KUNST CULTUUR Langs straatgezicht en schommelstoel Zingen in Lourdes Droomchoreografie i Torres innemend Bert Klunder klaagt nooit 'Abbey Road' opent deurei 1 Lazarus in de race om cabaretpr Reeks van Dick Bos opnieuw uitgegev| woensdag 23 maart 2005 Het Stedelijk Museum CS op reis door de eigen collectie Monic Hendrickx. Foto: CPD/PR Prijs voor actrice Monic Hendrickx rouen - Tijdens het 18de Nor- die Film Festival in het Franse Rouen heeft Monic Hendrickx de 'Best Actress Award' gewon nen voor haar rol in de film 'Het Zuiden'. De film werd ge regisseerd door Martin Koolho ven en geproduceerd door Isa bella Films. Het Zuiden is een psychologisch drama waarin Monic Hendrickx als de zelfver zekerde Martje een wasserette runt. Wanneer Martje verliefd wordt op de nieuwe chauffeur, blijkt er veel persoonlijk leed schuil te gaan achter deze sterk ogende vrouw. De actrice viel eerder ook al in de prijzen. Tij dens het Berlijn International Film Festival 2005 was ze de Nederlandse Shooting Star. Vo rig jaar won zij op het Neder lands Film Festival een Gouden Kalf voor Beste Actrice voor haar rol in 'Het Zuiden'. Gou den Kalveren kreeg zij ook al voor haar rol in 'Nynke' (2001) en haar rol in 'De Poolse Bruid' (1998). Schietpartij bij concert van Nas londen - Een concert in Lon den van de Amerikaanse rapper Nas is maandagavond laat afge broken nadat er was geschoten. Dat deelde de politie gisteren mee. Zij vond twee kogels en hulzen. Niemand is gearres teerd. Volgens de BBC werd er geschoten door een man die tij dens het optreden op het podi um sprong. Boek ontdekt van Dumas parijs - In de nationale biblio theek van Frankrijk in Parijs is een roman van Alexandre Du mas (1802-1870) ontdekt, die nooit in boekvorm is versche nen. De titel is 'Le Chevalier de Sainte-Hermine' (De Ridder van Sainte-Hermine) en het boek telt meer dan negenhon derd pagina's, meldde de Fran se krant Le Figaro gisteren. Du mas schreef de roman korti voor zijn dood en wist het niet hele maal te voltooien. In 1869 wer den wel enkele hoofdstukken afgedrukt in een Franse krant. Claude Schopp, Dumas-kenner en ontdekker van de geschrif ten, heeft zelf de laatste regels erbij geschreven. In juni wordt De Ridder van Sainte-Hermine uitgebracht in Frankrijk. Du mas heeft tachtig romans ge schreven, waaronder 'De Drie Musketiers' en 'De Graaf van Monte Cristo'. door Francoise Ledeboer Amsterdam - Het Stedelijk Mu seum CS is de komende maan den op reis door de eigen collec tie. In de serie gastconservatoren waarin ook koningin Beatrix de vloer kreeg, is nu de beurt aan Carel Blotkamp, hoogleraar kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit. Zijn expositie 'Lepo rello. Een reis door de collectie' begint met een straatgezicht van Jongkind uit 1874 en eindigt in 2004 met een schommelstoel van de Israëlisch-Engelse ont werper Ron Arad. Blotkamp volgt de chronologie met per jaar één werk, maar gaat daarbij dwars door alle stromingen, stijlen en discipli nes heen. Hij signaleert dat mu sea en boeken de geschiedenis van de moderne kunst vaak voorstellen als een chronologi sche opeenvolging van stro mingen. Eerst was er impres sionisme, toen symbolisme, vervolgens expressionisme, ku bisme, futurisme, enzovoort: „Prettig overzichtelijk, zo'n schema, maar de praktijk van de kunstproductie is anders, meer caleidoscopisch. Er lopen allerlei lijnen door elkaar en veel kunst laat zich helemaal niet in een stroming dwingen." Die opvatting verklaart de titel 'Leporello'. Dat is een in har- monikavorm gevouwen boek dat werd vernoemd naar Lepo rello, de knecht van Don Gio vanni in Mozarts opera die de veroveringen van zijn meester in zo'n boek toont. Omdat ze op deze tentoonstelling in een reeks op elkaar reageren, ont vouwen de werken zich als 'een soort leporello' over de tweede verdieping van de tijdelijke