Batman moet bioscopen redden KUNST CULTUUR Sluiting dreigt voor schouwburg De Meerse in Rossen: 'Popartiesten weten dat ze niet gewoon zijn' V 0(' Theater Muzenhof wordt volwassen Verliefde pubers en hun wereldrijken R7 ien (leren Exploitanten vestigen hoop op blockbusters Zelfs woorden kunnen ze laten dansen donderdag 19 mei 2005 [iGogh. Foto: ANP i/an Gogh lerika De film 'Cool!' van Gogh gaat draaien in 'laanse filmhuis-cir- is de tweede Neder- iductie in korte tijd icht wordt aan een se distributeur. Ook imedie 'Simon' van itall werd in Cannes :ht voor een bioscoop- de Amerikaanse film rol!, met onder ande- Schuurman en John- dI, vertelt over de be an een aantal criminele lanse jongeren in een 11 jeugdinrichting. enbach weg eulenhoff a - Na de grote uit- h Nederlandse auteurs [nu ook buitenlandse B uitgeverij Meulen- de Israëlische auteur t die naar De Bezige Bij ■te, en de Franse schrij- Ick Modiano, die voor |koos, heeft de bekende aanse schrijver/dich ter Breyten Breyten- lloten Meulenhoff de E keren. Het werk van lach verschijnt voort - |odium. nman zamelt or actrice |m - Actrice Josine van ïjgt hulp bij het inza- 1 geld voor de produc- ;t toneelstuk 'Leef tijd'. ;rpatiënte speelt hierin taal zieke vrouw die lereidt op haar dood. in Henk Sprong heeft de Josine van Dalsum ;op te richten nadat hij e in een radioprogram - iproep had horen doen lateurs omdat ze geen krijgt. Hij hoopt in het ïdse bedrijfsleven geld leien voor het stuk an Dalsum aandacht in voor kanker en het id de ziekte wil door- - De overzichtsten- ing 'Schilders van de iopse Plassen' eindigt jekeinde van 28 en 29 juurmonumenten biedt fce gelegenheid om net Bidders van de Haagse e School op locatie in lengebied te schilderen. los wal in Noorden paterdag 28 mei om Ir een excursieboot, Joor maximaal 25 deel- lilaats is. Aanmelding is ■op tel. 035-6559955. door Martin Hendriksma hoofddorp - Schouwburg De Meerse dreigt per 1 januari 2007 zijn deuren te moeten sluiten. Tot die tijd krijgt de Hoofddorpse schouwburg res pijt van de Arbo-dienst om de technische installatie van het theater aan te passen aan de wensen van deze tijd. Door vertraging in de uitbrei dingsplannen van het theater wordt die datum vermoedelijk niet gehaald, zo maakte direc teur Jan Gras bekend bij de pre sentatie van het theateraanbod voor het nieuwe seizoen. Schouwburg De Meerse pre senteert komend seizoen twaalf premières, waaronder die van De Kern met 'Juliana's derde weg' over de Hofmans-affaire en het Hoofddorpse Thriller Theater (dat het huidige sei zoen debuteerde met een thea terversie van Agatha Christie's 'Tien kleine negertjes'). Opval lend in het aanbod is de ruime keus aan dans en wereldmuziek in het Hoofddorpse theater. Als vertegenwoordigers van dit laatste genre komen onder an deren Gustavo Toker, Mafalda Arnauth, Busi Mhlongo en Ur ban Trad naar De Meerse. Het seizoen wordt op 8 septem ber geopend met 'De verschrik kelijke moeder' van De Mexi caanse Hond. Dit stuk van Alex van Warmerdam was tot dus verre alleen in de kleinere thea ters te zien. Een ander opval lend toneelstuk is "Vendetta, de Godvader deel IV' van De Ploeg, dat in De Meerse zijn eerste opvoeringen beleeft. Gewoontegetrouw is cabaret en kleinkunst in De Meerse het best vertegenwoordigd. Van Muiswinkel en Van Vleuten trappen op 12 en 13 september af met hun alom geprezen 'An tiquariaat Oblomow'. Nieuw werk is er te verwachten van onder anderen Sanne Wallis de Vries, de Vliegende Panters en Hans Liberg. De nieuwe gene ratie cabaretiers duikt vanaf de cember op in het dan heropen de Oude Raadhuis. De dansliefhebber komt royaal aan zijn trekken met voorstel lingen van Kristztina de Chatel, Scapino Ballet, Conny Janssen Danst, Rogie en Company, Dance Works Rotterdam en Anouk van Dijk. Opvallend ge zelschap in dit genre is het New Yorkse Pilobolus dat acroba tisch danstheater maakt in de geest van hun ook in Nederland succesvolle landgenoten Mo- mix. Op muzikaal gebied biedt De Meerse onder meer een kerst concert van Holland Symfonia en optredens van Wibi Soerjadi en Miranda