Eerbetoon aan het schildersvak KUNST CULTUUR De Kift in het LVC: missie geslaagd! Een kor^ krachtig Matthav ai Cosmic zet te veel op vormgeving in Een staaltje prachtig samenspel Mauritshuis toont de andere kant van Vermeer dinsdag 29 maart 2005 S <e =ui Courtney Love. Foto: AP Love speelt Linda Lovelace den haag - Courtney Love, roek-ster en weduwe van su perster Kurt Cobain, gaat de hoofdrol spelen in Lovelace, een film die producent Jason Blum wil maken over het tra gisch verlopen leven van por no-actrice Linda Lovelace. Courtney Love en haar mana ger lason Weinberg treden op als co-producenten. Linda Lo velace (1949-2002) werd legen darisch in de beginjaren zeven tig door optredens in films als Dog Fucker en Deep Throat. Later zou de actrice, die eigen lijk Linda Boreman heette, zich ontwikkelen tot radicale femi niste. Ze schreef haar biografie onder de titel Ordeal en verloor het leven bij een auto-ongeluk. Jamai is de apostel Simon den haag - Ex-Idol Jamai gaat de rol van apostel Simon spelen in de rockopera Jesus Christ Su perstar van Andrew Lloyd Web ber. Na zijn overwinning in Idols 2003 maakte Jamai zijn musicaldebuut in Doornroosje. Momenteel is hij te zien in Hel lo Dolly!. Jesus Christ Superstar van Joop van den Ende Thea terproducties is vanaf oktober 2005 te zien in diverse Neder landse theaters. De regie is in handen van Paul Eenens, de rol van Jezus wordt gespeeld door Dieter Troubleyn, Judas wordt gespeeld door Martin van der Starre en Casey Francisco speelt de rol van Maria Magda- lena. Acteur Ahmed Zaki overleden cairo - Ahmed Zaki, een van de populairste Egyptische filmac teurs van de afgelopen dertig jaar, is zondag op 55-jarige leef tijd overleden aan de gevolgen van longkanker. Zaki verwierf onder meer faam door zijn ver tolking op het witte doek van de presidenten Gamal Abdel Nas ser en Anwar Sadat maar ook door zijn rol als de blinde Egyp tische schrijver Taha Hussein. De in Zagazig geboren Zaki is vooral bekend geworden door zijn rollen in docudrama's, maar speelde ook in komedies en dramastukken. Brit brengt eigen kunst in new york - Een Britse graffiti artiest heeft zijn 'kunstwerken' in de grote musea van New York binnengesmokkeld en aan de muur gehangen. In sommige gevallen werd zijn werk tussen de andere schilderijen en ob jecten pas na dagen opgemerkt. De Brit met de artiestennaam Banksy had eerder dergelijke stunts uitgehaald in het Louvre in Parijs en het Londense Tate. Daarop volgden succesvolle ex posities in galeries en zijn dui zenden boeken van zijn kunst werken verkocht. Indiase Oscars in Amsterdam Amsterdam - De prijsuitreiking van de Oscars van de Indiase filmindustrie, de zogeheten Bollywood-Oscar, is definitief in Amsterdam. Tijdens het weekeinde van 9, 10 en 11 juni zal een aantal festiviteiten de uitreiking kleur geven. Naar het Bollywood-festival, dat wereld wijd op de tv komt, kijken mil joenen mensen. Het is het grootste evenement van de In diase filmindustrie. muziek recensie Joris Rietbroek De Kift speelt 'El Kift'. Gehoord: LVC, 26/3 Een bezoek aan een optreden van het Zaanse muziekgezel schap De Kift biedt één zeker heid: je hebt een bijzonder avondje. En dat avondje begint al bij aankomst in de garderobe van het LVC, waar vier bandle den hun bezoekers persoonlijk verwelkomen met een voor proefje van wat later op de avond tot volle wasdom komt: een weergaloze smeltkroes van fanfare, hoempa, rock en volks muziek uit diverse windstreken, voorzien van literaire, Neder landstalige teksten. Maar eerst mogen the Dead Brothers uit Zwitserland zich een uurtje op het podium uitle ven. Het is niet vreemd dat De Kift juist deze Zwitsers heeft uitgenodigd: raakvlakken zijn er genoeg. Met accordeon, trom bone en banjo als belangrijkste instrumenten spelen the Dead Brothers met een flinke portie theater authentieke hoempa en droevige tranentrekkers die niet zouden misstaan op een begra fenis. Even later blijkt dat De Kift naar Leiden is gekomen met een heuse missie: