KUNST CULTUUR De Lakenhal krijgt zijn gezicht terug Barok verre van duf In de krochten van de nacht ontstaat het Gergiev Festival Eric relativeert zich suf Jazzbassist Percy Heath overleden Munch ijk verbrand Foto: AP Cruz Almodóvar 'e Spaanse Actrice ruz zal voor het haai" doorbraak als ster weer optre- i van haar land- Almodóvar. Ko- de opna- voor 'Volver' (terug drie e in de jaren zestig verlaten om zich in Madrid. Cruz jaar geleden mee in Mi Madre', de film Almodóvar een Oscar, en de Regie-prijs won. HDC941 t beroemde schilderij euw van de Noorse idvard Munch, dat af- omer uit een museum erd gestolen, is ver- verbrand. Dat meldt se krant op basis van ouwelijk politierapport en in het criminele e autoriteiten zouden it het befaamde kunst- len met de Madonna ch is vernietigd, omdat ders te heet onder de erd. Onderzoeksleider ;rud ontkent evenwel litie ervan uitgaat dat verken zijn vernietigd, isen zitten vast in ver- dé diefstal van de )e personen die voor ;rantwoordelijk zijn, liet gepakt. el dirigent id Symfonia Ihef-dirigent Roy ontvangt op 3 mei in e eretitel: Fellow of College of Music uit an prins Charles, is van 1968 tot 1970 eweest aan deze hoge- s gastdirigent heeft hij net meer dan 80 ver- internationale orkes- eragezelschappen. is sinds augustus -dirigent van Holland In het seizoen 6 dirigeert hij onder concerten van dit or- Leidse Stadsgehoor- luis krijgt leprijs m - Oud-staatssectre- Nuis krijgt namens de <e Vereniging van het ik de D.A. Thiemeprijs s krijgt de prijs vanwe- Dte verdienste voor het k in het algemeen en ing van de wet op de cenprijs in het bijzon- hiemeprijs werd eer- cend aan onder ande- Couperus, Willem Dick Bruna. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Concerto d' Amsterdam o.l.v. Alfredo Bernardini, Gehoord: 28/4, Stadsgehoorzaal, Leiden. De barokconcerten van Con certo d' Amsterdam zijn verre van duf, oubollig of gedateerd. Elke uitvoering is springlevend, energiek, altijd in voor een nieuwe frisse interpretatie. Op het programma staat Engelse, Italiaanse en Franse barok die naar de grootmeester Johann Sebastian voert. Na de pauze komt nóg een Duitser, Tele- mann aan 't woord die aanvan kelijk door tijdgenoten als de grootste Duitse componist werd beschouwd tot hij later werd overschaduwd door Bach. Bij Concerto d' Amsterdam proef je de verschillen tussen deze componisten. Zo hoor je de affiniteit met de menselijke stem bij Purcells Suite uit het theaterstuk 'the Fairy Queen", waarin blazers en strijkers licht voetig met elkaar communice ren, met een levendige wend baarheid, verende ritmiek, zo transparant als bergkristal. Corelli's Concerto Grosso, voor strijkers, gaat erin als koek. Co- relli was de favoriete vioolleraar van zijn generatie. In plaats van de menselijke stem liet Corelli de viool zingen, nooit heel hoog of heel laag, maar diep mense lijk in de middenregisters. Con certo d' Amsterdam speelt het Largo zangerig in trieste duiste re lijnen met lichte echo-effec ten, met een natuurlijk gedo seerde zwaarte. Als een kwinke lerend vogeltje zet de dirigent, tevens solohoboïst Alfredo Ber nardini het allegro in, waarop helder canonisch wordt inge speeld. Veroverend jagen de grote strijkers door het vivace alles met zich meetrekkend. Jean-Baptiste Lully, van Itali aanse afkomst, was ongeveer z'n hele leven werkzaam aan het hof van Lodewijk XIV die dol op ballet was, zelf tot z'n veertigste meedanste op Lully's muziekdramatische kunstwerk jes. Het 