Teletekst: simpel, snel en eenvoudig
MEDIA
Het huwelijk dat niet mocht
The Box wordt gevoelszender voor jong-volwassenen
Foto's van Bert de Vos
vullen RTL Weer
In Europa van
Geert Mak
wordt tv-serie
5
9
Prins Charles en zijn aanstaande Camilla Parker-Bowles. Archieffoto: ANP/Stephen Hird
zo lang willen: bij elkaar zijn.
moeting bij een polowedstrijd
in Windsor, mogen Charles en
Camilla eindelijk doen wat ze al
Ruth van Beek
Zembla over Charles en Cd
la, vanavond op Ned. 3, 2lP
uur.
CAO-akkoord
bij RTL Nederland
Hilversum - De directie van
RTL Nederland (RTL 4, 5 en
Yorin) heeft met de vakbonden
FNV, NVJ en De Unie een prin
cipe-akkoord bereikt over een
CAO voor 2005. De medewer
kers krijgen een salarisverho
ging van 1,25 procent en een
eenmalige bonus van 0,75 pro
cent wegens het goede bedrijfs
resultaat van vorig jaar. Jaar
contracten die aflopen worden
omgezet in vaste banen, mits er
sprake is van structurele werk
zaamheden. Flexwerkers met
niet-structurele werkzaamhe
den krijgen na een dienstver
band van meer dan 18 maan
den een maandsalaris mee bij
ontslag en 2,5 maandsalaris na
.een driejarig dienstverband.
Nieuwe directeur
voor De Groene
Amsterdam - Paul Disco (42)
wordt per 1 april directeur/uit
gever van weekblad De Groene
Amsterdammer. Disco heeft
ruime ervaring in de uitgeverij
van kranten en tijdschriften. Hij
werkte jaren bij de Dagbladunie
en de Perscombinatie, die in
1996 samensmolten in PCM
Uitgevers. Bij dit concern was
hij later onder meer dagblad
manager van De Volkskrant. Na
zijn vertrek bij PCM werkte Dis
co als interim-directeur van
Leesland en als partner in een
reclameadviesbureau. Disco
volgt Huib Scheurs op die ver
trekt wegens een verschil van
inzicht over het bedrijfsbeleid.
Van der Vorst
blijft bij RTL
Hilversum - Peter van der Vorst
tekende gisteren een driejarig
contract met RTL Nederland.
De presentator krijgt binnen
kort een heel nieuw program
ma bij de zender. Hij is nu
vooral bekend van RTL Boule
vard en presenteert daarnaast
ook eigen programma's als De
10, Verhuisbericht en Geen cent
te makken. RTL-directeur Fons
van Westerloo noemt Van der
Vorst een 'bijzonder talent voor
de toekomst'. De presentator-
programmamaker is zelf ook
ingenomen met de nieuwe ver
bintenis. ,,De afgelopen jaren
heb ik hier talloze mogelijkhe
den gekregen om mezelf op
verschillende fronten te ont
wikkelen. De komende tijd krijg
ik de kans ook andere span
nende dingen te doen."
SlamiFM riskeert
boete van een ton
Groningen - De radiozender
SlamiFM kan een boete tege
moet zien van 100.000 euro. De
zender van ID&T draait teveel
hitmuziek en er wordt teveel
gesproken. Dat liet het Agent
schap Telecom van het ministe
rie van Economische Zaken gis
teren weten. De radiozender
krijgt vier weken om te reage
ren. Het Agentschap ziet toe op
de naleving van de voorwaar
des waaronder de zenders in
2003 een radiofrequentie heb
ben gekregen. ID&T heeft des
tijds zelf aangegeven 7,5 pro
cent hitlijstmuziek te draaien
en in totaal 95 procent van de
zendtijd te gebruiken voor mu
ziek. Volgens een woordvoerder
van het agentschap overtreedt
de radiozender deze percenta
ges. Op het gebied van hitmu
ziek wordt deze zelfs met meer
dan 100 procent overtreden.
amsterdam/anp - Het boek In
Europa van schrijver Geert Mak
wordt verfilmd. Producenten
Theorema Films en Pieter van
Huystee Films hebben de rech
ten van de 1200 pagina's tellen
de bestseller gekocht.
