KUNST CULTUUR 'Ik heb me altijd verzet tegen nostalgie' i iwft 'Muziekbranche reageerde te defensief op digitalisering' jjn zwetende tapdanser en chaotische gedichten Mezzo Macho zeker van zijn zaak Land van groene heuvels, liedjes, poëzie en ruzie Haarscherp beeld en perfect gefiid R7 Digitale TV van KPN donderdag 17 maart 2005 §1 li i W' Uil - ÉUlrt Leidse hoogleraar A. Schmidt: 'De klant voelt zich bekocht' Ai \y-e- uk van Os. 0:GPD/Phil Nijhuis eschiedenisboek «t het goed 1 dl haag - Het thema van de kenweek, Spiegel der Lage den, is een succes. Op De Ij [seller 60, de lijst van best et ochte boeken, staan mo- p: iteel maar liefst vijftien ge- edenisboeken genoteerd. ioogste nieuwe binnenko- is 'Moederlandse geschie dt is'van Henk van Os, het es- el van de Boekenweek. Geert 53 wiens boeken bij uitstek to iet Boekenweekthema aan- len, staat met maar liefst zes •ai ken in de lijst. Opvallend is ts dat Jan Wolkers, schrij- itj van het Boekenweekge- ink'Zomerhitte', met drie jn ;en in De Bestseller 60 is ts igenwoordigd. Met het zo et uitgekomen 'Dagboek tt| ',maar ook met twee ou- titels, 'Terug naar Oegst- a(j t'en 'Turks fruit', ;si gdboekenprijs jn 1 Tina en Bruna n w haag - Meidenblad Tina :rs aan het eind van het oljaar in samenwerking loekhandelsketen Bruna ïieuwe jeugdliteratuurprijs lorhet beste jeugdboek Sin een meisje de hoofdrol LTina stelt samen met a elke drie maanden een ianvier titels samen. Via de itevan Tina, www.tina.nl, ien de lezeressen stemmen in 'favoboek' voor de Ti ft una Award. De winnende ie' ir krijgt een sculptuur en e s! eldprijs van vijfduizend de Bij de eerste twee stem- ;en in werd gekozen voor De ine Oomen (Ezzies Dag- en Caja Cazemier (Kus- 1 Krullen), iet p0 dvatketen en )rl - Drogisterijketen Kruid ige ikoopt in navolging van res u ook beeldende kunst. «1 dinsdag liggen in de i-a fat-filialen gesigneerde rukken in de schappen 14,95 euro. De zeefdruk- leii ïrschijnen in een oplage iet rieduizend exemplaren pv uk, stuk voor stuk gesig- nlZe worden in Polen van otf asse-partout en een tekst itleg over het werk en de inaar voorzien, erl dei leiden/anp - Platenmaatschappijen hebben te defensief en traditioneel gereageerd op de komst van digitale muziek en nieuwe distri butiemethoden. Het is daarom zover geko men dat de muziekindustrie haar eigen klan ten voor de rechter dreigt te slepen, stelt hoogleraar A. Schmidt, die namens de Uni versiteit Leiden deelneemt aan een onder zoek naar nieuwe bedrijfsmodellen voor de branche. Auteursrechtenorganisatie Brein heeft dins dag bevestigd dat mensen aansprakelijk wor den gesteld voor de grootschalige versprei ding van illegale muziekbestanden op inter net. De stichting verdedigt de auteursrechten van aangesloten uitgevers. Platenmaatschappijen hebben het volgens Schmidt aan zichzelf te wijten dat muzieldief- hebbers op internet zoeken naar goedkope (illegale) muziek. „Het wijst op een ongezon de situatie. De markt lijkt gezond maar ont beert steun van de consument." „De klant voelt zich bekocht." De computer gebruiker betaalt zelf voor de opslagcapaciteit en distributie en toch ligt in de legale digitale muziekwinkel de prijs van een liedje rond een euro. „Tien bestandjes voor tien euro. Dat is bijna net zo veel als je in de winkel betaalt voor een mooie cd mét doosje en boekje. Het is té duur." Simpel rekenmodel Een eerlijke prijs laat zich niet vertalen in een vaste prijs per bestand, meent Schmidt. Een abonnement ligt meer voor de hand. Een simpel rekenmodel toont aan dat een beperk te prijs per maand voor een complete verza meling muziekjes de branche voorziet van een redelijk inkomen. De globale omzet