Rooms-katholicisme voor dummies Hswèn REGIO Uitbundig d pi 11 ZUUJj Directie: T. Klein en H. de Wit E-mail: directie@hdcmedia.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Adriaan Brandenburg E-mail: redactie.ld@hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. De openingstijden van de receptie zijn: Maandag tot en met donderdag van 08.30-16.30 uur Vrijdag van 08.30 -12.30 uur Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 356 325 Familieberichten: overlijden, geboorte, jubilea en andere familieberichten, desgewenst met foto en/of afbeelding, via www.hdcmedia.nl of per e-mail: familieberichten@nhd.hdc.nl. Indien geen e-mail: fax 072-5196696, tel. 072- 5196699 ADVERTENTIEVERKOOP Advertenties m.b t Auto's: 072-6813661 Onroerend goed: 023-515° 543 Personeel: 075-6813677 Overige detailhandel: 071-5 356 300 Reclamebureaus kunnen contact opnemen met: 075-6813636 LEZERSSERVICE 0800-1711 (gratis) Mobiel: 072 - 5196800 ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €20,20 (alleen aut. ine.) p/kw €56,70 p/j €216,90 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (bil worden verzonden geldt een toeslag aan portokosten per verschijndag. Voor zaterdagabonnementen geldt f zaterdag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel: 072-5196800. ma t/m vr: 07.30-17.00 uur (als op zaterdag voor 12.00 uur wordi wordt de krant dezelfde dag nabezoi tussen i2.oo en 13.00 uur belt, ontval krant op maandag.) OPZEGGEN Opzeggen van abonnementen: uitsln schriftelijk, uiterlijk één maand voor V, de abonnementsperiode, t.a.v. afdeli lezersservice, postbus 2,1800 AA Alk' Voor leveringsvoorwaarden abonnee One www.leidschdagblad.nl of KvK-numr er(j 37014187. ol k AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrecllar aanzien van (de inhoud van) deze uil »ot worden uitdrukkelijk voorbehouden, rechten berusten bij HDC Uitgeverijl c.q. de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten CISAC-organisatie zijn geregeld met Beeldrecht te Amstelveen. 'Z0( dit HDC Media BV is belast met de verw gegevens van abonnees van dit dagt gegevens kunnen tevens worden gel ei gerichte informatie over voordeelaar VOO en te geven, zowel door onszelf als d ilin^ derden. Heeft u hier bezwaar tegen, u dat laten weten aan HDC Media BV Lezersservice, postbus 2,1800 AA Al /an de Nederland moet meer bewegen en gezonder eten, vindt de over heid die fors investeert in de strijd tegen vervetting. Het Natio naal Gezondheidsplan, waarbij meer dan 250 sportcentra zijn aangesloten, helpt een handje en leert dikkerds in dertien weken een nieuwe leefstijl opbouwen. Journaliste Nancy Ubert wil haar leven ook beteren en doet in de rubriek 'Vét cool' wekelijks ver slag van haar gevecht Nog een week en het pro gramma dat mijn leefstijl heeft veranderd, is ten einde. Over een paar dagen heb ik een afspraak met mijn coach Edwin Staal van de sport school. Dan knijpt hij voor de laatste keer met een tang in mijn vetrollen om te meten of mijn vetpercentage soms weer een paar procent is ge daald. Ik vrees het ergste. De afgelo pen vier weken ben ik niet zo fanatiek geweest als in het be gin. Een onverwachte reis, topdrukte op de redactie en in huis, een ernstig zieke vrien din en het sociale leven eisten zoveel van me dat ik minder fanatiek ging sporten. Terwijl mijn sporttas altijd grijpklaar staat. Als ik bewe- gingsdrang voel opkomen, kan ik direct naar de sport school vertrekken. Moet ik die tas nog helemaal inpakken, loop ik dikke kans dat er weer iemand onaangekondigd op de stoep staat, of dat ik een telefoontje krijg van een van mijn vriendinnen met wie ik vervolgens niet raak uitge praat. Het advies 'zet je sport tas op een zichtbare plaats en zorg dat hij al ingepakt is', bleek een gouden tip. Toch ben ik de afgelopen tijd te weinig in het sportcentrum geweest. Dat