Boekenweek succesvolste ooit KUNST 8c CULTUUR Carel Kraayenhof speelt Matthaus met Kracht Rijnstreekkoor weet goed raad met zware muziek van Wylie After Forever: The show must go c De Gelukkige Mandarijn grappig en eigenzinnig geheel 'Stromen' Ex Animo buitenge wc. alert en emotioneel in de Waag, een sympathiek festival Lopez wint Radiusprijs Bijzondere bewerking met bandoneon, trompet en slagwerk in Leidse Schouwburg HDC941 Yannick van de Velde. Foto: CPD Nominatie voor Van de Velde los angeles/amsterdam - De Nederlandse acteur Yannick van de Velde is voor zijn hoofd rol in de jeugdfilm 'In Oranje' genomineerd voor de Ameri kaanse Young Artist Award, de Oscar voor jonge acteurs onder de achttien. Het is voor het eerst dat een Nederlandse ac teur voor de prijs in aanmer king komt. De ceremonie vindt dit jaar voor de 26ste keer plaats. In het verleden kregen onder meer sterren als Reese Witherspoon, Christina Ricci, Leonardio DiCaprio en Elijah Wood de prijs. De prijs voor beste buitenlandse jeugdacteur wordt voor het eerst uitgereikt. De Young Artist Awards worden op 30 april uitgereikt in Holly wood. Anouk winnares }FM Awards Amsterdam - Zangeres Anouk is de grote winnares van de 3FM Awards. Luisteraars van de ra diozender kozen de Haagse tot beste zangeres. Ze kreeg tevens de Schaal van Rigter voor meest gedraaide artiest op 3FM. Deze prijs is genoemd naar de vorig jaar overleden radio-dj Wim Rigter. De radioprijzen voor Nederlandse popmuziek wer den dit jaar voor het eerst uitge reikt. De Award voor beste sin gle ging naar Lange Frans en Baas B met hun nummer 'Zin loos'. Beste mannelijke artiest was dj Tiësto en Kane is volgens de luisteraars de beste band. De titel beste liveband ging naar Di-rect. The Sheer was beste nieuwkomer en Intwine heeft met 'Perfect' het beste album gemaakt. Gouden Uii voor Frank Westerman gent - Frank Westerman heeft zaterdag in Gent de Gouden Uil gewonnen voor zijn boek 'El Negro en ik'. De jury van de Belgische literaire prijs noemde het werk van de Nederlander een 'meeslepende aanklacht te gen opportunisme'. Westerman ontving naast het beeld van de Gouden Uil een bedrag van 25.000 euro. Ook de Gouden Uil voor jeugdliteratuur ging naar een Nederlander: Guus Kuijer. Zijn boek 'Het boek van alle dingen' stak volgens de jury hoog boven het hele aanbod ui- t.In 'El Negro en ik' vertelt Wes terman aan de hand van het beeld van een opgezette Afri kaan het Europese denken over slavernij, kolonialisme en racis me. Hij zag het beeld als 19-ja- rige student, ontwikkelingswer ker in opleiding, in een Spaans museum. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'De Gelukkige Mandarijn' van Frank Houtappels. Met Alex Klaasen, Lottie Hellingman, Ellen Pieters, Nina Deuss en Chiara Tissen. Regie: Porgy Franssen. Gezien: 19/3, Leidse Schouwburg, Leiden. Nog te zien: 1/4 Wassenaar. Hun samenwerking eindigde tien jaar geleden abrupt als ge volg van een tragisch ongeval annex moord. De vijf voormali ge medewerkers van het inmid dels dichtgespijkerde Chinese restaurant 'De Gelukkige Man darijn' komen na al die jaren weer eens samen. Wie hen daarvoor heeft uitgenodigd, blijft heel lang in het ongewisse. In elk geval benutten zij de ge legenheid om uitvoerig te spre ken over de nooit opgehelderde gebeurtenissen van toen. Nie mand blijkt achteraf helemaal vrijuit te gaan. Daarbij lopen de onderlinge spanningen nogal eens op. Als je het stuk zo samenvat, klinkt het als een thriller. Ge deeltelijk is dat zo. Als echter na één van die vele gespannen conversaties in het stuk het ge zelschap uitbarst in een Frank Sinatra-lied, dan zou je bijna van een stijlbreuk kunnen spre ken. 