte een aantal klassieke toneelteksten tot een nieuwe voorstelling waarin Jeanne d'Arc een eigentijdse girl warri or is geworden, die zich tegen de gevestigde orde verzet. Mo lendijk: „Tijdens de repetities hebben we veel nagedacht over de kracht en de zwaktes van de democratie. Moet de helft plus één die het ergens mee eens is, niet ook rekening houden met de rest, die een andere mening is toegedaan?" Ook de twee andere theater voorstellingen die tijdens 'Brandhaarden' spelen, houden de hedendaagse democratie te gen het licht. In 'Nemesis- wraak', een productie van Jör- gen Tjon a Fong, pleiten vier merk je zo goed hoe Brahms zich heeft laten inspireren. Zo'n cd-project is goed, want als je openstaat voor andere invloe den levert dat vaak veel goeds op. Maar shame, shame dat Chopin, de meest typisch Pool se componist, afgezien van een trio nooit iets heeft geschreven waar een viool aan te pas komt." Tijdens zijn tournee doet hij ook het Amsterdamse Concert gebouw aan. „Leuk. Een aantal jaren geleden speelde ik daar met cellist Lynn Harroll. Hij was nogal nerveus en struikelde op die lange trap naar dat podi um over zijn cello. Hij kon nog net voorkomen dat hij er bo venop viel, anders was de ramp niet te overzien geweest. Want het zijn toch bijzondere instru menten waarop we spelen." „Zelf heb ik een Guameri uit 1735, de tijd van Bach en Vival di. Een heel bijzondere viool. Adolf. Brodsky heeft er nog de première van het vioolconcert van Tsjaikovski op gespeeld. Paganini was destijds diep on der de druk van de mooie diepe klank. Het is dan ook een ideaal instrument, waarop je zowel Bach als grote romantische componisten als Brahms en Si belius kunt spelen. Als je er maar goed voor zorgt, rekening houdt met air conditioning en er vooral ook veel op speelt, want dan geeft deze viool je heel veel terug. Ik heb hem nu twaalf jaar maar hij klinkt steeds beter. Hij is echt een deel van mezelf. Net als bij een voetballer die het lekkerste speelt op een paar oude schoe nen." Nigel Kennedy en het Pools Kamer Orkest. Tournee: 13 ju ni, Doelen, Rotterdam; 14 ju ni, Vredenburg, Utrecht; 15 ju ni, Concertgebouw, Amster dam. amsterdam/anp - De aCteUT Edwin de Vries eist een rectifi catie van het boek 'Take Care!, omzien naar Van Gogh' van To mas Ross. Daarin staat dat De Vries zijn advocaat zou hebben gevraagd hoeveel jaar hij zou krijgen als hij Theo van Gogh zou laten ombrengen. Volgens C. Hellingman, raadsman van De Vries, is dat citaat uit een boek van de columnist en film maker door Ross „volledig uit zijn verband gerukt". De vermoorde filmmaker schreef het gewraakte citaat in zijn bundel 'Sla ik mijn wouw wel hard genoeg' uit 1996. De acteur heeft daar destijds niet op gereageerd omdat hij er niet van op de hoogte was. Nu het echter via weekblad Pri vé naar buiten kwam alsof De Vries en zijn wouw Monique van de Ven daadwerkelijk op het punt stonden Van Gogh te laten ombrengen, is de acteur op zoek gegaan naar de bron. Hellingman zegt dat Ross in zijn boek het citaat als waar heid publiceert. Ross schrijft letterlijk: „Zoals een van Theo's doodsvijanden Edwin de Vries al jaren voor 2 november ra zend opmerkte: 'Ik heb mijn advocaat gewaagd hoeveel jaar ik krijg als ik Theo van Gogh laat elimineren.'" Hellingman noemt het een journalistieke misser, de kunstfout van een historicus en een onrechtmati ge daad om dat citaat zo op te schrijven. De advocaat van Ross en zijn uitgever Aspekt, B. van der Goen, wijst op het citaat uit de Privé: „Dat