probeerde ik wel te compenseren met een an dere flashmethode (fietsen, lopen) maar er zijn te veel da gen voorbijgegaan dat ik niet aan de 30 flashminuten ben toegekomen. Raar eigenlijk. Dankzij de the oretische lessen (soms met herhalingsmodules) die ik via www.mijnleefstijl.nl kreeg, ben ik er helemaal van door drongen geraakt datje energie alleen verbruikt, wanneer je je 'motor' hebt gestart en die flink laat lopen. Waarom dwong ik mezelf dan niet tot dat halfuurtje flashen per dag? Tot overmaat van ramp was ik ook nog jarig. Ik ben bang dat ik hierdoor drie kilo vet heb bijgekweekt. Terwijl ik mijn verjaardag helemaal niet wil de vieren! Ik weigerde op ge bak te trakteren op de redac tie. (Geloof me: daarmee val je direct in ongenade. Vooral bij de eindredactie. Dus er was moed voor die beslissing no dig. Ik heb nog even aan een worteltaart gedacht, maar uit eindelijk besloot ik de kont te gen de krib te gooien.) Aan het einde van de werkdag bezorgden dochter, zoon en lief me echter een verrassing. Via sms'jes kreeg ik opdrach ten binnen. Zo gebeurde het dat ik op laarzen met enorme stilettohakken over de keien van de Leidse binnenstad liep. (Had ik geweten van die tocht, had ik mijn gympen 's ochtends wel aangetrok ken.) Af en toe moest ik me bij een winkel melden met de mededeling: 'Ik ben Nancy Ubert, de jarige Job'. Dan kreeg ik een cadeautje mee, dat ik nog niet mocht uitpak ken. De tocht eindigde in een res taurant waar de drie op me zaten te wachten. „Jij wilde jouw verjaardag niet vieren, maar wij wilden dat wel." Aan tafel mocht ik de cadeautjes uitpakken. Een zinnenstre lend parfum, een adembene mende ring en een paar wan delsokken om te benadrukken dat ik echt goed op weg ben. Ik was zo ontroerd dat ik alle remmen losgooide. Ik dronk vier glazen wijn (droge witte met ijs, dat scheelde weer) en nam ik een hemels nagerecht. De volgende dag probeerde ik weer wat extra's voor mijn ge zondheid te doen, maar dat mislukte jammerlijk. Mijn moeder nam me ter ere van mijn verjaardag mee naar Amersfoort om te shoppen. Om het winkelen vol te hou den, hebben we twee terrasjes aangedaan, 's Avonds hebben we schandelijk gepimpeld. Ik schat dat er zeker twee flessen rode wijn doorheen zijn ge gaan. Gelukkig kookt mijn moeder vleesloos. Het is goed om vlees en verzadigde vetten in de voeding te beperken. Dan slibben je aderen minder snel dicht. Daarmee troostte ik mezelf. Toch nog een klein beetje gezond geleefd, van daag. Over een paar dagen heb ik dus mijn laatste gesprek met mijn coach. Stiekem knijp ik 'm toch een beetje. Zeker om dat ik de afgelopen dagen zo uitbundig heb genoten. Nancy Ubert Reageren? n.ubert@hdc.nl Kennis van religie is weer nodig om mee te kunnen praten. Zo zijn we sinds een tijd allemaal een beetje is lamkenner. En ook al is de witte rook inmiddels opgetrokken, kennis van de Rooms-Katholieke Kerk blijft onver minderd nuttig om over de nieuwe paus te kunnen meepraten. Daarom een stoomcursus RKK voor ongelovi gen. Bijbel: de katholieke bijbel is beter gevuld dan de protestantse. De 'deu- terocanonieke boeken' die in de rk- Willibrordvertaling staan, ontbreken in de meeste protestantse versies. Die moeten het dus stellen zonder wonderlijke werkjes als 'Makkabee- en', 'Tobit' en 'De wijsheid van Jezus Sirach'. Camerlengo: bekend bij lezers van Dan Brown's Het Bernini Mysterie. Kamerheer van de paus, die tijdelijk als waarnemer optreedt in de dagen dat er geen paus is, zoals de afgelo pen weken. Curie: Binnen het Vaticaan is de cu rie het bestuursapparaat, waarin kardinalen zitting hebben. Onder deel van de curie zijn de verschillen de congregaties, een soort ministe ries, geleid door prefecten. Zoals de congregatie van de geloofsleer, waarvan Ratzinger prefect was. VÉT COOL Dogma: officieel leerstuk, geloofs waarheid vastgesteld