'This is a lovely way to spend an evening' - kan het iro- nischer? En het blijft niet bij die ene 'stijlbreuk', er zijn nog vijf van die, hier in een speciale context geplaatste, songs. Op zulke momenten tendeert 'De Gelukkige Mandarijn' naar een muzikale komedie. Het resultaat is een aparte com binatie van theatergenres die ook nog een speciale ontkno ping kent. Als namelijk alles zo'n beetje is gereconstrueerd, herhaalt zich min of meer de geschiedenis. Tekstschrijver Frank Houtappels (die zowel voor televisie als voor het thea ter opmerkelijke dingen heeft geschreven) heeft hiermee we derom een origineel gegeven geconstrueerd. Gelukkig zijn de diverse aspec ten van het stuk bij de spelers in goede handen. Cabaretiers en acteurs komen hier tot een vruchtbare samenwerking. Alex Klaasen en Ellen Pieters bij voorbeeld kennen we in eerste instantie als cabaretiers, de overigen als actrices. Iemand als Lottie Hellingman blijkt in deze productie het komedie spelen uitstekend te beheersen. Het ene moment geven ze een mini-showtje weg of brengen met vileine spot een lied, het andere moment creëren ze de spanning van een heuse 'whod unit'. Weliswaar geen diep uitgewerk te karakters, maar ook beslist geen bordkartonnen typetjes. Een grappig, eigenzinnig ge heel. muziek recensie Ken Vos Concert: muziekfestival Stromen. Gezien: 19/3, De Waag, Leiden. Stromen, een klein festival be staande uit vier concerten op twee locaties, is het resultaat van de samenwerking tussen drie kleine podia die het niet gemakkelijk hebben en daarom regelmatig de handen ineen slaan. Hot House, de X en Burcht Jazz programmeren mu ziekstijlen die in eikaars ver lengde liggen in de hoop daar een breder publiek mee te be reiken. Na de theatermuziekvoorstel- ling 'Toverwater', onder leiding van Tony Overwater, 's mid dags in het Volkshuis, was er 's avonds een drieluik dat ge opend werd door een nieuwe editie van het Yuri Honing Kwartet. De vierde man is nu de Berlijn- se gitarist Frank Moebus die met zijn grillige, maar ook uit gesponnen spel een goede part ner is voor de strakke lijnen van saxofonist Honing. Het kwartet laat zich voor deze tournee in spireren door de muziek van Miles Davis tussen 1969 en 1975, dus strakke ritmiek ge koppeld aan wispelturige, lange improvisaties. Gelukkig houdt het kwartet het wat de improvisaties betreft overzichtelijk en spannend, maar het groepsgeluid wil on danks de redelijk volle Waag p muziek* recensie Susanne Lammers Concert: Matthaus Passion van J.S. Bach door Ex Animo, Jeugdkoor Op Maat en het Randstedelijk Begeleidingsorkest o.l.v. Wim de Ru. M.m.v. Alex Vermeulen (evangelist), Joep Bröcheler (Christus), Silvia Schlüter, Tetsje van der Kooi e.a. Gehoord: 18/3, Hooglandse kerk, Leiden. De Hooglandse kerk is bepaald de mooiste van Leiden, maar als het om muziek gaat, is hij wel een beetje egoïstisch. Hij slurpt ook van Ex Animo's Mat thaus Passion het leeuwendeel op, de contouren kun je wel zo'n beetje volgen, maar de fi nesses, de details en de afwer king komen niet voorbij het schip. Dat is jammer, want daardoor wordt Bachs passie muziek toch een beetje een ge bergte dat je in de verte ziet schemeren en soms blinken, maar uiteindelijk onbereikbaar ver weg blijft. Met de solisten had Ex Animo een beetje pech. Van de oor spronkelijk gecontracteerden waren er twee ziek. Tetsje van der Kooi bleek een gelukkige vervangster voor Dionne Brus- see, maar invaller Henk Gunne- man zong de tenor-aria's op het randje van adequaat. De versieringen hinderden de toch al niet heel grote stem van alt Silvia Schlüter en bas Evert Jan Nagtegaal zong zijn aria's rond uit saai. Joep Bröcheler, die de d partij zong, bleek niet g£n stem, zijn bijdragen klo I wel diep, maar veel te rfei te weinig stevig om drafcfl zijn. Dat maakte hem t< >t< wat afwezige Jezus. Eva Alex Vermeulen hield h te sober soms. Zijn hel( n< stem vertelde het verha lijk, pas wanneer Jezus latus staat, laat hij emo Verreweg de mooiste sc bijdrage