Suske Wiske (60) voor eeuwig jong Pieter Toussaint reist in zijn hoofc KUNST CULTUUR Christina Branco: ogen dicht en luisteren Beelden terug naar u< Bijzonder collecties Amsterda Streekta is weer 'j Vier prijze voor Span dinsdag 10 mei 2005 Johanna ter Steege in Vrouw van het Noorden. Foto: CPD Johanna speelt zusje van Mozart Amsterdam - Actrice Johanna ter Steege gaat Nannerl Mozart, het zusje van componist Wolf gang Amadeus, spelen in de film The Wonder Child. De film vertelt het levensverhaal van Nannerl, net als haar broer mu zikaal begaafd. De opnames van de Engelstalige film vinden plaats in Salzburg, de geboorte stad van Nannerl. De film ver schijnt in 2006, het 250ste ge boortejaar van Wolfgang Ama deus Mozart. Ter Steege speel de in films als Spoorloos en Verder dan de maan. Ook heeft zij een aantal internationale producties zoals Immortal Be loved en Paradise Road op haar naam staan. Tijdens het film festival in Cannes, dat woens dag begint, gaat haar nieuwste film Guernsey in première. Start Grote Prijs van Bollenstreek noordwijk - De inschrijving voor de nieuwe editie van de Grote Prijs van de Bollenstreek is begonnen. De talentenjacht voor popbands beslaat ook dit keer weer vier voorrondes, ver spreid over verschillende jonge rencentra in de Duin- en Bol lenstreek. De mogelijkheid be staat dat het aantal deelnemen de zalen nog kan worden uitge breid. In dat geval voegt de or ganisatie twee halve finales aan deze competitie toe, vooraf gaande aan de finale. Opgeven kan via www.gpvdb.nl, onder inzending van een demo. Op grond van deze opnamen be paalt een jury welke bands doorgaan naar de voorrondes. Concert voor aanschaf vleugel alphen aan den rijn - Op za terdag 11 juni wordt in theater Castellum een concert gegeven, waarvan de opbrengst bedoeld is voor de aanschaf van een vleugel voor het nieuwe Al- phense theater. Het initiatief is genomen door Lions Clüb' Rhijnhart die Alphen eerder een muziektent voor Park Rijn stroom wilde schenken, maar door verzet van omwonenden is die er nooit gekomen. Op het benefietconcert wordt opgetre den door pianist Cor Bakker, zangeres Margriet Eshuis en di verse ensembles van de streek- muziekschool. Het evenement begint om 20.00 uur en de kaartverkoop is inmiddels be gonnen. Atelierroute in Nieuwkoop nieuwkoop - Aansluitend op de grote overzichtstentoonstel ling 'Schilders van de Nieuw- koopse Plassen' in kunsthoeve Rijlaarsdam en bij kunstge nootschap 't Reghthuys is er op 14,16, 21 en 22 mei een atelier route in Nieuwkoop. Daaraan doen twintig kunstenaars mee. Zij stellen op zestien plekken van 11.00 tot 17.00 uur hun ate lier open. Er zijn vijf startpun ten langs de route. Naast Rij laarsdam en 't Reghthuys zijn dat de Meije Tuin en Theesa lon, de Beeldentuin in Zwam- merdam en G. Brouwer te Noorden. Helen Hunt op regiestoel den haag - Helen Hunt debu teert als filmregisseur. Voor de relatie-satire Then She Found Me schreef ze ook het scenario. De actrice, wereldbekend ge worden door de tv-serie Mad About You, heeft zeven jaar aan het script gewerkt. Helen Hunt, die in 1998 een Oscar won voor haar rol in As Goods As It Gets, speelt de rol van een onderwij zeres die in crisis raakt. Diane Keaton and Woody Harrelson zijn gevraagd voor andere rol len. Hoofdrol voor Carice van Houten den haag - Tijn Docter en Cari ce van Houten spelen in de ver filming van Ronald Giphart's bestseller 'Ik Omhels Je Met 1000 Armen' de hoofdrollen van Giph en Samarinde. Halina Reijn, Tygo Gernandt en John ny de Mol maken evenals Maartje Remmers, Maaike Neu- ville en Tjebbo Gerritsma, deel uit van de hechte vrienden groep waarom het in de film draait. Catherine ten Bruggen- cate is de moeder. De opnamen beginnen 23 mei. muziek recensie Susanne Lammers Concert: Cristina Branco: Ulisses. Met Custódio Castelo (portugese gitaar), Alexandre Silva (akoestische