ves tiging van het museum bij het Centraal Station. Bij deze bonte afwisseling kreeg Blotkamp zelf ook de associatie met het toneelstuk 'Reigen' van Arthur Schnitzler uit 1903, 'waarin het hoertje het doet met de soldaat, de soldaat weer met het kamermeisje, het ka mermeisje met de jonge me neer, de jonge meneer met het vrouwtje, enzovoort'. Individuele associaties en emo ties daargelaten, geeft zijn ten toonstelling in elk geval een mooi beeld van de rijkdom van de vaste collectie. Die is zelden zo grootschalig te zien omdat tijdelijke exposities de afgelo pen decennia, mede door ruim tegebrek aan het Museumplein, meestal voorrang kregen. Blot- kamps start laat zich verklaren omdat in 1874 de 'Vereeniging tot het Vormen van eene open bare verzameling van Heden- daagsche Kunst' werd opge richt. Daarmee legde een aantal n londen - De beroemde Abbey Road studio in Londen, waar de Beatles 193 van hun 219 liedjes opnamen, is tot 3 april toegankelijk voor het publiek. Het is de eerste keer sinds de studio in 1931 in gebruik wérd genomen, dat het zijn deuren voor buitenstaanders opent. De studio is vooral bekend vanwege het zebrapad dat er vlakbij ligt en dat als decor diende voor de hoes van het Abbey Road-album van de vier overstekende Beatles. Vol gens een woordvoerder van vermogende Amsterdamse par ticulieren de basis voor wat een nieuw museum voor moderne kunst moest worden. De expositie omvat zo'n 130 werken, waaronder veel dat door deze vereniging en/of par ticulieren werd geschonken. Daaronder was het eerder ge noemde straatgezicht van Jong kind, een werk van Willem Roe- lofs (1876), twee schilderijen van Charles Rochussen (1880) en een schilderij van Jan Toor- op (1890). Als eerbetoon aan al le particulieren die sinds de op richting de collectie hebben verrijkt, vroeg Blotkamp vijf verzamelaars voor 'Leporello' een 'jaloersmakend werk' in bruikleen te geven. Uit de col lectie van Willem Diepraam werd dat voor 1938 een foto van Paul Outerbridge, terwijl» Mar- tijn en Jeannette Sanders voor 1985 een werk van Martin Kip- penberger uitleenden. Blotkamp koos voor de 19de eeuw onder anderen Isaac Isra els (voor 1881), Auguste Rodin (voor 1884), Edgar Degas (1888) Vincent van Gogh (1889) en Paul Cézanne (1891). Op reis door de vorige eeuw staan voor de eerste helft bekende namen als Jan Sluijters (in 1907), Geor ges Braque (1908), Picasso (1911), Carel Willink (1926), Kees van Dongen (1931) en Charley Toorop (1939) op het programma. Over de tweede helft van de vo rige eeuw kon Blotkamp uit een grotere variatie aan technieken kiezen. De gastconservator se lecteerde onder meer een hals sieraad van Emmy van Leersum (voor 1982), een portret van Re- né Daniëls van Mariene Dumas (1984), een affiche van Anton Beeke (1989) en een video van Het eerste stuk van de exposi tie, het straat gezicht van Jo- han Barthold Jongkind uit 1874. Foto: GPD Aemout Mik (1998). Om de concentratie op de kwa liteit van de individuele kunst werken te bevorderen, worden ze afzonderlijk getoond op pa nelen naar een kleurenpalet van P. Struycken. De expositie 'Leporello. Een reis door de collectie, 1874- 2004-1874' in het Stedeüjk Museum CS (Oosterdokskade 5, Amsterdam) duurt tot en met 12 juni. De openingstij den zijn dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur en op donderdag van 10.00 tot 21.00 uur. theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'More Day More Night' door Marta Reig Torres (chor.) en 'Compass for Fools' door Jéröme Meyer (chor.). Gezien: 21/3, Bellevue, Amsterdam. Te zien: vanavond in het LAKtheater, Leiden. Hun ogen drukken verbazing uit. Op het toneel hangt alleen een grote witte ballon. Verder is het er leeg. Toch lijken de drie danseressen van alles waar te nemen. 