is uit zijn ver band gerukt, niet dat van Ross." Van der Goen begrijpt om die reden de drukte rondom het ci taat niet zo, omdat Hellingman dreigt met een kort geding als Ross en zijn uitgever niet aan de eisen tegemoet komen. „Op deze manier zie je dat Theo van Gogh nog over zijn graf heen procedeert." Hans Croiset doet Hans van Mierio in 'Motie 2205', waarin het D66-congres van 2 april wordt nagespeeld. Foto: Lex van Rossen personages uit de antieke oud heid er voor om moderne ver draagzaamheid te vervangen door de aloude eerwraak. En in de monoloog 'Verzet!' varieert de jonge regisseur Floris van Delft op de platitudes van men sen die vinden 'dat het zo niet langer meer kan.' Is de democratie verworden tot een dictatuur van de meerder heid? De waag is een prikkelen de leidraad voor 'Brandhaar den', maar het NNT zal hierop geen eenduidig antwoord ge ven. Molendijk: „We willen de democratie bewagen, maar geen boze moraal prediken." theater recensie Susanne Lammers Voorstelling. 'Dood van een handelsreiziger' van Arthur Miller door De Wetten van Kepler. Regie: Wim Berings Spel: Wouter van Lierde, Marije Idema, Willem Schouten en Dion Vincken. Gezien: 18/5, LAKtheater, Leiden. Nog te zien aldaar: vanavond. Wouter van Lierde speelt Ar thur Millers handelsreiziger, de man die al zijn illusies ziet verbrokkelen, als het wa re buiten zichzelf. Hij laat hem zien als een rustige, kleine man, maar hij is uit de maat met de wereld. Hij danst op muziek van twee huizen verder. Zijn wereld vertoont zoveel barsten, dat de werkelijkheid genadeloos door de schijn, waar hij zo verbeten aan vast houdt, heen puilt. Beetje griezelige man, beetje nare man, hoe zielig ook. De Wetten van Kepler kortte Millers stuk in tot anderhalf uur, maar voegde er veel suggestie aan toe door un heimische achtergrondmu ziek die mee-ademt met de zinnen, door onheilspellen de projecties én door een sfeerbedervend dansje, dat weliswaar even lucht geeft, maar de concentratie stoort. Het is Van Lierde die in alle opzichten de hoofdrol speelt bij deze half-hallucinatoire 'Dood van een handelsreizi ger'. Hij bepaalt de sfeer en het ritme. De telkens heftiger uit de hand lopende ge sprekken met zijn al net zo mislukkende zoons, waar door telkens een nieuwe flard van de realiteit zicht baar wordt, zijn perfect op gebouwde climaxjes die voor een steeds knellender be klemming zorgen. Zijn volkomen irrelevante gratis adviezen aan Biff over zijn volgende carrières tap klinken zo oprecht meeden kend, dat je pas bij de derde of vierde keer in de gaten krijgt "hoe off-the-point ze werkelijk zijn, en hoe gena deloos ze de echte Biff in een hoek drukken. Zijn kleine rende opmerkingen tegen Happy, de jongere zoon die zo intens probeert alles goed te maken, slaan zo'n zware schaduw, dat de jongen zelf eigenlijk niet in beeld komt. Zijn wouw reduceert Ihij tot een slovende schim, die al leen nog maar kan bestaan door volkomen partij voor hem te trekken. Het is zijn perspectief dat de voorstelling vormt. En daar door komt dat gruwelijke fa milieportret met tragische proporties voor je ogen tot leven. Vrijwel elke scène zin dert en schrijnt. Het spel ver schiet telkens, bijna onmerk baar van kleur, heden en verleden, droom en realiteit lopen gevaarlijk in elkaar over. Maar of Van Lierde nu vecht of zich overgeeft aan het moeras, de zoveelste laatste poging waagt of weg droomt. je kijkt hem de woorden uit de mond. De rest is bijzaak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 17