van de muziekindustrie ligt op ongeveer 35 mil jard dollar per jaar. De 200 miljoen gebruikers van illegale uitwisselprogramma's veroorza ken volgens de branche een schadepost van 5 tot 10 procent (maximaal 3,5 miljard dollar). Schmidt acht daarom 10 euro per maand een goede abonnementsprijs. Schmidt kan geen zinnig woord zeggen over het effect van claims of vervolging. „Het schrikt de kleine gebruiker misschien af. Wel licht komt de consument wel massaal in op stand", gist hij. Het auteursrecht is wat hem betreft hoe dan ook 'achterhaald'. In de digitale markt is plaats voor een compleet nieuwe relatie tus sen de artiest en klant en een andere verhou ding met de platenmaatschappij. „De indu strie kan minder rigoureus rechten gaan opei sen. Internet maakt het mogelijk dat de artiest rechten zelf exploiteert en direct zaken doet met de consument." Jurist A. Schmidt doet samen met econoom W. Dolfsma en auteursrechtspecialist W. Keu velaar onderzoek naar de invloed van recht, economie en internet op de muziekindustrie in de informatiemaatschappij. 'Hotel': het eerste geheel sample-vrije album van Moby door Peter van Brummelen londen - Fijn hotel, het Metropolitan in Londen. De bezoeker waant zich er verzeild in het tijdschrift Wallpaper, zo hip en stijlvol is het er ingericht. En het personeel lijkt er betrokken van een modellen bureau. Vanzelfsprekend is het uitzicht uit Moby's kamer magnifiek: op de voorgrond het groen van Hyde Park, daaromheen, massief en druk, de bin nenstad van Londen. Een passende omgeving om te praten over een cd die 'Hotel' heet. Moby's nieuwe cd die vorige week verscheen. In de hoestekst legt hij uit waar om hij het album zo heeft genoemd. Wat hem fascineert aan hotelkamers is dat het altijd voelt of jij de eerste persoon bent die er binnentreedt. Mensen kunnen er een paar uur geleden seks hebben gehad, er kan een ruzie zijn uitgevoch ten, mogelijk heeft iemand vreselijk zitten stin ken op het toilet. Maar je merkt er allemaal niets van. Iedere 24 uur wordt zo'n kamer weer volko men schoongepoetst. Het doet Moby denken aan de manier waarop de mens zich door het leven slaat. 'Hotel' is zijn eerste geheel sample-vrije album. De 'mobytronica' is geenszins afgezworen, maar ieder geluid dat op 'Hotel' klinkt is door Moby zelf gecreëerd in plaats van 'geleend' van bijvoor beeld een oude bluesplaat. „Veel mensen denken dat ik een deejay ben die met de computer mu ziek maakt, maar mijn muzikale achtergrond is tamelijk traditioneel. Ik heb in punkgroepen ge speeld, maar ook in jazzcombo's en ik heb mu ziektheorie gestudeerd." De songs op 'Hotel' schreef hij - 'heel traditio neel' - met een akoestische gitaar op schoot. Daarna nam hij ze op in zijn homestudio in zijn appartement in Manhattan. „Mijn huis is maar klein, maar met de hulp van een bevriende archi tect is het gelukt een volkomen gescheiden woon- en werkgedeelte te creëren. Het is maar een paar meter lopen, maar als ik 's ochtends de studio induik heb ik echt het idee dat ik naar mijn werk ga. En als ik aan het einde van de dag die paar meter in tegenovergestelde richting af leg, ga ik ook echt naar huis." Waar hij altijd erg om moet lachen is het voor oordeel dat het maken van muziek met behulp van samples zo makkelijk als wat zou zijn. „Ei genlijk is het juist een heel ingewikkelde manier van muziek maken. Geen album is me zo vlot af gegaan als 'Hotel'." Hij heeft er anderhalf jaar aan gewerkt, maai' nam in die periode veel meer op dan wat uiteindelijk op de cd terechtkwam. „Ik heb rond de 250 songs opgenomen. Het gaat in de meeste gevallen om nog ruwe versies, maar alles is bruikbaar. Als ik zou willen