iedereen in het publiek voor dik anderhalf uur opfleuren en 'innerlijk verbete ren.' „Even geconcentreerd luisteren is genoeg", verzekert pianist Frank van den Bos het publiek met een fanatieke blik. Bovendien hebben de acht mannen uit Koog aan de Zaan het podium en zichzelf in felle kleuren aangekleed, zodat de boel er al vrolijk uitziet voordat het orkest ook maar één noot heeft gespeeld van zijn eigen fa voriete nummers. Want dat is wat de huidige show 'El Kift' in feite is: het per soonlijke 'greatest hits-over zicht' van De Kift. Het is een dwarsdoorsnede van het oeu vre, dat terug is te vinden op hun cd's, verpakt in sigarenkist jes, fotolijstjes en logboeken. Ter gelegenheid van deze tour nee is er zojuist een verzamel- cd verschenen voor de Franse markt, waar een bescheiden doorbraak aanstaande lijkt. Dit voorjaar gaat De Kift er weer op tour, als voorprogramma van de in Frankrijk zeer populaire Têtes Raides. Dat kan wel eens een succes worden, want met zo n muzika le hutspot en hun theatrale pre sentatie veroveren de heren binnen de kortste keren iedere zaal, ook het al snel heupwie gende LVC. Up-tempo num mers met rammelende gitaren en stevig blaaswerk op trom petten en trombones worden mooi afgewisseld fraaie balla des. De muzikanten laten een spelplezier zien zoals je dat zel den ziet op een poppodium. Voortdurend wisselen ze van instrument. De gebaren van Feest in het LVC met De Kift. Foto: Dick Hogewoning zanger Ferry Heyne zijn weids, zijn mimiek ondersteunt prach tig de liedteksten, gebracht met een zware Zaanse tongval. Wonder boven wonder zijn die altijd goed verstaanbaar, zelfs als er vier trompetten en trom bones doorheen schetteren. Door het koperen blaaswerk en het rauwe Nederlands van Hey ne zou je De Kift bijna als 'ty pisch Hollands' omschrijven. Toch klopt dat niet: veel van de liedteksten zijn vertalingen van het werk van Russische, Duitse en Franse schrijvers, zoals Da- niil Charms, Wolfgang Borchert en Francois Rabelais. Die tek sten zijn alles behalve alle daags: het universum van De Kift wordt bevolkt door zuip lappen, randfiguren uit de maatschappij en zonderlinge types, zoals koperen ploerten zonder voeten en hoofd.' De mix van die prachtige tek sten en het eigenzinnige geluid maakt dat de Kift al ruim 15 jaar een uniek fenomeen is in het wereldje van de Nederlandse muziek. Ook het razend en thousiaste publiek in het LVC heeft dit na afloop door; bij me nigeen zijn de innerlijke verbe teringen duidelijk voelbaar. Missie geslaagd! door Hans Verhagen den haag - 'De Schilderkunst' behoort samen met 'Gezicht op Delft' en de 'Melkmeid' tot de drie mooiste Vermeers, iconen van de schilderkunst. Het zijn kunstwerken die bij hernieuwde kennismaking almaar mooier worden. 'De Schilderkunst', sinds Pasen te zien in het Mauritshuis, is juist ook zo belangrijk vanwe ge de boodschap ervan. Directeur Frits Duparc van het Mauritshuis zegt met grote na druk dat het hier niet zomaar gaat om een fraai geschilderde afbeelding van een schilder die aan het werk is. „Nee, dit is De Schilderkunst", waarbij hij als het ware de hoofdletters onder streept. Duparc wijst op een grote tradi tie van schilders in hun atelier. „Velen hebben dat gedaan, zo als 'Sint Lucas die de Madonna schildert', van Maarten van Heemskerck. In 1964 werd in Delft de tentoonstelling 'De schilder en zijn wereld' gehou den. Daar lag de nadruk op de schilder aan het werk, niet zo zeer op de symboliek ervan. Dan wijst hij naar de schilder op de Weense Vermeer. „Wie is dit?", klinkt het retorisch, waar na hij meteen zelf antwoordt: „Het zou Vermeer zelf kunnen zijn, maar ik denk niet dat dat de essentie van het schilderij is. Als Vermeer zichzelf had willen schilderen - er moet blijkens de veiling van 21 werken van Ver meer in 1696, ooit een zelfpor tret van Vermeer zijn geweest - dan had hij op z'n minst zijn gezicht laten zien. Dat heeft hij niet gedaan." „Dit is een allegorie op de schil derkunst, en in zekere zin een