Vijf banen op de tocht bij RMO KUNST 8f CULTUUR 'Elke dag is het Jantjesdag' Griezelig sprookje bij De Appel Stampod klaagt nood over verdwijnen concertpodia Derk Sauer begint nieuwe uitgeverij Wereldpremière 'Beyond the Rocks' Joep Onderdelinden doet onbegrijpelijk kinderachtig Almere krijgt stadsrapper »ep de regio bestaat grote belangstelling voor professio- kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo- i ti>f op andere wijze actief Zijn. Vandaag: Cultuur Ver- igorhout. est ge neteen als je de gro- hfoet Wapen van rutónnenloopt: hier gespeeld. De hele ennlijk een decor, met kasteelste- ratnuur en vlaggen Hefc van onbekende lies. En met een raum aan het eind. Dit it 4asis van het in 1947 Cultuur Verheft. Dit waar de laatste ^odlaatshebben voor ellfe Jantjes', van de to- ïz^ing is bepaald geen ichiaar wel enorm leuk i vertellen de regis- arj Tetteroo en Lida 1 t'den. Achttien jaar laaerde Cultuur Verheft stuk van Herman n cMargie Morris ook id'„En het Jantjesge- is^en hangen", zegt ip< t ingevoel? „Ja, ik be- t tehet stuk kunt spelen 4aie vereniging, er is ;e iedereen. Het samen- ie^erlijk. Daar komt >og echt alles in het an\ pa stuk zit. Van intens verdriet tot grote vreugde, een lach en een traan. Dat is het Jantjesgevoel." „Maar niet alleen de vereniging heeft er prettige herinneringen aan", vult Van de Wilden aan. „Ook het publiek vond het des tijds prachtig. Er werd nog ja ren over gepraat. Omdat het ook zo herkenbaar is. De ge beurtenissen, de emoties, ie dereen kent ze uit eigen erva ring." Tsja, dan kun je bijna niet an ders dan het stuk uiteindelijk nog eens opvoeren. Dat er achttien jaar tussen zit, is lo gisch. Er zijn meer mooie stuk ken om te spelen. En, zegt Tet- teroo, „dit stuk legt een enorm beslag op de hele vereniging. „Je bent er echt een jaar mee bezig. Alle andere activiteiten worden naar het tweede plan verschoven. Normaal gespro ken voeren we twee stukken per jaar op. We brengen ook nog kindertoneel en kleinere theatervoorstellingen, we heb ben een levende poppenkast en doen mee aan tal van festi viteiten. Bij een grote produc tie is daar allemaal minder tijd Lida van de Wilden en Chris Tetteroo: „Het enthousiasme van iedereen is enorm. Anders is het niet vol te houden." Foto: Henk Bouwman voor." Van de Wilden: „Sinds mei vorig jaar zijn we al bezig met voorbereidingen en sinds augustus repeteren we twee keer per week!" Tetteroo: „Het is enorm inten sief. We hebben een logopedis te ingehuurd, speciaal voor het Amsterdamse accent en de le den krijgen zangles. Verder maken we de meeste kleding zelf, net als de decors. Er wor den programmaboekjes ge drukt, enzovoort, enzovoort. Voor ons tweeën is het elke dag Jantjes-dag, zo druk zijn we er mee bezig." „Maar", haast Van de Wilden zich te zeggen, „het blijft leuk hoor. Anders is het niet vol te houden." De regisseurs spelen ook een rol in het stuk. Beiden noemen ze het 'de mooiste rol'. Van de Wilden speelt Na Druppel. „De straatzangeres. Iemand die veel lol kent en overal schijt aan heeft." Tetteroo speelt Blauwe Toon. „Een van de drie Jantjes. Hij is het Jantje dat geen Amsterdamse achter grond heeft, uit een beter mi lieu komt, een beetje een bui tenstaander blijft, maar toch gewaardeerd wordt." „Ach, het is zo'n prachtig stuk, met heerlijke liedjes. De hele vereniging, bijna vijftig man sterk, kijkt er naai" uit. Het hele dorp eigenlijk", zegt Tetteroo. „Toneel leeft hier enorm. De club heeft 600 donateurs. En we spelen in de KTS in Voor hout. Daar is veel meer ruimte dan hier. Als we in het Wapen van Voorhout zouden moeten spelen, zouden we tientallen keren op moeten om iedereen tevreden te stellen. Echt, er ko men duizenden mensen op af." 