door een on feilbare uitspraak van bijvoorbeeld een paus. Dat pauselijke uitspraken onfeilbaar zijn, is op zichzelf ook weer een dogma. Doodzonde: een zeer ernstige over treding van de wet van God. De Kerk kent ook nog zeven hoofdzonden, bekend van de ijsjes en de thriller Seven: trots, woede, vraatzucht, wel lust, nijd, jaloezie, luiheid. Encycliek: een gewichtig pauselijk document over leerstellingen. De laatste dateert van 2003. Het wach ten is op de eerste van Benedictus XVI. Excommunicatie: gebeurt als je het te bont maakt in de kerk. Excommu nicatie betekent niet dat anderen niet meer met je mogen praten, maar wel dat je wordt uitgesloten van de sacramenten. Tegenwoordig nauwelijks nog toegepast. Habemus Papam: Voor veel mensen de enige twee woorden Latijn die ze kennen, sinds vorige week. Anderen kenden al urbi et orbi (stad en land). Hiërarchie: in tegenstelling tot de protestantse kerk, waar iedereen zijn eigen priester is, kent de RK-Kerk talloze rangen en standen. Overzich telijk is anders. Paus: de plaatsvervanger van Christus op aarde: de baas dus en bovendien onfeilbaar. Jezus stelde met de woorden 'Jij bent Petrus; op die steenrots zal Ik mijn kerk bou wen' zijn discipel aan als eerste paus. Kardinalen staan een treetje lager. Er zijn er een kleine 140 van. Ze zijn hoofd van een 'kerkprovincie'. Kar dinaal Simonis staat aan het hoofd van de Nederlandse kerkprovincie. Bisschoppen: zijn er zeven van in Nederland, die aan het hoofd van evenzoveel bisdommen staan. Lei den valt onder Van Luyn, bisschop van Rotterdam. Vicarissen zijn hel pers van een bisschop. Dekens: Een bisdom valt uiteen in dekenaten, geleid door een deken. Deze regio vormt het dekenaat Lei duinen. Parochies: Een dekenaat bestaat uit parochies, met (meestal) een pastoor aan het hoofd. Diakens (niet te verwarren met dekens) hou den zich bezig met het lenigen van noden onder de gelovigen. Een dia ken moet man zijn, maar mag wel De RK-Kerk vertoont een wonderlijke mengeling van orthodoxie en modernisme. Hier onthult bisschop Punt van Haarlem een racewagen op het Zandvoorts cir cuit. De auto met het opschrift 'Pinksteren' moest toeschouwers tot bezinning brengen over de Heilige Geest. Archieffoto: Marco de Swart Jezuïeten: een kloosterorde uit de zestiende eeuw. Bekend vanwege de uitspraak van stichter Ignatius van Loyola: 'Ik zal geloven dat het wit dat ik zie zwart is, als de kerkelijke hië rarchie dat wil.' Jurken: heten geen jurken maar ka zuifels. Het misgewaad is er in ver schillende kleuren: groen voor ge wone dagen, rood voor pinksteren en de dagen dat martelaren worden herdacht, wit en goud voor hoog feesten (zoals Kerstmis en Pasen) paars tijdens de veertigdagentijd voor Pasen, zwart of grijs bij begrafe nissen. Kathedraal: kerk waar een bisschop zetelt. In Rotterdam en Haarlem staan de dichtstbijzijnde. Leuke dingen: voor wie in het calvi nisme is opgegroeid, gaat er in het katholicisme een wereld open. Bloed huilende Mariabeelden, wierook, kerken waar de grot van Lourdes is nagebouwd in papier-maché, pro cessies die ingeslapen dorpjes op fleuren. Zelfs van een sombere do- denviering als Allerzielen maken ka tholieken een feest. Wonderen zijn niet abstract maar lekker tastbaar. Huisdieren, auto's, alles wat belang rijk is in het leven kan door priesters worden gezegend met wijwaterkwast en wierookvat. Mariaverschijningen: duizenden zijn er gerapporteerd door de eeu wen heen. Het kan tientallen jaren duren voor het Vaticaan een ver schijning erkent. Na de beroemde Mariaverschijning in Lourdes kwa men meteen 150 mensen op de proppen met soortgelijke ervarin gen: de kerk bestempelde ze alle maal als vals. Laatste erkende ver schijning: Banneux (België), 1933. 