Het is de bedoeling dat het
boek wordt verfilmd tot een tv-
documentaire van twaalf afle
veringen. De regie ligt in han
den van filmmaker Roel van
Broekhoven. Het budget be
draagt 'zeker een paar miljoen
euro'. Auteur Geert Mak ver
leent zijn medewerking. In het
boek beschrijft hij aan de hand
van reizen door Europa de ge
schiedenis van dit continent in
de twintigste eeuw.
De producenten werken op dit
moment aan de financiering
van de verfilming. De bedoeling
is dat de opnames in 2006
plaatsvinden. De serie zou op
zijn vroegst in 2007 op televisie
moeten zijn. De bedoeling is
met het materiaal ook een twee
uur durende bioscoopdocu
mentaire te maken.
Mak hangt in de roman zijn
verhalen voor een deel op aan
mensen die hij op zijn reis te
genkwam. „Ook in de serie la
ten we veel ruimte voor toeval
lige ontmoetingen", legt produ
cent Frank Bak uit. „Het wordt
geen strak, totaal vaststaand
script." Mak schreef zijn versla
gen in eerste instantie voor
NRC Handelsblad en bewerkte
dit later tot boek, waarvan in
Nederland meer dan 300.000
exemplaren zijn verkocht.
M mm Mi MM MB^ M Êlrmk
NOS Teletekst bestaat morgen
25 jaar. Waarom is dat simpele
scherm met die hoekige letter
tjes in deze tijd van breed
bandinternet toch nog zo enorm
populair?
door Mischa de Bruijn
Hilversum - Jeltje van Nieuwen-
hoven is een van de vele tele-
tekstverslaafden in Nederland.
„In de Tweede Kamer had ik te
letekst de hele dag aanstaan,
zoals veel Kamerleden dat heb
ben. Op mijn kamer hier heb ik
geen televisie, maar kijk ik via
de computer. Thuis tijdens het
ontbijt staat ook altijd pagina
101 op. En als ik terugkom van
mijn werk kijk ik weer even of
er nieuws is. Niet alleen voor
politiek nieuws hoor, ik ben
ook geïnteresseerd in de sport
uitslagen", zegt de oud-Kamer
voorzitter en ex-PvdA-parle-
mentariër, nu gedeputeerde in
de provincie Zuid-Holland.
Volgens de laatste cijfers kijken
dagelijks 2,4 miljoen Nederlan
ders meer dan een minuut naar
NOS Teletekst. „Pak ergens in
Nederland een afstandsbedie
ning, en het meest versleten
knopje is dat van teletekst",
zegt redactiechef Eugène Leen-
ders. De impact van het medi
um is enorm. De blauwe letter
tjes worden gevroten in het po
litieke machtscentrum van ons
land, maar ook - zeggen ze te
recht bij teletekst - door colle
ga-journalisten. „Op elke re
dactie staat één-nul-één aan",
aldus Eugène Leenders.Als wij
iets melden, denken veel colle
ga's: 'nu moeten wij ook maar
eens actie ondernemen, want
het staat op teletekst'. Als ze bij
een regionale krant zien dat wij
een bericht van ze hebben
overgenomen, wordt daar taart
uitgedeeld."
Leenders kan zich nog een tele
foontje van de Rijksvoorlich
tingsdienst herinneren, ruim
een jaar geleden, toen teletekst
een nieuwsbericht had ge
plaatst over het koningshuis -
vraag Leenders niet meer wat
het was, maar ze waren er in ie
der geval niet blij mee bij de
Rijksvoorlichtingsdienst. „Het
bericht was overgenomen uit
de Volkskrant, zo van: 'de
Volkskrant meldt tatè'. De RVD
wilde dat wij het bericht eraf
zouden halen. Toen wij vroegen
waarom, want het had toch al
in de krant gestaan, zeiden ze
dat nu het op teletekst stond,
iedereen er mee aan de gang
zou gaan."