'More Day More Night' van choreografe Marta Reig Torres, die hiermee een welver diende plaats in de serie De Nieuwe Theatermakers kreeg, gaat over dromen. De drie per sonages zoeken gefascineerd hun weg in hun dromen, maar willen eruit ontsnappen als het te veel wordt. De bewegingen zijn prachtig helder en in een hechte stijl gekozen. Door hun snelle, gedecideerde uitvoering roepen ze lichtheid en tegelijk een nieuwsgierig makende spanning op. De wonderlijke droombelevenissen brengen het lichaam aan het kronkelen. De armen beschrijven barokke lijnen. De gewrichten en nek- wervels maken vreemd schar nierende bewegingen. En wat de choreografie daarbij zo inne mend maakt is de puntig komi sche uitstraling van de danse ressen. Ze doen soms denken aan Mickey Mouse-achtige ani matiefilmwezentjes. Als de droom beklemmend wordt, 2 EMI, eigenaar van de studio, schrijven jaarlijks zeker hon derdduizend fans hun namei op de muren van het geboiQ n' ,,We maken het iedere week 8' schoon. Maar het is een tradi IE tie die we leuk vinden. Met de openstelling viert de studio dat het vijfentwintig jaar geleden begon met het maken van soundtracks vooi |e films. John Williams dirigeer gi de toen het London Sympho ny Orchestra bij de opnamei van de muziek voor Raiders 1 The Lost Ark. probeert één van hen er me aandoenlijke piepjes en krei tjes uit los te komen. 'More More Night' is allesbehalve nachtmerrie, maar een dan: g stuk vol humor en troost, ui voerd door drie vrouwen die p niet alleen goed kunnen dai sen, maar ook performance kwaliteiten hebben. Ook 'Compass for Fools' va röme Meyer toont mensen in hun innerlijke wereld ron dwalen. Maar deze keer gaa jjj het om vier gekken. Zo kem jj achtig, eenvoudig en persoi ,j lijk de choreografie van Tor is, zo overdadig, overspann en geforceerd is 'Compass I Fools'. De bewegingen spat alle kanten op. Het beginbe is nog wel mooi en indringt Een danseres zit aan lange wen vast en lijkt door ande bewogen te worden. Maar dra de andere drie, die de t wen vasthielden, opkomen 1 breekt er een orgie los van nische zwaai-, ren- en valp N en, sprongen, bizarre tafen er verwrongen pogingen tot g tact en spastisch gefladder r de armen. Verwilderd dwa to len de personages in hun 1 nen rond. Er zijn wel mom n ten die op de lachspieren e ken. Ook zijn er mooie still wi vens op een tafel en nog w dr korte groteske scènes waai e ineens van opkijkt en die 0 )l netvlies blijven staan. Maa g ze verwijzingen naar het si >r< derij 'Het Narrenschip' vaihl roen Bosch zijn eilandjes i te choreografie die door veel uit elkaar valt. Amsterdam - Lazarus van An- dré Manuel en Antiquariaat Oblomow van Erik van Muis winkel en Diederik van Vleuten maken kans op de Poelifinario, de prijs voor het meest indruk wekkende cabaretprogramma van het seizoen. Dat heeft de Vereniging van Schouwburg en Concertgebouwdirecties (VSCD) laten weten. Ir maakt de cabaretjury n nominaties bekend. De kent sinds 2003 jaarlijks retprijzen toe in twee cat® en. Behalve de Poelifina dat de Neerlands Hoon stemd voor een cabareti® een opvallend programl een opvallende ontwikkel! In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor pro fessionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, to neelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Van daag: Dianne van Klink uit Kat wijk. Al 25 jaar gaat Dianne van Klink minstens een keer per jaar naar Lourdes om daar als vrijwilliger zieken te verzorgen. Dit voorjaar staat er weer een week gepland, maar dan met een speciaal doel erbij. Van Klink zingt namelijk mee in de Nederlandse musical 'De ont moeting' die in de Franse be devaartsplaats wordt opge voerd in de Bernadette-kerk, op initiatief van de stichting Aquero. Deze stichting, die weer is opgericht door vrijwilli gers van de Vereniging Natio nale Bedevaarten, maakt reizen naar Lourdes mogelijk voor mensen met een krappere por temonnee. Vijf jaar geleden