Een klein, persoonlijk monument REGIO in de stadpen- ofJs de Leidse ster!a"h'et Weduwnaar mmm SP 5t HOC 970 jrectie.hdcuz@hdc.nl VRAAG veten hoe ze een feestje moeten bouwen. Op 3 oktober j moeiteloos honderderdduizenden mensen. Maar van Ko- 1,1 1 ninginnedag in Leiden gaan de vas echt heel meeste harten niet sneller klop- oranje firmament rijzende? Na- IBERT STRIJK, centrummanager. >er Koninginnedag in Leiden? I echt heel leuk in de stad. Ik heb geen bezoekers geteld, I zelf het idee dat het een stuk drukker was dan vorig jaar. lvens meer mensen gesproken die die indruk hadden.'' jven lensen rekken ALPHEN AAN DEN RIJN, 17.15 UUR Hij staat in de speeltuin van Avifauna, op de brug boven de waterbaan. Onder hem komen joelend kinderen voorbij, in tot bootjes omgebouwde vrachtwa genbanden. Hij leunt tegen de brugleuning en kijkt naar het grote springkussen waarop zijn klein dochters de grootste lol hebben. Een tevreden glimlach krult zijn mond. Een dikke zeventiger in een groen colbertjasje en een grijze broek. Daarboven een vriendélijk Sinds ongeveer een jaar is hij we duwnaar. Na een lang, gelukkig en vruchtbaar huwelijk piepte zijn lieve vrouw er op een dag plotse ling tussenuit, 's Morgens voelde ze zich niet lekker en voor alle ze kerheid gingen ze even naar de dokter. Die constateerde niets on rustbarends, maar op weg naar huis gebeurde het. Terwijl ze in de auto voor het stoplicht stonden te wachten, zakte zij ineens tegen hem aan. Het ene moment zei ze de hij haar hoofd zwaar op zijn schouder. Hij reed onmiddellijk weer terug naar de dokter, maar wist toen al dat dat eigenlijk zin loos was. En dat bleek te kloppen. Ze was dood. Een ader bij haar hart was gescheurd. „Ik weet zeker dat ze er niets van heeft gevoeld." Terwijl de kinderen om hem heen het uitgillen van plezier, daar in die Alphense speeltuin, vertelt hij zijn verhaal. Ze waren zó gelukkig met elkaar, dat ze het vaak tegen weldige kleinkinderen. Hoe lang zullen wij dit geluk nog mogen be leven, samen?" Lang, maar niet lang genoeg, zo bleek. Want zij werd maar begin zeventig. Toch heeft hij zijn levenslust er niet door verloren. „Dat kwam bij na meteen weer terug. We zijn nu een jaar verder en natuurlijk heb ik verdriet. Maar ik geniet ook. Ik heb een kastje in me waarin ik dat verdriet heb zitten. Soms doe ik het open. Sta ik mezelf toe dat het vonds alleen thuis ben, bijvoor beeld. Dan treur ik en huil ik. Maar dan gaat het weer dicht. Ver der geniet ik van het leven. Het is te mooi om er niet van te genie ten." Vandaar dus die glimlach. Zijn kleindochter komt aangehold: „Opa, we gaan patatjes eten. En jij krijgt ook!" „Kind, wat heerlijk. Wat heb ik dóór een trek in." Prachtige man. tde concurrentie aan met echte publiekstrekkers als en Utrecht? !i is om van Koninginnedag in Leiden een dag te maken jcht gefeest wordt in de stad. Net als op 3 oktober. Mijn \J.t het nu de goede kant opgaat. Als je de Leidse Koningin- ien jaar geleden afzet tegen de viering van dit jaar is er in hranderd- deze zich doorzet, kan het best snel rpef P^^aritciï van Leiden op Koninginnedag." ie ^timmert aan de weg? -lar terug leefde toch een beetje het idee in de stad, dat 'z0 ft zou worden in Leiden op Koninginnedag. En ik merkte iat srt berusting bij veel ondernemers. Die legden zich neer at de meeste mensen de stad verlaten op deze dag. Ik de daarom erg leuk om te zien dat dat in vrij korte tijd is Irï /olgend jaar zullen al weer meer