Toch ergens gek, dat het medi
um dat morgen het 25-jarig ju
bileum viert nog steeds zo
enorm populair is, ondanks de
opkomst van (breedband) inter
net. Sinds de eerste uitzending
op 1 april 1980 is er nauwelijks
iets veranderd. De tekst op de
nieuwspagina's is nu licht
blauw in plaats van geel en er
staat tegenwoordig een blauwe
balk boven de nieuwsberichten,
dat is het wel zo ongeveer. Nog
steeds moet je wachten tot de
verspringende cijfertjes gestopt
zijn op het ingetoetste pagina
nummer.
Eenvoud
En nog steeds zijn de lettertjes
van het hoekige type dat je je
ook herinnert van de eerste
computers. Teletekst wordt
meegestuurd met het tv-sig-
naal. Het kwam voort uit de
ontdekking dat je 25 beeldlijnen
die niet op het scherm passen -
een stukje beeld dat net buiten
beeld valt - kunt gebruiken voor
tekst. Deze techniek, voor het
eerst echt toegepast door de
BBC met Ceefax ('see facts'),
heeft beperkte mogelijkheden,
vandaar dat simpele scherm.
Maar juist die eenvoud is de
grote kracht, denkt Leenders.
„Het is heel strak, heel herken
baar. We worden tegenwoordig
overspoeld met nieuws, ook
door de komst van al die we-
blogs. Maar hoe meer nieuws
bronnen erbij zullen komen,
hoe populairder wij worden.
Onze vorm is bijna grondwette
lijk vastgelegd: negen koppen
van de belangrijkste berichten
van dit moment op pagina 101.
Elk bericht telt in totaal zo'n
honderd woorden, verdeeld
over drie alinea's."
Ze staan bij teletekst voor een
dilemma. Straks, als alles digi
taal is, zijn de technische be
perkingen er niet meer die altijd
de vorm van teletekst hebben
gedicteerd. Leenders:Als je via
digitale teletekst met het be
richt zou zijn gekomen dat Ri-
nus Michels is overleden, had je
met een druk op een knop een
fotootje kunnen bekijken, of
een filmpje." Maar geeft tele
tekst daarmee niet zijn gouden
formule - eenvoudig en over
zichtelijk - op? Aan de andere
kant: je kunt toch niet achter
blijven in deze tijd? De eenvoud
is niet de enige verklaring voor
het succes, weet Leenders. Zijn
slogan voor teletekst: 'Actueel,
snel, betrouwbaar'. „Wij stre
ven ernaar altijd de eerste te
zijn." Eindredacteur Dik Ver
kuil: „Laatst werd de eis gefor
muleerd in het Nomadproces,
die zaak tegen Hells Angels. We
P
P
kregen twee minuten voor
door dat het ging om veertiP
keer levenslang. Eén minuiP
voor vijf stond het bericht
op." Het lastigste van hun
is, weten Leenders en Verki
dat zij een van de eersten zj
die moeten besluiten of nii
'fit to print' is. Leenders: „Ij
Theo van Gogh dood, niet
dood? Bij Arafat zijn we de
ingegaan, die hadden we ii
bij ons zeldzame hoofdletti
vroeg doodverklaard. Van
slapen we een tijdje slecht.'
Verkuil: „Bernhard hebbel
wel goed gedaan. Iedereen
al dat-ie dood was, maar
media zaten naar elkaar te
ken wie het embargo van dj
RVD zou breken. SBS deed'
toen heel slim: ze gingen hi
volkslied spelen met een fol
van Bernhard erbij. Toen hj
ben wij het ook maar gemi
Zembla toont documentaire over Charles en Camilla
Hilversum - Geen man heeft
zo'n getergd leven geleid als
Prince Charles. Geplaagd door
een koppige moeder, een
beeldschone ex-vrouw en een
verboden romance, heeft hij ja
ren lang moeten knokken voor
acceptatie van het immer kriti
sche Britse volk. Voor hemzelf
en Camilla.
In de documentaire Charles
Camilla, die vanavond door
Zembla wordt uitgezonden en
gemaakt is door het Britse be
drijf Electric Sky productions, is
te zien hoe een doordachte me
diacampagne het Britse volk
klaar heeft gestoomd voor het
aanstaande huwelijk van de
prins en zijn enige echte liefde,
Camilla Parker-Bowles. Een
keur aan biografen en royalty
verslaggevers legt uit hoe de ro
mance van de twee de stort
vloed aan kritiek kon doorstaan
en uiteindelijk zelfs door konin
gin Elizabeth zelf werd getole
reerd.