'De Jantjes' zijn te zien op: 17 april om 14.30 uur; 22, 23 en 24 april om 20.00 uur; 24 april ook om 14.30 uur. Kaartver koop: zaterdag a.s. in het Wa pen van Voorhout, Heren straat 106; 12, 15 en 19 april bij Esther Kortekaas, Kroes- karperlaan 24 in Voorhout, tussen 17.00 en 19.00 uur. tekst: Herman Joustra foto: Henk Bouwman toneel recensie Maja Landeweer Toneelgroep De Appel met 'Don Quïchote' van Miguel de Cervantes. Regie: David Geysen. Decor: Ben Stolk. Gezien: 2/4 in Den Haag (Appeltheater). Daar nog te zien: tot en met 28/5 Een man en een vrouw klam pen zich aan elkaar vast. Steeds steviger. Alsof een orkaan ze uit elkaar wil rukken. Maar er is geen orkaan. Het zijn de man en de vrouw zelf, die van elkaar weg willen. En daar tegelijk ont zettend bang voor zijn. Daarom gaat de man dromen. Hij droomt over een andere wereld, een niet-bestaande wereld, waarin hij een ridder is die reu zen bevecht, terwijl zijn prinses op hem wacht. Op papier klinkt het mooi, het uitgangspunt van David Geysen's bewerking van het klassieke verhaal van 'Don Quichote', maar in de uitvoe ring op het toneel lijkt het rela tiedrama - dat op het langwer pige toneel parallel wordt ge speeld aan de vertelling van de dolende ridder - er nogal aan de haren bijgesleept. Het ene verhaal staat voor de kille werkelijkheid, het andere voor de romantische fantasie, maar als combinatie werkt het nauwelijks. De twee verhalen blijven te veel op zichzelf staan. Hoe lijfelijk en overtuigend ge speeld ook, de geschiedenis van de uitgebluste liefde voegt wei nig toe. Sterker punt dan het overheersende liefdesthema in deze eigengereide 'Don Qui chote' is de setting waarin Gey sen het verhaal van Cervantes plaatst. Geysen vertaalt de gek te van 'Don Quichote', die is dolgedraaid door het lezen van te veel ridderromans, naar onze tijd. Hij plaatst de ridder op ge lijke voet met heroïnehoertjes, drugsverslaafden, alcoholisten en mensen die zichzelf zijn kwijtgeraakt na een teleurstel ling in - alweer - de liefde. Terugkerend thema in het werk van Geysen is het niet volwas sen willen worden. Maar het is de vraag of de dromer, op de vlucht voor de werkelijkheid, nou zo goed af is. „Wat doen wij hier op deze verlaten vlak te", vraa^ Sancho (Iwan Wal ham), de schilknaap van Don Quichote (Hugo Maerten), zich op zeker moment af. „Tussen de dwazen, de dolenden en de verstotenen." Ondertussen, inmiddels alle be sef voor realiteitszin kwijtge raakt, plonst Don Quichote poedelnaakt rond in een bub belbad. Het is weergaloos hoe Geysen het toneel omtovert tot een plek, die zo zot - en vaak hilarisch - is, dat het je duizelt als toeschouwer. De herbergier lijdt aan Gilles de la Tourette en stoot tussen het 'kan ik u ergens mee van dienst zijn?' en het wijzen van de ka mer enorm grove scheldwoor den uit. Overal zwerven stukjes aluminiumfolie, blikjes bier en flessen champagne rond. Geysen husselt hedendaags taalgebruik door elkaar met flarden uit de gedragen 16e- eeuwse tekst van Cervantes en de voorstelling kent geen helde re logica. Makkelijk te volgen is het daardoor niet altijd, fasci nerend is het wel. Want door de structuur van de voorstelling laat Geysen de toeschouwer af dalen in de verwarde geest van Don Quichote. En wordt een sprookje een grie^Jverhaal. amsterdam/gpd - Uitgever Derk Sauer is samen met zijn vrouw Ellen Verbeek, Boudewijn Poel- mann en Annemieke Hoogenboom per 1 april de nieuwe, onafhankelijke uitgeverij Nieuw Amster dam begonnen. Karei Glastra van Loon, Mart Smeets, Rascha Peper, Henk Spaan, Matthijs van Nieuwkerk en Hugo Borst zijn enkele van de op vallende namen die allen van uitgeverij L.J. Veen zijn overgestapt naar Nieuw Amsterdam. Marij Bertram en Hendrik de Leeuw vormen de directie van de nieuwe uitgeverij. Voorheen vormden zij de directie van Amstel Uitgevers, on derdeel van Veen Bosch Keuning. De uitgeverij wordt gefinancierd door Sauer, Verbeek en Poel- mann en Hoogenboom. Zij zijn de oprichters van Independent Media, de Russische kranten-en tijdschriftengroep die onlangs door Sanoma is overgenomen. Marie-Anne van Wijnen, uitgever