is het duet 'So Jesus nun gefangen'. Sc en Van der Kooi versmi prachtig en verbeelden 0 sief en beheerst verwaï wanhoop, doorsneden verontwaardigde en be bae van het koor, die d 1 sage naar een hoog niv len. Het meest opvallende Matthaus Passion warcf-,e dragen van het koor. E zong buitengewoon alë— emotioneel. Het contra^ de van spanning strak 1 turbae en de contempl soms ronduit gevoelige^ getuigde van inlevingsv gen en het razendsnel van rol naar rol, van opv en bloeddorstig volk ni zette christenen, verliee enige hapering. De inli (U1 totaal. Daarbij bewaart 1 Animo balans en zuive bleef het bij een besch 311 bruik van dynamiek. Gr0 stemgroep die uitscho !s klankkleur bleef tot in koor glanzend, vol en 1iö' muziek recensie Maarten Baanders Concert: The Jerusalem Passion' door het Rijnstreekkoor o.l.v. Jan Verhoef. Gezien: 18/3, Immanuëikerk, Rijnsburg. In Nederland worden niet vaak wer ken uitgevoerd van Murray Wylie. Deze Australische componist schrijft christelijke muziek in een conserva tieve, directe, enigszins bombastische stijl. Het Katwijkse Rijnstreekkoor heeft zich daar niet door laten af schrikken. Met de uitvoering van delen uit 'The Jerusalem Passion' toont het koor aan dat Wylie een bezielend compo nist is, die de beleving van de christe lijke boodschap op een heldere en di rect aansprekende manier verklankt. Jan Verhoef geeft stevig en soepel lei ding aan het koor, waardoor de mu ziek veel vaart krijgt. Veel onderdelen van dit oratorium worden gekenmerkt door een stem mingsomslag en een climax 'Hope of Unity' bijvoorbeeld begint met don kere mannenstemmen en orgel. Het Rijnstreekkoor geeft een mooie me lancholieke tint aan deze passage. Verderop wordt deze opengebroken als de vrouwenstemmen inzetten, waarna dit lied met een rijke klank en vol gloed eindigt. Ook in andere de len slaagt het koor erin om deze op wekkende werking tot stand te bren gen. Verrassend in Wylies compositie is de combinatie van zware plechtstatig heid en lichte melodieën. 'Why Hast Thou Forsaken Me?', klinkt het in een door Wylie vaak toegepaste neer gaande melodische lijn, om af te wis selen met een bijna swingend cou plet. Juist door die tegenstelling krijgt zo'n zwaardere passage veel drama tiek. Deze muzikale zeggingskracht brengt het Rijnstreekkoor goed over. De spanning van het verhaal over Je zus' optreden in het oude Jeruzalem en het op aarde neerdalen van het nieuwe, hemelse Jeruzalem, wordt ook nog eens met verve vertolkt door vertelster Inge Post. Een prachtige rol is weggelegd voor de sopraan Marjo van Someren. Van haar warme, intense timbre gaat vaak een meeslepende werking op het koor uit. 'The Consolation' wordt mooi gezongen. De rustige partij van Van Someren krijgt een stralende omlijsting van eerst de vrouwenstem men, en later van het hele Rijnstreek koor. Ook de instrumentalisten doen het goed. Met veel bravoure speelt pia nist Jan Lenselink zijn begeleiding, waarin talloze speelse uithalei bi stopt zitten. Trompetten, tron ei en pauken zorgen voor dramare soms een roerige sfeer, terwijl dwarsfluitistes Annemieke Lui Marinda Kusters, vooral als ren, indruk maken met hun z dige klank. De mooi uitgevoei "j bopartij van Ymeen Korevaar ls sterk bij aan het stalende kara 'd de muziek. 