Een sprookjeshuwelijk, zo werd
de verbintenis tussen Charles
en Diana in 1981 genoemd. De
mooie, blonde Diana was een
prinses in hart en nieren en het
Britse volk sloot haar dadelijk in
de armen. Maar zoals het een
echt sprookje betaamt, kwam
er een oude heks die roet in het
eten gooide. Althans, zo maakte
Engeland kennis met Camilla.
Journalist Andrew Morton te
kende in 1992 het levensverhaal
van Diana op in het boek Her
true story. De prinses beschul
digde hierin ene Camilla ervan
de oorzaak van haar huwelijks
problemen te zijn.
Vanaf dat moment werd Camil
la (zelf getrouwd en twee kinde
ren) belaagd door de pers, tot
ze niet eens meer zelf de straat
op kon om boodschappen te
doen. Een jaar later publiceerde
de krant National Inquirer een
opgenomen gesprek tussen
Charles en zijn minnares waar
uit bleek hoe intiem hun relatie
was, en de chaos was compleet:
Camillagate was geboren.
Na de scheiding van Diana in
1995 was Charles' imago aan
flarden. Hij had het Britse volk
danig teleurgesteld door zijn
immens populaire vrouw te be
driegen en haar weg te sturen.
Camilla ondertussen, die zich
mocht verheugen op weinig
vleiende namen als de 'wicked
witch of the west' en 'Rottwei
ler', moest zich meten met de
jeugdige schoonheid van
Diana. Een onmogelijke opga
ve. In een televisiedebat over de
toekomst van het koningshuis
bleek de impopulairiteit van de
minnares eens te meer: bij de
vraag of men Camilla als Char
les' vrouw wilde zien, hield het
publiek massaal de rode bord
jes omhoog.
Keerpunt was de komst van pr-
man Mark Bolland. Hij moest
Camilla van alom gehate, slecht
geklede vrouw omtoveren tot
een aantrekkelijke partner van
de prins. Om dit charme-offen
sief toe te lichten, komt in de
documentaire zelfs Camilla's
kapper opdraven.
Helaas is de documentaire niet
helemaal up-to-date. Het ein
digt met Daily Mail-joumaliste
Ann Leslie, die filosofeert dat
Charles en Camilla moeten ge
nieten van het feit dat het Britse
volk hen nu accepteert, maar
dat een huwelijk er echt niet in
zit. We zijn onderhand al ruim
een jaar verder en het huwelijk
komt er. Toch biedt het pro
gramma wel een aardig over
zicht van hoe Engeland leerde
Camilla te accepteren.
Op 8 april is het zo ver, dan is
dit sprookje eindelijk aan het
laatste hoofdstuk toe. De prins
trouwt met zijn eigen prinses,
ook al is ze een oude heks. Vijf
endertig jaar na hun eerste ont-
De weerfoto's van fotograaf Bert de Vos zijn regelmatig te zien in het weerbericht bij RTL. Foto: GPD/Rikkert Harink
door onze mediaredactie
enschede - Het begon met 'ge
woon een keer een foto instu
ren'. Tegenwoordig is het de
uitdaging om zo vaak mogelijk
de uitzending te halen. De fa
natieke amateurfotograaf Bert
de Vos maakt dagelijks foto's
van de lucht en de natuur, die
hij opstuurt naar het RTL Weer.
„Een tijdje terug was ik in een
natuurgebied foto's aan het
maken. Ik kwam er een andere
fotograaf tegen. 'Waar bent u
van?' vroeg de man mij. Ik ver
telde hem dat ik een amateur
fotograaf ben, maar vaak foto's
instuur voor het RTL weerbe
richt. En weet je wat hij zei?
'Dan bent u vast Bert de Vos!'."