gitaar), Fernando Maia (basgitaar) en Ricardo Dias (piano). Gehoord: 8/5, Schouwburg, Leiden. Al zo veel aanbiddende Neder landse zalen gezien, maar nog steeds lijkt Cristina Branco een beetje verlegen. Ze trekt zich het liefst terug in de kring van haar musici, voelt zich het ze kerst in de veilige bocht van de vleugel. Daar komt ze het meest los van haar bestudeerd drama tische poses - hoofd achterover, kin omhoog en een lijdende trek op het gelaat - en heeft ze het minst last van de maniertjes die haar optreden tot een ge wijd, maar stokstijf ritueel ma ken. De oplossing is simpel: ogen dicht en luisteren. Want Branco heeft een onvergelijkbare stem, die veel meer nuances kan uit drukken dan haai- lijf bedenken kan. Daar zit haar dramatische kracht. Ze is vooral groots in de lagere registers, waar ze over meer finesse en kleur beschikt dan je voor mogelijk houdt. De liedjes van haar nieuwste cd 'Ulisses' maken van die stre lend warme diepte dan ook dankbaar gebruik. In haar lof lied op de Taag zweeft haar stem als een sierlijke vogel bo ven het door de musici evoca tief opgeroepen stromende wa ter, dat klatert, rimpelt en zachtjes golft. Ook de 'Fado Portuguese', die ze laat groeien en krimpen, voortjaagt en weer stilzet en waarin haar stem alle tinten van de zee aanneemt, is een overtuigend bewijs van haar kunnen. Branco doet haar best zich sti listisch te verbreden. Naast de pure fado's maakt ze, al jaren, uitstapjes. Veelal in het be schaafde jazz-idioom. Dit keer zingt ze zelfs een voor haar doen spontaan swingend latin- nummer in een vrolijke drie kwarts-maat. Ook waagt Branco zich nu ook aan de betere pop. Als cadeautje krijgen we een liefdesverklaring van en aan Jo- ni Mitchell, een plaatje van een liedje. Maar haar statuur komt toch van het repertoire dat haar groot gemaakt heeft, de speci aal voor haar geschreven fado's van Custódio Castelo en de tra ditionele fado's. Steeds subtie ler en swingender wordt haar interpretatie van 'Barco Negro' Ze doet geen enkele poging tot epateren meer, maakt hem klein en draagbaar, en daar pakt ze je weer eens volledig mee in. uden/anp - Een aantal kostbare middeleeuwse beelden keert binnenkort tijdelijk terug in de abdij Maria Refugié in Uden. Het Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, het latere Rijksmuseum, heeft de beelden 130 jaar geleden aangekocht. Het Rijksmuseum staat ze binnenkort in bruikleen af aan het Museum voor religi euze Kunst dat in de abdij is ge vestigd. De beelden waren oorspronke lijk eigendom van de Birgittijn- se kloosterorde die nog steeds in de abdij is gevestigd. De Stripduo van Willie Vandersteen krijgt eigen expositie Suske Wiske worden zestig. Het Nederlands Stripmuseum Groningen viert de verjaardag van het eeuwig jonge stripduo met een tentoonstelling, die voor het publiek op 30 april opengaat. In de zomer komt daarop een vervolg in Zwolle. Uitgerekend in dit jubileumjaar steeg er rumoer op uit Studio Vandersteen. Maar Suske Wis ke zijn sterk genoeg. Ze hebben wel voor hetere vuren gestaan. Wie van Suske Wiske heeft gehoord maar de strip nooit heeft gelezen, weet wel zeker dat Suske het meisje is van de twee. Fout. Suske is een Vlaam se afleiding van Franciscus, ter wijl Wiske van Louisa komt. En nee, een echte broer en zus zijn ze ook al niet. In de eerste strip van Willy Vandersteen (1913- 1990) draafde eenmalig Rikki op, naast Wiske en haar tante Sidonia. Suske nam drie jaar la ter in Het Eiland Amoras (1945) zijn plaats in. De hilarische Lambik wandelde in De Sprietatoom (1948) de plaatjes binnen. Pas vijf jaar la ter introduceerde Vandersteen ook nog de krachtpatser Jerom, een wat naïeve reus, maar on miskenbaar de ruimer van het niet zelden door Lambik ver oorzaakte puin. Jerommeke zou aanvankelijk slechts in dat ene verhaal (De Dolle Musketiers) meedraaien, maar zijn verschij ning was zo'n succes dat