Utrechtse buurt niet
aso genoeg voor SBS
MEDIA
'Al het goede wordt voorspelbaa
De sidekick mag zijn ego bij de deur achterlaten
Kleine pauze: totale oorlog in de lerarenkamer
NPS brengt 'CNN van
straat' voor jongeren
U2 bovenaan in
De 8o's Top 880
KRO gaat het
karakter testen
2waytraffic opent
kantoor New York
Schrappen aflevering staat los van Bossche rellen
l
Hilversum - U2 staat met Sun
day Bloody Sunday op nummer
1 in 'De 80's Top 880' van Radio
Veronica. De lijst met de beste
880 hits uit de 80's is samenge
steld door de luisteraars van
Radio Veronica en wordt deze
week uitgezonden tot en met
zondag. Tussen 7 maart en 1
april zijn ruim 74.000 stemmen
uitgebracht voor de hitlijst. Op
nummer twee staat het num
mer When the lady smiles van
Golden Earring. Op nummer
drie staat Phil Collins met The
air tonight. Michael Jackson
staat het vaakst in de lijst, met
vijftien noteringen. BilJie Jean is
met de tiende plek zijn meest
succesvolle plaat in de 80's Top
880".'
Hilversum - De KRO komt op 4
juni met een karaktertest op te
levisie. De deelnemers worden
ingedeeld volgens de negen ty
pen van het enneagram. Aan
sluitend begint de KRO een ne-
gendelige dramaserie die ook
gaat over de verschillende per
soonlijkheidstypes van het en
neagram. De persoonlijkheids
test wordt gemaakt door produ
cent Eyeworks van Reinout
Oerlemans. Eyeworks maakte
eerder al onder meer de IQ test
en binnenkort ook voor de KRO
de opvoedtest. Volgens het the
oretische model van het en
neagram is de mens een perfec
tionist, helper, presteerder, ro
manticus, waarnemer, loyalist,
levensgenieter, baas of bemid
delaar.
Hilversum - Het Hilversumse
productiebedrijf 2waytraffic,
dat interactieve diensten aan
biedt aan producenten en om
roepen (SBS 6 en NET 5) draait
internationaal dermate goed,
dat deze week een kantoor in
de Verenigde Staen wordt ge
opend. Dat verklaart Unico
Glorie, samen met Taco Kete
laar en Kees Abrahams één van
de initiatiefnemers van
2waytraffic. Het bedrijf bedenkt
formats voor televisie, internet
en voor mobiele telefonie en
werkt, afgezien van de VS, ook
al in Duitsland, Spanje en in
Polen. Op het kantoor in New
York komt vooralsnog één per
soon te zitten, maar uitbreiding
naar totaal drie mensen ligt in
de lijn der verwachtingen, aldus
Unico Glorie. Glorie was ooit
directeur van Veronica en hij
zat laatstelijk in de Raad van
Bestuur van producent Ende-
mol. Daar 'beheerde' Glorie de
interactieve afdeling.
dinsdag 12 april 2005
utrecht/gpd - De Utrechtse Be
tonbuurt is voor SBS 6 niet asoci
aal genoeg. Daarom past deze
buurt niet in de serie Probleem
wijken. De geplande uitzending
van komende donderdag is ge
schrapt.
Om voor de serie Probleemwij
ken in aanmerking te komen,
moeten volgens SBS-woord
voerder E. Dekker 'de nodige
problemen' aan de orde ko
men. Daarbij denkt hij aan 'ver
loedering in de buurt, mensen
zonder moraal en buurtbewo
ners die zich totaal niet meer
prettig voelen in de buurt, laat
staan veilig'. ,,Aan die voor
waarden voldeed de Beton
buurt niet," zegt Dekker. ,,En
dan moet je ook zo eerlijk zijn
die aflevering niet te maken."
Het besluit tot het schrappen
van de Betonbuurt-uitzending
is volgens SBS 6 vorige week ge
nomen, en heeft niets te maken
met de commotie in Den Bosch
rond de uitzending van afgelo
pen donderdag, benadrukt de
woordvoerder. Buren verniel
den in de Graafsewijk in de Bra
bantse hoofdstad het huis van
een man die vertelde dat hij
seks had gehad met een min
derjarige stiefdochter. Sinds
dien is het onrustig in de wijk.