'Airs des Hautbois' lijkt meer op een diverterende sere nade. In die tijd liepen de in strumentalisten al spelend in optocht naar het feestvarken, het bruidspaar, de burgemees ter of in dit geval wellicht naar een veldslag. Op een leeg podi um wordt op de grote trom ge slagen. dan marcheren de bla zers het toneel op, een mars spelend, vrolijk, vol bravoure. Na het verzamelen volgt een 'pompe funèbre' weer vooraf gegaan door de somber drei gende trom. De fagot geeft een zwaar gesluierde klank aan het intens mooie coloriet van het hout. Wat kan Bernardini schit terend hobo spelen, het orkest inspireren, de vonk laten over slaan. En dan komt Bach. Er rijn nog geen drie maten gespeeld of door heel de zaal hoor je een verzaligd zuchten. Een spran kelend concert dat je tot de laatste noot bij de les houdt. rotterdam/gpd - Een breuk met een voorzichtige traditie is het zeker, er kent algemeen directeur Jan Raes van het Rotterdams Philharmonisch Or kest. In tegenstelling tot de voorbije edities staat tijdens het tiende Gergiev Festival niet het werk van één Russi sche meester centraal. Tussen 10 en 17 september leidt meesterdirigent Valery Gergiev zijn orkest op een muzikale reis tussen Berlijn, München en We nen. „Ik ben trots op dit programma waarin het fin de siècle centraal staat", zegt Raes. Raes legde het afgelopen jaar met Gergjev de basis voor de invulling van het programma waarin de muziek van Richard Wagner, Richard Strauss en hun tijdgenoten centraal staat. „We houden ons heel streng aan de periode 1865-1909", zegt Raes. „Het was een fenomenale tijd vol schisma's waarin de moderniteit op de deur van de late romantiek klopte. Die ambiguïteit keert terug in een ijzersterk program ma." Tijdens het festival is veel muziek te horen die Gergjev nog niet eerder in Nederland dirigeerde. Een voorbeeld vormt de uitvoering van 'Prelude und Liebestod' uit Wagners 'Tristan Und Isolde', dat mede dankzij de wringen de samenklanken wordt beschouwd als een mijlpaal in de muziekgeschie denis van de 19de eeuw. Het Rotterdams Philharmonisch Or kest speelt gedurende de week vier 'zware concerten'. Het koor, het orkest en de solisten van het eveneens door Valery Gergjev geleide Mariinski Thea ter St. Petersburg ontbreken dit jaar op het festival. Uit kostenoverwegingen, maar ook omdat het programma niet op het lijf van het Russische 'zusteror- kest' is geschreven. De ontwikkeling van het programma was een avontuur op zich, vertelt Jan Raes. Gergiev mag slechts een beperkt deel van de tijd in Rotterdam reside ren, maar als hij er is, werkt hij volgens de directeur het liefst 24 uur per dag. „Er rijn dirigenten die na een concert rust nemen, maar Gergiev wil dineren. Als om half twaalf 's avonds het eten op tafel staat, beginnen onze brain stormsessies. Dat kan uitlopen tot een uur of drie. Na een concert in Essen zochten we na een lang gesprek pas om vijf uur ons bed op. Gergiev heeft een ijzeren gestel." Tijdens de gesprekken ontstond het idee te pogen een brug te slaan tussen het fin de siècle en het huidige tijdsge wricht. „Gergiev ziet veel overeenkom sten. Destijds was het een rijke tijd, met weelderige kunst. Tegelijkertijd was er de angst dat alles als een zeep bel uit elkaar zou spatten. Die vrees is er nu weer." Het roept volgens Gergiev de vraag op welke bijdrage de kunst in het huidige fin de siècle aan de gemeenschap kan leveren. ,Dat stellen we aan de orde op een symposium", zegt Jan Raes. „En ook op andere