voerde die stichting ook al een succesvolle musical op in Lourdes, over Bernadette en haar visioenen van Maria. Dit keer wordt er een eigentijds verhaal verteld, dat draait om de ontmoeting van Wilem en Sanne in Lourdes. Willem is een vijftiger die niet meer lang te leven heeft en nog een keer in Lourdes wil zijn voordat hij sterft. Sanne is door haar ou ders naar Lourdes gestuurd na het dodelijke ongeluk van haar vriend Pim. Eigenlijk weet zij niet goed wat ze er moet vin den. De toevallige ontmoeting van de twee hoofdpersonen in Lourdes zorgt er voor dat hun blikken op het leven verande ren. „Intussen is het publiek ook getuige van enkele ont moetingen tussen andere pel grims en enkele vrijwilligers", vertelt Van Klink. „Zo wisselen serieuze momenten en vrolijke stukken elkaar af." De stichting heeft de Bernadet- tekerk, waar plaats is voor dui zenden toeschouwers, voor twee dagen weten te reserve ren. Op zaterdag 14 mei houdt het 80-koppige gezelschap de generale repetitie, om vervol gens op zondag 15 mei, eerste pinksterdag, het stuk eenmalig voor een hopelijk volle kerk op te voeren. Van Klink heeft zelf geen hoofdrol, maar zingt in het koor dat bijna 60 mensen telt. De koorleden stellen alle pelgrims voor die vooral in de zomer met duizenden tegelijk Lourdes bezoeken. Aan de productie meedoen ging niet zomaar: evenals alle deelnemers moest ze op audi tie. Alle vrijwilligers die be- Dianne van Klink: „Tot nu toe geniet ik er met volle teugen van. Maar het is voor mij wel eenmalig." Foto: Dick Hogewoning kend zijn bij de Vereniging Na tionale Bedevaarten konden vorig jaar auditie doen in Veenendaal. Daar repeteren we ook sinds september. Het leek wel Idols; je zong een s(uk en een soort juiy luisterde kritisch toe. Zoveel ervaring heb ik nu ook weer niet, ik heb hiervoor alleen in een jongerenkoor ge zongen." Tijdens het stuk kan Van Klink geen moment het toneel verla ten en dat kan nog wel eens zwaar worden. „Het koor staat bijna anderhalf uur lang conti nu op het toneel", vertelt de sopraan. „We zijn niet de hele tijd aan het zingen, maar je bent dus wel voortdurend aan wezig." De stemmen zijn in ie der geval al goed geoefend. De cd met alle liedjes uit de pro ductie is namelijk al opgeno men. „Dat was een unieke er varing. Het was voor velen en ook voor mij namelijk voor het eerst dat we meededen aan het opnemen van een cd. Het is voor mij ook de eerste keer dat ik aan zo'n groot project mee doe. De meeste anderen heb ben wel in toneelgezelschap pen of koren gezeten. Dat is te merken, er zitten goede stem men bij." Wie overigens deze musical wel wil zien, maar er niet voor wil afreizen naar Lourdes, kan een try-out meemaken in het Health Center Hoenderdaal in Driebergen. Daar speelt het ge zelschap op zaterdag 23 en zondag 24 april een drietal try- outs. Van Klink is nog niet ner veus met de voorstellingen in zicht. „Maar die zenuwen zul len wel komen bij de eerste try- out", lacht ze. „Tot nu toe ge niet ik er met volle teugen van. Maar het is voor mij wel een malig. Ik hoef hierna niet per se door te gaan met musicals." Kaarten voor een try-out van 'De Ontmoeting* zijn te be stellen tel. 0297-521487. of www.aquero.nl. Op de websi te is ook meer informatie over de musical te vinden. tekst: Joris Rietbroek foto: Dick Hogewoning theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Zonder omwegen' door Bert Klunder. Gezien: 22/3, schouwburg Leiden. Er sluipt iets voorspelbaars in het optreden van Bert Klunder. Het gaat bij hem altijd om ge tob waar je regelmatig smake lijk om kunt lachen. Hij kan im mers zeuren als geen ander, schudt voortdurend zijn hoofd over de ontevreden medemens en durft dan in dit programma toch nog te beweren: 'ik klaag nooit'. Terwijl we weten dat zijn programma's in feite één grote jammerklacht zijn. Toch probeert Klunder in 