eerbetoon aan het belang van de schilderkunst. Daarom heeft hij ook de muze van de geschie denis, Clio, met haar trompet en haar laurierkrans en dat dik ke boek, dat slaat waarschijnlijk op Thucydides (de Atheense geschiedschrijver die gold als de grondlegger van de weten schappelijke methode in de ge schiedkunde, red.), uitgebeeld. Conservatoren van Het Mauritshuis inspecteren de Weense Vermeer. Foto: ANP Het Mauritshuis wilde het schilderij dolgraag alsnog to nen, omdat het in 1996 ontbrak op het grote Vermeeroverzicht in Washington en Den Haag. Toen bleek onverwacht dat het in een te broze staat verkeerde om te vervoeren en dringend moest worden gerestaureerd." Duparc spreekt in lyrische be woordingen over 'De Schilder kunst' (circa 1666-1668), een kunstwerk dat hem zo intens boeit, dat hij zijn ogen er nau welijks vanaf kan houden. Met dit werk gaf Vermeer duidelijk zijn visitekaartje van eigen kun nen af. Je ogen worden meege zogen in die ruimte langs dat gordijn, langs die tafel waarvan dat kleed out of focus is, over de schouder van de kunstenaar, hoe hij bezig is." „Verder gaan je ogen uiteinde lijk naar de fama, die de lof trompet steekt op de schilder kunst. Ook die landkaart van De Nederlanden op de achter wand met allerlei namen van steden is natuurlijk ook een boodschap: schilderkunst draagt bij aan de roem van de schilder, van de stad, van de provincie, van de provinciën, maar gaat ook de grenzen over. Het is in zekere zin een state ment. Enerzijds is de schilder de ambachtsman, maar hij ver bindt het met de muze van de geschiedenis. Hij wil hier de schilderkunst de erkenning ge ven die hij vindt dat deze ver dient en dus ook op een niveau brengen van de geschiedenis." Er zijn volgens Duparc bepaal de schilderijen die overweldi gend zijn. „Dit is nu een schil derij voor mij zonder één zwak te. Dit is een schilderij waarbij perspectief, lichtval, stofuit drukking, verhoudingen, sym boliek, perfect zijn. Iets wat ik dus ook zeg over 'Gezicht op Delft', zonder twijfel het mooi ste stadsgezicht dat er bestaat. Zo'n schilderij 'grows upon you', zoals de Engelsen zeggen, wordt steeds mooier. Dat heeft dit schilderij ook." Door de inventarislijst, opge maakt bij de dood van Vermeer (1632-1675), is bekend dat het schilderij 'De Schilderkunst' werd genoemd. Duparc: „De meeste titels zijn later bedacht, zoals 'De Melkmeid'. Vermeer heeft het ook altijd bij hem thuis gehouden. Dat was bij zonder, want bij zijn dood wa ren er grote schulden. Zijn we duwe verkocht het ook niet, via een truc hield zij het in de eigen familie." 'De Weense Vermeer, Een bij zondere bruikleen' - Maurits huis, Den Haag. Samen met de drie Vermeers uit de eigen col lectie te zien tot en met 26 juni 2005. Bij Adolf Hitler aan de muur 'De Schilderkunst' van Jo hannes Vermeer maakte enkele opmerkelijke om zwervingen. De Leidse me dicus Gerard van Swieten was in de 18de eeuw eige naar. Toen deze in 1745 lijf arts werd van keizerin Ma ria Theresia, belandde het doek in Wenen. Graaf Jo- hann Rudolf Czernin kocht het daar in 1813 voor vijftig gulden van een zadelmaker als een Pieter de Hooch. Voor de Tweede Wereld oorlog gaf een van zijn na zaten het kunstwerk in bruikleen aan het museum in Wenen. Het was nota bene Adolf Hiltler die het schilderij van Jaromir Czernin voor het astronomische bedrag van 1,75 miljoen Reichsmark kocht. Czernin schreef aan Hitier een briefje waarin hij 'wenste dat het schilderij u, mijn Führer, altijd zal ple zieren.' Daarmee kon hij la tere aanspraken op het schilderij vergeten. On danks de hoop van het Oostenrijkse museum dat Hitier het werk daar in bruikleen zou laten, ver huisde het doek naar de Führerbau in Munchen. Het was de bedoeling om 'De Schilderkunst' samen met andere belangrijke kunstwerken op te nemen in het Führermuseum in Linz. Dat is echter nooit ge bouwd. In 1941 kwam Hit- Ier aanmerkelijk goedkoper in bezit van een tweede Vermeer, 'De Astronoom', van de joodse bankier De Rothschild. De