manieren worden er bruggen naar de stad geslagen. Met filmvoorstellingen en een tentoonstel ling in Boijmans Van Beuningen." Meer informatie: www.gergievfestival.nl. Jetteke Bolten en Lakenhal-mede werker Cock van der Voort bespre ken onder de 'nieuwe' boog de voortgang van de renovatie in de Pa pevleugel. Foto: Henk Bouwman Papevleugel van het Stedelijk Museum wordt weer in oude luister hersteld door Ad van Kaam leiden - De bewogen jaren zestig van de vorige eeuw mogen in velerlei opzicht en voor menigeen louterend hebben ge werkt; dat gold niet bepaald voor De La kenhal. Het was behalve de tijd van The Beatles, de hippies, provo, de studen tenbeweging en het feminisme, ook de tijd van het systeemplafond. Of het nu nodig was of niet, de plafonds in het Stedelijk Museum uit 1640, met zijn prachtige hoge en statige zalen, moes ten en zouden verlaagd worden. Toegegeven, zo'n verlaagd systeem plafond heeft natuurlijk zijn voorde len. Zeker wanneer je als museum meegaat met je tijd en het nieuwste op het gebied van klimaatbeheersing kunt installeren. Een afzuiginstallatie boven in de zaal, het systeemplafond er on der hangen en klaar is Kees. De tem peratuur is constant en die lelijke bui zen in de nok zijn niet meer te zien. Maar tijd en techniek schrijden voort. En met de jaren kwamen niet alleen veel betere methoden van klimaatbe heersing op de markt, maar bovendien constateerde men dat er door die sys teemplafonds en andere cosmetische ingrepen heel veel afbreuk was gedaan aan het oorspronkelijke concept van bouwmeester Arent van 's Gravesande. Met het Rembrandtjaar 2006 in het vooruitzicht en een spaarpot van ruim 3 miljoen op zak, werd het daarom de hoogste tijd om de Papevleugel in zijn oude glorie te herstellen. Het werk, dat op 1 januari een aan vang nam, is inmiddels tot halverwege gevorderd. „En we zitten precies op schema", zegt directeur Jetteke Bolten, als ze een rondgang maakt langs de kelders, de twee verdiepingen en de zolders van de Papevleugel van het museum. Het is een kruip-door-sluip- door toer langs en over betonmolens, zaagmachines, freesbanken, elektrici teitskabels, stalen buizen, trappen, rondslingerend gereedschap, pallets met verfbussen, stapels hout, nieuw parket en ander los bouwmateriaal. „Pas op dat je je nek niet breekt", zegt ze als ze op de tast het duister van het depot op zolder binnenstapt. „Dit is klaar. Helemaal strak. Hier kunnen we straks alles kwijt wat niet op zaal hangt. Het depot is volledig geklimati- seerd volgens de eisen van deze tijd." In de aanpalende machinekamer is de nieuwe afzuiginstallatie geïnstalleerd en klaar voor gebruik. De buizen zijn weggewerkt in het plafond en in de nissen aan weerszijden van de zalen op de benedenverdieping. „Onze ko ninklijke zalen", zegt de directeur met onverholen trots. „Kijk, je kunt de con touren inmiddels zien van hoe het gaat worden. Die lelijke systeempla fonds zijn verdwenen. Dat mooie hoge is terug. Daar zat de deur naar de zaal aan de voorzijde. Toen we gingen bre ken, bleek er een prachtige boog onder te zitten. De originele doorgang. Dat lelijke kabinet aan de voorkant is ook weg. En de zaal verspringt hier aan de zijkanten weer. Je hebt niet langer het idee dat het een smalle pijpenla is. Het is straks één en al licht en ruimte." Half mei is het sloop-, zaag- en frees- werk afgerond en zijn de afzuiginstal laties geïnstalleerd. Daarna komen de schilders erin. De wanden worden ge daan met glasvlies, de