Van dersteen niet meer om hem heen kon. Zoals de slimme maar degelijke Asterix als stripheld nergèns is zonder zijn oergeestige kom paan Obelix, zoals de superieu re Lucky Luke in al zijn braaf heid de Daltons en andere randtypen onmogelijk kan mis sen, zo drijven de dappere maar verder toch wat saaie Sus ke en Wiske op hun drie metge zellen. Neem Sidonia. Willy Vandersteen maakte van deze strijkplank op platbodems be wust een tante, en geen moe der. Een moederfiguur zou zich immers nooit zo snel in zulke doldwaze en onverantwoorde lijke avonturen storten, schatte haar schepper in. De feitelijke hoofdfiguur van de strip is zonneklaar de kalende Lambik, door Vandersteen ge noemd naar het Brusselse bier Geuzelambiek, waarin hij in dertijd stevig liefhebberde. Lambiek is de zelfbenoemde leider die alles verpest. Hij is behept met een keur van tegen strijdige karaktertrekken. Het ene moment is hij moedig, dan weer laf, hij kan slim zijn maar ook oerstom, aardig en vervol gens een lompe hond. Met ledereen was er bij de opening van de Suske Wiske-expositie, professor Barabas incluis. Foto: GPD Lambik in beeld gebeurt er al tijd wat. Hij verhaspelt aan de lopende band spreekwoorden en was Vandersteens grootste inspiratiebron voor tekengrap- pen. Geestelijk vader, tekenaar en scenarist Willy Vandersteen was een kleurrijk en veelbesproken persoon. Die naast de vergaar de roem ook kritiek over zich heeft afgeroepen, maar toch als geniaal de stripgeschiedenis in mag gaan, zowel in creatief als commercieel opzicht. Als zoon van een Antwerpse steenhou wer en ornamentenmaker werd hij groot met veel gevoel voor vorm. Daarnaast borrelden de verhalen als vanzelfbij hem op. Hij barstte werkelijk van de ideeën en damde de maal stroom tot aan zijn dood in met dagelijks twee pakjes sigaretten en een stel mooie glazen whis ky. Er stond er altijd eentje klaar naast zijn bed, voor het geval hij 's nachts onverhoopt wakker werd en zijn brein het van de slaap zou winnen. Aanvankelijk overtroffen zijn scenario's zijn tekenkwaliteit. Sterker nog, Vandersteen had er eerst moeite mee zijn creaties een vaste vorm te geven. De koppies wilden per plaatje nog wel eens afwijkingen vertonen. Hij maakte dat volledig goed met het sappige en volkse Vlaams, dat hij zijn hoofdperso nen liet spreken. Hergé, de ma kervan Kuiije, die Vandersteen n&xle. oorlog voor zijn gelijkna mige stripblad inschakelde, stoorde zich aan al die volks heid en aan de volgens hem al te karikaturale personages. Hij gaf hem opdracht zich in te houden, wat de doldrieste uit spattingen wegnam, maar de consistentie van de verhalen ten goede kwam. De oudere liefhebbers storten zich nu nog steeds met name op de Vlaamse periode, van voor 1963. Vanaf dat jaar werd de strip in Algemeen Beschaafd Nederlands gepubliceerd en ging er wat charme verloren. Onder invloed van de Holland se benepenheid moest Wiskes pop Schalulleke toen al Scha- nulleke heten. Het woord 'lui' staat in het Vlaams bovenal voor 'sul', maar dat telde niet voor ons calvinisten. De verza melaars mikken vooral ook op de zwartwit-uitgaven van vóór 1959. In de acht jaar ema ver schenen Suske Wiske in tweekleurendruk en vanaf 1968 zelfs helemaal in kleur, waarna ook de oude, eerste 67 albums werden ingekleurd. Er was ook kritiek op Willy Van dersteen en die was tweeledig. De zwaarste en objectief on weerlegbare, kwam in 1981 van de Amsterdamse kunstenaar Rob Möhlmann. Hij toverde in Suske Wiske: atlijd jong. Foto: GPD zijn zwartboek Prins Valiant verovert de Lage Landen maar liefst vierhonderd voorbeelden van loepzuiver plagiaat tevoor schijn, alle geënt op de Prins Valiant-boeken van de Cana dees Harold Foster. Het 'over trekken' deed zich vooral voor in de juist zo bejubelde beginja ren. Vandersteen haalde er meer dan twintig jaar later Vlaams-laconiek zijn schouders over op. En het lezersvolk