De liefde voor fotografie zat er
al op jonge leeftijd in. Bert, ge
boren en getogen in Enschede,
werd deels aangestoken door
zijn vader, die alles wat de fa
milie Vos deed filmde. „Mijn
voorkeur ging echter wel uit
naar fotografie. Door de lens
van een fotocamera zie je zo
veel meer dan met het blote
oog." De 'carrière van Bert be
gon een jaar geleden pas echt.
„Ik kocht een goede digitale ca
mera met diverse lenzen. Sinds
die tijd ben ik bijna elke middag
op pad om plaatjes te schie
ten."
De collectie van Bert bestaat
met name uit lucht en groen.
„Ik ben een natuurliefhebber
en gefascineerd door het weer."
Het is dan ook niet gek dat het
bij Bert begon te 'kriebelen'
toen hij zag dat er actuele weer
foto's naar het RTL weerbericht
gestuurd konden worden. „Vo
rig jaar 14 maart heb ik voor het
eerst een foto ingezonden. Vol
spanning hebben we 's avonds
met het gezin gekeken. En hij
werd getoond! Tja, dan wordt
het een uitdaging om zovaak
mogelijk het RTL Weer te ha
len."
Bert 'kickt' vooral op extreem
weer. „Op 17 juli was het nood
weer. Dikke wolken en een
enorme wind. Ik was die dag ja
rig en het huis zat vol visite.
Maar zelf stond ik buiten op
een keukentrapje de onheil
spellende lucht te fotograferen,
's Avonds onweerde het ook
nog, maar ja, het huis zat nog
steeds vol dus ik moest mijn
verjaardag wel vieren.
Bert is niet de enige vaste in
zender van foto's voor het RTL
Weer. „We zijn met een groepje
van ongeveer zes vaste inzen
ders. Onderling mailen we af en
toe, bijvoorbeeld als er eenP
weldige foto is gemaakt. Eé
van de vaste inzenders is r
zwager. Die heb ik aangestIP
ken." Ook dagen met 'saai'
weer vindt Bert leuk. „Het
dan een nog grotere uitdagP
om een mooi plaatje te vin|5
en toch de uitzending te ha
len."
De garantie dat zijn foto gei e
toond wordt heeft hij nooiti
„De presentatoren van hetP
kiezen zelf hun foto's uit. slWi<
zit ik er twee weken niet biftn^
dan weer ineens vijf dagenlwu
ter elkaar. Ik merk dat Helg 17
van Leur vaker foto's van nr ®L
uitkiest. Hoewel, Peter TinAjit"
feef is hard op weg haar in Uc
halen." |K°!
Bij het RTL Weer is Bert defjj^
inmiddels een bekende naiwe
Peter Timoffeef over Bert: ,[23.
stuurt vaak in en daar zijn yP^
blij mee. Hij maakt erg mof
foto's." Ook Reinier van deNE'
Berg heeft bewondering voIke'
het werk van Bert. „Van RefcA
kreeg ik een geweldig comi 35
ment", vertelt Bert. „Ik haapin
foto gemaakt van een kringSar
de zon, een zogenaamde hfj4®
Hij vroeg me of hij die fotohsi
vé mocht gebruiken. Dat va. 1£
ik wel een eer.'°9!
Mei
door Monique Brandt
Hilversum - De reggae-kleuren
rood, geel en groen maken
voortaan de dienst uit bij mu
ziekkanaal The Box. Het zen
derlogo, de achtergronden in
de clips, ja, zelfs de slaapka
mers en de kleren van de perso
nages in de nieuwe, dagelijkse
serie Alex FM zijn rood, geel of
groen geverfd. Dat deze kleuren
ook in de vlaggen van Marokko
en Suriname terug te vinden
zijn, is trouwens ook geen toe
val. Multiculti wordt één van de
belangrijkste smaakmakers bij
The Box-nieuwe stijl, die offici
eel vanaf maandag 11 april van
start gaat.
Een jonge, realistische urban en
gekleurde zender, die dicht op
de huid wil gaan zitten van de
jonge, vrouwelijke doelgroep,
als het aan bedenkster Dorine
Baas ligt. „Ga eens kijken op
een gewone middelbare school
in een grote stad, en kijk dan
eens naar de Nederlandse tele
visie. Het is ronduit gênant hoe
weinig je van de 'nieuwe' maat
schappij terugziet op tv. Al die
programma's zijn wit met mis
schien één excuus-Turk, terwijl
de kinderen op die gekleurde
scholen hun eigen taal hebben,
hun eigen mode, op eigen wijze
communiceren per sms of in
ternet. Dat is een hele andere
wereld dan je op tv krijgt voor
geschoteld."