zou ik vijf cd's tegelijk uit kunnen brengen." Anders dan op de voorgaande twee cd's van Mo by zijn op 'Hotel' alleen het openings- en het eindnummer instrumentaal. Moby zelf is de laat ste om te beweren dat hij goed kan zingen, maar hij doet het wel graag. En de liedjes die hij zingt op 'Hotel' klinken bijna allemaal of ze uit de ja ren tachtig stammen. Referenties: New Order, Giorgio Moroder, Echo and the Bunnymen, De- peche Mode, Bowie, Human League en Killing Joke. Het is de muziek waar Moby, die dit jaar veertig wordt, zelf mee opgroeide. „Ik heb me altijd fel verzet tegen nostalgie", zegt hij. „Maar ik ben de muziek van toen wel altijd blijven koesteren, het is de muziek die me ge maakt heeft tot wie en wat ik ben. En ik weet niet hoe het in Amsterdam is, maar in New York kun je tegenwoordig geen club binnenlopen zonder jarentachtigmuziek te horen. Jonge meisjes dwe pen met de muziek van Dead Can Dance. DJ's van voor in de twintig draaien The Cure. The old is new again. Ja, dan ga ik niet moeilijk doen. Als de hele wereld verliefd is op de muziek waar ik zelf mee opgroeide, voel ik me niet te goed om ook terug te gaan in de tijd." Eén cover staat er op Hotel: het van New Order bekende 'Tempta tion'. Moby's uitvoering kreeg de goedkeuring van New Orders Bernard Albrecht. Het leukste effect van zijn eigen sterrendom vindt hij dat het hem in staat stelt zijn eigen helden te ontmoeten, vaak ook met ze samen te werken. De popster is weer even fan als hij opsomt met wie hij de laat ste jaren allemaal speelde: „Samen met Lou Reed heb ik 'Walk On The Wild Side' gezongen. Met Bono en Michael Stipe zong ik een nummer van Neil Young. 'Me And Bobby McGee' zong ik met de schrijver van het nummer zelf: Kris Kristoffer- son. Maar het mooist van allemaal was mijn duet met David Bowie. We zaten bij mij thuis op de bank, ik met een akoestische gitaar, en zongen 'Heroes'. Dichterbij een held kun je niet komen, lijkt me." Zoals veel Amerikaanse popmuzikanten zette Moby zich in de aanloop tot de Amerikaanse pre sidentsverkiezingen in voor de democratische kandidaat John Kerry. Moby heeft zijn bezwaren tegen Bush en diens optreden hoorbaar vaker uiteengezet. Als een doorgewinterde activist draait hij zijn verhaal af. Een vrije samenvatting: het grootste gevaar dat de wereld bedreigt is George W. Bush. Intussen hebben de president en Moby een op vallende overeenkomst: beiden zijn christen. Dat schept, hoe klein ook, toch een zekere band? „Nee, ik snap ook niet waarom hij zich een chris ten noemt. Christus was er heel duidelijk in: Gij zult niet doden. En toch steunt George Bush de doodstraf en begint hij een oorlog in Irak. Dat is voor mij hetzelfde als jezelf veganist noemen en elke dag bij McDonald's een hamburger gaan eten." Nieuwe voorstelling van De Veenfabriek in het Scheltemacomplex heode With De Leidenaar krijgt de et Scheltemacomplex •Oude Singel stukje bij te verkennen. De eerste felling 'Weef voerde door nten in het gebouw. Het 'kunstproject 'Tagged' ïokunstenaar Geert Mul |e aandacht naar de gevel. Vond was de première tweede voorstelling van abriek. 