Govert de Roos laat de sterren janken Oudere jongere blijft de popmuziek trouw De tulp als inspiratiebron R5 2% 'Mijn eerste eigen project' Ali B, Within Temptation en Beatnach op Parkpop Omburgeren met Raymann is leuk De zere benen van de sneue mens woensdag i8 mei 2005 heiHove. O/Bas Beentjes rtb Awards Van Hove c - Toneelregisseur Ivo ee e heeft maandag in 'j* k met zijn productie jda Gabler' bij de New itre Workshop vier irds gewonnen. De 4roor de beste kleinscha- sve tervoorstelling gingen 'en ïHove zelf voor zijn re- 8tf Jan Versweyveld voor ir en naar Elisabeth in Jason Butler Hamer jeste vrouwelijke en auv jke hoofdrol. Van Hove, jisseur van Toneel - nsterdam, was in New iwezig bij de uitreiking IBIE Awards, die wor- -d° ihouwd als de meest iuze prijzen in het 'off- en iv" circuit. pica op e Werfpop vet Gothicband Epica 1 m indag 10 juli op tijdens beli editie van Werfpop in Lige e Hout. Het nieuwe al- r N inseign to Oblivion' is ;n een succes in Neder- ar inmiddels wereld- ewi jebracht. Op het pro- iekf van Werfpop staan itty Contana (winnaar ijs van Zuid Holland), (ast alle, Seymour Bits en bezoekers lunstRAI den haag/gpd - Steeds meer 35-plussers en zelfs 50-plussers gaan naar popconcerten. Fans van popmuziek blijven de ido len uit hun jeugd trouw, ook al naderen die de pensioenge rechtigde leeftijd. Inmiddels telt de categorie 35-49 jaar meer bezoekers aan concerten dan de categorie 'tieners'. Dit blijkt uit het rapport 'Cultuur min naars mijders' van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP), dat gisteren aan staatssecretaris Van der Laan (cultuur) is aan geboden. Het SCP vergeleek trends in de belangstelling voor kunsten en cultureel erfgoed tussen 1983 'Van den Ende geeft musical volwaardige plaats op uitagenda' en 2003. Zo blijkt onder meer dat bioscopen, monumenten en musea de meest geliefde culturele instellingen zijn. Mu sea trekken daarnaast ook nog miljoenen buitenlandse bezoe kers, in 2001 ruim 4,5 miljoen. Het deel van de bevolking dat jaarlijks minstens één muziek evenement bezoekt, steeg van 18 procent in 1983 tot 31 pro cent in 2003. Met name de mu sicals zijn populair geworden - een op de zes Nederlanders be zocht in 2003 minstens één musical. Het SCP noemt Joop van den Ende als de man die 'min of meer uit het niets' dit genre 'een volwaardige plaats op de uitagenda heeft gegeven'. Het enthousiasme voor cabaret steeg het hardst tussen 1995 en 1999, daarna bleef het stabiel. Het feit dat enkele cabaretiers van allochtone afkomst zijn, betekent overigens niet dat on der Turken en Marokkanen de belangstelling voor dit genre groeit. Deze groepen zijn eigen lijk alleen onder bioscoopbe zoekers goed vertegenwoor digd. Surinamers en Antillianen zijn wél in groten getale te vin den bij dansvoorstellingen en cabaret. De cultuurdeelname van al lochtonen is nog steeds aan zienlijk lager dan die van de Nederlandse bevolking als ge heel, al was er de afgelopen ja ren wel sprake van een stijging. Het beleid van de toenmalige staatssecretaris Van der Ploeg van Cultuur, die eind jaren ne gentig onder het motto 'cultu rele diversiteit' meer allochto nen wilde bereiken, heeft ken nelijk vruchten afgeworpen: zo bezocht 17 procent van de Tur ken en Marokkanen in 1999 een museum, vier jaar later was dat gestegen naar 23 procent. Het SCP trekt ook enkele weinig verrassende conclusies: hoger opgeleiden zijn oververtegen woordigd op vrijwel alle terrei nen: het sterkst geldt dat bij ballet, klassieke concerten, lite rair lezen en het bezoeken van archieven. En ouderen hebben De KunstRAI jaar meer bezoekers lUj(( n en een hogere omzet iTlrTi dan vorig jaar. De hg. itie van de beurs trok ong ezoekers, tegen 16.113 eve r. De 115 deelnemers taai en een gemiddelde om- k00 5.500 euro, tegen liro in 2004. 