KUNST CULTUUR Willem de Kooning keert terug in Rotterdam i Kunstproject begeleidt traject Rijn Gouwe Lijn Evenementen 1 Joke Brij schiet c' alle fron. tekorf op boerenland op de tocht New Yorks traffic in Leiden Kronkelende armen en lichaam zonder hoofd zaterdag 16 april 2005I den haag/gpd - Boven evene menten op boerenland hangt het zwaard van Damocles nu de Raad van State heeft bepaald dat het jaarlijkse Schuttersfeest in het Twentse Diepenheim niet op het beoogde terrein mag worden gehouden. Het driedaagse feest is strijdig met het agrarische bestemmings plan, zo oordeelde de hoogste bestuursrechter. Dat kan con sequenties hebben voor tent feesten, popfestivals en cross wedstrijden in heel Nederland. Volgens persvoorlichter Frede- rik Kunst van de Raad van State Retrospectief van de King of Canvas in de Kunsthal rotterdam/anp - Hij werd de King of Canvas genoemd. Willem de Kooning (1904-1997) was een schilder in hart en nieren. Als jonge Rotterdammer vertrok hij in 1926 als verstekeling naar het land van de ongekende moge lijkheden, Amerika. Het was de aanloop naar een gloedvolle car rière. Nu is hij terug in Rotterdam, al thans met vijftig schilderijen en tekeningen in de Kunsthal. ,,We hebben een oude schuld inge lost. Nu nog een plein of straat naar hem noemen", aldus een trotse Wim Pijbes, directeur van de Kunsthal. De tentoonstelling is de afsluiting van het Willem de Kooning-jaar dat in Rotter dam is georganiseerd voor de honderdste geboortedag van de schilder. „Dit soort tentoonstellingen is eigenlijk meer iets voor Boij- mans van Beuningen of het Ste delijk in Amsterdam, maai' de tentoonstelling kwam na We nen beschikbaar. We wilden het gewoon doen", vertelde Pijbes. Volgens hem komen de schil derijen van De Kooning heel goed uit in de grote daglichtzaal van de Kunsthal. De beste plek om dit werk tentoon te stellen, aldus de directeur. De schilderijententoonstelling, met een aantal tekeningen, heeft een retrospectief karakter. Van elke periode uit De Koon ing's werkzame leven zijn wer ken te zien. Vanaf het nog figu ratieve werk uit de jaren veertig, waarin de invloed van Picasso sterk tot uiting komt, tot de ab stracte vrouwen en landschap pen en later het meer grafische lijnenspel. Het zijn veelal grote monumentale schilderwerken met heftige penseelstreken, barstend van kleur en emotie. Met dit abstract expressionisme heeft de Nederlander interna tionale faam verworven en leg de hij de basis voor de moderne Amerikaanse kunst. Dat lukte hem niet meteen. Pas in 1948, net voor zijn 44ste verjaardag, kreeg De Kooning een eerste solotentoonstelling in de VS. Nederland volgde pas veel later. In 1968 organiseerde het Stede lijk in Amsterdam als eerste een retrospectief, terwijl de oud- Rotterdammer internationaal intussen al in hoog aanzien stond. Met de tentoonstelling in de Kunsthal krijgt De Kooning de Nederlandse, maar vooral ook de Rotterdamse aandacht die hij als invloedrijk schilder ver dient. Centraal in de ruimte hangen de werken van De Koo ning, aan de randen zijn schil derijen van negen andere kun stenaars te zien die door De Kooning zijn beïnvloed, zoals Andy Warhol, Willem Zandvliet en David Reed. „Een veelluik', zoals Pijbes de tentoonstelling omschrijft. Beelden van de kunstenaar zijn niet tentoongesteld. De nadruk ligt op de schilderkunst. Op het Weena onthulde Lisa de Koon ing, dochter van de kunstenaar, Amsterdam - Plien van Benne- kom, bekend van het thea terduo Plien Bianca, speelt de hoofdrol van Jans in de musical Jan, Jans en de Kinderen. Ook Alex Klaasen en Wil van der Meer zijn te zien in de voorstel ling. Jan, Jans en de Kinderen komt in het theater in het kader van het 35-jarig jubileum van de gelijknamige strip. De musi cal is vanaf oktober te zien. Rijk koopt deel Ritman-collectie den haag - De Staat heeft een deel van de Bibliotheca Philo- sophica Hermetica aangekocht, de bibliotheek van Joost Ritman die bestaat uit 20.000 boeken en handschriften over de chris- telijke-hermetische filosofie. De ministers Van der Hoeven en Zalm hebben hiervoor 18,75 miljoen euro beschikbaar ge steld. „Het voortbestaan van deze unieke bibliotheek voor de Nederlandse