SBS heeft besloten de herhaling
van Probleemwijken over de
Graafsewijk niet uit te zenden.
Die stond voor morgenavond
geprogrammeerd. SBS wil met
het afzien van de herhaling het
risico vermijden bij te dragen
aan een eventuele escalatie van
de situatie in Den Bosch. Ook
de compilatie van de serie, die
donderdagavond wordt uitge
zonden, zal geen beelden van
de Graafsewijk bevatten.
In een verklaring liet SBS
Broadcasting zaterdag weten
nog wel achter de aflevering
over de Graafsewijk te staan.
SBS blijft van mening dat de
onlusten die ontstonden na de
uitzending van vorige week
donderdag de zender op geen
enkele wijze kunnen worden
aangerekend.
De makers zijn al langs geweest
in Assen-Oost, Woensel-West in
Eindhoven, Duindorp in Den
Haag en De Wielenpölle in
Leeuwarden. Bezorgde bewo
ners van die laatste buurt heb
ben vorige maand al vergeefs
geprobeerd de uitzending Pro
bleemwijken tegen te houden.
In deze aflevering werd bericht
over een bewoner die met een
hagelgeweer in zijn plafond
schiet, dronken buurtgenoten
en een inbreker die ook nog
eens een steen door een ruit
gooit.
Eindhoven wil geen
herhaling opnames
De gemeente Eindhoven wil
niet dat SBS 6 delen uit de
recente reportage Probleem
wijken die was gewijd aan de
wijk Woensel-West nog een
keer uitzendt. De omroep is
dat vooralsnog wel van plan.
De gemeente heeft SBS gis
teren gesommeerd daarvan
af te zien. Bovendien heeft
Eindhoven de omroep aan
sprakelijk gesteld voor alle
schade die door de eerdere
uitzending ontstaat.
Hilversum - Na negen seizoenen komt er
aanstaande vrijdag een einde aan het dage
lijkse discussieprogramma B&W. De slot-
uitzending, gepresenteerd door Inge Diep-
man en Hanneke Groenteman samen, staat
in het teken van het fenomeen talkshow
gezien vanuit de gast. Voordat het zover is,
nemen alle B&W-presentatoren nog een re
guliere uitzending voor hun rekening.
Medenaamgever Paul Witteman, die in
september vorig jaar' werd opgevolgd door
Hanneke Groenteman, presenteerde gister
avond. Sonja Barend, die op 7 januari 1997
de allereerste uitzending van B&W presen
teerde en aanbleef tot mei 2002, leidt don
derdag nog een keer het gesprek van de
dag. Felix Meurders, die evenals Rob Trip
vooral in het seizoen 2002/2003 te zien was
als vervanger van de zwangere Diepman,
presenteert morgen.
Vanavond is Trip nog een keer gastheer aan
de B&W-tafel. De presentator vindt het
jammer dat het VARA-discussieprogramma
stopt: „Het einde van B&W hing al een tijd
je in de lucht, maar toch heeft het mij ver
baasd. Een beetje een domme beslissing,
vind ik. B&W zou een te oud kijkerspubliek
trekken, er moet op dat tijdstip iets terug
komen dat meer jongeren aanspreekt. Wat
mij betreft is er al genoeg aanbod voor jon
geren op televisie. Maar de netmanager van
Nederland 3 zal het allemaal wel tot op de
komma uitgerekend hebben." De formule,
het gesprek van de dag, is volgens Trip nog
lang niet uitgewerkt. „Natuurlijk is de ene
uitzending spannender dan de andere. Ik
denk dat veel kijkers naar B&W kijken zoals
ik: elke dag even kijken waar het over gaat,
waarna je blijft hangen of niet. De VARA
mag dan op het programma uitgekeken
zijn, de kijkers volgens mij niet."
Presentator Rob Trip. Foto: GPD
Geralt Lammers, die vijf jaar bij B&W werk
te waarvan de laatste twee jaar als eindre
dacteur, toont meer begrip voor de beslis
sing van de VARA-leiding. „Het aantal kij
kers neemt gestaag af, wel logisch dus dat
de directie eens wat nieuws wil. Dat neemt
niet weg dat ik het jammer vind dat het
programma verdwijnt. De formule blonk
vooral uit in simpelheid. Ik zeg maar zo: al
les wat goed is, wordt voorspelbaar. De
VARA is nu bezig met een nieuw discussie
programma. De VARA wil de rol van debat-
omroep ook na het stoppen van Het Lager
huis en B&W wel blijven vervullen op Ne
derland 3."