van L.J. Veen, heeft zich met haar redactie aangesloten bij Nieuw Amsterdam. Samen met haar zijn ook au teurs als Carla Bogaards, Wim Brands, Gerard van Emmerik, Willem G. van Maanen, Bart Mid delburg en Huub Oosterhuis overgestapt naar Nieuw Amsterdam. „Met de oprichting van Nieuw Amsterdam is een droom werkelijkheid geworden", zegt Derk Sau er. „De uitgeverijwereld wordt steeds meer be paald door fusies en winstmarges. Wij zijn er vast van overtuigd dat er behoefte is aan een onaf hankelijke en toonaangevende uitgeverij waar de belangen van auteurs en lezers voorop staan." De eerste uitgaven van Nieuw Amsterdam ver schijnen deze zomer. I et Nationale ei op tournee ima 'Feest', izier van het dan- itaat. Hoogtepunt .oncert' van 'West ïoreograaf Jerome Concert', in 1956 het New York Ci- n van de weinige alletkomedies: nige caleidoscoop met reacties van kers op het luiste- jekende Chopin- urnee begint op 3 Isschouwburg II ook eater de twee succes- Peters komt er lusicalversie van igentigjaar na het het eerste Pie- Chris van Ab- 19 oktober de 'Pietje Bell' in later Rotterdam in ia volgt een het hele land tot leur Johnny Kraay- de rol van Drogist j Pietje het leven - Vlrigitte Nijman is lis van Pietje en Ki- ürpeder Bell. Voor de toptje Bell, Sproet, ëentje zijn 24 kin- n gteerd die per tour- enbodium staan. leiden - De Leidse Vereniging van Popmuzikanten (LVP) wil de gegevens zien van geluids metingen die in het verleden bij het Muziekhuis zijn uitgevoerd door de Regionale Milieudienst. Bovendien wil de LVP zelf ge luidsmetingen laten uitvoeren en bij verschillende bedrijven offertes aanvragen voor het aanbrengen van een afdoende geluidsisolatie. De popmuzi kanten hopen zo een beter beeld te krijgen van de veroor zaakte overlast en de kosten die zijn gemoeid met het oplossen van deze problematiek. De vereniging, een van de huurders van het Muziekhuis aan de Middelstegracht, houdt geregeld concerten in de ruimte bovenin het pand. De gemeen te, eigenaar van het gebouw, gaf onlangs te kennen de con certfunctie van het Muziekhuis te willen schrappen, omdat de geluidsisolatie van het gehele pand te wensen overlaat. Daar mee zou de bodem onder het bestaan van de LVP wegvallen, zei voorzitter Theun Kohlbeck vorige week in deze krant, om dat één van de pijlers van de vereniging juist is het program meren van concerten van bands die elders moeilijk 'aan de bak komen'. Ook moet de LVP het voor zijn financiën vooral hebben van de barin- komsten tijdens concerten. Kohlbeck denkt dat het isoleren van de zolder 'verreweg de goedkoopste oplossing is', voor wat de LVP betreft. „Veel goed koper in elk geval dan de ver huizing naar een ander pand. In dat geval willen we nog wel wat geld terug zien van de ge meente. Voor het verlies van in komsten bijvoorbeeld. Maar ook omdat we zelf zo'n 20.000 euro hebben geïnvesteerd in de verbouwing van de zolder. Daarvoor hebben we onder meer geluidsisolatie aange bracht in het podium, terwijl dat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. Laat ik het zo zeg gen: we hebben jarenlang huur betaald aan de gemeente voor een ruimte die niet geluidsdicht blijkt te zijn." Kohlbeck wil de kosten van nieuwe geluidsmetingen ook verhalen op de gemeente. „Want we zijn bezig een pro bleem op te lossen voor de ei genaar van het pand, de ge meente." Burgemeester en wethouders laten weten 'uiteraard niet blij te zijn' met de gang van zaken rond het Muziekhuis. „Maar het college heeft een strakke lijn waar het geluidshandhaving en brandveiligheid betreft. Overal, niet alleen bij het Muziekhuis. Voor het hele pand geldt het probleem van zowel geluids overlast als brandonveiligheid. Maar voor een oplossing van beide is geen geld. Het pro bleem van een heel pand kun je niet oplossen met een deelop lossing, bijvoorbeeld het aan pakken van de geluidsoverlast bij de LVP", aldus een woord voerder. Intussen heeft ook