samenleving, voor het cultuurbezit en de weten schapsbeoefening is hierdoor voor de lange termijn gegaran deerd", aldus een woordvoer ster van de ministers. Programma Disco vs Dance leidschendam - Elf dance- flee jays en elf disco-artiesten uit binnen- en buitenland ma ken op 2 juli hun opwachting tijdens de eerste editie van 'Dis co vs Danceeen groot festival in recreatiegebied Vlietland in Leidschendam. Het Leidse Le gendary Events maakt volgende week het definitieve program ma bekend. Dan begint ook de voorverkoop. De organisatie mikt op 20.000 bezoekers. In de Kunsthal wordt de laatste hand gelegd aan de expositl Willem de Kooning. Foto: GPD/Harmen de Jong gisteren drie beelden van haar cieel open in aanwezigh vader. Vandaag gaat de ten- koningin Beatrix. Het w v toonstelling in de Kunsthal offi- tot 3 juli te bewonderen Cl muziek recensi f" Susanne Lamme 'n »rl Concert: Close to me doorJo Met Louis van Dijk, Frits Land Edwin Corzilius, Jeroen de Rij Oster en Sjoerd Dijkhuizen 15/4, Stadsgehoorzaal, ir 'Met zo'n band kan iedt CT zingen!' hoopt Joke Bru Bf verwege de avond. an Ja, en nee. Met zo'n bai waarin Louis van Dijkj speelt, Edwin Corzilius Frits Landesbergen (jr.) regeld aan de vibrafoon kunnen de liedjes nieti pot. Maar wat een goed res ervan gemaakt zou!b vanuit zo'n gebenedijd positie, daarvan kon je maar dromen. Joke Bni elk geval een groot aanfl jes gewoon uit haar h» len. De kern ontglipte sfeer ging aan haar vooB Bruijs klinkt nogal dooi dat kan een pré zijn bij pertoire dat ze koos: Ai songbook, standards d gevuld met een enkel li eigen bodem. Maar dai wel je persoonlijkheid i een eigen draai geven a wereldwijze, ironische En daar komt Bruijs nif toe. Ze schiet vocaal tel zingt daaroverheen me haast zenuwachtige rui heid. Niet onzuiver, en haar timing is niet slecl A van sfeer of betekenis b 1' veel over. In 'Secret Lov plaatst ze een idioot zvi cent op ieder eerste wo van een frase, gevolgd 1 raar lange rust - niks bl over van het euforische heim-verklappen. Dat) helemaal over aan FritsWj bergen en zijn vibrafocp samen wel kunnen tovif Veel beter is ze op haai de 'bevrijdingsliedjes', 1 j lijk stukje Millers, eenp goed begrepen melancl evergreens van Vera Lyi maar vooral in 'Als opl seplein' van Jacques va Dan klinkt ze ineens te hoopvo.1, legt ze ineens ances in haar stem, stai zich niet te forceren. Ef hoogtepuntje is 'Fever wordt dat dan weer voc 'e' maakt door de band, 01 stoorbaar en dan ineen q sig piekend. 'I'm glad tl you' is vooral de moeiti door de sensitieve en b schone begeleiding vai j Dijk, waar Bruijs' stem ineus bij afsteekt. ISZI En uit de bijval voor zij on zinnige solo-improvisa de van hem bekende di notenwatervalletjes op dj gehoord strakke ritmisi sis, griezelig goed volge en bepaald een staterm programma, kun je ma afleiden wie nou eigenl ster van de avond was. Hoofdrol Plien in musical leiden - Grote foto's langs de Oude Rijn, een theatervoorstel ling in de voormalige dakpan- nenfabriek Nieuw Werklust, kunstwerken van in Boskoop gekweekte boompjes. Het is al lemaal mogelijk in het kunst project, dat Kunstgebouw Zuid- Holland voorbereidt voor een vijftal gemeenten langs de Ou de Rijn en de Gouwe, plaatsen die langs de toekomstige Rijn Gouwe Lijn liggen. Kunstgebouw probeert elke twee jaar in een andere regio in Zuid-Holland de amateurkunst een impuls te geven. In 2002 werd het vizier gericht op de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek, vorig jaar op de Drechtsteden. „En nu krijgen de amateurs rond de Rijn Gou we Lijn dus extra aandacht", stelt Babs Biekart, projectleider namens Kunstgebouw. De lightrailverbinding gaat in de toekomst lopen van Gouda via Alphen aan den Rijn naar de Leidse binnenstad. Op een later moment moet de lijn doorge trokken worden naar Katwijk en eventueel Noordwijk. Kunstge bouw richt zich met dit project op het eerste tracé van de Rijn Gouwe Lijn, maar laat begin- en eindpunt Gouda en Leiden buiten beschouwing. Biekart: „Daar gebeurt al genoeg op cul tureel gebied. Maar de ama teurkunst in de tussenliggende gemeenten kan wel een steun tje in de rug gebruiken." Het gaat om Waddinxveen, Bos