ver weet de boodschapper zo'n beetje heiligschennis. De tweede aantijging in de rich ting van Vandersteen en ook zijn opvolgers betreft de enor me productie van Suske en Wiske-albums, die ten koste is gegaan van de kwaliteit van de verhalen. De wetenschap dat de strips toch wel gevreten zouden worden - er zullen er nu zo'n 150 miljoen in tientallen talen over de toonbank zijn gegaan, nog los van de krantenpublica ties - maakte van Studio Van dersteen een geldmachine. Fans en andere ingewijden wil len geen gezeur. Ze wijzen er op dat de Suske en Wiske-strips niet alleen leuk zijn, maar in die zestig jaar ook de maatschap- vrouwelijke religieuze destijds voor de beeld 2000 gulden. Volgens terorde waren het „t en vermolmde antiqu; en voor de Religieuzeij zaam doelloze voorwe Na de koop werd pas] dat een aantal beeldei maakt door de anoniei ter van Koudewater, maarde beeldhouwer] 1470 werkzaam was. I museum leent de kuij tijdelijk uit in verban verbouwing van de commodatie in Amste amsterdam/gpd - o opert in de Universit theek van Amsterdar toonstelling 'In dank waarin drie bij zonde ties worden gepresen expositie is bedoeld al je aan alle schenkers leengevers en toont d gen schatten' van de lecties. Het gaat om de collec Koninklijke Nede Maatschappij tot Bf der Geneeskunst, vai ninklijk Nederlands kundig Genootschap 1 meer 135.000 kaarten lassen en tientallen jj die van de Bibliothel thaliana, de grootste j lectie op het Europ nent. Jerom kwam later. Foto: GPD pelijke ontwikkelingen knap hebben verbeeld. Inmiddels staat Studio Vander steen juist in dit jubeljaar voor een ingreep, waarvan de uit komst ongewis is. Tekenaar/scenarist Marco Ver- haegen werd door de erven Vandersteen ontslagen, omdat zijn ideeën niet strookten met de hunne - Verhaegen wilde een meisje dat de Holocaust overleefde een centrale rol ge ven in een nieuwe strip. Zijn plaats is ingenomen door ener zijds een team van tekenaars en anderzijds een ploeg van scena risten. Zo is een nieuw album niet langer het resultaat van een innerlijk creatief eenpersoons proces, maar van een brain storm. Maar ach, dat zoiets vele decennia succesvol kan voort gaan, wordt door Disney af doende bewezen. De Suske Wiske-tentoonstel- iing in het Nederlands Stripmu seum Groningen loopt tot 1 no vember. Vanaf 10 juli is er een tweede tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Zwolle, onder de titel Vandersteen ont moet Breughel'. De invloed van de schilder is aantoonbaar in de strips van Willy Vandersteen terug te vinden. Tentoonstelling Suske Wiske - t/m 1 november. Nederlands Stripmuseum Groningen. den haag/gpd - Ni telt steeds meer strej tiesten. Stonden er v maart in totaal 2000] geregistreerd, die iij gen taal of dialect of optreden, inm hun aantal tot 25( groeid. Dit weekeii deze nieuwe mijlpa met de registratie Limburgse cabaretg wieë uit Venray op i te Streektaalmuziel site worden alle art groepen bijgehou vanaf 1950 in stre dialect zongen en zi De provincie Limb absolute koploper minder dan 1055 s artiesten, gevolgd d land met 456 en N( bant met 321. De Groningen telt 19 taaiartiesten, G 116, Overijssel 113, 95, Zeeland 68, N( land 36 en Zuid-H( De hekkensluite Utrecht met vijf art Flevoland met slecl new york/anp - i Spamalot, gebaseerd Monty Python And Grail, heeft vier ond gen gekregen van de van Amerikaanse th Spamalot werd ond uitgeroepen tot be way-musical. Sinds maart op Broadway ging, is de musici avond uitverkocht. Debuutroman van Oegstgeestenaar over fantasie en verlangen Pieter Toussaint: „Schrijven is iets watje in jezelf doet, met jezelf." Foto: Henk Bouwman door Herman Joustra leiden - 'Reizen is het mooiste wat er is, Wouter. Mocht je later de kans krijgen, grijp hem.De bomen waren hoog en vol. Splinters fel wit zonlicht dwarrelden tus sen de bladeren. Alleen boven de beek zag je hoe diepblauw de lucht was. Zou