Pietje Bell krijgt een modern jasje KUNST CULTUUR Las Vegas zonder verhaal niet echt geslaagd De charme van de blokfluit The Animals komef naar StadsgehoorzC Balans tussen lach en wranghe Christophers zoekt naar de vori 'Vette rap' in nieuwe musical woensdag 27 april 2005 Luke Skywalker. Foto: AP Nederlandse film in Cannes cannes - De Nederlandse film Guernsey van regisseuse Nanouk Leopold is opgenomen in de Quinzaine, een van de vier hoofdprogramma's van het Filmfestival van Cannes. Het is voor de eerste keer in vijf jaar tijd dat een Nederlandse film in een hoofdprogramma van het prestigieuze Franse filmfestival wordt vertoond. Star Wars als tv-serie Indianapolis - De fameuze sci ence fiction filmserie Star Wars zal in de nabije toekomst wor den gecontinueerd op de televi sie. Regisseur en producent George Lucas heeft het afgelo pen weekend in Indianapolis gezegd dat er naar alle waar schijnlijkheid zelfs twee tv-se- ries zullen komen. De eerste wordt dan een animatieserie die zal voortborduren op de eerdere tv-reeks Clone Wars die werd gemaakt voor Cartoon Network. De tweede serie zal echter 'live action' worden en uitgaan van nevenpersonages uit de originele cyclus. rotterdam/anp - De Rotter damse kwajongen Pietje Bell spreekt negentig jaar na zijn 'ge boorte' nog altijd tot de verbeel ding van menig kind. Voor pro ducent Ruud de Graaf een goede reden om een musical rond het personage uit de boeken van schrijver Chris van Abkoude te maken. De musical Pietje Bell neemt jong en oud mee terug in de tijd, al wórdt hier en daar een modern tintje aan het verhaal gegeven. „Er zit in elk geval een vette rap in", verklapt creatief producent Hans Cornelissen maandag in het Nationaal Onderwijsmuse um in Rotterdam. „We gebrui ken niet alleen muziek uit die tijd, maar er zitten zowel ele menten van toen als van nu in." Ook het taalgebruik wordt iets aangepast. „Je zult geen 'slang' anno 2005 horen, maar er wordt ook niet heel ouder wets gepraat. De kleding is wel uit die tijd, maar dan een beetje gemoderniseerd." De acteurs gaan hun karakters ook wat eigentijdser neerzetten. „Misschien dat ik Geelman wel een voorraadje dope laat heb ben tussen zijn bruine flesjes", lacht Johnny Kraaykamp jr., die de rol van de zure drogist voor zijn rekening neemt. Erik Beek- es maakt van zijn personage Tante Cato een „stripachtig fi guur". „Ik krijg een uitgebreid kostuum aangemeten en ik ga er veel humor inleggen." Musicalster en zangeres Brigitte Nijman gebruikt de zomer om de boeken over Pietje Bell te le zen en de films uit 2002 en 2003 te bekijken als voorbereiding op haar rol van Pietjes zus Martha. „Ik wil bepaalde kenmerken wel meenemen, maar ik wil Martha zelf inkleuren." De ac trice wil zeker haar Rotterdam se accent, dat ze zich al eens eerder voor een rol moest aan leren, weer uit de kast te halen. De musical gaat 19 oktober in première in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Produ cent Ruud de Graaf heeft be wust voor de havenstad geko zen, omdat de verhalen van Pietje Bell zich hier afspelen. De voorstelling trekt daarna het hele land door. Na de 175 tot nu toe geplande voorstellingen eindigt de speelperiode van de musical op 30 april 2006 in Kerkrade. Beelden moeten het doen in nieuwe voorstelling van De Veenfabriek De drie hoofdrolspelers in de musical Pietje Bell. Omdat ze nog leerplichtig zijn zullen de rollen regelmatig wisselen. Foto: ANP 11 ttiia Nostalgie is in trek den bosch - Met muziek, boe ken over de jaren vijftig, koffie met een Bossche Bol en gratis