koop, Alphen aan den Rijn, Rijnwoude en Zoeterwoude. Het is de bedoeling dat deze ge meenten, op vijf zaterdagen in april 2006, bol staan van kunst en cultuur. „Dat kan van alles zijn. Het lijkt me mooi om thea ter op locatie te maken of fanfa res een parade te laten lopen van de ene gemeente naar de andere of een fietstocht uit te zetten langs beeldende kunst op onverwachte plekken. De activiteiten kunnen door de amateurs zelf of door het Kunstgebouw bedacht en uitge werkt worden." Als motto voor het kunstproject hanteert Babs Biekart voorlopig het thema 'Oude routes, nieu we wegen'. „Van oudsher lie pen langs de Oude Rijn en de Gouwe jaagpaden. Ook de ri vieren zelf waren belangrijke verbindingen. Inmiddels zijn die verdrongen door de nieuwe Nil en straks de lightrail, maar de routes zijn in feite zo oud als de weg naar Kralingen", verdui delijkt de projectleider die zich aanbevolen houdt voor ideeën en voorstellen (Kunstgebouw, tel. 015-2154515). betekent de uitspraak inzake Diepenheim niet dat er nooit meer een feest gehouden mag worden op landbouwgrond. Het hangt af van de duur van het evenement, de omvang, het aantal bezoekers en de afstand tot omwonenden of het strijdig is met het bestemmingsplan van een agrarisch terrein. Kunst: „Maar ik kan niet zeggen dat de uitspraak geen invloed heeft. Dit kan in alle gemeenten gaan spelen." Gemeenten kunnen op eigen initiatief besluiten een evene ment te verbieden als dat strij dig is met het bestemmings plan, maar de procedure kan ook door een andere partij wor den aangezwengeld. In Diepen heim waren het omwonenden die een verbod eisten op het Schuttersfeest, dat al meer dan tachtig jaar wordt gevierd. Vol gens de Raad van State is het feest strijdig met het agrarisch bestemmingsplan omdat het terrein drie dagen lang intensief wordt gebruikt, duizenden be zoekers worden verwacht en er een week nodig is voor de op bouw en afbraak van de facili teiten, waaronder een kermis. leiden - De stad is vol en allesbepalend. De verscheidenheid aan hoge architectuur maakt de brede straten smal. Een overvloed aan verkeer. Auto's, bussen, vrachtwagens, fietsers, voetgangers en altijd wel ergens een sirene maken de eigen aanwezigheid minimaal. Hoge billboards, flikkerend neon, verkeersborden, posters, schreeuwerige eta lages en straathandel. Dit is New York, dit is The Big Apple - 24 uur per dag open, en nu even te zien in Leiden op de expositie 'New York City Traffic'. Schilder Menno Ravenhorst verbleef een tijdlang in New York en raakte gefascineerd door de auto's. Die spelen in het Amerikaanse leven een grote rol. Alles lijkt ingericht op de auto. De auto bepaalt de inrichting van de stad. De mens zelf lijkt steeds meer naar de achtergrond te verdwij nen. Kleur is in overvloed aanwezig: een staalblauwe lucht, het felle geel van een taxi, de rode letters op een winkelpui. De weerslag van de ervaringen die Menno Ra venhorst opdeed in New York is deze maand te zien bij de Expansionist Art Empire Gallery aan de Nieuwe Rijn 94, tot en met 30 april op donderdag, vrijdag en zaterdag van 14.00 tot 17.00 uur. Publiciteitsfoto theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Bacon' door Nanine Linning. Gezien: 15/4, LAKtheater, Leiden. Aldaar nog te zien: 16/4 Als een mensenlichaam onder steboven aan een touw hangt, heeft het iets van een geslacht varken. Althans, die gedachte komt in je op bij het zien van 'Bacon' van choreografe Nani ne Linning. Ze heeft de voor stelling gebaseerd op het werk van de Engelse schilder Francis Bacon (1909-1992), die het menselijk lichaam verwrongen, ziekelijk en op het eerste ge zicht lelijk weergaf. Linning heeft deze schilderijen grondig bekeken. Allerlei thema's zijn in de voorstelling terug te vinden. Een lichaam waaraan het hoofd ontbreekt, een wc-pot, openge sperde roofdierengebitten, zelfs het naar beneden wijzende pijl tje uit diverse schilderijen van Bacon is op het achterdoek te rug te vinden. Maar het boeiende zit vooral in de kronkelende, nooit in ont spanning verkerende lichamen van de vijf dansers. Op veel schilderijen van Bacon zie je, om een voorbeeld te noemen, mensen zitten met kronkelend over elkaar