Stampod, de Stichting Samenwerkende Po dia Leiden, haar teleurstelling geuit over het voornemen van de gemeente de concertfunctie van het Muziekhuis te schrap pen. De stichting doet dat in een brief aan het college van B en W en de gemeenteraad. „Het fijnmazige, authentieke weefsel van kleinschalige podia ver dampt onder onze ogen", schrijft de stichting. En: „He laas ziet de wethouder van cul tuur de betekenis van de kleine parels in zijn stad over het hoofd: het lijkt alsof hij niet be grijpt hoe kostbaar ze zijn als voedingsbodem voor kunstont wikkeling en als bijdrage in het cultuuraanbod. Wij zijn diep te leurgesteld en wachten de reac tie en actie van de gemeente raad met spanning af. Hopelijk zit daar meer muziek in." Maat vol voor personeel 'Oudheden' door Ad van Kaam leiden - Het personeel van het Rijksmuseum van Oudheden heeft met verbazing gereageerd op de verklaring van de Raad van Toezicht dat het zich blijft opstellen achter het beleid van directeur Renée Magendans. De voorzitter van de ondernemings raad, René van Es, zegt de hou ding van de Raad 'onbegrijpelijk' te vinden. De relatie met de di recteur is dermate verstoord dat de OR niet ziet hoe zij de aan staande reorganisatie moet lei den. Volgens de vakbond staan in elk geval vijf banen in het mu seum op de tocht. De OR blijft van mening dat de directeur weg moet en weet zich breed gesteund door het personeel van Oudheden. „Voor hen is de maat vol", zegt Van Es. „De mensen hier wer ken keihard en met veel passie binnen dit prachtige museum met zijn schitterende collectie. Maar ze zijn gedemotiveerd en ongerust wat er met hen en met het museum gaat gebeuren. We begrijpen niet dat de Raad van Toezicht daar zo gemakkelijk aan voorbijgaat. Die doet nu voorkomen alsof er niets aan de hand is. Terwijl wij het afgelo pen jaar verschillende malen signalen hebben afgegeven dat het vertrouwen in de directeur weg is." Hoewel de Raad van Toezicht bij monde van H.J. Hielkema gisteren liet weten dat de bal nu bij de ondernemingsraad ligt, houdt Van Es de deur open voor een gesprek. „Wij willen ons standpunt best nogmaals toelichten. Dat hebben we afge lopen vrijdag al gedaan, maar blijkbaar is dat niet overgeko men. Een onafhankelijke des kundige heeft in februari aan getoond dat de schulden van het museum zijn opgelopen tot 1,9 miljoen. Hielkema ontkent dat. Hij heeft blijkbaar andere cijfers. Waarom krijgen wij die niet te zien? De raad wacht nu af in plaats van een oplossing te bieden. Het is bijna symptoma tisch voor de gang van zaken hier." De sfeer binnen het museum is volgens Van Es intussen tot het nulpunt gedaald. „Het ziekte verzuim is hoog. Twintig pro cent is toch niet normaal. Er gaan geruchten, let wel, het zijn geruchten, dat collega's door de directie onder druk worden ge zet. Personeelsleden zijn bang om zich openlijk uit te spreken, ook dat hebben we gesigna leerd bij de vertrouwensper soon van de Raad van Toezicht. Het museum moet door, we moeten reorganiseren. Dat kan niet anders. Maar die reorgani satie gaat onder de huidige di recteur niet lukken." Of er nog een gesprek komt met de Raad van Toezicht of niet, de AbvaKabo belegt morgen een vergadering voor het personeel, leden en niet-leden. „Er staan vijf banen op de tocht", zegt Mick Bleijerveld van de vak bond. „We beraden ons over wat we gaan doen. Ik sluit ac ties niet uit, al wil ik niet voor uitlopen op de vergadering." Amsterdam - De (stille) speelfilm 'Beyond the Rocks', met Rudolph Valentino en Gloria Swanson in de hoofdrol, beleefde gisteravond zijn wereld première tijdens de Filmmuseum Biennale in Am sterdam. Filmhistorici zijn bijna driekwart eeuw op zoek geweest naar deze klassieker, de enige film waarin de vroegere Hollywoodsterren Rudolph Va lentino en Gloria Swanson samen te zien zijn. 