111 Het Rijnstreekkoor heeft zich d< goed ambassadeur getoond v;ei] muziek van Wylie! nd Amsterdam Maria Lopez van Het Nationale Ballet heeft vrijda Het Muziektheater in Amsterdam de Alexandra Radiusprijs ont\ gen. De 28-jarige Amerikaanse krijgt de aanmoedigingsprijs vo< lettalent wegens haar grote uitstraling en haar sprankelende to persoonlijkheid. De prijs werd uitgereikt door Alexandra Radius Voor Anna Seidl was er de Panthère Oeuvreprijs. Ze danste ond meer leidende rollen in 'Romeo en Julia' en 'Het Zwanenmeer'. Foto: ANP/Juan Vrijdag muziek recensie Hans Keijzers Concert: After Forever. Gezien: 19/3, LVC, Leiden. Bij After Forever staan ze de laatste weken niet te springen van vreugde. In februari werd bij drummer André Borgman kanker geconstateerd. De band zocht in ijltempo een plaatsver vanger want de succesvolle Limburgse band heeft een drukke agenda en, zoals Fred die Mercury van Queen al lang geleden zong: 'The show must go on'. Eigenlijk hoeft zangeres Floor Jansen weinig te doen om in druk te maken. De wind van de ventilator beweegt frivool door haar haren en het oogverblin dende roodleren topje doet de rest. Ondanks de recente tegen slagen staat er een band met een winnaarsmentaliteit, uit straling en heel veel speelminu ten achter zich. 'Childhood in Mihor', met de zachte kinder stemmen op de achtergrond en 'Beautiful Emptiness' worden als een geweldige eenheid11 zaal in geslingerd. Het zin gaat Floor Jansen ogenscl I makkelijk af. Even is ze go1 prinses met de betoveren sprookjeszang, dertig seci later draait ze 180 graden 1 en lurkt met haar enorme1 halen dicht tegen de in dfc wereld ongebruikelijke op aan. Die geraffineerde stemwis gen en de heftige gruntstr van Sander Gommans zo voor de unieke sound vai Forever. De band kiest rn veelvuldig vol geplamuui '1 symfo-tapijtjes, aangevul11 breed uitwaaierende stac opererende gitaarpartijei veelvuldig voor dezelfde e bouw van de nummers. s' Met 'Glorifying' en het m diase klanken onderstem 'Through Square Eyes' k( band uit het zuiden lang het meer metalachtige re re. De enorme power vai - band gaat hier vergezeld een dansend pandemoni van lange haren. Jansen I zich hier aan vast, maari tuigt bij de drukke passa voor de volle 100 procen J Rapdichter KAÏN: doordringende podiumaanwezigheid die kritisch en belerend uit de gospeltraditie put. Foto: Eric Taal maar niet goed samensmelten. ritmische continuïteit te accen- De basgitaar van Tony Overwa- tueren, een essentieel element ter klinkt vaak te wollig om de in de gekozen muzikale rich ting. Ook Joost Lijbaarts precie ze drumspel lijkt af en toe in de ruimte op te lossen. Gaande weg klinkt de band wel beter als geheel, maar ondanks de goede improvisaties komt het muzika le concept niet geheel uit de verf. Iets later, maar ook vroeger in de geschiedenis is de muziek van Electric Barbarian te plaat sen. De band onder leiding van basgitarist Floris Vermeulen maakt meteen indruk door rap dichter KAÏN die kritisch en be lerend direct uit de gospeltradi- tie put. Met zijn doordringende podiumaanwezigheid roept hij meteen de goede spanning op voor het verder merendeels in strumentale optreden van Elec tric Barbarian. Een centrale rol is weggelegd voor DJ Grazzhoppa, op draai tafels, die het goed weet te vin den met het vierkante drum- spel van Harry Ar ling. De mu ziek is van een hoge intensiteit, maar er is ook veel ruimte voor speelse improvisaties, vooral van trompettist Bart Maris. Ma- ris doet veel onverwachte din gen en eist makkelijk de aan dacht op voor zijn op Miles Da- vis en Don Cherry gestoelde speelwijze. Het optreden kent veel variatie en interessante muzikale scharnierpunten, zo als een explosieve uitwisseling tussen Ar ling en Grazzhoppa. Tekenend voor de goede, ont spannen sfeer in de Waag is de afsluiting met de sympathieke, maar iets te strakke Braziliaanse electro-dansmuziek van Electro Coco. door Hans Visser leiden - De Matthaus Passion met bandoneon, trompet en slagwerk? „Het kén", zegt Carel Kraayenhof. Nadat Egon Kracht drie jaar terug zeer aangenaam verraste met zijn bewerking voor zijn eigen jazzensemble The Troupe, maakte hij een nieuwe bewerking met daarin partijen voor trompettist Erik Vloeimans, slagwerker Murk Jiskoot en de bandoneonist uit de Beemster. De bijzondere Matthaus is op 28 maart (twee de paasdag) in Leiden te horen. „Het idee ontstond toen we el kaar