Volgens Lammers is de rol van B&W,
1997 nog het enige programma op dt
was waar het er geregeld fel aan toef
onder gezagsdragers en betrokken, d R
lopen jaren langzaam overgenomen)
andere programma's. „Niet alleen B?
Van Dorp, maar actualiteitenrubri;
als Nova en Twee Vandaag zijn zichs N
meer gaan richten op discussie in de N
dio." E
Het gesprek dat hij leidde over de mo
op Maya Braderie en de discussie om
deren die door hun vader werden on ti
naar het buitenland zijn Rob Trip bij h
ven. „Dat waren heftige uitzendinge: f
Maar ik heb ook een keer een maffe 1
ding gemaakt met dj's, en het praats! S
debuut van Ali B. bij B&W zal ik ooki N
snel vergeten." C
Lammers noemt Barends onderhoud N
Mick Jagger en het gesprek van Groa
man met Richard Gere als opvallend)
veringen. „Omdat we nu eenmaal nii T
buitenlandse gasten hebben gehad, I li
hoogtepunten vielen verder vooral si k
met dieptepunten in de geschiedenis R
de moord op Pim Fortuyn. Ik herinn
echter ook een uitzending waarin dii N
jaarde dames bij Sonja aanschoven 1
een gesprek over euthanasie. Ondanl
zware onderwerp werd het een uitzei N
vol humor. Sonja is later nog met eet
die dames gaan winkelen in Amsterd I
omdat ze zo graag een keer naar het /I
gelkwartier wilde.Z
V
Berrit de Lange N
b
B&W, tot en met vrijdag, Nederlandi g
uur
De cast van Kleine pauze in de lerarenkamer: vlnr. Cynthia Abma, Karen van Holst Pellekaan, Martin van
Waardenberg, Lineke Rijxman, Hossein Mardani en Arnoud Bos. Foto: GPD/PR
door Monique Brandt
noordwijkerhout - Het is oor-
log in de lerarenkamer van
openbare basisschool De Bloei
ende Perelaar. Dag na dag wor
den de collega's annex tegen
standers bestookt met verbale
en - waar nodig - fysieke agres
sie. Onderhuidse spanningen
worden uitgevochten met
zwaar geschut. De piepkleine
ruimte is het komische strijdto
neel van intens drama, onbe
antwoorde liefde, afgunst, vuige
roddels en onverbloemde haat.
Nog even, en dan kunnen de
televisiekijkers dagelijks meege
nieten met deze visuele acht
baan van vooral inktzwarte
emoties. Karen van Holst Pelle
kaan en Martin van Waarden-
berg, het duo dat eerder succes
oogstte met de VPRO-reeks
Loenatik, schreven de tragische
comedy Kleine Pauze, die vanaf
9 mei elke dag om 19 uur op
Nederland 3 op de buis komt.
Loenatik, over vijf bewoners
van de psychiatrische kliniek
Zonnendael, was bedoeld voor
kinderen, maar ouders en an
dere volwassenen keken gretig
mee. Kleine Pauze, waarin vijf
ruimschoots gestichtsrijpe leer
krachten en de conciërge elkaar
het leven zuur maken, draait de
zaak om. „Kleine Pauze is ge
maakt voor volwassenen, maar
kinderen mogen ook kijken",
aldus Van Holst Pellekaan.
Mits ze tegen een stootje kun
nen, dat wel. Want de hatelijk
heden in Kleine Pauze zijn
smakelijk politiek onconect.
„Maar ik denk dat kinderen het
gewoon heel spannend vin
den", aldus de schrijfster. „Het
verhaal is zó over the top dat ze
dat echt wel in de gaten hebben
dat het niet echt is." Sinds be
gin februari zijn de opnamen
voor de eerste twintig afleverin
gen in volle gang. In het najaar
volgen er nog twintig. In de
lichtelijk desolate gebouwen
van een voormalige psychiatri
sche kliniek in Noordwijker-
hout is een provisorische, piep
kleine lerarenkamer gebouwd.