'Zon der omwegen' iets nieuws uit. Hij verschuilt zich ditmaal niet achter een personage. Bij vorige optredens koos hij de rol van pianostemmer, uitgebluste le raar of officier van justitie. Hier zit hij als Bert Klunder op een stoeltje en doet alsof hij exis tentiële bespiegelingen uit de losse pols formuleert. Zijn pro gramma laat dus alle toneelma tigheid achter zich en is nu ka ler dan ooit. In zijn sombere wereldbeeld krijgen de vrouwen altijd de schuld. Hij schetst hoe het al fout ging door toedoen van een vrouw ten tijde van het para dijs. En lardeert zijn groten deels vrouwvijandige betoog met talrijke voorbeelden. Zo wordt de man door de vrouw bij elke onenigheid steevast voor 'egoïst' uitgemaakt, met soms ter afwisseling een bij voeglijk naamwoord daaraan 1 toegevoegd: 'vuile egoïst', c zo'n betoogtrant, die we i dels wel zo'n beetje van h |g kennen, krijgt hij toch we |g lachers op zijn hand. n Het moet een 'nuttige avt worden. Bij herhaling not s de vragen, waar het in we om draait: Waarom is het Hoe moet het? Wat kun g we er aan doen? Op duidi n. antwoorden daarop hoe\Pa natuurlijk niet te hopen. 1 antwoord gaat waarschiji schuil achter de metafooi het frambozenijsje. Als je ijsjeswinkel één bolletje 1 smaken mag kiezen en je frambozen, dan moet je I daarmee doen. Niet mee die andere 41 nadenken. Het is de simpele levenslf1" een leuke sombermans c Fdi langzamerhand iets te va herhaling dreigt te vallen door Jacob Moerman den haag - Een kwartje kostten ze oorspronke lijk, die kleine Dick Bos-boekjes met het formaat van een pakje sigaretten. Het eerste deeltje ver scheen in april 1941. Vanaf dat moment kreeg de jeugd te maken met een held, altijd recht door zee, nieuwsgierig, niet zonder humor en bedre ven in de oosterse vechtsport jiu-jitsu. Iedere maand rolde een nieuw avontuur van de persen, verkrijgbaar bij de kiosk op de straathoek. De vol ledige reeks, negentien delen in totaal, wordt nu opnieuw uitgegeven. Komende maand verschijnt het eerste deel. De laatste dertig jaar was er niet veel aandacht voor deze stripheld van weleer, maar dat was vroeger wel anders. Vanaf zijn geboorte weet Dick Bos, een creatie van Alfred Mazure, talloze jonge lezers aan zich te binden. Met tot de ver beelding sprekende boektitels als 'Dr. X. Li- Hang', 'Gas', 'Zilver' en 'Chicago' wordt de strip ongemeen populair. Sommige boekjes bereiken een oplage van meer dan 100.000 exemplaren. Ook tijdens de oorlog, ondanks de papier schaarste. Boekjes uit 1942 worden maar al te vaak gemaakt van verschillende soorten papier, nog steeds te herkennen aan de verschillende kleuren bruin en beige van de katernen. ,o! Mazure creëert Dick Bos aanvankelijk als daad van verzet. Deze stripheld is voor heao vooral een Nederlander die in moeilijke oir* digheden zijn mannetje staat en de moed P laat zakken. Het is dan ook niet toevallig dj^ naam van deze stripheld klinkt als het Engtar 'boss'. Nadat in 1942 in totaal vijftien boeNe- verschenen, krijgt Mazure bezoek van twe nen van het uitgeversbedrijf Ullstein. Zij dia hem het voorstel om van Dick Bos een SS jr te maken. De avonturen moeten zich zowj58 het front afspelen als in het circuit van de I01 handel, waartegen Bos ten strijde zal treklÉjj lokaas spiegelen de beide mannen Mazurfo miljoenenoplage voor. Maar hij weigert. M3 resultaat dat een paar weken later de boelL meer mogen verschijnen en Dick Bos worjgr dreigd met een plotselinge dood. s Mazure besluit vrij snel na de oorlog zijn 1^ Bos nieuw leven in te blazen. Maar ook d%a men de problemen om de hoek kijken. Er(ai een banvloek over Dick Bos en de andere1 helden uitgesproken, vanuit het Nederlan,, nisterie van Onderwijs, Kunsten en WeteiV; pen. Na een kort vervolg van 1964 tot 196lsg de held nu dus in volle glorie terug.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 16