museumtoegang voor de rest van het jaar is gisteren in het Noordbrabants Museum in Den Bosch de 100.000-ste be zoeker verwelkomd van de ex positie Knus, Nederland in de jaren '50. Het museum noemt het opmerkelijk dat een onder werp uit de zo recente Neder landse geschiedenis niet alleen zoveel bezoekers trekt, maar ook buiten de expositie om veel heeft losgemaakt, onder meer op radio en televisie en via boekpublicaties. De expositie is nog tot en met zondag 22 mei te zien. door Theo de With leiden - Misschien bestaat het nog. Vroeger wel in elk geval. Als je een verre reis had ge maakt, kon je op een bijeen komst van bijvoorbeeld de plat telandsvrouwen daarover ko men vertellen. Liefst begeleid door dia- of videobeelden. Zo iets doet De Veenfabriek ook in haar nieuwe voorstelling 'Jack pot Motel', die gisteravond voor het eerst te zien was in het Scheltemacomplex. Vier kunstenaars hebben een reis gemaakt naar de Ameri kaanse gokstad Las Vegas en doen daarvan verslag in een vi deo-installatie, zoals dat tegen woordig heet. Beeldend kunste naar Gerbrand Burger, muzi kant Bo Koek en de acteurs Walter Bart en Maartje Rem mers verbleven er vier weken in een goedkoop hotel. Het verza melde beeldmateriaal vertonen ze op twee grote schermen in een benedenruimte van de voormalige dekenfabriek aan de Oude Singel in Leiden. De plattelandsvrouwen zouden er van geschrokken zijn. In de eerste plaats vindt de voorstelling niet plaats in een keurige zaal. Het Scheltema wordt volop verbouwd en toont tamelijk chaotisch. Het toilet is een verplaatsbaar kunststof hokje dat ook door de bouw vakkers wordt gebruikt. Je moet zelf je klapstoel pakken en een plekje zoeken in de verduister de ruimte. Meer nog zouden ze echter schrikken van de wijze waarop verslag gedaan wordt. De eerste tien minuten krijgt de kijker voornamelijk troosteloze beelden voorgeschoteld: een zwembad in de regen, een lege weg door de woestijn, een de solaat landschap, karakterloze nieuwbouw. Uiteindelijk ko men er twee figuren in beeld. Het zijn de acteurs. Om hen zal het verhaal wel draaien. Ze ke ren inderdaad vaker terug in de getoonde beelden, maar van een verhaal is in deze productie geen sprake. De bezoekers waren vooraf ook gewaarschuwd. 'Jackpot Motel' is de eerste voorstelling van De Veenfabriek waar de beeldende kunst een centraal element vormt. Er wordt dus niet een verhaal verteld, zoals wel ge beurde bij 'Weef, de eerste voorstelling van De Veenfa briek. Daarbij draaide het ook om de beelden, maar werd on dertussen ook de geschiedenis van het Scheltemacomplex ont vouwd. De vier makers van 'Jackpot Motel' gingen naar de Verenigde Staten met het plan om eens een ander Las Vegas in beeld te brengen. Dus niet de Een beeld uit de video-installatie 'Jackpot Motel', dat de schijnwerkelijkheid van Las Vegas toont. Publiciteitsfoto glitter, de glamour èn de gok kers, maar juist het leven dat zich buiten de casino's afspeelt. Daarin zijn ze niet echt ge slaagd. De toeschouwers krij gen toch weer allerlei clichés over Amerikanen voorgescho teld. Hun grote auto's, de eeu wige petjes op hun hoofd, de cheerleaders. Er zitten absoluut mooie beelden bij en 'Jackpot Motel' bevat ook geinige gim micks. Soms is er op het ene scherm een Amerikaans tafereel te zien, terwijl op het andere eenzelfde soort scène is te be kijken maar dan live gespeeld in het Scheltema. Toch wordt er in de ruim drie kwartier duren de live video-installatie niet echt een inkijkje in Las Vegas gegeven. Het lijkt er meer op dat het viertal leuk met de ca mera heeft gespeeld. Misschien is er helemaal niet zoveel mis met een ouderwets dia-avond- je. 