'Voet' zou oor- ijk op zolder worden ld, maar is op last van de overplaatst naar de 'grond. niets wat er in de lige dekenfabriek van gebeurt. Binnen drie ïn tijd zijn al drie kunst en gerealiseerd: twee )rstellingen en een met videokunst. Thea- ?r Paul Koek maakt wat reft met zijn ensemble ifabriek - en De Laken- ïedegebruiker van het een veelbelovende start, yang heeft Koek gezegd in Leiden zelf op zoek te aar verhalen die hij voor IJ ^stellingen kan gebrui- dr= orliefde voor authentie- 13 se verhalen liet hij al in „1 r negentig blijken toen geB culturele hoofdstad van t ji olland was. Koek maak- 1. P een voorstelling rond de nk ubeider van de meelfa- chi 1 'Weef liet hij in janua- \V3 'oe in vroeger tijden in S eltema het proces ver- rari schaap tot deken. Voor me rist hij beslag te leggen igel edichten van de nu 79- ;on aidse dichter Antoon all is schizofreen en autis- Tapdanser Peter Kuit met muzikanten in het Scheltemacomplex. Foto: Mark Lamers tisch. Hij verblijft bijna zijn hele leven al in inrichtingen. Toch weet hij door het schrijven van teksten richting te geven aan zijn leven. „Hij spreekt ze ook de hele dag uit", weet Koek, die de dichter bezocht heeft. Een van zijn begeleiders heeft de teksten gebundeld en daar heeft de theatermaker beslag op weten te leggen. In het hui selijke decor dat met behulp van schemerlampen, televisie toestellen, koffiezetapparaten en een houtkachel in het Schel- tema is ingericht, spreekt Rik Elstgeest - bekend van de pop groep Kopna Kopna - de onna volgbare teksten van Pollman uit. Gehuld in corduroy broek, groene spencer en muts zegt hij dingen als: 'Ik ken Klazien goed. Ze woont aan de Victoria- berg. Ze woont er goed. Ze is verliefd. Op Antoon Pollman. Ze heeft seks in de broek han gen. Ik heb gegeten. Andijvie- stamppot.' Het multitalent Rik Elstgeest - hij is muzikant, acteur, zanger en danser - spreekt de teksten met een allerliefst gezicht uit. Het is alsof hij zelf niet begrijpt wat hij zegt en ondertussen toch wereldwijsheden orakelt. 'De wereld verandert niet meer. Het is de hoogste tijd. Om te gaan werken.' De 'gedichten' worden live begeleid door drie muzikanten. Paul Koek zit zelf achter de vibrafoon. Maar een minstens zo opmer kelijke begeleider is tapdanser Peter Kuit. Op verschillende vloertjes vertoont hij zijn kun sten. Zijn tapdans doet niet denken aan voormalige Ameri kaans filmhelden. Kuit danst niet voor de show. Hij maakt soms eindeloos dezelfde bewe ging (en klank) of beweegt zich juist spastisch, waarbij zijn schaduw langs de achterwand meedanst. Het is topsport, want gedurende de vijf kwartier dat de voorstelling duurt raakt zijn overhemd steeds meer door drenkt van het zweet. Het is een intrigerende combinatie die Koek in deze kleine, maar inte ressante voorstelling heeft sa mengebracht. 'Voet', t/m 2 april, wo t/m za, Schelte- ma, Marktsteeg 1Leiden. Reserve ren: tel. 071-3318053. muziek recensie Susanne Lammers Concert: Mezzo Macho. Gehoord: 16/3, De Waag, Leiden. Moby: „Veel mensen denken dat ik een deejay ben die met de computer muziek maakt." Foto: CPD theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: Ierse vertellingen van Theatergroep Flint. Idee, tekst en spel: Felix Strategier en Fran Waller Zeper. Regie: Marja Kok. LAKtheater, Leiden, 16/3. Vanavond herhaling. Mooi land, Ierland. Groen waar je kijkt, mensen vol verhalen, poëzie alom, op elke straathoek staat een pub, in elke pub klinkt een lied en door een lied ver geet je de regen. Ierland spreekt tot de verbeelding. Noem een voorstelling Ierse vertellingen, en het theater zit vol. Hoewel dat natuurlijk ook kan komen door de uitvoerenden van Theatergroep Flint. In het begin van de voorstelling zie je hun hoofden in een spot: het droevige en soms boosaardige clownshoofdje van Fran Waller Zeper en de stoere Hollandse zeemannen kaasboerenkop van Felix Strategier. De laatste noemt Ierland zijn tweede va derland, verscheepte zijn woonwagen vanaf Cherbourg - ondanks een afgewaaid dak - naar het groene eiland en trok daar vier maanden rond, de kar achter een tractor met een kruissnelheid van zestien kilo meter per uur. Romantiek be staat nog. Van hun gedroomde tocht heb ben Mr. en