r CULTUUR KU N SI yU bent hier ven navond als proefkonr§3 Geen weemoedig afscheid van Luciano Pavarotti in Petkova streelt en kastijdt Overgave en bravour van Leiden Sinfonietta Ontdekkingsreii door de Caribei 'Marekerk' ter veiling hdc 941 Operettekoor Bonifacius wijdt Alphens theater Castellum in Salman Rushdie. Foto: AP Salman Rushdie spreekt weer new york - De schrijver Salman Rushdie beweegt zich tegen woordig weer onder de men sen. De Indiase schrijver leidde jarenlang het leven van een on derduiker nadat ayatollah Khomeini van Iran een prijs had gezet op zijn hoofd vanwe ge het boek The Satanic Verses. Rushdie, winnaar van de Booker Prize en schrijver van het boekenweekgeschenk, sprak als voorzitter van de Amerikaanse schrijversvereni ging zijn collega's toe tijdens een congres in New York. Chinees wint Lisztconcours utrecht - De Chinese pianist Sun Yingdi (1980) heeft de ze vende editie van het Internatio naal Franz Liszt Pianoconcours gewor ïen. Hij nam zaterdag in Muziekcentrum Vredenburg 20.000 euro in ontvangst en mag '•en cd opnemen en een reeks optredens verzorgen in binnen- en buitenland. De in ternationale jury gaf de tweede prijs (10.000 euro) aan de Rus Anton Salnikov, die tevens de publieksprijs won. De Neder landse pianist Christiaan Kuy- venhoven eindigde op de derde plaats (5000 euro. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Marietta Petkova (piano). Gehoord: 17/4, Stadsgehoorzaal, Leiden. In haar hoofd en hart gebeurt het: elke frase, afhankelijk of onafhankelijk van elkaar, wordt van binnenuit aangeraakt. De 'rest' doen Marietta Petkova's handen die technisch volledig boven de stof staan; zij doen wat haar spirituele ego voor schrijft. En dat blijkt een Mo zart te worden zonder brutale, gekke klankgrollen; een Mozart met een verlicht gevoel voor humor. Zo behandelt Petkova het adagio uit zijn Sonate in e als een kwetsbaar, glinsterend juweeltje dat ze aan alle kanten bewondert, de fragiele versie rinkjes stuk voor stuk vertroete lend; terwijl het toch maar zo'n simpel 'liedje' is. In het derde deel zet zij opvallend contrast rijk ijzersterke harmonieën te genover de tederste melodielij nen. Haar sterke vlinderachtige handen doen het feilloos, zelfs op de Estonia, die met name in de baskant weinig reliëf heeft; zij laat komen wat komt en dat is wonderbaarlijk mooi. Sergei Rachmaninov (een van haar lievelingscomponisten) sprankelt diamanthelder in de diskant en wordt monumen taal, groots en meeslepend in midden- en lage register; hoe haalt ze het eruit! Sommige ak koorden streelt ze glanzend flu weelzacht, andere kastijdt ze tot op het bot. Als geen ander ver bindt ze elke nieuwe zin, elk thema tot één betekenisvol ge heel. Het 'non allegro' (uit So nate nr 2 in bes) 'verschijnt' als een muzikale overpeinzing die op den duur heftige impulsen, ideeën oproept. Het allegro molto doorklieft ze met dram merige jazzy scheuten, die pi kant afsteken tegen 'het grote geweld'. Van voor naar achter, van links naar rechts begeestert zij de noten. Na de pauze speelt Petkova de prachtige (lange) Sonate in Bes van Franz Schubert. De pasto rale melodie uit het eerste deel klinkt smeltend zacht, intens sfeervol tot de zang van karak ter verandert, in krachtige, volle harmonieën overgaat. In het andante heeft Petkova even moeite met een hangende toon en met de eerder besproken droge baskant die de zoete me lodie verder had moet dragen. Het laatste deel huppelt als een vrolijk kind dat zich af en toe bedenkt, even moet schoppen tegen het leven, in geestige dy namische schuivers die niette min door en door fijnzinnig worden gedoseerd. Deze begenadigde pianist nam ons mee naar 'Marietta in Won derland'. door Theo de With alphen aan den rijn - De officiële ope ning is pas in september, maar de eer ste voetstappen liggen er sinds zater