'Jackpot Motel', tot en met zaterdag 29 april, 20.30 uur, Scheltema, Marktsteeg 1, Leiden. Van 30 juni tot en met 2 juli ook te zien in de Gerrit Rietveld Academie, Fred. Roeskes- traat 96, Amsterdam. leiden - Steve Harley en The Animals Friends zijn twee in het oog springende namen van popartiesten die komend sei zoen de Stadsgehoorzaal aan doen. Beiden zijn ze in het nieuwe programma van de concertzaal gerangschikt in de serie 'Originals'. Harley, die ooit triomfen vierde met zijn band Cockney Rebel, met als grote wereldhits 'Make me smile' en 'Sebastian', komt op 30 novem ber met zijn band naar Leiden. The Animals Friends staan op 3 november op het podium. Zanger Eric Burdon is niet meer van de partij, maar onder de vrienden die de overige Ani mals vergezellen bevinden zich bekenden als Chip Hawkes van The Tremeloes, Mick Avory van The Kinks en Eric Haydonk van The Hollies. René Froger is ook een opval lende naam in de programme ring. De populaire Amsterdam se zanger komt op 12 november riaar Leiden. Hij heeft zich na drie jaar,' waarin hij doorgaans zong in grote stadions, weer eens laten overhalen tot een theatertournee. Froger heeft al aangegeven dat het een intieme show wordt 'om met zijn fans een dialoog van hart tot hart aan te gaan', zo meldt het nieu we programma van de Stadsge hoorzaal. Het podium is voor die gelegenheid ingericht in loungestijl. Froger weLt onder anderen vergez&n zijn achtergrondzanger The Frogettes, van wie (^at se Danielle Mulder al jajg n een vaste waarde is. Het nieuwe seizoen ^:s Stadsgehoorzaal is voi groot deel een weerzien 1 tiesten, musici, orkesten rigenten die daar al ee|«* de planken stonden. Uit reld van de Nederlankgj muziek zijn dat onder a Frans Bauer, BZN, Benipe man, Rob de Nijs, Santing en Frank Boeij^en Harry Sacksioni, Laura het Rosenberg Trio w|va, eerder te bewonderen jpa Breestraat. Qj Dat geldt ook voor orke^n Amsterdam Sinfoniettjj Amsterdam Baroque Ofcst en Holland Symfonia, jar[, verschillende data vo^m voetlicht treden. Ams, Sinfonietta staat onder n 13 oktober aan de Bre Dan speelt het orkest, m ne Jansen op viool, d( Italienne', met stukken \l zart, Stravinsky en Tsjal Het Amsterdam Baroq chestra brengt op 15 I een hommage aan Mozf wijl Holland Symfonia» leiding van Roy Goodnf der andere Beethovenst de Symfonie speelt, op 2r In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Annette Nicolai uit Leiden. Om meteen maar met de deur in huis te vallen: de blokfluit is geen saai instrument, is niet duf. Nee, het is een prachtig, volwaardig instrument, waar voor schitterende muziek is ge schreven. Ziezo, dat is er uit. Het is de stellige mening van Annette Nicolai, blokfluitiste, die er op het conservatorium mee afstudeerde. Ze wil echter niet als een soort zendeling door het leven gaan om deze muzikale boodschap uit te dra gen. Maar zo heel af en toe vindt ze het toch wel prettig om al die vastgeroeste voor oordelen die er .bestaan tegen dit instrument uit de wereld te helpen. „Ik ga er niet tegen vechten, te gen die vooroordelen. Maar ik vind het wel jammer om ze zo nu en dan te horen. Ik vind het juist een heel fascinerend in strument. Juist omdat het zo'n simpel instrument is. Dan be doel ik niet simpel in de zin van onvolwaardig. Nee, zo'n blok hout met gaatjes biedt de ;uitdaging je muzikale expressie kwijt te kunnen. Je kunt er niet hard of zacht op spelen, dan klinkt-ie meteen vals. Je moet dus een bepaalde