vloeren belegd met parket. Dan, op 16 december, maakt als eerste in een reeks van wis selende exposities de moeder van Rembrandt haar opwachting in de ge heel vernieuwde zaal. Die overigens nog geen naam heeft. Het lijkt, als eer betoon aan de meester die vierhon derd jaar geleden vlakbij de Oude Sin gel is geboren en de stad voor eeuwig op de kaart zette, niet zo'n moeilijke keuze. Overal afgezaagd, zo'n Rem- brandt-zaal. Maar niet in Leiden. tentoonstelling 'Seizoenen' van Charley Toorop geweest. Erg mooi. Het rijn werken die ze buiten heeft gemaakt en waarin alle jaargetijden aan bod ko men. Dit wil trouwens niet zeg gen dat ik Charley Toorop, een schilderes van de Bergense School, meteen de beste kun stenaar aller tijden vind. Bij mij thuis hangt in de woonkamer een portret van mijn vrouw dat is geschilderd door de dochter van architect Ger- rit Rietveld. Zij was een leerling van Toorop. Ik ben best trots op dat werk. De schilderijen van Charley Toorop zijn krachtig, met name de portretten. Grote ogen, prachtige kleuren en dan die hoekige architec tuur van de gezichten." Beste cd? „Ik ben een liefhebber van zang, met name van liede ren en opera. De niet zo lang geleden overleden Franse bariton Gérard Sou- zay heeft een prachtige cd gemaakt met liederen van Ravel, Debussy, Chausson en Duparc. Het zijn opna men uit de jaren vijftig op teksten van Verlaine en Baudelaire. Het is gewoon overrompelend mooi. Nee, ik heb lang niet altijd muziek op staan. Soms kan ik er niets anders naast doen, dan wil ik er naar luisteren. Muziek moet voor mij geen behang zijn." tekst: Theo de With foto: Hielco Kuipers Zelfportret van Charley Toorop. Foto: ANP/Frisia Museum theater recensie Ruud Buurman Voorstelling: Eric van Sauers liegt. Gezien: 25/4, De Flint Amersfoort. Te zien: 24/5, Leidse Schouwburg. Eric van Sauers is altijd op zoek. In zijn vorige cabaretprogram ma zocht hij naar 'De Ware Liefde', dit en volgend theater seizoen zoekt hij in Eric van Sauers Liegt vooral zichzelf. En rijn grenzen. Dat klinkt niet spannend. Maar bij Eric van Sauers is het dat wél. Want de cabaretier (Utrecht, 1964) twijfelt er aan of hij in deze heftige tijden, na no vember 2004, zichzelf nog wel kan en mag rijn. En conclu deert al direct in het begin dat hij daarom op zoek moet naar rijn 'andere ik': de lieve, begrij pende, luisterende en minder agressieve Eric, eentje die warmte uitstraalt met waarden en normen hoog in het vaandel; tolerant en met respect naar mannen met baarden, vrouwen met burqa's, buitenlands eten. Van Sauers is inmiddels de veertig gepasseerd en relati veert zich in dit programma he lemaal suf. Maar intüssen! Hij kan rijn 'Nieuwe Ik' namelijk alleen maar uitleggen aan de hand van voorbeelden van zijn 'Oude Ik'. En dat slimme opzet je levert anderhalf uur smerig venijn op. Een verbale zoek tocht naar de grens tussen goed en slecht, naar de achterbaks heid in dit land, naar wat ver derfelijk is en wat niet. Zijn 'Nieuwe Ik' helpt een vrouw die met haar burqa tus sen de ketting van haar fiets is blijven steken. Oké... als hij riet dat hij wordt gadegeslagen door twee imams met baarden, schopt hij haar ook nog een paar keer keihard in het ge richt. Maar dan wel voor haar eigen bestwil, want ze zou an ders wel eens het slachtoffer van eerwraak kunnen worden. Zijn 'Nieuwe Ik' is dol op ande re culturen en zal nóóit, zoals de oude, in een Koreaans res taurant de ingrediënten van een specialiteit laten vervangen door