van Kralingen. In het populaire genre komen on der meer Ellen ten Damme (première), Frank Boeijen, Ma- thilde Santing en de Golden Earring naar Hoofddorp. De portemonneeloze pauze, waarmee afgelopen seizoen in navolging van de Leidse Schouwburg werd geëxperi menteerd, wordt het komende seizoen uitgebreid. Ook in het Oude Raadhuis wordt vanaf de heropening een standaardtoe slag van 2,50 euro ingevoerd, waarna de garderobe en een drankje gratis zijn. vervolg van voorpagina door Pieter van Lierop cannes - De bezoekcijfers van de bioscopen zakken niet alleen in Nederland dramatisch in. In vrij wel alle noordelijke landen van Europa gebeurt hetzelfde. Het fenomeen doet zich niet alleen voor in de commerciële zalen, de filmhuizen worden ook getrof fen. Volgens Jan Boer gaat het met het Kijkhuis in Leiden ook niet goed, maar is de terugval minder dramatisch. In Utrecht is 't Hoogt, het oud ste filmhuis van het land, aan inkrimping van het personeel begonnen. Directeur Henk Camping: „Het vervelende is dat als je filmpubliek wegblijft ook een terugval volgt in de omzet van bar en restaurant." Sommige filmfestivals kampen eveneens met een terugval. De publieke opkomst voor Film By The Sea in september was zo slap dat de organiserende bio scoop in Vlissingen er een strop van een paar ton aan over hield, terwijl de editie in Sche- veningen zo droevig verliep dat men heeft besloten die niet meer te houden. In de noordelijke landen van Europa gebeurt hetzelfde. Het bioscoopbezoek in Finland en Zweden daalde vorig jaar 10 procent ten opzichte van 2003. Denemarken en Noorwegen ge ven hetzelfde beeld als Neder land. En dat terwijl in 2004 de totale Europese belangstelling met ruim een miljard verkochte bioscoopkaartjes juist hoger was dan ooit tevoren. Dat totaalbeeld valt te verklaren uit aantrekkende cijfers in Oost-Europa (in Polen werd 40 procent publiekstoename ge boekt vanwege vooral The Pas sion of The Christ) en meer ge matigd gestegen toeloop in Frankrijk, Spanje en vooral Tur kije. De nationale filmindustrie is daar sterker dan in het noor den en bioscoopbezoek is er veel goedkoper dan in Scandi navië en Nederland. Maar waarnemers verwachten dat de terugval zich ook in het zuiden verlaat zal voordoen. De vertegenwoordigers van de grote Amerikaanse filmmaat schappijen in Nederland heb ben verschillende verklaringen voor de ontwikkelingen in Noord-Europa. Max van Praag, directeur van United Interna tional Pictures (UIP) ziet de op komst van dvd als voornaamste boosdoener. Hij bestrijdt de aanname dat het dan dus een kwestie van vestzak-broekzak zou zijn. Volgens Van Praag moet de he le filmproductie worden be taald uit de opbrengsten van de theaterexploitatie. „Als mijn films, van Universal en Para mount, slecht renderen in de theaters, dan levert dat een strop op die niet wordt gecom penseerd door eventueel hoge re dvd-inkomsten. Want die gelden stromen terug via een totaal ander kanaal." Warner Brothers ziet een direct verband tussen het achteruit hollende bioscoopbezoek en filmpiraterij als het downloa den via internet. BuenaVista (Disney en Touchstone) wijst in dit verband op Nederland als dichtst bekabelde land ter we reld en tevens het land in Euro pa met in 2004 de hoogste ver kopen van breedbeeld-scher- men voor tv en internet. Maar de theaterexploitanten lij ken zich krampachtig vast te houden aan de visie dat het gaat om iets tijdelijks. In de eer ste maanden van 2005 hebben de 'blockbusters' ontbroken, zo redeneren ze, en dat gaat ver anderen. Het lenteoffensief is geopend met Kingdom of Heaven, deze week komt de laatste aflevering van Star Wars die alle records moet breken. Deze zomer volgt Spielbergs War of the Worlds, en als de cri sis dan nog niet is bezworen komen de nieuwe Batman en Pirates of The Carribean zich ermee bemoeien. Volgens Jos Stelling, cineast en bioscoopexploitant in Utrecht, zijn de bioscoopcijfers echter teken van een niet meer om te keren proces. Max van Praag: „De jongeren van nu hebben niets meer met de magie van de bioscoop, het pluche, de gordij nen, dat enorme