43 Procent ezoekers gaf aan elk ten; een kwart kwam irst. De bezoekers ga- even aan het jaarlijkse lement. an Marion 1 verfilmd I Het boek 'Ver van Fa- li schrijfster Marion Jordt verfilmd. De jr bewerkt haar gelijk hoek zelf tot scenario lok de regie over de Ten. 'Ver van Familie' ■Indische migranten ji andere omgeving een [staan moeten opbou- ir zich niet los kunnen n hun verleden. door Nico Postma Amsterdam - Entertainmentfo- tograaf Govert de Roos (51) foto grafeert bekende mensen voor filmaffiches, theaterposters, cd- hoesjes, covers van tijdschriften en hij fotografeerde achttien jaar voor Playboy. Mooimakerij noemt de topfotograaf zijn vak gekscherend. Voor zijn project 'Schreeuwen' portretteerde hij sterren die be reid waren nu eens zonder ma- ke-up en smile in de lens te kij ken, maar juist woedend, of in tranen. Op de kaptafel in zijn fotostudio, in het hartje van de Jordaan, liggen vellen met daar op aangrijpende foto's van ruim zestig bekende Nederlan ders, die huilen, schreeuwen of intens verdrietig zijn. De Roos begon zeven jaar gele den met zijn project ,,Ik had ook behoefte aan dit soort beel den, dus maakte ik die voor mezelf. Je ziet hysterie, boos heid en verdriet. Huilen is iets intiems, dat laten mensen nooit zien. Bij het zien van een film in de bioscoop verbergen mensen hun tranen. Raar eigenlijk, want huilen is net zo'n mooie emotie als lachen. Heerlijk om je een keer helemaal te laten gaan." Govert de Roos beseft dat het contrast van zijn werkzaamhe den groot is. „De ene dag dra gen de sterren voor mijn lens nog Gucci en de make-up van Leco van Zadelhoff en een dag later staan ze naturel voor mijn lens de longen uit hun lijf te schreeuwen." Katja Schuurman was destijds de eerste die bereid was schreeuwend te poseren. Naast Katja's foto huilt Angela Schijf. „De stap van schreeuwen naar huilen heeft me een paar jaar gekost. Dat kon ik aanvankelijk niet. Kijk, iedere fotograaf kan mensen vragen om even voor het vogeltje te lachen. Lachen kan iedereen, net zoals schreeuwen. Dat noem ik regi streren. Dat is iets heel anders dan fotograferen, waarvoor ik vrouwen bijvoorbeeld vraag he vig gepassioneerd in de lens te kijken. Dat lukt niet zomaar. Huilen is nog moeilijker." Govert de Roos pakt het blad Pulse, met Irene Moors op de cover er even bij om het duide lijk te maken. „Een tijdschrift koop je door de uitdrukking van iemand op de cover. Irene kijkt hier mooi, happy en eer lijk. Dat komt door de ingredi ënten die we in de foto hebben gestopt. Voor het fotograferen van een huilende Angela Schijf komt wel even iets anders kij ken. Daarvoor moet ik in ie mands ziel kijken. Ze moeten me volledig vertrouwen en seri eus nemen." Aanvankelijk was de serie foto's in te delen in mannen die schreeuwen en vrouwen die huilen. Totdat Huub Stapel die trend wilde doorbreken en ook huilend op de foto wilde. Ook Jette van der Mey was tegen draads en wilde woedend op de foto. „Jette werd zo kwaad dat ik er bijna bang van werd", zegt de fotograaf. Zijn oog valt op de foto van een schreeuwende André Hazes. .André wilde nog eens langsko men om te huilen. Het is er nooit meer van gekomen. Hij huilde hier wel vaker, als hij persoonlijke problemen had. Maar dan drukte ik natuurlijk nooit af. Voor dit project kwa men de artiesten hier langs op afspraak, ze wisten die dag wat van hen verwacht werd." Rijk de Gooyer wilde aanvanke lijk niet. „Ik wilde hem graag, want hij heeft een mooie kop en ik heb hem altijd bewon derd. Toen ik Rijk eenmaal in de studio had voor een foto in het AD, wist ik hem te