Daar wordt Van Waardenberg
de op ruzietjes beluste gymle
raar Jan, hult Van Holst Pellek
aan zich in de Holly Hobbie-
creaties van de eenzame reme
dial teacher Els alias 'de vlees
geworden sapkuur', en speelt
Lineke Rijxman met veel verve
Titia, de messcherpe adjunct
van de oude stempel. Cynthia
Abma is de 'gezellige' knutseljuf
Miep, Arnoud Bos de ambitieu
ze nieuwe directeur Hans, die
geen steek veranderd krijgt op
de school waar de oudgedien
den het voor het zeggen heb
ben'. De Afghaanse conciërge
Hammed tenslotte laat zich
goedgemutst beledigen door de
xenofobe gymleraar.
De serie speelt zich af in de
ochtendpauze. Hoofdluii
ten, ontslag, een nieuwe
aire, de grootste kleinigh
wordt inzet van een felle
In Kleine Pauze is geen li
bekennen, want om hen
het ook niet. Dat wistenl
Waardenberg en Van Hoi
lekaan al meteen toen ze
gonnen met schrijven.
Van Waardenberg: „Diel
renkamer is de helse arei
waar mensen bij elkaar 1
die tot elkaar veroordeel)
Ze haten elkaar tot op he
maar ze zitten boven op
Het is een razend actuele
ook, je kunt er van alles i
dat helemaal niets meth
derwijs te maken heeft."
man: „Elke aflevering bü
wel iemand achter in vol
staat van ontbinding." B
ke moment veranderen)
lities, er ontstaan somsh j
zarre verbonden, bedoel
eikaars leven tot hel te m 0
Hilversum - De NPS begint vrij
dag met een tv-programma
waarin jongeren, deels via hip
hop, discussiëren over actuele
maatschappelijke thema's.
Aangezien hiphop enorm po
pulair is bij jongeren is het voor
hun dé manier om een mening
te geven over actuele zaken.
Rap als het CNN van de straat",
aldus een NPS-woordvoerster.
Het programma heet 'DeBattle'
en daarin staat een zogenoem
de MC-battle centraal. Hierin
nemen twee rappers het tegen
elkaar op, het publiek bepaalt
vervolgens wie de winnaar is.
Het programma komt vanuit de
Amsterdamse Desmet studio's
en behandelt thema's als zin
loos geweld, integratieproble
men, seks in videoclips en
drugs. In de eerste aflevering
staan Lonsdale-jongeren cen
traal. Andrew Makkinga gaat de
serie van twaalf afleveringen
presenteren. Hij was eerder
panellid bij Het Lagerhuis.De-
Battle is telkens om 19.55 uur te
zien via Nederland 3.
Populaire radiodeejays kunnen niet meer zonder hun 'lachzakken'
KIJKCIJFERS
Top 10 meest bekeken programma's
1. Studio Sport zo 19 uur
NOS
3.545
2. Olympique Lyon-PSV
NOS
2.661
3. Boer zoekt vrouw
KRO
2.638
4. Journaal (zo, 20u)
NOS
2.816
5. Spoorloos
KRO
2.454
6. Villareal-AZ
NOS
2.264
7. Chelsea-Bayern M.
NOS
2.244
8. Vermist
TROS
2.076
9. Goede tijden slechte tijden
RTL 4
2.023
10. Kopspijkers compilatie
VARA
1.933
Top 10 meest bekeken kinderprogramma's
1. Zoop
Nickelodeon
216
2. Totally spies!
Jetix
198
3. Jeugdjournaal
NOS
196
4. Ernst, bobbie en de rest
Jetix
193
5. Rocket power
Nickelodeon
182
6. Spongebob spuarepants
Nickelodeon
159
7. Lucky luke
Nickelodeon
159
8. Avonturen van Kuifje
Nickelodeon
150
9. Jimmy Neptron
Nickelodeon
146
10. Sesamstraat
NOS
142
Marktaandelen in
Nederland 1 13,6 (14,2)
Nederland 2 21,3 (15,2)
Nederland 3 6,4 (7,1)
RTL 4 16,8 (16,6)
RTL 5 3,7 (3,3)
Yorin 5,3 (5,3)
+/-
SBS 6 9,9 (15,0)
NET 5 5,2 (5,2)
+/-
Veronica 3,2 (3,5)
De weekcijfers zijn afkomstig van de afdeling Kijk
en Luister-
onderzoek van de Publieke Omroep. Het aantal kijkers x 1000.