dagavond. Modderige voetstappen wel iswaar, want het publiek kan nog niet over het plaveisel van het toekomstige Rijnplein naar theater Castellum lopen. Operettekoor Bonifacius mocht als eer ste gezelschap Alphens nieuwe theater bespelen. De operettevereniging trekt gewoonlijk bij haar concerten in de Adventskerk maximaal 350 toehoorders. Het is daarom opvallend dat het koor bij zijn debuut in Castellum opeens een uit verkocht huis heeft. Alle 749 stoelen in de grote zaal zijn bezet. Het werpt de vraag op of de mensen voor het con cert van Bonifacius komen of uit nieuwsgierigheid vooral het theater van binnen willen bekijken. Met drie vriendinnen is mevrouw A. Westerveld uit Nieuwkoop naar Castellum gekomen. Ze is onder de in druk van de grootte van het theater, maar moppert ook een beetje. „Ik kon de ingang maar slecht vinden en het personeel had op geen enkele vraag een antwoord", zegt ze. Het viertal heeft al sinds jaar en dag een abonne ment op de Goudse Schouwburg. „Dat bevalt goed. Maar we zijn ook heel nieuwsgierig naar het programma van Castellum. Als dat naar ons zin is, stappen we over. Alphen is toch dich terbij vanuit Nieuwkoop." Spreekstalmeester André Troost leidt het concert van Bonifacius in en haalt theaterdirecteur Marc van Kaam het podium op. Zijn microfoon hapert. Het zijn de beginnersfouten. Deze try- outs zijn er juist voor bedoeld om zul ke mankementen in de toekomst te voorkomen. „Ik vraag u om coulance", zegt Van Kaam dan ook. „U ben hier vanavond proefkonijn. Het is niet al leen voor u de eerste keer dat u in Castellum bent. Ook de portiers en de mensen achter de bar doen vanavond voor het eerst hun werk hier." Leo Peys, oud-directeur van de Streek- muziekschool Alphen aan den Rijn, fluistert dat hij vooral benieuwd is naar de akoestiek. „Die is in schouw burgen vaak op spreken gericht. Mu ziek vraagt om een andere akoestiek." In de pauze kijkt hij enigszins beden kelijk. „Het slaat allemaal een beetje dood", vindt hij. „Maar misschien ligt het ook aan het koor." Oud-Alphenaar Gerard Wortman is dat niet met hem eens. „De akoestiek is goed. Ik vind het überhaupt een prachtig theater. Ik woon tegenwoor dig in Vlissingen en de akoestiek in het Arsenaaltheater daar is een stuk slech ter. Als amateur-dirigent leid ik drie koren, dus ik heb er toch wel enige kijk op. Het valt me hier in Castellum op dat je als koor heel zuiver moet zingen. Je hoort echt alles." In de pauze gaat het er licht chaotisch aan toe. „Waar zijn de toiletten?" „Is er maar één foyer?" „Ik ben volkomen de weg kwijt." Zulke geluiden zijn her en der te horen. Theaterdirecteur Marc van Kaam heeft een strategische positie ingenomen om te horen hoe het publiek over het theater aan de Oude Rijn oordeelt. Een bezoekster trekt hem aan zijn arm. „U moet echt even meekomen. In de foyer is een af stapje en er zijn al vier mensen geval len. Misschien komt het door de druk ke vloerbedekking dat mensen dat kleine niveauverschil niet zien, maar het is bloedlink." Het blauwe tapijt is inderdaad opvallend druk gedeco reerd. Het dessin lijkt op watergolfjes; alsof de rivier naar binnen is doorge trokken. Mevrouw Smaardijk uit Nieuwkoop staat door de foyerramen naar buiten te kijken. „Prachtig uitzicht hoor, zo op de Rijn en uie huizen aan de over kant." Ze heeft niet alleen lof voor the ater Castellum. „Ik heb een stoel op de eerste rij van het balkon. Toen ik bin nenkwam keek ik in één groot donker gat. Dat vond ik best een beetje eng. Ik hoorde er meer mensen over. Je moet geen hoogtevrees hebben. Ze kunnen beter een paar spotjes aandoen. De stoelen zitten heerlijk." Marc van Kaam hoort de klachten en de complimenten gelaten aan. „Veel mensen klagen over de entree. Ze dachten over het toekomstige Rijn plein naar het theater te lopen. Omdat het plein nog niet bestraat is, heb