geallieerden maakten al in de oorlog de afspraak dat alle kunsttransacties ongel dig zouden worden ver klaard en dat werken terug moesten naar waar ze aan het begin van de Tweede Wereldoorlog verbleven. Duparc: „Ik weet dat men over dit schilderij lang heeft gebakkeleid en dat het uit eindelijk in het Kunsthisto- risches Museum terecht is gekomen. Wenen mag er trots op zijn." -C Zi in e oss irkf uiti )et de n n lam lid muziek recensie n o Susanne Lammers Us Concert: Matthaus Passion do<J ^e' Kracht Troupe. M.m.v. Eric Vl<f®e Carel Kraayenhof en Murk Jij*v Gehoord: 28/3, Schouwburg, L in ta Het helpt als je hem een 1 kent, de Matthaus Passioi-1 Want dan pas hoor je hoeoe en hoe liefdevol, hoe troü va hoe creatief Egon Kracht 1 va meesterwerk concentreeB nt omwerkte tot een eigenziprn tocht voor octet. Deze Mi let thaus klinkt heel erg Bacttht fabelachtig fris. pé-: Het openingskoor klinkt en, lijk tamelijk gewoon, zij hes 1 dat de trompet van Eric \ttaa mans, het bandoneon vaitie Kraayenhof en de marimlstii Vincent van Els het statigt ge santé tempo geestig ombje v naar Zuid-Amerikaans. Difoi speelt Kracht ('Da Jesus duni Rede') op zijn contrabas öe de evangelist, waarop de ie' 1 foon van Michiel van DijH. D Jesus ('Ihr wisset, dass na22' zween Tagen Ostem wirrj spel ernstig in gang zet.T dan onmiddellijk de sfeeI het hele combo omgegoJ wordt met een superfeesi 'Ja, nicht auf das Fest'! Het overdonderendst aaj project is vooral het ongej de enthousiasme, de lol, f speelplezier dat Bachs Ml thaus opwekt. De inventil waarmee de recitatieven,! en koren in een stralend I jasje worden geholpen eij meesterschap waarmee s speeld wordt. Natuurlijk! een deel van de aantrekl kracht ook van de verras! wat gaat er komen en hoJ maar het is de uitwerking spanning vasthoudt. En d doet in alle opzichten retr Bach, of ze nu tamelijk gqx y of heel vrij is, want zelfs i^e[ volbloed jazz-solo's blijft^ lijntje met de grote meest houden. Het recitatief 'Du lieber E land' krijgt van Kraayenh! prachtig stuwend motief) Vloeimans schittert op he de marimba benadrukte 1 gae-ritme; het daarop vol 'Buss und Reu' wordt doe Els en Murk Jiskoot op m; ba's gebracht als een mei eventjes ondersteund do< per le Clercq, die zijn vio( een gitaar bespeelt. Heel gaaf en mooi aangek is ook 'Blute nur', een duTI Kraayenhof en Vloeiman! breekbare heesheid aan de lieflijkheid paart en dq| door ontregelend en pijn werkt. *r 'Erbarme dich' blijft dan Jl heel dicht bij de oorspronoo ke sfeer. Jasper le Clercq r® chiel van Dijk leunen lekli gen een Engelse wals aan laten verder, bijna eerbiel aria voor zichzelf spreken Kracht maakt van Bachs 1 lijdensverhaal een impres nistisch portret. Hij focud de hoogtepunten, maar q voldoende details op om sfeer van het werk te beh( En dat levert een.korte, nj heel krachtige en vooral 11 dige Matthaus op. Carel Kraayenhof. Archieffoto: GPD theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Catwalk' door theatergroep Cosmic Tekst: Paulette Smit. Regie: Khaldoun Alexander Elmecky. Gezien: 25/3, schouwburg Leiden Het programmaboekje oogt niet als een glossy, het pro grammaboekje fs een glossy. Ei genlijk is dat logisch. De pro ductie 'Catwalk' gaat over de wereld van de haute couture en die komt nu eenmaal tot ons via dat soort bladen. In de vormgeving heeft theatergroep Cosmic dan ook niets aan het toeval overgelaten. Naast de dure (gratis!) glossy met gere nommeerde adverteerders biedt het gezelschap in de voor stelling zelf een heuse mode show. De ontwerpen hiervoor zijn gemaakt door Hamid Ed- dakhissi. Ze worden getoond door modellen die een profes sionele allure uitstralen, het geen wordt versterkt door het decor dat de sfeer van duur de sign ademt. Op dat punt biedt de voorstel ling een flair die opmerkelijk genoeg in de inhoud volledig ontbreekt. Modetycoon Ares (Jules Croiset) laat zijn oog val len op de puurheid van Nausica (Chanella Hodge) die hij als topmodel wil lanceren. En dan beginnen de clichés. Het