scherm." Monique van Schendelen, on afhankelijke veterane in film- marketing, vreest dat het met film dezelfde kant op gaat als met de muziekindustrie, waar piraterij schering en inslag is geworden: „Er moet snel iets gebeuren. Misschien moet ie dereen naar Den Haag. Maar ik zie niemand haast maken." San Fu Maltha, filmproducent en tevens onafhankelijk film- importeur, reageert laconiek op Acteur Hayden Christensen met een van de karakters uit Stars Wars, tijdens de première van 'Star Wars - episode III - Revenge of the Sith' van afgelopen dinsdag in Berlijn. Foto: Reuters/Fabrizio Bensch het dreigende drama en advi seert de Nederlandse exploitan ten minder benepen om te gaan met het filmaanbod: „Hun ogen zijn nu vrijwel volledig ge richt op de top-20-films. Ze zouden veel minder kwetsbaar en afhankelijk zijn als ze de be reidheid opbrachten meer aan dacht te besteden aan het mid densegment." De producent van Vet Hard! - importeur van Lord of The Rings maar ook Der Untergang - vindt dat in Nederland crea tiever zou moeten worden ge keken naar de toekomst: „Voor ons vormen de bioscopen al lang niet meer de belangrijkste bron van inkomsten. Al gerui me tijd gaan de inkomsten via video, dvd, en tv-rechten daar overheen. De theaters zijn vooral van belang als etalage. En wie de toekomst wil beheer sen, moet zich richten op digi tale distributie." •emkolk - Popfotograaf Lex en (1950) werd vorig 'de jury van de Pop 'de frontsoldaat van de lalistiek' genoemd. Van ou dat nooit zo formule- r het is geen onzin. In evan De Melkweg in am, passende plek voor oonstelling van zijn fo- hij dat sommige van inderdaad fysiek voor en van de hel moesten Weggesleept. sen: „Je moet vooraan- vrij zicht hebben. Daar dereen het mee eens. Jetje onderhandelen of eihard je plek inne- it was Paradiso volge- et te veel mensen, toen daar optrad. Het was tt je totaal geen ruimte d om te manoeuvreren, ïr verder weg, maar dat ileuk." concertfoto's van Van jjn van dichtbij ge- Zie zijn klassieke, eer opduikende beeld gehurkte Bono in De tekend tegen een don- drukken zo werd behandeld dat om de zanger een aura hangt. Beter kan U2 niet in beeld wor den gebracht. Het is Van Ros- sens bekendste werk. Van Ros sen, wijzend op de foto:Als je het kader hebt gekozen, wacht je op momenten die van belang zijn. Die komen pas als het ka der deugt. Alles werkt hier sa men. Het is U2; dat heeft iets bezwerends. Bono is een volks menner, van de goede soort. Je ziet die enorme massa. Bono is zo groot op de foto, groter dan een mens. Hij stijgt boven het stadion uit. Het dreigende, het kerkgevoel van U2 zit er mooi in. Dat zit allemaal in die foto, al heb ik dat pas achteraf be dacht." Van Rossen is tevreden over de ze Bono. Maar eigenlijk vindt hij de foto die ernaast hangt nog beter: de band Apocalypta tijdens het Dynamofestival (hard rock). Die speelt num mers van Metallica op cello's. Je ziet twee muzikanten op de rug met glimmende cello's in de hand, terwijl ze buigen voor een juichende massa met de ar men in de lucht. De hemel wordt doorsneden door elektri citeitsdraden die van een hoog spanningsmast komen. Van Rossen: „Dat klassieke buigen voor die hardrockers, die elek- triciteitsmasten, de plek van de Lex van Rossen: „Het ergste watje meemaakt zijn artiesten die niet geïnteresseerd zijn in mensen." Foto: GPD/Marco van Hal publiek in het midden. Prach tig-" Inderdaad, maar hij is nooit ge publiceerd. De NRC, die hem naar dat festival had gestuurd, plaatste een fraaie publieksfoto het is te begrijpen waarom hij is geplaatst. Er staat een man op die een gasmasker draagt; ach ter hem op de publiekscamping stijgt een grote rookkolom op. Foto's als die van Bono worden gen worden stringenter.Als je dichtbij komt - en dat kon vroe ger bijna altijd - kun je zelfs 'ge stolen' portretten maken. Nu sta je vaak achterin Ahoy' met een 800mm-lens. Daar is niets goede plek hebt en je drie num mers zijn op, dan ben je weg." Niet alle popartiesten zijn even gewillig, als ze op de foto moe ten. „Het ergste wat je mee maakt zijn artiesten die niet