ik ervoor gekozen ze langs de kant van de VW te leiden. Dat is inderdaad niet lo gisch, maar ik wil voorkomen dat mensen een ongeluk krijgen in de on verlichte bouwput die het plein nu nog is." Operettekoor Bonifacius nadert tegen kwart voor elf het einde van het con cert. De vijftig koorleden hebben voor al bekende opera- en operettemelo- diën gezongen. Dat doen ze vanaf een soort tribune met een viertal kamer- palmen erachter en verder zwarte gor dijnen. Weinig decor, weinig licht. Theater Castellum heeft bij deze eerste voorstelling nog niet alle faciliteiten kunnen uitproberen. Dat kan volgende maand bij rockopera 'Nostradamus' van Kayak en de musical 'De Jantjes'. Rotterdam - „Geloof me, wij hier op het toneel zijn allemaal erg gelukkig met deze avond. Daarom zingen we nu nog een duet, Annalisa Raspagliosi en ik. En u ook. U kent het alle maal. Ik dirigeer u. En denk er om: niet mee. Niet klappen!" Luciano Pavarotti (69) nam za terdagavond in Sportpaleis Ahoy' in Rotterdam niet alleen afscheid van het Nederlandse publiek, maar samen met dat publiek. Het was geen weemoedig, maar juist een heel vrolijk einde aan een relatie die meer dan veertig jaar geleden begon. Het publiek zong enthousiast mee toen de wereldberoemde tenor en de sopraan die hem op zijn af- scheidstournee begeleidt, Li- biamo uit Traviata ten gehore brachten. Het waren de laatste strofen die de Italiaan op Nederlandse bo dem zong. „You're great, thank you", zei hij nog en toen was het uit. Vlak voor het slot had met O sole mio zijn laatste solo geklonken. Hij droeg het op aan „alle mooie vrouwen van Hol land". Het hele concert heeft Pavarotti gezeten, want hij loopt op dit moment uiterst moeilijk. Toen het doek openging, zat hij er al, toen het sloot nog steeds. Hij had het zichzelf met zijn kle ding ook niet moeilijk gemaakt: gewoon een ruimvallend over hemd met een kleurige shawl. Spreken deed hij verder amper. Ahoy' was tot de laatste plaats bezet door een zeer gemêleerd gehoor. Uit alle hoeken en ga ten van het land waren ze geko men, soms met bussen tegelijk. Velen beweren dat Pavarotti maar beter eerder had kunnen stoppen, zij dachten daar an ders over. De tenor moest aan het begin ook wel op stem komen, het klonk aanvankelijk wat dun en hij kuchte zelfs door het tweede lied heen, maar het ging beter en beter en hij zong vanuit zijn hart. In de enorme sporthal wist Luicano Pavarotti samen met het Rotterdamse Philha- monisch Orkest een intieme sfeer op te roepen. Eenvoudige en zachte lichteffecten en een kunstmatige sterrenhemel de den de rest. Het publiek sloot Raspagliosi meteen in de armen. Het ap plaus voor haar klonk soms lan ger dan dat voor haar be schermheer, bijvoorbeeld voor haar uitvoering van het Viljia- lied. „Pavarotti verdient een pluim dat hij tijdens zijn af- scheidstournee zo iemand zo ruimhartig de kans geeft", zei een van de fans. Pavorotti is nog lang niet klaar met afscheid nemen. Hij gaat, voor het slot van zijn 'tour er gens in 2006, nog naar tal van landen. Daarna gaat de Italiaan meer lesgeven - zijn nieuwe passie - en zich ook meer wij den aan zijn jonge gezin. theater recens* Wijnand Zeilstrc Voorstelling: 'Misery' van St door Theater aan de Kade.! Smit en Erik Siebel. Regie: Segaar. Gezien: 15/4, Imperm Werk van Stephen King garant voor spanning. 