Baas (33), managing director
van The Box, was tot vorige
week nog in dienst van kinder
zender Nickelodeon, die ze in
twee jaar tijd 'from scratch' op
de kaart zette. Nu is ze de grote
roergangster achter de ingrij
pende cosmetische ingrepen bij
The Box.
Enthousiast toont ze in met
veel Engelse termen doorspekt
reclamejargon flitsende promo
tiefilmpjes als voorbeeld van de
nieuwe vormgeving van de clip
zender, die sinds oktober vorig
jaar behoort tot het imperium
van MTV Networks. Op de zen
der vragen jongeren clips aan
en sturen ze elkaar sms-jes.
Probleem was dat het kwakke
lende station geen smoel had.
„De vraag was of het zich dus
wel staande kon houden naast
sterke merken als MTV en TMF.
Er moest wat gebeuren", aldus
Baas.
The Box wil zich nu helderder
The Box gaat dicht op de huid zitten van de jonge vrouwelijke doelgroep. Foto: GPD/The Box
profileren en richt zich nadruk- van 16 tot 24 jaar, met daarbij gaan meekijken. Het sms-en en
kelijk op meisjes en vrouwen de hoop dat ook hun vriendjes clips aanvragen blijft overdag
mogelijk. Daarnaast worden de
vrouwelijke kijkers dagelijks
vanaf vijf uur 's middags, - na
schooltijd - tot acht uur 's
avonds getrakteerd op een spe
ciaal blok, waarin voor hen her
kenbare programma's te zien
zijn.
De vraag is of jonge Nederland
se vrouwen zich wel genoeg
kunnen identificeren met Ame
rikaanse aankoopseries als Clu
eless en Sabrina, maar ja, je
moet ergens beginnen. De
hoop van Baas is dat het blok
op den duur ruim gevuld kan
gaan worden met eigen pro
ducties. Het begin is er al: Moc-
cah is een eigen serie over ur
ban lifestyle en muziek en na
tuurlijk is er het nieuwe
'flagship-program': Alex FM,
bedacht door Baas zelf, zodat
de rechten bij MTV liggen.
Daartoe nam ze zelf ook de
twee hoofdschrijvers in dienst.
Producent D D is dus puur
uitvoerder.
De dagelijkse dramaserie (elke
werkdag om half acht, het half
uur ervoor wordt de vorige afle
vering herhaald) wordt nadruk
kelijk niet als soap neergezet,
maar draagt wel zo'n beetje alle
soapingrediënten in zich:
de, vriendschap, competiti^
achterklap. Dat alles in eerit. u
gentijdse setting: het radio|: Tc
tion Arena waar drie vrouw
ke dj's het met elkaar moetjin l
zien te rooien. Er is veel stehau
muziek te beluisteren, en q® 11
rie heeft daarmee allerlei iij7a|
ressante 'line extensions', 2ht.' 1
een kledinglijn, cd's of eenfeör:
bradio-station.
Baas: „We zijn nu druk in 4mê
sprek met alle mogelijke pa. 23
ners. We weten uit onderzf^ac
dat de doelgroep veel behaag
heeft aan iets wat echt op listen
gericht. Er was niks voor dJTag
doelgroep. Ze kijken wel gi|Einc
én veel naar bepaalde proj
ma's, maar er is eigenlijk njzDF
wat aansluit op de beleving)
reld van jonge vrouwen. Te10-^
juist deze wouwen, die al iu"2
vroeg volwassen zijn, zichachei
enorm veel vragen stellen fisma
de vele veranderingen die
die fase van hun leven met
ken. De antwoorden op dij
gen vinden ze niet in serielj^-
Goede Tijden Slechte tijdeL
Meiden van de Wit, want dberic
zijn niet realistisch. Wij wiJCho
écht zijn." fe
jht.0
[Heu
aendi