we reldje van glitter en glamour blijkt bikkelhard te zijn. Wie had dat nou gedacht??!! Nausica verliest haar onschuld en reikt verzeild in modekringen waar alles draait om geld, macht, aanzien en waar jaloezie, seks en drugs de boventoon voeren. Alles verloopt inderdaad vol gens dit volstrekt voorspelbare schema. Gelukkig wordt er meer gesuggereerd dan uitvoe rig uitgebeeld. In dat geval zou het plat geworden zijn. Op di verse manieren kan men dat nog net voorkomen. Croiset speelt eendimensionaal, zo plat als een dubbeltje. Waar schijnlijk valt er van deze rol van grillige potentaat ook wei nig méér te maken. Chanella Hodge (bekend van onder meer GTST) staat met haar hoofdrol voor het eerst in het theater. Ook zij moet het doen met het (inhoudelijk) beperkte materi aal dat haar hier is aangereikt. Theatergroep Cosmic heeft een naam hoog te houden met pro ducties waarin onze heden daagse culturele diversiteit tot uitdrukking komt. Van daaruit is de keuze voor een productie over de modewereld verklaar baar. Veelkleurigheid is immers in de internationale modescene gebruikelijk geworden. Wat voor statement men daarmee precies heeft willen maken, komt onvoldoende tot zijn recht. Mogelijk zijn de proble men waarmee het gezelschap momenteel te maken heeft, daar mede debet aan. Al we kenlang sleept namelijk een conflict tussen het bestuur, de (ontslagen) artistiek directeur en de gemeente Amsterdam als subsidiegever. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Leiderdorps Kamer Orkest o.l.v. Stephan Pas m.m.v. Junko Naito (viool). Gehoord: 26/3, Geref. Kerk Herengracht, Leiden. Dét levert het Leiderdorps Ka mer Orkest toch maar: een flamboyante uitvoering van Brahms' weerbarstige vioolcon cert in D met een veelbelovend jong talent als solist, Junko Nai to. Het moet voor een ama teurorkest een heerlijke erva ring zijn om geïnspireerd te worden door zo'n ster, en gedi rigeerd te worden door zo'n be vlogen dirigent als Stephan Pas. Het LKO weert zich geweldig vanaf het allereerste begin met een bruisende orkestklank die zelfverzekerd de solist begroet. Naito zet scherp en agressief in, gaandeweg overgaand in lyri sche buigzame frasen met prachtig tegenspel van het or kest. In het adagio zingt de ho bo een welhaast pastoraal lied boven de hoomklank uit, even versterkt door de fluit. Naito speelt betoverend; voorbeeldig ondersteund door het orkest, dat ook in staat is als volwaar dig partner te fungeren. Kracht en kwetsbaarheid wisse len elkaar af, ook in de caden- zen die Naito spannend op bouwt, haar virtuositeit fier eta lerend; dat mag in een cadens. Tot slot nog dat warmbloedige, vurige derde deel waar bijna letterlijk de vonken van de sna ren spatten, ook bij de door dringend flitsende strijkers in het orkest. Fraai mixen de don kere, fluwelen en heldere kleu ren van het plenum aan bla zers, waardoor het hele orkest een intens dwingend coloriet uitstraalt. Een staaltje van prachtig samenspel! Dat zekere gevoel van 'we kun nen het' is ook na de pauze nog aanwezig als Stephan Pas na een korte stilte het orkest uitno digt voor het spectaculaire stuk van Luciano Berio 'Rendering per orchestra' waarin Berio de laatste Symfonische schetsen van Schubert gebruikt als raam werk voor een eigen composi tie. Het LKO maakt er een span nende zoektocht van, die gere- ütoi fcne le d ie r geld een Schubertiaans id biedt waartussen verwart! stroomvelden zweven, mrP1 reminiscenties aan het hf6 nische, traditionele, overt1^ gende afgelopen zicht op? bert. Pas dirigeert dit stul[ U1 kelijk ijzersterk. Gustav Hoists 'Egdon HeJP61 geïnspireerd op het desolp s landschap dat Thomas Hfev! beschreef in 'Return of thP' ve', het eerste stuk op het^P! gramma, mist nog die ov(n ging. De toonvorming is aa onzeker, de voortgang w<f moeizaam, het vervreemc! idioom nog te weinig doqy Niettemin is het LKO een,e u uitdaging aangegaan. MePPe amateurorkest kan hier sPT van dromen. per

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 6