mensen denken: waar- lige we we88aan want in Leiden is het gezellig." het ^nl< eus Waarsenburg foto: Hielco Kuipers Dver [HIT DE ARCHIEVEN dinsdag 3 mei 2005 lilijker e hon- min de Jen »te aar dit eiden /ari- Jen er ar stad in vergelijking met andere jaren. Alle locaties waar d uil was, waren met elkaar verbonden en er was voor elk wat Dor bleven veel meer mensen dan vorig jaar de hele dag angen. En natuurlijk speelde het mooie weer ook mee." Jules Schelvis (links) is elke keer weer onder de indruk van het theaterstuk dat Erik Borrias (rechts) baseerde op zijn boek over concentratiekamp Sobibor. Foto: Dick Hogewoning Het verhaal van Jules Schelvis achter het theaterstuk Binnen de Poorten n di" Dinsdag 3 Mei ^ig^e gisteravond zijn oor te luisteren zou hebben gelegd te- van de Pleyte-kamer in de Lakenhal zou zich hebben afge- stal 'n vredesnaam aan de hand was in die ruimte. Er werden Dr e^'^e deur 'n d'e defhse Lakenhal vrolijke en meewarige 3t é^en- ^aar *er verontschuldiging van de rustverstoring kan oori'd. dat het liedjes waren uit de oude doos. Als er dan in ekkj<undig museum gezongen mag worden, dan mogen het de aUl zijn, welke helaas in de meeste streken zijn uitgestorven. ■hto,omm'ss'e voor Volkskunde van de Vereniging 'Oud Lei zen/1 de Pleyte-kamer haargastenbijeenkomst hield. Op deze Jtenwerd een boeiende causerie gehouden over het volkslied, der te Katwijk. Uit deze causerie bleek echter, dat in Lei- Ie prv'ng het volkslied nog slechts schaars beoefend wordt. eer beleeft de onderzoeker nog in afgelegen streken als Ter- scèn Friese 'Wouden' en West-Friesland. Het verhaal van Jules Schelvis (84) is indrukwekkend. En bizar, zoals het verhaal van veel mensen die de con centratiekampen van de nazi's over leefden bizar is. Zijn ervaringen schreef hij op in het boek Binnen de Poorten. Verhalenverteller Erik Borrias bewerkte het verhaal tot een theater stuk. Vorige week al voerde hij het stuk op in de Muze in Noordwijk. Morgen, op de dag van de dodenher denking, speelt hij het daar nog twee keer. Later in de maand staat hij twee keer in Alphen aan den Rijn, voor ver schillende schoolklassen. Amstelvener Schelvis heeft het stuk zelf inmiddels meerdere keren gezien. En is elke keer weer onder de indruk. Dat hij de oorlog overleefde, ver baast Schelvis nog altijd. Hij wil wel vertellen hoe hij - telkens weer - de dans ontsprong. Maar, waarschuwt hij: „Dat moet in vogelvlucht. An ders duurt het dagen." En hij begint: „Het was de dag dat de Westhaven was afgezet en alle Jo den die er te werk waren gesteld, werden opgepakt. Tot die groep Jo den behoorde ik ook, maar het toe val wilde dat ik net die dag thuis was gebleven, omdat ik mij niet lekker voelde, 's Avonds stonden twee re chercheurs op de stoep, gekomen om Jules en Rachel Scheltens mee te nemen. Zoals je weet heet ik Schel vis, geen Scheltens, en ik vertelde het duo dan ook dat ze de verkeerde mensen voor zich hadden. Daarop dropen de twee af." „Erg lang duurde dit geluk niet: we kwamen toch in Westerbork terecht. Van daaruit maakten we de lange reis naar Sobibor, niet wetend wat ons te wachten stond. Maar dat het goed mis was, merkten we direct na dat we uit de trein waren gestapt. hemel. Onze groep werd overge bracht naar een plaats met een klein joods getto. Een getto met enige vorm van zelfbestuur, waar geen ge brek aan eten was. Dat duurde een paar maanden, toen werden alle kampen in de buurt geliquideerd en werd het getto