1 ning zit er tussen de sik schrijver en zijn allergn fan. Deze schrijver nam bij een ongeluk ernstig geraakt en wordt bij toi dekt door Annie Wilkes lijkt het nog, alsof ze he devol zal verzorgen, jui het haar geliefde auteui Maar de schrijver heeft bestsellerreeks rond h( sery' inmiddels afgesloi Annie Wilkes dat te wel komt, slaan bij haar de door. De schrijver is sla van een obsessieve fan Van deze roman besiaa neelversie die het Theai de Kade heeft bewerkt dit gezelschap gaan de van theatermakers schi het Leidse circuit werk: zijn geweest. Dat kunjf aan deze productie die fectbejag subtiel weetl den. Clara Smit bijvooi laat het dubbele in haa nage constant doorsch Dat is mooi, want waai lijk is Annie Wilkes goe meend zorgzaam en tej tijd levensgevaarlijk. Ei is haar geloofwaardige speler die zijn aanvank hulpeloosheid met doe spel weet vorm te geve grediënten voor een di geladen confrontatie z mee voorhanden. Toch kleven er twee na aan deze productie. Na prachtige opening waa een ingetogen gearraiij 'Fly me to the moon' h gehoord, krijgen we ee leerde versie van het 0 zien. Dat was niet nod weest, dat had uit de g ken kunnen blijken. Hl tot licht-aan-licht-uitj waardoor het begin fr( risch wordt. Helaas ge men dit middel vaker verloop in de tijd aant Laat dat maar vaag blij is immers niet relevant Het tweede nadeel ziti vatting van Erik Siebel lijk is hij het afhankelij slachtoffer. Maar hij is schrijver van de 'Misei op grond waarvan hij nie Wilkes wordt verei kere zin kan hij dus 00 over haar hebben. Dal buit Siebel in zijn rol ti uit. Het blijft nu te een dader/slachtoffer-ven) muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Leiden Sinfonietta o.l.v. Bart van Meijl, m.m.v. Mariana Hutchinson Siemers (viool). Gehoord: 16/4, de Waag, Leiden Buiten regent het; binnen in de warme Waag krijgen we een programma aangeboden dat af gedrukt is in rimpelend water waarin vage contouren. Het eerste deel van Saint-Saëns' Vi oolconcert nr 3 suggereert ook water, een gordijn van fluiste rende regendrupjes waar de 19 jaar jonge Cubaanse Mariana Hutchinson Siemers met een plons invalt. Met haar fiere, vu rige toonvorming verloochent zij haar afkomst niet. Diezelfde krachtige gloed straalt even la ter ook van het orkest af, fraai afgestemd op het spel van Ma riana. Het eerste deel zindert van spannende thema's en verrast bij het stoere, abrupte slotak koord. Het middendeel getuigt van evenwichtig samenspel, met grappige uitstapjes voor de blazers. Dirigent Bart van Meijl doet z'n uiterste best om orkest en solist organisch bij elkaar te houden, wat hem meestal uit stekend lukt. Mariana is op haar best in pitti ge, scherp aangezette thema's die samen met het orkest kleur rijk exploderen. In het laatste deel is het orkest onzeker, waardoor het verband tussen solist en orkest schade oploopt, het totaalplaatje opgedeeld wordt in kleine kwetsbare flar den. Vlak voor het eind krijgt de trombonist even een hoofdrol, waarin hij geleidelijk aan glans rijker en vooral zuiverder gaat spelen. Aanstekelijk is het vro lijk stuwende schijnslot dat op nieuw via omwegen spurt naar een gloriërend slotakkoord. Een prachtige prestatie van het or kest, én van de violist, die overi gens nog wel moet zoeken naar een eigen visie waarmee zij zich nog persoonlijker kan onder scheiden. Vooraf aan het vioolconcert van Saint-Saëns zijn Gavotte in C, als tintelfrisse opmaat; met beeldschone dynamische effec ten, fraai homogeen en alert sa menspel in de hoekdelen, waartussen een mild, bijna pas toraal vertolkt middendeel. De 'Petite Suite'van Claude De bussy voor twee keer vijf bla zers doet de 'quatre-mains' voor piano, waarvoor Debussy deze suite oorspronkelijk schreef, bepaald niet vergeten. Veeleer doet het verlangen naar pianistische sprankeling. Het lukt de blazers pas in het laatste deel om al die verschillende klankkleuren warm en overtui gend mooi te mengen. In deel I en II willen de wat stroeve zin netjes maar geen verhaal wor den; samenhang ontbreekt. Maar wanneer strijkers en bla zers weer herenigd zijn en tot slot de Symfonie in D van Char les Gounod spelen, is er op nieuw sprake van een stralende orkestklank waarin alle instru menten prachtig tot hun recht komen. Wellicht zijn de violen wat onzuiver in het snelle eer ste deel, de toon is echter geest driftig, het