overtui gen mee te doen. Je ziet de woede in zijn ogen." Theo van Gogh forceerde zijn stem en heeft volgens De Roos twee da gen niet kunnen praten na de fotosessie. „Maar niemand schreeuwde zo hard als André Hazes." De Roos besloot de foto's te bundelen in een boek. Daar naast benaderde hij het FotoF- Angela Schijf, Bart Chabot, Manouk van der Meulen en Robert Long deden mee aan het project 'Schreeuwen' van fotograaf Govert de Roos. Foto: GPD/Govert de Roos estival Naarden, dat eerder zijn foto's tentoonstelde. „Maar dat was altijd opdrachtwerk uit bla den. Dit is mijn eerste eigen project." De expositie 'Schreeuwen' van Govert de Roos is te zien in Het Arsenaal in Naarden-Ves ting gedurende het FotoFesti- val Naarden, tot 12 juni. Het boek 'Schreeuwen' kost 99 eu ro (Uitgeverij FC Klap). nen de regio bestaat grote belangstelling voor professio- amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- st (bi (genoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo- jglj* ren of op andere wijze actief zijn. Vandaag: de schilderes eidtf e Glas uit Lisse. Den Haag en wordt dit jaar voor de 25ste keer gehouden. Speciaal onderdeel van Park pop 2005 is de Haagse Beatnach. Mariska Veres (Shoc king Blue), Frans Krassenburg (Golden Earrings), Nicko Chris tiansen en John LaGrand (Livin Blues), Hans van de Toom en Fred de Wilde (Hu and the Hill tops), Theo van Es (The Shoes), Rob Bolland (Bolland Bol land), Jody Pijper (Cashmere), Polle Eduard (Tee Set), Johnny Lion (Jumping Jewels) en Andy Tielman (Tielman Brothers) zullen te zien zijn. den haag/gpd - Rapper Ali B, een keur aan Haagse muziekve- teranen onder de naam Beatnach, de Belgische band Zita Swoon, de Noorse zanger Thomas Dybdahl en de bands Within Temptation en Relax completeren het programma van Parkpop 2005. Daarmee is het programma compleet. Eerder waren al de namen bekend van Killing Joke, Gabriël Rios, Fish, Tokyo Ska Paradise Orchestra, De Dijk en Elvis Costello. Het gratis toe gankelijke Parkpop is op zon dag 26 juni in het Zuiderpark in volgens het rapport meer dan jongeren belangstelling voor klassieke muziek, kunstpro gramma's op tv en literair le zen. De meer traditionele gen res als klassieke muziek en ope ra blijven tamelijk stabiel in hun aantrekkingskracht, maar de bezoekersgroep vergrijst sterk. De piek ligt hier tussen de 50 en 64 jaar, direct gevolgd door de leeftijdsgroep 65-79 en zelfs een grote groep 80-plus- sers. De belangstelling voor het boek is intussen stevig gedaald. Nam in 1980 nog 48 procent van de bevolking eens per week een boek ter hand, in 2000 was dit gedaald tot 31 procent. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'In Holland staat mijn huis' van en door Jörgen Raymann. Gezien: 17/5, schouwburg Leiden. Hij spreekt van 'omburgeren', niet van meer van 'inburgeren'. Het aantal allochtonen is bin nen afzienbare tijd zo groot ge worden, dat inburgeren niet meer volstaat. Jörgen Raymann lijkt daarmee op één groot we derzijds aanpassingsproject te doelen. In principe blijft zijn boodschap immers positief, ja zelfs beminnelijk van aard, ook al maakt hij menigmaal een foute opmerking. Dat doet hij met zichtbaar plezier, want hij kan en mag het zeggen - hij heeft namelijk zelf een kleurtje. Dat klinkt alsof Raymann de veilige positie van troetelalloch toon kan claimen. Maar nee, zo braaf is hij niet. Hij weet zijn multi-culti-thema zo met hu mor aan te pakken, dat hij niet zonder meer in een hokje te stoppen valt. En zeker in dit programma is hij wat dat be treft uitstekend op dreef. Raymann geeft een omburge- ringscursus, waarin hij onder meer de Surinaamse uitspraak van de 'w' nadrukkelijk bepleit. De blanke 