De lijst met meest bekeken kinderprogramma's bestaat uit kij
kers van 3 tot en met 12 jaar. Tussen haakjes staan de markt
aandelen van vorige week.
De slag om de radioluisteraar
wordt in de ochtendspits ge
voerd. Koning van de spits is Ed
win Evers van Radio 538. Dage
lijks luisteren ruim 2,3 miljoen
mensen naar Evers staat op.
Maar Evers staat niet alleen op.
Geen ster-dj zonder zijn trouwe
vazallen. Een blik in de wereld
van de sidekicks.
door Els Ouaegebeur
Amsterdam - Vier uur in de
ochtend. De wereld slaapt. Het
is altijd nog donker, ook mid
den in de zomer. Wie zijn ei
genlijk wel wakker op dit bela
chelijke tijdstip? Het standaard
rijtje natuurlijk: boeren, bak
kers, ziekenhuispersoneel,
kroegbazen, mensen die lijden
aan slapeloosheid. En de side
kicks.
Wie? Sidekicks, de aangevers
van radio-dj's die ervoor zorgen
dat de échte dj de luisteraars
wat te vertellen heeft tussen de
plaatjes door. In de dikke Van
Dale wordt sidekick vertaald als
'handlanger, ondergeschikte
partner', met als tweede bete
kenis 'gabber' of'maatje'. Een
ondergeschikt gabbertje, zeg
maar.
Zoals Rick Romijn (42) en Niels
van Baarlen (29), de sidekicks
van dj Edwin Evers (33) van Ra
dio 538, al vijf jaar de 'host' van
de populairste ochtendshow
tussen zes en tien, Evers staat
op. Dagelijks loodsen zij met
zijn drieën rond de 2.363.000
luisteraars door de eindeloze fi
les. Hiermee is Evers staat op
marktleider van de landelijke
ochtendshows, en laat 538 sta
tions zoals 3FM, Yorin of
Noordzee FM maar ook Radio 1
ver achter zich.
Evers staat op dus. Ja, maar niet
als eerste. Rick en Niels zijn el
ke dag ruim voor vijf uur in de
studio in Hilversum om de
show voor te bereiden: kranten
lezen, het ANP doorspitten, his
torische weetjes verzamelen en
verjaardagen van beroemdhe
den bij elkaar zoeken, bij voor
keur van het type Ivan Lendl
(de bejaarde tennisser) of Tho
mas Anders (een van de zan
gers van de Duitse band M^-
Edwin Evers (op de achtergrond) met zijn sidekicks Rick (links) en Niels in de Radio 538-studio. Foto: GPD/Elsbeth Tijssen
dern Talking).
Als het programma om klokslag
zes de ether ingaat, en de mees
te mensen nog rustig liggen te
slapen, ratelt het duo je al de
oren van je kop over het nieuws
van de dag en wordt op hoge
toon discussie gevoerd met
Evers over de vetzucht bij jon
geren of het zoveelste gezag
hebbende onderzoek over het
verband tussen de vorm van je
oren en je seksuele drift. Om
maar iets te noemen.
Zoals ze naast elkaar op hun
krukken zitten, hebben Niels en
Rick nog het meest weg van een
vrolijke variant van de moppe
rende Muppet-opaatjes Statler
en Waldorf, die vanaf hun bal
kon commentaar leveren op al
les en iedereen, recht voor zijn
raap en het liefst niet al te ge
nuanceerd of serieus. Evers
heeft de meer gematigde rol.
Hij klinkt een beetje als de grote
broer die het verstandige laatste
woord heeft, al is het maar
doordat zijn microfoon een tik
je harder staat. Zo kan hij de
jongens altijd overschreeuwen
en blijft zijn stem het best han
gen. Terecht, niet voor niets is
hij 'de ster'.
Rick en Niels zijn al weer bijna
vier jaar het bekendste side
kick-duo op de Nederlandse ra
dio. Toch zullen weinigen hun
namen paraat hebben, ook al
luisteren ze elke dag een autorit
lang naar hun verhalen. Is dat
soms niet frustrerend? Nee,
zeggen ze allebei volmondig.