'Bey ond the Rocks', uit 1922 van Sam Wood, is geres taureerd, ingekleurd en door componist Henny Vri- enten van muziek voorzien. De film leek spoorloos verdwenen. Het enige wat van de rolprent restte was een strook nitraat van een minuut, die sinds 1976 in de collectie van het Filmmuseum was op genomen. Groot was dan ook de verbazing dat 'Beyond the Rocks' in de nalatenschap van een filmverzamelaar opdook. Foto: ANP/Filmmuseum theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: Strak. Tekst en spel: Joep Onderdelinden. Begeleiding: Margöt Ros. Liedteksten: Coot van Doesburgh. Gezien: 5/4, schouwburg Leiden (landelijke première). Als iemand iets te vaak beweert gelukkig te zijn, ga je twijfelen. Wie probeert wie te overtuigen, vraag je je dan af. Van dat me chanisme maakt Joep Onder delinden dankbaar gebruik. Hij doet kwiek, is weliswaar 40, maar je ziet het niet. Hou een open geest, en de midlifecrisis krijgt geen vat op je. Het geluk kan niet op. Dat zorgeloze beeld vertoont steeds meer barstjes en, jawel, de flinke Joep stort in en probeert zich nog groot te houden. Onderdelin den beschikt over genoeg ac- teertechniek om dit soort over gangen duidelijk neer te zetten. Daarmee is het eerste deel van het nieuwe soloprogramma van Joep Onderdelinden min of meer getypeerd. Bij de rest raak je echter snel het spoor bijster. Dat ouder worden en eenzaam heid zo'n beetje de thema's zijn, maakt hij genoegzaam duidelijk. Alleen de manier waarop, is onbegrijpelijk kin derachtig. In de strijd tegen de kaalheid bijvoorbeeld heeft hij een oplossing gevonden. Hij laat zijn haarzakjes gropien op de rug van een pony waarna het resultaat bij hem geïmplan teerd kan worden. Als een echte pony, zegt de grappenmaker. Het is een schamel gegeven, maar Joep neemt de tijd om het verhaal breed uit te meten. Zijn oma bijvoorbeeld is alleen. Dus neemt Joep haar bij zich in huis, waar ze in de kast mag wonen. Dat laatste behoort tot de absurdistische details van het programma, waarmee hij kennelijk een lach denkt te sco ren. Bij optredens reist oma mee per kast. Aan het eind van zijn optreden kan Onderdelin den haar als typetje opvoeren. Wat is daarvan de belangrijkste grap? Oma laat veel winden. Het poep-en-pies-gehalte van dit programma is trouwens ta melijk hoog. Zijn onvervulde kinderwens laat hij in vervulling gaan door op het zoontje van een vriendin te passen. Af en toe moet hij even achter de coulissen zijn om het zoontje tot stilte te ma nen, want ook dat jongetje reist met hem mee langs de theaters. En natuurlijk kan hij de verlei ding niet weerstaan om even in de huid van de kleuter te krui pen. We zien een volwassen man met luierbroekje een kind nadoen. Toegegeven: de type ring is raak. Maar het is humor van een verbijsterend niveau. Zijn eerste soloprogramma, vo rig jaar in de schouwburg te zien, ging nog mank aan de no dige flauwiteiten. Dat werd toen nog gecompenseerd door een paar leuke invalshoeken. Helaas biedt 'Strak' geen revan che: het is soms zelfs bedenke lijk flauw. almere/anp - Almere heeft vanaf volgende maand een stadsrapper en is daarmee de eerste in Nederland. „Er is heel veel te doen in deze stad en dat willen we niet kenbaar maken met een loze slo gan", zegt cultuurscout N. Teunissen die naar de stadsrapper, een ludiek soort stadsdichter, op zoek gaat. De teksten moeten in het Nederlands zijn en over Almere gaan, omdat de stadsrapper een voorbeeldfunctie vervult. „Een kritische noot mag ook. Het gaat erom dat we een rapper met een bood schap hebben, die dat ook wil overbrengen." Burgemeester Annemarie Jorritsma van Almere heeft enthousiast gereageerd op het voorstel. ""es Jacqueline Go- Nijhuis iej laJng pi? band Krezip vaig een onaange- geven voor uian Paradiso in zeHet mini-concert ;nals aftrap voor de §igne 'Onderwijs laioede'. Novib wil wereldwijd naar school et concert kwa- lentallen jongeren scholieren van rgelegen gymnasi- >ij het lie Ballet

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 17