kip, patat en appelmoes. Van Sauers is een aangenaam verteller, bewijst hij met dit programma nog maar weer eens. Je zult hem niet betrap pen op een vergezocht verhaal, noch op een grap om even makkelijk een lach te scoren. Wanneer hij precies liegt of de waarheid spreekt is van geen belang. Want hoe gemeen, rechts, intolerant, agressief of juist lief en begrijpend hij zich ook voordoet, in alles is hij één bonk geloofwaardigheid. Behalve dan voor rijn eigen schaduw, die tijdens een slijm- verhaal over 'love and p«lce' achter hem op het toneel wordt geprojecteerd. Als het echt te gortig wordt loopt die met op geheven middenvinger de cou lissen in. Een zeer fraai mo ment in een even fraai pro gramma, dat dit seizoen naast 'Lazarus' van André Manuel een van de weinige is, die een confrontatie met de harde actu aliteit aangaan. new york/gpd - De vermaarde jazzbassist Percy Heath is overleden. Hij zou vandaag 82 jaar rijn geworden. Heath - die te horen is op spraakma kende opnamen met het Modern Jazz Quartet, Charlie Parker, Miles Davis, Thelonious Monk en ontelbare andere jazzgiganten - overleed in rijn woning te Southampton, in de staat New York. Heath genoot een uitstekende reputatie als een bluesy, fantasierijke solist en allereerst als een door niemand te verbeteren begeleider. Tot de nabestaanden van de bassist behoren rijn twee musicerende broers: tenorsaxofonist Jimmy en drummer Albert ofwel 'Tootie'. De drie vormden met verschillende 'sidemen' het kwartet The Heath Brothers. In 2002 lieten de bejaarde ge broeders op het North Sea Jazz Festival in Sche- veningen nog horen dat hun krachten onvermin derd waren. DE ZEVENDE HEMEL gelooflijk mooi blijft." Beste film? „Ik ga nooit naar de film en kijk weinig tv. Het komt er gewoon niet van. Het is ook een kwestie van prioriteiten, want ik ga wel naar opera's, tentoonstellingen en concerten. Eigenlijk wil ik daarom eens een radiopro gramma aanbevelen. Radio is een onderschat medium. Om dat beeld ontbreekt, geeft het meer ruimte aan de eigen fan tasie. Je zit ook niet vast. Op za terdagmiddag luister ik van drie tot zes graag naai' 'WDR 3pm' op de Duitse zender WDR. Het is een mix van infor matie, verhalen, gedichten, muziek en geluidsdecor. De ene keer gaat het over een schrijver, een andere keer over een stad. Ik luister vaak terwijl ik sta te koken of een ander huishoudelijk klusje doe. Van daag moet iedereen naar Park kunst in Alphen komen, maar volgende week is er een uitzen ding over geslaagde en minder geslaagde moeder-kindrelaties. En dat op de dag voor Moeder- dag." Beste kunstwerk? „Onlangs ben ik in het Frisia Museum in Spanbroek naar de Beste boek? „Dat is meestal het boek dat ik aan het lezen ben. Ik ben geen romanlezer. Het echte leven is vaak boeiender dan fictie. Daarom lees ik graag biogra fieën. Ik ben nu bezig in 'Winif red Wagner oder Hitlers Bay- reuth' van Brigitte Hamann. Deze Winifr ed was de vrouw van de enige zoon van compo nist Richard Wagner. Ze had banden met Hitler; sommigen suggereren zelfs een liefdesre latie. Wagner was een anti-se miet. Hitier maakte daar weer gebruik van voor zijn eigen missie. Het is een goed ge schreven biografie. Wrang is natuurlijk dat Wagners muziek ondanks zijn denkbeelden on- Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tij den? Kortom: waarmee is Piet Brummer, directeur van de Streekmuziekschool Alphen aan den Rijn, in de zevende hemel?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 25