'w' klinkt vaak als een 'v', en dat vindt hij raar - je zegt toch ook niet 'laag hangen de be-v-olking'?! Het zijn mis schien geen grandioze grappen die Raymann debiteert, maar hij weet daarmee wel een prima sfeer te creëren. Bijna verwarrend wordt het, als Raymann met iemand uit de zaal een sketch gaat spelen. Het gaat om het quizje 'Bellen met Achmed', waarbij anderhalf schaap valt te winnen. Dat be tekent dus dat een Surinaams- Nederlandse Raymann een Turk parodieert in een amuse- mentsvorm die zo rechtstreeks uit onze Nederlandse revuetra ditie afkomstig zou kunnen zijn. Soms spreekt hij over algemene trends. Zo dreigt naar zijn me ning het zeurderige Nederland te veel een 'middelvingermaat schappij' te worden, waar me nigeen bij het minste of gering ste het bewuste gebaar maakt. Meestal echter confronteert hij eigenaardigheden van de Suri naamse en de Nederlandse volksaard met elkaar. Door ty petjes ten tonele te voeren, in liedjes en in zijn talrijke onder onsjes met het publiek. Zonder venijn, maar met veel goed moedige spot en een guitige blik. Nederlanders kunnen bij voorbeeld niet dansen, Surina mers wel. Dat vindt Raymann gek. Dansen is ritme, en ritme is tellen. En dat kunnen Neder landers toch wel, zegt hij sug gestief. Volgens Raymann is de verklaring hiervoor simpel: de Surinamer luistert bij het dan sen naar de bas, de Nederlan der probeert alle instrumenten in zijn bewegingspatroon te verwerken. Zulke beschouwin gen maken 'omburgeren' met Raymann leuk. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: Zere benen van George van Houts en Tom de Ket. Regie-. Pieter Bouwman en Leopold Witte. Gezien: 11/5, Utrecht Te zien: 19/5. Leidse Schouwburg. Het uitgangspunt van Van Houts en De Ket is pittig. Ont regelen willen ze, in plaats van behagen. Weg met het 'Spijker- manpubliek', dat al lacht om de simpelste imitatie. Vorig jaar was 'Dolle pret' een aanklacht tegen verpretparking en enter tainment. 'Verrassend en intel ligent' schreef de pers, en 'diep gaand dijenkletsen'. Andersom kreeg Van Houts het ook voor zijn kiezen toen hij met Pieter Bouwman het cultuurprogram ma RAM presenteerde. Kunst paus Michaël Zeeman noemde ze de Cliniclowns van de VPRO. En ze spelen lekker toch de Ka nis Gunnink-reclamespotjes, als pensioenvoorziening. Hoe pakken ze de wereld aan in hun nieuwe productie, 'Zere benen'? Eerst de situatie. Het is een besloten avond, mopperen de cabaretiers achter de scher men op het podium. Ze moeten optreden voor de Vereniging van Gelijkgestemden, zeg maar de sneue mens in de samenle ving: zonder lef, schuchter, hu morloos, en altijd maar klagen. Als de voorzitter hen in al z'n onhandigheid aankondigt, den dert Van Houts er als leipe clown ongenadig doorheen. Geen medelijden met de losers! Die krijgen harde grappen te verstouwen: een vader-zoonge- sprek over seks, een oorlogs pretpark met goede en foute routes, de pelikanen uit Noord- Afrika die de oorspronkelijke avifauna van Nederland ver dringen. In feite zetten Van Houts en De Ket de cabaretlij n van 'mensch durf te leven' voort, die loopt van Dirk Witte naar Youp van 't Hek. Niet zeuren, besef hoe goed je het hebt, makeer iets moois van. Wel gaan^K ge- laagder en minder obligaat te werk dan Youp: waar hij altijd aan de goede kant staat bij het burgermannetje te kakken zet ten, neemt het duo ook zichzelf op de hak. Ze gaan incorrect om met de zielige tiepjes in de zaal en streven niet naar keurig afgeronde sketchjes. Absurder en interessanter dan veel cabaret. Maar meer zelfkri tiek kan geen kwaad. Ik vond het verrassend om te zien hoe goed ze zijn op gitaar en drums, maar ook hoe zwak de tekst is van de nummers die ze spelen. Ook