een jaar geleden tegen kwamen bij de radio", vertelt Kraayenhof. „Egon schrijft voor deze bewerking al mijn noten en ik moet zeggen: het klinkt fantastisch. Kerkelijk bijna. Maar een bandoneon zit in ze kere zin dan ook dichtbij het orgel dat ook bij Bach een grote rol speelt. Maar simpel is het niet. Deze muziek van Bach is meerstemming dus speel ik ook op de bandoneon met elke hand vaak een andere melodie, waarbij je ook nog te maken hebt met de technische eisen die het instrument stelt." „Dat vraagt dus om veel repeti ties, maar het mooie daarvan is weer dat je zoveel in de Mat thaus Passion ontdekt, dat je er weer eens achter komt hoe ge niaal Bach is geweest. Het leuke is ook dat ik hier geen hoofdrol speel maar onderdeel ben van het geheel. Alles wat we doen staat in dienst van deze passie muziek." Kraayenhof die de afgelopen maanden nummers op cd zette met onder meer Rob de Nijs en in Argentinië met de groep Blof, mag zich intussen ook verheu gen in een fors groeiende be langstelling vanuit Duitsland. Tussen al die bedrijven door werkt hij aan een nieuwe cd met muziek van de Italiaanse filmcomponist Ennio Morrico- ne. „We leerden elkaar kennen bij de opnamen van de laatste cd van Dulce Ponte, waarop ik haar begeleid in een nummer van hem. Hij vond de klank van het bandoneon zo mooi dat hij besloot om bij hem in Italië een cd met mij op te nemen. In juli gaat dat gebeuren. We zullen natuurlijk veel filmmuziek op nemen, maar hij schrijft ook een paar nieuwe nummers." Matthaus Passion o.a.: 25 maart, De Meerse, Hoofddorp; 28 maart, Leidse Schouwburg, Leiden (15.30 en 20.15 uur). amsterdam/leiden - De Boeken week 2005 was een groot succes. Dat concludeert de organisatie uit een steekproef onder twintig boekwinkels, die gemiddeld 15 procent meer klanten ontvingen. Ook boekverkopers in Leiden en de regio melden een omzet die fors hoger ligt dan vorige jaren. De Stichting Collectieve Propa ganda van het Nederlandse Boek (CPNB) noemt de jubileumeditie van de Boekenweek de meest succesvolle in de 70-jarige ge schiedenis. De Boekenweek werd zaterdag afgesloten. De boekverkopers noemen di verse redenen voor de grote be langstelling: de aantrekkings kracht van het Boekenweekge schenk ('Zomerhitte' van Jan Wolkers), het vrij reizen met het geschenk op zondag 13 maart en het rijke aanbod van ge- schiedenistitels die aansloten op het motto van de Boeken week. 'Zomerhitte' werd uitgegeven in een oplage van 751.000. Dat bleek soms niet genoeg. Twee dagen voor het einde van de Boekenweek was de voorraad Boekenweekgeschenken in een aantal winkels zo goed als op. Ongeveer een derde van de boekhandels had geen exem plaren meer. Om die reden is de tv-spot over de Boekenweek en het geschenk stopgezet. Boekenweekorganisator CPNB stelt de oplage van het Boeken weekgeschenk vast op basis van de bestellingen van de boek winkels. Van 'Zomerhitte' wer den 750.000 exemplaren ge drukt. Op de internetsite van Boekblad zegt CPNB-directeur Bij boekhandel De Kier werd de Boekenweek zaterdag afgesloten met een uitbundig 'optreden' van een auteursduo: Maarten 't Hart en Rosi- ta Steenbeek signeerden hun werk, eerst bij de boekwinkel in Voorschoten en later in de middag bij de winkel in Leiden. Foto: Hielco Kuipers Henk Kraima dat een aantal boekverkopers niet goed heeft ingeschat wat Jan Wolkers te weeg zou brengen. Ook de po pulariteit van het Boekenweek thema geschiedenis is onder schat. Het tekort aan Boekenweekge schenken schaadt volgens Kra ima de reputatie van de Boe kenweek bij de lezers. De orga nisator had al besloten - bij wij ze van hoge uitzondering - op eigen risico een forse buffer aan te leggen. Maar ook deze exem plaren waren vorige week al weg. In 2006 vindt de Boekenweek plaats van 15 tot en met 25 maart.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 6