„Evers staat op is een beetje
van ons alledrie", zegt Rick.
„Natuurlijk moet je je ten dien
ste stellen van de dj. Dat is de
kracht van een sidekick, maar
dat wil niet zeggen dat je niet
ook je stempel drukt op het
programma."
Integendeel, zou je bijna zeg
gen, want maken de teksten en
grappen van Evers niet meer in
druk door de reacties van de si
dekicks? „Uiteraard. Een kei
hard lachsalvo na een grap slaat
meer in dan een holle stilte."
Niet voor niets worden side
kicks ook wel lachzakken ge
noemd. „Het maakt me geen
hol uit hoe het heet, als de luis
teraars het maar leuk vinden en
Edwin maar waardeert wat we
doen", zegt Rick.
De Evers-formule werkt als een
trein. Blijft de vraag: waarom
zitten massa's luisteraars te
wachten op het gehakketak van
een stelletje dj's als ze nog maar
nauwelijks wakker zijn? „Het
komt spontaan over", verklaart
Rick. „We praten met elkaar zo
als je ook in de kroeg doet, of
op je werk. Daarmee stellen we
ons gelijk aan de luisteraars, in
plaats van boven hen. Dat geeft
een bepaald gevoel van con iet
en betrokkenheid."
Het is niet voor niets dat de
Evers staat op-mailbox een
constante stroom berichten
krijgt van luisteraars die zich
ook graag even willen mengen
in de discussies, of het nou gaat
om de samenstelling van
strooizout of de vraag waarom
'alle' kappers homoseksueel
zijn. „De hoeveelheid mailtjes
de we krijgen, hangt af van wat
we roepen", zegt Niels. „Meest
al staan de mensen die reage
ren aan de kant van Edwin en
krijgen Rick en ik de veront
waardigde bagger over ons
heen, omdat wij nu eenmaal
vaker een extreem standpunt
innemen."
Zou je onoverkomelijke bezwa
ren hebben als je vriendin zich
voor een miljoen uitleent aan
een andere man voor een
avond? Edwin vindt uiteraard
dat het echt niet kan, want zég
nou zelf; het is toch gem
dinair, je lichaam verkop I
Niels zou er totaal geeni
mee hebben. Rick: „Heb!
het hier over bruto of nel 1
En ja hoor, terwijl de ma 1
nog tien minuten doorld
over de vergelijking tussi
naakt in de Playboy staa;
seks hebben voor een za!
stromen de boze berichl
binnen: lang leve Edwin,
en Niels hebben het wes
niet begrepen, luidt dedi
snee reactie.
Geen van beiden ambiei
baan van 'de echte dj', b
ze. Niels noemt zichzelfi
goed genoeg om 'een ed
deejay' te zijn. Een belaa
uitgangspunt voor een si
beaamt Jeroen van Inkel
'godfather' van de dj's:,,
altijd: als je mee komt pi
ren, moet je je ego bij de
achterlaten, anders gaat
mis."
Het fenomeen sidekicks
nieuw. Van Inkel presen
het samen met Adam Ca
in 1981, in hun avondpn
ma Curry Van Inkel bij
Veronica. Zij kwamen op
idee toen ze luisterden n
pes van het radiostation
Z100 uit New York, waai
ochtend door meerdere
sen tegelijk een program
werd gepresenteerd.
Van Inkel definieert een
kick als 'iemand die wel
tend te horen is op de ra
maar die niet technisch I
is, met het draaien vand
ten, sfeermuziekjes enzo
Het verschil tussen Cun)
Inkel en veel radioprogfl
van nu is dat hun progra
echt van hen allebei was
Inkel: „Wij waren elkaais
kicks, zeiden wij altijd."
Inmiddels zijn sidekicks
meer weg te denken uiti
derlandse radiowereld, f
tisch iedere dj bij popula
muziekstations als Yorin
nica, Radio 3FM, Noord
of 538 heeft er minstens
vaak twee. Een goede on
ling? „Elke ontwikkeling
iedereen hetzelfde doet)
beert te doen, is slecht",
Van Inkel. „De verleiding
het 'eindeloos doorouvS
ren' is groot, daar moetj'
alert op zijn."