ge- interesseerd zijn in mensen, in jou. Of als ze demonstratief af wezig doen. Verwende rotjon- getjes, zoals de zoon van Bob Dylan. Oudere artiesten heb ben geleerd dat je, als het dan toch moet, er maar- het beste iets van kunt maken." Van Rossen heeft nog lang niet genoeg van de popmuziek. „Zelfs als het niet helemaal mijn muziek is, vermaak ik me nog. Het is geen slechte deal er gens te zijn, want ik houd van muziek en ik houd van kijken." Dertig jaar popartiesten foto graferen is geen beperkte bezig heid, zegt Van Rossen. „Ik heb wel eens schrijvers of schilders geprobeerd, maar die missen iets: het ster-zijn, de magie van de popmuziek die erachter zit. Popartiesten weten dat ze niet gewoon zijn en daar gaan ze in mee. Schrijvers hebben dat niet. Ik voel me nog steeds be voorrecht dat ik dit kan doen." Rock Rossen Roll, foto's van Lex van Rossen, Melkweg Ga lerie, Amsterdam, t/m 12 juni, door Theo de With leiderdorp - Theater Muzenhof heeft huis aan huis in Leider dorp zijn programmagids voor het achttiende seizoen ver spreid. „Daarmee is de Muzen hof volwassen geworden", con stateert voorzitter Hein van der Zande in zijn voorwoord. „We hebben een stevige plek in de Leiderdorpse samenleving ver overd." De achttiende verjaar dag wordt op zaterdag 20 mei 2006 gevierd met een concert van de David Munnelly Band uit Ierland. Voor het komend theatersei zoen heeft de Muzenhof 25 voorstellingen geprogram meerd, waaronder vijf kinder producties. De nadruk ligt met name op muziek en cabaret. Onder de cabaretiers die naar Leiderdorp komen voor een op treden bevinden zich Guido Weijers, Droog Brood, Richard Groenendijk, Ernst van der Pasch en taalvirtuoos Kees Tom. De Haagse cabaretier Sjaak Bral geeft op zaterdag 12 november een try-out van zijn oudejaarsconference. Het theaterseizoen wordt op zaterdag 17 september geopend door twee singer-songwriters: Kaz Lux en Philip Kroonenberg. Lux was in de jaren zestig en zeventig een popheid als stem van de formatie Brainbox. Kroonenberg is beïnvloed door J.J. Cale, Ry Cooder en Jim Cro- ce, maar ook door de complexe ritmes uit de Caraïben. Andere concerten worden gegeven door folkgroep Magna Carta, de Brabantse troubadour Gerard van Maasakkers, de a-capella- formatie Rock4 en het Argen tijnse tangokwartet Opus Cua- tro. Theater Muzenhof heeft ook weer een editie van 'Liefde voor het Lied' op de agenda staan. Elk jaar staat er een bepaalde zangkunst of liedstijl centraal. Na onder meer aandacht voor het chanson, The American Songbook, de blues en de fla menco staat op zaterdag 21 ja nuari de middeleeuwse volks muziek centraal. Verder heeft het cultureel cen trum van Leiderdorp elk sei zoen een aantal afleveringen van Prima Vista, een avond met twee in de lift zittende cabare tiers of ander opvallend artis tiek talent. Op 29 oktober staan de aanstormende cabaretiers Jochen Otten en Pieter Derks op het podium. De tweede Pri ma Vista staat op 14 januari in het teken van muziek met poë tische teksten. Er wordt opge treden door het duo Flower to the People en het trio Villa Zee zicht. Op toneelgebied heeft de Mu zenhof twee voorstellingen bin nengehaald. Acteur Peter Faber speelt in een solovoorstelling zijn versie van Nicolaj Gogols 'Dagboek van een gek'. Het Haarlemse gezelschap Het Volk brengt het toneelstuk 'Loge ment Van Dijk', waarin een zaamheid en verdriet de boven toon voeren. Belangstellenden buiten Lei derdorp kunnen de gids vaak vinden in de bibliotheek in hun woonplaats of bestellen via te lefoon 071-5410957. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'All for love, of de wereld schitterend verloren' van John Dryden door Aluin. Hertaling: Benno Barnard. Regie/ bewerking: Erik Snel. Gezien 3/5, Den Haag. Te zien: 21/5, Leidse Schouwburg. „U gelooft dus echt, mevrouw Octavia,/ dat hij het leven met twee snotneuzen/ en een frigi de huishysterica/ opwindender zal vinden dan met mij?" Aan het woord is niemand minder dan Cleopatra, in 'All for love' van John Dryden. Nou ja, Dry- den op de manier van Benno Barnard dan. Hij stofte de taal uit 1677 tamelijk briljant af. Cleopatra heeft een even stormachtige als wereldpolitiek ingrijpende verhouding met Antonius, die samen met Octa- vianus (de latere keizer Augus tus) en Lepidus het Romeinse rijk bestuurt. Na de dood van Julius Caesar was het handig om zo'n driemanschap in het leven te roepen, maar intussen waren ze alledrie graag bereid de twee anderen uit te schake len. Antonius heeft de beste pa pieren, maar vergooit zijn kan sen door zijn impulsieve aard. Hij heeft twee kinderen bij zijn echtgenote Octavia, de zus van Octavianus, vrienden (vaak op portunisten vol eigenbelang) wijzen hem op zijn plicht voor het Rijk, maar uiteindelijk kiest hij voor Cleopatra. Waarschijn lijk beseft hij dat hij daarmee zijn einde bezegelt; de dood lijkt voor hem de enige manier om rust te krijgen. Cleopatra is al net zo'n brui send vat van passie en onzeker heid. Een femme fatale, goed van de tongriem gesneden (Oc- tavia kan erover meepraten), maar geen berekenende bitch. Bij Aluin zijn zij en Antonius pubers, hoe machtig hun posi ties ook zijn. Verliefdheid maakt blozende bakvissen en schutterige slungels van men sen, zelfs als die aan het hoofd van een wereldrijk staan, dat lijkt de boodschap. Regisseur Erik Snel zag meer in de versie van Dryden/Bamard dan in Shakespeares Antonius en Cleopatra, een lang en inge wikkeld stuk met veel omwegen en zijlijnen. Vooral de mense lijkheid van 'All for love, of de wereld schitterend verloren' sprak hem aan. En die is er goed uitgekomen. Arend Brandligt (Antonius) heeft een mooie mix van stoerheid en grommerige onbeholpenheid, Maaike van der Meer is een veelzijdige Cleopatra: arrogant, twijfelend, bezitterig, harts tochtelijk, koel, gepikeerd, waardig, kinderachtig, het komt allemaal voorbij. En de mooiste bijrollen zijn van Dennis Coe- nen. Hij is Cleopatra's eunuch Alexas, een slimme buiten staander met mysterieus-nich terige lachjes, en als Antonius' vriend Dolabella laat hij ver moeden dat ook Romeinen niet helemaal wars waren van de Griekse beginselen. In het stuk na de pauze gaat het wat lang duren, maar het sterfduet van de hoofdpersonen rondt de voorstelling gevoelig af. theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: '10.000 Volt' door Het Internationaal Danstheater. Gezien: 18/5, Leidse Schouwburg. '10.000 volt'. Dat is erg veel! Het Internationaal Danstheater zet hoog in door de nieuwste voor stelling zo te noemen. Dit voltage geeft aan hoeveel ener gie er in de dansen zit en hoe veel licht ervan afstraalt. Het is fantastisch te ontdekken dat deze hoog gegrepen titel hele maal waar wordt gemaakt. De dansen zijn van een verbluffen de vitaliteit en perfectie en daarbij houden de dansers en muzikanten nog genoeg ener gie over om er een vrolijk feest met veel humor van te maken. '10.000 Volt' is een reis van Scandinavië, via Finland, de Baltische staten, Polen en Hon garije naar de Balkan. Al die landen hebben hun eigen tem perament. De noordelijke dan sen zijn licht, helder, vol vrolijk ker we komen, hoe opzwepen- der en macho-achtiger de dan sen worden. In alle stijlen leeft de groep zich schijnbaar moei teloos in, zodat je geleidelijk de atmosfeer ziet veraderen. Het wemelt van de mooie, virtuoze soms grappige details, niet al leen in de dans, maar ook in de muziek en de kostuums. Het toneel gloeit als steeds rijen met hun flitsend snelle passen naar voren komen. Een Noorse dan ser imponeert een meisje door met een enorme sprong een hoed van een stok te schoppen. In de Sobatsko lijken de jurken mee te dansen. De klarinettiste haalt steeds een stuk van haar instrument af, maar speelt tot op het laatste stompje hartver scheurend door. Uit alle landen worden liederen gezongen, een fris jodelnummer uit Dalmatië met net zoveel verve als een Fins lied, dat de intensiteit van jjfl muggengezoem krijgt. Een dan-J seres komt met een mozaïek van woorden uit vele talen. Het zit vol struikelblokken, zoals 'schattige scheepjes uit Scheve- ningen'. Bij het Internationaal Danstheater kunnen ze zelfs

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 19