uitdrukking zien te vinden: toonvorming, timing, articulatie. In die be perking ligt de uitdaging. Dan is het mooi als je merkt dat je er heel veel in kwijt kunt." „Het is wel de reden dat na 1750 de blokfluit uit het instru mentenspectrum is verdwe nen. Men wilde groter, met in strumenten die ook harder konden. En dat gaat niet met een blokfluit, die zou je in een orkest niet horen. Als je blok fluit speelt zit je dus met een redelijk afgeperkte muziekge schiedenis. Vanaf de veertien de eeuw tot aan 1750." Wat derhalve niet betekent dat de blokfluitliefhebber niet aan zijn trekken kan komen. Zo is daar de Landelijke Vereniging Huismuziek. „Die heeft als doel: mensen die met muziek bezig zijn en een instrument bespelen, of dat nu blokfluit is of cello, op een prettige manier met elkaar laten samenspe len." Samenspelen, dat lijkt lo gisch voor iedere muzikant. Maar dat is het niet altijd, zegt Nicolai. „Niet iedereen kent nu Annette Nicolai (links) aan het werk als docente. „Ik vind de blokfluit een heel fascinerend instru ment." Foto: Hielco Kuipers eenmaal de kanalen om dat ook te bewerkstelligen. De ver eniging is wat dat betreft een hulpmiddel." Zelf is zij ingehuurd door de af deling Leiden/Den Haag van de vereniging om een zoge noemde speelgroep te leiden voor blokfluit, een groep van liefhebbers. „Die speelgroep bestaat uit 27 blokfluitisten van 23 tot 82 jaar. We komen eens in de twee weken bij elkaar en spelen dan. Die groep is vooral bedoeld voor het eigen plezier, niet zozeer om naar buiten te treden. Wat af en toe toch ge beurt. Vorig jaar zijn we ge vraagd ons te presenteren als vereniging in de Dorpskerk in de Hoofdstraat van Leiderdorp, op Koninginnedag. Dat doen we nu weer. Dat is een prachti ge ervaring. Niet alleen voor de muzikanten zelf, maar ook voor de toe hoorders. Die kunnen rekenen op niet alledaagse muziek, zo blijkt. „We spelen onder ande re een hele vroege zetting van het Wilhelmus, uit 1572. Het Wilhelmus zoals wij dat ken nen is gebaseerd op veel oude re melodieën. Van wie die mu ziek is, die grondvorm, is niet meer na te gaan. Jonkheer Ja cob van Eijck heeft er in elk ge val een variatie op gemaakt. Ik vind het wel leuk om die te spelen." „Van die Van Eijck is een hele bundel van bewaard gebleven. 'Der fluyten lust-hofMet alle maal tophits uit die tijd. Hij was stadsbeiaardier in Utrecht, maar hij zat geregeld op het plein bij de Domtoren met z'n fluitje. Zo speelde hij ook de grondvorm van het Wilhelmus en ging daar van alles bij ver zinnen, om het zo wat aan te kleden. Dat deed hij ook met al die andere liedjes, hij maakte er variaties op. In Leiderdorp spelen we ook nog meer mu ziek uit de zestiende eeuw. Bo vendien heb ik arrangementen gemaakt van de filmmuziek van Harry Potter, voor blok-fl- uitzetting." De speelgroep speelt op Ko ninginnedag in de Dorpskerk in de Hoofdstraat te Leider dorp. Aanvang 12.00 uur. De toegang is gratis. Herman Joustra theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: The Odd Couple - Een apart koppel van Neil Simon. Regie: Bruun Kuijt. Spel: Peter Lusse, Cees Geel, Victor. Bottenbley, Bas Heerkens e.a. Gezien: 26/4, Schouwburg, Leiden. Het vrijgezellenappartement, waar elke vrijdagavond vijf vrienden komen pokeren, klopt. Het verantwoorde meu bilair onder bergen troep met uitzicht op een balkon vol vuil niszakken, de sfeer is raak ge troffen. De belegen chips, de bedorven biertjes en de ietwat verlopen vrienden, het valt alle maal natuurlijk op zijn plaats. Maar de grootste verrassing van 'The