tempo vast; pittig gekruid met exact gedoseerde paukenslagen, pinkelende celli en felle hobo's. Het tweede deel wordt overdonderend ingezet, waaruit een werkelijk zingende vioolklank opstijgt die cano- nisch door de celli wordt over genomen. Leiden Sinfonietta speelt Gounod met overgave en bravour met veel aandacht voor lyriek en sensualiteit. leiden - De Marekerk gaat ter veiling. Althans een gezicht op de kerk van de hand van Petrus Gerardus Vertin. De enige Leidse barokkerk, de grootste in zijn soort in Nederland, is prominent opgenomen in zijn 'Gezicht op de Oude Singel' dat op 26 april bij Christie's in Amsterdam onder de hamer gaat. De verwach ting is dat het doek van de Haagse schilder Vertin (1819-1893) zo'n 7000 euro zal opbrengen. Veel meer moet neergelegd worden voor 'Ezeltje rijden' van Isaac Israels (1865-1934). De vraagprijs van dit topstuk van de veiling van igde-eeuwse kunst bedraagt tussen de 200.000 en 300.000 euro. Het schilderij was generaties lang privé-bezit en toont drie chique stadsmeisjes die in amazonezit op ezeltjes langs het strand rijden. De kijkdagen zijn van 22 tot en met 25 april. Publiciteitsfoto muziek recensie Joris Rietbroek Concert: Caribe Alegre, onder leiding van Nelson Abraham Gehoord: 16/4, Stadsgehoorzaal Leiden. Een gezelschap van maar liefst dertig muzikanten, vocalisten en dansers. Met die bezetting is het Antilliaanse Caribe Alegre de groep bij uitstek voor een tropisch feestje. Niet voor niets is het gezelschap al een vaste, geliefde gast op het Rotterdam se zomercarnaval. Momenteel trekt Caribe Alegre met een speciale show door de Neder landse theaters. Zaterdag deed het muziek- en dansspektakel een opvallend matig gevulde Leidse Stadsgehoorzaal aan. Door de slecht bezette zaal en het nogal rustige begin van de show kwam het feestje daarom misschien wat laat op gang. De tweehonderd bezoekers werden meegenomen op een muzikale ontdekkingstocht door het Caribische gebied. Die begint op Cuba met de descar- ga 'El Cuarto de Tula,' bekend gemaakt door de krasse knar ren van de Buena Vista Social Club. Vervolgens biedt de reis diverse andere muziekstijlen uit de Antillen en Zuid-Ameri- ka„ zoals salsa, samba, merin gue, bolero en mambo. De ze venkoppige band inclusief driekoppige blazerssectie speelt alles met evenveel sou plesse. De lenige dansers en danseressen in fraaie kos- tumms zorgen ervoor dat er ge noeg te zien is op het podium. Toch komen de heupen in de zaal pas echt los als de Antili- aanse brassband die bij Caribe Alegre hoort plotseling met het dubbele volume het pi t betreedt. Bovendien is in het prettige gezelscl vijf exotisch uitgedost! j1] ressen, inclusief de bel 5' kleurige veren op hetl ui de billen. De vijf slagwerkers en zers spelen vooral Aei een snelle muziekstijl voortgekomen uit hei aanse carnaval. Het is zwepende mix van sal 1 ba en meringue, meto jj( bare ritmes die loeihai jg de Stadsgehoorzaal dt 2 Die feestmuziek smaa irfir meer. Het is daarom) ,e dat deze grootste attia Caribe Alegre in eerstf ik£ tie na een paar minuu 52 verdwijnt, zodat de an zikanten wat rustigere kunnen laten horen, f daar wat mis mee is, 0 üte zojuist opgewarmde p koelt er weer door af In de tweede helft van keren de blazers en di!u gelukkig terug. Eerst g e dere muzikanten en d nog een educatief tinlj avond. Al dansend wo beeld hoe slaven op 0 150 jaar terug ploegdf den en oogstten. En li ;c frustratie van zich a' met behulp van de s 'tumba.' Op dat mom ook in de zaal de remi echt los met de tweed komst van de brassba 'or door zelfs de dansvlct jq het podium toch nog Wederom doen de i ic 12. Stadsgehoorzaal opzi 0/ vesten schudden en 1 lijk zit niemand meer Na een wat mat begin ribe Alegre zo op hetl A moment toch nog eei feestje van een dik ha bouwen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 10