'Moderne' standpunten: voor bui tenstaanders lijkt de RK-Kerk mis schien een ouderwets instituut. Toch heeft het Vaticaan 'moderne' trekjes. Rome staat niet afkerig te genover de oerknal en de evolutie leer, waar menig protestant van gruwt. De directeur van de Vaticaan- sterrenwacht (een jezuïet) heeft ver klaard dat het bestaan van buiten aards leven niet indruist tegen het christelijk geloof. En sinds zijn reha bilitatie in 1992 weten katholieken dat Galilei gelijk had én dat de aarde niet het centrum van het heelal is. Opus Dei: niet onomstreden rk-or- ganisatie. Beschuldigd van geheim zinnig gemanipuleer achter de schermen. Heeft veel gedaan om dat imago te verbeteren, maar mag weer bij nul beginnen sinds Het Bernini Mysterie, een bestseller van Dan Brown, waar de slechterik een wil loos instrument was in handen van Opus Dei. Paapse stoutigheden: alle misstan den waar protestanten hun wenk brauwen over fronsen als ze naar hun katholieke broeders kijken. Ma riaverering, sentimentele beelden, vingerkootjes van heiligen op het al taar, bladgoud, pracht en praal zijn een doorn is het oog van behouden de protestanten, voor wie het sobere Woord centraal staat. Zie 'leuke din gen'. Pastoor/pastor: vaak met elkaar ver ward. Een pastor is een herder, dus iemand die zich om de gelovigen be kommert. Een pastoor staat aan het hoofd van een parochie en is altijd tot priester gewijd. Pastors zijn dat niet altijd. Dan heb je nog de pasto raal werkers: die helpen in de paro chie, maar mogen (officieel) geen sa cramenten toedienen. Dat dat in sommige parochies wel gebemt (on der druk van het priestertekort) is behoudende bisschoppen een doom in het oog. Een pater is weer wat an ders: een monnik die een priester wijding heeft gehad. Pontifex: 'bruggenbouwer'. Een van de officiële namen voor het paus schap. Het pontificaat is zowel het ambt als de ambtsperiode van een paus. Priester: een geestelijke die door een bisschop is gewijd. Alleen mannen .komen in aanmerking. Priesters mo gen niet trouwen (of er een vriendin netje op nahouden). Alleen priesters mogen het geloof verkondigen of sa cramenten toedienen. Sacramenten: zoals de mens schrijft met een pen, zo dient God het heil toe via de sacramenten. De RK-Kerk kent zeven van deze 'tekenen van zegen' met bijbehorende rituelen: het doopsel (na de geboorte), de eu charistie (het uitdelen van brood en wijn ter herinnering aan Jezus' laat ste avondmaal), het vormsel (voor kinderen), de biecht, priesterwijding, huwelijk en het oliesel (zalving van ernstig zieken en stervenden). Alleen priesters mogen de sacramenten toedienen. Het toedienen van vorm sel en priesterwijding is aan bis schoppen voorbehouden. Protestan ten kennen maar twee sacramenten: doop en avondmaal, bij katholieken zijn dit de twee 'grote' sacramenten. Vagevuur: plaats waar overledenen de straf van hun laatste zonden uit zitten. Pas daarna kunnen ze naar de hemel. Voorgeborchte: voorportaal van de hel. Hier gaat iedereen heen die niet direct naar de hemel kan, maar daar niets aan kan doen. Voorbeeld: on gedoopte kindertjes, mensen die voor Jezus leefden en dus ook niet in hem konden geloven. Vrouwen: mogen veel niet in de RK- Kerk, maar zijn niet ook weer niet helemaal machteloos. Ze kunnen bestuursfuncties krijgen of een 'zen ding': bijvoorbeeld het geven van godsdienstonderwijs. Vrouwen kun nen geen diaken of priester worden (laat staan bisschop of paus) en geen sacramenten toedienen. Zalig en heilig: om heilig te worden, moet je eerst zalig zijn verklaard. De paus bepaalt wie zalig wordt: daar voor moet je een vroom leven in dienst van de kerk hebben geleefd. Het proces van heiligverklaring kan zich jaren voortslepen. Een heilige moet in verband zijn te brengen met ten minste drie wonderen. Tijdens het kerkelijk proces treedt een advo caat van de duivel op die probeert de de heilige zwart te maken. Silvan Schoonhoven trouwen. Hij mag twee van de