hij ooit durven gaan, zoals oom Herman? Het bekende inruilen voor het onbeken de? Zou hij Joke kunnen vergeten, zoals hij al zoveel anderen al vergeten was' Ziedaar een fragment uit 'De brief, de debuutroman van Oegstgeestenaar Pie ter Toussaint (39), waarin reizen een be langrijke rol spelen. Dat aspect in de ro man is zeker niet autobiografisch, zegt de schrijver. „Het is meer het verlangen naar reizen, dan zelf reizen of gereisd te hebben. Toen ik jonger was leek het me leuk een tijd ergens anders te zijn. Maar als je daar dan daadwerkelijk aanwezig bent, kan het niet wedijveren met de voorstelling die je er thuis van heb ge maakt. Dat is ook het aardige van litera tuur, dat je toch in andere werelden te rechtkomt dan je zelf bent. Het is meer de aantrekkingskracht van fantasie en het verlangen er naar." Daar staat 'De brief in elk geval vol van. Het verhaal in een notendop: een Ne derlands echtpaar, hun twee kinderen en een geschifte oom komen met hun caravan in een Poolse greppel terecht. Wouter, een van de kinderen, nog geen tien jaar oud, kan de humor van de situ atie moeilijk inzien: zijn moeder is al tij den overstuur en vader doet in zijn ner vositeit alles fout. Alleen met zijn oom, Herman, die altijd een flierefluiter ge weest is en over de hele wereld heeft ge zworven, kan Wouter goed opschieten. De oom probeert Wouter een beetje wegwijs in het leven te maken, op zijn eigen vreemde, maar innemende ma nier. Een bekentenis in de afscheidsbrief van zijn moeder, geschreven vlak voor haar dood, zet zijn hele verleden op zijn kop. Hoe moet hij voort? Maar dan is daar plotseling oom Herman. Met het uitkomen van zijn debuutro man is een jongensdroom van Tous saint, wetenschappelijk medewerker aan de Universiteit Leiden, in vervulling ge gaan. „Toen ik vijftien was ging ik Simon Carmiggelt lezen, Jan Wolkers. Ik weet nog dat ik in 1980 op een werkweek van mijn school was op Oud-Poelgeest. Ik had net 'Kort Amerikaans' gelezen. De gedachte dat Wolkers daar zelf ook ge weest was, was een prikkelende gedach te. De literatuur trok me zeer." „Ik begon toen ook zelf dingen te schrij ven, ik heb ook nog wel wat bewaard. Op een gegeven moment schreef ik schoolopstellen. Die werden zeer ge waardeerd door de leraar Nederlands. Voor mij was dat een bevestiging en ik vond het leuk om te schrijven. Toen heeft zich de literaire ambitie vastgezet." Dat eerst nu, op zijn 39ste, zijn de buutroman in de winkels ligt, lag deels aan andere beslommeringen. Zo stu deerde hij eerst Slavische talen en stapte vervolgens over naar Algemene Taalwe tenschap en Informatica. Zijn eerste po ging tot een roman liep op niets uit. Hij kreeg zijn manuscript terug Promotie onderzoek en vaderschap bevorderden het schrijverschap evenmin. „Pas in 2000, 2001 ben ik met deze roman be gonnen." Met succes, omdat uitgeverij Cossee toehapte. „Als je er zo lang naar streeft en dat wil, is dat een bijzondere gebeur tenis als je boek wordt uitgegeven. Toch heb ik daar ook gemengde over. Schrijven is iets wat doet, met jezelf. Als anderen zen, er een oordeel over von dat je enigszins kwetsbaar. 1 heel vervelend als veel mei tisch over zijn. Maar tot nu boek niet gerecenseerd. En vi zen heeft, is positief." Zijn inspiratie? „De natuurlij dingen, ervaringen op te schi ergens ben, ervaar ik dinger lende manier. Als ik bijvoor! naar iemand die een lezing g ik op wat voor een persoon hij zich gedraagt, hoe de me ren. Ik let daar meer op dan Ik probeer sfeer te zoeken ii' •schrijf, dat is de basis." „Sommige scènes komen ui leven. Ik heb dat ook nodig1 ik een verhaal geen vorm kui Wouter lijkt qua karaktertre1 stelling wel wat op mij. Hij1 schouwer, het leven overkoi' is onmachtig daar zelf op ii' Deels gaat dat ook voor mij een roman zet je zoiets aan niet over mezelf willen schrij1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 18