Mrs. Flint een thea terproductie gemaakt. Ze ver tellen op een kaal toneel klas sieke verhalen, over een Ier die zijn heerlijke heuvels verlaat, de wereld intrekt en als gesneuvel de soldaat terugkomt, over hun ontmoetingen met welbe spraakte plaatselijke helden en vooral over hun reizigersleed. Ierse vertellingen hangt sterk op het geruzie tussen een man en een vrouw samen op reis. Verkeerd kaartlezen, de dissel naar de knopen rijden, rampza lige omwegen. Het is wel even aardig, maar het duurt nogal lang. De andere pijler van het programma zijn de liedjes van Strategier met zijn accordeon. Skibbereen, The Sally gardens, Innisfree... Ook aardig, soms zelfs mooi. Jammer dat er zo weinig ver band zit tussen de onderdelen van de voorstelling. Nu blijft het bij wat tamelijk vrijblijven de impressies waaruit we niet meer van Ierland te weten ko men dan het tamelijk toeristi sche beeld van veel drinken en veel praten. Okee, de schapen kunnen er zwemmen, dat is een verrassing. Het land is mis schien geweldig, maar het stond de ruzies van Felix en Fran niet in de weg. Hebben ze het er nou naar hun zin gehad? Dat weet je pas als je de reisver slagen leest op de www.theater- groepflint.nl. Kennelijk vonden ze geluk in een tweede vader land ongeschikt voor het thea ter. Lef, humor en vooral erg mooie stemmen. Dat is Mezzo Macho, een van de weinige Nederland se a-cappellagroepen die er een eer in stelt harmonieus samen te zingen, zo niet de enige. Niks om de beurt soleren en de rest ineen laten schrompelen tot een voor de hand liggende, quasi-instrumentale begelei ding - gewoon schitterende, meerstemmige arrangementen waarin elke stem mooi en on misbaar is. Mezzo Macho bestrijkt een breed gebied. Ze putten met een knipoog, maar liefdevol, uit veel verschillende bronnen, van Mozart tot de Comedian Har monists, van Stevie Wonders 'I Wish' tot Préverts en Kosma's 'Feuilles Mortes', van 'Kortjak je' tot 'De zusters Karamazov' van Drs. P. Dat maakt hun op treden lekker afwisselend en ei genlijk te kort. Alleen 'Maria', een Zuidamerikaanse liefdes klacht had voor mij, als slacht offer van hun uitzinnig smach tende serenade, eindigend met een handkus, wel wat korter ge mogen. Maar verder lijkt het alsof ze je alleen maar laten rui ken aan wat ze kunnen. Veel te snel gaan weer de deksels op de pannen. Mezzo Macho is dol op prettig dissonerende harmonieën en kiest graag gekruide tempi en ritmes. Daar boft bijvoorbeeld 'Kortjakje' bij, wier zilverwerk heel chic wordt opgepoetst tot intellectuele jazz, tot ze uitein delijk helemaal een 'Girl from Ipanema' blijkt. Ron Mesland, Wilbert Friede- richs, Jack Breikers en Hans Scholing hebben naast hun vo cale kwaliteiten een scherp oog voor teksten, en vooral voor de mogelijkheden die teksten bie den. Dat blijkt uit de vormvast getoonzette en gezongen Drs. P.-liederen. "Winschoterdiep' wordt een strenge ballade met een glanzende hoofdrol voor bas Hans Scholing: 'Ananas' een sterk staaltje jarenvijftigla- tin, waarin Jack Breikers fraai croonen mag. Maar het mooiste voorbeeld daarvan is de Afrikaans-man nenkoor-aanpak van 'Ik zag twee beren broodjes smeren', waaraan de akoestiek van De Waag niet weinig bijdraagt. 'Twee bee-, twee bee-' begint Ron Mesland, mysterieus en met een vette w. Tergend lang zaam en heel ruimtelijk wordt dan het geheim onthuld, het liedje van niks weerkaatst als door duizend spiegels. Spelend en bloedserieus, en terecht ze ker van hun zaak. (advertentie) Eenvoudig aan te sluiten Startpakket (antenne en digitale ontvanger) nu vanaf 39,95 Primafoon H Business Center altijd dichtbij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 19