het optreden van Willem van Oranje had beter gekund, net zoals het slot van de voor stelling. Daar staan goeie, spot tende scènes tegenover en ster ke absurde humor. Vooral Van Houts blijft een prima acteur. meteen al werk wil zien oline Glas kan terecht erenommeerde galerie be20l| sloot in Amsterdam, jntvï nog zeventig andere en van Beatrix hangt r kleurige interpretatie uitsh koningin die 25 jaar in vo« tenvak zit en met deze ftdej ïstelling wordt geëerd, jnne z'c^ °°k vereerd voelt is num, Iers, want galeriehoud- olien Herweijer kwam nzalige idee om de ver- lkreci I aardige expositie te la- uii 'nen door Edwin de Roy en ^dewijn. Die is, na de veriJ' nte scheiding van prin- Tjarita, zoals bekend iger een vriend van de 'tellenden hoeven niet tiar Amsterdam om het n Caroline Glas te be en maar kunnen ook dagjbij terecht, in Hillegom. ?n g«i rie jaar heeft de Lissesse sela* lares daar in de Meer den" en e'8en galerie, Catha- rina genaamd. Vanzelfspre kend hangen daar ook haar doeken. „Catharina bestaat al meer dan twintig jaar. Iedereen in de Bollenstreek kent de gale rie onder die naam. We heb ben na ampel beraad besloten die dan ook maar niet te veran deren." Ze had haar galerie, gehuisvest in een voormalige kolenopslag, natuurlijk ook Derox kunnen noemen. Want zo heet haar lijstenmakerij. En het is tevens de naam waarachter ze zich als schilderes ook wel verschuilt. „Lijstenmaker is mijn beroep. Nee, er zijn inderdaad niet veel vrouwen in Nederland die dat doen. Als lijstenmaker ben je zijdelings betrokken bij kunst. Van jongsaf zat ik te tekenen, te kleuren. En door dat inlijs ten van andermans werk, kreeg ik meer en meer het gevoel dat ik dat zelf ook maar eens moest proberen. Creativiteit bleek er inderdaad in te zitten. Mijn eerste twee doeken waren bin- Caroline Glas tussen haar tulpen: „Ik ben gek op kleur." Foto: Dick Hogewoning nen een mum van tijd ver kocht." Het verwerven van de galerie, die te combineren met de lijs tenmakerij en het besluit om drie dagen per week te gaan schilderen, nam ze tegelijker tijd - nu zo'n drie jaar terug. Van die stap heeft Caroline Glas (39) nog geen seconde spijt, al is het met opgroeiende kinderen erbij een druk be staan. Inspiratie opdoen voor haar werk kost in elk geval geen moeite, dat scheelt. Tul pen zijn haar passie en zeker in deze tijd van het jaar zijn er velden vol van te vinden tussen Lisse en Hillegom. „Ik ben gek op kleur. Daar kun je je met tulpen helemaal op botvieren. Ik maak ze echt in alle kleu ren." Haar doeken blijken zeer in trek. „Ik verkoop goed, heb niet te klagen. Ik heb al ver schillende exposities buiten de deur gehad. Ben ook begonnen aan een serie vrouwen. Op smaller formaat dan de tulpen. Doet qua sfeer een beetje Spaans aan. Het is herkenbare kunst. Ik ga daar niet gewichtig over doen. Het geldt trouwens voor het meeste werk dat hier in de galerie hangt. Het is de coratief en het is absoluut be taalbaar. Boven de 2000 euro vind je hier niks. O ja, die ene vaas van die Roemeen Loan Nemoi. Maar hij hoort dan ook bij de top-drie van glasblazers in de wereld." Glas zegt niet eens een oplei ding te hebben gehad. Daar lijdt ze overigens geenszins on der. „Nee, absoluut niet. Ik ben autodidact, maar dat zijn er ge noeg in de kunst. Zolang als ik progressie zie, ga ik door. Je moet je ontwikkelen. Ik maak nu ook wel eens doeken in op dracht. Portretten van Elvis, van Bono. In de streek, in de natuur vind ik nog genoeg in spiratie. Ik ben altijd in voor uitspattingen. Je kunt ook voordeel trekken uit het feit dat je wat later bent begonnen. Je bent niet zo snel klaar. Ad van Kaam

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 17