zeven sacramenten toedienen: de doop en het huwelijk. Hostie: stukje brood, waarvan ka tholieken geloven dat het tijdens de eucharistie daadwerkelijk verandert in het lichaam van Jezus. Dat is het verschil met protestanten: die gelo ven alleen in een figuurlijke veran dering. Communie is het eten van een hostie. Index: de lijst van verboden boeken die de RK-Kerk door de eeuwen heen heeft opgesteld. Is afgeschaft in 1966. Veel schokkends stond er trou wens niet op: Emile Zola, Jean-Paul Sartre, veel liefdesverhalen. Bisschop Van Luyn, die aan het hoofd staat van het bisdom Rotterdam waar ook de Leidse regio binnen valt. Ar chieffoto: Mark Lamers VRAAG Stekers, figuranten, trekkerchauffeurs; honderden vrijwilligers gen elk jaar hun steentje bij aan het Bloemencorso van de Boll; streek. Eén van hen, de Hdie- '/fc moest vooral letten gomse kweker 71 nol van der mensen die niet oplettt LINDEN, nam za terdag voor het eerst plaats op een tractor om een praalwagen Noordwijk naar Haarlem te loodsen. Navraag bij een debutant ANNO 1980, vrijdag 25 april LISSE - Tijdens het corso-feest in Lisse gaan de het 33ste bloemencorso gewoon door. In totaal ren hielpen gisteren nog mee aan het opsteken van de Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien c plaatsing 2,50 (afdruk van 13 bii 18 in zwart wit) over te maken op 8406 t.n.v. HDC Media b.v., Postbus 2,1800 AA Alkmaar, onder verm Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad Hoe kwam u in de stoet terecht? „Bij het corso is het de gewoonte dat kwekers een tractor bes 'i baar stellen. Toen de vaste bestuurder afviel, moest er een ve 1 ger komen to Het lijkt m lastige klu Jj dag oppen, zo'n praal C UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1955, Maandag 25 April gen. „In technn zin valt hei P| mee. Je nu iC niet vergelrl ik door mij I werk gewend ben om met de tractor te manoeuvreren. Maai zo'n corsodag gaat het om heel andere zaken. Ik moest letteis, mensen die niet opletten." Hoe bleef 11 al die lange uren geconcentreerd? „Gelukkig had ik heel wat afleiding. De hoofdzakelijk positiet acties van het publiek en het optreden van de Sassenheimse ranten Erica en Lia. Zij imiteerden op mijn praalwagen motote dellen, want ik mag ze geen pitspoezen noemen. De stichtinj 'a Standhouders Mechanisatie Bollenstreek beeldde namelijk van Assen uit. Van de bijbehorende herrie had ik gelukkig wetL last, want het geronk van motoren was op het publiek gerich[lli Wat waren uw 'werktijden'? „Zaterdag meldde ik mij om zeven uur in Noordwijk en kwai P avonds om half elf in Haarlem aan. Maar ook op woensdag ele dag was ik al met de voorbereidingen bezig. Nu zit ik met au: chauffeurs in de auto voor nog wat afrondende werkzaamhi en morgen (maandag) moet de tractor weer op zijn normale staan." r J Wat doet u volgend jaar met het corso? .Alleen al om het corso van de andere kant te bekijken zou il f nog wel eens willen doen. Voor verveling ben ik niet bang, w het thema is toch elk jaar weer anders." tekst: Tim Brouwer de Koning foto: Marco LEIDEN - De padvinderij vierde Zaterdag wederom de feestdag haar schutspatroon St. Joris. Het werd een dag van herhaling va Z belofte, van hernieuwing van goede voornemens en van bezinnii het leven en het voorbeeld van St. Joris. In de vroege ochtendur: werd deze dag voor de Leidse padvinders op „Den Burcht" geo Nadat de vlag gehesen was, wees commissaris J. W. Cornelissei jj- betekenis van deze dag. Het is zo gemakkelijk, aldus de - belofte af te leggen, doch elke dag wordt een dergelijk spoedig overtreden. Daarom is deze jaarlijkse terugkerende goed. Het verhaal van St. Joris en de draak behoef je niet maar wel dat er vroeger een ridder was, die 'ja' durfde te zijn woord hield. „Zulke ridders moeten jullie allemaal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 8