opgeheven. Iedereen die te oud, te jong en ongezond was, werd afgemaakt. De rest kwam in concentratiekampen terecht. Zo kwam ik terecht in een kamp waar ik korven moest vlechten van wilgen- takken. Helemaal niet zo slecht: we werkten in een warme barak en voerden eindeloze gesprekken. Maar na een tijd moest ik weer naar bui ten om graafwerk te verrichten. Zwaar werk, waarvan ik wist dat ik het niet lang zou volhouden. In een opwelling stapte ik naar de Arbeits- führer en vroeg of ik me mocht mel den bij de wapenfabriek die aan het concentratiekamp grensde. Allicht dat het werk daar minder zwaar was. De Arbeitsführer stemde toe. Een week later hoorde ik dat de groep waarmee ik manden had gevlochten weg was. Waarheen laat zich slechts raden." „Zo bleef ik aan het werk tot het ein de van de oorlog naderde en de Rus sen kwamen. Omdat wij niet aan hen mochten worden overgeleverd, begonnen we aan wat later bekend zou worden als de dodenmars. Vier dagen en vier nachten hebben we gelopen. Tot we in een stadje kwa men waar transporten naar Ausch witz bleken te vertrekken. Zo kwa men we toch nog in Auschwitz-Bir- kenau terecht. Ik zag meteen dat het foute boel was - inmiddels wisten we wel wat de moordfabriek van de nazi's inhield. Maar terwijl ikzelf niet meer verwachtte dat het nog goed af zou lopen, werd ik uitgekozen om, met een groep van 1500 mannen, in een Zuid-Duits stadje aan het werk te gaan. En dat terwijl Auschwitz nog op volle toeren draaide! Daar, vlakbij Stuttgart, zijn we op 8 april 1945 be vrijd." „24 Jaar oud was ik toen ik terug kwam in Nederland. En wat ik toen al had meegemaakt is onvoorstel baar. Je moet een begenadigd schrij ver zijn om onder woorden te kun nen brengen wat ik, en vele anderen ook trouwens, in die oorlogstijd heb ben ervaren. Terug in Nederland had ik niets meer. Rachel was omge komen, ons huis was niet meer van ons. Ik had dus wel iets anders aan mijn hoofd dan nadenken over wat was gebeurd. Ik was al blij als ik de dag doorkwam. Langzaam maar ze ker bouwde ik een nieuw bestaan op. Ik vond een woning met mijn moeder en zus, die godzijdank Ber- gen-Belsen hadden overleefd. Ik ging weer als dmkker werken, en in 1946 trouwde ik met Jo. Ik zag de toekomst weer zonnig in. Zo heb ik de oorlog jarenlang verdrongen. Tot de vut in zicht kwam. Het is een be kend fenomeen dat, als je ouder wordt, je gaat terugdenken aan vroe ger. Ik ook. Ik haalde aantekeningen die ik tijdens de oorlog en vlak na de bevrijding had gemaakt, tevoor schijn en begon te schrijven. Zo werd ik de eerste die beschreef wat er in Sobibor, waar ik uiteindelijk maar een paar uur was geweest, was gebeurd. Ik begon meer episodes te schrijven, en liet ze uittikken door mijn secretaresse. Zo ontstond het boek 'Binnen de Poorten'. Het is mijn persoonlijke verhaal, maar staat symbool voor de verschrikkin gen die alle mensen die in de kam pen terechtkwamen hebben meege maakt. Mijn eigen, kleine monu ment." Binnen de Poorten, woensdag 4 mei om 16.00 uur en 20.00 uur in de Mu ze in Noordwijk, 18 en 19 mei in Al phen aan den Rijn. Nienke Ledegang j zaterdag 3 mei 4 be u: Leiden zijn afdankertjes steevast in trek. Op de vierde vviiSt 'n de ^on Menkenhal boden verkopers massa's oude 3 jjAI ver voor de opening om 10 uur stonden tientallen men- ijdd(te wachten voor de ir,gang. met een fikse voorraad (nog) Jassen bij zich. omsLeidsch Dagblad nm% rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na /TOU50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer erj„^DC Media b.v., Postbus 2,1800 AA Alkmaar, onder vermelding van ld, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan aar Ihet Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto rjn j} binnen drie weken thuisgestuurd. :erial H COLOFON :ijn r lies! motl e11' zent ifl dpe: Jan Geert Majoor, m ritan Brandenburg 'rdai die ld@hdcnl is d vrii/'Lelden'tel' 356 356 JS 54,2300 AB Leiden, .r. D| van de receptie zijn: 'Lodiet donderdag Leidsch Dagblad VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. Voor zaterdagabonnementen geldt €0.60 per zaterdag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel: 072 - 5196800. ma t/m vr. 07.30-17 00 uur; za: 08.00-13 00 uur (als op zaterdag voor 12.00 uur wordt gebeld, wordt de krant dezelfde dag nabezorgd. Wie tussen 12.00 en 13.00 uur belt, ontvangt de krant op maandag ling, A ft 356415 ,P-5 356 325 srlijden, geboorte, jubilea :richten, desgewenst met ling, via www hdcmedia nl of tberichten@nhd.hdc.nl. fax 072-5196696, tel. 072- OPZEGGEN Opzeggen van abonnementen: uitsluitend schriftelijk, uiterlijk één maand voor afloop van de abonnementsperiode, t.a.v. afdeling lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar Voor leveringsvoorwaarden abonnementen zie www leidschdagblad nl of KvK-nummer 37014187 KOOP entfte, gevib23-5 i5o 543 '3677 varidel: °~ns 356 300 ïciëfnn6n con*act °Pnemen is ee ianf00 mi, 1 1 Fol<MeePt8,f°) rhe 002 l\V 1^. 1 aut. ine) £216,90 een machtiging verstrekken afschrijven van het AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV cq. de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbieding en te gev*n, zowel door onszelf als door derden Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt Onze bagage werd ingenomen. Ook mijn gitaar, die had ik meegenomen. Ja, zo naïef was ik. Ik dacht, bij een kamp hoort een kampvuur en horen liedjes. Enfin, we werden geselec teerd, je kent de verhalen. Omdat ik er jong uitzag, kwam ik in de grote groep jongeren terecht die bestemd was voor de gaskamers. Maar ik zag bij een groepje jongemannen aan de kant mijn zwager staan. Ik sprong op en vroeg in mijn beste Duits aan een van die SS'ers of ik me bij die groep mocht voegen. Hij aarzelde even en stemde toen toe. Zo ontsnapte ik zonder dat ik het vermoedde aan de dood." „De groep waarin ik kwam, werd naar een kamp gebracht waar turf moest worden gestoken. Zwaar werk. In datzelfde kamp arriveerden op een dag twintig Poolse Joden. Het waren drukkers uit Warschau en ze droegen een verklaring bij zich: ze zouden als drukkers te werk worden gesteld. Nou, dat was natuurlijk wat, want ik en Leo, een goede vriend die in dezelfde groep als ik zat, waren van oorsprong ook drukkers. We wil den hoe dan ook net zo'n papier be machtigen. Op een dag vroegen we of we de kampcommandant konden spreken. We legden hem ons voor stel voor. Een groot risico, want hij kon twee dingen doen: machtig boos worden, met alle gevolgen van dien, of in een goede bui ons verzoek in willigen. Kennelijk was hij in een goede bui, want we hoefden niet meer terug naar de turfvelden. We voegden ons bij de groep drukkers." „En zo kwamen we van de hel in de Hier in Westerbork werd Jules Schelvis op transport gezet naar Sobibor. „Ik had mijn gitaar meegenomen. Ik dacht, bij een kamp hoort een kampvuur en horen liedjes." Archieffoto: ANP/Juan Vrijdag

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 17