Odd Couple' is de slimme en zeer voortvarende vertaling van Neil Simons klassieke ko medie. Hoofdrolspeler Peter Lusse maakte een tekst waarin alle spelers zich volledig vinden kunnen. De tekst is handig naar het Amsterdamse gehaald, vol eigentijdse Hollandse grappen, die er in een straf tempo door heen worden gejast. Het stuk is mooi opgebouwd en spanning en contrasten worden prettig onnadrukkelijk uitgebuit door regisseur Bruun Kuijt, die zelfs van de changementen komi sche entr'actes weet te maken. Simon schreef een stuk waarin twee vers gescheiden mannen een nieuw 'huwelijk' aangaan, dat natuurlijk op precies dezelf de irritaties stukloopt als hun vorige. De hemelsbreed van el kaar verschillende vrienden val len als vanzelf in hun oude pa tronen, in fantasievolle situa ties, die door Simon met een satanisch genoegen gevarieerd worden. De slordige, onverant woordelijke macho en de pre cieze, tuttelende neuroticus ha len onmiddellijk het slechtste in elkaar naar boven en dat levert zeer herkenbare echtelijke wrij vingen op. Peter Lusse (als de snel $)8( ste zenuwenlijder) en Ce (als de zogenaamd eenv(Oc boerenlul) zijn overduid hun element als kissebis 'n echtelieden. Maar een g^e' deel van de lol van het sÉn> wordt ook bepaald door Heerkens, Victor Botten Herman Bolten, die met de aanjagende vrienden .v. spelen, losjes en een be^sb moerig, op en top iets te jongens die één avond ii week hun jeugd levend houden, maar ineens m harde kantjes van het lei aanraking komen. 'The Odd Couple' blijkt aaneenschakeling van si en vette komische vondwie maar het knappe van de,il: ductie is het balanceren de lach en de wrangheiaAdi de karikatuur schemert een beetje tragiek, en da hoogst haalbare voor ee medie. muziek recensie Hans Keijzers Concert: Ben Christophers. Gezien 24/4, De Schuit, Katwijk Een vrolijke Frans zal Ben Christophers wel nooit worden. 'My beautiful Demon' was in 1999 zijn schitterende debuut, zijn tweede 'Spoonface' klonk door een writers block zeer on evenwichtig. De depressieve Ben stortte daarna volkomen in maar hij is gelukkig terug aan het popfront met zijn derde 'The Spaces in between'. Het huiskamerzaaltje van De Schuit in Katwijk is het perfecte podium voor de singer song writer. De vaak rustige, trage ballades van het kleine onder deurtje worden ademloos aan gehoord. 'Fake Eyelash' is de verstilde, breekbare opener. Christophers zoekt bij 'The Drinking Tree' op zijn gitaar naar een paar rustige klanken en zijn stem zweeft er prachtig omheen. Halverwege kiest de Engelsman voor zeer beperkt slaggjtaar en er blijft onmiddel lijk weinig over van de song. Ter afwisseling kiest Christop hers bij 'Stay' voor een goed koop klinkende ritmebox als aanvulling op de sound. Andere songs krijgen ook eenzelfde be werking. De liedjes krijgen zo meer power maai- worden er kwalitatief niet beter door. Op zijn best is Christophers ge il ter >E t Iha woon met gitaar en allei ijle, iele stem er heel die 'Before the winterparad het eerste album 'My be demon' is zo'n schittere gels, bijna middeleeuws son met een venijnige cl|„ aan het eind van het lie gentle, angry and ugly' de symphatieke Engelsi- j- kwetsbare, wendbare st hier een beetje in de ver grootmeester Jeff Bucklt Ben Christophers zoekt lijk nog naar de juiste vc zijn optreden en heeft d niet helemaal gevonden kracht ligt ontegenzeggi de rustige nummers. M; een heel concert klinker songs toch te eenvormig het puntje van je stoel tr zitten. •clrat dl5'9 lie P'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 16