heengeslagen be nen. De expressie die daarvan uitgaat, de beweeglijkheid waarmee Bacon zo'n houding op het doek zet, komt in de hele voorstelling weergaloos krach tig naar buiten. Geen arm of been lijkt op zijn natuurlijke plaats te zitten. Ruggen worden meedogenloos hol getrokken. Elke beweging lijkt verwoestend voor het lichaam. Net als in Ba cons schilderijen stralen de ge spierde rondingen van het li chaam tegelijk kracht en mach teloosheid uit. Tijdens duetten en trio's botsen de dansers en rollen ze ongemakkelijk over el kaar. De ledematen grijpen langs elkaar heen, op zoek naar houvast. Als een danseres wordt opgetild, is de uitstraling niet glorieus, maar gekweld. Deze dans is een worsteling, maar dan één waarin het begrip overwinning niet bestaat. Hoe robuust de bewegingen ook zijn en hoezeer de zwaarte over heerst, toch ervaar je de perso nages steeds meer als weerloze wezens, van wie, door alle 'le lijkheid' heen, toch ontroering uitgaat. 'Bacon' is een voorstelling waar je niet aan kunt ontsnappen. Dat komt door de dramatische lading die Linning aan de be wegingen geeft. Maar ook het licht, de muziek en de video beelden op het achterdoek wer ken eraan mee dat je in deze verbijsterende wereld gevangen gehouden wordt. De lichamen krijgen dezelfde kwetsbare bleekheid als in Bacons werk, de muziek pulseert als een kloppend hart, maar roept op andere momenten angst en verlatenheid op, en de video beelden verontrusten, o.a. door telkens opduikende roofdier- blikken of mensengezichten die verdrinken in een ongemakke lijke extase. Erg knap, zoals dans, muziek en filmbeelden een naadloos geheel vormen! Plien van Bennekom. Foto: GPD/Jaap Rozema Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tijden? Kortom: waarmee is Mirjam Ates, wethouder van cultuur in de gemeente Zoeterwoude, in de zeven de hemel? Beste boek? „Het bundeltje 'Zwervende vo gels' van Rabindranath Tagore draag ik al met me mee sinds ik het op mijn negentiende kocht. De mijmeringen van de ze Bengaalse filosoof weten mij altijd weer te raken. Ik citeer er ook vaak uit in brieven. Ik lees graag boeken die een mystieke inslag hebben: Dorothee Sölle, gedichten van Hans Bouma, 'Gesprekken met God' van Neale Donald Walsh. Ik sta ste vig met beide benen op de grond, maar ben er ook van overtuigd dat er meer is tussen hemel en aarde. Als ik daarover lees, dan brengt me dat weer tot mijn eigen kern." Beste cd? „Voor één cd kun je me altijd wakker maken: 'Canyon Trilo gy" van Carlos Nakay. Ik heb het schijfje van deze fluitist ter plekke bij de Grand Canyon gekocht. Het is mysterieuze muziek, waarbij ik weg kan mijmeren. Ik zie als het ware mijn ziel over de bergen zwe ven. Deze cd draai ik bij voor keur 's nachts. Ik ben een echt nachtmens en als ik de rust vind, kan ik bij deze muziek gedichten schrijven. Momen teel zit ik midden in een ver huizing en heb ik overigens ge woon Sky Radio op staan." Beste film? „Eigenlijk heb ik drie favoriete films: 'On Golden Pond' met Katherine Hepburn, 'Yentl' met Barbra Streisand en 'Cool Runnings' over een Jamai- caans bobsleeteam. Als ik echt moet kiezen, is 'Yentl' me het meest dierbaar. Streisand speelt een vrouw die haar ta lenten onderkent, maar de sa menleving biedt haar geen ruimte. Toch knokt ze ervoor om te worden wie ze is. Ik her ken daar ook iets van mezelf in. Ik probeer trouw te zijn aan mezelf en niet mee te gaan met de stroom." Beste kunstwerk? „Vind ik de lastigste. Ik kom de laatste tijd te weinig op exposi ties. Afgelopen weekeinde ben ik bij de plaatselijke schilder club Kameleon geweest en daar heb ik wel een paar ju weeltjes gezien. Piet Wolvers uit Zoeterwoude vind ik ook een goede schilder. Hij is spiri tueel geïnspireerd en dat zie je terug in zijn werk. Het is heel Barbra Streisand. Foto: Tracy Bennett bijzonder dat hij zijn gedach ten over het leven na de dood op doek zet. Ik hoop eigenlijk dat we dit jaar in Zoeterwoude weer een atelierroute kunnen organiseren, zodat meer men sen kennis kunnen maken met het werk van Wolvers en ande re lokale kunstenaars." tekst: Theo de With foto: Dick Hogewoning

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 20